در گفت و گو با عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا مطرح شد؛ نگاهی به مهم‌ترین داروهای درمان کووید۱۹ در دنیا

گروه اجتماعی الف،   4000704027

عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا گفت: بر اساس دستورالعمل‌های معتبر جهانی درمان بیماری کووید۱۹، هم اکنون فقط تعداد معدودی دارو توصیه می شود که از جمله آنها سه داروی رمدسیویر، دگزامتازون و اکتمرا است که البته این داروها هم باید باید درست و بجا استفاده شوند.

نگاهی به مهم‌ترین داروهای درمان کووید۱۹ در دنیا

دکتر بهنام حاجی حسینلو، متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی و عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا در گفت و گو با ایسنا، پیرامون درمان های موجود برای بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: در تحقیقات جهانی انواع داروها و درمان ها برای بیماری کووید ۱۹ مطرح شده که برخی از آنها توصیه شده و برخی توصیه نشده است.

این پزشک متخصص با اشاره به دستورالعمل جهانی درمان بیماری کووید۱۹، گفت: بر اساس این دستورالعمل در مورد بیماران سرپایی که نیاز به بستری در بیمارستان ندارد، درمان با آنتی بادی های مونوکلونال توصیه شده که برای جلوگیری از موارد حاد بیماری قابل استفاده است، البته با توجه به اینکه این درمان در ایران موجود نیست درباره آن صحبت نمی کنیم.

وی در مورد بیمارانی که با تشخیص پزشک نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت اکسیژن ندارند و می توانند به صورت سرپایی مراحل درمان خود را طی کنند، گفت: این بیماران به هیچ وجه نیاز به دگزامتازون یا پردنیزون یا داروهای مشابه کورتیکو استروییدی ندارد.

متخصص بیماری های داخلی و مراقبت های حاد بیمارستانی با بیان اینکه اخیرا پزشکان زیادی دگزامتازون را از ابتدای دوره درمان برای بیماران تجویز می کنند، افزود: این پزشکان معتقدند درحال حاضر با کرونای دلتا مواجه هستیم که باعث می شود بیمار سریع وارد فاز بعدی و حاد بیماری شود و به همین دلیل باید زودتر درمان با دگزامتازون را برای بیمار شروع کنیم اما شواهدی برای این مدعا وجود ندارد.

دگزامتازون؛ شمشیر دولبه

وی با اشاره به گایدلاین درمانی NIH تاکید کرد: استفاده از دگزامتازون فقط زمانی توصیه می شود که بیمار دچار افت اکسیژن خون و یادچار زجر تنفسی و افزایش تلاش تنفسی باشد، زیرا این داروها شمشیر دو لبه ای هستند که باید حتما به موقع استفاده شوند. این سوال مطرح است که تجویز این دارو در فازهای اول بیماری براساس کدام دستورالعمل و شواهد ثابت شده است، درحالی که در تحقیقات انجام شده شیوع کرونای دلتا توصیه شده دگزامتازون تجویز نشود.

حاجی حسینلو با تأکید بر اینکه با تکیه بر شواهد می توان گفت نباید از روز اول برای بیماری که اندیکاسیون بستری ندارد از دگزامتازون استفاده کرد، گفت: درست است دستورالعمل درمان کووید۱۹ برای ایران نیست و مربوط به آمریکا است، اما عقل سلیم می گوید کدام قسمت به درد ایران می خورد و کدام قسمت به درد نمی خورد، دگزامتازون هم دارویی است که در همه جا موجود است و تفاوتی در استفاده از آن وجود ندارد. البته قطعا باید دستورالعمل داخلی خودمان را داشته باشیم، اما باید شواهد پشت آن باشد و گرنه تبعاتی خواهد داشت.

دگزامتازون عاملی برای افزایش قارچ سیاه

عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا با اشاره به شیوع قارچ سیاه، گفت: در شرایطی که خطر ابتلا به قارچ سیاه وجوددارد نباید دارویی اضافه کنیم که نه تنها در آن مرحله فایده ای ندارد، بلکه احتمال ابتلا به قارچ سیاه را بیشتر می کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دگزامتازون به جا استفاده شود از قوی ترین و بهترین داروها است، در مورد موارد مصرف این دارو بر اساس دستورالعمل جهانی درمان کرونا، اظهار کرد: برای بیماری که بستری شده اما به اکسیژن مکمل  نیاز ندارد، نیازی به تجویز دگزامتازون نیست.

حاجی حسینلو با تاکید بر اینکه برای بیماران بدحال نیازی نیست رمدسیویر حتما به همراه دگزامتازون تجویز شود، خاطرنشان کرد: در مورد بیمارانی که امکان دارد بیماری آنها پیشرفت کند، مثلا درگیری بالای ریه در سی تی اسکن مشاهده می شود و یا فردبیماری زمینه ای ریوی مثل فیبروز ریه دارد و ممکن است سریع دچار پیشرفت بیماری شود می توانیم رمدسیویر را تجویز کنیم، اما باز هم نیاز به دگزامتازون ندارد، چون دچار زجر تنفسی نیست و همینطور نیاز به اکسیژن مکمل ندارد.

وی با بیان اینکه رمدسیویر یک داروی بیمارستانی است، گفت: اگر در ایران رمدسیویر در خارج از بیمارستان و در کلینیک ها تزریق می شود به دلیل این است که بیمار اندیکاسیون بستری دارد، اما سیستم درمانی ظرفیت پذیرش ندارد و به همین دلیل رمدسیویر برای بیمار تجویز می شود تا در کلینیک تزریق شود. برای هر بیماری با تست پی سی آر مثبت نباید رمدسیویر تجویز شود.

سه داروی شناخته شده برای درمان کرونا

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا با بیان اینکه سه دارو در کنار مونوکلونال آنتی بادی ها و چند داروی دیگر برای درمان بیماران کووید۱۹ توصیه می شود، گفت: رمدسیویر، اکتمرا و دگزامتازون سه دارویی است که باید درست و بجا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه براساس دستورالعمل جهانی درمان کووید۱۹ در شرایطی که بیمار بستری است و به دستگاه اکسیژن ساز و کمک تنفسی نیاز دارد تجویز رمدسیویر و دگزامتازون توصیه می شود، افزود: بیماری که در حال بدتر شدن است و نیاز به دستگاه کمک تنفسی بای پپ دارد، به هر میزان که وضعیت تنفسی بیمار بدتر و وارد فاز بعدی می شود، توصیه به مصرف داروی دگزامتازون هم بیشتر می شود و وقتی بیمار وارد فاز بعدی شد داروی اکتمرا توصیه می شود.

حاجی حسینلو ادامه داد: برای بیماری که از ابتدا در بخش آی سی یو بوده، باید در ۲۴ ساعت اول داروی اکتمرا تجویز کرد، اما بیماری که از ابتدا در بخش آی سی یو نبوده اما نیاز به اکسیژن شدیدا و سریعا در حال افزایش است، نیاز به اکتمرا دارد که باید براساس گایدلاین و به میزان توصیه شده به بیمار داده شود. در صورت عدم دسترسی به اکتمرا، داروی باریسیتینیب می تواند مورد استفاده واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: داروهای دیگری که در مورد بیماری کووید۱۹ وجود دارد کلشی‌سین است که اکیدا علیه استفاده از آن توصیه می شود و هیچ جایگاهی در درمان بیماری کووید۱۹ ندارد.

این پزشک متخصص ایرانی از فلووکسامین به عنوان داروی دیگری یاد کرد که به تازگی برای درمان کرونا مطرح شده و تصریح کرد: تحقیقات جدید می گوید نمی توان له یا علیه این دارو توصیه کرد، اما بعد از آن مطالعه ای انجام شد به نام together trial و نتایج بسیارجالبی به دست آمد که شاید این دارو هم بتواند وارد دستورالعمل درمان بیماران کووید۱۹ شود.

چه داروهایی برای درمان کووید توصیه نمی شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا اضافه کرد: داروی دیگر ایورمکتین است که گایدلاین NIH نه بر له و نه بر علیه آن توصیه می کند اما نتایج اولیه مطالعه together علیه این دارو بوده است و تفاوتی با دارونما نداشته است، درحالی که داروی فلووکسامین نتایج خوبی داشته است اما همچنان نمی توان توصیه کرد.

وی با اشاره به اینکه داروهای آی وی آی جی نیز در گایدلاین درمان توصیه نشده، گفت: اینترفرون‌ها برای بیماران شدید توصیه نمی شود، اما در چند روز اول بیماری نمی توان له یا علیه آن برای بیماران توصیه کرد.

حاجی حسینلو خاطرنشان کرد: داروهای دیگر مثل هیدروکلرکین و آزیترومایسین به هیچ وجه برای درمان بیماران کووید توصیه نمی شود و از دستورالعمل درمان خارج شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین