كارشناس ارشد مطالعات فرهنگی رسانه: در صورت نبود واکسن داخلی، غربی‌ها مانع واردات می‌شدند

  4000608076 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

همتی نژاد در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: اگر تاکید مقام معظم رهبری بر تولید واکسن در کنار واردات نوع خارجی نبود و ایران واکسن داخلی نداشت، مزیت رقابتی ایجاد نمی‌شد و قطعاً کشورهای خارجی هم به ما واکسن نمی‌فروختند.

در صورت نبود واکسن داخلی، غربی‌ها مانع واردات می‌شدند


به گزارش الف به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر محسن همتی نژاد با حضور در برنامه «امواج شبهه»، درباره تحریف واقعیت واردات واکسن کرونا توسط رسانه‌های معاند گفتگو کرد.

همتی نژاد در آغاز اظهار کرد: برای واکاوی ابعاد تحریف صورت‌گرفته درباره واردات واکسن ابتدا باید کل بیانات مقام معظم رهبری را در نظر داشت و به این که این سخنرانی در چه شرایطی و چه زمانی انجام و چه مطالب دیگری در کنار آن بیان شده است توجه داشت.

وی افزود: بخشی از سخنان رهبری در روز 19 دی‌ماه سال گذشته مربوط به جوان‌گرایی و تولید واکسن بود و فرازی از سخنان ایشان درباره واردات واکسن بود. رهبری تاکید کردند واردات واکسن از مبدأ امریکا و انگلیس به دلیل عدم اعتماد به آنها ممنوع است، حتی ایشان کشور فرانسه را هم غیرقابل‌اعتماد دانستند چراکه هنوز موضوع واردات خون‌آلوده در چندساله گذشته حل نشده است.

این کارشناس ارتباطات تاکید کرد: هدف امریکا از ساخت واکسن، درمان این بیماری نبود، بلکه قصد داشت از مردم کشورهای دیگر به‌عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کند و رهبری هم به این موضوع تاکید داشتند که اگر این واکسن چاره‌ساز است چرا آمار تلفات امریکا این‌قدر بالاست.

همتی نژاد با بیان این که ایران در همان ابتدا در فکر تأمین واکسن برای مردم بود، اظهار کرد: چندین بار برای واردات واکسن پول واریز شد اما به دلیل تحریم‌ها موفق به واردات نشدیم.

وی به پشتیبانی رهبری از تولید داخل اشاره کرد و گفت: اگر تاکید مقام معظم رهبری بر تولید واکسن در کنار واردات نوع خارجی نبود و ایران واکسن داخلی نداشت، مزیت رقابتی ایجاد نمی‌شد و قطعاً کشورهای خارجی هم به ما واکسن نمی‌فروختند، همچنان که با وجود واریز پول و ثبت سفارش، از فروش واکسن خودداری کردند.

این کارشناس مطالعات فرهنگی رسانه در بخش دیگری از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، درباره کارشکنی رسانه‌های معاند در جریان شیوع کرونا گفت: رسانه‌ها با شبکه‌سازی بر مشکلات دامن می‌زنند و مردم را تحریک می‌کنند تا بیماری شیوع بیشتری پیدا کند. به‌عنوان‌مثال در ابتدا موضوع کمبود مواد غذایی و بهداشتی را مطرح کردند و با تهییج مردم، آنها را وادار کردند برای تأمین مایحتاج زندگی در مکان‌های شلوغ حاضر شوند.

به گفته همتی نژاد، در حال حاضر که پروژه کمبود داروی رسانه‌های معاند به بن‌بست رسید، موضوع واکسن را مطرح کرده‌اند. اگر مشکلات واکسن حل شود، نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها را مطرح می‌کنند و با شگردها و روش‌های مختلف سعی در بحران‌آفرینی در جامعه دارند.

وی در خاتمه تاکید کرد: رسانه‌ها با بمباران اطلاعات از موضوعات مختلف، کاربر را دچار سردرگمی می‌کنند تا بتوانند زمینه عملیات روانی را فراهم و مردم را گمراه کنند.

پروپاگاندای معاملات تجاری واکسن پشت پرده نمایش رسانه‌ها

همچنین دکتر ثمانه اکوان، پژوهشگر و فعال حوزه رسانه و روابط بین الملل در برنامه «امواج شبهه» گفت:نمایش دلسوزی برای مردم با تخریب واکسن ایرانی و چینی که توسط رسانه های معاند صورت می گیرد برای تحقق معاملات تجاری پرسود کشورهای غربی است.

* واکسن مولفه قدرت کشورها

اکوان در آغاز با بیان این که چگونگی برخور با بحران، مولفه اصلی قدرت کشورها محسوب می شود، اظهار کرد: در ماجرای شیوع کرونا، تهیه واکسن، استفاده در داخل و صادرات به دیگر کشورها به عنوان یک مولفه قدرت در روابط بین الملل محسوب می شود، از این رو رسانه های معاند زمانی که متوجه شدند ایران از این موضوع به عنوان شاخص توانمندی بهره می برد شروع به تخریب واکسن داخلی کردند.

وی افزود: یکی از خط مشی های مهم رسانه های بیگانه در این روزها گسترش ناامیدی در جامعه با استفاده از هشتگ ها و کمپین هاست تا هر اقدامی برای کاهش مبتلایان و افزایش مقابله با ویروس صورت گرفته است بی اثر و ناچیز جلوه کند و مولفه قدرت را از ما بگیرند.

* پروپاگاندای معاملات تجاری واکسن

به عقیده این پژوهشگر رسانه ای، غربی ها حتی برای انتقام از قدرت چین که در جنگ اقتصادی تنگاتنگ با امریکا قرار دارد، واکسن نوع چینی را هم تخریب کردند و در کنار بزرگ نمایی قدرت واکسن های امریکایی، کارایی واکسن چینی را بسیار ضعیف توصیف می کردند.

اکوان در ادامه مصاحبه خود با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: پروپاگاندای مرتبط با معاملات تجاری واکسن هم موضوع بسیار مهمی در این روزهاست، از این رو امریکا و اروپا با در نظر گرفتن این وضوع که ایران و کشورهای منطقه به دلیل قیمت و تیراژ تولید، واکسن چینی را خریداری خواهند کرد، دست به تخریب این محصول زدند.

* شفافیت و صداقت راهکار همراه شدن با مردم

وی تاکید کرد: در برابر جریان رسانه ای باید با دقت و درایت عمل کرد و نباید رفتار واکنشی و احساساتی داشت. به عنوان مثال مدتی پیش هشتگ «واکسن بخرید» در شبکه های اجتماعی و رسانه های بیگانه گسترش یافته بود و این گونه القا می شد که واکسن موجود است اما ایران با لجبازی از خرید خودداری می کند و جان مردم بی اهمیت است. در برابر این جریان رسانه ای، دولت ایران در یک واکنش احساسی، واکسیناسیون چندمیلیون نفر در مدت زمان کوتاهی را وعده داد که اشتباه بود.

این فعال رسانه ای در توضیح مطلب فوق گفت: در این شرایط صداقت و شفافیت بهترین واکنش است یعنی با مردم به راستی سخن بگوییم و آنها را در جریان فرآیند تولید و خریداری واکسن قرار دهیم، موضوع تحریم مواد اولیه تولید واکسن و مبادلات مالی برای واردات را مطرح کنیم تا آنها واقع بینانه موضوع را مدنظر قرار دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۴۷۳۷۱۷:۰۱:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۸
فعلا که دوستان ما روسیه وچین و هند بدقولی کرده اند و دشمنان ما مثل ژاپن کلی واکسن اهدا کرده اند. معلوم نیست بر چه اساسی حرف می زنید.
ناشناس۲۱۷۵۰۴۲۲۳:۰۹:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۸
واکسن های اهدایی خطرناک؟!!!
ناشناس۲۱۷۵۷۰۵۱۱:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۹
مواد اولیه واکسنی که قراره درست کنیم مگر از کشور های دوست نمیاد؟
ناشناس۲۱۷۴۷۵۴۱۷:۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۸
واقعا این حرفارو کی باور میکنه؟ اگر غربیا نمیدادند خب از چین و روسیه میگرفتید.
ناشناس۲۱۷۴۷۵۵۱۷:۲۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۸
کسی نمی گوید چرا واکسن داخلی ساخته شده است، سوال اینجاست که چرا برای واردات واکسن تلاش کافی صورت نگرفت!
ناشناس۲۱۷۴۷۵۶۱۷:۲۰:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۸
بی خیال هم نزنید
مهدي۲۱۷۴۷۵۹۱۷:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۸
در مورد رمدسوير هم همين بود؟ نمونه داخلي داشتيم كه جلوي واردات رو نگرفتند؟ حالا غربي ها نگذاشتند، شرقي ها چرا بهمون ندادند؟ چرا ملت رو آواره ارمنستان كرديد براي زدن واكسن..
میثم۲۱۷۴۷۷۲۱۷:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۸
وجود چند هزار واکسن داخلی از نظر عملی با عدم وجود فرقی ندارد.
ناشناس۲۱۷۵۰۴۵۲۳:۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۸
خخخخه امان از کوته فکرانی که با خودشان هم درگیری دارند
ناشناس۲۱۷۴۷۸۶۱۷:۴۳:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۸
خوبه ولی کو حالا این واکسن داخلی؟؟؟
ناشناس۲۱۷۴۸۰۰۱۷:۵۶:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۸
تا کی ندانم کاری ها و ... ها را با توجیهات پوچ لاپوشانی میکنید؟
ناشناس۲۱۷۵۰۵۱۲۳:۱۹:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۸
اگر دنبال سیاسی بازی نباشی به راحتی می فهمی ولی نمی خواهی بفهمی مشکل از خودت است
علی کریمی۲۱۷۴۸۰۳۱۷:۵۷:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۸
جناب آقای همتی نژاد در مورد واکسن کرونا سازمان بهداشت جهانی ساز و کار کوواکس را پیش بینی کرده بود که ما می توانستیم از این طریق بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
محمدی۲۱۷۴۸۱۴۱۸:۰۲:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۸
توجیه نکنید.
ناشناس۲۱۷۴۸۲۵۱۸:۱۱:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۸
از روز نخست اروپا و امریکا پیشنهادارسال واکسن دادن ولی مسئولان قبول نکردن
ناشناس۲۱۷۵۰۴۶۲۳:۱۳:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۸
دروغگو دشمن خدا است
ناشناس۲۱۷۴۸۳۹۱۸:۲۸:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۸
خدا شفا تون بده
ناشناس۲۱۷۴۸۴۷۱۸:۳۷:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۸
یعنی این توطئه انگاری و توهم پدر این کشور را درآورده
ناشناس۲۱۷۴۸۵۰۱۸:۳۹:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۸
هیچ ربطی بین اینها نیست. مگر ایران واکسن مجانی از ژاپن گرفت ربطی به برکت و پاستور داشت؟ اتفاقا اگر ایران واکسن داشت سازمان بهداشت جهانی به کشورهای نیازمند واکسن می داد نه به ایران.
ناشناس۲۱۷۴۸۵۱۱۸:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۸
این ادعا کذب محض است. واردات مانعی نداشت..
ناشناس۲۱۷۴۸۵۴۱۸:۴۱:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۸
ساخت واکسن داخلی مولفه قدرت است. اما لطفا توهم نزنید که اگر واکسن داخلی نداشتیم واکسن خارجی کمتری به ما می دادند. اتفاقا اگر واکسن داخلی داشتیم به ما واکسن نمی دادند. واکسن باید به همه برسد.
ناشناس۲۱۷۴۸۵۵۱۸:۴۲:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۸
^ تهیه واکسن، استفاده در داخل و صادرات به دیگر کشورها به عنوان یک مولفه قدرت در روابط بین الملل محسوب می شود ^ چه حرف بی ربطی .. خواهرم حجاب تو مولفه قدرت هست!
کند ذهن۲۱۷۴۸۷۵۱۹:۰۸:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۸
سلام . خب ایشون کارشناس مطالعات فرهنگی هستند دیگه .
ناشناس۲۱۷۴۸۸۷۱۹:۱۹:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۸
اگر به قول این دو بزرگوار تحریمها تا این حد مهم است و بر سلامتی و بهداشت مردم تاثیر دارد چرا مدام دم از بی تاثیر بودن تحریمها و مدیریت تحریمها می زنید؟
ناشناس۲۱۷۴۹۰۵۱۹:۵۴:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۸
نیاز ب آسمان ریسمان بافتن نداره. میزان مرگ و میره و میر کشورها ، مرگ و میر بر اساس نوع واکسن ، ابتلا به نوع واکسن همه شاخصهای خوبی برای مقایسه هستن. مردم هم عاقل هستن و قدرت تشخیص دارن
ناشناس۲۱۷۴۹۰۶۱۹:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۸
خجالت بکشید.
ناشناس۲۱۷۴۹۱۶۲۰:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۸
کارشناس! چقدر هم واکسن تولید کردید. نمکی قصد داشت اضافه اش را صادر کند
ناشناس۲۱۷۴۹۲۱۲۰:۰۷:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۸
از توجیه کردن خسته نشدید؟
ناشناس۲۱۷۴۹۳۶۲۰:۲۶:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۸
این چه توجیه عجیب است یعنی سایر کشورها که واکسن تهیه کردند اول خودشون ساختند بعد غربی ها مجبورشدند به آنها بفروشند چرا می خواهید اشتباه .. خودتان را و اهمال در واردات واکسن حتی فایزر از منابع غیر امریکایی را اینگونه توجیه کنید
ناشناس۲۱۷۵۰۹۳۰۰:۰۶:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۹
کوچولو تحریم بودین و سازندگان هم چند شرکت خاص
ناشناس۲۱۷۵۷۰۰۱۱:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۹
حالا فکر می کنی داریم واکسن میسازیم و مواد اولیشو خودمون تولید می کنیم؟
ناشناس۲۱۷۴۹۳۸۲۰:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۸
نکته اصلی رو فراموش کردین و اصلا بهش اشاره ای نکردید،اینکه چی شد که مردم به حرف این رسانه ها اهمیت میدهند و باور دارند ؟! با در اختیار داشتن اینهمه رسانه (روزنامه ،رادیو ،تلوزیون، شبکه های ملی و استانی و....)با هزینه و بودجه گزاف از بیت المال (یعنی پول خود همین مردم )چرا مردم اخبار و تحلیل و گفتگوهای به قول شما شبکه ها معاند رو باور دارند؟کجا رو کم کاری داشتید,توی انجام کارها یا رسوندن اخبار انجام شدن کارها؟
رضا۲۱۷۴۹۶۰۲۰:۴۸:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۸
باز هم ..کشورهای زیادی واکسن تولید نکردند ادعاهای بزرگ هم نداشتن اکثر مردم خودشون رو هم با واکسن وارداتی واکسینه کردند. تلاش .. برای توجیه هر اشتباهی طبق معمول
ناشناس۲۱۷۴۹۶۶۲۰:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۸
دقیقا همینطوره. حالا غرب پرست ها هی دیسلایک بزنید!
ناشناس۲۱۷۵۳۱۹۰۸:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۹
چرا روسیه اسپوتنیک نداد؟
ناشناس۲۱۷۴۹۷۳۲۱:۱۰:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۸
اگر قصد ممانعت داشته باشند می توانند مانع ورود مواد اولیه واکسن هم بشوند.
ناشناس۲۱۷۴۹۷۴۲۱:۱۲:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۸
اتفاقا حالا كه فهميدند نميتونيم توليد انبوه كنيم و نياز هم داريم، هم ممكنه نفروشند و هم ممكنه گرونتر بفروشند. عجب استدلال ضعيفي. قانون بازار ميگويد اگر فروشنده بداند خريدار جنسي را الازم دارد و توانايي كسب از جاي ديگري ندارد گرانتر ميفروشد.
رمضانی۲۱۷۴۹۷۷۲۱:۱۴:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۸
یک توهم خطرناک است که عده ای تصور کنند خارجی ها واکسن و یا سایر محصولات را در صورت نبود تولید داخلی به ایران نمی فروشند. خداوند به داد برسد
ناشناس۲۱۷۴۹۸۳۲۱:۲۹:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۸
شما اول برو آب نمک و آب قند تولید کن بعد..
ناشناس۲۱۷۴۹۹۰۲۱:۴۶:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۸
اين حرفا چيه. به تمام دنيا و حتي آفريقا واكسن دادند فقط به ايران نميدادند! اگر اينطور است حتما ايران يه مشكلي داره بين ١٩٠كشور دنيا كه باهاش اينطوري رفتار ميشه! ضمن اينكه ..
ناشناس۲۱۷۵۴۹۱۱۰:۰۶:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۹
خب مستر کارت و ویزا کارت و پی پال هم به همه دنیا میدن به ما نمیدن!
ناشناس۲۱۷۴۹۹۷۲۱:۵۸:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۸
مگه الان هست؟
شهروند۲۱۷۵۰۲۰۲۲:۴۰:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۸
چندتا از کشورهایی که شهروندانشون رو واکسینه کردن واکسن تولید داخل داشتن
ناشناس۲۱۷۵۲۹۴۰۷:۵۳:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۹
الان هم غربی ها دیدن رقیب براشون پیدا شه حاضر شدن واکسن بدن!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین