راه حل آشوب های انتخاباتی عراق

گروه جهان الف،   4000727041 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که برخی گروه ها و مردم عراق معتقدند نتیجه انتخابات این کشور دستکاری شده است، بهترین راه برای مهار اعتراضات می تواند شمارش دستی آراء و اعلام نتیجه باشد.

 راه حل آشوب های انتخاباتی عراق

به گزارش الف، انتخابات پارلمانی عراق که 10 اکتبر جاری برگزار شد از چندین جهت با انتخابات قبلی این کشور تفاوت داشت؛ از جمله اینکه شمارش آراء به شکل الکترونیکی صورت گرفت. همین امر تردیدهایی را درباره احتمال تاثیر و نفوذ برخی طرفهای خارجی بر نتیجه انتخابات برانگیخت؛ به ویژه اینکه پیش از برگزاری انتخابات نیز اخباری درباره تلاش شماری از کشورها از جمله آمریکا و عربستان و امارات برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق منتشر شده بود.

برخی گروه ها و جریانهای عراق که به نتیجه انتخابات شک داشتند با اعتراض به کمیساریای انتخابات این کشور خواستار شمارش دستی آراء شدند. بعد از اولین دور شمارش دستی آراء درستی ادعای طرفهایی که نتیجه انتخابات را رد میکردند ثابت شده و نتیجه با آنچه که در شمارش الکترونیکی آراء به دست آمد متفاوت بود.

بعد از آن کمیساریای انتخابات عراق مجددا نتایج جدید را به شکل کامل اعلام کرد اما مشخص شد که تغییری در نتیجه اصلی حاصل نشده است. بر این اساس ، جریان صدر با 73 کرسی، در صدر قرار گرفت و به دنبال آن ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی رئیس پارلمان فعلی با 37، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر اسبق با 34، حزب دموکرات کردستان با 32 کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 
به همین دلیل از هفته گذشته و همزمان با اعلام نتایج، اعتراضات مردمی گسترده ای در مناطق مختلف عراق شکل گرفته و مردم خواستار افشای آنچه نتیجه واقعی انتخابات این کشور می دانند، هستند. مرکز هماهنگی گروه های مقاومت عراق نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، برخی دست های پشت پرده بیگانگان نتیجه واقعی انتخابات را تحت تاثیر قرار داده اند.

برخی مقامات و کارشناسان عراقی نیز معتقدند نتیجه انتخابات این کشور از طریق فعالیت های سایبری برخی کشورهای خارجی و یا به روش های دیگر تحریف شده است.

«زینب الموسوی» عضو ائتلاف فتح در این زمینه معتقد است، برخی مداخلات خارجی در نتیجه انتخابات عراق با هدف روی کار آوردن دولتی در راستای منافع واشنگتن و حذف حشد شعبی و گروه های مقاومت از صحنه سیاسی عراق صورت گرفته است.

«علی الفتلاوی» دیگر نماینده عراقی نیز در این زمینه اظهار داشت، در این انتخابات نیمی از گروه های شیعی هدف قرار گرفتند و دستکاری در نتیجه انتخابات روشن است. نتایج شمارش الکترونیکی و دستی آراء با یکدیگر تطابق ندارد.

«محمد کریم الساعدی» تحلیلگر سیاسی عراق نیز تاکید کرد، کشورهایی همچون آمریکا و متحدانش با فعالیتهای سایبری نتیجه انتخابات را تغییر داده اند. این طرفها میخواهند دولتی را که به منافع امریکا رسیدگی می‌کند در عراق روی کار بیاورند و شواهد نشان می‌دهد که نتایج انتخابات از طریق ماهواره تحت کنترل امریکا و متحدانش قرار دارد و نتایج رای گیری بعد از رسیدن به ماهواره و ارسال مجدد آن برای کمیساریا جهت تایید، تغییر کرد.

«صباح الطائی» دیگر تحلیلگر سیاسی عراقی نیز با طرح نظر مشابه اعلام کرد که دستکاری در نتیجه انتخابات، عراق را به سمت مرحله خطرناکی سوق می دهد.

از سوی دیگر برخی اطلاعات حاکی از همکاری امارات و رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات عراق است. گزارشها نشان میدهد که به دلیل وجود سرورهای دستگاه های رایانه ای شمارش آرا در امارات و همچنین تملک ابوظبی بر ماهواره ای که نتایج انتخابات را از صندوقهای رای به مرکز ملی شمارش آرا در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق انتقال میدهد، احتمال تسلط اماراتیها بر نتیجه انتخابات وجود دارد.

احمد عبدالساده نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی بر این باور است که امارات در راستای اجرای پروژه انحلال حشد شعبی در عراق و با استفاده از نفوذی که بر روند شمارش آراء داشته نتیجه انتخابات را تغییر داده است.

«محمد البلداوی» عضو ائتلاف فتح عراق با اشاره به ورود بی حساب و کتاب برخی طرفها به مناصب مهم و دولتی این کشور اعلام کرد از جمله متهمان بارز در پرونده تحریف نتیجه انتخابات، آمریکا و انگلیس و فرانسه و امارات هستند.

البته طرح بحث تقلب در انتخابات عراق برای نخستین بار نیست و در دوره های قبل نیز چنین موضوعی مطرح شده بود؛ به همین دلیل مردم به کمیساریای انتخابات اعتماد ندارند. همچنین حجم بالای اعتراضات مردم؛ یعنی کسانی که در انتخابات مشارکت کردند، گمانه زنی ها در خصوص احتمال دستکاری در نتیجه را افزایش می دهد.

اما همانگونه که کارشناسان و مسئولان عراقی هشدار می دهند عدم اقدام از جانب مقامات و نهادهای مربوطه برای مهر خشم مردم می تواند عواقب نامعلومی داشته و موجب تکرار حوادثی که در جریان اعتراضات اکتبر 2019 در عراق افتاد، شود.

بر همین اساس بهترین راه حل برای جلوگیری از چنین رخدادهایی، شمارش دستی همه آراء و اعلام نتیجه واقعی است و مردم و گروه های عراقی نیز بعد از اطمینان از عدم تقلب در نتیجه انتخابات میتوانند نتیجه را بپذیرند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۴۹۳۲۸۱۵:۰۸:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۷
فتنه است و نباید به فتنه گران عراقی فرصت عرضه اندام داد
ناشناس۲۲۴۹۳۸۳۱۵:۳۷:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
نیروهای نیابتی باید کشورهای منطقه را ترک کنند.
ناشناس۲۲۴۹۴۹۲۱۶:۴۶:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
معترضان به تقلب در انتخابت مثل اصلاح طلبها در سال 88 هستند و اعتراض بی مورد دارند و می خواهند فتنه کنند این تقلب در انتخابات چیزی است که غربی ها باب کردند
ناشناس۲۲۴۹۳۵۷۱۵:۲۵:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
عراقیها هم از دروغ و تقلب بدشون میاد
ناشناس۲۲۴۹۳۶۹۱۵:۳۱:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
۲۷ کرسی و ۳۴ کرسی و ۱۷ کرسی !!! کرسی چیه دیگه ؟ درست مثل آدم برن پای صندوق و خودشون رئیس جمهور و نخست وزیر و مجلس رو تعیین کنن خوب
ناشناس۲۲۴۹۳۷۱۱۵:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
این عراق هم آخرش درست نمیشه
ناشناس۲۲۴۹۳۷۲۱۵:۳۳:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
بدبخت از سوریه و لبنان ؛ عراقه
ناشناس۲۲۴۹۳۷۳۱۵:۳۳:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
پذیرفتن نتیجه انتخابات توسط گروه هادی عامری راه حل مشکل کنونی عراق است.
ناشناس۲۲۴۹۳۷۴۱۵:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
از نظر ثبات سیاسی ؛ لبنان از سوریه بدتر سوریه از لبنان بدتر عراق از هر دوی اینا بدتر .
ناشناس۲۲۴۹۶۹۳۱۹:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ریشه اصلی مشکلات کشورهای عربی، فرهنگی است. به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند و اختلافاتشان را در فضایی آرام و منطقی حل کنند. فقط بلدند با هم بجنگند و خون یکدیگر را بریزند.
ناشناس۲۲۴۹۳۷۸۱۵:۳۶:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
مقتدی صدر خواستار خروج بیگانگان . نیروهای وابسته به آن ها شده. تصمیم عاقلانه و درست
ناشناس۲۲۴۹۴۲۴۱۶:۰۰:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
به غیر از آمریکا همه باید خارج شن . آمریکا اگه خارج شه عراق میشه افغانستان دوم
ناشناس۲۲۴۹۴۳۳۱۶:۰۴:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
مقتدا صدر ثبات رای و تصمیم نداره .
ناشناس۲۲۴۹۴۴۷۱۶:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
مقتدا گاهی به نعل میزند و گاهی به میخ . در کل هر جا منافعش اقتضا کند همانجا حاضر است
ناشناس۲۲۴۹۳۸۰۱۵:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۷
بعد از حاکم شدن طالبان نفرت از پاکستان در افغانستان به نقطه جوش رسیده است. پس لطفا بیخیال سوریه و عراق و یمن و لبنان بشوید. طبقه حاکم این کشورها به فکر مردم خودشان نیستند
ناشناس۲۲۴۹۳۸۴۱۵:۳۷:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
هيچ جای جهان هیچ انتخاباتی صحت ندارد چرا که برگذارکنندگانش صاحبان قدرت هستند و آنها هستند که نتیجه را رقم میزنند
ناشناس۲۲۴۹۳۸۹۱۵:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
پست و مقام توی عراق مثل گوشت قربونی تقسیم میشه . رئیس جمهور به سنی ها میرسه نخست وزیر به تشیع میرسه مجلس هم به اکراد . .بهتر نیس عراق تجزیه بشه و هر تیکه اش به یکی برسه ؟
ناشناس۲۲۴۹۳۹۷۱۵:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
فکر کنم عراق هم به یه جنگ داخلی نیاز مبرم داره
ناشناس۲۲۴۹۴۰۱۱۵:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
بعد از صدام ، عراق یه روز آروم نداشته
ناشناس۲۲۴۹۴۴۲۱۶:۰۹:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
هنر صدام جمع کردن تمام اقوام و مذاهب عراق در زیر یک پرچم واحد بود
ناشناس۲۲۴۹۷۲۸۲۰:۱۹:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۷
آره واقعا. البته خدا لعنت کنه صدام رو
ناشناس۲۲۴۹۴۰۳۱۵:۵۱:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
عربستان باید اوضاع عراق را سامان دهد
ناشناس۲۲۴۹۴۴۳۱۶:۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
این کار فقط از عهده کدخدا برمیاد
ناشناس۲۲۴۹۴۱۴۱۵:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
خیلی عجیب است. ظاهرا همه سعی کرده اند به نحوی بر انتخابات عراق تاثیر بگذارند. فقط ایران بوده که چنین قصدی نداشته و کسی را هم به انجا اعزام نکرده است.
ناشناس۲۲۴۹۵۹۹۱۸:۱۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
حالا كه اسم « انتخابات » به ميان آمده ، البته كاري هم نداريم كه اين انتخابات در كدام بلاد و سرزمين و مملكت بر گزار شده ، فقط و فقط مي گوييم در هر انتخاباتي « ميزان رأي ملت است » ... در همه زمانها و در همه مكانها !!
ناشناس۲۲۴۹۶۱۲۱۸:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
نقشه غرب این است که منطقه خاورمیانه هیچگاه آرام نشود تا رشد نکند خود ما باید عاقل باشیم و کاملا این نقشه را خنثی کنیم ادامه این .وضع در منطقه به زبان همه ما است گردشگری و تجارت آسیب می بیند کسی سرمایه گذاری نمی کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین