در گفتگو با «الف» مطرح شد: خودروسازان تا رقیب نداشته باشند وضع ما همین است !

رضا گلین شریف،   4001104077 ۱۰۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
خودروسازان تا رقیب نداشته باشند وضع ما همین است !

در شرایطی که تحریم های ناخواسته و تورم ناشی از آن صنایع و تولیدات کشور را متاثر کرده است کیفیت محصولات داخلی دچار تنزل شده و قیمت ها افزایش چشمگیری یافته اند، مصرف کنندگان ناچار به انتخاب بین بد و بدتر هستند. این در حالی است که صاحبان صنایع بزرگ و به طور خاص خودروسازان برای حفظ بازار مصرف و خریداران محصولات خود به شیوه های مختلفی متوسل می شوند. 

ثبت نام و قرعه کشی میان خریداران شیوه ای تقریباً قدیمی ولی وسوسه انگیز است ولی در نهایت محصولی که با تاخیر تحویل مشتریان می شود علیرغم قیمت بالا، فاقد استانداردهای لازم بوده و علاوه بر از دست رفتن سرمایه، خطرات جانی را نیز به دنبال دارد. افزایش حوادث جاده ای در سال های اخیر و خسارت های ناخواسته گواه این مدعاست.

 وزیر صمت به تازگی اعلام کرده که تا سال آینده عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد بود و قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد. آقای فاطمی امین، دلیل این کار را یکسان سازی عرضه و تقاضا عنوان کرد و با اشاره به ناکارآمدی صنعت خودرو سازی و انباشت آن در سال های گذشته، از وعده اصلاح مشکلات در یک دوره 3 ساله خبر داد.

به نظر می رسد اجرایی شدن صحیح و سودمند این طرح قبل از هر چیز نیازمند رعایت نکاتی است که تنها در چارچوب اصلاحات داخلی میسر نیست و باید موئلفه های دیگری از جمله آزاد سازی واردات خودرو را هم در نظر گرفت که مقدمه منطقی شدن قیمت ها، بالا رفتن کیفیت و رقابتی کردن کالاهاست. 

دکترغلامرضا حیدری کرد زنگنه، متخصص با تجربه و پیشکسوت تنظیم برنامه های اقتصادی در خصوص طرح حذف قرعه کشی از صنعت خودرو می گوید: این کار خوب است به شرطی که با آزاد سازی واردات، رقیب خارجی هم برای خودرو سازان ایجاد شود در غیر این صورت علاوه بر افزایش قیمت، کیفیت خودرها نیز تنزل پیدا می کند. اگر قرار باشد در بخش واردات خودرو و به طور خاص مبادی گمرگ، تعرفه های بالا در نظر بگیرند و یا محدودیت وجود داشته باشد حتی اگر بازار مصرفی داخلی هم آزاد باشد شرایط بدتر از گذشته خواهد شد. مردم باید بتوانند با آزاد سازی واردات، کیفیت و قیمت یک خودروی داخلی و خارجی را مقایسه کنند. وقتی این شرایط فراهم باشد خودروسازان مجبور هستند علاوه بر قیمت، کیفیت را هم بالا ببرند.

حیدری معتقد است: شورای رقابت خیلی در خصوص آزاد سازی و قیمت گذاری خودرو تاثیرگذار نیست و به نوعی می توان گفت شورای انحصار است در حالی که نصف اصل 44 قانون اساسی و حدود 42 ماده اش در خصوص رقابت است. که من از آن در مجلس دفاع کردم اما از همان ابتدا با مخالفت برخی نمایندگان در اجرای مفاد آن انحراف ایجاد شد و در عمل نتیجه مطلوب حاصل نشده است. یک سوال خیلی ساده: آیا تاکنون هیچ کدام از اعضای شورای رقابت در خصوص آشفته بازار قیمت و کیفیت خودروها جریمه شده اند؟!

و اما چرا قیمت خودرو واقعی و یا ارزان نمی شود؟! حیدری در پاسخ به این سوال می گوید: مانع اصلی انحصار است زیرا این صنعت در اختیار یک عده خاص قرار دارد، خیلی از برنامه ها و سیاست ها در این خصوص مخفیانه و غیر شفاف است، وزارت صمت مرزها را بسته و واردات را تعطیل کرده است و خودروسازان بی رقیب برای انجام هر کاری آزاد هستند و ما می بینیم خودروهای گران و بی کیفیت تحویل مردم می شود.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی؛ آزاد سازی بازار خودرو باید دوطرفه باشد یعنی هم وارد کنندگان هم خودروسازن داخلی برای عرضه خودرو آزاد باشند. بهتر است دولت نگران بازار نباشد زیرا بازار در یک رقابت متوازن و متنوع خودش را با خواسته های مردم منطبق می کند. ضمن این که خودروسازان مجبور هستند به خاطر رقابت با سایر تولیدکنندگان، کیفیت محصولات را بالا ببرند و قیمت را عادلانه محاسبه نمایند.

شایان ذکر است؛ دکتر غلامرضا حیدری کرد زنگنه سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی از جمله رئیس کل امور مالیاتی کشور، ریئس سازمان خصوصی سازی، معاون وزیر دارایی و... را در کارنامه خود دارد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۴۴۱۳۰۹:۱۷:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چندین دهه است که این ۲ مونتاژکار ارابه های مرگ و لگن های سیار ؛ ابزار تولید پول و ثروت برای دولتها بوده اند .
یک ایرانی۲۳۸۴۴۷۴۱۰:۰۸:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
اگر بنیانگذاران کارخانه ایران ناسیونال اجازه می یافتند که به کار خود ادامه دهند، امروز کیفیت ماشینهای ایران چیزی در حد هیوندای کره بود.
ناشناس۲۳۸۴۵۴۷۱۱:۱۳:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۵
سرنوشت کارخانه جات ارج، آزمایش، جنرال، استارلایت، بی اف گودریج، ری اواک، مبلیران ............. چه شد؟
ناشناس۲۳۸۴۷۰۶۱۳:۱۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
آخ ... آخ ... آآآخ آخ ... نگو برادر ... نگو ... !!
ناشناس۲۳۸۴۷۵۵۱۳:۵۰:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
سرنوشت کارخانه خودرو های سنگین "ایران کاوه" تولید کننده کامیون های ماک هم همین طور است. اگر در مصادره نشده بود امروز اسکانیا و ولوو رقیبی داشتن به نام ایران کاوه.
ناشناس۲۳۸۴۵۶۴۱۱:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۵
صرفا مونتاژ آن ماشین ها بودید
ناشناس۲۳۸۴۷۱۷۱۳:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چیزی که اطلاع نداری نگو میدونستی مثلا ازمایشی که من اطلاع دارم حتی موتورشم خودش میزد و انموقع ماشین ظرفشویی هم تولید میکرد حالا کلا شده خرابه...
ناشناس۲۳۸۴۸۰۴۱۴:۳۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۵
عزیزم قطعات از خارج می آمد و سر هم می شد الان هم کم و بیش مانند قبل است ولی کمتر
ناشناس۲۳۸۴۹۷۴۱۷:۲۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۵
اینگونه نبود، منصفانه و عادلانه قضاوت کنید. برای اطلاعات بیشتر به کتاب خاطرات مدیران آن زمان ایران خودرو رجوع کنید
ناشناس۲۳۸۴۸۷۱۱۵:۱۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
به این لیست کفش ملی و انتشارات امیرکبیر و فروشگاه کوروش (قدس) را هم اضافه کنید که به ناحق مصادره شدند و جالب اینست که به دنبال مصادره انتشارات خوارزمی هستند
ناشناس۲۳۸۴۴۷۵۱۰:۱۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
نتیجه مصادره بدون فکر و بی ضابطه می شود ایران خودرو و سایپا!!
ناشناس۲۳۸۴۵۵۲۱۱:۱۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
هیچیک از صنایعی که مصادره شدند، عاقبت به خیر نشدند. یا ورشکسته و تعطیل شدند یا تغییر کاربری داده شده و ویلا و ساختمان شدند.
ناشناس۲۳۸۴۹۳۳۱۶:۳۵:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
عجب یعنی هر کدام که مصادره شد از بین رفتند الان؟ بابا یک چیزی بگویید که خنده دار نباشد
ناشناس۲۳۸۴۴۷۶۱۰:۱۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چرا برادران خیامی، بنیانگذاران خودروسازی در ایران نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند؟؟؟؟؟!
ناشناس۲۳۸۴۵۴۱۱۱:۰۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
با چسباندن یک اتیکت به پیشانی شان به خارج از کشور پرتاب شدند!
ناشناس۲۳۸۴۷۶۱۱۳:۵۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ای کاش فقط برادارن خیامی و ایران خودرو بود. صدها غول اقتصادی از ایران فراری شدن. از خسروشاهی بنیان گذار کارخانجات مینو بگیر تا...
ناشناس۲۳۸۴۸۰۰۱۴:۳۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
غول های اقتصادی آرزوی هر کشوری هستن. چون تولید کننده هستن و اشتغال زا. چیزی که امروز در ایران نایاب است
ناشناس۲۳۸۴۴۹۶۱۰:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
کره جنوبی و ژاپن هم رقیب نداشتن و با انحصار داخلی که ایجاد کردن الان بازار دنیا را گرفتند، تفکر تان را در مدیریت عوض کنید
حميد۲۳۸۴۵۶۸۱۱:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
بين ما و كره تفاوت هست. اولا حمايت دولت كره از خودروسازها مدت دار بود. بعد از انقضاي اين مدت واردارت آزاد شد. در ايران ظاهرا اين حمايت ابدي است. دوم اينكه كره بر خلاف ما هيچگاه تحريم نبوده و توانسته از تكنولوژي هاي روز با سهولت بيشتري برخوردار شود.
ناشناس۲۳۸۴۶۳۱۱۲:۱۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
وقتی بازار دنیا گرفته شود دیگر نیازی به انحصار در واردات نیست! در ضمن 10 سال است تحریم هستید ولی عمر صنعت خودرو ایران 50 ساله هست!
ناشناس۲۳۸۴۶۴۸۱۲:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
تو یه چیزی از وزیر صنعت ( البته قبل از اینکه به وزارت برسد) به غلط شنیده ای و دائماً این نظر را همه جا عنوان می کنی. برای قوی شدن باید رقابت وجود داشته باشد. پشت دیوار و در بسته هیچ کش پیشرفت نمی کند.
ناشناس۲۳۸۴۷۶۴۱۳:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ما 43 سال است تحریم هستیم. هیچ خورو ساز مهمی وارد ایران نمیشه. اگر هم میشد با توان کم و خودرو های از رده خارج رو می فرستاد ایران
حميد۲۳۸۴۸۰۶۱۴:۴۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
منظورتو از "انحصار در واردات" متوجه نمي شم. درسته كه 50 ساله صنعت خودرو سازي داريم، ولي قسمت زياديش رو فقط پيكان توليد كرديم بدون بهبود و ارتقاء و بدون هيچ كار تحقيق و توسعه اي. مثل خودروسازهاي كره اي دفتر امريكا و اروپا نداشتيم كه بهترين متخصصان بين المللي رو استخدام كنيم و ازشون يادبگيريم. پس اسما عمرش 50 ساله.
ناشناس۲۳۸۴۸۰۷۱۴:۴۱:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ما حدودا 5 الی 6 سال است می گوییم آن وقت وزیر کجا بود؟!
از ژاپن۲۳۸۴۵۸۴۱۱:۴۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
به هیچ وجه اینگونه نیست. دکتری مهندسی دارم و‌بیش از ۱۰ سال است که در خودروسازی ژاپن کار می کنم .
ناشناس۲۳۸۴۵۹۷۱۱:۵۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۵
پروفسور برو مطالعه کن ببین دولت آنها با دادن مدت معین به خودروسازانشان ضرب العجل تعیین کردند و بعد از آن دیگر تمیدید نیز نکردند بلکه بازار ازاد و رقابتی به وجود اوردند و خودرو سازانشان هم پیشرفت کرد درحالی که الان در ایران ضرب العجل های الکی تعیین می کنند و می شود این که درایم میبینیم.
ناشناس۲۳۸۴۶۴۱۱۲:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
اطلاعاتتون ناقصه 1- کره جنوبی یه محدودیت در انحصار به صورت موقت ایجاد کرد به مدت 25 سال نه 45 سال و هنوزهم ادامه داشته باشه 2- کمک های مالی دولت شامل خودروسازانی می شد که بعد از مدتی خودروهاشون صادر بشن نه اینکه هر روز بدتر از دیروز
ناشناس۲۳۸۵۲۶۰۲۳:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
افرین درسته
صمصام۲۳۸۴۶۷۴۱۲:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
دوست عزیز کره و ژاپن کجا انحصار ایجاد کردند ژاپن و کره هر کدام بیش از 10 خودروساز بزرگ در سطح جهانی دارند که هیچ کدام از خودرو سازهای ما قابل مقایسه با اونها نیستند اصولا در خودرو سازهای بزرگ به دلیل وجود فضای شدید رقابتی هیچ خودرویی بیش از 7 سال در خط تولید نیست !
ناشناس۲۳۸۴۶۱۹۱۲:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
تا الان ابزار دولتها بودن اما از این ببعد برای سلام کردن به " چین " خود دولت میزنه تو سر ایران خودرو و سایپا !!
ناشناس۲۳۸۴۴۱۸۰۹:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
عرصه و اعیان این ۲ مونتاژ کار خودرو باید از طریق مناقصه واگذار و عواید حاصله خرج سیل زدگان جنوب کشور شود .
ناشناس۲۳۸۴۴۶۷۱۰:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ما خودرو مونتاژ ایران رو نخواهیم کیو باید ببینیم کجا و ساعت چند ؟
ناشناس۲۳۸۴۴۲۰۰۹:۲۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ایرانخودرو به فضای سبز و سایپا به پارکینگ طبقاتی تغییر کاربری دهند . باشد که مفید و بدون ضرر واقع شوند
ناشناس۲۳۸۴۴۲۱۰۹:۲۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
واردات را آزاد کنید تا خودروسازان داخلی بیکار شوند و معنی بیکاری را بفهمند
ناشناس۲۳۸۴۴۲۳۰۹:۲۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
پیکان های تولیدی دهه های ۴۰ و ۵۰ خیلی ایمن تر از خودروهای مونتاژی کنونی است
ناشناس۲۳۸۴۷۶۸۱۴:۰۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
فیلمی از تصادف پرشیا با یک کادیلاک تولید سال 1350 در اینترنت موجوده. که پرشیا صندوقش کاملا جمع شده و اما کادیلاک تنها سپرش کمی خراشیده شده است
ناشناس۲۳۸۴۸۱۱۱۴:۴۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
فیلم هایی هم هست که تویوتا به شاهین می زند که تویوتا له می شود ولی شاهین سالم!
ناشناس۲۳۸۵۳۲۳۰۰:۱۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
امیدوارم تا ابد سوار خودرو ایرانی بشی
ناشناس۲۳۸۴۴۲۹۰۹:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
نه اختیار خرید خودرو با کیفیت خارجی روز دنیا با قیمت مناسب رو داریم نه اختیار لوازم خانگی باکیفیت خارجی رو !!!! امام زمان توره حضرت عباس ظهور کن خیلی دیر داره میشه
ناشناس۲۳۸۴۴۳۴۰۹:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چیزی که شما باید در موردش پاسخ بدید، قیمت خودرو در بازار هست. شما در جای پرسگری در مورد وضعیت خودروسازان نیستید، شما در مقام پاسخگوئی در رابطه با قیمت ها در بازار خودرو هستید
ناشناس۲۳۸۴۴۳۵۰۹:۳۸:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
یک پیشنهاد عالی و قابل ارزیابی : ایران خودرو و سایپا کلا و برای همیشه تعطیل و پرسنل عزیز این ۲ کارخونه بخوابن توی خونه هاشون و حقوقشون هر ماهه بره جلوی در خونشون . حقوق این عزیزان نیز از طریق واردات و فروش انبوه خودروهای باکیفیت روز دنیا در داخل کشور تامین شود . لااقل اینجوری دیگه سالانه هزاران نفر از مردم بیگناه کشورمون بر اثر استفاده از ارابه های مرگ کشته نمیشوند
ا.ر۲۳۸۵۰۵۰۱۹:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
همینطور می‌توان از محل صرفه جویی در مصرف بنزین به آنها حقوق داد
ح ت۲۳۸۴۴۴۳۰۹:۴۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
به نظرم بخش بزرگی از مشکلات ایجاد شده توسط خودروسازان مانند نا ایمن بودن و حوادث ناشی از کیفیت پایین و .. به دلیل عملکرد ضعیف قوه قضاییه و به ویژه مدعی العموم است . جناب دادستان کل کشور باید مدعی حقوق و نفوس مردم باشند
ناشناس۲۳۸۴۴۴۶۰۹:۴۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
خودرو ساز بی رقیب صدا و سیما بی رقیب آخه نمیشه که اینجوری
ناشناس۲۳۸۴۴۶۸۱۰:۰۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
میخواهی ؛ بخواه نمیخواهی ؛ بخواه !
ناشناس۲۳۸۴۵۷۰۱۱:۳۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چنين حكايت كرده اند كه مستر فورد رئيس كمپاني خودروهاي فورد در امريكا گفته بود كه ؛ حق انتخاب خودرو و رنگ آن با مشتري است به شرط آن كه مشتري خودرو سياه رنگ انتخاب نمايد » !! -------------- خودرو سازان ما هم حتماً مي گويند كه داشتن خودرو حق همه است به شرط آنكه فقط و فقط خودروهاي ما بخرند ؟ ... بله ؟!
ناشناس۲۳۸۴۴۷۱۱۰:۰۶:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
رقیب صدا و سیما را میتوان در پشت بام ها مشاهده نمود
ناشناس۲۳۸۴۵۸۸۱۱:۴۵:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
آن رقیب نیست دشمن خودت هست
ناشناس۲۳۸۴۷۲۷۱۳:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
بسیاری از مردم دقیقا میدانند که دشمن است اما چه کردند که مردم به دشمنشان پناه برده اند
ناشناس۲۳۸۴۸۱۶۱۴:۴۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چشم تو هم چشمی خریدن و سطح پایین تفکر در دیدن برخی کانال های آن !
ناشناس۲۳۸۴۵۰۱۱۰:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
این متخصص شما نمی داند کره جنوبی یا ژاپن چرا با انحصار و عدم واردات کالای تمام شده خودرو و برخی دیگر صنایع دیگر الان سرآمد هستند؟ چرا راه دورتری بروید همین صنعت نظامی ما چرا با این که انحصاری هست و تحریم لبه تکنولوژی دنیا هست؟ اول این را پاسخ بدهد به جای پاک کردن صورت مسئله
ناشناس۲۳۸۴۶۰۲۱۱:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
صنايع نظامي با ساير صنايع خيلي تفاوت داره. در صنايع نظامي دستيابي به لبه تكنولوژي با هر قيمتي توجيه دارد. ولي در صنايعي مثل خودروسازي مقرون به صرفه بودن توليد بسيار مهم و تعيين كننده است. تحريم و سوء مديريت در كنار هم سبب شده خودروسازي به اين روز بيفتد.
ناشناس۲۳۸۴۸۲۱۱۴:۵۱:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چیزی به نام تیراژ تولید بالا شنیدی که چه کاربردی دارد؟
ناشناس۲۳۸۵۴۹۱۰۸:۰۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۶
بالا بردن تيراژ توليد مگه به اين سادگيه؟ يه اسمي شنيدي ازش فقط
جواد۲۳۸۴۶۴۲۱۲:۲۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
نه ژاپن نه کره انحصار ایجاد نکردن بلکه با شراکت و انتقال تکنولوژی به داخل سرآمد شدن در ضمن صنایع نظامی هیچوقت بحث صرفه اقتصادی را مد نظر قرار نداده و نمیدهد
ناشناس۲۳۸۴۸۲۰۱۴:۴۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۵
کالای مصرفی که آخرین مرحله است را ممنوع کردن ولی قطعات ممنوع نکردن
ناشناس۲۳۸۴۸۳۰۱۴:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
وقتی قطعات الکترونیکی کنترل در صنایع نظامی از طریق دور زدن تحریم وارد می شود پس به لبه تکنولوژی نرسیدیم. لبه تکنولوژی جایی است که به مریخ جستجوگر می فرستند ولی ما هنوز به مدارات پایین جو زمین ماهواره 50کیلویی می توانیم بفرستیم.
ناشناس۲۳۸۴۹۲۱۱۶:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
مثلا موشک نطقه زن فقط 3 کشور دیگر دارند عزیزم از کی می خواهید وارد کنید قطعه آن را؟ اگر اینطوری هست همه می توانند بسازند!! یا قایق تندرو نظامی که بالاترین سرعت جهان را داریم و امریکا هر بار می خواهد افزایش دهد ما سرعت را بیشتر کردیم!
ناشناس۲۳۸۴۹۳۱۱۶:۳۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چیزی به اسم مهندسی معکوس شنیدی و ازنو طراحی برای تکنولوژی خودتان؟هرچند تا قبل این مدعی بودید فتوشاپ هست، حالا لبه تکنولوژی هم کم کم اعتراف می کنید
ناشناس۲۳۸۴۹۵۷۱۷:۰۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
اصلا تمام آن از خارج وارد می شود چرا خودرو ساز نمی تواند؟!!!! حالا دیدی حرفای شما تناقض هست در ضمن آنها 80 سال است ماهواره هوا می کنند وشما دو دهه هم نیست وارد شدید که 8 سال آن هم توسط دولت قبل عملا تعطیل شده بوده و باید از دست دولت ها خارج شود تا نتوانند خدشه وارد کنند آن وقت می بینی همانند صنعت نظامی ما با چه سرعتی رشد خواهد کرد
رضا۲۳۸۵۲۴۶۲۲:۵۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
عزیزم همونش هم فقط چند کشور توانایی اش را دارند قطعات بوئنگ و ایرباس هم در چند ده کشور ساخته می شود
سعید۲۳۸۴۵۰۶۱۰:۴۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
سرمایه ارزی لازم برای واردات خودرو در کشور وجود ندارد. تحریم ها تنها به یک جا فشار نمی آورند تمام زیر ساخت ها در حال فرسودگی هستند یا فرسوده شده اند.
ناشناس۲۳۸۴۵۲۴۱۰:۵۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چاره کار فقط فروش این دو کارخانه به سرمایه گذار خارجیست. کاری که قرار بود بعد از برجام انجام شود و ظاهرا شرکت فیات سایپا را بخرد. حیف که اگر اینجور میشد چی میشد! الان هم میشه این دوتا رو بفروشن به یک کمپانی خارجی بالکل. هم پول گیرشون میاد هم مشکل خودرو حل میشه. بعدم بگن هر کی دوست داشت شرکت دانش بنیان خودروساز بنا کنه بیاد بهش مجوز بدن.
ناشناس۲۳۸۴۵۳۰۱۱:۰۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
درست میفرمایید رقیب ندارند‌ . اما تا دلتان بخواهد صنعت خودرو سازی مافیا دارد. من وشما که هیچ!!!حاضرند همه رابخرند!!!
ناشناس۲۳۸۴۵۳۱۱۱:۰۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
شما فقط یک کشور نشان دهید که باید برای خرید خودرو ثبت نام کرد و تو قرعه کشی شرکت کرد. بخدا به ما می خندند.
ناشناس۲۳۸۴۹۹۴۱۷:۴۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
در ژاپن همین چند وقت است که برای مدلی از تویوتا قرعه‌کشی می‌کنند. البته منظور شما کل فروش خودروست ولی گفتن این قضیه هم بی‌فایده نیست. کمبود قطعات در خیلی زمینه‌ها در دنیا هم دست‌کمی از قرعه‌کشی ندارد چون فقط شرکت‌های خاصی می‌توانند آن را با قیمت گزاف بخرند و استفاده کنند.
کارمند ساده۲۳۸۴۵۳۵۱۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
این رقیب اگر خودرو خانواده با قدرت موتور زیر 1500 وارد نکند همان هم بی اثر است ...
ناشناس۲۳۸۴۵۵۴۱۱:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
دیدگاه ایشون خیلی آشنا هست که کشور چرخاندن را فقط در فروش نفت می بینند و همه چیزها در آن حل کنند که البته راحت ترین کار هم هست اما جز بدترین ولی کار زیربنایی داخلی که لازمه توسعه کشور هست را نادیده!
حميد۲۳۸۴۵۵۵۱۱:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
شايد بي ربط به نظر بياد، ولي هر وقت پرسپوليس و استقلال به مفهوم واقعي خصوصي بشن ميشه اميدوار بود خودروسازي هم از اين حالت دربياد
ناشناس۲۳۸۴۶۰۵۱۱:۵۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
الان که فساد کروز قطعه ساز و سهام دار خودرو ساز رو میز دادگاه هست، همه مدیران کروز هم دو تابعیتی و مقیم آمریکا هستند. اگه بگیم باز هم آمریکا نفعشو میبره گزاف نگفتیم. .
حمید۲۳۸۴۶۱۵۱۲:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
تاوقتی حمایت دولت از هر صنایعی باشه و کارخانه جوابگوی نباشه همینه
ناشناس۲۳۸۴۶۲۶۱۲:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۵
بهترین کار فروش ایرانخودرو به بنز و سایپا به تویوتا است
ناشناس۲۳۸۴۷۲۳۱۳:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
تویوتا لگن سیار میخواد چی کار ؟!!!
ناشناس۲۳۸۴۸۱۷۱۴:۴۷:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
آیا می دانی خط تولید ایران‌خودرو به روز است در حد بی ام و؟
ناشناس۲۳۸۵۲۶۱۲۳:۰۹:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۵
تاواردات خودرو ازادنشود وضع ازاین بهتر نمیشه
ناشناس۲۳۸۵۳۱۴۰۰:۱۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
البته خط تولید خود کارخانه و نه قطعه ساز که معلوم نیست چی هست
ناشناس۲۳۸۴۹۲۴۱۶:۲۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
لابد کرمان موتور هم با جنرال موتورز ادغام شه !!!
ناشناس۲۳۸۴۶۲۸۱۲:۱۰:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ارز صادرات مواد خام سرمایه تلقی بشه و فقط جهت صادرات کالا به صورت تسهیلات تزریق بشه، قیمت ارز آزاد بشه، شرکتها کاملا خصوصی و قیمتها آزاد بشه، مالیات از احتکار ثروت و سفته بازی هر بشه، و واردات هر چیزی از جمله خودرو آزاد بشه.
ناشناس۲۳۸۴۶۴۳۱۲:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۵
عجیب مافیایی این خودروسازی ،همه دولتها راست وچپ وهمه نماینده های تیز وتند و رام خودشون میکنن .همه را ساکت میکنن یکی با پول یکی باماشین وخوبهارو هم با گریه برای ۲۰ هزار پرسنل که بیکارمیشن وای بدبخت میشن اگه واردات داشته باشیم
ناشناس۲۳۸۴۷۳۳۱۳:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۵
13 هزار نفر امسال بر اثر تصادف فوت کرده اند کسی ککش نمی گزد
ناشناس۲۳۸۴۸۴۱۱۵:۰۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۵
چقدر سهم آن مربوط به ماشین است؟ مثلا آمریکا که همه نوع خودرویی دارد و قوانین سخت گیرتر سالانه 50 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت می کنند
احسان۲۳۸۵۴۱۲۰۳:۱۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۶
در آمریکا سالانه حدود ۳۸۰۰۰ مرگ و میر تصادف است ، حدود ۱۲/۴ نفر در هر صد هزار جمعیت و ۱۴/۲ نفر در هر صد هزار ماشین است. این نرخ در ایران بیش از ۲۰ برای جمعیت و بیش از ۵۴ برای هر صد هزار ماشین است .
ناشناس۲۳۸۵۸۴۸۱۲:۰۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۶
با یه تناسب ساده با ۵۰ هزار آمریکایی و ۱۳ هزار ایرانی و با توجه به وسعت و جمعیت دو کشور، میتونی سهم ماشین را به دست آوری که کمتر از ۸ هزار نخواهد شد.
بهروز۲۳۸۴۷۵۴۱۳:۵۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
جان و مال انسان ها به بهانه خودکفایی در صنعت خودروسازی به فنا رفت...
ناشناس۲۳۸۴۷۹۷۱۴:۳۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۵
البته اقایان مسئول که خود یکطرف همین مافیا هستن میگن با واردات ماشین درست میشه فقط یک سوال کدام ماشینها با چه قیمتی؟اگر نیتتون سالم بود خودروهایی با قیمت 8 یا 9 هزار دلار وارد کنید و تعرفه بهش نبندین دست مافیا و دلالان که وصل به بالا نیستن اینکار درست میشد اما با عوام فریبی...
ناشناس۲۳۸۴۸۷۴۱۵:۲۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
متاسفانه دولت به بهانه اقتصاد مقاومتی دارد این الگو را به سایر صنایع از جمله داروسازی و لوازم خانگی هم گسترش میدهد این نشان میدهد به نظر دولت وضع موجود خودروسازی خیلی هم خوب است
ناشناس۲۳۸۴۹۴۰۱۶:۴۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
این صنایع تا حدی داشتن خوب پیش میرفتم که با اینکار این صنایع هم نابود شدن متاسفانه
ناشناس۲۳۸۴۸۷۶۱۵:۲۲:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۵
مسووليني كه مدام از حمايت اززتوليد ملي دارندومردم را هم تشويق به استفاده از كالاي داخلي مي كنند چرا خودشان از اين ارابه هاي مرگ توليد داخل استفاده نمي كنند؟
ناشناس۲۳۸۴۹۰۱۱۶:۰۲:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
منتظر محاكمه عاملان اين خيانت در دادگاه و پيشگاه ملت هستيم
ناشناس۲۳۸۴۹۲۳۱۶:۲۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۵
فقط واردات آزاد خودرو
ناشناس۲۳۸۴۹۳۷۱۶:۴۲:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۵
واقعيت اين است توان ساخت خودرو رانداريم خيلي ازكشور ها خودرو مناسب وبروز وارد مي كنند كه نه تلافات جاني دارند و نه ضرر مالي ( مصرف سوخت بالا)
ناشناس۲۳۸۵۰۲۰۱۸:۲۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۵
واردات خودرو با تعرفه صفر درصد. همه ملت راحت میشن. راه حلش همینه.
ایرانی۲۳۸۵۰۷۲۱۹:۴۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
ایران نیاز به یک تغییر کلی مدیریتی دارد تا بتوانیم در پیشرفت علم و تکنولوژی از دنیا عقب تر از این که هستیم نباشیم . مدیریت انتسابی و عدم بکارگیری افراد متخصص معضل است که باید رفع شود .
محمدرضا۲۳۸۵۲۴۳۲۲:۵۲:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۵
خودروساز اگر واردات خودرو های خارجی ازاد شود و تعرفه ها پلکانی کاهش پیدا کنه هم رقابت میشه و بهبود پیدا می کنه
ناشناس۲۳۸۵۳۱۶۰۰:۱۵:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
با این وضع چند سال دیگه واسه لوازم خانگی هم باید همینو درست کنید
امیر۲۳۸۵۳۶۱۰۱:۱۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
خیلی تجربه موفقی بوده حالا برخی از دوستان سعی دارند در زمینه اینترنت و پیامرسان و موتور جستجو و ... هم تکرارش کنند که اونجا هم پرچمدار بشیم!
ناشناس۲۳۸۵۳۹۹۰۲:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۶
واردات با کدام دلار؟
ناشناس۲۳۸۵۴۲۳۰۴:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۶
اینو که همه دارند سال هاست می گن
تهرانی۲۳۸۵۸۵۹۱۲:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۶
لطفا مقامات ارشد کشور هم مثل مردم عادی از خودروهای تولید داخل استفاده کنند تا متوجه شوند چقدر این خودروها نامطمئن هستند.
جمشید۲۳۸۵۹۳۱۱۲:۵۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۶
هیچکی نمیگه چرا قدرت خرید مردم اینقدر پایین نگهداشته شده که محکوم به استفاده از این ماشینها شدند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      11. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      12. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      13. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      14. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      15. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      16. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      17. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      18. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      19. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      20. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      21. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین