پرونده ای که کاش دیگر تکرار نشود...

گروه اجتماعی الف،   4000904014 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
پرونده ای که کاش دیگر تکرار نشود...

قصه زندگی یک عاشق دیگر بسر رسید. عشقی که در یک آن به خشم و نفرتی عجیب تبدیل می شود و پایانی تلخ را برای همه رقم می زند و از شیرینی قصه های عاشقانه دیگر در آن خبری نیست. 

«آرمان عبدالعالی» با گذشت چند سال از اعتراف به قتل غزاله شکور بالاخره پس از جلسات متعدد رسیدگی و اثبات وقوع جنایت و شکست در جلب رضایت اولیای دم به پای چوبه دار رفت. 

در چنین پرونده هایی چنانکه رسم است جدا از حساسیت مضاعف و تامل دستگاه قضایی در امر رسیدگی، تلاش های فراوانی نیز برای جلب رضایت شکات و بخشش آن ها انجام می شود اما متاسفانه همه این تلاش ها به ثمر نمی رسد و نهایتا این «حق» خانواده مقتول است که خواستار اجرای عدالت باشد. 

در پرونده آرمان عبدالعالی نیز همین مسیر طی شد و علیرغم طی شدن زمانی طولانی از صدور حکم اولیه و اجرای آن باز هم چنانکه دستورات دینی و عقلی ایجاب می کرد تلاش در زمینه جلب رضایت خانواده مقتول متوقف نشد اما ظاهرا با توجه به اعترافات آرمان در جزییات وقوع قتل و جسدی که هنوز پیدا نشده، احساسات و عواطف عمیقا جریحه دار شده والدین غزاله سدی بزرگ در برابر این امر بود.

هر چند در همان دستورات دینی که قصاص را روا می دارد بر فضیلت بخشش هم تاکید شده اما متاسفانه در برخورد عمومی با چنین پرونده هایی معمولا تعادل میان عواطف و عقل بر هم می خورد و سویه عواطف به نفع خانواده ای که در پی بخشش است فعال تر می شود و مقتول و خانواده اش در معرض داوری های ناروایی قرار می گیرند. در بسیاری از این داوری ها طبیعتا عمق زخمی که بر روح و روان والدین مقتول وارد شده برای ناظران قابل درک نیست چون جای آنان نیستند که تجربه کاملی از آن داشته باشند. 

نکته بسیار مهمتر دیگر تبعات بسیار ناگواری است که در پی «اجبار» در بخشش گریبانگیر زیست جمعی می شود. تصور گسترش جرم و جنایت منجر به قتل در صورت بخشش اجباری مرتکبان به قتل چندان دشوار نیست. 

 متاسفانه ما آدمیزادگان موجوداتی کاملا نیک سرشت و عاقل نیستیم و نقش امیال و سایر ضعف های وجودی در رفتار همه ما وجود دارد. هر چند  خوشبختانه یکسره بدنهاد و عاری از عقل و فضایل هم نیستیم. بنابراین عقل ایجاب می کند که در چنین مواقعی داوری ها را فراتر از احساسات بنشانیم و دستکم عواطف خانواده مقتول را هم در نظر بگیریم. 

آن فضیلتی که برخی معتقدان به گذشت اجباری و منع قصاص در پی گسترش آن در زندگی جمعی هستند در چنین حالتی به گسترش همزمان رذیلت ها هم می انجامد. البته اثرات فردی بخشش و گذشت در گسترش کمالات وجودی ما انسان ها قابل انکار نیست اما به شرطی که مختارانه و  آزادانه باشد. 

اگر چه هیچیک از ما نمی توانیم خودمان را جای هیچکدام از دو طرف چنین پرونده هایی قرار دهیم اما با کمک تخیل می توانیم اندکی از جراحتی را که بر روح و روان هر دو خانواده وارد شده در نظر بیاوریم و امید داشته باشیم که با گسترش توانایی های روحی در خود، چنین موقعیت هایی کمتر در جامعه شکل بگیرد. موقعیت هایی که داوری کردن به سود یک طرف ماجرا هر چند ناگزیر اما بسیار سخت و دردناک است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۶۸۸۰۱۰:۴۵:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۴
مرگ اخلاق
ناشناس۲۳۰۷۳۱۵۱۶:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۴
کسی میدونه چرا رفته سراغ یک پسر که دو سال از خودش کوچکتر بوده و چرا پسره از رفتن دختره اینقدر عصبانی شده؟ من که نمیتونم درک کنم موضوع چی بوده. به نظرم حقیقت این اتفاق چیز دیگری است
ناشناس۲۳۰۷۳۹۰۱۷:۳۴:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۴
مادر دختر فقط فکر انتقام بود . بیست سال حبس براش بس بود
حسام۲۳۰۹۳۰۷۰۸:۰۹:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۶
شما اگه دختر یا خواهرتو یکی کشت و تو سطل آشغال انداخت ، ما به قاضی میگیم که 20 سال حبس بهش بده، باشه عمو ؟؟؟؟
ناشناس۲۳۰۷۴۱۴۱۷:۴۶:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۴
متاسفانه آزادی های زیاد که به این نسل واداده داده میشود باعث جنایت و فساد میشود دولت باید کاری کند که حتی جوانان سنگ از سر بک خیابان ببرند و دوباره برگردانند و این بیگاری کار هر روز آنان گردد نباید بگذارد این نسل علاف بیهوده ول باشند
ناشناس۲۳۰۹۴۱۷۱۰:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۶
ببخشید الان به خاطر این اتفاق کل نسل زیر سوال رفت؟ خفاش شب هم مال این نسل بود؟ ساده نباشیم.
ناشناس۲۳۰۹۵۲۰۱۱:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۶
مشکل از ازادی جوانان نیست مشکل از نادان بودن جوانان است
ناشناس۲۳۰۶۸۸۷۱۰:۵۰:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۴
ریشه این مشکلات در سرکوب غرایز جوانان و سرکوب شدید تمایلات انسانی و حقوق جوانان است
ناشناس۲۳۰۷۵۶۲۱۹:۳۹:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۴
سرکوب غرایز؟ جوانی که به دنبال بعضی مسایل باشد هیچ چیز جلودارش نیست
ناشناس۲۳۰۷۷۶۳۲۲:۳۵:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۴
خیر اول از همه ول انگاری و رها کردن بچه ها در جامعه بعد سرکوب و عدم اجازه ازدواج حتی در سن پایین تر
ناشناس۲۳۰۹۰۰۶۲۰:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۵
چه سرکوبی آخه؟ انسان باید سالم باشه دیگه یه همسر انتخاب کنه زندگیشو بکنه دیگه یعنی چی هی دنبال ناموس مردم باشیم و این چیزی جز فساد نداره
لک دلفان۲۳۰۹۳۷۱۰۹:۱۵:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۶
اگر جوانی مشکل داشته باشد باید ناموس مردم را به باد دهد .ارزو نکن که دچار میشوی
حمید۲۳۰۹۵۵۷۱۱:۵۰:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۶
برعکس به خاطر آزادی های زیاد است
ناشناس۲۳۰۶۸۸۹۱۰:۵۰:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۴
نسل آینده ایرانی نسلی سرخورده و غمگین و افسرده است
ناشناس۲۳۰۶۸۹۲۱۰:۵۳:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۴
امروز جوان ایرانی میبایست دلش را به چیزی خوش کند ؟!!!
ناشناس۲۳۰۷۳۸۴۱۷:۲۸:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۴
این نسل کار نکرده هم گذاشته است علت فسادها و جنایات همین است که این نسل را زیاد از حد آزاد گذاشتند که هر غلطی بکند
ناشناس۲۳۰۸۰۳۶۰۶:۰۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۵
وتزودوا فان خیر الزاد التقوی
آریابان۲۳۰۸۶۳۶۱۴:۳۱:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۵
شوربختانه آستانه تحمل در جامعه شدیدا کاهش یافته و بگفته کارشناسان مربوطه ، قفل فرمان بسیار بیشتر از آنکه مانع دزدیده شدن ماشین بشه ، باعث قتل طرف مقابل !!!!! شده و می شود
حسام۲۳۰۹۳۰۸۰۸:۱۰:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۶
لابد دلش را باکشتن دختر مردم و انداختن تو سطل آشغال خوش کنه ؟؟؟؟
ناشناس۲۳۰۶۸۹۳۱۰:۵۵:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۴
به چه حقی قوه قضائیه با پافشاری خواستار بخش بود؟
ناشناس۲۳۰۶۹۱۳۱۱:۱۵:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۴
بهتر بود بجای این داستان سرایی و بد سرشک و بد نهاد بودن آدمی زاد به مقوله فرهنگ و بازگشت جامعه به کنترل و تنظیم رابطه دختر و پسر ( بدون نگاه مذهبی و فرهنگی و اجتماعی) می پرداختید. در جامعه ای که هویت و فرهنگ خود را به هویت و تعالیم سست و دون می فروشد بدتر از این امکان دارد، الان هستند بسیاری که هم مقاله می نویسند و هم فیلم می سازند و هم مدرس و مربی هستند و همه و همه مبلغ روابط دختر و پسر بدون هیچ کنترل و معیاری هستند آنها امروز این اتفاقات را گردن قوانین حاکم و حکم قضایی می اندازند.
ناشناس۲۳۰۶۹۳۲۱۱:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۴
آرمان عبدالعالی خودش خودش را کشت. اگر هم زنده می ماند اینه دق خانواده می شد ازدواج نمی کرد و انسان مفیدی نمی شد و روان سالمی نداشت. خوب یا بد امروز دیگر از بین ما رفته و حالا خانواده می توانند کمی آرامش داشته باشند و این خاطره تلخ را فراموش کنند و به سوی جلو حرکت کند. اگر زنده می ماند زندگی چند نفر دیگر را هم می گرفت.
ناشناس۲۳۰۶۹۴۳۱۱:۴۳:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۴
بي بي جان ما --- كه در اين شب جمعه خدا همه رفتگان را بيامرزه --- بيشتر اوقات دعا مي كرد ، و اين جملات را گاه و بيگاه مي گفت ،! وقتي كه به ماجراي قصاص اين جوان فكر كردم گفتم بي بي جان چه دعاهاي خوبي ميكرده و لي از بس كه تكراري بوده براي ما عادي و معمولي بوده و ما اصلاً در بحر حرف ها و دعاهاي بي بي نمي رفتيم كه چه حرف هاي خوب خوب ميزده ،: بي بي جان مي گفت : «خدا انشاءالله همه قضاها و بلا ها بگردونه ... شر ّ شيطان رجيم عليه لعنت از سر همه كم كنه همه عزيزان در پناه حق ، مريضي و درد ومحنت و گرفتاري از همه دور باشه ... هر چه بلا و مصيبت و ناراحتيه برود به انجايي كه عرب ني انداخت ... پشت كوه قاف ... همه عزيزان به سلامت ... سفرها بي خطر ... به تن همه مريض ها لباس عافيت ...همه جوون ها در پناه امام زمان ... همه عاقبت به خير ... دلشون شاد ... نونشون گرم ... آب شون سرد ... عمرشون طولاني ... همه شون صاحب زن ... زندگي ... خونه ... اولاد ... اولاد صالح ... اولاد سالم ...انشالله به پاي هم پير بشن ، زيارت كربلاي معلي ، نجف اشرف ، مشهد امام رضا نصيب و قسمت همه بشه انشالله ... پسرها همه دوماد ... دخترها همه عاروس ( عروس ) ... عمر ١٢٠ ساله ...» ... رحمت الله عليها !!
ناشناس۲۳۰۶۹۵۲۱۱:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۴
عزیزم ما هم ناراحتیم. ولی در نظر بگیرید اگر عزیز خودتان بود به ای راحتی میبخشیدید. جان در برابر جان درست است یا جان در برابر ۶ سال زندان؟
علی۲۳۰۶۹۵۵۱۱:۵۱:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۴
چه عجب یکنفر هم درباره خانواده مقتول نوشت! اینقدر اصرار و تبلیغات و حاشیه برای جلب رضایت واقعا تاسف آوره و ناقض حقوق اولیای دم..
ناشناس۲۳۰۶۹۵۶۱۱:۵۱:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۴
خدا هردو رو بیامرزه قضاوت هم کار اللله متعال که دقیق تو جریان ماجرا هست نه مردمی که فقط چند خطی تو جریان هستن. تمام
نیما۲۳۰۶۹۷۵۱۲:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۴
تسلیت به هر ۲ خانواده انتقام نبود مردم ایران مهربان هستند عدالت بود متشکر
ناشناس۲۳۰۷۰۳۰۱۲:۴۳:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۴
آثار شبیخون فرهنگی
ناشناس۲۳۰۷۰۳۵۱۲:۴۵:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۴
نباید بار مجازات قاتل رو بر دوش خانواده مقتول بگذاریم. نمی شود دو قاتل که عملی مشابه انجام داده اند به صورت متفاوتی مجازات شوند. این ایراد بسیار بزرگ در سیستم قضایی ایران است و ریشه بسیاری از مشکلات مرتبط.
محمد۲۳۰۷۰۳۸۱۲:۴۸:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۴
کجا کی و چه کسانی دنبال «اجبار در گذشت » بوده اند؟چرا موضوع مورد اختلاف و و صورت مساله را تحریفمی کنید؟ اصلا گذشت اجباری معنا و مفهوم دارد؟جالب این که جرات ندارید اصل موضوعی که مخالفان قصاص آرمان می گویند می کردند را مطرح کنید. حرف آنان این است که اولا: آرمان در زمان انجام قتل 17 ساله بوده وسن تکلیف قانونی در همه جای دنیا 18 سال است و باید قانون در این زمینه اصلاح شود و سن مسئولیت کیفری از سن بلوغ (15 سال قمری در پسران و 9 سال قمری در دختران) به صورت یکسان به سن 18 سال افزایش یابد. ثانیا: اصل قصاص نفس را یعنی کشتن انسان به جای انسان دیگر و مجازات اعدام باید حذف شود . زیرا این مجازاتها متناسب با زمانه و روزگار فعلی نیست.بدیهی است که این هر دو نظر نیز قابل نق است و میتوان با دلیل و منطق هر دو را رد کرد. اما تحریف ادعاهای طرف مقابل اخلاقی نیست.
ناشناس۲۳۰۷۳۳۰۱۶:۳۶:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۴
باید ببینیم نظر شما درباره (خدای ناکرده) قتل یکی از عزیزان خودتان چیست
ناشناس۲۳۰۷۵۲۵۱۹:۱۰:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۴
تو بهتر می فهمی یا خدایی که دستور به قصاص داده. ظاهرا ما ادما دنیا را خلق کردیم که این جوری نظر میدیم
ناشناس۲۳۰۷۶۷۹۲۱:۲۴:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۴
خب با دیدگاه شما همه مجازند یکی مثل تو را بقتل برسانند، و به امید چند سال زندان زندگی را از سر بگیرند!!
ناشناس۲۳۰۷۸۰۲۲۲:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۴
اولا حکم خدا رو به خاطر بقیه دنیا می خای عوض کنی؟ دوما قانون قصاص خودش باعث میشه خیلی از قتل ها اتفاق نیفته چون شخص از ترس اعدام مرتکب قتل نمیشه
حسام۲۳۰۹۳۱۵۰۸:۱۴:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۶
ببخشید تو کله امثال شماها چیه ؟؟؟؟؟
هادی۲۳۰۹۳۷۶۰۹:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۶
چرا 18 سال؟ یعنی مثلا اگه طرف 17 سال و 364 روزش باشه نمیفهمه و مستوجب اجرای حکم نیست و فرداش یه مرتبه فهمیده و مستحق مجازات میشه؟ قانون ما شرط عقل رو ظاهرا تعیین کرده/ بعد هم قصاص عین عدالته. در مقابل آسیبی که رسیده شما متقابلا حق پیدا میکنی. اگر جان فرزند شما رو (دور از جون) کسی گرفت شما نسبت به جان قاتل حق پیدا میکنی (خالق جان این حق رو داده)
حسین۲۳۰۷۰۴۷۱۲:۵۴:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۴
احسنت فشار بر خانواده داغدیده برای بخشش زورکی دور از عدالت است. قصاص حق آنهاست. یادتان نرود که فرزندشان را کشته و جسدش را ناپدید کرده اند. قاتل زنده زخم بر جراحتشان است. اگر میل به بخشش نداشتند نباید فشار آورد
ناشناس۲۳۰۷۰۶۹۱۳:۱۱:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۴
جای دفن دختر رو میگفت قصاص نمیشد
ناشناس۲۳۰۷۰۸۱۱۳:۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۴
عالی بود
ناشناس۲۳۰۷۰۸۳۱۳:۲۰:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۴
در این پرونده سن قانونی قاتل اعدام شده هنگام جرم و اینکه شش بار طرف را بردن پای چوبه دار شما ندیدید. پس متن خودتان هم فاقد انصاف و عینیت کامل است!
ناشناس۲۳۰۷۰۸۶۱۳:۲۷:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۴
یک پیشنهاد به حضراتی که تا یک پرونده قصاص پیش می آید به اولیای دم می گویند ببخشید و گذشت کنید: **هر موقع چنین بلایی بر سر شما آمد قصاص نکنید، مجرم را بخشیده و حتی با او چای و قند میل کنید اما برای دیگران نسخه نپیچید. تا وقتی سر کسی نیامده باشد بقیه جامعه نمی توانند نظر دهند.** متاسفانه فشار به اولیای دم در جامعه برای گذشت از قصاص تبدیل به ژست روشنفکری و خیرخواهی و انساندوستی شده و تصویری جلاد، خشن، کینه ای و بی احساس را از صاحبان دم ایجاد کرده است.
ناشناس۲۳۰۷۵۱۸۱۹:۰۳:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۴
این چه منطقیه آخه مردم در هر اختلافی سعی در ایجاد صلح و سازش دارند و این رسم پسندیده ایست کسی منکر حق خانواده مقتول نیست
ناشناس۲۳۰۷۱۱۵۱۳:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۴
اعدام زیر هجده سال همه جای دنیا محکوم است
ناشناس۲۳۰۷۱۳۷۱۳:۵۹:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۴
مشکل اینجاست که اگر قاتل بخشیده بشه، نهایتا 10 سال حکم زندان میگیره که اون هم ممکنه بعد از چند سال بصورت مشروط آزاد بشه. باید مجازات قتل عمد بیشتر بشه. وگرنه، اینجوری خانواده ها در دو راهی سختی قرار میگیرند.
ناشناس۲۳۰۷۱۷۳۱۴:۲۶:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۴
مهم تر ازاین که اعدام خوبه یا بد موضوع این هست که چرا تصمیم بسیار دشوار درباره حیات و ممات قاتل را بر عهده پدر مادر مقتول میگذارید. چرا باید به آنها احساس قاتل بودن بدهید درد از دست دادن دخترشان کافی نیست که باید درباره مرگ و زندگی شخص دیگری تصمیم بگیرند و از سوی دیگران برای بخشش در فشار وجدان
هادی۲۳۰۹۳۷۸۰۹:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۶
چون اولیای دم آسیب خورده و صاحب حق هست. حالا اونها نسبت به این حق شون باید تصمیم بگیرند
ناشناس۲۳۰۷۱۹۹۱۴:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۴
چقدر جامع و عالی... فقط ایکاش یه اشاره ریز هم به این موضوع میشد که مرحوم مدعی بود تحت فشار روانی و جسمی ناچار به اعتراف شده
اسدی۲۳۰۷۲۲۳۱۵:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۴
در کشورهای پیشرفته تکلیف قاتل را قانون‌ مشخص میکند و بخشش یا عدم بخشش خانواده مقتول تاثیری در حکم قاتل ندارد.
ناشناس۲۳۰۷۷۶۵۲۲:۳۷:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۴
اگر ملاک همه چیز کشورهای به اصطلاح پیشرفته باشد که....! نمونه آن رادر جامعه خودمان کم و بیش با تقلید از آنها داریم می بینیم در باتلاق ان
ناشناس۲۳۰۷۸۰۷۲۳:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۴
آن کشورها از نظر علوم تجربی پیشرفته هستند ربطی به فرهنگ و اخلاق و حقوق ندارد بعد هم اینکه خانواده مقتول حق بخشش دارند حکم خداست و خدا همیشه درست می گوید
ناشناس۲۳۰۷۹۰۷۰۰:۵۸:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۵
قوانین مملکت خودمون خیلی هم مترقی است اگه کمی مطالعه داشته باشی یعنی میگی قاتل رو اعدام نکنیم چون شما دوست نداری
هادی۲۳۰۹۳۸۱۰۹:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۶
نه چون بعضی از کشورهای پیشرفته دوست ندارند!!!
ناشناس۲۳۰۸۰۲۳۰۵:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۵
کشورهای پیشرفته منظورت کجاست بگو تا برات بگم جریانش چیست.
ناشناس۲۳۰۷۲۵۳۱۵:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۴
کسانی که سابقه شرارت و خشونت دارند نباید مورد عفو قرار گیرند.
ناشناس۲۳۰۷۵۷۷۱۹:۵۳:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۴
همه نظریه پرداز شدن الان تو کامنت ها. خدا هر دو رو بیامرزد اون کاری که کرد، خودتون رو بزارید بجای پدر و مادر که هیچ جنازه ای هم ندارند
ناشناس۲۳۰۷۹۹۰۰۳:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۵
بجای قصاص 30 سال حبس بدون بخشش بدین. راه حل سوم.
حسام۲۳۰۹۳۱۸۰۸:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۶
جان در برابر جان ... نه جان در برابر 30سال حبس ... خودت بودی می بخشیدی ؟؟؟؟
ناشناس۲۳۰۸۰۲۴۰۵:۳۵:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۵
کسی خربزه میخورد باید عواقبش را هم تحمل کند. کی وکجا باو اجازه اینکار داده بود.
ناشناس۲۳۰۹۰۱۷۲۱:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۵
روزی چندتا از این حوادث رخ میده یه جوری زوم کردید رو این پرونده که انگار فقط همینه! استاد گران قدر رائفی پور یه جا میگفت از هر 10 تا قتل 7 تاش شوهر کشیه!
زهرا۲۳۰۹۲۸۸۰۷:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۶
چرا باید مجازات یک مجرم را پدر و مادری که احساساتشان بشدت جریحه دار شده است ، تعیین کنند ؟ ایا برای تصمیم گیری برای جان یک انسان ، احساسات جایی دارد ؟ چرا عقل و دانایی یعنی نقش قوه قضایی در تعیین مجازات مجرم جایش را به رای و اراده صاحب دم که احساساتش منشا تصمیم گیری اش است بدهد ؟
حسام۲۳۰۹۳۲۰۰۸:۱۹:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۶
کسی که دختر مردم رو میکشه و تو سطل آشغال میندازه انسان نیست ، یه هیولاست که اگه آزاد شه یکی دیگه رو میکشه ...
ناشناس۲۳۰۹۵۱۶۱۱:۱۶:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۶
تقصیر پدرومادر مقتول هم بود باید نظارت میکردن دخترشون کجا میره و باکی میگرده نه اینکه هر جا دلش خواست بره پدر و مادرهم هیچ نظارتی نداشته باشند
حمید۲۳۰۹۵۹۴۱۲:۳۰:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۶
کاش والدین آسیب های ارتباط با نامحرم را به فرزندانشون یاد بدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین