بیژن مقدم: معاندان با فایل صوتی قدیمی دنبال تخریب شخصیت‌ها و نهادهای معتبر نظام هستند/این نوع فایل‌ها سندیت حقوقی ندارند

گروه سیاسی الف،   4001125055 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

فعال مطبوعاتی گفت: آنچه در یک فایل صوتی درباره یک نفر، یک نهاد یا مجموعه ای صحبت می شود الزاما سند و اعتباری به لحاظ حقوقی ندارد.

بیژن مقدم: معاندان با فایل صوتی قدیمی دنبال تخریب شخصیت‌ها و نهادهای معتبر نظام هستند/این نوع فایل‌ها سندیت حقوقی ندارند

بیژن مقدم در گفتگو با فردا درباره مانور رسانه های معاند روی یک فایل صوتی قدیمی گفت: کاملا واضح و روشن است که معاندان با انتشار این فایل صوتی قدیمی به دنبال تخریب شخصیت ها و نهادهای معتبر نزد مردم هستند. معتقدم دستگاه های امنیتی و قضایی کشور باید به موضوع انتشار این فایل ورود کنند تا برای افکارعمومی روشن شود کسی که این فایل صوتی را منتشر کرده، که بوده و خودش چه سوابقی داشته است.

وی افزود: سندیت این نوع فایلها چندان معلوم نیست چون امکان دارد نام کسانی آورده شود که وجود خارجی ندارند یا مرحوم شده باشند و امکان دفاع از خود برای شان نباشد. ضمن آنکه این نوع فایل های صوتی معمولا تقطیع شده هستند تا با حذف بخشی از صحبت ها ایجاد شبهه کنند.

این فعال مطبوعاتی اظهار کرد: نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که وقتی در یک فایل صوتی دو نفر در حال صحبت هستند و مسائلی را مطرح می کنند، میزان سندیت آن مباحث به لحاظ حقوقی مشخص نیست.

وی افزود: آنچه در یک فایل صوتی درباره یک نفر، یک نهاد یا مجموعه ای صحبت می شود الزاما سند و اعتباری به لحاظ حقوقی ندارد. این موضوع باید به یک دادگاه و مرجع قضایی برده شود تا مورد رسیدگی قرار گیرد بنابراین با شنیدن فایل صحبت های دو نفر نمی توان قضاوت کرد که آیا آنها درست می گویند یا خیر.

بیژن مقدم با اشاره به مطرح شدن نام محمدباقر قالیباف در فایل صوتی منتشر شده توسط ایران اینترنشنال ادامه داد: آقای قالیباف یکی از افرادی است که در آن فایل صوتی از او اسم برده شد. هم اکنون آقای قالیباف رئیس مجلس است، بالاخره دشمنان برای تخریب مسئولان نظام تلاش خودشان را انجام می دهند. معاندان نظام امکان دارد چنین اقداماتی را علیه روسای قوای ما انجام دهند تا در ذهن مردم شبهه ایجاد کنند، مهم آن است که پاسخ شفاف و مناسبی به این شبهات داده شود.

مقدم: سازمان سپاه باید در چشم مردم محترم باقی بماند

 وی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به لزوم حفظ اعتبار و احترام نهاد سپاه اظهار کرد: در هر مقطعی مستمسکی پیدا می‌شود برای اینکه نهادهای مقدس و معتبر نزد مردم، مورد اتهام قرار بگیرند. این فایل، فایل جدیدی نیست اما به این هم معنی نیست که موضوعات درون آن، مورد بررسی قرار نگیرد. وی افزود: در ذهن بسیاری از کسانی که این فایل را  شنیده‌اند، شبهاتی شکل گرفته که باید به آنها پاسخ داد .  البته شاید ادعاهایی که در این فایل مطرح می‌شود، درست نباشند؛ دو طرف در یک گفت‌وگو لزوما یک واقعیت بیرونی صددرصدی را روایت نمی‌کنند. باوجوداین، مرجع رسیدگی‌کننده دیگری نیاز است تا به ادعاها رسیدگی کند؛ البته به بخشی از این ادعاها، دو سال قبل رسیدگی شده بود.

مقدم تصریح کرد: خوب است که دستگاه قضایی، نتیجه رسیدگی‌های قبلی خود را اعلام کند و اگر افرادی بازداشت، زندانی یا محکوم شده‌اند، دوباره معرفی شوند.مقدم با بیان اینکه احتمال دارد این فایل صوتی تقطیع و تحریف شده باشد، تاکید کرد: در فضای بیرونی، ما حتی نمی‌توانیم به چشم خودمان اعتماد کنیم. ممکن است با کنارگذاشتن تصاویر و صداها و به‌کاربردن تکنیک‌های کامپیوتری، موضوعاتی را بخواهند به شما القا کنند که اساسا فیک و دروغ است.

وی با اشاره به لزوم توجه به سواد رسانه‌ای افزود: البته این به معنی نیست که بخشی از حرف‌های این صوت، واقعیت نداشته باشند اما شنونده نباید اجازه بدهد که تحت القائاتی که دشمن تدارک دیده قرار بگیرد.

مقدم با اشاره به هماهنگی رویکرد ضدانقلاب، اصلاح‌طلبان تندرو و عدالتخواهان گفت: ممکن است در مواردی، به‌صورت هماهنگ‌شده یا تصادفی موضع برخی جریان‌های مختلف سیاسی با همدیگر تقاطع پیدا کنند .

وی با بیان اینکه ضدانقلاب طبیعی است که دشمن سپاه باشد، اظهار کرد: اما به آن دو گروه باید گفت که شما اگر واقعا مطالبه‌گر و دنبال منافع ملی هستید، نباید اجازه دهید که شجره طیبه انقلاب یعنی سپاه آسیب ببیند. کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مطالبه‌گری اشکال ندارد اما سازمان سپاه باید در چشم مردم محترم باقی بماند و جلوی تضعیف نهادهایی مثل سپاه باید گرفته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۰۸۵۰۳۱۳:۰۸:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
اینکه دو نفر در یک نواری درباره فساد نفر سومی که غایب هست صحبت کنن. آیا دلیل بر درستی موضوع است ؟
ناشناس۲۴۰۸۵۳۰۱۳:۲۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
همین که اگر در زیر مجموعه ای فساد شکل گرفت ولی مهم این است که دادگاهی شدن هزاران ارزش در آن نهفته هست
ناشناس۲۴۰۸۵۷۷۱۳:۴۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
همیشه به هر بهانه ای دنبال تضعیف سپاه بوده اند و این امر تازه ای نیست
ناشناس۲۴۰۸۵۸۶۱۳:۴۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
من که دیگر به چشمان خودم هم اعتماد ندارم چه برسه به فایلی که نمیدونم کی به کیه
ناشناس۲۴۰۸۵۹۳۱۳:۴۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
کمی سواد رسانه ای کافیه تا بفهمیم نباید به چنین مطالبی اعتماد کرد
ناشناس۲۴۰۸۶۶۱۱۴:۲۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
بیژن خان چون فایل صوتی قدیمیه قابل استناد نیست یا چون محتواش دروغه.؟؟ یا هیچکدام!! فقط دوست داری صورت مسئله را پاکش کنی؟
رضا۲۴۰۸۷۹۴۱۵:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
نه عزیز برادر چون هر ادعایی در مرحله اول فقط ادعاست چه در نوار باشد چه نباشد . پس برای من و شما به عنوان خواننده این متن وشنونده آن فایل صوتی واجب است که تحقیق کنیم . نه اینکه چون در نواری یک فردی ادعایی کرده آن را بپذیریم . اگر الان یک نواری منتشر شود و نام شما را هم بیاورند خود شما چه واکنشی خواهید داشت ؟
ناشناس۲۴۰۸۶۶۸۱۴:۲۵:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مردم به خوبی قضاوت میکنند حال شما هر چه میخواهید مقاله بنویسید. نوع واکنش خودتان در قبال فایل صوتی ظریف را با فایل صوتی جعفری مقایسه کنید. مبرهن و واضح است که در سپاه هم مانند هر ارگان دیگری ممکن است افراد فاسدی رخنه کرده باشند کما اینکه طبری ۲۰ سال در قوه قضائیه رخنه کرده بود و هنوز هم باید با فاسدین در این دستگاه مبارزه جدی شود، کما اینکه به کرات نمایندگان مجلس دچار فساد شده اند، کما اینکه در دولتهای مختلف از وزرا تا مدیران رده بالا موارد فساد وجود داشته، راه حل این نیست که بدیهیات را انکار کنید راه حل این است که اراده جدی مبارزه با فساد بر همگان حتی افراد منتسب به جریانات انقلابی و ارزشی اثبات شود.
ناشناس۲۴۰۸۷۴۳۱۵:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
آقای ظریف محتوای حرفهایش را تایید کرد و گفت نمی‌داند چگونه فایل صحبت‌هایش «از آن سوی آب‌ها» سردرآورده است. و اصل حرفهایش را رد نکرد . اما هیچکس نوار اخیر را تایید نکرده
ناشناس۲۴۰۸۷۷۲۱۵:۲۹:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
اصالت نوار تایید شده فقط محتوا باید بررسی شود
علی۲۴۰۸۶۷۵۱۴:۲۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
البته بستگی به اینکه فایل صوتی از چه شخصی هم باشه داره . مثلا اگه از ظریف باشه سندیت داره اما اگه از خودی ها باشه اصلا سندیت نداره
ناشناس۲۴۰۸۷۳۶۱۵:۰۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
خود آقای ظریف سندیت رو تایید کرد فقط نمیدانست از کجا لو رفته است
تبریزی۲۴۰۸۷۴۹۱۵:۱۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
این نشون میده آقای ظریف برخلاف بقیه صداقت داره و راستگوئه.
ناشناس۲۴۰۸۷۴۰۱۵:۰۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
تو اول فرق حرف های ضد امنیت ملی رابا حرف های فساد یک زیر مجووعه را بدان چی هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین