توضیحات خطیب‌زاده درباره توقف مذاکرات وین/ روایت فاطمی‌امین از آینده خودرو درکشور

گروه سیاسی الف،   4001222072 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 توضیحات خطیب‌زاده درباره توقف مذاکرات وین/ روایت فاطمی‌امین از آینده خودرو درکشور

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۱۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۸ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۳ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۹۱۶ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۶۴۲ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۱۹۶ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۷۵۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۵۲ هزار و ۹۳۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

نظر قالیباف درباره طرح صیانت

محمدسعید احدیان، دستیار رییس مجلس درباره نظر قالیباف پیرامون طرح صیانت یادداشتی در صبح نو منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «ضابطه‌مندی برای فضای مجازی ضرورتی انکارناپذیر است اما مطابق با تدبیر هوشمندانه رهبرانقلاب، مسوولیت سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درحوزه فضای مجازی به‌عهده شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان قرارگاه مرکزی مدیریت این فضا گذاشته شده است...

در همین راستا مجلس هم وظیفه دارد در قانون‌گذاری خود مطابق با سیاست‌های این شورا اقدام کند اما متاسفانه، کمیسیون در نسخه‌های مختلف خلاف تدبیر رهبرانقلاب به شورای عالی فضای مجازی کم‌توجهی کرده است و علی‌رغم نظر شورای عالی فضای مجازی درنهایت حاضر نشد، در این زمینه هماهنگ با شورای عالی اقدام کند و پیش از اعلام‌نظر شورا نظر خود را به رأی گذاشت...

تصمیم‌گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌آپ که ده‌ها میلیون نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند و هزاران کسب‌وکار در آن‌ها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید درخصوص آن‌ها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی به‌صورت مستقیم ازسوی شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد...

با توجه به اینکه درباره این مساله دو دیدگاه در مجلس مطرح است، رییس مجلس وظیفه دارد صرفا در چارچوب رعایت قانون اساسی و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، به این موضوع ورود کند و در روند بررسی این مساله اعمال نظر شخصی نکند؛ بنابراین ایشان درباره اعلام مواضع و نظر نمایندگان موافق و مخالف بنای ورود ندارند.»

***

روایت فاطمی‌امین از مافیای خودرو

به گزارش ایسنا، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت و تجارت در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: برای بهبود وضع خودرو برنامه دو ساله تنظیم شده است. همچنین از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد، ولی یک دوره دو ساله برای حل کامل مسائل صنعت خودرو لازم است.

فاطمی امین با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت تاکید کرد که باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره است. همچنین ایران خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند، سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد و برنامه‌ریزی برای معرفی سه خودروی جدید در سال آینده انجام شده است.

وی درباره وجود مافیای خودرو هم تصریح کرد: مافیا وجود دارد، اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی شبکه‌هایی وجود دارد که منافع آن‌ها اجازه نمی‌دهد اتفاقات خوبی بیفتد. بنابراین منافعی شکل گرفته که با منافع مردم هم راستا نیست و وظیفه ما شناسایی آن‌ها و حل این مسائل است.

وزیر صمت با تاکید بر لزوم واگذاری خودروسازی به مردم، اظهار کرد: در حال حاضر دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد. اما یکی از نقص ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست. در دوره‌ای به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند، یعنی سایپا درآمد داشته و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریده است.

به گفته وی این شرایط دو نقص دارد. اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیأت مدیره‌ای که در شرکت سایپا باشد رأی می‌دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین می‌کند. البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف تر است و یکی از دستورات رئیس جمهوری اصلاح این شرایط است.

وزیر صمت با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرو زیاد اما قابل حل است، گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود، بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود. چراکه در سال ۱۳۹۶ تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد. مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد که در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم. بنابراین به طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد. البته در سنوات گذشته تا ۱۰۰ هزار خودرو واردات داشتیم که فکر نمی‌کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.

***

جزئیاتی از حمله موشکی به مقر موساد در اربیل

شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که در حمله موشکی به اربیل مقرهای موساد هدف قرار گرفته است و در آن به هیچ مرکز عراقی یا آمریکایی حمله نشده است.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که حمله به اربیل به واسطه موشک های بالستیک نقطه زن انجام شده است و پایگاه موساد را به طور دقیق هدف قرار داده است.

این منابع تاکید کردند که مقر موساد در تفرجگاه صلاح الدین منهدم شده و برخی از مزدوران حاضر در این مقر کشته و زخمی شده‌اند.

این منابع همچنین تاکید کردند که هیچ تاسیسات یا مرکز عراقی و یا آمریکایی در اقلیم کردستان عراق مورد هدف قرار نگرفته است.

المیادین در عین حال تاکید کرد: عملیات علیه موساد هیچ ارتباطی با عملیات اخیر اسرائیل در سوریه ندارد و پاسخ ایران به شهادت دو تن از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه به واسطه تجاوز اسرائیل در زمان مناسب داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: هشدار سپاه پاسداران انقلاب به رژیم صهیونیستی

***

توقف مذاکرات وین به جنگ اوکراین مربوط است؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با نامه نیوز درباره توقف مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی گفت: اروپایی ها که از عوامل خارجی سخن می گویند باید درباره این موضوع توضیح دهند، شاید رودربایستی دارند نمی خواهند از موضوع اوکراین نام ببرند. اگر بحث تضمینی است که روسیه درخواست داشته، این موضوع محدود به مسکو نیست چون ایران هم چنین تضمینی می خواهد.

وی افزود: چه طور درخواست ایران عوامل داخلی برجام تفسیر می شود اما درخواست روسیه برای تضمین جزء عوامل خارجی قرار می گیرد. وقتی غربی ها تأکید می کنند که ایران نباید در موضوع هسته ای برنامه ای غیرصلح آمیز داشته باشد در واقع نوعی تضمین می خواهند. در مجموع با هر تفسیری اگر روس ها در موضوع مذاکرات وین مانع تراشی کرده باشند مربوط به موضوع داخل برجام می شود چون روسیه عضو 4+1 است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: برخلاف تبلیغات اروپایی که می خواهند روسیه را عامل توقف مذاکرات وین نشان دهند، واقع قضیه آن است که آمریکایی ها نمی خواهند رویکرد مسئولانه در پیش بگیرند، توئیت آقایان امیرعبدالهیان و شمخانی هم این را نشان می دهد. در واقع این آمریکاست که در مسیر مذاکرات مانع تراشی می کند چون با درخواست ایران موافقت نکرده و مانع رسیدن به توافق شده، این حرف را ایران بارها و بارها در این مدت بیان کرده است و ربطی به جنگ اوکراین ندارد.

وی افزود: برخلاف موضع اروپا که می گوید «متن توافق آماده است»، این طور نیست. اگر متن آماده بود، آمریکا رسما اعلام می کرد که تمام تحریم های بعد از 8 می سال 2018 لغو می شود اما آمریکایی ها هنوز چنین موضعی نگرفتند، حال آنکه این درخواست ایران برای احیای برجام است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: دستگاه تبلیغاتی غرب چون نمی خواهد آمریکا را مقصر شکست مذاکرات وین معرفی کند، بهانه می آورد که خواسته روس ها موجب توقف مذاکرات شده است. این حرف در زمانی مورد قبول واقع می شود که آمریکایی ها خواسته ایران درباره لغو تمام تحریم های بعد از 8 می سال 2018 را بپذیرند.

***

توضیحات خطیب‌زاده درباره توقف مذاکرات وین

به گزارش شفقنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در اردوی تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: هیئت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کند، ماه ها قبل به نتیجه می رسیدیم. ضمن این که وزارت امور خارجه مجری مذاکرات است و مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی راهبری می شود. 

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات مکث دارد. به تنفس خورده است. هماهنگ کننده برجام اتحادیه اروپا درخواست مکث کرده است. ما چندین بار قبل از این هم تنفس و مکث هایی داشتیم که به درخواست هماهنگ کننده نبوده است.

خطیب زاده گفت: ما در نقطه اعلام توافق قرار نداریم. اگر قرار داشتیم اعلام می کردیم. البته پوشیده هم نیست که اخیرا روسیه درخواست جدیدی را مطرح کرده است. هر کشور می تواند درخواستی را مطرح کند. این درخواست ها همه در کمیسیون مشترک در وین بررسی می شود. آنچه که هدایت ما را انجام می دهد منافع ملت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما بر اساس منافع ملت حرکت می کنیم. اگر رسیدیم به آن چند مشکلی که بین ما و آمریکا مانده حل شود، اصلا صحنه متفاوت می شود. اما ما الآن حداقل در یکی دو موضوع بسیار کلیدی در آن نقطه نیستیم.

خطیب زاده افزود: مباحث اساسی که بین ما و آمریکا مطرح شده، از جنسی است که باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود. یعنی گفته ایم همه تحریم هایی که مانع انتفاع اقتصادی ایران می شود باید برداشته شود. محل نزاع آنجاست که در تعریف این همه، ما یک چیز می گوییم و آنها چیز دیگری می گویند. ما می گوییم تمامی زنجیره اقتصاد ایران که تحریم ها بر آن بار شده است باید آزاد شود. نفت، پتروشیمی، فولاد، بخش های ساخت و ساز، فلزات گران قیمت، بیمه، کشتیرانی، صنایع هوایی، صنایع دریایی، راه آهن و … . ما مذاکره کردیم که همه اینها را بگیریم.

***

تعلیق موقت گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی

به گزارش تسنیم، خبرهای رسیده حاکی است که ایران به‌صورت یک‌طرفه گفتگوها با عربستان سعودی را موقتاً تعلیق کرده است.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز چند روز پیش از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

ایران تاکنون زمان مشخصی را برای پیگیری گفتگوها با عربستان سعودی اعلام نکرده است اما خبرهای غیررسمی حاکی از این بود که برای برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه هفته جاری توافق شده است.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۱۱۵۷۲۰:۵۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
به نظر میرسه امریکا و اروپا برای توافق امادگی دارند اما برای لغو موثر تحریم ها و تامین خواسته های ایران اراده ای ندارند.
ناشناس۲۴۴۱۱۷۲۲۱:۰۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
عجب کشور باحالی داریم می گذارند نصف مردم عضو یک الی چند پلتفرم شوند بعد تصمیم می گیرند که مجوز بدهند یا ندهند‌!!!
ناشناس۲۴۴۱۱۷۶۲۱:۰۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
فقط روسیه نیست ایران و چین هم تضمین خواستند ولی چرا روسیه را پر رنگ می کنند مشخص هست برای پرت کردن حواس ها هست
ناشناس۲۴۴۱۲۰۱۲۱:۲۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
اگر دولت قبل می بود با کله می رفت در عربستان بعد این اعدام ها
ناشناس۲۴۴۱۲۴۱۲۱:۵۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
شبکه های مافیایی هستند افتاده اند به جان بیت المال
ناشناس۲۴۴۱۴۷۹۰۰:۳۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
از جناب مخبر درخواست میشود با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان نزدیک است هر چه سریعتر روسای ستاد زولبیا و بامیه و خرمای کشور را معین کنند
ناشناس۲۴۴۱۵۰۱۰۱:۰۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
جناب وزیر محترم با واردات یکصدهزارخودرو فقط رانت خوران ومافیای این بخش اهدافشان محقق خواهدشدوکمکی به احادجامعه نیازمندوخدماتی نخواهدشد
ناشناس۲۴۴۱۶۱۸۰۵:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
بدنه‌ی تیم مذاکره کننده همون اصلاح طلب های قبلی هستند که مملکت رو به خاک فنا کشیدند ای کاش این توافق انجام نشه که خیلی از برجام روحانی مفتضح تر خواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین