شکستن سکوت استراتژیک حزب الله در برابر عربستان

گروه سیاسی الف،   4001025065 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از لفاظی‌های شاه سعودی علیه مقاومت لبنان و تداوم مداخلات ریاض در این کشور، به نظر می‌رسد حزب‌الله تصمیم به شکستن سکوت استراتژیک خود گرفته و اقدام به مقابله مستقیم کرده است.

شکستن سکوت استراتژیک حزب الله در برابر عربستان

به گزارش الف، دشمنی عربستان سعودی با محور مقاومت منطقه به طور کلی و مقاومت لبنان به شکل ویژه ریشه‌ای قدیمی دارد. بعد از اخراج اشغالگران صهیونیست از خاک لبنان در سال‌های 2000 و 2006 هم زمان با افزایش محبوبیت ملی حزب‌الله جایگاه این جنبش در صحنه سیاسی لبنان نیز بالا رفت و به شکل تدریجی عرصه بر آمریکا و عربستان و مهره‌های آنها در داخل لبنان تنگ شد. علیرغم همه توطئه‌هایی که محور آمریکایی-سعودی بعد از ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید لبنان علیه حزب‌الله به راه انداخت ،اما هیچ یک از اهداف مورد نظر سعودی‌ها و آمریکایی‌ها محقق نگشت.

طی یک دهه گذشته رژیم عربستان بارها نارضایتی خود را از عملکرد دولت لبنان به دلیل ناتوانی آن در حذف یا تضعیف حزب‌الله در صحنه سیاسی ابراز کرده است. بارزترین نمونه در این زمینه سناریویی است که عربستان روی «سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان و هم‌پیمان قدیمی ریاض پیاده کرد.

بعد از اینکه سعودی‌ها متوجه شدند حریری قادر به تحت تاثیر قرار دادن جایگاه حزب‌الله در صحنه دولتی و پارلمانی لبنان نیست، حمایت خود را از وی سلب کردند و اکنون می‌بینیم که سعد حریری با سابقه طولانی خانوادگی خود در دولت لبنان، با انبوهی از بدهی‌ها به عربستان، در آستانه پایان زندگی سیاسی خود بوده و حتی بودجه لازم برای شرکت در انتخابات پارلمانی را نیز ندارد.

اما طی دوره اخیر و به ویژه بعد از اعتراضات اکتبر 2019 لبنان، مداخلات عربستان سعودی در امور داخلی لبنان و هم‌چنین توطئه‌چینی‌های آن علیه مقاومت به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بعد از اینکه مهره‌های عربستان نتوانستند پروژه مورد نظر این کشور را در لبنان اجرا و حزب‌الله را از عرصه سیاسی حذف کنند، ریاض مستقیما وارد عمل شده و خصومت خود را با مقاومت فریاد می‌زند.

بعد از فتنه منطقه الطیونه بیروت که صراحتا به دست مهره شماره یک عربستان در لبنان یعنی «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی انجام شد و هدف آن کشاندن حزب‌الله به یک جنگ داخلی بود، شاهد فتنه‌افروزی جدید ریاض در لبنان و تحریم این کشور از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس به بهانه انتشار اظهارات «جورج قرداحی» وزیر رسانه سابق لبنان بودیم.

اما اوج دشمنی علنی عربستان با حزب‌الله در چند هفته گذشته به لفاظی‌های «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برمی‌گردد؛ جایی که با طرح ادعاهای تکراری خود و کشورش علیه مقاومت مدعی شد که حزب‌الله از تروریسم و قاچاق مواد مخدر به عربستان حمایت می‌کند.

پس از آن سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» انجام داد، صراحتا سعودی‌ها را خطاب قرار داده و گفت، تروریست شما هستید که بمب‌گذاران انتحاری را به عراق فرستادید و 7 سال است که ملت یمن را به خاک و خون کشیدید. تروریست شما هستید که لبنانی‌ها را محاصره کرده و به گروگان گرفته و دولت لبنان را تهدید می‌کنید.

این سخنان سید حسن نصرالله نشان داد که حزب‌الله تصمیم گرفته سکوت استراتژیک خود در برابر فتنه‌افروزی‌های ریاض را بشکند؛ چرا که ادامه این سکوت به معنای گستاخی بیشتر سعودی‌ها جهت مداخله در لبنان به ویژه در آستانه انتخابات پارلمانی خواهد بود که عواقب خطرناکی برای این کشور دارد.

علاوه بر آن فعالیت‌های رسانه‌ای مقاومت برای افشای جنایات و سرکوبگری‌های رژیم آل سعود نیز رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

هفته گذشته در سالروز شهادت شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه سعودی که به دست رژیم عربستان اعدام شد، احزاب و گروه‌‌های مختلف لبنانی مراسم یادبودی با حضور چهره‌های برجسته از مخالفان نظام سعودی و همچنین شخصیت‌های لبنانی و یمنی برگزار کردند.

سید «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله از جمله بارزترین شخصیت‌های حاضر در این مراسم بود که طی سخنانی جنایات عربستان علیه مدافعان حقوق بشر و سرکوب آزادی بیان در این کشور را محکوم و تاکید کرد، ما به منظور دفاع از همه مستضعفان در جزیره العرب حرف خود را می‌زنیم.

برگزاری چنین کنفرانسی در بیروت توسط شخصیت‌های وابسته به حزب‌الله در نوع خود بی سابقه است و نشان می‌دهد که حزب‌الله تصمیم خود را برای ایستادگی مقابل جنگ رسانه‌ای سعودی‌ها گرفته است.

از طرف دیگر ملک سلمان درحالی شروع به اتهام‌زنی علیه حزب‌الله کرد که گفته می‌شود او اوضاع جسمانی مناسبی ندارد و حتی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پدرش را در حصر خانگی قرار داده است.

بر همین اساس می توان نتیجه گرفت عاملی که ملک سلمان را وادار کرد تا علیرغم وخامت اوضاع جسمانی جلو دوربین حاضر شده و حزب‌الله را متهم به تهدید امنیت ملی عربستان کند فراتر از این حرف‌ها بوده و قصد دارد غیرمستقیم به لبنان اعلام کند که خبری از رفع تحریم نیست و سفیر عربستان به بیروت برنخواهد گشت.

به همین دلیل می‌توان گفت ممکن است در دوره آینده شاهد دور تازه‌ای از بهانه‌های عربستان برای توطئه‌چینی علیه لبنان و در مقابل آن ابتکارات حزب‌الله برای مقابله با این توطئه‌ها باشیم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۳۸۳۴۰۹:۴۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
وقتی ایران در تلاش برطرف کردن اختلافات و نزدیکی به عربستان است، حزب الله هم باید از این روند پیروی کند.
ناشناس۲۳۷۴۰۷۳۱۲:۲۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
عزیزم عربستان در این چند ماه انواع و اقسام اتهامات متوجه حزب الله کرده و خرابکاری و تحریم علیه لبنان آن وقت این چیزها را نمی خواهی ببینی؟
ناشناس۲۳۷۴۱۸۲۱۳:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
ما هيچ وقت با اين وهابي ها سر سازش نداريم و نخواهيم داشت.
ناشناس۲۳۷۳۸۶۹۱۰:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
عربستان تمام سياستهاي خودرا در منطقه با دلار هاي نفتي باد اورده پيش ميبرد ولي حزب اا...با مقاومت ومنطق ومبارزه با وهابي تكفيري
ناشناس۲۳۷۳۸۷۹۱۰:۱۹:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
بنازم به انگلیس عجب اختلاف بنداز و حکومت کنی راه انداخته عجب سیاست کثیفی ایجاد دودستگی شیعه و سنی نه فقط بین عوام الناس بلکه بین دولتها با استقرار دولتهای دست نشانده شیعه و سنی
امیدوار۲۳۷۴۲۹۲۱۴:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
انشاالله آل سعود از صحنه روزگار محو بشه هر چه زودتر دلمون خنک شه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین