چرا «جمهوری اسلامی» همیشه از خودش عقب است !

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4001026119 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا «جمهوری اسلامی» همیشه از خودش عقب است !

جایگاه ولایت فقیه به عنوان امتداد نبوت و امامت، سبب می شود توقعات خاص و بی نظیر از نظام اسلامی شکل بگیرد و در نتیجه، خطاهای نظام بزرگ تر از خطاهای سایر سیستم های سیاسی در دنیا دیده شود. در سوی مقابل، موفقیت ها و کارهای بزرگ نظام بسیار کوچک تر از واقعیت آن دیده می شود. به بیان گزیده گویانه، جمهوری اسلامی ایران همیشه از خودش عقب است و این گزاره حتی در صورت رفاه عمومی و چشم گیر همه مردم پابر جا است، تا چه رسد به زمان کنونی که مشکلات ناشی از ناکارامدی در مدیریت و ساختارهای غلط اجرایی مردم را آزرده است. طبیعتا ما در اینجا در آستانه سالگردپیروزی انقلاب اسلامی در مقام بحث و نظر درباره نظریه برآمده از آن هستیم نه واقعیت های موجود جامعه.

وقتی ولی فقیه نائب امام زمان (عج) است و وقتی یک پایه مشروعیت او، الهی است و پایه دیگر رضایت مردم، توقعات حداکثری و استثنایی نسبت به نظام اسلامی گریزناپذیر است. هیچ کجای عالم حکومتی خود را توامان به دیانت و رضایت مردم وابسته نکرده است. بنابراین می توان و باید تهدیدهای موجود در این موقعیت خطیر را نیز در نظر گرفت. هرچند فرصت های آن بیشتر است . ضمن آنکه ولایت فقیه به عنوان یک ایده، نظام معانی و مفاهیم و نیز یک نظام سیاسی و رهبری عینی  مزایای معنوی و مادی بی نظیری برای مردم کشورمان به ارمغان آورده است. در حالی که بسیاری در غرب از تنهایی، بی مرجعیتی و بی اقتداری، مرگ قهرمان و ارزش های انسجام بخش و وحدت آفرین انسانی و اجتماعی داد سخن و فغان سر می دهند، در ایران هنوز این ارزش ها از حیات برخوردار است و حیات بخشی می کند.

همچنین ولی فقیه الگو و تجسمی از همدردی برای مردم است که در هیچ کجای جهان نمونه و مشابهی ندارد. ساده زیستی ولی فقیه به عنوان یک ساده زیستی ذاتی است که حتی اگر همه مردم کشور ثروتمند و مرفه بودند، او نباید دست از ساده زیستی بر دارد.  شیوه زندگی او بدل به سنگ محک و معیاری برای  زندگی سایر مقامات شده است و همین امر نیز در مورد سایر مدیرانی که به این مهم بی توجه اند به نارضایتی مردم انجامیده است چراکه مردم انتظار حداکثری دارند که مابقی مدیران و صاحب منصبان نیز ساده زیست باشند واین توقع، موفقیت را دیریاب تر و رضایت را دشوارتر می کند.

جامعیت و توانایی ایشان که در میان رهبران سیاسی دنیا و مقامات رسمی عالم نیز کم نظیر است خود عاملی برای توقع حداکثری است. همین عامل را نیز باید به عنوان موفقیت نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در نظر گرفت. نظامی که  اقتدار و امنیت را به ارمغان آورده و  استقلال سیاسی  را در اوج بنمایش گذاشته و قابلیت تربیت انسانهایی بزرگ را در دل خود دارد .
از این رو باید پرسید کدام نظام سیاسی در دنیا، کدام سیستم معانی، کدام مکتب جز انقلاب اسلامی می تواند شخصیتی چون سردار شهید قاسم سلیمانی را بسازد؟ کدام سیستم معانی توانسته چنین امنیت بی نظیر و رکورد تعداد انتخابات ها را رقم بزند؟

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۱۴۶۶۱۳:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲
... فرضیات شما تماما غلط و اشتباه است.
ناشناس۲۳۸۱۵۱۶۱۳:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲
متاسفانه اهداف انقلاب در هیچ زمینه ای محقق نشده است.
ناشناس۲۳۸۱۵۵۲۱۴:۱۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
در برخی رسیده و در برخی نرسیده ولی بیشترش نرسیده
امیر حسین سلطان/تهران۲۳۸۱۶۲۱۱۵:۳۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲
متاسفانه نویسنده محترم از پتانسیل اصلی کشور که همانا آحاد ملت اند کمتر یاد کرده است و لذا مطلب شان بیش از آنکه مبین واقعیات باشد شعاری گونه و به صورت تعریف و تبلیغ نوشته شده است. جناب نویسنده باید مستحضر باشند لااقل همین سیر حوادث این 2 تا 3 سال اخیر هم کفایت می کند تا در آستانه 43 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی واقع بینانه تر و کامل تر و متواضعانه تر به تمامی جنبه های مثبت و منفی دوران 43 ساله هم می پرداختند که به انصاف و تعقل بسیار نزدیکتر است. و من الله التوفیق
ناشناس۲۳۸۱۵۲۴۱۳:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲
دین و سیاست ترکیب خوبی نیست. سیاست ما عین دیانت ما نیست و دیانت ما هم نباید عین سیاست ما باشد.
ناشناس۲۳۸۱۵۴۶۱۴:۰۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲
عجب، می دانی چرا خدا شما آفرید؟ چرا خدا از سیاست تا خواب برای شما دستور داده چی کار کنید؟ می دانی چرا امام زمان خواهد آمد؟!!
ناشناس۲۳۸۱۶۷۹۱۶:۳۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
آره ترکیبش خوب نیست که مدینه فاضله تو.....! در ضمن خالق شما برعکس نظر شما، شما را آفریده!
ناشناس۲۳۸۱۷۰۶۱۷:۰۸:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲
آن کسی که این چیزها را به تو گفته چون دین مزاحم کار دنیایی آنها هست در ذهن شما کاشتند و برای امروز هم نیست
ناشناس۲۳۸۱۹۰۹۲۲:۵۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲
لیبرالیسم مانند کمونیسم شکست خورده است.
ناشناس۲۳۸۲۸۹۱۱۷:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کی گفته لیبرالیسم مثل کمونیست شکست خورده در ضمن جدایی دین از سیاست سکولاریسم نه لیبرالیسم اول بدون درباره چی حرف میزنی بعد نظر بده
شبیه راز۲۳۸۱۴۶۸۱۳:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲
جمهوری اسلامی از خودش عقب تر نیست، از انقلاب اسلامی عقب تره. خیلی هم عقب تر
ناشناس۲۳۸۱۵۱۸۱۳:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲
چون افراد نامحرم و بعضا خائن رخنه می کنند در حکومت یعنی حکومت اجازه می‌دهد رخنه کنند!
ناشناس۲۳۸۱۵۸۹۱۵:۰۶:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
مثلا کی نامحرم بوده و رخنه کرده؟
ناشناس۲۳۸۱۶۶۶۱۶:۲۹:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲
خودتان خوب می دانید کی بوده
ناشناس۲۳۸۱۶۷۳۱۶:۳۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲
شیخ حسن
حسین۲۳۸۱۶۱۵۱۵:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
چرا و چگونه این همه افراد خائن در حکومت رخنه کرده اند؟؟؟ چرا در حکومت های دیگر اینگونه خائنانی نیست؟؟؟
ناشناس۲۳۸۱۶۸۴۱۶:۴۳:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
در جاهای دیگر هم داریم مانند عراق و افغانستان دیروز و امروز ولی با شدت بیشتر از ما و روزگارشان هم مشخص!
ناشناس۲۳۸۲۸۹۸۱۷:۰۸:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
هرکس با تو و نظریات تو مخالف بود که خائن و نامحرم نمیشه پسر خوب کشور برای همین و همه باید نظر بدن
امید۲۳۸۱۴۷۲۱۳:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲
نگارنده محترم اول باید جمله اول نوشتار رو ثابت کنه،نه اینکه به عنوان یک امر مسلم باقی نوشتار رو بر اون نظر استوار کنه.
ناشناس۲۳۸۱۴۹۵۱۳:۲۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲
احتمالا نویسنده محترم در دهه 60 به کما رفته اند و به یاری خدا تازه از کما خارج شده اند و بدون معطلی و بدون اینکه فرصتی داشته باشد تا به کوچه و خیابان سری بزند احساس تکلیف کرده و این مقاله را نوشته اند
ناشناس۲۳۸۱۴۹۷۱۳:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲
باید بررسی شود که بعد از بیش از چهار دهه، جمهوری اسلامی در چه زمینه هایی موفق عمل کرده و در چه زمینه هایی ناموفق بوده است.
ناشناس۲۳۸۱۵۶۲۱۴:۲۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲
به نظر من کاملا مشخص است که بعد از چهل سال مردم در همه اقشار از نوع حکومتداری و سطح رفاه ناراضی هستند و این نارضایتی را به روشهای مختلف در این چند سال نشان داده اند و نیاز به بررسی بیشتر نیست. وقت عمل و تغییر است.
ناشناس۲۳۸۱۵۰۰۱۳:۲۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲
اینگونه مقالات در قرن بیست ویکم حتی برای جوامع جهان سومی نیز غیر قابل قبول است امروز حاکمیت مردم بر سرنوشت خود یک اصل پذیرفته شده است ودر یک نگاه کلی بعنوان نمونه دستاوردچهل سال گذشته دمکراسی کره جنوبی مالزی سنگاپور ووو وسیستم کشور ما را با هم مقایسه کنید خود بخوبی گویای همه چیز میباشد
ناشناس۲۳۸۱۵۲۱۱۳:۴۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
مخالفای این نظریه جدای از این که اصولا آن را قبول ندارند معتقدند چنین تفکری اگر در عمل موفق نشود ضربه بزرگی بر باورهای دینی مردم می زند که جبران پذیر نیست .
ناشناس۲۳۸۱۵۲۳۱۳:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲
حالا نگفتی چرا این جمهوری اسلامی افراد نامحرم و دشمن دوست می آورد در راس کار و کشور را گروگان می گیرند؟ ولی یک جایی هم برعکس افرادی همچون سرداری همچون سلیمانی دارد؟ اینقدر تناقص برای چی؟
ناشناس۲۳۸۱۵۳۱۱۳:۴۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲
اگر امام زنده بود....
ناشناس۲۳۸۱۵۴۲۱۴:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲
اشتباه بزرگ این است که فکر کردید همه ولایت فقیه را قبول دارند.
ناشناس۲۳۸۱۵۵۶۱۴:۱۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲
چه ربطی دارد
ناشناس۲۳۸۱۵۴۷۱۴:۰۹:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲
... جامعه ایران از سکولاریسم گذشته و لاییک میشود.
احسان۲۳۸۱۵۵۱۱۴:۱۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
انشای پر طمطراقی بود. حالا - بدور از شعار- یک مورد از «معنویات» که شما در آن موفق بوده اید را بیان کنید و با ذکر دلیل بفرمایید که عملکرد بهتری از غرب - و یا دیگر کشورهای اسلامی داشته اید: عدالت اجتماعی ، قضایی ، اقتصادی دروغ و دو رویی رشوه و پارتی بازی رانت و اختلاس احکام اسلامی احتکار و گرانفروشی تکریم کارگر ... - فقط یک مورد کافی است.
ناشناس۲۳۸۱۵۷۷۱۴:۴۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
خدا وکیلی به حرف هایی که توشته اید اعتقاد دارید؟ الان ما اقتدار داریم؟!!!! در حال التماس کردن به دنیا هستیم که از ما کالا بخرند در حال التماس هستیم که پول کالای خریداری شده از ما را نه نقدی بصورت اعتبار نه برای واردات تکنولوژی بلکه برای خوردو خوراک و دارو بدهند. این از اقتدار در مورد اعتبار پاسپورت که هیچ در مورد امنیت هم جدیدا پلیس هم گفته هرکی امنیت می خواد بره یک گشت شب در محله بگیرد. اینهمه دزدی و دزد در هیچ جای دنیا نیست.
ناشناس۲۳۸۱۵۸۸۱۵:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
رشد اقتصادی و درآمد سرانه چنده؟ ضریب جینی چگونه است؟ تولید ناخالص داخلی چی؟ راستی از سند چشم انداز چه خبر؟
پرویز۲۳۸۱۵۹۷۱۵:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲
فهم این که حکومت یک تخصص است و دین باید در قلب حاکم باشد نه این که ادم دینی با ظاهر دین حکومت کند زیاد سخت نیست. اما متشبهین به دینداری ... مغلطه میکنند.
ناشناس۲۳۸۱۶۱۸۱۵:۳۰:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
مشکل دقیقا در فرضیات شماست که بدیهی فرض شدن
ناشناس۲۳۸۱۶۲۵۱۵:۴۱:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
اين مقاله در ظاهر در دفاع از ولايت فقيه هست ولي در عمل در نقد ولايت فقيه.
ناشناس۲۳۸۱۶۳۱۱۵:۵۰:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲
ايا منظور نويسنده اين هست كه در مقايسه با حكومتهاي سكولار نظام جمهوري اسلامي دست اوردهاي بسياري داشته ولي چون مشروعيت الهي دارد مردم توقعات زيادي از حكومت دارند و رضايت كمي احساس ميكنند؟
ناشناس۲۳۸۱۶۹۴۱۶:۵۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲
بله دقیقا مانند تمام مفروضات دگر کمی قربان خودشان رفته اند و به امید واگذاری تکالیف بیشتر در خدمت به خلق خدا (این شده ترجمه پست و مقام و فیش معوقه گرفتن!!!) ، بسیار زیاد قربان صدقه بالادستی ها رفته اند!
ناشناس۲۳۸۱۶۴۳۱۶:۰۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲
سیاست، مردِ سیاست میخواهد و هنرِ سیاست ورزی. حال ممکن است فردی مثل آیت الله بهشتی به ۵ زبان زنده دنیا مسلط باشد و از ایران در مجامع حقوقی بین المللی، دفاع جانانه ای داشته باشد. نه اینکه هر روحانی یا هر عمامه به سری، مثل علم الهدی، بتواند مردِ سیاست باشد. !!
ناشناس۲۳۸۱۶۵۲۱۶:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲
به نظر ميايد نويسنده محترم مشروعيت ولى فقيه و رييس جمهور يا دولت را خلط كرده است. اينكه مطابق قانون اساسى رضايت مردم پايه مشروعيت ولايت فقيه هست يا نه محل بحث است. خيلي از اساتيد حوزه مثل مرحوم مصباح يزدى به اين قائل نبودند. ولى مشروعيت رييس جمهور و دولت (كابينه) ناشي هم از تاييد ولى فقيه و هم رضايت مردم هست.
ناشناس۲۳۸۱۶۸۶۱۶:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲
جناب سلگی، مثلا چه پیشرفتی انجام شده که شما آنها را موفقیتهای بزرگ نظام بر میشمارید؟ کشاورزی، صنعت، رفاه اجتماعی، مسکن ارزان و دهها نمونه دیگر آیا از بعد از انقلاب ۵۷ بهتر شده اند؟؟ براستی مردم را چی فرض میکنید؟ مگر مردم چشم ندارند؟ سرتان را از زیر برف در بیاورید. آزادی هم نیست. همین نظر من سانسور خواهد شد. امیدوارم لااقل به شما این نظر را بگویند. بروید توی کوچه و خیابان و‌ببینید مردم چی راجع نظامی که شما ستایشش میکنید میگویند.
ناشناس۲۳۸۱۶۹۸۱۷:۰۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
--- نكنه بازهم هم ميخواي « كامنت بنويسي ؟ ... بله ؟ --- بعله ! ... طبق معمول ! --- بسيار خوب ! فقط توجه ات را به يك نكته جلب مي كنم ! ... شش تا مقاله برو پايين تر ... بازهم پايين تر ، مقاله " درد دل مردم » را عرض مي كنم ، چند نفر كامنت گذاشتن ؟ ... درسته ! تا اين لحظه ٢٢٨ نفر ! ... چند تا انتشار پيدا كرده ؟ ... خدا پدرت بيامرزه هيچ نظر ! ... اين جالب نيست كه حرف از درد دل مردم باشد ، اما از ٢٢٨ تا نظر مردم ، يك نظر مردم هم نباشد ؟ ... عجيب نيست ؟ ... خدا تمام رفتگانت را بيامرزه ، كه ميگويي اعجب العجايبه !!بي قضا باشي انشاءالله !!
علیرضا۲۳۸۱۶۹۹۱۷:۰۱:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲
هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی
داود۲۳۸۱۷۶۴۱۸:۳۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
نویسنده چه تنها به قاضی رفت و راضی برگشت
ناشناس۲۳۸۱۷۷۸۱۹:۰۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
انقلاب اسلامی جهت رنسانس ایران ضروری بود. رنسانس ما ایرانی ها چندین صده از رنسانس اروپایی ها عقب تر است ولی در منطقه جغرافیایی پیرامون خود بسیار پیشروتر از بقیه کشورهاست.
ناشناس۲۳۸۱۷۸۹۱۹:۲۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
اصل مشکل همین معصوم سازی افراد هستش طوری به افراد ارزش میدهید که فضای اعتراض یا طور دیگر گفتن را ندارد هر حرفی در باره افراد بنا بر مخالفت با اعتقادات و ارزش هایی برداشت میشد که خط قرمز نظام هستش
احمد۲۳۸۱۷۹۵۱۹:۲۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
حالا شما همون حداقل رو برای مردم فراهم کنید، بیشترش پیشکش
ناشناس۲۳۸۱۸۰۰۱۹:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
امید است نویسنده محترم مقاله به نظرات ملت و تعداد مثبت ها و.. توجه فرموده و تجدید نظری در تفکرات خود لحاظ نماید.
باهر۲۳۸۱۸۱۵۲۰:۰۶:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲
باید علی گونه نه برسیری ظالم ونه بر گرسنگی مظلوم صبر کرد. باید افراد فاسد ومفسد که مراکز قدرت و ثروت را تصاحب کرده اند به تیغ عدالت سپرد و برکنار و نابود کرد آن هم فوری. باید قانون از کجا آورده ای در باره آنها بدون تاخیر اجرا کرد تا حقوق مردم مظلوم از گلوی آنها و از پس قواله های زنهای آنها بیرون کشیده شود. و ده ها باید علوی دیگر
ناشناس۲۳۸۱۸۳۴۲۰:۴۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲
فقط می گوید امنیت و فروانی انتخابات بدون حتی اشاره به امنیت و انتخابات کشورهای پیشرو اگر می خواهید به چیزی به بالید آمار دهید و اگر در آمار جایگاه اول بودید بعد بگویید
حسن۲۳۸۱۸۶۴۲۱:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲
یکی از علت های اندگاری و دوام جمهوری اسلامی که مسئولان نظام حتی یکبار هم به آن اعتراف نکردهاند چون شاید علمشان کم است و یا خود را به نا آگاهی می زنند این است که تناه در جمهوری اسلامی ایران است که اکثر قریب به اتفاق کسانی که به این جمهوری و نظام بیشترین نق را می زنند و در خلوت خانوادگی و جمع های دوستانه بیشترین فحاشی ها و نفرین ها را به زمامداران حکومت انجام می دهند همان کسانی هستند که بیشترین سود را از برقراری نظام جمهوری اسلامی برده و می برند و به قول یک ظریفی البته منظور جواد ظریف نیست که می گفت اگر انقلاب اسلامی در یران پیروز نمی شد اکثریت کسانی که در ویلاهای باستی هیلز و اپارتمانه های چند صد متری شمال تهران و شهر های بزرگ که قیمت انها بالای چند ده و یا چند صد میلیارد تومان است الان یا باید در بیغوله و یا در روستاها و حداکثر یک زندگی متوسط داشتند؟!!!!
حسین۲۳۸۱۸۷۷۲۱:۴۴:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲
کاش میشد در مورد همین گفتارها یک همه پرسی برگزار میشد
سینا۲۳۸۱۸۹۳۲۲:۰۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲
دست بردارید آقای سلگی، در مطلب قبلی هم که از شما منتشر شد، سعی کردید حس نارضایتی را به انتظارات و آرمانهای والای ایرانیان حواله دهید.در این مطلب هم من واقعا نمیفهمم حرف شما چیست؟ توقعات خاص و بی نظیر از نظام به واسطه اینکه به گفته شما امتداد نبوت است... و ویژگیهای منحصر به فرد ولی فقیه و اشخاصی انگشت شمار در این نظام؟؟؟ آقای سلگی عزیز، خواهشا کمی کامنتها را جدی بگیرید. نظام جمهوری اسلامی باید در یک فرصت زمانی معقول و مناسب، نشان دهد که حداقل اولین قدمها را در راه رسیدن به هر آنچه شما توصیف میکنید برداشته. به جای اشارات گنگ به دست آوردها و به جای مقایسه های گنگ تر با غرب بی آرمان و بی رهبر، کمی توضیح دهید که در سی سال بعد از جنگ، معنویت و دینداری ما فلان قدر رشد کرده یا در این سالهای پس از جنگ و نا آرامی، اقتصاد ما در مقایسه با سایر کشور های در حال توسعه اینقدر جلوتر رفته یا نظام سیاسی ما در مقایسه با قبل اینقدر آزادتر شده یا حس میهن دوستی مردم ما اینقدر افزایش یافته یا فلان قدر توانسته ایم از مهاجرت به کشور های دیگر جلوگیری کنیم یا مثلا توانسته ایم طوری اعتماد سازی کنیم که مردم با وجود تمام فشارهای اقتصادی، از هر دین و مذهب و عقیده ای پشت نظام ایستاده اند و ... جناب سلگی، رضایت مردم اصل است. بدون آن، حکومت حتی معصوم هم به نتیجه ای نخواهد رسید.
ناشناس۲۳۸۲۴۵۰۱۲:۵۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
قضیه این هست که کلا این دیدگاه جواب نمیده... چه خوب باشه یا بد...
ناشناس۲۳۸۱۹۰۱۲۲:۲۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲
اشکال این است که تعصبات و خرافات که هیچ وجه عقلانی ندارد را به اسم دین میخواهید به جامعه تزریق کنید. نخیر برادر من این دین نیست. حداقل دینی نیست که پیامبران آوردند.
ناشناس۲۳۸۱۹۰۴۲۲:۴۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲
الف جان این کامنت ها رو برای نویسنده بفرست باشد که هدایت شوند
ناشناس۲۳۸۲۴۲۲۱۲:۳۶:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
نویسنده اگر خود محور نباشه باید انتقادات پستش را بخونه وپاسخ بده.
محمد جواد۲۳۸۱۹۰۷۲۲:۴۶:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲
جمهوری اسلامی از خودش عقب نیست ، از ایجاد کنندگان خودش عقب است
ناشناس۲۳۸۱۹۱۶۲۳:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲
توهم رضایت عمومی
حمید۲۳۸۱۹۵۰۰۰:۰۷:۱۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
واقعا جالب بود توقع استثنایی
اشکانی۲۳۸۱۹۶۶۰۰:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
من با این نویسنده یعنی آقای سلکی از نوشته های الف آشنا شدم و سرچش کردم دیدم نخبه ست اما هیچ مسولیتی نداره . کسی هستم که نظام رو قبول ندارم اما نمی تونم منکر سواد کم نظیر این نویسنده باشم و اطمینان دارم از غولهای آینده هستند هرچند صد حیف که این گرایش عجیب رو دارند و حتما بخاطر پول و قدرت گرفتن می نویسه . و اگر قدرت بگیره قلم می‌ذاره کنار . نگیره هم می‌ذاره کنار. مگه میشه ! اطمینان دارم روزی از نظام جدا میشه و این سرنوشت ایشان هست مثل دکتر سروش و بقیه. اصولگرایان فکر رو تحمل نمی کنند حتی از جنس خودشون . مقلد می خوان و گوش به فرمان
ناشناس۲۳۸۲۲۲۶۱۰:۱۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
من اطمینان دارم ایشون نخبه نیستند چون یک انسان نخبه ابتدا نتایج یک پدیده را بررسی می کند سپس نسبت به حسن های آن قلم فرسایی می کند یه نگاه به ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی کافیه ...
ناشناس۲۳۸۱۹۶۸۰۰:۳۵:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
الف در قرق سلگی.
ناشناس۲۳۸۲۱۰۰۰۸:۱۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
احسنت، درود به شما
ناشناس۲۳۸۱۹۷۶۰۰:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
ما فقط زندگی نرمال میخواهیم و دیگه هیچ مگه یک انسان چقدر عمر می‌کند که همش باید بجنگد؟
علی۲۳۸۲۰۰۷۰۲:۰۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بعنوان یک ایرانی نظرم این است ما ایرانی ها از قانون نسبیت تبعیت نمیکنیم ، به صفات خداوند در قران مجید نگاه کنید خداوند هم رحمان است هم در زمان خاص خودش جبار ، حضرت آدم با اون جایگاه رفیعی که داشت توسط خداوند تنزل پیدا کرد و از آسمان به زمین افتاد ، ما ایرانی یا قدیس میسازیم یا دشمن از نوع شیطان قطعی ، علم فیزیک به زبان ساده میگه همه چیز نسبی است ، آمریکا و روسیه شیطان نیستند فرشته هم نیستند بهتر است ما با قسمت خوب و خیر هر چیزی مرتبط باشیم و از هر چیز شر و بدی دوری ، صهیونیست در امریکا لابی میکنند و ار امریکایی ها سواری مجانی میگرند ما در حالی جستجوی شاخ امریکا برای شاخ به شاخ ، عزیزان شما اخلاقیات انسانی خوبی دارید ، ولی سیاستمدارن خوبی نیستید.
ناشناس۲۳۸۲۰۶۱۰۷:۴۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اتفاقا مردم به هیچ وجه توقعات خارج از انتظار ندارند و فقط می خواهند حداقل های مبارزه با فساد گسترده اجرایی شود. حداقل همانند همان هایی که مخالف اصولی آن ها هستید.
ناشناس۲۳۸۲۰۷۲۰۷:۴۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
آقای سلگی که مسئولیتی ندارند ولی مشکل اغلب مسئولان ما همین است که در فضای رویا و خیالی که در ذهن خود ساخته اند زندگی می کنند و از واقعیتی که بیرون از ذهن آن ها جریان دارد غافلند. بدتر این که اصرار دارند که آن ها درست فکر می کنند و واقعیت جلوی چشم دیگران نادرست است.
ناشناس۲۳۸۲۴۲۴۱۲:۳۸:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دو حالت میشه تصور کرد: 1- صادق و خوش نیت هستید و واقعا نظر مردم را نمیدونید و فکر میکنید همه مثل شما فکر میکنن. 2- خودتون را به خواب زدید و نفعی در این قضیه دارید.
ناشناس۲۳۸۲۷۱۷۱۵:۱۴:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
انقلاب اسلامی برمبنای اصل توحید استواراست که محتوای این اصل درهمه شئون جامعه سایه می افکند دراسلام تنهامعبودانسان وبلکه کل جهان خداست که همه انسانهاباید برای اویعنی برای رضای او عمل کنند هیچ کس نپرسند درجامعه ای که شخص پرستیهاو شخصیت پرستیها نفع پرستیهاولذت پرستیهاوهرنوع پرستش محکوم می شوند به پرستش خدادر ان صورت همه روابط بین انسانهاچه اقتصادی ویاغیر اقتصادی درداخل چنین جامعه ای ودررابطه این جامعه باخارج تغییر می کند و ضوابط عوض می شود همه امتیازات لغو می شود فقط تقواوپاکی ملاک برتری است زمامدارباپایین ترین فردجامعه برابراست ضوابط و معیارهای متعالی الهی وانسانی مبنای پیمانهاویاقطع روابط است اثبات ذات حق تعالی
ناشناس۲۳۸۲۸۵۱۱۶:۳۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
با یک رفراندوم ساده ی اینترنتی در مورد مقبولیت نظام و ولایت فقیه ، همه چیز در عرض چند ساعت مشخص و آنالیز میشود .
محمد۲۳۸۲۹۷۷۱۸:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بخاطر ربا بانک‌ها ودروغ ربا هرجا که رخنه کند باید خاک اونجا بفروش بر ود همانطور که دارن میفروشند
ناشناس۲۳۸۳۰۲۵۱۹:۰۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
آقای سلگی عزیز با عرض سلام برادر عزیز فکر نکنم حتی 5 درصد جامعه با سخنان شما موافق باشند
مصطفی محمدی۲۳۸۳۱۷۴۲۱:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
درودبرآقای روحانی شجاع
هم وطن۲۳۸۳۱۷۷۲۱:۴۶:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگه شرایط اینجوری بخواد ادامه پیدا کنه که به‌وجود اومده مثلاً مردم در فقر زندگی میکنن و اختلافات و درگیری بین مردم زیاد شده یا اینکه مسئولین بودجه آموزش و پرورش رو به عنوان هزینه نگاه میکنن متاسفانه آینده روشنی برای جمهوری اسلامی ایران تصور نمیکنم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین