معادله تیم اقتصادی در دولت سیزدهم

  4000607110 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
معادله تیم اقتصادی در دولت سیزدهم

نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سیزدهم روز یکشنبه، هفتم شهریورماه با حضور اعضای جدید کابینه و به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در دیدار با اعضای کابینه از 10 محور مهم اقتصادی دولت جدید رونمایی کرد.

پیوند نزدن مشکلات اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، توجه لازم و دقیق به اصل مهم عدالت ورزی در تمام تصمیمات دولت، شناخت زوایای پیدا و پنهان یارانه‌ها، بهبود فضای کسب‌وکار، اصلاح و تقویت نظام بانکی، لزوم اجرای دقیق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، استفاده از تجربه‌ها و دیدگاه‌های نخبگان هرچه سریع‌تر، بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی، انسجام در تصمیم‌گیری و عملکرد تیم اقتصادی دولت، فعال کردن سامانه‌های موردنیاز برای برقراری نظام ارتباطی مستمر و شفاف بین بخش‌های اقتصادی و روان‌سازی امور در این زمینه ازجمله محورهای مورد تأکید رئیس‌جمهور در این نشست بود.

در این جلسه همچنین تیم اقتصادی دولت مکلف شد در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد.

برخی از توصیه‌هایی که رهبر انقلاب به این دولت داشته قبلاً به دولت یازدهم و دوازدهم نیز داشته بودند. ازجمله این‌که ایشان در خرداد سال 99، در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) به «قطع وابستگی اقتصاد از نفت و بودجه‌بندی عملیاتی»، در مرداد سال 99 به «اصلاح ساختار بودجه»، «اصلاح نظام بانکی»، «ارتقاء سرمایه‌گذاری و اشتغال» و «بهبود محیط کسب‌وکار» و در آذرماه نیز با بیان بعضی از راه‌حل‌های پیشنهادشده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف» تأکید داشته‌اند.

رهبر انقلاب به این امر معتقد بودند که با اجرای این راهکارها، آثار مثبتی در اقتصاد کشور و زندگی مردم به وجود خواهد آمد. به‌طورکلی بررسی بیانات رهبری در سال‌های اخیر بیانگر آن است که ایشان همیشه بر مسائل و موضوعاتی از قبیل قطع اتکای بودجه کشور به نفت و عدم وابستگی پیشرفت اقتصادی به مسئله رابطه با آمریکا و ... تأکید داشته اما در دولت‌های گذشته علی‌الخصوص دولت یازدهم و دوازدهم گام جدی برای این موضوعات برداشته نشد.

البته یکی از مسائل مورد تأکید در دولت جدید موضوع هماهنگی بین تیم اقتصادی کابینه است که ضرورت دارد تدبیری جدی برای آن اندیشیده شود. در واقع هماهنگی و هم‌افزایی بین اعضای کابینه به‌عنوان مقدمه و پیش‌نیاز هر تغییر و اصلاح جدی می‌تواند مطرح باشد. به‌ویژه آن‌که در ادوار گذشته ناهماهنگی بین اعضای اقتصادی کابینه موجب شده بود که مشکلات و مصائب فراوانی به وجود آید. عدم هماهنگی می‌تواند منجر به خنثی‌سازی سیاست‌های وضع‌شده و ایجاد چالش‌های جدی بین‌حوزه‌ای منجر شود.

سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه 30 مردادماه در جریان حضورش در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی، اعلام کرد محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی قرار داده است. بنا به گفته رئیس‌جمهور این انتخاب برای این بوده که از بگومگوهای احتمالی در آینده جلوگیری شود.

رئیس‌جمهوری ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت را از اولویت‌های خود معرفی کرده و گفته تیم اقتصادی چه به معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه‌های اقتصادی در این رابطه می‌توانند نقش داشته باشد.

البته چند روز بعد با اخذ سه حکم مسئولیت توسط محسن رضایی ابهام‌هایی دراین‌باره پدید آمد. سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه سوم شهریورماه، با صدور حکمی، محسن رضایی میرقائد را به سمت «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور»، «دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» منصوب کرد.

احکام جدید برای محسن رضایی موجب شد که دوباره موضوع هماهنگی به یکی از مسائل موردتوجه رسانه‌ها تبدیل شود. در این راستا روزنامه خراسان یک روز بعد از این انتصاب نوشت «اکنون این ابهام وجود دارد که ترکیب تیم اقتصادی دولت چگونه است؟ چند روز قبل رئیس‌جمهور اعلام کرد که مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. حضور هم‌زمان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و مسئول هماهنگی تیم اقتصادی و همچنین وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه این ابهام را ایجاد می‌کند که در موضوعات بین بخشی اقتصاد، کدام‌یک از این افراد حرف نهایی را می‌زند».

با این وضعیت سؤال مهم این است که آیا دولت سیزدهم خواهد توانست از مشکلی که در دولت‌های قبلی وجود داشته (عدم هماهنگی درون کابینه‌ای در حوزه اقتصاد) رهایی یابد و اصلاحات ساختاری و بنیادین در عرصه اقتصادی که در ابتدا به آن‌ها اشاره شد به وجود آورد یا خیر. البته این امید است با توجه به این‌که خود رئیس‌جمهور از روزهای ابتدایی متوجه چنین مشکلی شده بتواند تدابیر لازم را برای حل این مسئله نیز پیش‌بینی نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۴۴۰۲۱۲:۴۰:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۸
تیم اقتصادی دولت بجای مالیات ستانی که ممکن است حوادث بنزینی را رقم بزند باید بفکر مصادره اموال نامشروع نجومی باشند هر نوع مالیات ستانی بیشتر در نهایت دودش به چشم قشر ضعیف میرود تنها چاره کار ملی کردن ثروت های افسانه ای و گنج قارونی می باشد
ناشناس۲۱۷۴۴۳۸۱۲:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۸
شما خیلی جوان و پاک هستید. چون هنوز نمیدانید در کجا زندگی می کنید
ناشناس۲۱۷۴۴۷۶۱۳:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۸
۵۹ نماینده مجلسی طرحی را امضا کرده‌اند که اگر تصویب شود احتمالا شرکت‌های چینی برای فعالیت در ایران، هم معافیت مالیاتی می‌گیرند و هم مشمول برخی از مشوق‌ها می‌شوند.
ناشناس۲۱۷۴۵۵۹۱۴:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۸
طرح بسیار خوبی است و سبب گشایش اقتصادی در کشور خواهد شد.
ناشناس۲۱۷۴۴۴۱۱۲:۵۷:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۸
دولت روحانی مالیات ها را 10 برابر افزایش داد اما دولت جدید از طریق افزایش فروش نفت و صادرات غیرنفتی منابع مالی خود را تامین خواهد کرد.
ناشناس۲۱۷۴۴۸۱۱۳:۲۲:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های بیشتر از یک زندگی خوب و مطلوب است و پس از این هر مس خواست به ثروت بیشتر برسد تنها از راه اصول صحیح اقتصادی بتواند .و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز سعی و تلاش نیست
ناشناس۲۱۷۴۵۰۳۱۳:۳۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۸
جناب آقای میرسلیم یم فساد کلان را میان شهرداری تهران و یک کمیسیون مجلس دهم سوت زنی کردند از دولت انقلابی می خواهیم ضمن شفاف سازی اعلام فرمایند آیا مفسدین را در هر سطحی باشند پیگیر هستند
ناشناس۲۱۷۴۵۴۸۱۳:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۸
مالیات از کیسه خوردن است
ناشناس۲۱۷۴۴۴۲۱۲:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۸
از خود مسئولان شروع کنند. تمامشان چندین و چند خانه و ویلا و..... دارند.
ناشناس۲۱۷۴۴۴۳۱۲:۵۸:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۸
از فرزندان..... معروف به گرگهای والستریت هم مالیات می گیرند.
ناشناس۲۱۷۴۶۴۱۱۵:۲۷:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۸
ژن خوب نیاز نیست مالیات بده کلا قانون برا مردمه نه مسئولین و فرزندانشان
ناشناس۲۱۷۴۴۴۷۱۲:۵۹:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۸
نهادها، ارگانها، آستانها، ستادهای فرمان هم مالیات می دهند؟؟؟
ناشناس۲۱۷۴۴۴۸۱۳:۰۰:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۸
تورم 1000 درصدی و مصائب و مشکلات شدید اقتصادی و کسری بودجه که دولت قبل به میراث گذاشته در کمتر از یکسال قابل حل نیست از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
ناشناس۲۱۷۵۰۱۲۲۲:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۸
مطمئن باشید بهتر که نمی شه هیچ بدتر هم میشه
ناشناس۲۱۷۴۴۶۵۱۳:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۸
مقصر اصلی حوادث بنزینی سال 98 زنگنه بود که با بی برنامگی و شبانه طرح سهمیه بندی بنزین را اجرا کرد و 1500 هزار میلیارد تومان به اموال عمومی خسارت وارد کرد.
ناشناس۲۱۷۴۶۰۱۱۴:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۸
هنوز نمی دانی مالیات چی هست و چه کاربردهایی دارد
ناشناس۲۱۷۴۴۰۴۱۲:۴۱:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۸
فقط فشار بیمورد نیاورید تا تیم اقتصادی مجبور به عمل غیراقتصادی بشود و بخواهد قیمت دلار را دستوری پایین بیاورد. در انصورت فقط ثروتمندان و رانتخواران و ابر دلالان استفاده می کنند و دلار سرمایه ملت ایران را به زیر قیمت می خرند و سود می کنند. دقیقا مانند ارز ۴۲۰۰ تومنی. قیمت دلار با توجه به کسری بودجه شدید و افزایش نقدینگی همین الان هم دستوری پایین است . اگر دولت جدید می خواهد کار بزرگی کند باید ششماهه کسری بودجه و افزایش نقدینگی و وضع بانکها را سروسامان دهد که در فضای تحریم و انتظارات بالا کاری است کارستان.
ناشناس۲۱۷۴۴۰۶۱۲:۴۲:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۸
همین الان قیمت برابری دلار براحتی بالای ۴۰ هزار تومن است. هنر یک دولت کارا و مدیر باید این باشد که به عنوان امین ملت ایران دلار نفتی و ذخایر ارزی یک ملت را به قیمت واقعی و روز که بالای چهل هزار تومن است به قشر ثروتمند و ابر وارد کنندگان رانتی بفروشد و درامد ان را خرج ۹۹ درصد مردمی کند که در طول عمر خود حتی رنگ اسکناس دلار را ندیدند و نیازی هم ندارند که ببینند. غیر از این باشد داستان همان ادامه دولت بی تدبیری است. وتلاهی اساسی را با دلار ۴۲۰۰ وارد می کنند ولی در بازار با دلار ۴۰ هزار تومنی در اختیار مرغدار و دامدار و دولت فرار مز دهند
mostafa.kamsli95@yahoo.com۲۱۷۴۴۱۰۱۲:۴۴:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۸
از برادر گرانقدر آقای محسن رضایی معاونت اقتصادی رییس جمهور درخواست داریم در اسرع وقت بفکر اجرایی کردن سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع باشند زیرا اگر اینکار با تاخیر انجام شود مفسدین اقتصادی هر روز بازاری را تحت تاثیر قرار میدهند و برای مردم و دولت مشکل درستم بکنند .
ناشناس۲۱۷۴۶۴۳۱۵:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۸
این دوره اقتصاد مملکت بدست خبرگان اقتصاد افتاده است!!!. خدا بدادمان برسد.
ناشناس۲۱۷۴۶۹۷۱۶:۱۷:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۸
در گام دوم‌ انقلاب باانقلاب اقتصادی باید ریشه فساد را کند ودر این برهه اینکار از افرادی همچون آقای رضایی بر می اید بدیهی است مفسدین اقتصادی سنگ اندازی میکنند
ناشناس۲۱۷۴۴۱۲۱۲:۴۵:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۸
چرا می گویبم قیمت دلار همین حالا هم دستوری و به نفع یک درصد واردگنندگان و رانتخواران پایین است. سال گذشته در چنین روزهایی قیمت دلار به ۲۵ هزار تومن رسید. امسال حداکثر ۲۷۵۰۰ تومن یا ده درصد افزایش قیمت. وای حتی بر اساس تورم رسمی همه چیز ۵۰ درصد گرانتر شده. این چهل درصد تفاوت می رود در جیب رانتخواران و مجوز داران واردات موز و نهاده ها و چند درصد قشر ثروتمد. ولی ۹۵ درصد مردم ایران حداقل کالاهای وارداتی با دلار را ۵۰ تا صد درصد گرانتر می خرند. افرین!
ناشناس۲۱۷۴۴۱۶۱۲:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۸
دوستان لطف دارند. هر نظر علمی و کارشناسی مبنی بر لزوم واقعی شدن قیمتها و در نتیجه واقعی شدن دستمردها و حقوق و بهینه شدن مزیت ها در اقتصاد باشد را می گویند طرف دلال است. نمی دانند که اگر جیب و زندگی کل دلالهای ارز در ایران را بتکونی شاید ۵ میلیون دلار هم نباشد که قیمت یک خانه متوسط در وین و لندن و نبویورک است. انهایی دارند از ارزان نگه داشتن دلار سود می کنند که گر گر دارند با فرار سرمایه همه ملت ایران خانه های ۵۰ میلیون دلاری در انور اب می خرند و ژست حمایت از مردم با تثببت دستوری قیمت دلار نفتی را دارند. نمونه خاوری و صدها مورد دیگر
ناشناس۲۱۷۴۶۰۴۱۴:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۸
جهت اطلاع دلال خرده پا دارید تا دلال بزرگ از قبیل بانک ها و حتی شرکت های خود دولت
ناشناس۲۱۷۴۴۲۳۱۲:۴۸:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۸
قابل توجه تیم اقتصادی دولت در شرایطی که مردم کشور در وضعیت سخت اقتصادی هستند مدیران شبکه بانکی کشور اقدام به دریافت چندین هزار میلیارد تومان پاداش تحت عنوان پاداش تراز که ویژه است و پاداش دیگری تحت عنوان پاداش مجمع عمومی کرده اند لطفا به زیاده خوری مدیران بانکی که حقوق های کلان و وام های کلان میگیرند ورود نموده و جول و پوست آنها را هوا کنید
ناشناس۲۱۷۵۱۰۷۰۰:۲۱:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۹
شما یا نمیدونی هزار میلیارد چقدره یا سهوا اشتباه تایپی داشتی .مجامع عمومی بانکها که عموما تو بورس هم هستند علنی برگزار میشه ‌وپاداش هیات مدیره هم بر مبنای عملکرد سالیانه بانک تصویب میشه واصلا غیر قانونی هم نیست .مثلا بانک پاسارگاد پارسال از نظر مالی سود خیلی خوبی به سهامداران داد و بالطبع حق مدیران با کفایت اون بانک ویا هر شرکتی هست که پاداش خوب هم بگیرند .
ناشناس۲۱۷۵۱۷۰۰۱:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۹
اصل پاداش ها در پاداشی است که به عنوان پاداش تصویب ترازنامه دریافت میشود و از نظرها مخفی است پاداش مجمع عمومی که در مقابل پاداش ترازنامه یک رقم جزیی است
ناشناس۲۱۷۴۴۵۳۱۳:۰۲:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۸
ما خواستار محاکمه تمامی کسانی مکه در شانزده سال اخیر اقدام به تاراج ثروت ملت کرده اند هستیم دولت فعلی در قبال مردم و پیشگاه خداوند مسول است هر جا با فسادی برخورد می کند متصرفین را در هر سطحی که بوده اند به دادگاه معرفی کند
ناشناس۲۱۷۴۶۲۶۱۵:۱۵:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۸
حالا چرا شانزده سال اخیر!؟ یعنی اگه قبل این ۱۶سال رو بخوان بررسی کنن ممکنه پای شما هم بیاد وسط!؟
علی۲۱۷۴۴۵۴۱۳:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۸
تیم اقتصادی به فکر حقوقهای نجمومی باشد
ناشناس۲۱۷۴۴۶۰۱۳:۰۷:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۸
دولت روحانی 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 650 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی و 300 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی و 50 هزار میلیارد تومان بدهی به وزارت نیرو بجای گذاشته و مملکت را ورشکسته تحویل داده است دولت روحانی ضعیف ترین و ناکارامدترین دولت بعد از انقلاب بود و با این وضع کار دولت رئیسی بسیار مشکل است.
ناشناس۲۱۷۶۴۹۶۲۲:۲۲:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۹
در تمام چهل و دوسال گذشته، وضعیت همین بوده است. هر دولتی که رفته، پول ملی بی ارزش تر و مردم ایران فقیرتر و بیچاره تر شده اند.
ناشناس۲۱۷۴۴۶۹۱۳:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۸
آقای توکلی شما هم خوب میدانید تا تحریم هست وضع همینه هر روز هم بدتر میشه
ناشناس۲۱۷۴۶۱۰۱۴:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۸
به قول خود روحانی تحریم ها فقط 20 درصد تاثیر دارند.
ناشناس۲۱۷۴۴۷۹۱۳:۲۰:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۸
بر اساس تجربیات و سابقه علمی باید مسئولیت هماهنگی به دکتر رضائی تفویض میشد !
abbas۲۱۷۴۵۰۲۱۳:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۸
با انتخاب آقای رضایی به عنوان معاون اقتصادی وزن تصمیم گیری سازمان مدیریت ، وزیر اقتصاد ، بانک مرکزی پایین آمد وزیر اقتصاد چون تیم کامل دارد از معاون مهمتر و کارآمد تر است . نیاز به معاونت اقتصادی نبود.
آرش۲۱۷۴۵۰۵۱۳:۳۴:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۸
اگه دولت می خواهد اقتصاد راه بیافتد چاره ای جز کوچک کردن دولت ندارد کارمند اضافه میتواند با حذف سربازی وارد ارتش و نیروی انتظامی شوند
سلیمی۲۱۷۴۵۷۸۱۴:۲۴:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۸
ایده های رضایی که بسیار فضایی بودند. فکر نمی کنم ره به جایی ببرد و بعد از مدتی از دولت بیرون می آید یا بیرون گذاشته می شود.
مصطفی۲۱۷۵۰۳۱۲۲:۵۷:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۸
دقیقا وعده های محسن رضایی یک مشت ادعاست که غیر قابل اجرا هم هست همین الانش تو یارانه ۴۵ تومنی موندن بعداین چه جوری میخواد یک دفعه ده برابر کنه خدا میدونه من که هیچ امیدی .. ندارم
ناشناس۲۱۷۴۶۰۶۱۴:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۸
تا دزد دراین مملکت هست همین است وبست
صمصام۲۱۷۴۶۱۹۱۵:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۸
واقعا درست گفتید مشکل دولت اقای روحانی ناهماهنگی بین وزارتخانه ها در خصوص یک موضوع بود حالا در دولت آقای رییسی باید هماهنگی بین اعضای مربوط به یک موضوع در یک وزارتخانه ایجاد بشه محمد مخبر مسئول هماهنگی تیم اقتصادی محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور ، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ، دبیر ستاد اقتصادی دولت وزیر اقتصاد ی و دارایی رییس سازمان برنامه و بدجه یاخدا........... به خدا قصد بی احترامی ندارم اما فقط خدا کنه این بندگان خدا گیج نشن !
ناشناس۲۱۷۴۶۴۴۱۵:۳۰:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۸
تا تحریم هست شفافیت نیست و در جایی هم که شفافیت نیست هر نوع خلاف قانون و عرف و شرعی به راحتی در در قالب دور زدن تحریم اتفاق خواهد افتاد.اولین کار دولت باید اقدام جهت رفع تحریم ها باشه
مهرابی۲۱۷۴۶۵۲۱۵:۳۷:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۸
آقا با عرض پوزش،همه ایده های که برای ارزش پول ملی و یا برای کم کردن قیمت دلار میدهند همه شدنی هست چون خودشان بهتر از من شما میدوند که قیمت دلاری که در عرض بسیار کوتاه مدت این چنین بالا رفت پس میشود دوباره به ارزش واقعی خود برگردد،واون دسته به اصطلاح اقتصاد دان های که میگویند نمیشود فقط بخاطر منافع یه عده سودجو که اقتصاد مملکت رو به این وضعیت انداخته آمد می گویند نمیشوداگر استوار محکم نگذاریم و قوه قضاییه به این افراد بها ندهد خیلی زود نتیجه مثبت میگیریم..البته خوب بحث تحریم که یک طرف موضوع هم هست که اگر انشاالله بیاری آقای رییسی و همه بزرگان کشور به نتیجه برسد که دیگر بسیاری از درد و رنج مردم حل خواهد شد
محمد۲۱۷۴۶۶۳۱۵:۴۶:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۸
آقای ریس جمهور محترم برادرفقط فقط برای نظارت بر بانکها وبازار،ازتولید به مصرف فقط فقط از نظام وبسیج بااستفاده شود
ناشناس۲۱۷۴۶۷۸۱۵:۵۵:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۸
۶۰تن طلایی که توسط سیف وهمکارانش در بانک مرکزی به یغما رفته باید پیگیر باشید بازگردانده شود هزاران سکه ی طلا که توسط روحانی به ظریف وتیم مذاکننده داده شده هرچه سریعتر به خزانه بازگردانده شود وگرنه خزانه خالی هست وپول هایی که دست مردم است بدون پشتوانه وکاغذی بیش نیستند
ناشناس۲۱۷۴۷۹۷۱۷:۵۴:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۸
رفتن پیش اون ۱۸ونیم ملیارد دلار طلا که زمان احمدی نژاد وارد ترکیه شد و نخست وزیر ترکیه گفت خدا آن را رساند !!
ناشناس۲۱۷۴۷۳۸۱۷:۰۱:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۸
مشکلات اساسی کشور ساختاری است و تا این ساختار ها اصلاح نشود امکان حل مشکلات وجود ندارد، مهمترین ساختاری که باید اصلاح شود ساختار نظارت بر عملکرد قدرت است که تنها از طریق نظارت رسانه های آزاد و مستقل عملی است. لطفا مردم را دنبال نخود سیاه نفرستید.
ناشناس۲۱۷۴۷۵۱۱۷:۱۴:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۸
اگر پولهای که مسئولین .. از کشور تاراج و چپاول کردند به خزانه کشوری برگردد ، تمام مشکلات کشور حل میگردد ! دارایی و اموال تمامی این بنیادها .. و.. اموال ملی و متعلق به عموم مردم ایران است ..
عبدالرضا بیرقدا ر۲۱۷۴۹۴۲۲۰:۳۲:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۸
به امید خدا اقای رییسی با اکثر وزیر های جوان ودرست می تواند از فشار اقتصادی راه حلی درست راشروع کند وبه زودی وضع مردم و اقتصاد روبراه می شود وفقط دولت روحانی 8سال توی ایران پدر مردم رادراورد واقتصا د ایران رابه زیر خط فقر کشاند وتا جایی که توانست .. با یک عده از وزیرهاش خواهش می گنم اگرکسی هست اون ادم .. را محاگمه کند گه به ریش مردم انقلابی نخندد ..
111111۲۱۷۶۰۲۱۱۴:۴۶:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۹
از خودرو و ارز شروع کنند هر موقع تونستن وضعیت بازار ارز و خودرو را حداقل به 2 ماه پیش برگردونن میشه به این تیم امیدوار بود
علیرضا نیکرو۲۱۷۶۰۲۷۱۴:۴۹:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۹
از سرمایه داران مالیات بیشتری گرفته شود بنزین تک نرخی شود ادغام دو یارانه افزایش یارانه ثبات قیمت ها کاهش نرخ دلار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین