آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۲ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۸۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷ هزار و ۹۸۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۱۰ دُز رسید.
از دیروز تا امروز ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۴۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۵ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۱۰ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.
ضرب الاجل رئیسی برای نهایی کردن طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا
رییس جمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت.
رئیسی با بیان اینکه تدوین طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیر نظر دفتر رییس جمهور آغاز شده بود، اظهار داشت: با دریافت نظرات کارگروههای تخصصی و فراخوان پیشنهادات نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید خودمان را مجهز کنیم که اگر کرونا ادامه داشت چگونه کشور را اداره کنیم، تصریح کرد: در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.
ادامه روند افزایشی کرونا
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور، با بیان اینکه روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور در هفته دوم مرداد ماه همچنان ادامه دارد و این روند از قله خیز چهارم نیز بیشتر شده است، گفت: در هفته دوم مرداد ماه همچنان شاهد روند افزایشی بیماران بستری کووید ۱۹ در کشور هستیم.
وی ادامه داد: روند بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نیز همچنان افزایشی است و به بیشترین میزان از ابتدای شیوع اپیدمی کووید ۱۹ تاکنون رسیده است.
بیشتر بخوانید:
ضرب الاجل رئیس جمهور برای نهایی کردن طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا
تکذیب شایعه آغاز واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱
قدرت سرایت "دلتا" ۳۰۰ درصد بیشتر از کرونای ووهان / پروتکلهای محرم جدی گرفته شود
***
روایت قوچانی از برخورد اشتباه اصلاحطلبان با جهانگیری
محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی در این روزنامه نوشت: «کاهش نقش اسحاق جهانگیری در دولت دوم حسن روحانی رابطه مستقیمی داشت با نامزدی بی علت و دلیل او در انتخابات ریاست جمهوری 1396 که گرچه به سود رئیس جمهور تمام شد اما در عمل به ضرر جهانگیری و حتی اصلاحات انجامید و جهانگیری را سوزاند. تا جایی که از همان زمان، ردصلاحیت او در انتخابات 1400 قابل پیش بینی بود.
نوع روابط رئیس جمهور و معاون اول هم به تدریج سردتر و سردتر شد که عوامل برهم زننده آن در درون و بیرون دولت و اصلاحات قابل مشاهده بود. اصلاح طلبان که در سال 1392 از سر ناچاری به روحانی رای داده بودند در سال 1396 خود را عامل پیروزی روحانی احساس می کردند و از روحانی می خواستند سهم بیشتری به آنان بدهد.
اما روحانی گرفتارتر از این بود که به سهم خواهی توجه کند. او بارها اصلاح طلبان را به عنوان شرکای دولت به یاری خواند اما نگاه اصلاح طلبان به جای «حال» بیشتر معطوف به «آینده» بود و اسحاق جهانگیری ناخواسته با راهبرد نادرست اصلاح طلبان به ابزار این چانه زنی بدل شد.
برخورد ابزاری اصلاح طلبان با جهانگیری لحظه به لحظه او را از حاکمیت دور کرد و به ملت هم نزدیک نکرد تا جایی که در انتخابات 1400 جهانگیری از هر دو دور شده بودبدون آنکه اصلاح طلبان نقش خود را در این راهبری اشتباه بپذیرند. آنها به دوگانه «روحانی- جهانگیری» دامن می زدند و نایب رئیس را در برابر رئیس قرار می دادند. در حمله به روحانی و طرح شایعات ناروا گوی سبقت را از اصولگرایان میربودند و روحانی را به رحم اجاره ای یا دولت مستعجل تشبیه می کردند.»
***
آملیلاریجانی اعتبارنامه رئیسی را امضا نکرد؟
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امضا نشدن اعتبارنامه رییسی از سوی آملی لاریجانی، خدشهای ایجاد میکند؟ گفت: بر اساس قانون اگر عضوی از شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس جمهور را امضا نکند خدشه ای در اعتبارنامه ایجاد نمیشود.
وی در ادامه تاکید کرد: اما اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب قبل از مراسم تنفیذ امضا شد و طبیعتا همه اعضایی که در جلسه حضور داشتند اعتبارنامه رئیس جمهور را امضا کردند.
طحان نظیف در پاسخ به این سوال که آیا آیتالله لاریجانی اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضا کرده است یا نه گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ برگزار شد حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند.
وی درباره علت ردصلاحیت برخی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا علتش به داوطلبان اعلام شده است یا خیر، اظهار داشت: ️آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار خود آنان قرار میدهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست.
طحان نظیف گفت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام میکند و تا اینجا هم اعلام شده اما اینکه دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمیدانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیتها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم نمیتوانیم آنها را اعلام کنیم.
وی درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، گفت: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است.
بیشتر بخوانید:
طحان نظیف: نبود امضای عضوی از شورای نگهبان خدشه به اعتبارنامه رئیسجمهور وارد نمیکند
***
واکنش علی لاریجانی به ادعای جدید شورای نگهبان
علی لاریجانی در واکنش به گفته های سخنگوی شورای نگهبان در نامه ای خطاب به این شورا نوشت: «احتراماً سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نمودهاید. متاسفانه نامهای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامهی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.»
***
توضیحات زاکانی درباره تصدی شهرداری تهران
به گزارش خبرگزاری صداوسیما علیرضا زاکانی نماینده قم در نشست با جمعی از اساتید، نخبگان و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران موضوع شهرداری تهران را با من مطرح کردند و من این موضوع را به صحبت با سران قوا منوط کردم.
وی افزود: در صحبت با رییس مجلس و رئیس جمهور، ایشان پیشنهاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بین حضور در شهرداری تهران و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتیهای مردم از شهرداری تهران و نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران حاضر شوم.
آقای زاکانی تصریح کرد: در صحبت با آقای رییسی گفتم برای رفع مشکلات شهر تهران نیاز به کمک و یاری ۳ قوه و همه دستگاهها است و آقای رییسی استدلال کردند شما بروید شهرداری ومن هم کمک میکنم تا مشکلات شهرداری تهران کمتر شود و با خدمت رسانی و همکاری دولت و مجلس، کام مردم شیرین شود و بنده نیز به ایشان قول دادم با همکاری دولت و مجلس بار تهران را از روی دوش دولت بردارم.
وی با بیان اینکه اراده من حضور در مرکز پژوهشهای مجلس و نمایندگی مردم شریف قم است و مگر اینکه نیاز به حضور در عرصهای باشد افزود: پس از انتخابات از من خواسته شد که باید شانه به کار اجرایی بدهم و با حضور در مسئولیتهای اجرایی باید در جهت رضایت حداکثری مردم از انقلاب وکاهش مشکلات کشور حرکت کرد.
***
دولت رئیسی برای شهردار شدن زاکانی قانون را تغییر می دهد؟
علیرضا زاکانی چند روز پیش در یک رأیگیری استمزاجی بیشترین رأی اعضای شورای شهر را آورد اما این همه ماجرا نیست و او با دو مانع اصلی برای شهردار شدن روبهرو است؛ نخست آنکه زاکانی باید تحصیلات مرتبط یا سه سال سابقه اجرایی در حوزه مدیریت شهری داشته باشد که ندارد و دوم آنکه او باید از نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی انصراف دهد. حالا یک خبری آمده است که گویا دولت رئیسی بنا دارد برای شهردار شدن یک شخص به نام زاکانی آییننامه خود که به نوعی قانون محسوب میشود را تغییر دهد
ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به نامهنیوز گفت: «من از جزئیات آییننامه درباره مدرک تحصیلی فردی که میخواهد شهردار شود اطلاع ندارم اما بسیار بعید میدانم که آقای رئیسی برای یک فرد خود را هزینه کند و آییننامه را برای شهردار شدن آقای زاکانی تغییر دهد».
او ادامه داد: «یک نکته دیگر هم متعاقب بحث شهردار شدن آقای زاکانی مطرح است؛ آنکه در مجلس تعداد زیادی چهره موثر نداریم که حالا میبینیم یکبهیکِ آنها از مجلس خارج میشوند. گویا علاوه بر آقای زاکانی که برای شهردارشدن از مجلس میرود، آقایان قاضیزاده، امیرآبادی فراهانی و ساداتینژاد هم برای آنکه در دولت مسئولیتی بگیرند، میخواهند مجلس را رها کنند. اکنون آقای زاکانی مسئولیت مرکز پژوهشهای مجلس را هم برعهده دارد و به هر حال مجلس بسیار مهم است و شایسته نیست برای منصب دیگری قوه مقننه رها شود و واقعا نمیدانم چنین رفتوآمدهایی چه ضرورتی دارد».
این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «مردم نباید احساس کنند که شخصیتها مسئولیت میگیرند تا آن مسئولیت را سکوی پرتاب خود به مسئولیتهای بالاتر قرار دهند. مثلا فردی شهردار شود که بعدها رئیسجمهور شود یا عضو هیئت رئیسه شود که در دولت حضور یابد. این روش درست نیست و مردم احساس خوبی پیدا نمیکنند».
ایمانی در پایان گفت: «بهتر است اگر آقای رئیسی نفرات دیگری را مد نظر دارند از آنها استفاده کنند که مجلس هم در معرض تضعیف قرار نگیرد».
***
مسئولیت عراقچی در دولت رئیسی
به گزارش جهان نيوز، کنار گذاشتن محمدجواد ظریف به علت عملکرد ضعیفش از وزرات خارجه قطعی است. از سوی دیگر اخبار دریافتی حاکیست که عباس عراقچی نیز دیگر در جایگاه معاون وزرات خارجه حضور نخواهد داشت ولی احتمال ابقای وی به عنوان عضوی از گروه مذاکره کننده برای مذاکرات احتمالی آینده همچنان وجود دارد.
عباس عراقچی در پایان دولت روحانی نیز مسئول مذاکرات وین بود که با زیاده خواهی دولت جوبایدن به نتیجه ای منجر نشد.
لازم به ذکر است که عباس عراقچی روزگاری عضو تیم مذاکره کننده به رهبری سعید جلیلی در دولت محمود احمدی نژاد بود و پس از حضور در تیم مذاکره کننده دولت روحانی، با اتخاذ مواضع متفاوت با گذشته عملا در دایره معتقدان به مذاکره مستقیم با آمریکا قرار گرفت.
***
توضیح خطیب زاده درباره برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از نیچروان بارزانی
به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از نیچروان بارزانی رییس اقلیم، آن را یک اشتباه از سوی تیم اجرایی استقبال مستقر در فرودگاه دانست.
سعید خطیبزاده تاکید کرد: ایران همواره به وحدت سرزمینی و تمامیت ارضی عراق احترام گذاشته و در این خصوص سیاست غیرقابل تغییری دارد.