دکتر علیرضا رئیسی: اعلام نوع واکسن و محل واکسیناسیون معلمان/ عملیات واکسیناسیون طبق لیست وزارت آموزش و پرورش

اجتماعی،   4000506058

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت شرایط و نحوه واکسیناسیون معلمان که از فردا همزمان با عیدسعید غدیر آغاز می شود را اعلام و تاکید کرد که هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش در نوع و تعداد واکسن نداریم و مبنا و ملاک ما فهرستی است که آموزش‌وپرورش در اختیار ما می‌گذارد.

دکتر علیرضا رئیسی: اعلام نوع واکسن و محل واکسیناسیون معلمان/ عملیات واکسیناسیون طبق لیست وزارت آموزش و پرورش
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش‌وپرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد ضمن تقدیر از عملکرد معلمان در دوران کرونا گفت: کار معلمان در این ایام زیاد بود و شرایط سختی‌های بسیاری را متحمل شده و ایثارگری و فداکاری کردند. اینکه مدرسه تعطیل شد و معلمان در خانه بودند این‌گونه نبود و کارشان بیشتر شد.

وی افزود: از فرصت‌های کرونا، راه‌اندازی اپلیکیشن شاد بود که یک کار افتخارآمیز است و یک زیرساخت بسیار خوب بود که در این ایام کرونا برای آموزش‌وپرورش ماندگار شد و در آینده نیز در وضعیت‌هایی نظیر تعطیلی مدارس به علت بروز بحران‌های طبیعی و غیره استفاده خواهد شد.

وی بابیان اینکه شاید بتوان آموزش را مجازی کرد اما نمی‌توان پرورش را به صورت مجازی دنبال کرد گفت: در ماه‌های گذشته سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی درباره تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کرده اند و گفته‌اند اصل باید بر بازگشایی مدارس باشد و سپس نسبت به کاهش ریسک‌ها اقدام کرد. میزان ترک تحصیل در دنیا بسیار بالا رفته و شمار کودکان کار نیز افزایش یافته است. ۳۰ درصد کل بازماندگان در دنیا در جمعیت دختران افزایش یافته و قریب به ۳۰ میلیون دختر به آمار بازماندگی از تحصیل در سطح جهان افزوده شده اند.

وی ادامه داد: در دوران تعطیلی مدارس، چند اتفاق مهم در دانش‌آموزان رخ داده است که مورد نخست تغییر الگوی خواب آن‌هاست. وقتی الگوی خواب به هم می‌خورد مسائل بسیاری ایجاد می‌شود. دوم تحرک و فعالیت فیزیکی آن‌هاست که بسیار کاهش یافته است. افزایش وزن آن‌قدر موضوع مهمی است که دو وزارتخانه طرح مشترکی را در زمینه چاقی دانش‌آموزان دنبال می‌کنند. نکته سوم تغییر الگوی تغذیه است که وقتی دانش‌آموزان مداوم در منزل هستند این الگو به هم می‌خورد. با این سه تغییر در کنار مغفول ماندن "پرورش" در دانش‌آموزان در زمان تعطیلی مدارس مواجه بودیم که آسیب‌هایی در پی داشته است.

وی با بیان اینکه توصیه اکید این است که همه به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بروند، گفت: معتقدم اهمیت آموزش حضوری در مدرسه بیشتر است، زیرا دانشجویان توانمندی بیشتری برای کار کردن با ابزار هوشمند دارند و شخصیت و هویت آنان شکل گرفته است. اما بازگشایی ایمن مدرسه باید به چه صورت باشد؟ یک بسته اقدامات برای بازگشایی مدارس نیاز است و فقط واکسیناسیون مطرح نیست. خانواده نقش مهمی در این زمینه دارد و زیرساخت‌های لازم در مدارس هم باید ایجاد شده باشد. تردد، تجمع و تهویه باید تحت کنترل مدرسه باشد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده میزان انتقال ویروس از بچه‌ها به همدیگر بسیار کمتر است تا از بزرگسالان به کودکان و برعکس. اکثر موارد ابتلای کرونا در کودکان به دلیل انتقال ویروس از والدین و بزرگسالان به بچه‌هاست و دلیل علمی‌اش این است که وایرال لود ویروس در کودکان پایین است، زیرا سیستم ایمنی بدنشان بسیار قوی است. سیستم ایمنی از دوران نوزادی به شدت پرکار است و بدن مرتب در حال ساخت آنتی بادی است. واکسن‌های متعددی به بچه‌ها می‌زنند که آنها هم یک ایمنی متقاطعی ایجاد می‌کند. زمانی که ویروس وارد بدن آنها می‌شود چون سیستم ایمنی قوی دارند علائم کم است و انتقال هم کم است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقا کسانی که در معرض خطر هستند معلمان و بزرگسالان هستند گفت: ممکن است یک کلاسی برگزار شود و چند دانش‌آموز بدون علامت هم در کلاس حضور داشته باشند و معلم از آنها ویروس را دریافت کند. باید مبانی علمی این موضوع را تبیین کنیم. همچنین خانواده باید در قالب یک ارتباط مستمر و مستقیم با مراقبان بهداشت مدارس، آموزش ببیند و بداند به‌ محض مشاهده علائم در بچه‌ها از رفتن دانش‌آموز به مدرسه جلوگیری کند و بلافاصله به مرکز بهداشتی ذی‌ربط اطلاع داده شود و همه خانواده‌ها چک بشوند.

وی ادامه داد: دانش‌آموز از خانه که بخواهد به مدرسه برود از سرویس استفاده می‌کند که ما رانندگان را هم واکسینه خواهیم کرد. واکسیناسیون همه معلمان را از روز پنجشنبه، عید غدیر شروع خواهد شد.

وی در ادامه شرایط و نحوه واکسیناسیون معلمان را اعلام کرد و گفت: نخست اینکه باید بگویم این‌طور نیست که بگوییم فلان واکسن را به معلمان می‌زنیم. یک سبد واکسن شامل برکت، سینوفارم و آسترازنکا هست که هرکدام را خواستند می‌زنند. نکته دوم آنکه وزارت آموزش‌وپرورش فهرستی را تایید می‌کند و به ما می‌دهد و ما با آن لیست کار داریم و اگر افرادی هستند که در این لیست نبودند و نامشان جا افتاده بود اگر وزارت آموزش و پرورش دوباره به ما لیست بدهد ما واکسیناسیون آنها را نیز انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد که قول می‌دهیم هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون معلمان نداریم؛ نه در نوع و نه در تعداد واکسن. هر تعدادی را که وزارت آموزش‌وپرورش تأیید کند ما انجام  می‌دهیم. هر راننده سرویسی را هم که آموزش و پرورش تأیید کند ما واکسن می‌زنیم. کارکنان مدرسه مانند نگهبان و نیروهای خدماتی هم هستند که اگر لیست آنها را هم به ما بدهند محدودیتی برای واکسیناسیون آنها هم نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار فرهنگی داریم و با توجه به ظرفیت کشور حدود یک هفته می‌توانیم واکسن آنها را تزریق کنیم، خطاب به مدیران کل استانی وزارت آموزش و پرورش گفت: درخواستم این است که با معاونین بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها جلسه بگذارید و چند نکته را رعایت کنید. ما در مراکز تجمیعی به معلمان واکسن نمی زنیم. چند علت دارد که یکی از آنها حفظ حرمت معلمان است تا در صف نایستند.

وی افزود: مثلاً اگر به عنوان مثال مدرسه ای ۵۰ معلم داشته باشد، ظرف دو ساعت واکسن شان را در همان مدرسه هم می توانیم تزریق کنیم. در کلان‌شهرها می توانید سالن های خوب با تهویه مناسب در نظر بگیرند و بعد نوبت‌دهی شود. ارزشش را دارد که وقت بگذاریم و هماهنگی‌هایی انجام شود تا آموزش‌وپرورش سالن‌های بزرگ، خوب و آبرومند خودش را در اختیار بگذارد، همکار ما تأیید می‌کند و در این صورت به نظرم می‌شود واکسیناسیون را دریکی دو روز برای یک استان انجام  داد.

رییسی با بیان اینکه دوز دوم را هم ۲۸ روز بعد تزریق می‌کنیم گفت: البته اگر آسترازنکا باشد، دوز دوم سه ماه بعد است، اما برای مابقی حدود ۲۸ روز است. درباره تعداد واکسن هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش نداریم و مبنا و ملاک ما فهرستی است که آموزش‌وپرورش در اختیار ما می‌گذارد. با توجه به اینکه دو هفته بعد از تزریق دوز دوم، سطح ایمنی واکسن بالا می‌رود برنامه ما این است که نهایتا دو هفته مانده به مهر، تزریق دوز دوم هم تمام شود.

وی ادامه داد: از فردا، همزمان با عید سعید غدیر، واکسیناسیون فرهنگیان را با حضور وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش آغاز می کنیم و اطمینان می‌دهیم که کار انجام می شود. عجله و دغدغه ای برای واکسن نداشته باشید. رانندگان سرویس را هم واکسینه خواهیم کرد.

رییسی آخرین وضعیت واکسیناسیون کشور را نیز تشریح و اعلام کرد که ما در بحث واردات واکسن از کشورهای خارجی، دچار بدقولی و بدعهدی‌هایی زیادی شدیم، اما الان وضعیت خوب شده و واکسن‌های خوبی به دست ما رسیده است. سرعت تزریق ر ا به بالای ۴۰۰ هزار در روز رسانده‌ایم و تا کنون حدود ۱۵.۸ میلیون دوز واکسن در سطح کشور توزیع کرده‌ایم و تا آخرمرداد ۷ میلیون دوز واکسن دیگر هم دست ما خواهد رسید.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۷۰ درصد ۶۰ سال به بالاها که گروه پرخطر سالمندی بودند واکسینه شده‌اند. وقتی واکسیناسیون در یک رده سنی به بالای ۷۰ درصد برسد ما گروه سنی بعدی را اعلام می کنیم اما به این معنی نیست که نوبت گروه قبلی سوخته است. بنابراین از همه خانواده‌ها و افراد بالای ۶۰ سال که تا کنون اقدام نکرده اند می خواهم که ثبت نام کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اثر واکسیناسیون در کنترل بیماری عنوان کرد: ۹۲ درصد بیماران بالای ۷۰ سال که اکنون در بیمارستان های ما بستری اند کسانی هستند که واکسن نزده‌اند. فقط هشت درصد، کسانی هستند که واکسن زده‌اند و البته همه‌شان بیماری زمینه‌ای داشته اند. از این هشت درصد، حدود شش تا هفت درصد یک دوز واکسن زده‌اند و فقط یک درصد بوده‌اند که دو دوز واکسن زده بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین