چگونه یک پیچ و مهره مناسب برای اتصالات ساختمانی انتخاب کنیم؟

گزارش بازرگانی،   4001029021

یکی از پرکاربردترین اتصالاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیچ و مهره‌ها هستند. استفاده از این اتصالات مزایا و معایب خود را دارند، ولی مزایای زیادی مانند امکان تعویض و اتصال قطعات بیشتر از دو قطعه و ... باعث شده که به صورت گسترده از این تجهیزات استفاده شود. هرکدام از پیچ و مهره‌ها دارای گرید و کلاس خاص خود بوده و با توجه به این آیتم‌ها، نوع کاربری آن‌ها نیز مشخص می‌شود. متریال و نیز ابعاد این ابزارآلات نیز با هم متفاوت است و باید با توجه به نیاز باید نسبت به خرید پیچ و مهره پیچ استور اقدام و مورد استفاده قرار گیرند. استانداردهای مختلفی برای پیچ و مهره‌ها در نظر گرفته شده است که این استانداردها بیانگر ویژگی‌ها و مختصات کامل این تجهیزات می‌باشند.

نحوه شناسایی پیچ و مهره

برای شناسایی پیچ و مهره‌ها باید به فاکتورهای زیر توجه شود:

  • نوع پیچ و مهره
  • جنس پیچ و مهره
  • قطر پیچ
  • گام دنده

این اطلاعات برای تعیین نوع عملکرد و کاربرد این ابزارآلات مورد استفاده قرار گرفته و از روی آن‌ها می‌توان به بسیاری از ویژگی‌های پیچ و مهره‌ها پی برد. برای مثال در صنایع خودروسازی بسته به محل نصب، باید اندازه‌های مختلفی از پیچ اتاقی استفاده نمود. بدیهی است بسته به مکان نصب، نیاز به استحکام و جنس خاصی پیچ احساس می‌شود و از این رو باید قبل از خرید پیچ اتاقی ابعاد و میزان استحکام مورد نظر را محاسبه و سپس اقدام به خرید کرد. در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم:

نوع پیچ و مهره

پیچ‌ها را با توجه به شکل گل آن‌ها و نیز ابزاری که برای باز و بستن پیچ و مهره از هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناسایی می‌کنند. برخی از پیچ‌ها را حتی می‌توان با دست هم باز کرد و برخی نیز نیاز به ابزارآلات استاندارد دیگری مانند چهارسو، دو سو، پیچ آلن و ... دارند. شکل گل پیچ این مورد را تعیین می‌کند. برای مثال در پیچ آلن نیاز به آچار مخصوصی احساس می‌شود و در واقع دلیل استفاده از این مدل پیچ نوع آچار آن است. این آچار در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌شود و از این رو در مکان‌هایی که امکان دسترسی به پیچ سخت باشد، این پیچ آلن است که انتخاب می‌شود.

جنس پیچ و مهره

یکی دیگر از موارد مهم برای تشخیص پیچ و مهره‌ها، متریال و جنس مورد استفاده برای ساخت این تجهیزات ساختمانی است. مقاومت و استحکام مواد اولیه مورد استفاده در ساخت، برای نوع کاربری بسیار مهم است. همان‌طور که اشاره شد از پیچ و مهره‌ها در صنایع مختلفی مانند صنعت پتروشیمی، آب و فاضلاب، تأسیسات ساختمانی ، نفت و ... استفاده می‌شود. هر کدام از این موارد نیاز به سختی و مقاومت مشخصی دارند و در نتیجه باید از مواد اولیه مشخصی نیز ساخته و عرضه شوند. آلومینیوم، برنج، آلیاژ مس، پلاستیک، فولاد، استیل و تیتانیوم از جمله مواد اولیه پرکاربرد در ساخت پیچ و مهره‌ها هستند.

قطر پیچ

قطر پیچ نیز یکی از موارد مهم برای تعیین نوع کاربری و شناسایی نوع پیچ است. قطر اسمی پیچ، اندازه دور تنه و ساقه پیچ را تعیین می‌کند. بنا به این قطر می‌توان تشخیص داد که آیا قطر اتصالاتی که قرار است با کمک این پیچ‌ها به هم وصل شوند، متناسب است یا باید از پیچ‌هایی با قطر کمتر یا بیشتر استفاده شود.

طول پیچ

این فاکتور را با اندازه‌گیری ابتدا تا انتهای پیچ تعیین می‌کنند. اگر قسمت گل پیچ در بالا قرار گرفته، باید این ارتفاع از زیر این قسمت تا انتهای پیچ در نظر گرفته شود.

گام رزوه

این مشخصه نیز با اندازه‌گیری فاصله بین دندانه‌ها مشخص می‌شود.

حال برای اینکه نوع پیچ مورد نظر خود را تهیه نمایید، نیاز است با نحوه خواندن شماره پیچ نیز آشنایی داشته باشید. عددی که روی پیچ نوشته می‌شود به این صورت است که اولین عدد برای نشان دادن بزرگ‌ترین قطر بر اساس اینچ درج شده است. عدد دوم تعداد رزوه‌ها در واحد فاصله رشته‌ها را نشان می‌دهد که این فاصله می‌تواند بر اساس اینچ یا میلی‌متر باشد. عدد سوم نیز طول پیچ بر اساس واحد اندازه‌گیری اینچ یا میلی‌متر است .

پرکاربردترین انواع پیچ و مهره

با نگاهی به لیست انواع پیچ و مهره نام‌های آشنا و ناآشنای زیادی به چشم می‌خورد. بعضی پیچ‌ها فقط در شرایط خاص کاربردهای خاص دارد و از این رو در تمام صنایع از آن استفاده نمی‌شود. در عوض بعضی دیگر مانند پیچ آلن و اتاقی در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیچ آلن

این نوع از پیچ‌ها دارای سطح صافی هستند و با استفاده از آچار آلن باز و بسته می‌شوند. خرید پیچ آلن دو نوع سر تخت و سر استوانه‌ای و به صورت تمام دنده و نیم دنده انجام می‌شود و برای ایجاد تعادل و پیشگیری از تنش در نقطه اصلی کار با کمک تعداد کمتری سوراخ مفید هستند. یکی دیگر از مزایای این پیچ‌ها، سادگی و راحتی باز و بستن آن‌ها است. از این پیچ‌ها برای مکان‌هایی که دسترسی به آن سخت است نیز استفاده می‌شود؛ چرا که آچار آلن در انواع مختلفی تولید شده و کار با آن ساده است.

پیچ اتاقی

این پیچ‌ها در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی کاربرد زیادی دارند. نوع بستن پیچ نیز به این صورت است که بعد از اتصال دو قطعه، مهره‌ای در انتهای پیچ بسته می‌شود تا مانع از حرکت آن شده و اتصالی کاملاً چفت و محکم ایجاد شود. قیمت پیچ اتاقی بسته به متریال مختلف و ابعاد و اندازه‌های متفاوت آن دارد.

مهم‌ترین نکات خرید پیچ و مهره

انتخاب پیچ و مهره به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم و تجهیزات در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی نیازمند داشتن اطلاعات و رعایت نکاتی قبل از خرید می‌باشد. در این قسمت به این نکات اشاره می‌کنیم:

  • نوع کاربرد پیچ و مهره که باید قبل از خرید به آن توجه شود. پیچ‌هایی که برای مصارف صنعتی استفاده می‌شوند، تفاوت فاحشی با پیچ و مهره‌هایی دارند که برای ساختمان‌سازی کاربرد دارند.
  • فرم گل پیچ از دیگر عواملی است که باید قبل از خرید تعیین شود؛ چرا که فرم گل علاوه بر سهولت باز و بسته شدن، بر میزان استحکام اتصالات تأثیر می‌گذارد.
  • گرید یا کلاس قطعات پیچ که به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا مقاومت و استحکام پیچ و مهره را نشان داده و باید با نوع کاربری هماهنگ باشد.
  • داشتن استانداردهای لازم نیز یکی از فاکتورهای مهم قبل از خرید پیچ و مهره است.
  • انتخاب سایز و ابعاد متناسب با نوع فعالیت صنعتی از دیگر نکات مهم در زمان خرید است.
  • آبکاری یا پوشش پیچ از دیگر عواملی است که باید به آن دقت کنید. چرا که استحکام یک پیچ در شرایط سخت به نوع پوشش آن بستگی دارد.

پیچ و مهره از کجا بخریم؟

پیچ و مهره‌ها نقش مهمی در اتصال قطعات مختلف در صنایع متفاوت دارند. ولی اینکه هر کدام چه کاربردی داشته و باید چگونه انتخاب شوند، بسیار مهم است. توصیه می‌کنیم برای خرید انواع پیچ و مهره و اتصالات ساختمانی به فروشگاه اینترنتی پیچ استور pichstore.com مراجعه کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین