روایت "گاردین" از کنش ورزی سیاسی ایران در مساله افغانستان

جهان،   4000421151 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

گاردین در گزارشی به تشدید تحرکات بازیگران مهم منطقه ای در واکنش به تحولات افغانستان و به طور خاص به نقش ایران در این زمینه پرداخته است.

روایت "گاردین" از کنش ورزی سیاسی ایران در مساله افغانستان

 به گزارش الف، "گاردین" در گزارش خود به تشدید تحرکات سیاسی کشورهای مهم منطقه نظیر ایران، پاکستان، ترکیه و حتی چین و روسیه، در واکنش به تحولات جاری در افغانستان و اوج گیری مجدد قدرت طالبان در عرصه معادلات میدانی این کشور اشاره و به طور خاص موضع گیری کشورهای مذکور و تحرکات آن ها در قبال افغانستان را در برهه کنونی، الزامی راهبردی برای آن ها توصیف کرده است. 
گاردین در این رابطه می نویسد:

«همزمان با خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان، کشورهای ایران، پاکستان و روسیه، به نحو فعالی در تلاش هستند تا خلا نظامی، و سیاسی-دیپلماتیک ایجاد شده در این کشور را پُر کنند. این مساله مخصوصا با توجه به پیشروی های اخیر طالبان در خاک افغانستان، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود. 

اخیرا در تهران، "جواد ظریف" وزیر خارجه ایران با هیاتی از طالبان دیدار و گفتگو کرد و در پایان این نشستِ مشترک هم بیانیه ای صادر شد که در قالب آن طالبان متعهد شده که از حملات علیه غیرنظامیان، مدارس، مساجد و بیمارستان ها حمایت نخواهد کرد و در مورد آینده سیاسی افغانستان، قائل به گفتگو و حصولِ توافق است. 

هیات طالبان را در جریان سفر به تهران، "ملا عباس استنکزی"، مذاکره کننده ارشد طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در دوحه قطر، رهبری می کرد. در جبهه مقابل، هیاتی از دولت افغانستان نیز در جریان مذاکرات تهران حضور داشته که رهبری آن با "یونس قانونی"، معاون اسبق ریاست جمهوری افغانستان بوده است. 

به طور همزمان، سه هیات افغانِ دیگر نیز در تهران حضور داشته اند. ارزش و اهمیتِ بیانیه مشترک و پایانی نشست تهران که وعده گفتگوهای بیشتر در مورد آینده افغانستان را می دهد، در نوع خود قابل بحث است با این حال، کنش گری سیاسیِ فعال ایران در مسائل جاری افغانستان در برهه کنونی، تا حدی ریشه در نگرانی های تهران در مورد آینده معادلات افغانستان و کاستن از میزان احتمالِ سرایت درگیری و خشونت ها در افغانستان، به داخل ایران دارد. ایران از جمله همسایگان افغانستان است که مرز زمینی قابل توجهی را با این کشور دارد. 

برخی ارزیابی ها به این نکته اشاره دارند که تا حدودا یک میلیون مهاجر افغانستانی، به سمت مرزهای کشورشان سرازیر خواهند شد تا از شر جنگ داخلی و یا زندگی زیر سایه طالبان، در امان باشند. با این حال، پیشروی های قابل توجه طالبان در مجاورت مرزهای مشترک افغانستان با ایران و حتی تصرف شماری از گذرگاه های مرزی مهم با ایران، هیچ گزینه ای الا کنش ورزی فعال در عرصه معادلات جار ی افغانستان را پیش روی تهران قرار نداده است. 

ارزیابی ها حاکی از این هستند که ایران میزبان حدودا 780 هزار مهاجر افغان با مدارک شناسایی مشخص و قانونی است و در عین حال، جمعیتی بالغ بر 2.1 تا 2.5 میلیون افغان نیز بدون هرگونه مدارک شناسایی و قانونی معتبر، در ایران زندگی می کنند. مساله ای که عملا معادلات افغانستان را برای ایران تبدیل به یک موضوع مهم و قابل توجه کرده است. 

از سویی، روسیه نیز به دنبال دریافت تضمین هایی بوده تا مطمئن شود که طالبان مرزهای شمالی افغانستان را به پایگاهی برای تحریک شورش و ناامنی در کشورهای آسیای مرکزی نخواهد کرد. 

در این راستا، ترکیه نیز اخیرا در اقدامی که از سوی ناظران و تحلیلگران به مثابه حرکتی جهت خشنود ساختن آمریکا و همچنین پیشبرد منافعِ آنکارا ارزیابی شده است، پیشنهاد مشروطِ اعزام نیروی نظامی به افغانستان در قالب یک عضو سازمان ناتو با هدف حراست از فرودگاه بین المللی کابل را ارائه کرده است. در این چهارچوب، "رجب طیب اردوغان" پیشنهاد اعزام نیروی نظامی ترکیه به افغانستان با همکاری مجارستان را ارائه کرده است. 
ترکیه پیش از این نیز در قالب ماموریت نظامی، از فرودگاه کابل محافظت کرده است با این حال، در شرایط کنونی، این کشور هم نگرانِ جاری شدن سیل مهاجران افغان است و هم سعی دارد با اقدامات اینچنینی، تا حدی موقعیت و جایگاه خود در سیاست خارجی آمریکا را که مدتی است مخدوش شده، بار دیگر احیا و بازسازی کند. هیات طالبان به همراه سه هیاتِ افغانِ دیگر که اخیرا در مذاکرات تهران شرکت کرده اند، به طور خاص با این موضع‌گیری جواد ظریف رو به رو شده اند که "شاید مجبور شوند تصمیمات سختی را اتخاذ کنند". ظریف گفته است: "شجاعت در صلح، مهم تر از شجاعت در جنگ است". استدلال اصلی وی نیز در این موضع گیری این بوده که باید از طرح درخواست های حداکثری در جریان ایجاد صلح و مذاکره دوری کرد و تا جای ممکن به صحبت ها و مواضع طرف‌های مقابل نیز گوش داد. 

ظریف همچنین تاکید کرده که تداوم درگیری ها میان دولت افغانستان و طالبان، پیامدهای نامطلوبی را برای این کشور(افغانستان) به دنبال خواهد داشت. در این چهارچوب، بازگشت به گفتگوهای بین الافغانی، بهترین راه حل ممکن است. 

در شرایط کنونی، در داخل ایران، بحث ها و مناظرات زیادی در مورد اینکه چگونه باید با طالبان برخورد شود، در جریان است. برخی در داخل ایران معتقدند که مهاجرت دسته جمعی از داخل افغانستان به ایران که در نتیجه چالش آفرینی های طالبان ایجاد خواهد شد، می تواند برای اقتصاد ایران مفید باشد. در این رابطه "سعید لیلاز"، اقتصاددانِ اصلاح طلبِ ایرانی و همچنین مشاور برخی دولت های پیشین ایران می گوید: "ایران با یک بحران جمعیتی رو به رو است و من معتقدم بهترین و کم هزینه ترین راه حل جهت مخاطب قرار دادن این بحران، پذیرش پدیده مهاجرت از افغانستان به ایران است. ثبات در افغانستان برای امنیت ملی ایران مفید است و می‌تواند به کاستن از دامنه بحران پیری و بحران اقتصادی در ایران کمک کند". 

در این چهارچوب، برخی در داخل ایران می گویند: "طالبانِ کنونی هیچ شباهتی به طالبان قدیمی ندارند. آن ها فهمیده اند که باید با جهان تعامل کنند و در این زمینه، به طور خاص منافع کشورهای منطقه و همکاری با آن‌ها را نیز در اولویت کاری خود قرار دهند". 

در این راستا، "رسول موسوی" مدیر کل غرب آسیای وزارت خارجه ایران نیز می گوید: "طالبان از مردم افغانستان هستند. آن ها جدای از جامعه سنتی این کشور نیستند. این مساله همیشه وجود داشته است. اضافه بر این، آن ها از قدرت نظامی نیز برخوردار هستند. آمرکیا در ماموریت نظامی خود در افغانستان شکست خورده و دیگر قادر نیست علیه طالبان، دست به کنشگری نظامی بزند"». 

به طور کلی اینگونه به نظر می رسد که خلا ایجاد شده از خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان و متعاقبا پیشروی های قابل توجه طالبان در افغانستان، کنش ورزی فعال در عرصه معادلات میدانی این کشور را در ابعاد مختلف، به یک الزام برای بازیگران مهم منطقه ای نظیر ایران، ترکیه، پاکستان و حتی روسیه و چین تبدیل کرده است. دستورِکاری که هم با هدفِ افزایش نفوذ و قدرت بازیگران مذکور در عرصه معادلات افغانستان پیگیری می شود و هم سعی دارد تا به نوعی از تبعات و پیامدهای نامطلوب اوج گیری قدرت طالبان در افغانستان برای اهداف و منافع ملی کشورهای مذکور، تا جای ممکن بکاهد و فضای مدیریت شده ای را در شرایط کنونی در افغانستان، ایجاد کند. 

*لینک: 
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/09/iran-and-russia-move-to-fill-diplomatic-vacuum-in-afghanistan

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۹۴۳۶۰۶:۰۳:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان یک گروه تروریستی است که کوچکترین احترامی برای انسان ها قایل نیست. هر گونه مذاکره و به رسمیت شناختن آنها، اشتباهی است که گریبان کشور را گرفته و در تاریخ ثبت خواهد شد.
کوروش۲۰۸۹۶۸۲۰۹:۴۲:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
واقعا این یک بام و دو هوای سیاست خارجیو نمیفهمم.ما دولت قانونی سوریه رو قبول داریم داعش رو نه و در افغانستان دولت قانونی رو قبول نداریم و یکی مثل داعش رو ( طالبان) قبول داریم.
ناشناس۲۰۸۹۷۴۱۱۰:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
شما ظاهرا خیلی پرتی جناب یک بام و دو هوا!
ناشناس۲۰۸۹۹۱۲۱۱:۳۰:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اتفا قاً حرف درستی زده است. اگر معیار و اصولی در کار باشد، باید شامل همه بشود.
ناشناس۲۰۹۰۰۸۵۱۲:۲۹:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سیاست مگر چیزی جز یک بام و دو هوا است ؟ هرچیزی که منافع ملی اقتضا کند باید آن را عمل کرد
ناشناس۲۰۸۹۸۰۳۱۰:۳۷:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
کی گفته دولت قانونی افغانستان رو قبول نداریم و طالبان رو قبول داریم!؟!؟ برای حق آب هیرمند ما با طالبان مذاکره می‌کنیم با دولت افغانستان یا مثلا اینکه ما با صدام مذاکره کردیم یعنی قبولش داشتیم!؟
ناشناس۲۰۸۹۹۶۶۱۱:۴۶:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هیچ کشوری حق نداره با طالبان مذاکره و دوستی کنه در حالی که همه میدونن داعش و القائده زائیده تفکر طالبانی هست .
ناشناس۲۰۸۹۹۶۹۱۱:۴۷:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
باید کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه و ارمنستان و آذربایجان و گرجستان و غیره رو الگو قرارداد . سبک و روش توسعه مشخصه . نمیشه برخلاف اون عمل کرد. نمیشه ایزوله شد و بعدا" در تمام کالاها خودکفا شد. این فرمول رشد نیست. طالبان نیز راه حل امنیت سازی نیست. اگر طالبان دستنشانده آمریکاست و خودش افعانستان رو داد به طالبان و رفت پس چطور ما با طالبان دست دوستی برای ایستادگی در برابر آمریکا باهاشون میدیم وقتی اونا شریک آمریکا هستن ؟!!!
ناشناس۲۰۸۹۷۰۷۰۹:۵۸:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان دقیقا همان گونه است که شما فرمودید. اما اینکه ما در مورد دولت یا گروهی چطور فکر میکنیم، به هیچو وجه نباید مانع انجام مذاکره و گفت‌و‌گو باشد. قطعا با همه میتوان مذاکره کرد.
ناشناس۲۰۸۹۷۵۲۱۰:۱۷:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
با داعش و النصره و ارتش آزاد سوریه چطور؟
ناشناس۲۰۸۹۸۰۸۱۰:۴۰:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
پس تو سوریه برای چی می جنگیم مذاکره کنیم یا یمن
ناشناس۲۰۸۹۹۵۰۱۱:۴۰:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اولا منافع هر کشوری فرق دارد دوم هم این که داعش و النصره ساخته غرب بود برای تجزیه کشورهای منطقه تازه ریشه ای هم در آن کشورها نداشت
ناشناس۲۰۹۰۲۹۷۱۳:۵۸:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اینهمه مردم عادی در افغانستان درحال کشته شدن و بردگی هستند منافع ما کجای این داستانه؟؟طالبان وحشی همونیه که سر هموطنهای مارو برید همونیه که همین الان داره باز افغانها رو می کشه تفکرات اونها نه تنها برای افغانستان خطرناکه بلکه برای ما هم خطر داره
ناشناس۲۰۹۰۵۶۱۱۴:۵۶:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
وقتی ریشه در آن کشور دارد نمی توانید حذفش کنید قربان فقط باید چشم زهر گرفت تا راه بیاد
ناشناس۲۰۹۰۵۷۱۱۴:۵۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
منافع مردم همه کشورها در انسانیت خلاصه میشه و غیر از این عاقبت تباهی و نیستی است
ناشناس۲۰۸۹۷۳۵۱۰:۰۹:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبانی که سال ها ازنظر ما منفور بود حالا چه استقبالی از حضور آنها شده است
ناشناس۲۰۹۰۰۸۱۱۲:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
ما هنوز هم مرگ بر آمریکا میگیم اما جان و جواد دوتایی چه رمانتیک قدم میزدن!!!!
ناشناس۲۰۸۹۷۸۶۱۰:۲۹:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
ما با آمریکا هم مذاکره کردیم، طالبان که دیگه چیزی نیست!!
ناشناس۲۰۹۰۰۲۹۱۲:۰۹:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
امریکا کشوره طالبان یک گروهک تروریستیه که مردم افغانستان رو داره می کشه و برده خودشون کرده
ناشناس۲۰۸۹۷۹۶۱۰:۳۳:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
شما که همیشه میگفتی منافع ملی از همه چیز مهمتره!! اون موقع اشتباه می‌کردی یا الان!؟!؟
ناشناس۲۰۸۹۹۲۷۱۱:۳۵:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
منافع ملی می گوید که نباید یک گروه تروریست و جانی را به رسمیت شناخت. چه برسد به آنکه آنها را دعوت کرده و با آنها گفتگو کرد.
ناشناس۲۰۹۰۲۱۴۱۳:۲۳:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یعنی آمریکا، پاکستان، عربستان، قطر، چین، ترکیه، .... منافع ملی خودشون رو تشخیص ندادن که با طالبان مذاکره میکنن و حتی ازش حمایت میکنن فقط شما معنی منافع ملی رو میفهمی!؟!؟
ناشناس۲۰۸۹۴۳۷۰۶:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یک عضو ارشد طالبان بعد از تصرف ولایت تخار افغانستان، گفت: هرکس با امیرالمومنین شیخ ‌هبه‌الله بیعت نکند حتی اگر اهل نماز و روزه هم باشد از اسلام خارج است. این عضو ارشد طالبان از حاضران در جلسه سخنرانی خواست سخن او را به گوش همه برسانند تا تمام مردم با امیرالمومنین شیخ‌ هبه‌الله بیعت کنند!
ناشناس۲۰۸۹۴۵۴۰۶:۲۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان پوست خربزه ای است که آمریکا زیر پای ایران انداخته است. یک فرقه وحشی و تروریست که هیچ سنخیتی با ایران ندارد.
ناشناس۲۰۸۹۸۰۶۱۰:۳۹:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
پس چرا موقعی که داعش داشت به مرز ایران می‌رسید می‌گفتی عراق به ما چه ربطی داره!؟!؟
ناشناس۲۰۸۹۹۳۵۱۱:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
برای آنکه در آن موقع همه کشورهای جهان در گیر مبارزه با داعش بودند. .
ناشناس۲۰۹۰۲۰۷۱۳:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مگه اظهارات صریح بارزانی یادت نیست که میگفت از آمریکا و همه کمک خواستیم کسی کمک نکرد اما به محض اینکه به ایران گفتیم کمک کرد!؟!؟!؟
ناشناس۲۰۹۰۲۲۱۱۳:۲۶:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
منظورت از همه، همون ائتلاف آمریکایی هست که بعد از ۲۰ سال مجبور به مذاکره با طالبان شد!؟!؟ اگه ایران نبود که الان داعش به ۸۵درصد سوریه و عراق مسلط شده بود!!!
ناشناس۲۰۸۹۹۳۸۱۱:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چون رسانه های دشمن خودش گفته بودن به ما چه!!!!
علی۲۰۸۹۵۰۵۰۷:۳۶:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فرق طالبان با اسرائیل در چیست ؟ بغیر از اینکه هر دو بجای تکیه بر آرای عمومی با اسلحه حکومت میکنند ؟ افغانستان انتخابات داره چرا با گروهی که به رای مردم افغانستان دهن کجی میکند همکاری می کنیم ؟؟؟؟؟
ناشناس۲۰۸۹۷۳۶۱۰:۰۹:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اینقدر نمی فهمی که طالبان از خود مردم افغانستان است ولی اسرائیل با غصب کردن یه ملت دیگر و تازه از مهاجرین دیگر کشورها ساخته شده؟
ناشناس۲۰۸۹۹۴۱۱۱:۳۸:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان 1000 درصد از اسراییل بدتر است. هیچ کشوری در جهان طالبان را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت.
ناشناس۲۰۹۰۵۹۱۱۵:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
راست میگه 1000 درصد بدتره!! که آمریکا جان به خاطر این غده سرطانی لشکر کشی می کند تا این حکومت غصبی را قدرتمند کند و بقیه را تجزیه!!!
علی۲۰۹۰۰۹۱۱۲:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
کمی مطالعه بفرمایید مقدار زیاد از اعضای طالبان اصلیت پاکستانی دارند و مورد حمایت پاکستان هستند ، منافقین هم اصالت ایرانی دارند و دست به برادر کشی و قانون گریزی زندند ، کشوری که صندق رای دار نیازی به اسلحه برای تعیین قدرت ندارد
ناشناس۲۰۹۰۵۸۱۱۵:۰۱:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان چندین دهه حکومترانی کرده در افغانستان ولی گروهک منافقین چه زمینه ای دارد؟
ناشناس۲۰۸۹۷۹۱۱۰:۳۲:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فرقش اینه که صهیونیستها به زور و فریب کشور فلسطینیها رو اشغال کردن اما طالبان توی کشور خودشون هستن!!
ناشناس۲۰۸۹۹۴۴۱۱:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فلسطینی ها اشتباه بزرگی کردند که زمین هایشان را به یهودیان فروختند.
ناشناس۲۰۹۰۰۷۳۱۲:۲۵:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
الان موضوع این نیست که فلسطینی‌ها کاری خوبی کردن یا نه، الان موضوع تفاوت اسرائیل با طالبانه!!!!
ناشناس۲۰۹۰۵۴۱۱۴:۵۱:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تنها سه درصدش رو فروختند و ۹۷ درصد رو غصب کرد
ناشناس۲۰۸۹۵۵۷۰۸:۲۹:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
الف جان اگه میشه عکس این خبر را حذف کنید خیلی برای کشور افت داره
ناشناس۲۰۸۹۷۹۸۱۰:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یعنی از عکس دونفره با لبخند با جان کری بدتره!؟!؟ تازه امضای اون تضمین هم بود!!!
ناشناس۲۰۸۹۹۴۸۱۱:۴۰:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
ظاهرا خیلی از طالبان خوشت می یاد؟
ناشناس۲۰۹۰۰۶۸۱۲:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
نه! ولی از آمریکا بیشتر بدم میاد!!
ناشناس۲۰۹۰۱۶۵۱۲:۵۹:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اگر یک سفر بری آمریکا نظرت عوض می شود.
ناشناس۲۰۸۹۹۷۲۱۱:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان قاتل هستند و اگر پاش بیافته به ایرانی ها رحم نمی کنند.
عمران۲۰۸۹۵۶۸۰۸:۳۵:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
قول طالبان را در عمل باید سنجید.
ناشناس۲۰۸۹۸۵۴۱۰:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
توبه گرگ، مرگ است
ناشناس۲۰۸۹۵۶۹۰۸:۳۵:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بعضی ها وقتی مذاکرات ایران و اطالبان رو دیدن زبان به مذمت این کار باز کردند ولی امروز مشخص شد قدرت طالبان در افغانستان غیرقابل انکار است و باید با این گروه مذاکره بشه تا منافعمون و جان مردم افغانستان با تدابیر ایرانی ها حفظ بشه.
ناشناس۲۰۹۰۲۳۷۱۳:۳۴:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هزار ساله که این افغانی‌ها دارند با هم می‌جنگند و خون یکدیگر را می‌ریزند و تا هزار سال دیگه هم اوضاع بر همین منوال است. باید یک دیوار در مرزهای شرقی بکشیم و خودمون رو از این جماعت دور کنیم.
ناشناس۲۰۸۹۵۷۳۰۸:۳۸:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
از نظر ما هیچ فرقی بین طالبان و سازمان مجاهدین خلق نیست هردو گروه آدمکش و تفکر نکبت باری دارند که هیچ مردمی حاضرند نیستند زیر یوق اینها باشند
ناشناس۲۰۸۹۵۷۵۰۸:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بهترین کار ممکن همیشه مذاکره هست . ایران باید فعالانه در محیط پیرامون خودش ظاهر بشه .اتفاقات منطقه ای قطعا در جامعه ما هم تاثیر خواهد داشت .همسایه که حتما بی تاثیر نیست.
ناشناس۲۰۸۹۶۳۲۰۹:۰۹:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
عده ای می گویند ایران بحران جمعیتی دارد و مهاجران افغان برای حل این بحران مفید هستند؟ اولا هنوز دهه شصت و هفتادی ها کاملا جذب بازار کار نشده اند و آمار بیکاری جوانان بالای 20 درصد هست و به دلیل فشار عرضه در بازار کار، دستمزدها به شدت پایین هست. نوسرمایه داران خصولتی به این حد از بدبختی نیروی کار ایران هم راضی نیستند؟؟ این حرف ها برای اقتصاد آلمان و مهاجران سوری بود نه ایران با لشگر بیکارانش یا شاغلان گرسنه اش! افغانستانی ها بر خلاف گذشته که بیشتر کارگر ساده بودند در حال حاضر بازار کار ساختمانی ایران رو به شدت تحت تاثیر قرار داده اند و کار برای خرده پیمانکاران ایرانی سخت شده است.
ایرانی ام۲۰۸۹۶۶۰۰۹:۲۶:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بیچاره مردم افغان که هیچ کسی به فکر آرامششون نیست بخدا کمترین حقی که دارن یه زندگی پر از آرامش تو کشورشونه
ناشناس۲۰۹۰۲۲۷۱۳:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هر چی ظلم به افغانی‌ها بشه، حقشونه. به جای اینکه با ناعدالتی و ظلم و تروریسم در کشورشون بجنگند، تنها کاری که بلدند اینه که با مظلوم‌نمایی بیایند ایران.
ناشناس۲۰۸۹۷۵۰۱۰:۱۶:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
من نمی دونم برخی از دوستان بالاخره نظرشون چیه ..وقتی با یک گروه تروریستی مثل داعش می جنگیم می گن چرا جان و پول ایران رو جای دیگه هدر می دید ..وقتی با یک گروه تروریستی مثل طالبان مذاکره می کنیم می گن باهشون رفیق شدید بالاخره چی کار کنیم.. به کدوم ساز برقصیم
به آفرید۲۰۸۹۷۶۹۱۰:۲۴:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
متاسفم برای کسانی که داعشی چند ملیتی را با طالبان با اصالت افغان مقایسه میکنند،این قانون خداست که یدالله مع الجماعه ، اگر چشم بینایی باشد می‌بینید که قدرت طالبان داخل افغانستان بیشتر از حکومت دموکرات دست نشانده افغانستان است، درسته اندیشه های نسبتا بنیادگرایی اسلامی دارند اما یادتون باشه تا یک اندیشه مسنجم نباشد نمی‌تواند حکمرانی خودشو آغاز کنه، و زیر بار فشارهای معاش زندگی انسانهای تحت حکومتش بره،ایران مولفه های قدرت فراوانی در درون سرزمین افغانستان داره، یادتون نره افغانها برادران فارسی زبان ما هستند که به جور زمانه از سرزمین مادریشون جدا شدن، ما در قبالشون مسولیم.
ناشناس۲۰۸۹۸۱۶۱۰:۴۲:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
من نمی فهمم ما برای چی بجای کمک به افغانستان داریم با گروهک تروریستی دوستی می کنیم اونها یک مشت تندرو وحشی هستند که به اسم اسلام دارند جنایت می کنند دقیقا خود داعش هستند!! ما بجای ایستادن کنار دولت قانونی و انتخابات مردم افغانستان داریم با تروریستها چون مخالف امریکا هستند مذاکره می کنیم؟؟؟؟
ناشناس۲۰۸۹۸۵۳۱۰:۵۷:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
طالبان یک گروه جهنمی و ننگین است و هرگونه مصالحه با آنان برای افغانستان و تمام منطقه خاور میانه زیانبار است. قابل توجه کسانی که میگویند این جماعت تغییر کرده اند.
ناشناس۲۰۸۹۹۴۲۱۱:۳۸:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دولت ایران اگر به دولت قانونی افغانستان در جنگ با طالبان اگر کمک نمیکند نباید به طالبان کمک کند .آن ها شیعیان را کافر میدانند و عمل هم کرده اند پشت طالبان از گذشته وهابیون بوده اند القاعده هم پیمان طالبان بوده و هست در موضع ضعف بما چراغ سبز نشان میدهند حال آنکه خطری بالقوه در شرق ایران هستند .
ناشناس۲۰۹۰۰۸۷۱۲:۳۰:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خود امریکا با طالبان مذاکره کرده و به توافق رسیده است
ناشناس۲۰۹۰۲۱۹۱۳:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هر کاری که آمریکا کرد یعنی درسته؟ آمریکا که اون سمت جهانه آیا میزبان میلیون‌ها آواره افغانی و همسایه یک گروه تروریستی و آدمکش میشه؟
ناشناس۲۰۹۰۳۵۶۱۴:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
کی به طالبان اسلحه می ده؟
ABBAS۲۰۹۰۶۷۷۱۵:۲۱:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آمریکا با کشیدن پای خودش از افغانستان می خواهد ایران و چین را درگیر طالبان کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین