مروری بر بیانیه گام دوم انقلاب

گروه تعاملی الف،   4001214001
مروری بر بیانیه گام دوم انقلاب

گروه تعاملی الف - امیر طه یزدی:

همزمانی تغییر حکومت و حفظ و پایبندی به آرمان‏‌های انقلاب، از معجزات بزرگ‏ترین و مردمی‌‏ترین انقلاب عصر یعنی انقلاب جمهوری اسلامی ایران است. این انقلاب بزرگ و پرشکوه علیرغم اینکه یک چله‏ پرافتخار را پشت سر گذاشته است، اما همچنان تازه و قدرتمند است و هیچ‌گاه به آرمان‏‌ها و اصول خود خیانت نکرده است. انقلاب اسلامی در برهه‏‏‌ای به پیروزی شکوه‏مند خود دست‏ یافت که هیچ کس فکر نمی‏‌کرد که انقلابی بزرگ و دینی در گوشه‌ای از جهان ظهور کند. در این زمان انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه ظهور نمود و تقسیمات جهان را دستخوش تغییراتی قرار داد و سبب ایجاد عنصری جدید در جهان شد.

آرمان‏‌ها و ارزش‏‌های انقلاب اسلامی خوشایند سردمداران ستمگر جهان نبود و از همان اول، دشمنی مستکبران و ستمگران جهان با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و در این مسیر دشمنان از هیچ تلاشی برای فروپاشی این انقلاب کوتاهی نکرده‌‏اند. علی‌رغم تمام تلاش‌‏های همه‏‌جانبه دشمنان، امروز شاهد هستیم که انقلاب اسلامی امروز قدرتمند‏تر و بصیرت‏ بخش‏تر از دیروز استوار است و در این 43 سال از عمر خود، هیچگاه در مقابل ستمگران جهان سر خم نکرده است و همواره به ارزش‌‏ها و اصول خود پایبند بوده است و خواهد بود.

در جهان برای هر چیزی می‌‏توان تاریخ انقضایی قائل بود، اما این قاعده در مورد شعارهای جهانی و فطری انقلاب اسلامی صادق نبوده است و این آرمان‏‌ها هیچگاه سبب دل‏زدگی مردم نشده است. انقلاب شکوهمند اسلامی منعطف است و همواره آماده تصحیح خطاهای خود است، اما در عین حال هیچگاه اهل انفعال نبوده و نخواهد بود. روحیه انعطاف پذیری انقلاب سبب شده است که نسبت به نقدها خوش‏بین باشند و آنها را نعمت الهی تلقی کند. البته با وجود روحیه انعطاف‏‌پذیر یا نقدپذیری، اما هیچگاه این روحیه سبب فاصله گرفتن از ارزش‏‌ها و آرمان‏‌های انقلاب نشده است و همین ویژگی انقلاب اسلامی سبب شده است که همچنان همانند روزهای اول انقلاب شور و جوشش انقلابی در کشور حاکم باشد و مردم با تمام قوا از نظریه‌‏های گران‌‏بهای انقلاب حراست و پاسداری کنند. این پایبندی به ارزش‌‏‏ها و آرمان‏‌ها و تلقی کردن آنها به عنوان خط قرمز سبب تحجّر و بی‌‏احساسی نسبت به پدیده‌های نوظهور نشده است.

در اجرا همواره میان بایدها و واقعیت‌‏ها فاصله‌‏ای وجود دارد و این فاصله سبب عذاب آرمانخواهان است. مسئله اساسی این است که تلاش در جهت کاهش و حذف فاصله میان بایدها و واقعیت‏‌ها است سازماندهی شود، همانگونه که در این چهار دهه گذشته در بسیاری از موضوعات شاهد حذف فاصله میان بایدها و واقعیت‏ها بوده ایم و امیدوار هستیم با تلاش نسل‏ جوان مؤمن و انقلابی، در آینده نیز این فواصل با قدرت و سرعت بیشتری حل شود و روز به روز به آرمان‏‌ها انقلاب اسلامی در عمل نزدیک‏ تر بشویم.

انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی تا به امروز در عین حال که قدرتمند بوده و هست، اما هیچگاه ظلم یا افراط و تفریط نشده است و در تمامی جنگ‏‌های نرم و سختی که تا به امروز با آنها مواجه شده است، هیچگاه شروع کننده نبوده است و بلکه همواره در مقام دفاع از ارزش‏‌ها و آرمان‏‌های خود برخواسته است. این روحیه جوانمردی و صلح‏‌طلبی و اقتدار انقلاب اسلامی، مایه افتخار و سربلندی جامعه اسلامی شده است. اکنون که انقلاب اسلامی ایران 43 از عمر گران‏‏‌بهای خود را پشت سر نهاده است، تجربیات و موقعیت‏‌های متفاوت و متعددی را دیده است. امروز زمان آن فرارسیده است که نسل جوان و مؤمن و انقلابی ما پای بر میدان عمل بگذارد؛ بنابراین باید تجربیات نسل‏‌های اول انقلاب به نسل‏‌های جوان منتقل شود. دلیل این امر این است که همواره اصلی‌‏ترین و مؤثرترین راه دشمنان، تحریف وقایع گذشته برای نسل‏‌های جوان انقلاب است. کلید اصلی برای رهایی و مقابله با این طریق حمله دشمن، این است که بدانیم هیچگاه نمی‏‌توان حقیقت را از دشمن شنید. انقلاب شکوهند اسلامی در نقطه‌‏ای آغاز شد که اولاً تمام قوای داخلی و خارجی بر علیه انقلاب بود و ثانیاً هیچ تجربه و الگویی پیش از این برای ما وجود نداشت. بنابراین انقلاب اسلامی بدون سرمشق و تنها با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی رحمه الله علیه ظهور کرد.

ظهور و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا جهان دو قطبی که میان شرق و غرب تقسیم شده بود، به جهان سه قطبی تبدیل شود. اما زمانی نگذشت که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوری مجددا جهان به دو قطب تبدیل شد و این امر سبب ایجاد دوگانه «اسلام و استکبار» گشت. این دوگانه سبب خشنودی و امیدواری ملت‏‏های ستم‏دیده و آزادی‏خواه و در عین حال سبب عصبانیت قدرت‏های سمتگر و مسکتبر جهان شد. علیرغم تمامی تلاش‌‏هایی که دشمنان در جهت نابودی انقلاب اسلامی ایران انجام داند، اما امروز شاهد این هستیم که انقلاب اسلامی ایران در قله‏ های استواری و اقتدار و پیشرفت گام بر می‏دارد. ظهور انقلاب اسلامی سبب پایان فقر در پیشرفت و عقب‏‌ماندگی کشور شد. تسری روحیه «ما ‏می‏توانیم»، که یکی از آرمان‌‏های انقلاب اسلامی است، در کشور و پایبندی به آن و همچنین تحریم از سوی دشمنان سبب گشت که ایران اسلامی به توانایی‏‌های داخلی و قله‏‌های پیشرفت درست یابند. اکنون به صورت مختصر برخی از این موفقیت‏‌ها را عنوان خواهم کرد.

1. ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران

2. روشن شدن موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‏‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی در کشور

3. شکوفایی و به اوج رسیدن مشارکت مردم

4. پیشرفت و ارتقای شگفت‌‏انگیز بینش سیاسی آحاد مردم

5. رعایت عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور

6. افزایش حیرت‏‌انگیز معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه

7. تقویت روحیه ایستادگی در مقابل زورگویان و مستکبران جهان موفقیت‌‏هایی که بیان شد تنها بخش محدودی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته است.

نکته مهم و اساسی این است که باید تمامی آحاد ملت بدانند که بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آنها مواجه هستیم ناشی از بی‌‏توجهی به آرمان‌‏ها و غفلت از جریان انقلابی است، که متاسفانه در برخی از برهه‏‌های تاریخی در این چهار دهه رخ داده است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل حساسیتی که در مورد آرمان‌‏ها و خط قرمزها انقلاب اسلامی دارد، همواره با چالش‏‌هایی از سوی مستکبران مواجه است با این تفاوت که چهره و ماهیت این چالش‌‏ها در گذر زمان تغییرات بسیاری کرده است. ما در جمهوری اسلامی ایران از نیروی انسانی کارآمد و مؤمن و انقلابی بهره‌‏مند هستیم و این عامل یکی از دلایل اصلی پشرفت‏ و اقتدار کشور است. نسل جوان ما نیز باید به طور کامل با این ظرفیت امیدبخش داخلی آشنا بشوند، زیرا همت بلند جوانان مؤمن و انقلابی می‏‌تواند این ظرفیت را فعال و از آن در جهت پیشبرد اهداف کشور و انقلاب اسلامی و همچنین ایچاد جهشی شگفت‌‏انگیز بهره گیرد.

افزون بر نیروی انسانی مستعد و مؤمن و انقلابی، ظرفیت‏‌ها و فرصت‏‌های بسیار زیادی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که مدیران و مسئولان کارآمد و خردمند می‌‏توانند با شناسایی و فعالسازی آنها، از آنها برای حل معظلات و تحقق جهش حیرت‏انگیز در ابعاد مختلف کشور بهره گیرند. در بخش دوم بیانیه گام دو انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری حفظالله توصیه‌‏های اساسی را برای نشل جوان و مؤمن و انقلابی بیان می‏‌فرمایند که مختصرا به تبیین هر کدام خواهم پرداخت.

1. علم و پژوهش آشکارترین وسیله عزتمندی و قدرتمندی برای هر کشور، دانش است البته دانشی که منجر به توانایی بشود. نیاز کشور به علم و دانش همیشگی است و هیچگاه نباید بازوی علم و تحقیق در کشور منفعل شود، زیرا انفعال این بازوی حیاتی سبب عدم رشد و عقب ماندگی کشور در جهان می‏‌شود. نکته‏ دیگری که باید در بحث علم مورد توجه قرار گیرد، فعلیت بخشی به ایده‌‏ها و تحقیقات و علوم است. به بیان دیگر صرف داشتن علم برای کشور منفعتی ندارد و سبب رشد آن نمی‏‌شود بلکه هنگامی موفقیت و رشد محقق می‏شود که دانش منجر به توانایی شود. نکته مهم در این بخش این است که تمام دستاوردها و راهی که تا به امروز طی شده است، تنها آغاز مسیر بوده است و ما هنوز فاصله‏ زیادی تا قله‌‏های دانش جهان داریم. این نکته بیانگر این است که باید جهادی در عرصه علم ایجاد شود تا بتوانیم فاصله‏ خود را قله‏‌های جهانی دانش روز به روز کمتر کنیم. این کار امروز باید از طریق نسل جوان و مؤمن و انقلابی پیگیری و انجام شود. البته این را نیز باید به یاد داشته باشیم که دشمنان سنگدل انقلاب اسلامی تمامی تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مانع از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بشوند و یکی از مصادیق تلاش آنان، ترور دانشمندان هسته‌‏ای کشور است.

2. معنویت و اخلاق دو عنصر معنویت و اخلاق، جهت دهنده‏ تمامی فعالیت‏‌های فردی و اجتماعی و همچنین نیازهای اصلی جامعه است. وجود معنویات در جامعه سبب می‌‏شود تا در جامعه علی‌رغم کمبودهای مادّی، محیط زندگی همچون بهشت شود و در مقابل نبود دو عنصر معنویت و اخلاق در جامعه حتی در صورت وجود منابع مادّی در جامعه، سبب می‏‌شود تا محیط زندگی رنگ و بوی جهنم به خود بگیرد. یکی از چالش‏‌هایی که دشمنان برای نابودی انقلاب اسلامی به آن متوسل شدند، کم رنگ کردن و در نهایت حذف معنویت و اخلاق از طریق ابزارهای رسانه‌‏ای و یا ایجاد کانون‌‏های ضد معنویت و اخلاق در جامعه ایران اسلامی است. آحاد مردم به ویژه نسل‏‌های جوان باید به این موضوع توجه ویژه‌‏ای داشته باشند و در مقابل ابن تهاجم ایستادگی کنند. از سوی دیگر مسئولان و نهادهای مربوطه نیز باید هوشمندانه وظایف خود برای حفظ معنویت و اخلاق و جلوگیری از تهاجم دشمنان را به نحو احسن انجام دهند.

3. اقتصاد در هر جامعه‏‌ای یک نقطه‏ کلیدی و حساس است. البته اقتصاد هدف جامعه‏ اسلامی نیست بلکه وسیله‏‌ای است برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی. قوت در اقتصاد سبب می‏‌شود تا راه‏‌های نفوذ و سلطه دشمنان بسته شود و در مقابل ضعف در اقتصاد نفوذ و سلطه دشمنان در مسائل داخلی کشور را ناشی می‏‌شود. انقلاب اسلامی طریق رهایی از اقتصاد ضعیف و تحقق اقتصاد قوی را به ما نشان داده است اما همانطور که می‏‌دانید دشمنان انقلاب به دنبال تضعیف اقتصاد جمهوری اسلامی هستند تا از این طریق در کشور نفوذ و سلطه پیدا کنند و انقلاب را نابود کنند. دشمنان برای تحقق این هدف از مسیرهایی از قبیل، اعمال تحریم‏‌های سخت و سنگین بهره می‏‌گیرند. البته جمهوری اسلامی ایران با چالش‏‌هایی در درون و بیرون خود مواجه است. چالش‏‌های بیرونی همان چالش‌‏هایی است که دشمنان برای ما ایجاد می‌کنند.

نکته اساسی این است که در صورت اصلاح مشکلات و چالش‌‏های درونی، مثل عیوب ساختاری و ضعف‏های مدیریتی، چالش‌‏های بیرونی بی اثر می‏‌شوند و در این صورت شاهد قوت‏بخشی روزافزون در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. به طور مختصر برخی از مهم‏ترین چالش‌‏های درونی کشور در بحث اقتصاد عبارتند از: وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌‏هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج به جای اتکا به توان و ظرفیت داخلی. راه‏‌حل اساسی برطرف سازی این مشکلات و چالش‌‏ها تهیه و اجرای سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش‏‌های اقتصادی کشور است. نسل جوان و مؤمن باید به ظرفیت‏‌های داخلی ایمان پیدا کنند و بدانند که راه‏‌حل مشکلات در درون کشور است و چشم امید داشتن به دستان دشمنان و بیگانگان گناهی نابخشودنی است که به جزء تباهی هیچ ثمره‏‏ی دیگری نخواهد داشت.

4. عدالت و مبارزه با فساد عدالت و مبارزه با فساد، دو امر لازم و ملزوم هستند. اگر در هر یک از بخش‏‌های نظام و کشوری فساد نمایان شود، مشروعیت آن نظام و کشور دچار ضرب‌ه‏ای شدید می‌‏شود. عدالت و مبارزه با فساد در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار حیاتی تر از سایر نظام‌‏های موجود در جهان است. البته میزان فساد موجود در نظام جمهوری اسلامی بسیار بسیار کمتر از فساد در سایر نظام‌‏ها است اما همین مقدار کم نیز برای نظامی همچون نظام جمهوری اسلامی ایران، غیرقابل قبول است. برای مبارزه با فساد، ابزار اصلی برقراری عدالت است. اجرای کامل عدالت در هیچ حکومتی میسر نخواهد بود به جزء حکومت حضرت مهدی ارواحنافداء ؛ اما باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا بیشترین سطح از برقراری عدالت را به دست آوریم و روز به روز شاهد کاهش فساد در ابعاد مختلف کشور باشیم.

البته بحث عدالت تنها در مبارزه با فساد کاربرد ندراد، همانگونه که پیش‏تر گفتیم، یکی از آرمان‏‌های انقلاب توزیع عادلانه امکانات است که این امر با برقراری عدالت میسر خواهد شد. چالش اساسی ما در حوزه عدالت در بخش اجرای سیاست‌‏ها و قوانین است، امیدوار هستیم که ان شاء الله با بهره‏گیری از توان جوانان مؤمن وانقلابی اهداف به سرعت و دقت محقق شوند.

5. استقلال و آزادی استقلال و آزادی هر دو از جمله ارزش‏‌های انقلاب اسلامی هستند. این دو مؤلفه از عطایای الهی هستند و حکومت‌‏ها و نظام‏‌ها موظف هستند که این دو را برای جامعه تأمین نمایند. استقلال و آزادی‌ای که اکنون در جمهوری اسلامی ایران حاکم است، دستاورد مجاهدت‌‏ها و تلاش‏‌های شهدا و انقلابیون است و از سوی دیگر دولت‌‏ها موظف هستند که از این ارزش‌‏های گران‌‏بها حراست و پاسداری نمایند.

6. عزت ملی، روبط خارجی، مرزبندی با دشمن سه مؤلفه فوق همگی از شاخصه‌‏های اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‏‌الملل هستند. جمهوری اسلامی ایران ناشی از تلاش‌‏های مدیران جهادی، دستاوردهای گرانقدری، همچون شکست سیاست‏‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا، را در حوزه به دست آروده است. امروز ما به این یقین دست یافته ایم که علاوه بر آمریکا برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز غیرقابل اعتماد و اطمینان هستند و ما باید مرزبندی خود را در روابط بین‌‏الملل با آنان نیز به دقت حفظ نماییم. مرزبندی و خط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران در تمامی حوزه‌‏ها به ویژه حوزه روابط بین‌‏الملل، ارزش‌‏ها و آرمان‏‌های انقلابی و ملّی است و هیچگونه تهدیدی از سوی دشمنان نمی‌‏تواند ما را مجبور به عقب نشینی از مرزبندی‏‌هایمان نماید. بنابراین قاعده اصلی ما در روابط بین‏الملل عبارتست از، حفظ و حراست از عزت کشور و ملت و ارزش‌‏ها و آرمان‌‏های انقلاب در تمامی لحظات و همچنین تلاش برای رفع و حل معضلات و مشکلات خود.

7. سبک زندگی یکی از حوزه‏‌هایی که غرب به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی است، تلاش برای ترویج سبک زندگی غربی در ایران اسلامی است که موفقیت این امر زیان‏های جبران ناپذیر اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و دینی را به کشور و ملت عزیز ایران اسلامی تحمیل می‏‌کند. مبارزه و مقابله با این تهاجم خصمانه، وظیفه‌‏ای است که جوانان مؤمن و انقلابی ما باید به نحو هوشمندانه و همه جانبه به آن بپردازند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین