بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است

گروه جهان الف،   4001226051
بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است

جو بایدن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خواند. این شدیدترین محکومیت از سوی یک مقام آمریکایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین از سه هفته پیش بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اظهارات بایدن را "لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی» خواند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «من فکر می‌کنم، او یک جنایتکار جنگی است.»
کاخ سفید در گذشته با استناد به تحقیقات در حال انجام درباره حمله روسیه به اوکراین از عبارت «جنایتکار جنگی» استفاده نکرده بود.

تغییر موضع بایدن پس از سخنرانی احساسی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کنگره آمریکا صورت گرفت که ویدئویی از اثرات جنگ را در کنگره به نمایش گذاشت. زلنسکی از قانونگذاران آمریکایی و بایدن اعلام منطقه پرواز ممنوع و جت‌های جنگنده خواست.

بایدن گفت: ما گزارش هایی را دیدیم مبنی بر اینکه نیروهای روسی صدها پزشک و بیمار را در بزرگترین بیمارستان ماریوپل گروگان گرفته‌اند. اینها جنایت است. آنها خشم جهان را به دنبال داشته است و جهان در حمایت ما از اوکراین و عزم ما برای وادار کردن پوتین به پرداخت بهای بسیار سنگین، متحد است.

بایدن چند ساعت قبل از این سخنان به سوالی مبنی بر جنایتکار جنگی پوتین پاسخ داد. بایدن ابتدا گفت «نه» ، اما بلافاصله به جمعی از خبرنگاران بازگشت تا آنچه را که از او پرسیده شده است، توضیح دهد. وقتی دوباره از او پرسیده شد که آیا پوتین جنایتکار جنگی است، او پاسخ مثبت داد.

مقامات، از جمله بایدن، قبلاً از بکار بردن عبارت جنایات جنگی در اوکراین اجتناب کرده بودند و به تحقیقات در حال انجام در مورد اینکه آیا می‌توان از این اصطلاح استفاده کرد یا خیر، اساره می‌کردند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پس از این سخنان بایدن گفت: «اظهارات رئیس جمهور خود گویای آن است.» وی افزود که بایدن «صادقانه صحبت کرد.»
او گفت که تحقیقات در وزارت خارجه درباره جنایات جنگی همچنان ادامه دارد. 
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سخنان ساکی را تکرار کرد و گفت که "وقتی از صمیم قلب صحبت می‌کنید، به عنوان یک انسان صحبت می‌کنید؛ آنچه که همه ما دیدیم، تصاویر دلخراش ، حمله روسیه به بیمارستان و زایشگاهی در ماریوپول، حمله به ساختمان‌های مسکونی، مدارس، محله‌های غیرنظامی، سخت است که به این نتیجه نرسیم. کاری که ما اینجا در وزارت امور خارجه انجام می‌دهیم در حال جمع آوری تک تک اطلاعات هستیم، آن را ارزیابی می‌کنیم، مستند می‌کنیم و با شرکای خود به اشتراک می‌گذاریم. ما شاهد اتفاقات وحشتناک هستیم. پرایس با توجه به اینکه چگونه اقدامات پوتین در حال حاضر به جنایات جنگی نمی رسد، تکرار کرد که "در این وزارتخانه تحت قوانین بین المللی بشردوستانه یک روند رسمی برای مستندسازی جنایات جنگی وجود دارد."

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که جو بایدن این سخنان را در پاسخ به پرسشی مستقیم بیان کرده است. وی افزود که رئیس‌جمهوری آمریکا «حرف دلش» را زد. 

دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه نیز تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی آغاز کرده است و سنای ایالات متحده به اتفاق آرا خواستار تحقیقات بین المللی در مورد جنایات جنگی شد. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل هفته گذشته گفت که اقدامات روسیه علیه مردم اوکراین "جنایت جنگی است" و این اولین باری بود که یک مقام ارشد آمریکایی مستقیما مسکو را به جنایات جنگی از زمان آغاز حمله ماه گذشته به اوکراین متهم کرد. هفته گذشته در لهستان، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور خواستار تحقیقات بین المللی در مورد جنایات جنگی شد و به صراحت اعلام کرد که معتقد است جنایاتی در جریان است. او گفت که هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان جنایت جنگی است.

در حالی که اصطلاح "جنایات جنگی" اغلب به صورت محاوره ای استفاده می شود یک تعریف قانونی دارد که می تواند در پیگرد قانونی احتمالی استفاده شود. این شامل کنوانسیون ژنو می شود که هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را به عنوان جنایت جنگی مشخص می کند.

پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اظهارات اخیر جو بایدن، درباره پوتین، غیرقابل قبول است و رئیس‌جمهور کشوری که کشورهای دیگر را بمباران کرده است، حق چنین سخنانی را ندارد.

وی افزود: رئیس جمهور ما یک شخصیت بین المللی بسیار عاقل و دوراندیش و با فرهنگ است و ... رئیس دولتی که سال ها مردم را در سراسر جهان بمباران کرده، حق گفتن چنین چیزی را ندارد.

به دنبال دستور دیوان عالی سازمان ملل متحد برای توقف فوری جنگ در اوکراین، پسکوف اشاره کرد که روسیه آن را متوقف نخواهد کرد. پسکوف رسانه‌های غربی را به اشاعه "اخبار جعلی نابهنجار" درباره این درگیری متهم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین