وزیر خارجه عمان برای دیدار با بشار اسد به دمشق می‌رود

گروه جهان الف،   4001110121

وزیر خارجه عمان روز یکشنبه برای دیدار با رئیس جمهور سوریه به دمشق سفر می‌کند.

وزیر خارجه عمان برای دیدار با بشار اسد به دمشق می‌رود

به گزارش فارس، «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان روز یکشنبه به دمشق سفر خواهد کرد.

منبعی در وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که وزیر خارجه سلطنت عمات در سفر به دمشق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار خواهد کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «البوسعیدی فردا در سفری رسمی وارد دمشق خواهد شد و طی آن را رئیس جمهور بشار اسد و "فیصل مقداد: وزیر امور خارجه سوریه دیدار خواهد کرد».

این منبع اضافه کرد: «البوسعیدی در دمشق درباره روابط دوجانبه میان سلطنت عمان و سوریه و موضوعات دوجانبه با مقام‌های سوری گفت‌وگو خواهد کرد».

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب نیز امروز در سخنانی گفت که موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه در جریان نشست مشاوره‌ای وزیران خارجه عرب در کویت مطرح نشد.

وی که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت مطرح می‌کرد، گفت: «در نشست امروز وزیرات خارجه اتحادیه عرب، موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه مورد بررسی قرار نگرفت اما به طور کلی، موضوع بحران سوریه را مورد بحث قرار دادیم».

نوامبر سال گذشته میلادی نیز «فهد بن محمد آل سعید» معاون نخست وزیر سلطنت عمان با «بثینه شعبان» مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه دیدار و درباره روابط میان سوریه و عمان و راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

سفر مقام‌های کشورهای عربی به سوریه طی ماه‌های اخیر روندی فزاینده یافته است. «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات چندی پیش با سفر به دمشق با رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

در سپتامبر گذشته نیز «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه با «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر برای نخستین بار پس از 10 سال در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز چندی پیش گزارش داد که هیأتی امنیتی به نمایندگی از جانب وزارت کشور سوریه در سلسله نشست‌های اینترپل که به مدت سه روز به طول انجامیده، در استانبول ترکیه حضور پیدا کرده است. هیأت سوری در حالی وارد ترکیه شد که روابط دو کشور از اواسط سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران سوریه قطع شده است.

رسانه‌های ترکیه خبر دادند که «حسین جمعه» مدیر اداره امنیت جنایی سوریه، «یاسر سلیمان» رئیس شعبه امور عربی و خارجی بخش امنیت سیاسی سوریه و «حسن طالوستان» رئیس شعبه اینترپل در نشست مذکور مشارکت کرده‌اند.

همچنین وزیر امور خارجه سوریه چندی پیش در جریان سخنرانی خود در بنیاد مطبوعات و انتشارات «الوحده» بر لزوم بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی تأکید کرد.

بنابر گزارش دوشنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ وزیر امور خارجه سوریه در این خصوص اظهار داشت: «ما در تلاش برای بهبود و بازگردانی روابط عربی-عربی به وضعیت سابق هستیم».

فیصل المقداد ادامه داد: «ما اکنون ۱۴ سفارت عربی در دمشق داریم و طی روزهای گذشته به اکثر وزیران خارجه کشورهای عربی پیام‌‌هایی ارسال و گفته شد که ما همگی زیان کردیم به‌‌گونه‌ای که کشورهای ما هر روز به جولانگاهی برای [ بیگانگان تبدیل می‌شوند] و وضعیت اقتصاد [کشورهای] عربی خوب نیست بنابراین ما باید به عنوان [ملتی] عرب به سوی یکدیگر باز گردیم».

اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱ همزمان با شعله‌رو شدن بحران سوریه تصمیم گرفت که عضویت دمشق در این اتحادیه را تعلیق کند. با این حال، از ماه جولای گذشته کشورهای عربی به‌ویژه اردن، امارات عربی متحده و مصر یکی پس از دیگری در تلاش برای عاد‌ی‌سازی روابط خود با سوریه هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین