چرا فقط انقلاب اسلامی مدعایی جدی در برابر سرمایه‌داری است؟!

محسن سلگی،   4001113012 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا فقط انقلاب اسلامی مدعایی جدی در برابر سرمایه‌داری است؟!

مدعای این متن آن است که نقدهای چپ نویی و پست مدرن بر رژیم صهیونسیتی و رژیم مفهومی یا شبکه مفهومی- رفتاری آن که شامل سرمایه داری، لیبرالیسم، امپریالیسم و نظیر آن است، بن فکن و اصیل نیست. شاید بعضاً صادقانه باشد اما نمی‌تواند خطری جدی برای این شکبه قدرت – ثروت باشد. در مقابل تنها انقلاب اسلامی است که توانسته رویارویی بی تناقض با شبکه مذکور را به تحقق برساند. برای تثبیت مدعای خود، سراغ انتقادی‌ترین چهره در غرب و جدی ترن متفکر آنها یعنی «آلن بدیو» می‌رویم.

او از کسانی است که مهمترین تأملات را درباره اسرائیل داشته است. همچنین گرایش کمونیستی و ستیزه گر او نسبت به بیشتر چهره‌های چپ معاصر پررنگ‌تر است.

قبل از ورود به بررسی و نقد دقیق‌تر «بدیو» لازم به یادآوری است که بسیاری از سرمایه داری انتقاد می‌کنند اما انتقاد آنها دچار کلی گویی است که نیشتر نقد را در عمق عفونت نمی‌کنند. به بیان واضح‌تر، از مفاهیم و نهایتاً وضعیت‌ها و رویه‌ها انتقاد می‌کنند اما از مقصران عینی سخنی به میان نمی‌آورند. شبیه کسانی در ایران که از سویی سرمایه داری را ظالمانه می‌دانند اما حتی کلمه‌ای علیه مهمترین گردانندگان آن یعنی آمریکا و اسرائیل به زبان نمی‌آورند. کلی گویی و نقدهایی که با الهام از «ادوارد سعید» در تفکیک میان نقد و نق باید گفت بیشتر شبیه نق زدن هستند تا نقد زدن مسئولانه. به عبارت دیگر، مسئولیت و هزینه‌ای را متوجه شخص معترض نمی‌کند. از این رو با رهایی بخشی و آزادی هم پیوند وثیقی ندارد. چراکه آزادی همواره با مسئولیت ملازم و همراه است.

«بدیو» به عنوان مهمترین چهره انتقادی  علیه سرمایه داری که نقد مصداقی علیه بانیان سیستم ستم دارد در نقد مصداقی خود سراغ اسرائیل آمده و از این دولت بعضاً انتقادات تندی می‌کند و بر خصیصه ضد رخداد این دولت دست می‌گذارد و آن را چنگ اندازی وحشیانه مردمی از اروپا بر فلسطین قلمداد می‌کند. 

خصومت و اسرائیل ستیزی بدیو هرچند متناقض است اما قابل انکار نیست. او می‌گوید هلوکاست هیچ ربطی به کشتار جمعی فلسطینی‌ها ندارد و رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد رادیکال قرار می‌دهد اما دعوت او برای یکی شدن فلسطینی‌ها با دولت اسرائیل یک تناقض است و نشان می‌دهد نقدهای امثال او بنیانی و اصیل نیست. چنانکه نقدهای سایر همفکران چپ گرای او کارساز و جدی نیست تا چه رسد به بن فکن و ویران گر.

رژیم غاصب قدس مرتکب تحریف تاریخ و جغرافیا و تحریف دین شده و این چیزی نیست که بدیو بتواند انکار کند؛ هرچند نسبت به آن خاموشی برگزیند. اینجاست که می‌توان و به هنگام است که از مواجهه انقلاب اسلامی سخن به میان آوریم. این مواجهه تنها مواجهه بدون تناقض و صادقانه ترین، عقلی ترین، انسانی‌ترین، کلی‌ترین (شامل ترین)، عمیق‌ترین و دقیق‌ترین (جزئی‌ترین) مقابله با رژیم غاصب قدس و حامیان آن است. نقدهای امثال بدیو و ژیژک و رانسیر و اغلب چپ‌های نو و نیز نقد پست مدرن‌هایی مانند جانی واتیمو نقدهای بنیانی و اصیلی بر سرمایه داری صهیونیستی و سایر رویدادها و مفاهیمی که در زنجیره هم ارزی با آن هستند نیست. آنها بیشتر به موضوعات فانتزی مانند مصرفی شدن پرداخته و به بیان ژیژک، می‌دانند چه نمی‌خواهند اما نمی‌دانند چه می‌خواهند. این گفته آنها سرمایه داری لیبرال را به منزله قدرت قاهر و تقدیر چاره ناپذیر تاریخ و گیتی القا کرده و هرچند امثال فوکویاما را مزدور بخوانند اما در برابر حیات مطلوب او و نظریه پایان تاریخ او -اگرچه خود فوکویاما در ادامه آن را تعدیل کرد- نه تنها الگوی بدیل ندارند، که حتی نقد رادیکال و نفی جدی هم وارد نمی‌کنند. آنها حتی از دغدغه محرومیت اقتصادی هم دور شده و بیشتر معطوف به اقلیت هایی مانند همجنس گرایان و مذاهب انحرافی هستند. از این حیث نیز به جد فکری خود مارکس خیانت کرده اند و دست از آرمان جهانی عدالت برداشته اند. در اینجا تأثیرات پست مدرنیستی خود را نشان داده و دست بر قضا با لیبرالیسم اقتصادی همسو می‌شوند.

سبک زندگی آنها نیز سبکی لیبرال و سرمایه‌داری است، اگرچه بیشتر آنها خرده بورژوا هستند. چپ‌ها و پست مدرن‌های وطنی(پتی‌بورژواها) نیز دچار همین مشکل هستند؛ با این تفاوت که بیشتر آنها حتی از سرمشق‌های غربی خود عقب تر، محافظه کارتر و غیر انتقادی ترند و چندان اعتراض و انتقادی نسبت به اسرائیل و آمریکا نشان نمی‌دهند و در مواقع حساس دچار غیاب می‌شوند. هرچند الگوهای غربی آنها نیز نقش تعدیل گر و گرفتن شدت اعتراض را بازی می‌کنند و برخلاف اسلاف مارکسیست خود حتی نقدهای جدی علیه نظام طبقاتی وارد نمی‌کنند تا چه برسد به مقولات امنیتی و حساسی مانند رفتار و برنامه‌های نظامی اسرائیل و آمریکا. اگر جز این بود، امثال بدیو و نوآم چامسکی آزادانه در غرب نمی‌توانستند کار کنند و همه جا توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌ها برای سخنرانی و مشورت دعوت شوند و حتی مثل چامسکی مسئولیت‌های مهم و حساس بگیرند.

پی نوشت 

در این متن از مشورت سرکار خانم سحر زارعی حقوقدان و داور حقوقی بین المللی در خصوص تمایز میان آزادی حقوقی و آزادی حق استفاده شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۹۴۷۱۲۱۲:۱۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
در همان جایی که هولوکاست مدعی هستند ایجاد شده زمین به آنها بدهند و کشور تاسیس کنند و اگر این کار را نکنند آخرش محو می شود
ناشناس۲۳۹۴۸۰۸۱۳:۲۶:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
سرمایه داری در ایران در اوج است. البته سرمایه داری بدون حساب کتاب
ناشناس۲۳۹۴۸۱۴۱۳:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
در ایران عده ای در باستی هیلز زندگی کرده و آقازاده هایشان در فرنگ با ناز و نعمت زندگی می کنند و دائماً به آمریکا فحش و بد و بی راه می گویند! اینها خودشان قله سرمایه داری هستند !
ناشناس۲۳۹۴۹۰۲۱۴:۳۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
مجریabc هم به بهانه این که علیه هولوکاست حرف زد دو هفته اخراج شد
ناشناس۲۳۹۴۷۱۳۱۲:۱۱:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
نظام سرمایه داری و مصرف گرایی بر خلاف نظرات شما بسیار چیزهای خوبی هستند چون باعث گردش ثروت و افزایش ثروت و رفاه میشن.درسته که این وسط برخی زیرچرخهای سرمایه داری به میشن اما اکثریت جامعه سود می برند
ناشناس۲۳۹۴۷۵۳۱۲:۴۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
سرمایه داری یعنی اختلاف شدید طبقاتی و این هم به زباله دان در تاریخ خواهد سپرد
ناشناس۲۳۹۵۱۱۷۱۸:۰۸:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
حالا نه اینکه ایران مهد سرمایه داری نیست ! اختلاف طبقاتی هم که اصلا نداریم
ناشناس۲۳۹۵۳۴۲۲۳:۰۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
ایران الان بعهشته مساواته!
ناشناس۲۳۹۴۷۷۹۱۳:۰۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
کسی که کار کن باشه له نمیشه فقط تنبل ها له میشن
ناشناس۲۳۹۴۸۶۸۱۴:۰۱:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
متاسفانه آرمان‌های امام خمینی توسط مرفهین بی درد و نا اهلان منحرف گردید با انقلاب سوم که انقلاب اقتصادی خواهد بود باید به آرمان های انقلاب برگردیم و ثروت های حرام و نامشروع را ملی و متصرفین را به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور محاکمه کنیم
ناشناس۲۳۹۴۷۱۶۱۲:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
سرمایه داری که از 200 سال در طبیعت خدا دستکاری کرد و جامعه را در بحران های اجتماعی و اخلاقی فرو برد و در ایران هم داریم می بینیم کم و بیش اجرا شده متاسفانه
ناشناس۲۳۹۴۷۱۷۱۲:۱۵:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
برای اینکه ما شدیم کاسه داغ تر از آش مگر سرمایه و سرمایه داشتن در اسلام حرام است ؟؟ شاید حسود هستیم ازاینکه کشورهای غربی و شرق آسیا در فناوری و کسب ثروت از ما جلو هستند حسادت می کنیم و چون توان رقابت نداریم یقه می دریم
ناشناس۲۳۹۴۸۹۹۱۴:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
بی سواد سرمایه داشتن فرق داره با کاپیتالیسم و سرمایه داری. کسی با پول و رفاه مختلف نیست
ناشناس۲۳۹۴۹۴۷۱۵:۱۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
عزیزم در ممالک کاپیتالیسم 40 درصد جمعیت در سطح متوسط هستند و از رفاه مسکن و بهداشت و امنیت غذایی و امنیت فرهنگی برخوردارند و در مملکت آرمانی سرکار 80 درصد زیر خط فقر هستند و باید برای 60 متر سقف 120 سال کار کنند و خودرو 11 هزار دلاری چینی را 30 هزار دلار بخرند و بعد هم مالیات بابتش بدهند! اگر کاپیتالیسم را با سوسیالیسم اروپا مقایسه کنید، بله برای اکثریت جمعیت بد است هرچند برای کشور پیشرفت بیشتر بدست آورده است، ولی اگر با آنچه شما اینجا پیاده کرده اید مقایسه کنید چه از نظر مقایسه ملت ها و چه کشور ها، بسیار به عدالت نزدیکتر و برای بشر مفید تر است!
ناشناس۲۳۹۵۳۸۹۰۰:۲۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
چون افراد نامحرم از جنس گدایی از همین مدینه فاضله آمدن سرکار و گروگانگیری کردن و فقط هم دنبال فروش نفت بودن
بیگی29۲۳۹۴۷۶۶۱۲:۵۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
منظورتان کدام سرمایه داری است؟خیلی از آنها که سرمایه برای سازندگی داشتند،فاتحه شان را خواندید و میخوانید اما اگر منظورتان سرمایه دارهای اختلاس کننده و به یغما برنده است،رستگار شدند و خواهند شد.
ناشناس۲۳۹۴۷۸۶۱۳:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
ان شالله روزی بر نظام سرمایه داری پیروز بشیم تا دیگه تو ایتالیا وآمریکا و آلمان هم مجبور بشن پژو 405 قرعه کشی بخرن! ؟
ناشناس۲۳۹۴۷۹۸۱۳:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
نویسنده این مقاله بگوید که نظام اقتصادی کنونی ایران چه نظامی است؟
ناشناس۲۳۹۴۸۲۸۱۳:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
کمونيزم بخاطر ناکارآنديش از بين رفت ، چين هم فقط نظام سياسيش ديکتاتوري کمونيستيه و سرمايه داري در آنجا حکمفرماست ، وضعيت کوبا و کره شمالي هم که بر همگان روشن است . تنها گزينه واقعي که باعث رفاه مردمش شده و نمونه هاي زيادي در سطح جهان دارد نظام سرمايه داري است
بابک۲۳۹۴۹۰۷۱۴:۳۸:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
اصل سرمایه داری که تو ایرانه زده رو دست غرب!!!!
ناشناس۲۳۹۴۹۶۰۱۵:۲۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
هنگامی ما می توانیم دیگر کشورها را نقد کنیم که خود ما صنعت و اقتصاد قوی ایجاد کرده باشیم نه در وضعی که پراید تولید می کنیم و در شرایط بحران اقتصادی هستیم امیدوارم فرصتی ایجاد شود که نویسنده مطلب سفری به غرب بروند
ناشناس۲۳۹۴۹۶۲۱۵:۲۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
در تيتر مقاله سرمايه داري ذكر شده ولي بيشتر مقاله در مورد اسراييل است. ؟
ناشناس۲۳۹۵۰۱۱۱۶:۲۳:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
ایران لیبرال سرمایه دار ترین کشور دنیاست شاهدش هم سیستم مالیاتی کشور میباشد
ناشناس۲۳۹۵۲۱۸۲۰:۰۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
کشورهای سرمایه داری سنتی دنیا درمقابل سرمایه داری ایرانی دانش اموزکودکستانیند
ناشناس۲۳۹۵۲۳۴۲۰:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
سرمایه داری عادلانه و عاقلانه و اخلاقی و بشر دوستانه و خدا پسندانه ام آرزوست!
ناشناس۲۳۹۵۲۵۸۲۱:۱۳:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
نویسنده محترم شما در ایران زندگی میکنید ؟ بانک‌ها ۲۰ درصد سود می‌دهند بگو چقدر بانک‌ها سود وام میگیرن؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین