عفو بین الملل: پای مواضعمان بر سر پروژه پگاسوس ایستاده‌ایم

جهان،   4000501070
عفو بین الملل: پای مواضعمان بر سر پروژه پگاسوس ایستاده‌ایم

در حالی که سازمان عفو بین الملل گفته بود هرگز ادعا نکرده که فعالان، خبرنگاران و سیاستمداران از سوی دولتهای کشورهای مختلف با استفاده از جاسوس افزار پگاسوس متعلق به شرکت اسرائیلی NSO هدف جاسوسی قرار گرفته اند، این سازمان در بیانیه جدیدی چرخشی ۱۸۰ درجه از این موضع خود کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از یاهونیوز، عفو بین الملل در بیانیه جدیدی که در وبسایتش منتشر کرد گفت: عفو بین الملل قاطعانه پای یافته های پروژه پگاسوس ایستاده است و داده ها به شکلی انکارناپذیر با اهداف بالقوه جاسوس افزار پگاسوس شرکت NSO مرتبط هستند.

این سازمان در ادامه این بیانیه نوشت: هدف از شایعات غلطی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند انحراف حواس از هدف گرفتن غیرقانونی گسترده خبرنگاران، فعالان و افراد دیگری که پروژه پگاسوس فاش کرده، است.

عفو بین الملل پیش از این رسانه‌ها را مقصر به تصویر کشیدن غلط گزارش اصلی‌اش کرد. این سازمان اظهار کرده بود که هرگز نگفته که فهرست اخیرا افشا شده از شماره‌ها ارتباطی با پروژه جاسوس افزار پگاسوس دارند. این سازمان ادعا کرد که این فهرست که در بسیاری از رسانه ها انتشار پیدا کرده فهرستی است که از نظر آنها به عنوان اهداف بالقوه مشتریان شرکت NSO در نظر گرفته شده بودند.

چند روز پیش عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد شرکت اسرائیلی NSO جاسوس افزار پگاسوس را در اختیار بسیاری از دولتهای سراسر جهان با هدف جاسوسی کردن از فعالان، سیاستمداران و خبرنگاران قرار داده است.

فهرست افشا شده از ۵۰۰۰۰ شماره تلفن افراد متعلق به اقشار مختلف یک طوفان رسانه ای بر سر رسوایی جاسوسی را به راه انداخت. به گزارش هاآرتص، شالی هولیو، مدیر عامل شرکت NSO ادعا کرد: این فهرست متشکل از ۵۰۰۰۰ شماره تلفن هیچ ارتباطی به ما ندارد.

هولیو این اظهار نظر را در خطاب به روزنامه اسرائیلی کالکالیست مطرح کرد؛ روزنامه ای که در مطلبش ادعا کرد که عفو بین الملل این که این شماره ها ارتباط مستقیم با شرکت NSO داشته باشند را رد کرده و ظاهرا از بیانیه های قبلی خودش عقب نشینی کرده است.

با این در ترجمه انگلیسی رسمی بیانیه عفو بین الملل که ازسوی نماینده های محلی اسرائیلی آنها صورت گرفت، ادعای شرکت NSO رد و بر حمایت این سازمان از تحقیقات پروژه پگاسوس تاکید شده است.

عفو بین الملل در بیانیه‌ای به زبان عبری درباره این فهرست اظهار کرده بود: این فهرستی از شماره‌ها است که به عنوان اهداف مد نظر مشتریان NSO که متعلق به کشورهای مختلف جهان هستند انتخاب شدند. این فهرست نشان دهنده علاقمندی‌های مشتریان این شرکت که خواستار جاسوسی از خبرنگاران، فعالان خقوق بشری، مخالفان سیاسی، وکلا و ... هستند، است. اینها افراد مظنون به کودک آزاری، مجرمان جرایم جدی و تروریست نیستند.

عفو بین الملل همچنین به اسرائیل از بابت صنعت سایبری تهاجمی اش حمله و عنوان کرد که رسوایی مربوط به شرکت NSO تنها "نوک قله یخ است".

به گزارش یاهونیوز، عفو بین الملل همچنین در بیانیه قبلی خود گفته بود: سازمان عفو بین الملل هرگز این لیست را به عنوان لیست جاسوس افزار پگاسوس شرکت NSO ارائه نکرده است هر چند که برخی رسانه های جهان ممکن است چنین کاری کرده باشند.

این سازمان توضیح داد: عفو بین الملل و خبرنگاران تحقیقی و رسانه های همکار با آن از همان ابتدا خیلی صریح گفتند که این فهرست شماره‌هایی است که به عنوان شماره های مورد توجه مشتریان شرکت NSO که حکومت های مختلف در جهان هستند نشانه گذاری شده‌اند. این فهرستی است که نشان دهنده تمایلات مشتریان این شرکت است که برای رصد خبرنگاران، فعالان حقوق بشری، رقبای سیاسی، وکلا و ... ابراز تمایل کرده اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین