راه حل آشوب های انتخاباتی عراق

گروه جهان الف،   4000727041 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که برخی گروه ها و مردم عراق معتقدند نتیجه انتخابات این کشور دستکاری شده است، بهترین راه برای مهار اعتراضات می تواند شمارش دستی آراء و اعلام نتیجه باشد.

 راه حل آشوب های انتخاباتی عراق

به گزارش الف، انتخابات پارلمانی عراق که 10 اکتبر جاری برگزار شد از چندین جهت با انتخابات قبلی این کشور تفاوت داشت؛ از جمله اینکه شمارش آراء به شکل الکترونیکی صورت گرفت. همین امر تردیدهایی را درباره احتمال تاثیر و نفوذ برخی طرفهای خارجی بر نتیجه انتخابات برانگیخت؛ به ویژه اینکه پیش از برگزاری انتخابات نیز اخباری درباره تلاش شماری از کشورها از جمله آمریکا و عربستان و امارات برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق منتشر شده بود.

برخی گروه ها و جریانهای عراق که به نتیجه انتخابات شک داشتند با اعتراض به کمیساریای انتخابات این کشور خواستار شمارش دستی آراء شدند. بعد از اولین دور شمارش دستی آراء درستی ادعای طرفهایی که نتیجه انتخابات را رد میکردند ثابت شده و نتیجه با آنچه که در شمارش الکترونیکی آراء به دست آمد متفاوت بود.

بعد از آن کمیساریای انتخابات عراق مجددا نتایج جدید را به شکل کامل اعلام کرد اما مشخص شد که تغییری در نتیجه اصلی حاصل نشده است. بر این اساس ، جریان صدر با 73 کرسی، در صدر قرار گرفت و به دنبال آن ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی رئیس پارلمان فعلی با 37، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر اسبق با 34، حزب دموکرات کردستان با 32 کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 
به همین دلیل از هفته گذشته و همزمان با اعلام نتایج، اعتراضات مردمی گسترده ای در مناطق مختلف عراق شکل گرفته و مردم خواستار افشای آنچه نتیجه واقعی انتخابات این کشور می دانند، هستند. مرکز هماهنگی گروه های مقاومت عراق نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، برخی دست های پشت پرده بیگانگان نتیجه واقعی انتخابات را تحت تاثیر قرار داده اند.

برخی مقامات و کارشناسان عراقی نیز معتقدند نتیجه انتخابات این کشور از طریق فعالیت های سایبری برخی کشورهای خارجی و یا به روش های دیگر تحریف شده است.

«زینب الموسوی» عضو ائتلاف فتح در این زمینه معتقد است، برخی مداخلات خارجی در نتیجه انتخابات عراق با هدف روی کار آوردن دولتی در راستای منافع واشنگتن و حذف حشد شعبی و گروه های مقاومت از صحنه سیاسی عراق صورت گرفته است.

«علی الفتلاوی» دیگر نماینده عراقی نیز در این زمینه اظهار داشت، در این انتخابات نیمی از گروه های شیعی هدف قرار گرفتند و دستکاری در نتیجه انتخابات روشن است. نتایج شمارش الکترونیکی و دستی آراء با یکدیگر تطابق ندارد.

«محمد کریم الساعدی» تحلیلگر سیاسی عراق نیز تاکید کرد، کشورهایی همچون آمریکا و متحدانش با فعالیتهای سایبری نتیجه انتخابات را تغییر داده اند. این طرفها میخواهند دولتی را که به منافع امریکا رسیدگی می‌کند در عراق روی کار بیاورند و شواهد نشان می‌دهد که نتایج انتخابات از طریق ماهواره تحت کنترل امریکا و متحدانش قرار دارد و نتایج رای گیری بعد از رسیدن به ماهواره و ارسال مجدد آن برای کمیساریا جهت تایید، تغییر کرد.

«صباح الطائی» دیگر تحلیلگر سیاسی عراقی نیز با طرح نظر مشابه اعلام کرد که دستکاری در نتیجه انتخابات، عراق را به سمت مرحله خطرناکی سوق می دهد.

از سوی دیگر برخی اطلاعات حاکی از همکاری امارات و رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات عراق است. گزارشها نشان میدهد که به دلیل وجود سرورهای دستگاه های رایانه ای شمارش آرا در امارات و همچنین تملک ابوظبی بر ماهواره ای که نتایج انتخابات را از صندوقهای رای به مرکز ملی شمارش آرا در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق انتقال میدهد، احتمال تسلط اماراتیها بر نتیجه انتخابات وجود دارد.

احمد عبدالساده نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی بر این باور است که امارات در راستای اجرای پروژه انحلال حشد شعبی در عراق و با استفاده از نفوذی که بر روند شمارش آراء داشته نتیجه انتخابات را تغییر داده است.

«محمد البلداوی» عضو ائتلاف فتح عراق با اشاره به ورود بی حساب و کتاب برخی طرفها به مناصب مهم و دولتی این کشور اعلام کرد از جمله متهمان بارز در پرونده تحریف نتیجه انتخابات، آمریکا و انگلیس و فرانسه و امارات هستند.

البته طرح بحث تقلب در انتخابات عراق برای نخستین بار نیست و در دوره های قبل نیز چنین موضوعی مطرح شده بود؛ به همین دلیل مردم به کمیساریای انتخابات اعتماد ندارند. همچنین حجم بالای اعتراضات مردم؛ یعنی کسانی که در انتخابات مشارکت کردند، گمانه زنی ها در خصوص احتمال دستکاری در نتیجه را افزایش می دهد.

اما همانگونه که کارشناسان و مسئولان عراقی هشدار می دهند عدم اقدام از جانب مقامات و نهادهای مربوطه برای مهر خشم مردم می تواند عواقب نامعلومی داشته و موجب تکرار حوادثی که در جریان اعتراضات اکتبر 2019 در عراق افتاد، شود.

بر همین اساس بهترین راه حل برای جلوگیری از چنین رخدادهایی، شمارش دستی همه آراء و اعلام نتیجه واقعی است و مردم و گروه های عراقی نیز بعد از اطمینان از عدم تقلب در نتیجه انتخابات میتوانند نتیجه را بپذیرند.