كارشناس ارشد مطالعات فرهنگی رسانه: در صورت نبود واکسن داخلی، غربی‌ها مانع واردات می‌شدند

  4000608076 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

همتی نژاد در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: اگر تاکید مقام معظم رهبری بر تولید واکسن در کنار واردات نوع خارجی نبود و ایران واکسن داخلی نداشت، مزیت رقابتی ایجاد نمی‌شد و قطعاً کشورهای خارجی هم به ما واکسن نمی‌فروختند.

در صورت نبود واکسن داخلی، غربی‌ها مانع واردات می‌شدند


به گزارش الف به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر محسن همتی نژاد با حضور در برنامه «امواج شبهه»، درباره تحریف واقعیت واردات واکسن کرونا توسط رسانه‌های معاند گفتگو کرد.

همتی نژاد در آغاز اظهار کرد: برای واکاوی ابعاد تحریف صورت‌گرفته درباره واردات واکسن ابتدا باید کل بیانات مقام معظم رهبری را در نظر داشت و به این که این سخنرانی در چه شرایطی و چه زمانی انجام و چه مطالب دیگری در کنار آن بیان شده است توجه داشت.

وی افزود: بخشی از سخنان رهبری در روز 19 دی‌ماه سال گذشته مربوط به جوان‌گرایی و تولید واکسن بود و فرازی از سخنان ایشان درباره واردات واکسن بود. رهبری تاکید کردند واردات واکسن از مبدأ امریکا و انگلیس به دلیل عدم اعتماد به آنها ممنوع است، حتی ایشان کشور فرانسه را هم غیرقابل‌اعتماد دانستند چراکه هنوز موضوع واردات خون‌آلوده در چندساله گذشته حل نشده است.

این کارشناس ارتباطات تاکید کرد: هدف امریکا از ساخت واکسن، درمان این بیماری نبود، بلکه قصد داشت از مردم کشورهای دیگر به‌عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کند و رهبری هم به این موضوع تاکید داشتند که اگر این واکسن چاره‌ساز است چرا آمار تلفات امریکا این‌قدر بالاست.

همتی نژاد با بیان این که ایران در همان ابتدا در فکر تأمین واکسن برای مردم بود، اظهار کرد: چندین بار برای واردات واکسن پول واریز شد اما به دلیل تحریم‌ها موفق به واردات نشدیم.

وی به پشتیبانی رهبری از تولید داخل اشاره کرد و گفت: اگر تاکید مقام معظم رهبری بر تولید واکسن در کنار واردات نوع خارجی نبود و ایران واکسن داخلی نداشت، مزیت رقابتی ایجاد نمی‌شد و قطعاً کشورهای خارجی هم به ما واکسن نمی‌فروختند، همچنان که با وجود واریز پول و ثبت سفارش، از فروش واکسن خودداری کردند.

این کارشناس مطالعات فرهنگی رسانه در بخش دیگری از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، درباره کارشکنی رسانه‌های معاند در جریان شیوع کرونا گفت: رسانه‌ها با شبکه‌سازی بر مشکلات دامن می‌زنند و مردم را تحریک می‌کنند تا بیماری شیوع بیشتری پیدا کند. به‌عنوان‌مثال در ابتدا موضوع کمبود مواد غذایی و بهداشتی را مطرح کردند و با تهییج مردم، آنها را وادار کردند برای تأمین مایحتاج زندگی در مکان‌های شلوغ حاضر شوند.

به گفته همتی نژاد، در حال حاضر که پروژه کمبود داروی رسانه‌های معاند به بن‌بست رسید، موضوع واکسن را مطرح کرده‌اند. اگر مشکلات واکسن حل شود، نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها را مطرح می‌کنند و با شگردها و روش‌های مختلف سعی در بحران‌آفرینی در جامعه دارند.

وی در خاتمه تاکید کرد: رسانه‌ها با بمباران اطلاعات از موضوعات مختلف، کاربر را دچار سردرگمی می‌کنند تا بتوانند زمینه عملیات روانی را فراهم و مردم را گمراه کنند.

پروپاگاندای معاملات تجاری واکسن پشت پرده نمایش رسانه‌ها

همچنین دکتر ثمانه اکوان، پژوهشگر و فعال حوزه رسانه و روابط بین الملل در برنامه «امواج شبهه» گفت:نمایش دلسوزی برای مردم با تخریب واکسن ایرانی و چینی که توسط رسانه های معاند صورت می گیرد برای تحقق معاملات تجاری پرسود کشورهای غربی است.

* واکسن مولفه قدرت کشورها

اکوان در آغاز با بیان این که چگونگی برخور با بحران، مولفه اصلی قدرت کشورها محسوب می شود، اظهار کرد: در ماجرای شیوع کرونا، تهیه واکسن، استفاده در داخل و صادرات به دیگر کشورها به عنوان یک مولفه قدرت در روابط بین الملل محسوب می شود، از این رو رسانه های معاند زمانی که متوجه شدند ایران از این موضوع به عنوان شاخص توانمندی بهره می برد شروع به تخریب واکسن داخلی کردند.

وی افزود: یکی از خط مشی های مهم رسانه های بیگانه در این روزها گسترش ناامیدی در جامعه با استفاده از هشتگ ها و کمپین هاست تا هر اقدامی برای کاهش مبتلایان و افزایش مقابله با ویروس صورت گرفته است بی اثر و ناچیز جلوه کند و مولفه قدرت را از ما بگیرند.

* پروپاگاندای معاملات تجاری واکسن

به عقیده این پژوهشگر رسانه ای، غربی ها حتی برای انتقام از قدرت چین که در جنگ اقتصادی تنگاتنگ با امریکا قرار دارد، واکسن نوع چینی را هم تخریب کردند و در کنار بزرگ نمایی قدرت واکسن های امریکایی، کارایی واکسن چینی را بسیار ضعیف توصیف می کردند.

اکوان در ادامه مصاحبه خود با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: پروپاگاندای مرتبط با معاملات تجاری واکسن هم موضوع بسیار مهمی در این روزهاست، از این رو امریکا و اروپا با در نظر گرفتن این وضوع که ایران و کشورهای منطقه به دلیل قیمت و تیراژ تولید، واکسن چینی را خریداری خواهند کرد، دست به تخریب این محصول زدند.

* شفافیت و صداقت راهکار همراه شدن با مردم

وی تاکید کرد: در برابر جریان رسانه ای باید با دقت و درایت عمل کرد و نباید رفتار واکنشی و احساساتی داشت. به عنوان مثال مدتی پیش هشتگ «واکسن بخرید» در شبکه های اجتماعی و رسانه های بیگانه گسترش یافته بود و این گونه القا می شد که واکسن موجود است اما ایران با لجبازی از خرید خودداری می کند و جان مردم بی اهمیت است. در برابر این جریان رسانه ای، دولت ایران در یک واکنش احساسی، واکسیناسیون چندمیلیون نفر در مدت زمان کوتاهی را وعده داد که اشتباه بود.

این فعال رسانه ای در توضیح مطلب فوق گفت: در این شرایط صداقت و شفافیت بهترین واکنش است یعنی با مردم به راستی سخن بگوییم و آنها را در جریان فرآیند تولید و خریداری واکسن قرار دهیم، موضوع تحریم مواد اولیه تولید واکسن و مبادلات مالی برای واردات را مطرح کنیم تا آنها واقع بینانه موضوع را مدنظر قرار دهند.