پاسخی به ابهامات سقف جدید کارت به کارت

گروه اقتصادی الف،   4000631092 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی، به‌زودی سقف تعداد تراکنش‌های واریز به کارت بانکی یک فرد تغییر می‌کند که این محدودیت برای تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد برای کارت به کارت از کارت‌های بانکی خود به سایر کارت‌ها در شبکه بانکی انجام می‌دهد، اعمال نمی‌شود و برخلاف گفته بانک مرکزی مبنی‌بر ابلاغ این بخشنامه به بانک‌ها، مسئولان بانکی می‌گویند که این بخشنامه هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است. 

پاسخی به ابهامات سقف جدید کارت به کارت

به گزارش ایسنا، روز گذشته بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار از جزئیات بخشنامه‌ای رونمایی کرد که در پی آن سقف تعداد مجاز کارت به کارت واریزی برای هر فرد روزانه ۲۰ مرتبه و این عدد در ماه ۸۰ عدد است.

طبق اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ شده اما هنوز از سوی آن‌ها به اجرا در نیامده است که در آن به بانک‌ها اعلام شده تا تعداد مجاز تراکنش کارت به کارت واریزی ابلاغی بسته به شرایط تغییر کند.

 
براین اساس، هر فرد نهایتا مجاز به انجام ۸۰ تراکنش در طول یک ماه است، لذا این تراکنش‌ها ممکن است طی چهار روز و در هر روز ۲۰ تراکنش انجام و سقف فرد پر شود یا ممکن است طی روزهای بیشتر و تعداد تراکنش کمتر انجام شود.
در نهایت محدودیت برای سقف روزانه و سقف ماهانه لحاظ می‌شود که نباید به ترتیب بیش از ۲۰ و ۸۰ شود.

در این بین، پیگیری‌های ایسنا از کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی در این رابطه حاکی از آن است که برخلاف اعلام بانک مرکزی، این بخشنامه هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر، با اعمال این محدودیت در تعداد تراکنش کارت به کارت واریزی، این ابهام ایجاد شد که فعالان اقتصادی، تجار و صاحبان کسب‌وکار که روزانه و ماهانه تعداد بسیار بالایی تراکنش انجام می‌دهند و این بخشنامه در روند مبادلات تجاری آن‌ها اخلال ایجاد می‌کند.

در این راستا، بانک مرکزی در پاسخ ابهامات، طی اطلاعیه‌ای بیان کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور موظف شده است برای تعداد تراکنش‌های واریزی به کارت هر شخص حقیقی، سقف تعیین شده را اعمال کند.

به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های محتمل در تبادلات پولی کشور بر بستر کارت‌به‌کارت، به‌زودی مجموع تعداد تراکنش‌های واریزی که به کارت‌های هر شخص حقیقی(کد ملی) در یک روز انجام می‌گیرد به بیست تراکنش محدود خواهد شد.

این محدودیت با هدف نظارت هرچه بیشتر بر تبادلات پولی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از خدمت انتقال وجه کارت به کارت اعمال می‌شود.

بنابر بخشنامه بانک مرکزی، این محدودیت تنها در مورد تعداد تراکنش‌های واریز به کارت اعمال خواهد شد و محدودیتی برای تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد به منظور کارت به کارت از کارت‌های بانکی خود به سایر کارت‌ها در شبکه بانکی انجام می‌دهد، پیش‌بینی و تعیین نشده است.

به عبارت دیگر این محدودیت تنها شامل «واریز به» کارت بانکی یک فرد است.

شایان ذکر است، محدودیت تعدادی تعیین‌شده حاصل رصد و تحلیل هوشمند یک‌ساله رفتار کاربران است که بر اساس آن، محدودیت در نظر گرفته شده صرفاً تعداد بسیار محدودی از افراد استفاده کننده را در روز تحت تاثیر قرار خواهد داد و بنابراین کارکرد استفاده‌های معمول بدون هیچ مشکلی برقرار خواهد ماند.

از آنجا که خدمت کارت به کارت برای مقاصد شخصی در نظر گرفته شده است، این محدودیت باعث رفع سوءاستفاده‌ها و سالم‌سازی فضای بهره‌برداری کاربران از خدمت کارت به کارت خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۰۴۶۳۱۷:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۳۱
یعنی اینکه من اچر بیست مرتبه ب کارت یک شخص و هر دفعه پنج هزار تومان و در مجموع صد هزار تومان واریز کنم دیگه هیچکس نمیتواند برای اون شخص پولی کارت به کارت کند؟
ناشناس۲۲۱۰۶۵۱۲۰:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
باور کن عزیز هموطن. این را که گفتی حتی جن هم به عقلش نمیرسید چه برسه به آقایون طراح این بخشنامه.
ناشناس۲۲۱۰۴۶۵۱۷:۵۸:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۳۱
حکایت بانک مرکزی حکم این را دارد که چون چند خلافکار از چاقو استفاده نابجا میکنند استفاده از چاقو را برای همه ممنوع یا محدود کند
به آفرید۲۲۱۰۵۸۴۱۹:۵۳:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۳۱
ما که اینقدر پول نداریم کارت به کارت کنیم، هرکس داره اعتراض کنه
ناشناس۲۲۱۰۵۹۶۲۰:۰۴:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
این هم یکی از اون کارهای .. بی پایه .. است که فقط داد مردم را در بیاورد وگرنه همه میدانیم جلوگیری از تخلفات وجرمهای احتمالی گفته شده با این کار ممکن نیست واونجور افراد انواع راه دارند که توسطش به فساد خود ادامه بدهند وحتی کارمندان خود بانکها هم بهشون کمک می کنند و دستمزد خود را می گیرند مانند آنهمه اختلاس ووامهای بدون ضمانتی که به دزدان دولتی واجرایی واطرافیانشان دادند وهیچکس هم هیچ رئیس بانکی را که آخرین امضای این نوع وامها را زد مورد مواخذه قرار نداد
مصطفی۲۲۱۰۷۲۴۲۱:۳۰:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۳۱
سلام تصمیمات غیر کارشناسی و در اتاقهای شیشه ای چیزی جز خسارت و گرفتاری برای مردم ندارد و در نهایت مجبورند آنرا لغو کنند
ناشناس۲۲۱۰۷۲۵۲۱:۳۰:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
الان ساختمان ما 40 واحدیه. هر ماه هم دو شارژ جداگانه برای هزینه های جاری و عمرانی به حساب مدیر مالی واریز می کنیم. یعنی این بنده خدا هشتاد تراکنش ماهانه اش پر میشه. پیشنهاد میکنم بانک مرکزی مقداری ارز دولتی برای واردات مغز اختصاص بده
ناشناس۲۲۱۰۸۲۲۲۲:۳۹:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
گفته اند که برای مقابله با قمار این کار را کرده اند . این راه حل اساسی نیست. رواج قمار در فضای مجازی محصول اقتصاد بی ثبات .. شده کشور است. آقایان زحمت بکشند اقتصاد کشور را برگردانند به سال ۵۷ آنوقت هم قاچاق از بین میرود و هم قمار.برای مردم هم هر روز یک زحمت جدید درست نخواهند کرد.
سيد۲۲۱۰۸۶۰۲۳:۱۲:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
خيلي باحالن ميشينن فكر ميكنم چكار كنن مردم اذيت بشن همانكارو ميكنن
قاسم۲۲۱۰۹۳۴۰۰:۱۴:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱
کسی که این کاره میره توی همه بانک حساب باز میکنه و از هر بانکی یه کارت میگره دیگه محدودیت دست و پاشو نمیبنده الآنشم خود من پنج تا کارت دارم
ناشناس۲۲۱۰۹۳۷۰۰:۱۸:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱
ما نمایندگان بیمه برای جمع آوری اقساط بیمه به مشکل میخوریم
ناشناس۲۲۱۰۹۳۹۰۰:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱
کلا تو کار محدودیتیم در همه زمینه ها
ناشناس۲۲۱۱۰۷۴۰۳:۱۶:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱
اصل کار شاید درست باشه چون باید تفاوتی باشه بین مبادلات بانکی اشخاص خصوصی و کسب و کارها. فقط ممکنه مشکلات عملی پیش بیاد. باید مجوز به کسب و کارها ساده تر بشه و هرکس که واقعا به کسب و کار مشروع مشغوله بتونه بدون کاغذ بازی زاید مجوز بگیره. کنترل هم بشه که به همون کسب و کار مشغول باشه. یک مشکل عملی دیگه هم ممکنه پیش بیاد. اگه کسی خواست یکی رو اذیت کنه و بیست بار هر بار هزار تومن ریخت به حسابش، اون بیچاره دیگه هیچ پولی نمی تونه به حسابش بیاد؟ چون کارت ملی ملاکه و نه کارت بانکی.
ناشناس۲۲۱۱۰۹۵۰۵:۰۳:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱
چه قانون پرتی‌..من کاسبم روزی ۸۰ تا واریزی دارم از فردا چه گلی بگیرم به سر ..اقایون بلد بشید .. دیگه معلوم نیست حالتون چیه که همچین تز هایی میدید
ناشناس۲۲۱۱۱۳۳۰۷:۲۲:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱
ملت الان تو جیبشون پول نمیگذارن همه خریدهای جزئی و کلی با کارته این محدودیت درست نیست چرا همیشه به ملت اذیت می کنین آخه
ناشناس۲۲۱۱۱۶۸۰۸:۰۵:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱
بد خرابی زدن در کسب و کارهای اینترنتی
ناشناس۲۲۱۱۲۵۵۰۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱
در اتاق در بسته می نشینند به بهانه اصلاح، خرابکاری بیشتر میکنند. بجای اینکه مسایل را از ریشه حل کنند فقط گرفتاری جدید برای مردم درست میکنند همانطور که بجای واکسینه کردن جریمه تردد شبانه را میگیرند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین