نیاز ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خودروهای ناقص/پیشنهاد آزادسازی قیمت‌ها به مدت ۶ ماه

گروه اقتصادی الف،   4000631061 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه خودروسازان برای تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه نیازمند دریافت تسهیلات ۱۴ هزار میلیارد تومانی هستند، گفت: تکمیل این خودروها تا نیمه آبان‌ماه، نیازمند رفع مشکل کمبود نقدینگی است.

نیاز ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خودروهای ناقص/پیشنهاد آزادسازی قیمت‌ها به مدت ۶ ماه

فرهاد بهنیا در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه اعضای انجمن قطعه‌سازان، مدیران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، نمایندگان بانک مرکزی و گمرک با معاونت سازمان بازرسی کل کشور در مورد دپوی خودروهای ناقص موجود در پارکینگ شرکت‌های خودروساز، اظهار داشت: در این جلسه افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی و همچنین مشکل تامین و افزایش قیمت قطعات نیمه هادی خودروها که عمدتا وارداتی هستند، مطرح و این عوامل به عنوان مهمترین دلایل خواب خودروها در کف کارخانه‌ها اعلام شد.

وی تصریح کرد: طبق اعلام خودروسازان، در حال حاضر 140 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص در قطعات، دپو شده که 95 هزار دستگاه به ایران خودرو و 45 هزار دستگاه به سایپا اختصاص دارد.

بهنیا با اشاره به کمبود نقدینگی در صنعت خودروسازی به دلیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز، افزود: این مسأله به قطعه‌سازان نیز سرایت کرده و در عین حال قیمت‌گذاری غیرکارشناسی توسط شورای رقابت نیز باعث شده تا تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار، سود بالایی را نصیب دلالان می‌کند، اظهار داشت: سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان از این محل نصیب دلالان شد، در حالی که اگر شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، علاوه بر افزایش تیراژ تولید خودرو، شاهد خروج خودروسازان از زیان دهی خواهیم بود و در عین حال، ظرفیت تولید قطعه سازان نیز فعال‌تر می‌شود و در نهایت، قیمت خودرو هم در بازار کاهش می‌یابد.

* پیشنهاد آزادسازی قیمت خودرو برای 6 ماه

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان افزود: در جلسه با معاون سازمان بازرسی پیشنهاد کردیم که برای یک بار هم شده به صورت آزمایشی و به مدت 6 ماه، صنعت خودرو از قیمت‌گذاری معاف شود. اگر کاهش قیمت در بازار اتفاق نیفتاد روش دیگری را برای قیمت‌گذاری اجرا کنند.

وی اظهار داشت: در این جلسه مسئولان سازمان بازرسی اعلام کردند که موضوع آزادسازی قیمت خودرو باید در یک جلسه خاص مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روزانه 1500 میلیارد تومان به زیان انباشته خودروسازان اضافه می‌شود، گفت: در حال حاضر صنعت خودروسازی متولی خاصی ندارد و دستگاه‌های مختلف در مورد این صنعت تصمیم‌گیری می‌کنند. در عین حال بخش خصوصی که 65 تا 70 درصد قطعات خودروها را تامین می‌کند، هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری‌ها ندارد و فقط به عنوان مشاور، نظراتش را دریافت می‌کنند.

بهنیا ادامه داد: در جلسه با معاون سازمان بازرسی این مسأله مطرح شد که خودروهای کف کارخانه تا نیمه آبان ماه تکمیل شوند. این در حالی است که برای حل مشکل صنعت خودرو و قطعه‌سازان با سیستم بانکی مهلتی تعیین نمی‌شود و بانک‌ها علی رغم اینکه باید تسهیلات را با نرخ سود 18 تا 19 درصدی در اختیار صنعتگران قرار دهند، 25 درصد مبلغ وام را بلوکه می‌کنند و به این ترتیب نرخ سود این تسهیلات به حدود 25 درصد می‌رسد.

وی تأکید کرد: همان طور که برای تکمیل خودروهای ناقص زمان تعیین می‌شود، برای حل مشکل صنعت‌گران نیز باید زمان مشخص شود. مثلا به ما بگویند طی 45 روز موانع بانکی یا دیگر موانع از جلوی پایمان برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه با سازمان بازرسی قرار شد که صنعتگران درخواست خود را به صورت مکتوب ارائه کنند تا موضوع در جلسه دیگری تعیین تکلیف شود، گفت: مدیران خودروساز در این جلسه اعلام کردند که اگر بانک‌ها همکاری لازم را برای تامین نقدینگی صنعت خودرو نداشته باشند، آمار خودروهای ناقص کف کارخانه افزایش خواهد یافت.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر صنعت خودروسازی نیازمند تزریق 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی است، گفت: با تزریق این رقم امکان تکمیل 140 هزار دستگاه خودروی ناقص فراهم می‌شود و از تولید خودروهای ناقص تا پایان سال نیز جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی ارزش مالی خودروهای دپوشده در کارخانه‌های خودروساز حدود 20 هزار میلیارد تومان است.

* خودروسازان خارجی برای مدیریت رشد قیمت تولیداتشان چکار کردند؟

وی در مورد مشکل تامین قطعات نیمه هادی خودروها نیز گفت: قبلا با وجود اعمال تحریم‌ها مجبور بودیم این قطعات را 15 درصد گران‌تر وارد کنیم، ولی در حال حاضر با شیوع کرونا و مشکل تامین این قطعات در دنیا که عمدتا توسط چین تولید می‌شوند، مشاهده می‌کنیم که قیمت قطعات نیمه هادی به طور میانگین از 35 دلار به بیش از هزار دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: این قطعات را نمی‌توانیم به راحتی خریداری کنیم و معمولاً از طریق دلالان بین‌المللی خریداری می‌شود که هزینه بالایی را به صنعتگران تحمیل می‌کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این سؤال که آیا خودروسازان خارجی نیز قیمت تولیدات خود را متناسب با رشد این قیمت، افزایش داده‌اند؟ گفت: این اتفاق نیفتاده و مدیران این شرکت‌ها در تولید زیان‌ده خودروها اصرار ندارند. به همین دلیل شاهد کاهش تولید خودروسازان خارجی هستیم که افت 60 درصدی تولید تویوتا از جمله این موارد است.

وی اضافه کرد: خودروسازان ایرانی با وجود زیانده بودن، اجازه تعدیل قیمت محصولاتشان را متناسب با قیمت تمام‌شده تولید ندارند و مشخص نیست تکلیف زیان انباشته این شرکت‌ها چه خواهد شد.

بهنیا با بیان اینکه در جلسه با سازمان بازرسی اعلام کردیم که نباید شرایط غیررقابتی از سوی شورای رقابت برای خودروسازان اعمال شود، گفت: چرا این شورا به موضوع قیمت مواد اولیه تولید خودرو نمی‌پردازد؟ در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه محصولاتش را با قیمت دلخواه در بورس عرضه می‌کند و ما نیز باید با قیمت آزاد این محصولات را از بازار تهیه کنیم، اما در نهایت برای خودرو قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی همچنین به مشکل بلوکه شدن 10 تا 20 درصد مطالبات شرکت‌های قطعه‌ساز از خودروسازان در زمان دریافت این مبالغ از شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: بانک‌ها طی تفاهم نامه‌ای که با خودروسازان دارند، 10 تا 20 درصد مبلغ پرداخت شده از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان را در حساب‌ها نگه می‌دارند که از سازمان بازرسی خواستیم تا در این مورد نیز فکر اساسی کند.

دیدگاه کاربران

جیم۲۲۰۹۸۴۳۱۲:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۳۱
خودرو ساز نیستید مردمو بیچاره کردین.
محمد۲۲۰۹۸۶۹۱۲:۴۴:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
چرا خودروسازان جهت تامین مالی، حاضر به فروش سهام بورسی و غیربورسی و حتی املاک و مستغلات بلااستفاده خودشان نیستند؟؟!!!!! تا از این طریق منابع مالی به دست بیاورند و همیشه به دلیل نداشتن نقدینگی دنبال وام و افزایش قیمت خودرو باشند.
علی هاشمی۲۲۰۹۹۴۵۱۳:۲۷:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر صادق هستید بگذارید اتومبیل خارجی هم ولو با تعرفه هم وارد شود تا مشخص گردد واقعا چه کسی سوار فرغونهای داخلی میشود . ملت رو از حق انتخاب محروم کرده و صنعتی زیان آور را بر اقتصاد تحمیل کرده اند . تا کی از بیت المال بایستی دیون این شرکتها تسویه شود ؟
ناشناس۲۲۰۹۹۶۳۱۳:۳۴:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
عجب رویی .. !!!قیمت خودرو به اندازه افزایش قیمت دلار زیاد شده. قطعا هزینه های دستمزد و بیمه و مالیات و برق و.. که به این اندازه زیاد نشده.یه بار برا همیشه تعرفه رو بردارین قطعات سازان و خودروسازیهای محترم هم هرچقدر میخوان گرون کنن.باور کنین ما راضی به ضررشون نیستیم.
مصطفی۲۲۱۰۰۱۳۱۳:۵۷:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
سلام از آنجا که تولید خودرو در ایران اصولی نیست و تکنولوژی آن هم به روز نمی باشد بعلاوه مدیریت ضعیف و رقابتی نبودن تولید و دهها مورد دیگر باعث شده بی کیفیت ترین محصولات را به گرانترین قیمت مردم بخرند تازه آقایان طلبکار هم هستند ا
ناشناس۲۲۱۰۰۱۶۱۳:۵۹:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۳۱
۱۴ هزار میلیارد که هیچ ، اگر کل ۸۰ هزار میلیارد بدهی و زیانشان را هم پرداخت کنند، باز هم همین آش و همین کاسه است. آزموده را آزمودن خطاست
احمد۲۲۱۰۰۵۱۱۴:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
بعبارتی برای تکمیل هر خودرو 100 میلیون تومان ناقابل؟!
abbas۲۲۱۰۰۹۱۱۴:۳۰:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۳۱
کارمند اضافه اش را اخراج کنه کمبود پولش جبران میشه
کریم۲۲۱۰۱۰۹۱۴:۳۷:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
یک مصیبت و بلای خانمان سوز به نام شرکت های خودرو سازی گریبان این ملت بدبخت رو گرفته و هر روز داره گلوی این ملت رو بیشتر وبیشتر فشار میده و چون سود های بسیار کلان میلیاردی آن به جیب عده ای قدرتمند خاص میره، هیچکس توان تعطیل کردن و یا رقابتی کردن صنعت بی در وپیکر خودرو سازی رو نداره..
ناشناس۲۲۱۰۱۱۸۱۴:۴۰:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۳۱
یعنی شما هیچ سودی نمیکنید که نقدینگی ندارین
ناشناس۲۲۱۰۱۷۴۱۵:۱۱:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
نرود ميخ آهني در سنگ - در هميشه روي يك پاشنه مي چرخه
ناشناس۲۲۱۰۲۳۱۱۵:۴۴:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
شما که دست به پیش فروشتان خوب است! پیش فروش کنید با آن هزاران میلیاردی که از مردم در حسابتان جمع می شود خودرو ها را تکمیل کرده و تحویل دهید.
ناشناس۲۲۱۰۳۶۲۱۶:۵۷:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
قرعه کشی خودرو سازها مثل قرعه کشی بانک هاست.
ناشناس۲۲۱۰۳۸۳۱۷:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واو . چه قطعه ای از ۳۵ دلار شده بالای ۱۰۰۰ دلار؟ بگید ماهم بفهمیم!!! دیگه دلار دلاره . خودش که گرون نمیشه . بازار سیاه هم شاید ده برابر کنه ولی ۴۰ برابر غیر ممکنه . ماهمه موافق آزادسازی قیمتها هستیم و اصلا دوست نداریم خودروسازان ضرر کنند . به شرطی که واردات خودرو هم آزاد شود.
ناشناس۲۲۱۰۴۰۵۱۷:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
فراخوان بدهند صنعتگران داخلي مثل بخش هوا فضاي سپاه ان قطعات را توليد كنند،
مهدی۲۲۱۰۷۴۶۲۱:۴۹:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
خوب برای یک بار هم که شده آزمایشی تعرفه واردات خودرو را بیشتر از ۱۰درصد نگیرند وواردات خودرو آزاد بشه
ناشناس۲۲۱۰۸۶۶۲۳:۱۷:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
قیمت ها آزاد شود. ممنوعیت واردات هم برداشته شود.
ناشناس۲۲۱۰۸۶۸۲۳:۱۷:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
۱۴ هزار ملیارد واقعا دست آدم ش باشه، یک خودروسازی درست و حسابی از صفر متولد میکنه ولی دست .. لگن ساز ما..‌
محمدی۲۲۱۰۹۸۹۰۱:۰۸:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱
شما که خیلی وقته قیمت ها را آزاد کردید، رقیب خارجی هم ندارید، دولت هم همه رقمه دارد حمایت تان می کند، هر طوری هم دلتان می خواهد قیمت گذاری می کنید،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین