به وقت افتخارات سوخته؛ دوباره برجام، دوباره ظریف !

حسین رجائی،   4001222109 ۲۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
به وقت افتخارات سوخته؛ دوباره برجام، دوباره ظریف !

   "همانطور که ظریف پیش بینی کرده بود تلاش دولت انقلابی برای احیای دوباره برجام با کارشکنی روسیه به شکست انجامیده است". چه چیزی همانند انتشار وسیع چنین گزاره هایی می­تواند خاطره شکست تلخ برجام را از ذهن ­ها زدوده و امید و نشاط را به اردوگاه نیروهای غربگرا در کشور ما بازگرداند!؟ گزاره های قلابی که اولا اینگونه القا می کنند که دولت انقلابی سرش به سنگ خورده و تازه فهمیده برجام چه گوهر گرانبهایی بوده! در نتیجه به سختی در تلاش است تا آن را دوباره زنده کند و ثانیا می­گویند: زهی خیال باطل! مذاکره کردن که کار انقلابی­ ها نیست، فقط تخصص آقای ظریف و دوستان است که زبان دنیا را بلدند. به همین دلیل هم روس ­ها بر سر دولت انقلابی کلاه گذاشته و مذاکرات را به شکست کشانده اند!

ببینید طرف غربگرا چقدر خوش اشتهاست. با یک تیر، میخواهد همه هدف­ها را بزند. هم برجام را یک افتخار تاریخی معرفی کند که تکرار آن فقط از عهده امثال ظریف ساخته است و هم نیروهای انقلابی­ را مشتی آدم­ های کم سواد جلوه دهد که بزرگترین هنرشان فریب خوردن از روسیه است. داشتن اینهمه اعتماد به نفس مثال زدنی نیست!؟ آن هم از کسانی که هشت سال همه منابع کشور را مصرف کردند تا نظریه­های شکست خورده خود را به ورطه آزمون بگذارند. کسانی که می بینیم بعد از هشت سال دل و قلوه دادن با طرف غربی، چه مملکتی را تحویل ما داده اند!

ادعا می ­کنند مجلس انقلابی در مذاکرات هسته ­ای شش ماه آخر دولت قبل کارشکنی کرده تا افتخار برجام به دولت بعد برسد!؟ آدم را یاد ضرب ­المثل مورچه و کله­ پاچه می ­اندازند! آخر این برجام اگر افتخاری داشت که مدالش بر سینه همان آفرینندگانش می­ماند. اگر افتخاری داشت که اینقدر اصرار نداشتید بگویید: " تصمیم نظام بوده است".

نمیشود که به مدد داشتن پول و رسانه، هر ادعایی را به ملت خوراند. برای طرح چنین ادعاهایی اول باید پاسخ بدهند: اگر هدف دولت رسیدن به همان برجام پیشین بوده، پس مذاکره کنندگان ما الان شش ماه است بر سر چه چیزی دارند مذاکره می کنند!؟ مگر رئیس­جمهور قبلی ما نگفته بودند: "اگر به عراقچی اختیار بدهیم، همین امروز تحریم می­تواند برداشته بشود"، خب چرا این اختیارات به مذاکره کنندگان فعلی داده نمیشود تا کار را یکسره کنند!؟ 

از این بالاتر، اگر مذاکره کنندگان ما اینقدر برای احیای برجام مشتاق هستند چرا ب بسم­الله، پیش­نویس توافق شده مذاکره کنندگان قبلی را کنار گذاشته و صدای طرف غربی را درآوردند!؟ آن هم پیش نویسی که تیم آقای ظریف برای رسیدن به آن زحمت بسیاری کشیده بودند. 

از آن هم بالاتر، مگر نمی ­بینند این روزها اینهمه موشک از داخل ایران و عراق به سمت پایگاه های آمریکایی روانه میشود!؟ این چطور اشتیاقی به برجام است که جلوی این موشک ها را نمیگیرد!؟ یادمان نرفته که در زمانه ایشان، حتی ارسال ماهواره به فضا هم بخاطر گل روی برجام ممنوع بود؟ اگر آنگونه که ادعا می­کردند یک شعار روی موشک توانست کل برجام را نابود کند، آیا اصابت دهها موشک به قلب پایگاه های آمریکا نمی­تواند مذاکرات هسته ای را بر هم بزند!؟

حقیقت آنست که غربگرایان ایرانی بازی با کلمات برای وارونه­ سازی حقیقت را خیلی خوب بلدند. آن­ها زیرکانه برجام را چیزی جدا از آن توافقی که آمریکای اوباما به آن عمل نکرد و آمریکای ترامپ از آن خارج شد تعریف می کنند. برجام از این دریچه، مشتی کاغذ است که درون آن کوشیده اند در عوض تعطیل کردن صنعت هسته ­ای، برخی امتیازات را برای ملت ایران بگیرند. حال اگر این امتیازات هیچوقت بدست نیامده، تقصیر برجام نیست بلکه از بد زمانه است!

چه مغلطه ای! مگر میشود برجام را جدا از ضمانت های آن تعریف کرد!؟ برجامی که روی کاغذ بماند و هرگز اجرایی نشود، اصلا درخشان ترین متن تاریخ هم که باشد، به ارزنی می­ارزد!؟ قدرت و قوت هر قرارداد حقوقی را از روی ضمانت­های اجرایی آن است که می­ سنجند، بدون ضمانت اجرایی قوی، جز نوشته ای موهوم چه می­تواند باشد!؟ شش ماه است که مذاکره کنندگان ما می کوشند همین ضمانت­ های اجرایی را به دست آوردند تا مگر بتوانند چک وصول نشده برجام را بلاخره نقد کنند. 

الان هم داستان دقیقا همین است. چون آمریکا حاضر به دادن تضمین­های محکم نشده، تیم ما محل مذاکرات را ترک کرده است. قاعدتا غربگرایان نمی­توانند این را به مردم بگویند پس دوباره راهی پیدا کرده اند که شکست ادعاهایشان را پیروزی جا بزنند. روسیه را مقصر شکست مذاکرات معرفی می کنند و ظریف را قهرمان پیشگو! اساسا هربار با راه­ انداختن بازی خوب­ ها و بدها بین غرب و شرق، اذهان عمومی را گل آلود میکنند تا بتوانند ماهی خود را بگیرند. چون نمی توانند غربگرایی و غرب دوستی عیان خود را پنهان کنند، با انگ شرق دوستی به طرف مقابل، دنبال شریک جرم میگردند.   

آمریکایی که برجام را پاره کرده دوست توافق نشان می دهند و روسیه را دشمن! چرا؟ چون روسیه هم برای تسهیل روابط تجاری با ایران، تضمین خواسته است. خب، اینکه همان چیزی است که خود ما هم میگوییم. از کشورهای غربی که به تجربه می دانیم در نهایت آبی گرم نمیشود، اگر برجام نتواند روابط تجاری ما با اقتصادهای بزرگی چون چین و روسیه را تسهیل کند، پس به چه دردی می خورد!؟

می گویند این بهانه روسیه برای به تأخیر انداختن توافق و در نتیجه بالا نگه داشتن قیمت نفت و گاز است. اصلا فرض کنیم چنین باشد. فرض کنیم در اینجا منافع ما با روسیه در تعارض قرار گرفته است. باز هم اتفاق وحشتناک و بی سابقه ای روی نداده است. روسیه در جاهای دیگری همانند موضوع اسراییل هم با ما دارای تعارض منافع است ولی هرگز بخاطر اسراییل ما را تحریم یا تهدید نکرده است. درحالیکه غربی ها بخاطر گل روی همین اسراییل، چهل سال است انواع دشمنی ها و توطئه ها را علیه کشور ما روا داشته اند. جمهوری اسلامی هم هرگز بخاطر روسیه در برابر اسراییل کوتاه نیامده است. مثل همین موشکباران اخیر پایگاه موساد. در سوریه هم دیدید علیرغم اینکه سالها تبلیغ می کردند روسیه ایران را از آنجا بیرون می­اندازد، نه تنها چنین نشد، جای پای ما محکم تر هم شده است. پس هر دو طرف خوب بلدند چگونه روابط خود را با توجه به منافع شان تنظیم کنند. وقتی پای منافع ملی در میان باشد، برای جمهوری اسلامی شرق و غرب تفاوتی نمی کند.

آیا غربگرایان کشورمان این ها را نمی دانند که اینهمه شیون می کنند!؟ خیر، معلوم است که می دانند. لکن خوب بلدند چگونه سناریوهای دو سر برد برای خودشان تعریف کنند. به رسانه هایشان نگاه کنید. هر وقت ببینند مذاکرات به پیش میرود، میگویند: دیدید گفتیم که اینها هم به دنبال احیای همان برجام هستند! و اگر ببینند دچار وقفه و مشکل شده است، با ذوق زدگی فریاد میزنند که: دیدید گفتیم این ها مذاکره بلد نیستند. تبعا این سناریوهای همیشه برنده، به یک قهرمان هم نیاز دارد. قهرمان سوخته ای که باید او را دوباره زنده کنند.  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۳۰۳۶۰۹:۲۴:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ساده لوحی است اگر فکر کنیم این تحرکات جهت تخریب تاسیسات ایران بدور از اطلاع سرویس های اطلاعاتی کشورهای حاضر در مذاکرات به اصطلاح احیای برجام صورت میگیرد ....اولا : خاورمیانه بهترین بازار برای فروختن سلاح های متعارف سازندگان اسلحه است پس اگر این بازار با دستیابی برخی از کشورها به سلاح های قویتر بازدارنده که نظیر پاکستان و هند منجربه تعادل استراتژیک شود دیگر فروشی برای سلاح های متعارف انجام نخواهد شد ثانیا : دستیابی کشورهایی که آنها سناریوی تجزیه آنها را بر مبنای طرح برنارد لوییس دارند در صورت دستیابی این کشورها به تجهیزات مدرن تر جدا از سلاح های متعارف ،مانعی برای پیاده سازی این سناریو خواهد شد چرا که آنها ترس این را خواهند داشت که در صورت تجزیه آن کشور این تجهیزات بدست چه کسانی خواهد افتاد در واقع بنوعی میخ ثبات آن کشور در مقابل دسیسه تجزیه خواهد بود
ناشناس۲۴۴۳۰۸۹۰۹:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مذاکرات مستند مستدل مفید مثبت سازنده و رو به جلو بود و برد و برد و راهبردی
ناشناس۲۴۴۳۱۲۱۱۰:۱۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر توافقات عراقچی 11 ماه پیش پیگیری و برجام دوباره اجرا می شد، اکنون کلی درآمد ارزی با نفت بشکه ای بالای 110 دلار بدست آورده بودیم.
ناشناس۲۴۴۳۲۴۴۱۱:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آن مذاکرات قبلی که دنبال دادن همان نسیه بود و حتی برخی بندهایی اصافه شده بود که ایران متهم کرده بودن!
مهران۲۴۴۳۲۴۵۱۱:۱۵:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این حرفا رو بعد از برجام هم میزدید
ناشناس۲۴۴۳۲۹۷۱۱:۴۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نفتی بالای 500 دلار که پولش بلوکه بشه و به دست ملت ایران نرسه به پشیزی نمی ارزه. باید قرارداد آن قدر محکم باشه که نه تنها پول نفت بلکه پول تمام تجارت ها به ایران برسه و دوباره هر وقت آمریکا دلش خواست زیرش نزنه
ناشناس۲۴۴۳۴۰۵۱۲:۳۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بعد از برجام قیمت نفت 40 دلار شد اگر دوباره توافق کنیم قیمت نفت کاهشی می شود در ضمن الان دولت جدید بدون برجام روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت می فروشد و ارز حاصله هم به کشور بر می گردد.
ناشناس۲۴۴۳۵۸۸۱۳:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
روحانی با برجام روزانه فقط 300 هزار بشکه نفت میفروخت اما حالا رئیسی بدون برجام روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت می فروشد و ارز اون هم به کشور باز می گردد.
ناشناس۲۴۴۳۴۴۵۱۲:۵۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ساده لوح!!! اگه دوباره بدون تضمین توافق می‌کردیم که تا الان دوباره آمریکا از برجام خارج شده بود!!
ناشناس۲۴۴۳۴۹۲۱۳:۱۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آثار خیانت‌‌‌های تاریخی برجام تا ده‌ها سال بر پیکر کشور عزیزمان باقی خواهد ماند _____ دولت فجیع حسن فریدون در تاریخ ماندگار شد _____ بخشی از زخم‌ها و خسارت‌های برجام میتواند با نگاه به داخل و مراودات سالم و مقتدرانه‌ی بین‌المللی التیام یابد و کم اثر شود
ناشناس۲۴۴۳۵۲۶۱۳:۲۴:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تاریخ ایران هرگز خیانت های 8 سال گذشته را فراموش نخواهد کرد.
فاطمی۲۴۴۳۶۲۴۱۴:۳۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
حتما آمریکا فرش قرمزش رو هم براتون پهن میکرد
ناشناس۲۴۴۳۷۱۷۱۵:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
امریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را تشدید کرده اون وقت غربگدایان داخلی می گویند مقصر شکست برجام روسیه است !
ناشناس۲۴۴۳۸۳۷۱۷:۲۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
باشه درآمدی های ارزی گذشتن تا ما بریم باگفته ی داداش عراقچی جمع جمع جمع کنیم کشور رو همین ظریف وعراقچی واون رییس شون داغون کردن
ناشناس۲۴۴۳۱۲۲۱۰:۱۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ایران هر ماه 4 میلیارد دلار به خاطر تحریم ها از دست می دهد.
ناشناس۲۴۴۳۲۴۰۱۱:۱۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
امریکا هم همین مقدار
ناشناس۲۴۴۳۲۴۸۱۱:۱۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
من هم هر روز ده میلیون تومن ضرر بی پولی ام را میدهم!
ناشناس۲۴۴۳۴۰۹۱۲:۳۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۴۴۳۴۴۸۱۲:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
الان که داریم نفت می‌فروشیم پولش هم برمی‌گرده، درآمد دیگه از کجا داریم که بشه ۴میلیارد دالار!؟!؟
داود۲۴۴۳۴۷۲۱۳:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
با قیمت کنونی نفت اگر تحریمها ۱۱ ماه پیش برداشته شده بود در امد ایران از فروش نفت امروز ماهانه ۳ میلیارد دلار بیش از در امد قبل حمله روسیه به اکراین بود.
ناشناس۲۴۴۳۵۲۲۱۳:۲۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نفت 100 دلاری نتیجه غنی سازی 60 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار است قبل از برجام هم قیمت نفت 120 دلار بود اما بعد از برجام 40 دلار شد.
ناشناس۲۴۴۳۶۳۸۱۴:۳۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خب چی کار کنیم؟ آمریکا و غربی ها به توافق خود عمل نمی کنند ما که عمل کرده بودیم
ناشناس۲۴۴۳۱۲۵۱۰:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام باقری کنی با برجام عراقچی چه تفاوتهایی دارد؟ آیا کسی می داند؟
مهران۲۴۴۳۲۴۹۱۱:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اولا اگر برجام توسط عراقچی صورت نمیگرفت مطمئنا باقری دنبال چنین توافقی نمیرفت(میزان امتیازات داده شده نقد در قبال امتیازات گرفته شده کمی که نسیه بود و هیچ وقت هم نرسید) ثانیا همین الان شیوه مذاکره باقری با عراقچی زمین تا اسمون فرق داره عراقچی دنبال یک امضا (بدون هیچ تضمینی بود) بود که بگه من توافق کردم ولی باقری نه دنبال منافع اقتصادی و ... برای کشور با توافق هست نه فقط امضا کردن
ناشناس۲۴۴۳۴۱۱۱۲:۳۷:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف 30 بار کلمه تعلیق در متن برجام را ندیده بود و نخوانده انرا امضاء کرده بود اما تیم جدید بدون لغو موثر تحریم ها به توافق خفت بار تن نمی دهد.
ناشناس۲۴۴۳۴۴۹۱۲:۵۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این تضمین داره اون نداره!
ناشناس۲۴۴۳۵۴۷۱۳:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تفاوت برجام پلاس باقری با برجام ظریف این است که تیم جدید بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
واقعیت بگویید۲۴۴۳۵۶۳۱۳:۴۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خیر چون محرمانه است ، فقط آنان که باید بدانند میدانند ،
ناشناس۲۴۴۳۶۲۶۱۴:۳۳:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در دولت روحانی همه توافقات محرمانه بود حتی قرارداد خرید بوئینگ و ایرباس و پژو و رنو و قراردادهای نفتی موسوم به IPC و حتی امار طلاق هم محرمانه بود !
ناشناس۲۴۴۳۶۰۰۱۴:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آقای ظریف ، آقای صالحی آقای فریدون آقایون برجامی در برنامه جهان آرا آقای نبویان متن قسمتی از مزخرفاتتونا خوند و نشون داد که فقط ۳۰ مورد قتل قاسم سلیمانی در آن بود چرا تکذیب نکردید ؟ چرا هیچ حرفی نزدید این برجامی بود که خودتون به خودتون بابت این چرندیات از بیت المال چندین سکه جایزه دادید حتی به جایوسایی که حضور داشتند و قهقهه زدید .
فاطمی۲۴۴۳۶۳۳۱۴:۳۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
زمان روحانی ایشون گفت خزانه خالیه مجبوریم توافق کنیم این یعنی طرف مذاکره هرچی تو بگی زمان رئیسی ایشون گفت من اقتصاد کشور رو به مذاکره گره نمی‌زنم و تیم ایرانی سه شرط گذاشتن برای توافق که باید طرف غربی بپذیره
ناشناس۲۴۴۳۶۵۵۱۴:۵۲:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
روحانی و ظریف از موضع ضعف مذاکره می کردند اما رئیسی و باقری از موضع قدرت و عزت و مصلحت مذاکره می کنند.
ناشناس۲۴۴۳۱۳۵۱۰:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آنانی که می گویند ایران دیگر به برجام احتیاج ندارد، باید بدانند که روسیه تحریم زده به زودی تمام بازارهای نفتی ما را تصاحب می کند.
ناشناس۲۴۴۳۴۱۴۱۲:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نتیجه برجام چیزی بجز 10 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن قیمت ارز و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و غیره نبود.
ناشناس۲۴۴۳۵۴۸۱۳:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۴۴۳۵۷۰۱۳:۴۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
امریکا تحریم را بردارد بدون باج خواهی تا بتوانند از ایران انرژی بخرند!
ناشناس۲۴۴۳۷۵۸۱۶:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
درس عبرت جنگ اوکراین این بود که هرگز نباید به امریکا و اروپا اعتماد کرد.
ناشناس۲۴۴۳۶۵۶۱۴:۵۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
چه جوری
ناشناس۲۴۴۳۱۵۱۱۰:۲۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ما باید تنها به خرد خودمان و پشتیبانی خدا اتکا کنیم. روسیه و چین و دیگر کشورها تنها دنبال منافع خودشان بوده و برای این کار از پشت خنجر می زنند.
ناشناس۲۴۴۳۴۱۲۱۲:۳۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
چین و روسیه در شرایط تحریم بیشترین همکاری را با ایران دارند و مانع تحقق فشار حداکثری دشمن شدند دشمن اصلی ما امریکای تروریست جنایتکار است.
ناشناس۲۴۴۳۵۴۳۱۳:۳۵:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
توقف مذاکرات وین بدلیل زیاده خواهی های امریکاست به روسیه مربوط نیست.
ناشناس۲۴۴۳۱۵۵۱۰:۲۴:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آیا متن توافق برجامی باقری کنی منتشر خواهد شد؟
ناشناس۲۴۴۳۴۱۷۱۲:۴۰:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۲۴۴۳۵۲۸۱۳:۲۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام باید در کتب درسی دانش اموزان در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های اینده باشد.
فاطمی۲۴۴۳۶۴۵۱۴:۴۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ایران در مذاکرات جاری بنا ندارم شرایط و موارد جدیدی به توافق قبلی اضافه کنه حرف اینه در گذشته خلاف توافق آمریکا عهد شکنی کرد و اروپایی ها هم اعلام کردن هیچ کاری نمیتونن انجام بدن حالا ایران سه شرط برای احیای مذاکرات قبلی گذاشته 1لغو تحریمها 2تضمین آمریکا و راستی آزمایی 3انجام فعالیت هسته ای در چهار چوب صلح آمیز که آمریکا رسماً اعلام کرده نه تحریم لغو می‌کنه نه تضمین میده در نتیجه ماحصل این مذاکرات عدم سازش میشه اما نه از طرف ایران بلکه از طرف آمریکا
بیگی29۲۴۴۳۵۰۷۱۳:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
جوجه را آخر پائیز بشمارید و ببینید چی از کار در اومده.
ناشناس۲۴۴۳۵۵۲۱۳:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۴۴۳۱۵۸۱۰:۲۶:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
وقتی آژانس جاسوس خانه هست و ایران هم اطلاعات به این جاسوس خانه می دهد معلوم هست دست خرابکاران باز می شود
ناشناس۲۴۴۳۳۰۰۱۱:۴۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خرابکاری های هسته ای از طریق دادن اطلاعات به آژانس جاسوس گر اتفاق می افتد
ناشناس۲۴۴۳۳۲۸۱۱:۵۹:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام ظریف هیچ پشتوانه و ضمانت اجرایی نداشت برای همین ترامپ براحتی از آن خارج شد و معیشت مردم بخاک فنا رفت .
ناشناس۲۴۴۳۴۵۸۱۲:۵۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
امریکا در قبال سندهای با پشتوانه هم رحم نمی کند
ناشناس۲۴۴۳۵۴۵۱۳:۳۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دیگه بدتر!!
ناشناس۲۴۴۳۵۵۹۱۳:۴۱:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
امریکا و اروپا در جنگ اوکراین نشان دادند که حتی به متحدین خود هم رحم نمی کنند و در مواقع بحران پشت اونها را خالی می کنند.
ناشناس۲۴۴۳۵۵۵۱۳:۴۰:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
حالا اگه هم برجام به توافق برسد آمریکا تضمین نمیدهد
ناشناس۲۴۴۳۷۴۱۱۶:۰۵:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مگر باقری کنی گرفته ؟؟
ناشناس۲۴۴۳۰۳۹۰۹:۲۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
واقعیت این است که غربیها دیگر اهرم فشار دیگری ندارند و البته واقفند که با تغییر ریاست جمهوری آمریکا همه توافق دوباره پاره می شود و فقط اقتصاد ایران در ریسک بالا همچنان میماند و ضربه می‌خورد این نقشه جنگ فرسایشی خرد کننده است ثالثا دقیقا شبیه خیمه شب بازی توافق برجام بی فرجام جهت جلب توافق ایران برای این مدت محدود مجددا خیمه شب بازی پیشنهاد آت اقتصادی ،هیلت های بازرگانی و وعده سر خرمن افزایش می یابد تا کلاه گشاد تا بنا گوش بر جام ۲ را هم محقق کنند وا اسفا از این نقشه تکراری ....اما مرگ یکبار شیون هم یکبار فریب نخوریم باید قدرت متعارف و نامتعارف شویم باز مهره های آنها در داخل فعال شدند تا ایران را باز در بلاتکلیفی یک ساله تا تغییر دولت بعدی آمریکا پاره کننده برجام معطل کنند ایران باید قدرت شود و این بحران اوکراین و روسیه بهترین موقعیت است با شرایط فعلی ایران را بعنوان قدرت خواهند پذیرفت الان عربستان با سرعت مخفیانه در حال هسته ای شدن است وگرنه با مرگ پادشاه عربستان و قدرت گیری جایگزین ایشان ما با حمله گسترده اعتراف عربی عبری به رهبری جایگزین ایشان یا همان صدام آتی در جهت تجزیه ایران مواجه خواهیم شد مراقب باشید ....نمونه آن :در دیدار اخیر میان مقام صهیونیستی و قطری در خصوص تهدیدات پهپادی ایران، پیوستن قطر به ائتلاف عربی- اسرائیلی برای مقابله با ایران و همچنین امکان نصب رادار هشدار سریع پیشرفته اسرائیلی در قطر رایزنی شده است....یا :عربستان از برگزاری رزمایش مشترک نظامی (عزم النصر ۲۲) دو قسمتی به همراه کویت، بحرین، عمان و آمریکا در پایگاه نظامی آمریکایی «فورت کارسون» در عربستان خبر داد ....نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفرش به امارات و بحرین به کشورهای عربی منطقه پیشنهاد تشکیل «ناتوی عربی» داده است.
ناشناس۲۴۴۳۲۴۷۱۱:۱۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
امریکا برای این که بتواند تحریم ها را چند سال آینده بتواند اعمال کند مجبور هست تن به توافق بدهد چون هر چی از تحریم ها بگذرد اثر آن کمتر می شود ولی آقایان ناشی باز در دام آنها می افتند
ناشناس۲۴۴۳۳۱۴۱۱:۵۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تاثیر گمتر تحریمها یعنی پایین آمدن تورم یا متوقف کردن افزایش آن. ولی در عمل مشاهده میشود که چنین نیست.
ناشناس۲۴۴۳۴۲۶۱۲:۴۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تورم فعلی نتیجه 10 برابر شدن حجم نقدینگی و چاپ پول بی پشتوانه در 8 سال گذشته است به تحریم مربوط نیست.
ناشناس۲۴۴۳۴۵۳۱۲:۵۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
همه می‌گن تورم کاهش پیدا کرده شما می‌گی نه!!
ناشناس۲۴۴۳۴۶۱۱۲:۵۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تورم های دو رقمی در ایران سابقه 60 ساله دارد و ربط زیادی به تحریم ندارد
ناشناس۲۴۴۳۵۱۷۱۳:۲۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در 8 سال دولت هاشمی که تحریم نبود چرا قیمت دلار و طلا و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد شکست ؟!
ناشناس۲۴۴۳۰۴۳۰۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بازگشت ایران به برجام بی فرجام باید با این دید باشد که سال ۲۰۲۴ امکان انتخاب ترامپ یا هم پیمان او وجود دارد پس به طمع هویج به دیگ پر چماق چند سال دیگر نیفتید ..رو قوی شو گر راحت جهان طلبی .‌‌..که در قانونی طبیعت حق ضعیف پایمال است دو سال دیگه ترامپ میاد همه توافقات رو پاره می‌کنه اما در زمان خریده شده ,اطلاعات بیشتری از اهداف و تجهیزات دقیق‌تری برای از بین بردن زیر ساخت های هسته ای ایران ساخته شده ...هدف مشخص است
ناشناس۲۴۴۳۰۹۶۰۹:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر برجام نبود ؛ الان تخم مرغ شونه ای ۹۵ هزار بود
مهران۲۴۴۳۱۳۷۱۰:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دوره این حرفا گذشته اگر برجام نبود اگر اف ای تی اف تصویب نشه و ... تا دیروز میگفتن اگر اف ای تی اف تصویب نشه واکسن نمیخریم مشخص شد همه این حرفا بهانه است فعلا که اوضاع قبل از برجام خیلی بهتر از اوضاع بعد از برجام بود و هست اون همه امتیاز دادن به بهانه لغو یه سری تحریم که همون تحریم ها هم لغو نشد که هیچ خود ظریف رو هم تحریم کردن
ناشناس۲۴۴۳۳۱۱۱۱:۵۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بارها گفتیم که چطور در زمان احمدی نژاد در لیست سیاه بودیم مشکل بانکی نداشتیم و یا در برجام با اینکه در لیست سیاه نبودیم پول نفت نمی توانست بیاید در ایران و در بانک های خارجی می ماند و تازه اطلاعات صراف ها هم دادن... به شخصه مطمئن هستم اینها عامل دشمن در ایران هستند یا از طریق نفوذ فکری در آنها یا خود نفوذ
ناشناس۲۴۴۳۳۵۱۱۲:۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ببخشید شمادر ایران زندگی میکنید یا در خارج از ایران؟بله شما خیلی درست میفرمائید اوضاع گل وبلبل است وهیچ مشکلی نداریم تا در آمد بالاداریم ۔،سیر خبر هز گرسنه ندارد سواره خبراز پیاده ندارد واقعا
مهران۲۴۴۳۵۶۹۱۳:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برعکس مثل اینکه شما در ایران زندگی نمیکنی که ندیدی که چگونه به اسم مذاکره و لغو تحریم کشور رو تعطیل کردن و زندگی مردم رو نابود کردن
ناشناس۲۴۴۳۴۲۱۱۲:۴۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۴۴۳۱۶۴۱۰:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر برجام نبود الان اصلاح ساختار اقتصادی تمام شده بود و ثبات اقتصادی و تورم زیر 10 درصدی صحبت می شد
بصیر۲۴۴۳۱۸۶۱۰:۳۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آلبانی خوش میگذره یا ایران اینترنشنال؟
ناشناس۲۴۴۳۳۲۷۱۱:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اتهام آلبانی و اینترنشنال به مخالف عقیده شما نشانه خالی بودن چنته ات است.
ناشناس۲۴۴۳۴۶۵۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در همین نظرات پاسخت را دادن ولی وقتی شست و شوی مغزی بشوی نمی فهمی چی به چی هست!
ناشناس۲۴۴۳۲۰۷۱۰:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اول برو اقتصاد یاد بگیر بعد بیا از شونه حرف بزن با این چیزها سرتان را کلاه گذاشتند و برجام دروغین را خوراندن به شما
جواد۲۴۴۳۳۷۱۱۲:۱۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
شمای باسواد برو پراید ۱۷۰ میلیونی سوار شو حالشو ببر ، اگر دست دزد های داخلی از جیب ملت خارج بشه اوضاع مملکت شاید بهتر بشه
ناشناس۲۴۴۳۵۱۴۱۳:۱۹:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
پراید 170 میلیونی ثمره برجام است قبل از برجام پراید 17 میلیون بود.
ناشناس۲۴۴۳۵۸۰۱۳:۵۱:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تازه دولت قبلش بعد تحریم قیمت ماشین فقط دوبرابر شد یا دلار 3/5برابر ولی با برجام دلار 10برابر ماشین هم 10 برابر!
ناشناس۲۴۴۳۲۲۸۱۰:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تمامی گرانی ها ثمره و ذوق هنری مسئولین بی لیاقت هست . کیفت رنگین زندگی مسئولین و بچه هایشان به این بازیهای ساختگی بوده و مردم با این سخنان روز را شب و شب را روز می کنند
ناشناس۲۴۴۳۴۳۱۱۲:۴۶:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
سعید۲۴۴۳۲۳۰۱۰:۵۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
همین شما ها باعث اوضاع نابسامان الان هستید. همه چی و همه کس رو به برام ربط میدید. اولا طبق گفته خود مسئولان دولت قبل فرجام هیچ دستاوردی نداشت جز رفتن آبروی ایران آخه آدم عاقل، کدوم کشور با تکیه به کشور دیگه ای به یه کشور قدرتمند (از هر لحاظ) شده که ما دومیش باشیم؟ ما باید به داخل تکیه کنیم نه آمریکا و اروپا
ناشناس۲۴۴۳۴۲۹۱۲:۴۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان برنج 4 هزار تومان مرغ 5 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان پراید 17 میلیون بود با برجام قیمت همه چیز 10 الی 15 برابر گران شد.
ناشناس۲۴۴۳۷۳۳۱۶:۰۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
البته بعد از پاره شدن برجام توسط ترامپ وگرنه در زمان اجرای برجام تورم تک رقمی بود و قبل از آن چهل درصدی
ناشناس۲۴۴۳۴۵۵۱۲:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مگه الان هست!؟!؟
ناشناس۲۴۴۳۵۳۸۱۳:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قبل از برجام تخم مرغ دانه ای 50 تومان بود بعد از برجام دانه ای 1500 تومان شد.
ناشناس۲۴۴۳۷۲۸۱۵:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر‌برجام نبود الان کمپ شما در آلبانی وجود نداشت
ناشناس۲۴۴۳۳۱۲۱۱:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قوی یعنی کسی که اهرم و توان مذاکره دارد.
ناشناس۲۴۴۳۴۳۶۱۲:۴۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مذاکره = تحریم بیشتر = تورم و بدبختی بیشتر
ناشناس۲۴۴۳۵۶۵۱۳:۴۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بنده خدا ! اگه مداکره با کدخدا به نتیجه نرسه ؛ پراید مدل ۸۷ دور رنگ چپی رو باید بخری ۹۸۵ میلیون تومن
ناشناس۲۴۴۳۶۱۰۱۴:۱۶:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
8 سال با شیطان بزرگ مذاکره کردیم و امتیاز دادیم پراید 17 میلیونی 170 میلیون شد مغلطه نکنید.
ناشناس۲۴۴۳۳۱۷۱۱:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر برجام بی فرجام است، بازگشت به آن چه معنا دارد؟
ناشناس۲۴۴۳۴۳۳۱۲:۴۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم در اون بمانیم و نه می توانیم از اون خارج بشویم و به یک بازی دو سرباخت برای ایران تبدیل شده است.
ناشناس۲۴۴۳۵۴۴۱۳:۳۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
کی گفته نمی‌توانیم از برجام خارج شویم ، بیشتر از این نیست که مثل دوره احمدی‌نژاد قطعنامه صادر میکردن
ناشناس۲۴۴۳۶۱۱۱۴:۱۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۲۴۴۳۵۸۷۱۳:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
چه کسی گفته نمی توانیم از آن خارج شویم؟ منافع ایران (لغو قطع نامه های سازمان ملل یکی از آنهاست) باعث شده از برجام خارج نشود البته هزینه هایی هم داده اند
ناشناس۲۴۴۳۶۷۲۱۵:۰۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
با برجام هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشدند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شدند که با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض یکماه قابل بازگشت هستن (مکانیسم ماشه)
ناشناس۲۴۴۳۰۴۴۰۹:۲۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بیش از ۲۰ تن از روسا و مقامات پیشین موساد، شباک و سران ارتش اسرائیل، روز پنجم اسفند در نامه مشترک ارسالی به جو بایدن، خواهان بازگشت آمریکا به برجام شده و سیاست بنیامین نتانیاهو را در مخالفت با برجام، برای منافع اسرائیل زیان‌بار نامیدند. مقامات ارشد پیشین در این نهادهای مهم نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، از جمله عوزی آراد، که سال‌ها از مهره‌های ارشد دفتر نخست‌وزیری بوده است، در نامه خود به آقای بایدن نوشتند که برجام، در راستای منافع اسرائیل بوده و دولت جدید واشینگتن باید سریعا به این توافق بازگردد.
ناشناس۲۴۴۳۳۵۳۱۲:۱۰:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این نامه را کی دیده و کی منتشر شده ؟
ناشناس۲۴۴۳۵۱۲۱۳:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اسرائیل مخالف برجام نیست بعد از انعقاد برجام نتانیاهو گفت تا 25 سال خیال ما از بابت ایران راحت شد مقام معظم رهبری هم در پاسخ فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال اینده را نخواهد دید.
ناشناس۲۴۴۳۷۰۵۱۵:۳۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در کتاب خاطرات هیلاری کلینتون منتشر شده :)
ناشناس۲۴۴۳۰۶۴۰۹:۴۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دنباله های حقیر غرب در کشورمان همراه با فشارهای خارجی برای توافق سریع در برجام و تزریق نفت ایران به بازار جهت فشار بیشتر به روسیه وارد عمل شده اند .
ناشناس۲۴۴۳۰۷۵۰۹:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
درود بر ظریف.
ناشناس۲۴۴۳۱۵۷۱۰:۲۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دلار 30تومنی و این همه مشکلات 8 ساله مردم واقعا در ود
ناشناس۲۴۴۳۵۷۱۱۳:۴۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف و زلنسکی خیلی شبیه هم هستن، فقط خدا رو شکر ظریف به اندازه زلنسکی اختیارات نداشت وگرنه ما هم چند سالی بود که درگیر جنگ بودیم!!
ناشناس۲۴۴۳۱۷۵۱۰:۳۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ایشون اول بیاید پاسخ بدهد وقتی سیاست کلان ایران را قبول ندارد به چه حقی مسوول می شود
بصیر۲۴۴۳۱۸۰۱۰:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آلبانی چه خبر
ناشناس۲۴۴۳۴۴۰۱۲:۵۱:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف حتی فرق بین کلمه SUSPEND(تعلیق) و TERMINATE(لغو) را نمیدانست و اینگونه برجام به خسارت محض تبدیل شد.
ناشناس۲۴۴۳۵۸۲۱۳:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
شرط می بندم می دانسته
ناشناس۲۴۴۳۶۱۲۱۴:۱۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر میدانست خیانت بود و اگر نمیدانست جهالت بود.
ناشناس۲۴۴۳۴۷۷۱۳:۰۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
منظورت از ظریف همونی هست که می‌گفت: آمریکا می‌تونه با یه بمب کل سیستم نظامی ما رو از کار بندازه! در هیچ جای برجام تعلیق نیامده و هر کسی ترجمه کرده اشتباه ترجمه کرده! امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه، چون جامعه جهانی اجازه نمی‌ده! امضای جان کری تضمینه! هدف برجام اقتصادی نبود! اگه منظورت همین ظریف هست واقعا درود!!!
ناشناس۲۴۴۳۵۲۳۱۳:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
منظورت از ظریف همونی هست که می‌گفت: آمریکا می‌تونه با یه بمب کل سیستم نظامی ما رو از کار بندازه! در هیچ جای برجام تعلیق نیامده و هر کسی ترجمه کرده اشتباه ترجمه کرده! امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه، چون جامعه جهانی اجازه نمی‌ده! امضای جان کری تضمینه! هدف برجام اقتصادی نبود! اگه منظورت همین ظریف هست واقعا درود!!
ناشناس۲۴۴۳۷۰۰۱۵:۳۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
واقعا درود کدام دشمن طی 40 سال تونست اندازه ظریف ضربه اقتصادی و اجتماعی و امنیتی به این کشور بزنه! واقعا قابل ستایشه
الیاس۲۴۴۳۰۸۰۰۹:۵۲:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نمی دونم چرا وقتی این عکس رو می بینم؛ یاد درنا در فیلم آدم برفی و اصلان در فیلم اکسیدان میفتم؛ واقعا کرامت انسانی؛ میهن دوستی؛ عزت نفس !!!!!!
محمد قاسمی۲۴۴۳۱۲۶۱۰:۱۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
میهن پرست عزیز اگه اذیت نمیشی به رفتار این روزهای روسیه هم‌ نگاهی کن مچکر
ناشناس۲۴۴۳۴۴۴۱۲:۵۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مردم اوکراین قربانی رای دادن به یک دلقک شدند که از سیاست چیزی نمیدانست خود کرده را تدبیر نیست.
موسوی۲۴۴۳۶۰۹۱۴:۱۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگه زلنسکی با اون محبوبیت دلقکه! پس من که در فامیل و همسایه و اجتماع جایگاهی ندارم کیستم؟
ناشناس۲۴۴۳۶۶۶۱۴:۵۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
زلنسکی خائن کشورش را محل تاخت و تاز شرق و غرب قرار داد و اوکراین را ویران و مردمش را بدبخت و بیچاره کرد.
ناشناس۲۴۴۳۶۵۸۱۴:۵۳:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آقای قاسمی کجای حرف الیاس حمایت از روسیه دیدی که این حرف رو زدی عجیبه هر وقت کسی از یک طرف انتقاد می کنه بقیه نتیجه می گیرند طرفدار طرف مقابله
رسول۲۴۴۳۰۸۴۰۹:۵۳:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اقای نویسنده شما بگویید که مذاکره ای که بدد بود و تحریم هم اثر نداشت پس چه اصراری بر توافق دارید؟
مهران۲۴۴۳۱۴۳۱۰:۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اولا کجای حرفای دولت جدید و تیم مذاکره جدید میبینید که اصرار به توافق داشته باشند؟ فعلا که ایران داره ناز میکنه و طرف مقابل داره اصرار میکنه ثانیا اگر هم ایران الان تلاش میکنه برجام رو برگردونه نه به خاطر اینکه برجام خیلی خوب است بلکه فقط به خاطر این است که امتیازات رو ایران در برجام نقد داد و رفت الان فقط تیم مذاکره میگه ما که امتیازات رو دادیم حداقل همون چیزهای کم رو که در برجام دادن بگیریم
ناشناس۲۴۴۳۱۴۵۱۰:۲۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
الکی یه چیزهایی می‌گفتیم. نه برجام بد بود و نه تحریم‌ها اثری نداشت. ولی حیف که ترامپی پیدا شد و برجام را پاره کرد.
ناشناس۲۴۴۳۴۵۰۱۲:۵۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اوباما از فردای روز انعقاد برجام تحریم های جدیدی برعلیه ایران وضع کرد و قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج بشود.
ایرانی۲۴۴۳۱۶۲۱۰:۲۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نه مذاکره به خودی خود ایرادی داره نه تحریما بی اثر هستن منتهی بد اونجاس که تحریم رو جهنم وعدم تحریم رو بهشت درنظر بگیری واز هول حلیم بیفتی تو دیگ
ناشناس۲۴۴۳۲۷۲۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قدرت شرط مذاکره است اما هدف همچنان همان چانه زنی و مذاکره است. خود نظام هم هدفش مذاکره بوده و هست و این بی انصافی نویسنده است که این ماموریت را تنها خواست اصلاحطلبان می داند. از طرفی در مذاکره بده-بستان داریم. کسی عاشق چشم و ابروی ما نیست. این ماییم که اقتصادمان در فشار است و مردم سختی می کشند. البته خیلی ها که مشکلی ندارند راحت ژست استقلال می گیرند و مسئولیتی در قبال مردم حس نمی کنند.
ناشناس۲۴۴۳۶۱۳۱۴:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نتیجه مذاکره و برجام چیزی بجز تحریم و تورم بیشتر نبود.
ناشناس۲۴۴۳۶۵۴۱۴:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نظامی که بتن و پلمپ کند تا بمب اتم داران ناراحت نشوند؟!
ناشناس۲۴۴۳۳۴۰۱۲:۰۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ما اسراری نداریم شما غربگداها اسرار دارید
جلیل۲۴۴۳۳۵۸۱۲:۱۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
عمویی ،! غربیها فکر کردن همه ایرانیان مثل ظریف هستن ، جمع شدن تا بازم بگیرن ، غافل از اینکه این تیم جدید رفته غرامت دادن های ظریف و روحانی رو بگیره . متوجه شدی عمویی ؟!!
ناشناس۲۴۴۴۰۵۹۲۲:۱۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این افتضاحی هست که ظریف به بار آورده و باید با مصیبت جمعش کنند
ناشناس۲۴۴۳۰۹۵۰۹:۵۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
احسنت
ناشناس۲۴۴۳۱۱۲۱۰:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
واقعیت این است که ظریف درست میگفت...
ناشناس۲۴۴۳۲۷۶۱۱:۳۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
محبوبیت چیزی نیست که بخواهید با یک مقاله بدست آورید و با یک مقاله آن را از کسی بگیرید... به هزاران دلیل ظریف نسبتا از خیلی از افراد دیگر در ایران محبوب تر بود... ایشان واقع بین تر بود و شعار الکی نمی داد... الان هم که بدبخت ادعایی نداشته و این حرف که ظریف درست می گفت حرف مردم است. اما باز حسودها به ظریف می تازند.
ناشناس۲۴۴۳۵۶۸۱۳:۴۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نام ظریف در تاریخ ایران همانند نام فتحعلی شاه قاجار که ترکمنچای را منعقد کرد ماندگار خواهد شد.
ناشناس۲۴۴۳۴۵۱۱۲:۵۵:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف و روحانی باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۴۴۳۴۸۶۱۳:۰۷:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف می‌گفت هدف برجام اقتصادی نبود، فقط نمی‌دونم چرا یه عده می‌گن با برجام اقتصاد کشور متحول میشه!!!
ناشناس۲۴۴۳۱۳۳۱۰:۱۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
هر چه ظریف میگوید درست است
ایرانی۲۴۴۳۴۱۵۱۲:۴۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بله امضای کری تضمین است.
ناشناس۲۴۴۳۴۵۴۱۲:۵۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۴۴۳۴۸۰۱۳:۰۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مخصوصا اونجا که می‌گفت در برجام کلمه تعلیق نیامده!!!
ناشناس۲۴۴۳۱۴۷۱۰:۲۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مگر تقصیر ظریف و دولت روحانی بوده که دیوانه ای به اسم ترامپ آمد و برجام رو نابود کرد! دو سه سالی که برجام بود ارزش پول ملی تثبیت شده بود و تورم ثابت و کاهشی. اقتصاد مملکت هم نفس راحتی کشیده بود تا اینکه ترامپ روانی پیداش شد
مهران۲۴۴۳۳۲۹۱۱:۵۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
تاریخ رو عوض نکن دوست عزیز اولا از سال نود و یک تا سال 94 که برجامی وجود نداشت ارزش پول ملی ثابت بود و دلار در حدود سه و دویست بود اما با تصویب برجام ارزش پول ملی ذره ای بیشتر نشد و دلار همون سه و دویست (یه خورده بالا پایین )باقی مونداما از سال نود وشش قبل از خروج امریکا دلار رو به گرونی گذاشت (به دلیل عملکرد اقتصادی دولت ) و اما بعداز خروج امریکا از برجام در سال 97 و به دلیل وابستگی شدید روانی و ... که دولت همه چی رو به برجام وصل کرده بود دلار به سی و خورده ای رسید و که بعد از فروکش کردن در بیست و پنج هزار تومان تحویل داد ، پس لطفا فکر نکن حافظمون ضعیف است
ناشناس۲۴۴۳۳۳۱۱۲:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
شما یادت نمی‌آید یا نبودی که از اول انقلاب تا برجام چندین مورد توافق با آمریکا کردیم که همگی زدن زیرش در ضمن سرکوب دلاری وقتی تورم بالا هست را ثبات اقتصادی نمی نامند بلکه سیاسی کاری در اقتصاد می نامند تازه از برجام هم شروع نشد از سال 92 شروع شده بود همانند دولت قبلش که 6 سال سرکوب دلاری کرد و آخرش با تحریم و چه بدون تحریم مجبور شد دلار را بالا ببرد و در نرخ واقعی رساند منتهی دولت قبلی دلار را 5 سال سرکوب کرد و باید دلار را در 15 هزار تومان به دولت فعلی تحویل می داد که دو سال قبل از عمد دوبرابر کرد و رساند تا 30 هزار تومان تا اینکه تورم هم خودش را به این 30 تومان رساند!
جلیل۲۴۴۳۳۴۲۱۲:۰۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
یعنی میگی کسانیکه دنیا و آخرت ایران رو به ذائقه شخصی آمریکا گره زدن مقصر نیستن ؟!!!!!
ناشناس۲۴۴۳۴۵۹۱۲:۵۷:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۴۴۳۱۶۱۱۰:۲۶:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
فرض کنید برجام شکست بخوره... آخر سیاست هسته ای جمهوری اسلامی چیه؟..... ته این خط به کجا میرسه؟... ایجاد شغل میکنه؟...سطح رفاه رو بالا میبره؟..... الان ۲۰ ساله میگن میخوان برق تولید کنن..پس کو؟ واقعیتش اینه که ایران تو ماجرای برجام دقیقا عین یه توپ فوتبال شده که یه بار روسیه شوتش میکنه یه بار هم اروپا و آمریکا.....این وسط آخرش همون توپه پاره و پوره میشه...
ناشناس۲۴۴۳۴۶۴۱۳:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری و زیاده خواهی های دشمنان در مورد مسائل موشکی و منطقه ای شد و خسارت محض بود.
ناشناس۲۴۴۳۴۷۹۱۳:۰۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
به خدا خودشان هم نمی دانند دنبال چی هستند در این مدت بازی 20 ساله ولی طرف مقابل خوب می‌داند دنبال چی هست
ناشناس۲۴۴۳۱۶۶۱۰:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
همه ی حرف های نویسنده قبول، فقط یک حرف محل تامل هست و آن اینکه کدام جریان در این کشور" پول و رسانه" دارد. معلوم کردن این امر چندان مشکل نیست. رسانه های کشور را اعم از روزنامه و خبرگزاری و سایت و.... را می شود شمرد، و می شود تقریبا معلوم کرد که کدام رسانه پولش را از کجا می گیرد!. آن وقت جریانِ " پولدار" و "رسانه دار" کشور مشخص می شود!
ناشناس۲۴۴۴۰۶۴۲۲:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این همه سال تریبون دولت ها دست چه کسانی بوده ؟؟؟ کار روحانی قبل از ریاست جمهوری دروغگویی و فریب و بعد از به قدرت رسیدن اهانت و بی احترامی به مردم
علی۲۴۴۳۱۶۷۱۰:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در دوره جاری بودن برجام به راحتی مسافرت میرفتم ، گوشی مبایل میخردم ، زندگی عادی تری داشتم ، آقای نگارنده عزیز شما یا ایران نیستی و خبر از تورم نداری ، یا وضع مالی خوبی داری که اصلا برایتان محسوس نیست یا به زندگی درویشانه علاقه مند هستی
ناشناس۲۴۴۳۴۹۵۱۳:۱۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قبل از برجام سالی 4 تا مسافرت خارجی میرفتیم اما حالا شمال و کیش هم نمی توانیم برویم !
ناشناس۲۴۴۳۱۷۰۱۰:۳۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خیلی جالب هست از 6 کشور عضو برجام که هر کدام یک درخواست هایی دارند و مجانی حاصر نمی شوند در مذاکرات را فقط یکی را بزرگ می کنند مشخص هست دنبال پرت کردن حواس ها هستند
ناشناس۲۴۴۳۱۷۷۱۰:۳۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بالاتر از این باید نگاه کرد که چرا 20 سال اجازه می دهند که این مذاکرات ادامه دار باشد وقتی طرف مقابل خواهان پایان آن نیست
ناشناس۲۴۴۳۱۸۱۱۰:۳۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
انصاف ت کجا رفته الف.هر چیزی هر کاری هر شخصی هر ایده ایی که جلوی رشد اقتصادی و صنعتی شدن را بگیرد بازی در زمین دشمنان ایران است.هرکشوری و شخصی هم سوک اندازی کند تا رابطه ی ایران با دنیا عادی نشود دشمن این سرزمینه.الان بهترین موقع برای احقاق منافع کشوره.غرب و روسیه هیچوقت دوست ما نبودن پس کلاه خودمون را بچسبیم وبه مردم فقیر کشور خودمون توجه داشته باشیم
ناشناس۲۴۴۳۶۱۶۱۴:۲۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
احسنت دقیقا همینه
ناشناس۲۴۴۳۱۸۲۱۰:۳۴:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام خیانت بوده و خواهد بود حال توسط هر کسی که بخواهد اجرا شود چون ناموس کشور را تاراج می کند همانند سعد آباد و نفرین آیندگان هم خواهید بود
ناشناس۲۴۴۳۱۸۷۱۰:۳۶:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
به هر حال ظریف هر چی بود صادق بود و رو کار می کرد انقدر به ظریف تهمت زدید خسته نشدید؟!!
ناشناس۲۴۴۳۵۳۳۱۳:۳۰:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف اگر صداقت داشت در مجلس در سال 94 نمیگفت همه تحریم بانکی و پولی و مالی لغو می شوند ! بلکه باید میگفت موقتا"تعلیق می شوند.
ناشناس۲۴۴۳۵۶۷۱۳:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آیا این صادقانه است کسی که سیاست خارجی یک کشور را قبول ندارد، وزیر خارجه آن کشور شود!؟
ناشناس۲۴۴۳۱۸۸۱۰:۳۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آن فایل کذایی از عمد و با هدف بود که پخش شد توسط خودشان ولی جریان برعکس شد و تیرها به خودشان خورد
ناشناس۲۴۴۳۱۹۲۱۰:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
گندهایی که روحانی وظریف زده اندمگربه این سادگی پاک میشود
ناشناس۲۴۴۳۱۹۵۱۰:۴۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
متن برجام را هم گروه بحران بین الملل که اکثر آن هم صهیونیست هستند نوشتند و دادن دست این آقا شما کجای کاری؟ این ها باید محاکمه می شدن و نه الان مدعی
علی حیدری۲۴۴۳۱۹۸۱۰:۴۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
کجای حرف روسیه کارشکنی است ، اتفاقا چهره خبیث خبیثان را نمایانده که چند کشور دغل غربی بعد توافق کار شکنی نکنند ، حال اگر ظریف در رویاهایش خودرا در بغل آن چند کشور خواب دیده بوده این مسئله دیگری است !!!!.
ناشناس۲۴۴۳۱۹۹۱۰:۴۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
حرف تضمین روسیه همان حرف تضمین ایران هست و حتی چین هم همین درخواست را دارد
ناشناس۲۴۴۳۲۰۲۱۰:۴۳:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
از اوکراین و شوروی و لیبی و عراق درس عبرت بگیرید و این مذاکرات را تمام کنید وگرنه این بازی همچنان خواهد بود تا تک تک ابزارهای قدرتتان را بگیرند
ناشناس۲۴۴۳۲۰۶۱۰:۴۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
انصافا این مقاله یکی از مصادیق جهاد تبیین است. از نویسنده ممنوم.
ناشناس۲۴۴۳۲۱۷۱۰:۵۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
چه دوره خاتمی و چه دوره روحانی سیاست گفتار درمانی بود نه عمل گرایی بخاطر همین در دوره خاتمی تا یک نفر پرید در جوی آب برای مردم شد منجی در دوره روحانی تا یک نفر از عملگرایی گفت شد برای مردم منجی
ناشناس۲۴۴۳۹۱۲۱۹:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دورخاتمی بهترین. دوراقتصادی بود
ناشناس۲۴۴۳۲۲۰۱۰:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این همه دشمنی علیه شخصی که عمرش را در راه دیپماسی وطن گذاشت به چه معنی است ؟ در حال حاضر شما به دنبال همان دست نوشته های ظریف هستید .
ناشناس۲۴۴۳۳۳۸۱۲:۰۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دیپلماسی در راه وطن یا در راه کدخدا؟
ناشناس۲۴۴۳۴۶۹۱۳:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
باج دادن و تسلیم دیپلماسی نیست در حال حاضر ما باید چک برگشتی برجام را نقد کنیم و خبط های ظریف در برجام از جمله مکانیسم ماشه را اصلاح کنیم.
حمید۲۴۴۳۲۲۵۱۰:۵۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
یکبااااااار برای همیشه بزنید زیر هر چی توافق و مذاکره اس، بشیم مث کره شمالی، ونزوئلا. عمر و جوونیمون هدر بازیهای شما شده! هیچچچچچچچچچچ جای دنیا ایرانی رو راه نمیدن، آدم حساب نمیکنن. حق الناس رو چه راحت پایمال میکنید!
ناشناس۲۴۴۳۳۴۱۱۲:۰۴:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
شماها دنبال اوکراینی کردن ایران هستید تا این کشورها
حمید۲۴۴۳۴۴۱۱۲:۵۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اوکراین هم شدیم، شدیم. تموم شه بابا! ما که چیزی نداریم برای از دست دادن. عمر و امیدامون پرپر شده توی اوج جوونی.
ناشناس۲۴۴۳۴۷۶۱۳:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در 8 سال گذشته که با امریکا تعامل و توافق کردیم روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد و رتبه پاسپورت ایرانی 20 پله سقوط کرد و ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل یافت.
ناشناس۲۴۴۳۲۲۶۱۰:۵۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
یعنی آمریکا میخواست تمام تحریم های خود علیه ایران را لغو کند ، ولی از روسیه ترسید !!! لابد نفتکش های ما را هم به دستور پوتین توقیف کرده !!! خخخخ
سعید۲۴۴۳۲۳۱۱۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
روحانی و ظریف که ۸سال سر مردم رو کلاه گذاشتن و عجیب اینکه خیلیا الآنم از اینا حمایت میکنن،. آها حواسم نبود که تو ایران هرکی بیشتر به ملت ضربه بزنه جایگاه بهتری تو اذهان عمومی داره
ناشناس۲۴۴۳۲۳۴۱۱:۰۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف درست میگفت و شما هم میدونید درست میگفت اما غرورتون اجازه نمیده اقرار کنید اشتباه کردید. دقیقا همون طور که بعد از کمتر از یک سال مشخص شد هر چه موسوی درباره احمدی نژاد میگفت عین واقعیت بود اما هرگز نپذیرفتین اشتباه کردید.
ناشناس۲۴۴۳۷۲۷۱۵:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خاتمی و کروبی و موسوی دروغ میگفتن تهمت دروغ تقلب به نظام و تهییج مردم به بلوا و اشوب در سال 88 باعث تحریم بانک مرکزی و ایجاد مشکلات عدیده برای کشور شد.
ناشناس۲۴۴۳۷۳۰۱۵:۵۷:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
فتنه 88 کودتای باند قدرت و ثروت بود زیرا از سال 84 دست شون از رانت و حقوق های نجومی کوتاه شده بود.
حسین ذبیحی۲۴۴۳۲۶۴۱۱:۳۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آقای رجایی کاملا درست گفته اند.مردم بعداز بیش از چهل سال تحریم وتمام شدن برگ های دشمن از مذاکره کنندگان میخواهند که یاامریکاواروپابدون هیچ پیش شرطی کلیه تحریم‌هارابردارندویا مذاکره بی مذاکره...ملتی که چهل سال ایستاده محتاج برجام ذلت بار دولت قبل نیست
ناشناس۲۴۴۳۲۸۴۱۱:۳۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
راست می‌گویند فقط از دست این ها بر می آید که کشور را بیچاره کنند وخواسته های دشمن را در ایران عملی!
ناشناس۲۴۴۳۲۸۸۱۱:۴۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر برجام احیا شود منافع زیادی برای ایران دارد. قبلاً هم منافع داشت. اگر نداشت چرا به دنبال احیای آن توسط دولت انقلابی هستیم ؟ به هر حال حالا برجام در حال فروپاشی است.
ناشناس۲۴۴۳۴۸۲۱۳:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام باعث شد اقتصاد ایران 40 درصد کوچکتر بشود در 8 سال گذشته بیش از 5000 کارخانه تعطیل شد و میانگین رشد اقتصادی کشور صفر بود.
احمد۲۴۴۳۲۹۹۱۱:۴۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
یکبار تحلیل کنید که شما از آمریکا چه دیدید که از بقیه کشورها ندید؟ روسیه چه فرقی با آمریکا دارد؟ الان که در عراق جولان می دهید آیا همین آمریکا صدام و بعثی ها رو بیرون نکرد؟ در افغانستان آیا همین آمریکا طالبان را بیرون نکرد؟ البته وقتی خود مردم افغانستان عادت به همان زندگی قبیله ای دارند باز حکومت را داد دست خودشان. آمریکا واقعا چه بدی به شما کرد که دیگران نکردند؟
حسین باقرزاده۲۴۴۳۳۳۵۱۲:۰۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگرمسولین محترم جمهوری اسلامی اول مشکلات وکینه وکدورت فی مابین خودشونو حل کنند همه مشکلاتمون حل میشه اگر خوب بودیم دنیا هم با ما خوب تا میکرد ما با خودمونم مشکل داریم ۔چه برسد به دنیا
ناشناس۲۴۴۳۳۵۰۱۲:۰۹:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
هرچه آقای ظریف پیش بینی کرد درست، ایشون یک دیپلمات واقعی و با سواد هستند ،وخیلی هم فهیم هستند ،اما حیف که توی این مقطع و توی این قسمت از کره زمین به دنیا آمدند
ناشناس۲۴۴۳۴۸۷۱۳:۰۷:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف درک درستی از سیاست خارجی نداشت به همین دلیل برجامش شکست خورد.
ناشناس۲۴۴۳۴۹۱۱۳:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ما هم پیش بینی کرده بودیم که برجام اینطوری می شود و این تیم فعلی هم توافق کند باز با قطعیت می گوییم دوباره همین برجام خواهد شد مگر این که ایران موشک و.. را بدهد آن وقت دیگر....!!!
ایرانی۲۴۴۳۵۲۴۱۳:۲۳:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آفرین.نظر من وخانواده من وهمه اونایی که میشناسم همینه آقای ظریف استاد دیپلماسی،کاربلد ودلسوز وصبور...تاریخ قضاوت خواهد کرد حیف که ۱۰۰ سال دیگه نیستیم ببینیم اما به گفته هام اطمینان دارم.نشان افتخار ایران آقای ظریف هستن
ناشناس۲۴۴۳۵۳۰۱۳:۲۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
درست مثل صادق زیبا کلام؟؟؟
ناشناس۲۴۴۳۵۵۸۱۳:۴۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف می‌گفت امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه!!
ناشناس۲۴۴۳۳۶۱۱۲:۱۳:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بهتره پیش نویس تیم قبلی و فعلی رو منتشر میکردید . خود مردم نظر میدادن که کدام اصولی تر و فنی تر و در نهایت به نفع مردم ایران هستشوما که الان از هیچی خبر نداریم هر نظری که بدهیم نمیتونه منطقی باشه .و فقط از روی احساس و تبلیغات رسانه ها خواهد بود .
ناشناس۲۴۴۳۵۰۱۱۳:۱۳:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در مذاکرات قبلی بیشتر به خواسته های امریکا پرداخته شده بود و خیلی کم در مورد لغو تحریم ها و خواسته ای ایران مذاکره شده بود.
ناشناس۲۴۴۳۸۹۱۱۸:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
شما متن جدید توسط تیم فعلی رو خوندی که این طوری نظر میدی ؟
جلیل۲۴۴۳۳۶۸۱۲:۱۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این بچه چرا اینجوری کردید آقای ظریف ؟!!! مگه چه قولی بهش دادین که به این روز در اومده ؟!!!! حتما مقداری از عشق خودتون به کدخداتون رو ریختین در وجود این بچه !! هععی
ناشناس۲۴۴۳۳۷۴۱۲:۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اون چیزی که ظریف تو خشت خام میدید تا صد سال دیگه هم شما ها تو آینه نمیبینید
ناشناس۲۴۴۳۴۸۸۱۳:۰۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مانند آن کلیپی که می گفت محال است آمریکا از برجام خارج شود خخخخه
ناشناس۲۴۴۳۴۹۰۱۳:۰۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف میگفت امریکا به هیچ وجهی نمی تواند از برجام خارج شود اما دیدیم ترامپ مثل اب خوردن از برجام خارج شد.
ناشناس۲۴۴۳۳۸۲۱۲:۲۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بعد از نخ نما شدن بازی اصلاحی / اصولی بازی جدید شرقی / غربی سرگرمی ملت برای دهه آینده
ناشناس۲۴۴۴۰۸۴۲۲:۴۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
یعنی میخواای بگی غربگدا وجود نداره و همش بازیه؟ خب غربگدا نباشید که این بازی تموم بشه
ناشناس۲۴۴۳۳۸۵۱۲:۲۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
به هر حال برادر جان ، « سياست » ... يعني سياستي كه واقعاً سياست باشد ، هر گرهي ، هر گره كوري ، با دست ، بدون استفاده از دندان ، راحت ...و نيز هر معادله اي ، معادله دو مجهولي و سه مجهولي ، حتي ده مجهولي ، بلكه صد مجهولي را به انحو احسن حل ميكنه ! پس سياست كه باشد ، معادله ها و مسكلات حلِ حلّه !!
مجید۲۴۴۳۳۸۶۱۲:۲۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نه روس ونه آمریکا شفا نمی‌دهند ونه چین دکتر هست بابا جان بمب رو درست کنید که این نامردا اگر ضعیف شدیم نون گندم هم نمیزارن بخوریم مانند اوکراین عراق لیبی افغانستان ویمن و....
ناشناس۲۴۴۳۴۰۴۱۲:۳۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
پادوهای غرب کارشان هوچیگری وسرصدا کردن
ناشناس۲۴۴۳۴۳۴۱۲:۴۸:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
به مانند ظریف در سیاست در کشور کم داریم قدرش بدانیم
ناشناس۲۴۴۳۵۰۸۱۳:۱۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
متاسفانه ظریف در برجام بدنبال تامین منافع امریکا بود و بفکر تامین منافع ملی ما نبود.
ناشناس۲۴۴۳۵۳۶۱۳:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف باید در مورد مکانیسم ماشه پاسخگو باشد.
حسن۲۴۴۳۴۴۶۱۲:۵۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
باز هم گلی به جمال برادر پوتین و با حمله به اوکراین کاری کرد ک جام زهر برجام ترک خورد وزهرش ریخت و طرفداران غرب را که منتظر نوشیدن جام زهر توسط جمهوری اسلامی بودند به عزا نشاند
ناشناس۲۴۴۳۴۹۶۱۳:۱۲:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
جام زهر هم واژه مقدسی بود در آن زمانی که به کار بردن چون دشمن را از کشور بیرون کردیم و وقتی خواستم دشمن را ادب کنیم منصرف شدیم و این واژه را به کار بردیم ولی با برجام دشمن را به کشور راه دادیم هیچ واژه قشنگ تری هم به کار بردن!
ناشناس۲۴۴۳۵۱۳۱۳:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
فعلا که دولت داره بال بال میرنه برای برجام، نه به قول شما غربگراها...
ناشناس۲۴۴۳۶۱۹۱۴:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دولت رئیسی صادرات غیرنفتی را 50 درصد افزایش داده و صادرات نفت را 100 درصد افزایش داده و ارز حاصله هم به کشور می اید و اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نکرده است.
ناشناس۲۴۴۳۴۶۲۱۲:۵۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اگر دلتان به این شعاردادن خوش است میل خودتان است. ولی برای راستی آزمایی، متن توافق عراقچی ، و متن نهایی این مذاکرات را منتشر کنید تا سیه روی شود هر که دراو غش باشد .
ناشناس۲۴۴۳۶۲۲۱۴:۲۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
ظریف و عراقچی چرا متن فارسی توافق ژنو سال 92 و برجام سال 94 را منتشر نکردند ؟!
ناشناس۲۴۴۴۰۷۷۲۲:۳۶:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
حالا که دست شماست شما منتشرش کنین !! مگه همین شما ها نبودید که می گفتید حتی ترکمانچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداره ؟!!
ناشناس۲۴۴۳۶۶۹۱۴:۵۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مگه الان توافق شده که منتشر کنند؟
ناشناس۲۴۴۳۴۶۶۱۳:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
دیدید روسیه هم که باشی بمب اتم هم داشته باشی وقتی مدرن و دمکراتیک رفتار نکنی مطرود و منزوی و فقیر میشود با تحریم و انزوا که سبب میشود بحرین هم برایمان شاخ شانه بکشد.
ناشناس۲۴۴۳۵۸۳۱۳:۵۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اوکراین در توافق با امریکا سلاح های اتمی خود را نابود کرد اگر سلاح اتمی داشت درگیر جنگ نمی شد.
ناشناس۲۴۴۳۶۷۱۱۴:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
فقط مدرن غربی درست هست که به اسم حقوق بشر حمله کنند!!! و یا نمی دانی بیشتر سازمان های بین‌المللی دست غرب هست؟ ولی نگران نباش از هم خواهد پاشید
ناشناس۲۴۴۳۷۱۲۱۵:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
مثل عربستان که در اوج وموکراسیه؟
ناشناس۲۴۴۴۰۸۰۲۲:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
غربگدا رو نگاش کن هنوز ۲۰ روز نشده میگی روسیه فقیر شد فلان شد بمان شد؟
محمدرضا۲۴۴۳۴۸۳۱۳:۰۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خدا پدر و مادرتو بیامرزه نویسنده‌ی محترم، عین حق و حقیقت رو گفتی
ناشناس۲۴۴۳۵۰۳۱۳:۱۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
از دیدگاه مردم فرق نمی‌کند چه تیمی این توافق را به سر انجام برساند مهم این است مملکت از این وضع اسفبار وتورم کمر شکن بیرون بیاد تا مردم بتوانند بعد ازسال ها سختی و مشقت نفش بکشند .
ناشناس۲۴۴۳۵۸۱۱۳:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
توافق هم بکنیم تغییری در اوضاع ایجاد نمی کند زیرا تحریم ها لغو نخواهد شد تنها راهکار برون رفت از وضع موجود خنثی سازی و بی اثر کردن تحریم هاست.
ناشناس۲۴۴۳۵۲۰۱۳:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
به نام خدا- غرب گرایان و یا غرب گدایان استادان تحریف و جو سازی هستند و طرفدارانشان ساده لوحان. این است که هرچه می گویند همواره در ذهن ساده لوحان دو سر برد جلوه گر می شود! احسنت به استاد بزرگوار نویسنده آقای رجایی. با تشکر از روشنگری هایتان.
ناشناس۲۴۴۳۵۵۷۱۳:۴۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اقای وزیر خارجه فرمودند برجام نه یه کلمه کمتر نه بیشتر پس یکی انصافا پاسخ بده چرا به یکی میگفتین خیانت بعد همون برجام الان میگین خدمت
ناشناس۲۴۴۳۶۲۱۱۴:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها سبب لغو تحریم ها نشد بلکه سبب تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
ح ل۲۴۴۳۵۷۷۱۳:۵۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
شمانویسنده هزارسال دیگرتیم به خبره تیم ظریف پیدا نمی کنید
ناشناس۲۴۴۳۶۷۵۱۵:۰۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خخخ ظریف اینقدر خبره بود ! که رفت تحریم ها را بردارد اما خودش هم تحریم شد !
ناشناس۲۴۴۳۶۸۱۱۵:۱۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
عالی گفتی. دمت کرم
ناشناس۲۴۴۳۶۲۸۱۴:۳۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
جالبه نویسنده محترم به طنز میگه رسانه در اختیار دولت قبل بود و در اختیار این دولت نیست!!!!
ناشناس۲۴۴۳۹۶۸۲۰:۰۷:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بیشتر رسانه‌های خبری و تحلیل و بیشتر کانل‌های خبری فضای مجازی با پول‌های خاص و در اختیار کدخدا طلبان است
ناشناس۲۴۴۴۱۰۱۲۳:۰۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
رسانه های غرب و غربگرا که میداندار میدان رسانه ای هستند .
ناشناس۲۴۴۳۶۳۹۱۴:۳۸:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
کاش آنموقعکه ترامپ برجام رو پاره کرد ما آتش زده بودیم
Alone۲۴۴۳۷۰۳۱۵:۳۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
باید بشیم مثل کره شمالی گردن کلفت وبی منطق دوستان درست میگن.
ح۲۴۴۳۷۱۵۱۵:۴۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
یاد و نام دکتر ظریف برای همیشه در ذهن ما ایرانیان ماندگار خواهد ماند
علی۲۴۴۳۷۸۹۱۶:۵۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خیلی داری زور میزی بندازی تقصیر روسیه... داداش کارشکنی امریکاییها واضحه
احمد۲۴۴۳۸۹۴۱۸:۳۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
بهتره آقای رجایی یه تماس بگیرند با آقای نبویان و فرق متن قبلی و بعدی رو ازشون بپرسند!
dayani۲۴۴۳۹۱۷۱۹:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
نویسنده محترم چند روز یا چند هفته صبر میکردی تا نتیجه کار آشکار شود. هنوز که نه چیزی به دار است و نه چیزی به بار .
ناشناس۲۴۴۳۹۶۲۲۰:۰۳:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
آفرین به نویسنده محترم یکی از بهترین نوشته‌های شما و یکی از بهترین نوشته‌ها درباره این موضوع بود خدا قوت
سپاسی۲۴۴۴۰۱۱۲۱:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
این تحلیل به خوبی واقعیت چهره پنهان سیاست ورزی جریان همیشه مدعی اصلاح طلبی را روشن کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین