نظر باهنر درباره عملکرد اژه‌ای/ روایت قالیباف از وظیفه مسئولان در قبال مردم/ رتبه ایران در استفاده از سموم کشاورزی چقدر است؟/ تدوین برنامه ۶ماهه توسط اصلاح‌طلبان

گروه سیاسی الف،   4001008084 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر باهنر درباره عملکرد اژه‌ای/ روایت قالیباف از وظیفه مسئولان در قبال مردم/ رتبه ایران در استفاده از سموم کشاورزی چقدر است؟/ تدوین برنامه ۶ماهه توسط اصلاح‌طلبان

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۸ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۶۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۵۲۷ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۲۰ نفر دُز دوم و ۷ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۲۸۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۸ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۷۵ هزار و ۳۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

روایت قالیباف از وظیفه مسئولان در قبال مردم

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت نهم دی ماه بیان کرد: ملت ایران از آزمون سخت نجات کشور از نا امنی و آشوب، سربلند بیرون آمدند و امروز آزمون اصلی پیش روی مسئولان است و آن حل مشکلات مردم است که ان شاءالله با تلاش و مجاهدت آنها نیز از این آزمون موفق و سربلند بیرون بیاییم.

قالیباف خاطرنشان کرد: آنچه از مرور ایام الله انقلاب اسلامی برای همه ما آشکار می شود آن است که ما مسئولان باید در هر لحظه بیش از قبل به وظایف خود در قبال این همه فداکاری و مجاهدت مردم عمل کنیم و کمترین وظیفه ما در قبال مردم حل مسائل معیشتی مردم و به خصوص مدیریت گرانی هاست.

وی افزود: مردم در سخت ترین زمان ها در عمل دلبستگی خود را به انقلاب اسلامی نشان داده اند و ما نیز باید در عمل با اتخاذ تصمیمات عقلانی و هوشمندانه انتظارات آنان را برآورده سازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز موازی کاری و دامن زدن به اختلافات، اتخاذ تصمیمات بر مبنای آزمون و خطا، پرداختن به مسائل حاشیه ای و فاصله گرفتن از تمرکز بر حل مسائل اقتصادی مخصوصا مدیریت گرانی ها خلاف وظایف ما در قبال مردم است.

***

حمایت فدراسیون فوتبال از مهدوی‌کیا و ابقای او در تیم ملی امید

سایت فدراسیون فوتبال نوشت: حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره حواشی پیش آمده در خصوص سرمربی تیم ملی امید توضیحاتی را ارائه کرد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: ضمن احترام به دغدغه درست دلسوزان واقعی کشور و علیرغم برخی پیش داوری‌ها و هجمه‌های نادرست و بعضا ناحق سعی شد این موضوع صبورانه و از ابعاد مختلف و پس از شنیدن صحبت‌های مهدوی کیا مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به استحضار عموم ورزشکاران و ملت شریف ایران برسد. او به عنوان یک فوتبالیست مطرح و در سطح کلاس جهانی براساس دعوت رسمی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال و در معیت وی در این بازی شرکت کرد. اتفاقات پیرامون و حواشی غیر ورزشی حاکم بر این مسابقه باعث هوشیاری و مدیریت مناسب موضوع توسط وی شد و مستندات اقدامات مهدوی کیا در حین مسابقه موجود بوده که مورد تایید نهاد نظارتی وزارت ورزش و جوانان نیز قرار گرفته است. وی یکی از مفاخر فوتبال ایران است. این دعوت مستقیم از طرف فیفا انجام شد و فدراسیون نقشی نداشت، اما فدراسیون همیشه پشتیبان ستاره‌ها و اسطوره‌های فوتبال ایران است.

***

کیفرخواست پرونده سردار سلیمانی به دادگاه ارسال می‌شود
 
کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در آستانه دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی اعلام کرد: تا دو ماه دیگر کیفرخواست پرونده عاملان ترور شهید برای تشکیل دادگاه به دادگستری تهران ارسال خواهد شد.

غریب آبادی گفت: یک پرونده قضایی در عراق به عنوان کشور وقوع جرم تشکیل‌شده و در دادسرای امور بین‌الملل دادستانی عمومی و انقلاب تهران نیز پرونده کیفری دیگری تشکیل‌شده است و دو کشور نیز کمیته تحقیق مشترکی را برای رسیدگی به این جنایت تشکیل داده‌اند.

به گفته غریب آبادی در تعقیب این روند به تازگی مستندات کیفری سیصدصفحه‌ای شامل اطلاعات متهمان و مظنونان پرونده که حدود هفتاد نفر بوده‌اند به‌طرف عراقی داده‌ شده است و طرف عراقی هم اطلاعاتی درخصوص متهمان پرونده در اختیار ایران قرار داده است و این تبادل اطلاعات ادامه دارد.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه سه کشور در منطقه و سه کشور خارج از منطقه درگیر پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند، افزود: پرچم‌دار این اقدام تروریستی رژیم آمریکاست که موجب شده تعداد کثیری از متهمان پرونده آمریکایی باشند. در این خصوص، بیش از ۱۲۰ متهم شناسایی شدند، برای بیش از ۴۰ متهم حکم جلب صادر شده و به ۹ کشور نیز نیابت قضایی برای پیگیری ارسال شده است.

غریب آبادی اتهام اصلی پرونده را متوجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت و مقامات دولت آمریکا دانست و گفت: برای جلب متهمان، اراده بین المللی و همکاری اینترپل نیاز است.

***

رتبه ایران در استفاده از سموم کشاورزی چقدر است؟

ایران نوشت: ماجرا از اینجا آغاز شد که اوایل آذر سال‌جاری آژانس حفاظت و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان به علت مغایرت کیفیت محصولات صادر شده با استانداردهای گیاه‌پزشکی خود، 3.5 هزار تن سیب‌زمینی ایران و پاکستان را برگشت زد و میزان 775 تن را معدوم کرد.

مسئولان ایران حجم زیاد خاک داخل گونی‌های سیب‌زمینی را عامل عودت دانستند. در این زمینه استانداردی وجود دارد که گفته می‌شود نباید بیش از دوکیلوگرم خاک در هر گونی وجود داشته باشد چون علاوه بر آن‌که جز وزن محصول صادر شده به حساب می‌آید، این مقدار خاک به کلونی بیماری‌ها تبدیل و به کشور مقصد منتقل می‌شود.

مسئولان دلیل وجود این حجم از خاک درون گونی‌ها را بارانی بودن و گل آلود شدن زمین در فصل برداشت سیب‌زمینی اعلام کردند. چند روز بعد روسیه نیز واردات فلفل‌ دلمه‌ای ایرانی را ممنوع اعلام کرد. در رابطه با ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه باید گفت این محصول از محصولات صادراتی سنتی ما به روسیه است.

سال گذشته 47.5 هزارتن فلفل دلمه‌ای به ارزش 22 میلیون دلار به این کشور صادر کرده‌ایم. در 7 ماه ابتدایی سال‌جاری نیز 39 هزار تن به ارزش 17 میلیون دلار صادر شده است. این آمار نشان می‌دهد که 40 درصد فلفل دلمه‌ای کشور همواره به روسیه صادر می‌شود که البته روسیه هم محصولات ما بویژه فلفل دلمه‌ای ایران را به کشورهای دیگر ترجیح می‌دهد. این در حالی است که روسیه هم دستورالعمل استفاده بی‌خطر از سموم را خرداد ماه به طرف ایرانی اعلام کرده بود.

در رابطه با بازگشت کیوی‌های صادراتی ایران به هند هم باید گفت سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به علت وجود ذرات سفید روی کیوی که در اصطلاح سفیدک کیوی گفته می‌شود، معترض بود. این کشور هم سال گذشته نسبت به این موضوع هشدار داده بود.

البته حساسیت هند به این دلیل است که چون این کشور خود باغ‌های کیوی دارد، احتمال سرایت این آفت به باغ‌هایشان داده است در حالی که همین محصول به امارات صادر می‌شود و ممنوعیتی در این زمینه نداریم. در این رابطه مقدار سموم استفاده شده در تولید این محصولات محل اصلی پرسش بود و اذهان عمومی را به‌شدت درگیر کرد.

مقدار استاندارد استفاده از سموم برای محصولات مختلف صادراتی و حتی مصرف داخلی متفاوت است.

در حال حاضر طبق آمار و مستندات بین‌المللی میانگین سموم استفاده شده به ازای هر هکتار در ایران برابر 0.3 کیلوگرم است و ما را در بین 164 کشور در رتبه 54 جهان قرار می‌دهد که جایگاه متوسطی است و برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای در وضعیت وخیمی به سر نمی‌بریم.

از سوی دیگر کشورها پروتکل‌ها و استانداردهای خود را از مدت‌ها قبل به ما اعلام کرده بودند اما متأسفانه به‌دلیل برگزاری انتخابات و عدم روی کار آمدن دولت جدید به هشدارها و پیش‌آگاهی‌ها توجه لازم نشده و فرایند اقدام را طولانی کرده است. بیشتر کشورهای مقصد مثل روسیه، هند و چین از ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل تغییرات پروتکل‌های قرنطینه‌ای خود را اعلام کرده بودند.»

***

نظر باهنر درباره عملکرد اژه‌ای

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگویی با میزان داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: 

«-ما به تشکیل یک مجلس دیگر با عضویت خبرگان و نخبگان کشور آن هم با نگاه کامل به مسائل و منافع ملی در نظام قانون‌گذاری کشور نیاز داریم، زیرا نمایندگان خانه ملت، با دید منطقه‌ای و صنفی، دستشان زیر تیغ مردم حوزه انتخابی خود است، نه اینکه نخواهند دید ملی داشته باشند، بلکه پیرو تضاد‌های بین منافع ملی و منطقه‌ای، متأسفانه نمایندگان مجلس با توجه به منافع منطقه‌ای، دنبال منافع ملی را نمی‌گیرند.

-بنده در دیداری که با آقای دکتر سبد ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و وزرای دولت در زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم داشتم، در این دیدار خطاب به دولت‌مردان گفتم که وقتی بروی کرسی ریاست بنشینید، رگباری از مسائل روزمره بر سر شما فرود می‌آید. شما هم نمی‌توانید آن‌ها را رها کرده و نسبت به حل‌وفصل این امور غفلت کنید و شاید وقتی برای اصلاحات ساختاری پیدا نکنید، باید کارگروهی متشکل از افراد متفکر و خردمند در کنار رسیدگی به امور روزمره، به اصلاح ساختار‌ها بپردازند و باید بدانید که نمی‌توانید نسبت به این دو موضوع مهم غفلت کنید.

-ضمن احترامی که برای رؤسای قبلی قوه قضائیه قائل هستم، ضعف‌هایی در گذشته وجود داشته است، شرایط بر این قوه و مسائل پیرامون آن، از زمان آقای رئیسی و شخص حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، که در قوه قضائیه استخوان ترکاندند، بهتر از قبل است، ایشان مراحل ترقی در قوه را تا رسیدن به سمت ریاست عدلیه، از پله اول این نردبان ترقی طی کردند و تاکنون تحولات خوبی اتفاق افتاده است.

رئیس قوه قضائیه، رفتار معتدل و مدبرانه‌ای دارد، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای چشم به‌جایی ندوخته است و دنبال خدمت به مردم است، سفر‌های استانی و بازدید‌های سرزده رئیس دستگاه قضا، نشان‌دهنده اصلاح روندهاست و بستر‌های اجتماعی را در کشور افزایش می‌دهد، باوجود مشکلاتی در بیرون و داخل این قوه، آقاي محسنی اژه‌ای، در این مدت کوتاه، موفق‌ترین رئیس قوه قضائیه در تاریخ انقلاب اسلامی است.»

***

مخبر: تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است

به گزارش مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهتمام ویژه و عزم جدی دولت برای حمایت از بخش تولید، گفت: تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است و می‌تواند مسائلی مانند رشد اقتصادی، بیکاری، سرمایه گذاری، ارتقاء ارزش پول ملی و کنترل تورم را محقق کند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و رویکردهای دولت برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تصریح کرد: دولت به دنبال طراحی و اجرای برنامه‌ای تحت عنوان نهضت احیاء است تا بر اساس این طرح بنگاه‌های تولیدی که تعطیل شده و یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند تحت حمایت قرار گیرند و با توانی جدید به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت جلوگیری از واردات کالاهایی که نمونه مشابه آن در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: به جز در مواردی که موضوع رقابت و ساماندهی قیمت و کیفیت مطرح است، در سایر موارد نباید کالایی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود، به کشور وارد شود.

***

تدوین برنامه 6ماهه توسط اصلاح‌طلبان

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس دهم درباره برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس به ستاره صبح گفت: «جبهه اصلاحات یک برنامه 6 ماهه مدون طراحی کرده که بسته به شرایط آن را به صورت 6ماهه به روز می کند.

طبیعتا این برنامه شامل انتخابات هم می شود اما با توجه به انسدادی که در نظام انتخاباتی وجود داشته و دارد. در انتخابات های اخیر تشدید هم شده است، به بحث های راهبردی نیاز دارد که جبهه به چه صورت در انتخابات شرکت بکند.

فعلا دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و اعضا در حال گفتگو هستند.اگر فضای سیاسی و اقتصادی به شکل موجود پیش رود به سختی می شود مردم را قانع کرد که پای صندوق رای بیایند اما اگر علائم مثبتی پیدا شود برای بازتر شدن فضای انتخابات  می شود برنامه ها را اجرایی کرد.

در کل با توجه به شرایط فعلی چشم انداز مثبتی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده وجود ندارد. 

رهبری جریان اصلاحات یک رهبری اقتضایی است و به اقتضای شرایط موجود ممکن است مواضعی اتخاذ کند.این رهبری باید بتواند یک همگرایی و هم افزایی حداکثری بین نظرات مختلف ایجاد کند که سخت و دشوار است.»

***

رئیسی: وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید صادق‌الوعد باشد و وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، اظهار داشت: بزرگترین سرمایه دولت اعتماد مردم به این دولت است و تناقض در سخن و عمل این اعتماد را مخدوش می‌کند.

سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای اهتمام به برگزاری کلاس‌های درس و آزمون‌های مدارس به صورت حضوری، گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقاء آموزشی و علمی کشور و جبران عقب‌ماندگی‌های دوران کرونا به کار گیرند.

 رئیسی در ادامه با تاکید بر لزوم شایسته سالاری در هرگونه  تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: اگر بنا بر ابقاء مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابجایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۵۴۶۷۴۲۰:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اصلاح طلبان 8 سال برسرکار بودند و هیچ برنامه ای برای اداره کشور نداشتن و مملکت را به قهقرا بردند.
ناشناس۲۳۵۴۶۷۸۲۰:۴۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۸
مهدی مهدوی کیا باید از مردم ایران عذرخواهی می کرد.
ناشناس۲۳۵۴۷۵۲۲۱:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
پشت بام خوابی، کارتن خوابی، گور خوابی و حالا هم بی آرتی خوابی!!!!
ناشناس۲۳۵۴۷۵۴۲۱:۳۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۸
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و باید دست از سر مردم ایران بردارند.
پیشگوی اعظم۲۳۵۴۹۷۸۰۰:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۹
سال ۱۴۰۱ سال سرنوشت است یا اینطرفی هستیم با اون طرفی الله و اعلم
ناشناس۲۳۵۵۱۵۹۰۸:۰۰:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۹
دولت صدقه محور
ناشناس۲۳۵۵۲۶۰۰۹:۳۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۹
تشکیل دادگاه برای قرار داد کرسنت چی شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین