اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح کردند: "اینماد" اجباری سراسر ضرر برای کسب‌وکارها و کاربران

گروه اقتصادی الف،   4000914112

به گفته اعضای کمیسیون فین‌تک و پرداخت‌یاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اجرای اینماد به شکل اجباری، چیزی جز ضرر برای کسب‌وکارها و کاربران شبکه‌های آنلاین نخواهد بود.

"اینماد" اجباری سراسر ضرر برای کسب‌وکارها و کاربران

به گزارش ایسنا، کارکرد نماد اعتماد الکترونیکی احراز هویت، آدرس و اصالت مجوزهای تخصصی اشخاص برای شروع و ادامه فعالیت در همان رسته شغلی در فضای مجازی است، اما پیرو آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب هیات دولت دوازدهم، شرکت‌های پرداخت‌یار ملزم به دریافت نماد الکترونیکی(اینماد) از مشتریان خود شده‌اند و مقرر شد از مردادماه سال ۱۴۰۰، دریافت اینماد برای کسب‌وکارهایی که پرداخت الکترونیکی دارند، اجباری شود.

با وجود این، برخی نمایندگان مجلس معتقدند اگرچه مجلس با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بسیاری از موانع موجود بر سر راه کارآفرینان را از میان برداشته، اما طی هفته های اخیر بانک مرکزی، کسب و کارهای اینترنتی را ملزم به دریافت اینماد کرده و این الزام، برخلاف روح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توسط مجلس است.

در این راستا، نشست اعضای کمیسیون فین‌تک و پرداخت‌یاری سازمان نظام صنفی یارانه‌ای درباره موضوع اینماد، امروز در محل این سازمان برگزار شد. در این نشست رضا قربانی -رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر - با بیان این‌که اجرای اجباری اینماد به معنای نابودی کسب‌وکارها است، گفت: این صحیح نیست که می‌گویند اگر کسی با این نماد مخالفت کند یعنی با قمار موافق است.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار بانک مرکزی کل گردش ابزارهای پرداختی شامل کارت‌خوان‌ها، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از این میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در درگاه‌های اینترنتی جابه‌جا شده و ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط شرکت‌های پرداخت‌یاری انجام شده که حاکی از پرداخت بالا در فضای آنلاین است. اما این‌که بخواهند اینماد را به شیوه فعلی اجرا کنند، کسب‌وکارهای پرداخت‌یاری را از بین می‌برند.

در این نشست همچنین مهدی شریعتمدار -رئیس انجمن فین‌تک- با اشاره به تفاوت‌های پرداخت‌یاری و PSP‌ها توضیح داد: شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداختی یعنی PSP‌ها، مجوز خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، اما پرداخت‌یارها هدایت‌کننده تراکنش به سمت PSP‌ها هستند. همچنین PSP‌ها کارمزدشان را از بانک و شاپرک می‌گیرند و درآمدی بالغ بر ۱۲ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان دارند اما پرداخت‌یارها از کسب‌وکارها کارمزد می‌گیرند.

وی ادامه داد: PSP‌ها الزام شدند که باید اینماد دریافت کنند و بعد سرویس دهند. با اجرایی شدن اینماد به دلیل مزایایی که PSP‌ها دارند، حوزه پرداخت‌یاری از بین می‌رود. حتیPSP‌ها در برخی حوزه‌ها به کسب‌وکارها کارمزد پرداخت می‌کنند بنابراین کسب و کار حاضر نیست در شرایطی که باید به پرداخت‌یار کارمزد بدهد، فعالیت کند.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: اینماد در هر جای دنیا نماد اعتماد است که بخش خصوصی آن را صادر می‌کند. اما اگر دریافت آن را برای کسب‌وکارها اجباری کنیم، دیگر نماد اعتماد نیست بلکه مجوزدهی است. در چنین شرایطی کسب‌وکارها بعضا باید از نهاد متصدی مجوزی بگیرند که حتی اصلا تعریف نشده است. بنابراین یا از خیر کسب و کار می‌گذرند یا کشور را ترک می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین