آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۷ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۹۱ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۹۶۲ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.
آمار واکسیناسیون در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۳۷ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۶۱ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته، یک میلیون ۷۶ هزار و ۹۵۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
***
در دولت رئیسی شاهد گشایش در سیاست خارجی خواهیم بود
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا، در گفتوگو با برنا در رابطه با تاثیر حضور آیت الله رئیسی در قوه مجریه و حل برخی چالشهای بینالمللی اظهار کرد: پس از حضور آقای رئیسی در قوه مجریه، سرعت واکسیناسیون بالا رفته که این موضوع به خودی خود مثبت است، با این حال یک ماه از عمر این دولت گذشته و این برای اینکه تحولات سریعی در سیاست خارجی بوجود بیاید زمان کمی است.
او افزود: ما به احتمال زیاد در آینده شاهد گشایشهای بسیاری در سیاست خارجی خواهیم بود. در واقع دولت آقای رئیسی برخلاف آنچه که انتظار میرفت و برخی فکر میکردند، موفق عمل خواهد کرد هرچند که برخی هنوز هم معتقد هستند فقط دستگاه دیپلماسی دولت قبل موفق بوده اما برعکس خواهد شد و در این دولت احتمالا شاهد گشایشهای بیشتری خواهیم بود.
ایمانی تاکید کرد: مسائل اقتصادی و مسئله تورم، که جزو مشکلات عمده کشور هستند، نیاز به عزم جدی دولت دارد. ما از این نقاط آسیب پذیر هستیم هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصههای اجتماعی و سیاسی بنابراین در داخل نیاز به تعامل مجلس و دولت داریم.
***
روحانی منزوی میشود؟
جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب به آفتاب یزد گفت: «واقعیت این است که من فکر نمیکنم آقای روحانی از چنان شانسی برخوردار باشد که بتواند دولت در سایه را تشکیل بدهد چرا که او در زمان حضور خود در عرصه ریاست جمهوری نمیتوانست به خوبی با وزرا ارتباط بر قرار کند. در حقیقت ایشان به دلیل غرور و تکبر خاصی که دارند قادر نیستند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند به همین دلیل هم من فکر نمیکنم از شانس تشکیل دولت در سایه برخوردار باشند. از طرف دیگر ایشان از نفوذ سیاسی و اجتماعی خوبی هم برخوردار نیستند چون آقای روحانی متاسفانه قدرت دافعه شان از قدرت جاذبه شان بیشتر است و از این نظر من فکر نمیکنم بتواند افراد خاصی را دور خودش جمع کند و یا اینکه از نفوذ خاصی در بین افراد جامعه برخوردار باشد و یا بتواند قدرتی را برای خود در جامعه کسب کند به این دلیل که آقای روحانی از روزی که از مسند ریاست جمهوری کنار رفتند هیچ حضور پر رنگی ندارند تا جائیکه فکر نمیکنید این شخص 8 سال در ایران رئیس جمهور بوده است. بنابراین فکر نمیکنم آقای روحانی از شانس تشکیل دولت در سایه و یا حتی تشکیل حزب و گروهی برای خودش برخوردار باشد.»
جلالی زاده در خصوص آینده سیاسی که در انتظار حسن روحانی است گفت: «من آیندهای جز انزوا و معذوریت برای ایشان پیشبینی نمیکنم چرا که در دوره ریاست جمهوری خود نتوانستند کاری کنند که حداقل افرادی را برای خود نگهدارند و به اصطلاح هوادارانی برای خود داشته باشند که از ایشان حمایت کنند. به همین دلیل هم من فکر میکنم کم شانسترین رئیس جمهور در ایران فعلا آقای روحانی است که حتی احتمال به دست آوردن پایگاه یا جایگاهی در بین مردم هم برای ایشان وجود ندارد دلیل آن هم از یک طرف ویژگیهای شخصیتی خودشان است و از طرف دیگر خاطرات تلخی است که مردم در زمان زمامداری ایشان داشتند. به همین دلیل هم آینده مثبتی برای ایشان پیشبینی نمیکنم.»
***
خطری که اژهای و قوه قضائیه را تهدید میکند
سیدعلی مجتهدزاده، حقوقدان در شرق نوشت: «در سه ماه گذشته از ریاست آقای محسنیاژهای بر دستگاه قضائی، به گواه بسیاری از افراد، ادبیات و مواضع او با چیزی که از قبل تصور میشد، تفاوت بسیاری داشت... از این جهت که بخش زیادی از ایرادها، انتقادها و حتی اعتراضهای منتقدان دستگاه قضائی به رویهها و مناسبات حاکم بر این قوه در سخنان فردی همچون محسنیاژهای بازتاب پیدا کرده است. نکته مهمتر اما تکرار و استمرار این موضعگیریها از طرف آقای اژهای است که باعث میشود نتیجه بگیریم او بر این مسائل اصرار دارد و طرح آنها از سوی او تنها یک موضعگیری ساده در یک سخنرانی نبوده است...
باید معترف باشیم که در مواضع قاضیالقضات میتوان رگههای امیدوارکنندهای یافت که نشان میدهد بخشی از مقامات قضائی سرفصلهای اصلی مشکلات در این قوه را به رسمیت شناختهاند و بر لزوم تغییر وضعیت از این حیث معترف هستند...
اما در پس طرح مکرر مشکلات سیستم قضائی و توصیههای درست آقای اژهای، یک خطر پنهان نیز نهفته است که نباید از چشم بیفتد؛ آنهم اینکه اگر بعد از چندین ماه طرح مکرر این مسائل از سوی ایشان، در عمل اتفاقی در دستگاه قضائی رخ نداد و کماکان روال سابق مشکلات ادامه پیدا کرد، چه خواهد شد؟...
چنان وضعیتی در آینده یعنی طرح مکرر برخی مشکلات از سوی رئیس قوه قضائیه و تأکید بر لزوم اصلاح آنها از یک سو و بدون تغییر ماندن اوضاع از سوی دیگر سه نتیجه جدی را ایجاد خواهد کرد که تبعات خوبی برای دستگاه قضائی ندارند؛ اول اینکه خیلیها نتیجه خواهند گرفت که یا رئیس دستگاه قضائی اقتدار لازم را برای اجرای سیاستهایش ندارد یا اینکه درباره آن سیاستهای اصلاحی صادق نبوده است.
دوم اینکه دستگاه قضائی درگیر رفتارهایی است که اجازه اصلاحات در آن را نمیدهد. سوم و مهمتر از همه اینکه این تصور ایجاد میشود که دستگاه قضائی از اساس یک ساختار اصلاحناپذیر است.
مجموعه چنین نتیجهگیریهایی نهتنها به نفع سیستم قضائی کشور نیست، بلکه عمیقشدن آن برای کلیت کشور خطراتی خواهد داشت. از همینرو است که باید سیستم مدیریتی دستگاه قضائی متوجه این موضوع مهم باشد که رویه طرح مکرر و انتقادآمیز مسائل از سوی مقامات عالی قضائی تنها در یک مقطع زمانی کوتاه میتواند تأثیر مثبت داشته باشد و اگر در ادامه با اتفاقات و اصلاحات عملی همراه نشود، وضعیتی معکوس پیدا میکند و خود تبدیل به بار جدیدی بر شانه دستگاه قضائی خواهد شد.»
***
جبلی و راه تحول در صداوسیما
عصر ایران درباره انتصاب پیمان جبلی به ریاست صداوسیما نوشت: «آیت الله خامنهای در حکم انتصاب آقای جبلی صدا و سیما را با 4 واژه توصیف کرده اند: دانشگاه، آوردگاه، آسایشگاه و قرارگاه.
در توضیح دانشگاه این هدف آمده: ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی و در توصیف آوردگاه نیز این عبارت: مقابله با تحریف و تفتین. مراد از آسایشگاه، بهرۀ چشم و دل همگان از جلوههای زیبایی و هنر و قرارگاه نیز این قرار: پراکندن نشاط و امید در فضای عمومی.
چنانچه ملاحظه میشود دوبار کلمۀ «عمومی» آمده و یک بار «همگان». بنا بر این اگر صدا و سیما رسانۀ «همگان» باشد بخش مهمی از نارضایتیها رفع می شود. مشکل این است که صدا و سیما به خصوص در عرصۀ اطلاع رسانی رسانۀ همگان نیست و تنها بخش هایی از جامعه را بازتاب می دهد که به گواه دو انتخابات اخیر اکثریت را هم نمایندگی نمی کنند.
بهرۀ چشم و دل همگان از جلوههای زیبایی و هنر، نیز تعبیر دقیقی است. هر چند مستقیما به بهرۀ گوش اشاره نشده تا از موسیقی بگوییم اما اولین انتظار، زیبایی است و برخی از انواع موسیقی را هم طبعا دربرمیگیرد...
اگر پیمان جبلی بتواند دستکم درون صدا و سیما رقابت ایجاد کند و نهادهای ذینفوذ را توجیه کند چنانچه از صبح تا شب برنامه ایدیولوژیک پخش کنند نتیجۀ وارونه دارد چون مردم را به کانالهای ماهوارهای سوق میدهد، اگر مجریان و برنامهسازان محبوب را بازگرداند، اگر قبل از انتشار شایعات در فضای مجازی خود صدا و سیما خبررسانی کند، اگر کار تبلیغی را با تبدیل رسانه به بوق اشتباه نگیرد و اگر به شعور و تنوع سلیقۀ همۀمخاطبان اهمیت دهد بخشی از آب رفته شاید بازگردد و البته بازتعریف اصطلاح تهیهکننده و این که معیار چیست و چگونه است که از بیرون به دشواری میتوان راه یافت؟...
همگان، یعنی همۀ مردم ایران. چه آنان که در انتخابات اخیر به آقای رییسی رأی دادند و چه به رقبا و چه اکثریتی که نامزد مقبول خود را نیافتند و رأی ندادند.
5 سال دیگر که دوران ریاست پیمان جبلی تمام شود اگر در میانۀ راه مانند سرافراز تغییر نکند مهمترین سنجه برای ارزیابی عملکرد او همین میزان توجه به «همگان» است.»
***
طرح جدید مجلس زمین خواری را گسترش می دهد
قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه ای به آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، نسبت به وجود برخی ایرادات در طرح امنیت غذایی که اخیراً در مجلس به تصویب رسیده، اظهار نگرانی کرده است.
د ر بخش هایی از این نامه آمده است: «با وجود کمبود زمینهای مرغوب کشاورزی در کشور این اراضی همواره در معرض خطر زمینخواری قرار داشته و اشخاص سودجو با تبدیل این زمینها به ویلاهای مجلل سبب نابودی این زمینها میشوند که متأسفانه این پدیده در سالیان اخیر با افزایش قیمت زمین بسیار شایع گشته است. حال مجلس شورای اسلامی در طرحی با عنوان تقویت امنیت غذایی، بهجای تلاش در جهت حفظ کاربری زمینهای کشاورزی، موجبات تسهیل تغییر کاربری را فراهم کرده است که مخالفت آشکار با بند (13) اصل دوم و بند (9) اصل چهل و سوم قانون اساسی کشور است...
مجلس شورای اسلامی با بهانه رفع موانع تولید کشاورزی، موضوع واگذاری اراضی منابع طبیعی کشور مطرح کرده است. در بخشی از این طرح انتقال قطعی مالکیت اراضی ملی و دولتی برای ایجاد طرحهای مصوب شورای برنامهریزی و توسعه استان (تقریباً تمام طرحها ازجمله خدماتی، گردشگری، تولیدی و ...) مجاز شمرده شده است...
اساساً برای تقویت سرمایهگذاری نیازی به انتقال مالکیت زمینهای دولتی به اشخاص نیست و صرف واگذاری حق بهرهبرداری زمین بهتنهایی میتواند نیاز سرمایهگذار و تولید را پوشش دهد. انتقال مالکیت اراضی دولتی به اشخاص فقط زمینخواران را تهییج کرده تا به بهانه سرمایهگذاری اقدام به تصاحب اراضی ملی کنند؛ این موضوع نیز در مغایرت کامل با اصول چهل و پنجم و پنجاهم قانون اساسی است. علاوه بر آن مصوبه مجلس با بند (6) سیاستهای کلی محیطزیست ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در تضاد است.»
***
گزارش اسلامی از مذاکره با رئیس «روساتم»
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی که در مسکو به سر می برد، در گفت و گویی مطبوعاتی با اشاره به مذاکرات خود با «آلکسی لیخاچف»، رئیس شرکت دولتی روس اتم گفت: در این نشست تفاهمات اولیه برقرار شد به نحوی که با یک تصویر روشن ما بتوانیم پروژه ها و برنامه هایمان را در حوزه هسته ای سریعتر به انجام برسانیم.
وی این پروژه ها را در بخش سلامت، توسعه کاربرد پرتوها و هم در نیروگاهها به ویژه اداره و بهره برداری از نیروگاه شماره یک بوشهر و توسعه پروژه فازهای دوم و سوم عنوان و افزود: با طرف روس در باره این موضوعات و همچنین تعهدات ما گفت و گو و توافق کردیم.
اسلامی تصریح کرد: هچنین توافق شد در بخش تعهدات ما در پرداخت مالی به صورت زمان بندی عمل شود تا پروژه با تاخیر مواجه نشود و به نوعی از ادامه تاخیر ۲۲ ماهه که تا الان اتفاق افتاده جلوگیری شود و علاوه بر این با افزایش راندمان تاخیر ایجاد شده در پروژه را هم جبران کنیم.
***
شمخانی با مقامات سعودی ملاقاتی نداشته است
به گزارش مهر، یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: هیچگونه ملاقات یا تماسی میان دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامهای نیز در این رابطه وجود ندارد.
گفتنی است، طی دو روز گذشته برخی فعالان فضای مجازی بدون اشاره به منبع خبر خود، از ملاقات دریابان شمخانی با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در بغداد خبر داده بودند.