دلیل حمله امروز یمنی‌ها به ابوظبی چه بود؟

گروه سیاسی الف،   4001027108

اماراتی‌ها به خوبی آگاه هستند که پس از یکسره شدن کار دولت خودخوانده هادی در مارب، ارتش و کمیته‌های مردمی دولت یمن به قصد بازپس گیری مناطق تحت اشغال امارات و اسرائیل، به سمت جنوب یمن گسیل خواهند شد. لذا امارات بصورت علنی وارد این جنگ شده و جبهه جدیدی در این منطقه باز شده است.

دلیل حمله امروز یمنی‌ها به ابوظبی چه بود؟

به گزارش فارس؛ امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ۲۰ فروند پهپاد و ۱۰ فروند موشک بالستیک سه نقطه را در ابوظبی از جمله فرودگاه بین‌المللی این شیخ نشین را هدف قرار دادند. این حمله شاید بزرگترین حمله به امارات در تاریخ  ۵۰ ساله این کشور بود.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله در صفحه توئیتری خود نوشت: «کشور کوچکی (کشورَک) در منطقه که در راه خدمت به آمریکا و اسرائیل جانفشانی می‌کند مدعی شده که از یمن فاصله گرفته اما اخیرا خلاف آنچه مدعی شده، ثابت شده است.» 

عبدالسلام در ادامه هشدار داد: «یا از اقدامات بیهوده خود در یمن دست برمی‌دارد یا اینکه با قدرت خدا چیزی به سراغش می‌آید که دستش و دست غیر او قطع می‌شود.»

اما علت این حمله چه بود؟ 

انصارالله یمن در روز ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ تاسیسات «آرامکو» در شرق عربستان را در هم کوبید. این حمله در واکنش به جنایات نیروهای بن سلمان صورت گرفت و تبدیل به بزرگترین حمله به زیرساخت‌های نفتی در تاریخ جهان شد. 

پیام آرامکو خیلی سریع به «بن زائد» ولیعهد ابوظبی رسید. امارات پس از ۵ سال جنایت در یمن، روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ اعلام عقب نشینی کردند. 

«عیسی المزروعی» فرمانده وقت نیروهای امارات در یمن گفت: «استراتژی حضور مستقیم به راهبرد حضور غیر مستقیم تبدیل شده و به دست نیروهای یمنی اجرا می‌شود.»

منظور «المزروعی» از نیروهای یمنی در واقع «شورای انتقالی جنوب» و مزدورانی نظیر شبه نظامیان موسوم به «گارد جمهوری» تحت امر طارق عفاش (برادرزاده عبدالله صالح) و گردان‌های موسوم به عمالقه است.

از سویی دیگر حضور نظامی امارت به طور کامل پایان نیافت و کماکان در مناطق جنوبی یمن نظیر جزیره میون و سقطری حضور مستقیم نظامی دارند امّا طی دو سال اخیر از تقابل جدی با دولت صنعا پرهیز می‌کردند.

فی‌الحال کشور یمن سه قسمت شده است:

  • دولت قانونی «صنعا» که مناطق شمال و همجوار با دریای سرخ را در اختیار دارد. عمده جمعیت یمن تحت لوای این دولت هستند و پس از انقلاب مردم یمن در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد. بازوی نظامی این دولت جنبش انصارالله است. 
  • شورای انتقالی جنوب که بر مناطق جنوب غرب یمن منتهی به تنگه باب المندب متمرکز هستند. این شورا مزدوران امارات می‌باشند و مناطق جنوبی یمن را در اشغال خود دارند. 
  • دولت خودخوانده «منصور هادی» که مناطق شرقی و عمدتا بیابانی (بعضاً فاقد جمعیت) یمن را زیر سلطه خود دارند. منصور هادی عامل مستقیم رژیم سعودی است. مهمترین شهر و آخرین سنگر تحت کنترل این دولت «مارب» می‌باشد. جنگنده‌های سعودی در حمایت از دولت خودخوانده هادی به صورت روزانه اقدام به بمباران وحشیانه مردم یمن می‌کنند.

 


نقشه یمن

 

اکنون جنگ هفت ساله یمن به ایستگاه مارب رسیده است. شهری بسیار مهم و سرشار از منابع نفتی که در صورت فتح آن از سوی دولت صنعا، تکلیف جنگ خونین سعودی علیه یمن یکسره خواهد شد. 

مارب تقاطع یمن است. با فتح مارب استان‌های «حضرموت» و «المهره» دومینو وار به کنترل دولت صنعا درخواهد آمد و مزدوران سعودی چاره‌ای جز فرار نخواهند داشت. المهره نزدیک‌ترین استان یمن به امارات و همجوار خلیج عدن است.

اماراتی‌ها به خوبی آگاه هستند که پس از یکسره شدن کار دولت خودخوانده هادی در مارب، ارتش و کمیته‌های مردمی دولت یمن به قصد بازپس گیری مناطق تحت اشغال امارات و اسرائیل، به سمت جنوب یمن گسیل خواهند شد. 

از همین روی، گردان‌های عمالقه وابسته به امارات طی چند هفته اخیر جبهه‌ای جدید در استان «شبوه» و «تعز» علیه دولت صنعا باز کردند تا در عملیات فتح مارب اخلال ایجاد کنند.

با ورود علنی امارات به میدان درگیری با نیروهای انصارالله، صنعا هشدار داد درصورت ادامه آتش افروزی اماراتی‌ها، ابوظبی و دبی را هدف قرار می‌دهد. هشداری که ابوظبی آن را جدی نگرفت.

حمله پهپادی امروز یمنی‌ها تنها یک هشدار به بن زائد بود. در صورت ادامه درگیری مزدوران امارات با انصارالله، دوبی و ابوظبی هدف حملات سنگین موشکی و پهپادی دولت یمن قرار خواهند گرفت. سعودی‌ها یک بار طعم آن را به خوبی چشیدند و اماراتی‌ها نیز می‌دانند که کاخ شیشه‌ای کشور کوچک‌شان، تنها با یک حمله سنگین از سوی سلحشوران یمنی فروخواهد ریخت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین