هشدار مقام ترکیه به ارمنستان؛ اجازه نمی‌دهیم صلح منطقه به خطر بیافتد

جهان،   4000505024

یک مقام ارشد حزب حاکم ترکیه گفت، اگر ارمنستان پیام‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان را درک نکند، با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود.

هشدار مقام ترکیه به ارمنستان؛ اجازه نمی‌دهیم صلح منطقه به خطر بیافتد

به گزارش  فارس، یک مقام ارشد ترکیه، جمهوری ارمنستان را به در خطر انداختن صلح منطقه‌ای متهم کرد و به این کشور هشدار داد.

 به نوشته خبرگزاری «پن آرمنیان»، «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه»  در توییتی، ایروان را به مشکل آفرینی در مسیر صلح منطقه متهم کرد و نوشت: «اگر ارمنستان پیام‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و الهام علی‌اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان را درک نکند، با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود.»

اظهارات این مقام ارشد ترکیه پس از آن بیان شد که ارتش ارمنستان مدعی تیراندازی قوای جمهوری آذربایجان و جراحت نیروهای ارمنستانی مستقر در خطوط مرزی شد.

 به گزارش این منبع خبری، وی یادآور شد که اردوغان خواستارایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای با مشارکت ۶ کشو است که ارمنستان را نیز  شامل می‌شود. این مقام ارشد ترکیه با توصیف این مسئله به عنوان یک فرصت تاریخی گفت که ترکیه به ایروان اجازه نمی دهد صلح منطقه‌ای را به خطر بیندازد.

این در حالی است که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای صربستانی خود از مواضع ارمنستان در منطقه انتقاد  کرد.

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان  در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای صربستانی خود  «نیکولا سلاکوویچ » در «باکو» گفت:«ارمنستان در مورد مسئله برقراری صلح پایدار در منطقه موضع غیر سازنده اتخاذ کرده است.»

وی گفت: «باکو در حال انجام اقدامات لازم برای اطمینان از صلح پایدار در منطقه است، و تمام گام‌ها را برای پیمان صلح برداشته است. اما متاسفانه  ارمنستان موضع سازنده‌ای در این مورد نشان نمی‌دهد.»

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان افزود: «ارمنستان به این نیات‌ خوب باکو پاسخ نمی‌دهد. چنین نگرشی ضربه‌ای به صلح و پیشرفت در منطقه می‌زند. با استفاده صحیح از وضعیت موجود و رعایت قوانین بین المللی، می‌توان صلح پایدار را در منطقه برقرار کرد.»

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

در تاریخ ۱۳ آوریل سال جاری میلادی، علی اف اعلام کرد که انتظار دارد که پیشنهاداتی از سوی گروه مینسک در خصوص عملکرد بیشتر این کشور دریافت کند و تصریح کرد که می‌تواند نقش مثبتی را در برقراری بیشتر یک زندگی صلح‌آمیز در منطقه ایفا کند. در همان روز، گروه مینسک از دو طرف خواست که از اتهام‌زنی متقابل خودداری کنند و مقدمات مذاکرات سازنده را فراهم آورند.

انتهای پیام/

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین