فهرست تحریم‌هایی که آمریکا حاضر به لغو آن‌ها شده است

سیاسی،   4000421114 ۱۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت خارجه در گزارشی که امروز به مجلس فرستاد فهرستی از تحریم‌هایی که آمریکا در وین حاضر به لغو آن ‌ها شده است اعم از تحریم های برجامی و تحریم های دوران ترامپ را برشمرد.

فهرست تحریم‌هایی که آمریکا حاضر به لغو آن‌ها شده است

 به گزارش همشهری آنلاین در آخرین گزارش برجام که وزارت خارجه به مجلس فرستاده است درباره مذاکرات وین آمده است:

بر اساس چهارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است، در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به ۲ برجام، کلیه تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بودند، مجدداً رفع خواهند شد. علاوه بر این، کلیه تحریم‌های ترامپ که در صورت استمرار عضویت آمریکا در برجام، نمی‌توانستند وضع شوند ولو به بهانه‌های دیگر نیز رفع خواهند شد. بر این اساس، طرف مقابل عنوان میدارد که در نتیجه بازگشت به برجام، تمامی تحریمهای ذکر شده در برجام ) به شمول بخشی، موضوعی یا شخصی)  و نیز کلیه تحریم‌های وضع شده بعدی که مانع انتفاع ایران از آثار لغو تحریم‌های برجامی می‌شوند رفع خواهند شد.

تمامی تحریم های موضوعی علیه اقتصاد ایران شامل تحریم های قبل از برجام )مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی، کشتی رانی، کشتی سازی و بخش بنادر، طلا و فلزات گرانبها، نرم افزار، صنعت خودرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه، و واردات فرش و مواد غذایی از ایران)؛ و تحریم های بعد از برجام، زمان ترامپ (صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی، عمران، صنایع نساجی، تولید) رفع خواهند شد.

 در نتیجه، آثار این رفع تحریم‌ها به صورتی خواهد بود که کلیه اشخاص غیرآمریکایی، برای اقدام و فعالیت در حوزه‌های زیر با موانع تحریمی آمریکا روبرو نخواهند بود:

الف ـ رفع تحریم های مالی و بانکی : بر اثر رفع این تحریم ها، انجام عملیات مالی و بانکی با دولت ایران، بانک مرکزی ایران، موسسات مالی ایرانی، و سایر اشخاص ایرانی ــ شامل اعطای وام، نقل و انتقال، حساب بانکی (شامل افتتاح حساب و ایجاد روابط کارگزاری و پرداخت از طریق حساب بین بانکی در موسسات مالی غیرآمریکایی)، سرمایه گذاری، خرید و فروش اوراق بهادار، ضمانت نامه، خرید و فروش ارزهای خارجی (شامل نقل و انتقالات مرتبط با ریال)، صدور اعتبارات اسنادی، و معامالت بازارهای آتی کالا و اختیار، ارائه خدمات پیام رسانی تخصصی مالی (سوئیفت) و تسهیل دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم به آنها، خرید یا تحصیل اسکناس آمریکایی توسط دولت ایران و خرید، پذیر ه نویسی، یا ارایه خدمات مربوط به صدور اوراق قرضه دولت ایران ــ مقدور می شود.

ب ـ رفع تحریمهای مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی: بر اثر رفع این تحریمها، خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل، یا بازاریابی نفت و فرآورده‌های نفتی شامل فرآورده‌های پالایش شده نفتی، فرآورده‌های پتروشیمی، یا گاز طبیعی ــ شامل گاز طبیعی مایع ــ به یا از ایران، ارائه کمک، سرمایه‌گذاری (از جمله از طریق مشارکت)، کالا، خدمات (شامل خدمات مالی)، و فناوری که می‌تواند در رابطه با بخش انرژی ایران یا توسعه منابع نفتی آن یا تولید داخلی فرآورده‌های نفتی پالایش شده و فرآورده‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرند، یا فعالیت در بخش انرژی ایران شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو) و شرکت ملی نفت کش ایران و شرکت نفتیران مقدور می‌شود.

پ ـ رفع تحریمهای مربوط به بیمه: بر اثر رفع این تحریمها، ارائه خدمات مربوط به صدور بیمه نامه، بیمه یا بیمه اتکایی در رابطه با فعالیتهای سازگار با برجام ــ شامل خدمات مربوط به صدور بیمه نامه، بیمه یا بیمه اتکایی در رابطه با فعالیتها در بخش های انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی ایران، برای شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، یا برای کشتی‌هایی که نفت خام، گازطبیعی، گاز طبیعی مایع، نفت و فرآوردههای پتروشیمی از یا به ایران حمل می‌کنند ــ مقدور می‌شود.

ت ـ رفع تحریمهای مربوط به کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر: بر اثر رفع این تحریم‌ها، تملک، اداره، کنترل، یا بیمه کشتی‌های مورد استفاده برای نقل و انتقال نفت خام، فرآوردههای نفتی (شامل فرآورده‌های نفتی پالایش شده)، فرآورده‌های پتروشیمی، یا گاز طبیعی (شامل گاز طبیعی مایع) از یا به ایران، اداره بنادر در ایران، همکاری با بخش های کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران یا عاملیت اداره بنادر ایران، یا ارائه خدمات مالی و سایر کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران و با عاملیت اداره بندر در ایران، مشتمل بر خدمات بندری از قبیل سوخت رسانی و بازبینی، طبقه بندی، و تامین مالی، و فروش، اجاره و ارائه کشتی به ایران از جمله به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت خطوط کشتیرانی جنوب یا شرکتهای تابعه آنها مقدور می‌شود.

ث ـ رفع تحریمهای مربوط به طلا و فلزات گرانبها: بر اثر رفع این تحریمها، فروش، عرضه، صادرات یا انتقال طلا و سایر فلزات گرانبها به یا از ایران، به صورت مستقیم یا غیرمستقیمَ، یا انجام یا تسهیل عملیات نقل و انتقال مالی یا ارائه خدمات برای فعالیتهای پیش گفته شامل تامین امنیت، بیمه و حمل و نقل مقدور می‌شود.

ج ـ رفع تحریم‌های مربوط به بخش خودروسازی: بر اثر رفع این تحریم‌ها، اجرا یا تسهیل عملیات نقل و انتقال مالی یا سایر معامالت مربوط به فروش، عرضه، یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازی ایران مقدور می‌شود.

چ ـ رفع تحریمهای مربوط به نرم افزار و فلزات (تحریم برجامی) : بر اثر رفع این تحریم‌ها، فروش، عرضه یا انتقال گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ، و نرم افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به یا از ایران، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در رابطه با فعالیتهای سازگار با برجام، و فروش، عرضه، یا انتقال چنین موادی به بخش های انرژی، پتروشیمی، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران و بنادر ایران، یا انجام یا تسهیل عملیات نقل و انتقال مالی یا ارائه خدمات برای اقدامات مذکور شامل بیمه و حمل و نقل مقدور خواهد شد.

ح ـ رفع تحریمهای مربوطه به بخش های آهن، فوالد، آلومینیم و مس (تحریم ترامپ) : بر اثر رفع این تحریم‌ها، فعالیت اشخاص غیرآمریکایی که در بخش های آهن، فوالد، آلومینیوم، و مس ایران حضور پیدا می‌کنند؛ مالکیت، کنترل و فعالیت هر نهادی که بخشی از صنایع آهن، فوالد، آلومینیوم، و مس ایران است؛ مشارکت در فروش، عرضه، یا انتقال کاال یا خدمات مورد استفاده در رابطه با بخش های آهن، فوالد، آلومینیوم، و مس به ایران؛ خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی بخش های آهن، محصولات آهنی، فولاد، محصولات فولادی، آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، مس و محصولات مسی از ایران؛ یا ارائه خدمات تبعی در حوزههای فوق الذکر؛ همچنین فعالیت موسسات مالی خارجی که تراکنش های مالی جهت فروش، عرضه، یا انتقال کالا و خدمات مورد استفاده مرتبط با بخش های آهن، فولاد، آلومینیوم، و مس به ایران را انجام یا تسهیل می‌نمایند؛ یا خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی بخش های آهن، محصولا آهنی، فولاد، محصولات، آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، مس و محصولات مسی از ایران، مقدور می‌شود.

خ ـ رفع تحریمهای بخش های ساخ توساز، معدن، تولید، منسوجات و بخش مالی: در اثر رفع این تحریم‌ها، فعالیت اشخاص غیرآمریکایی که در بخش های عمران، معدن، تولید، منسوجات و مالی در اقتصاد ایران حضور پیدا می‌کنند؛ مشارکت در فروش، عرضه، یا انتقال کالا و یا خدمات مورد استفاده در رابطه با بخش هایی از اقتصاد ایران که در بالا به آن اشاره شد، به یا از ایران؛ یا ارائه خدمات تبعی در حوزه‌های فوق الذکر؛ و فعالیت موسسات مالی خارجی که تراکنش های مالی جهت فروش، عرضه، یا انتقال کالا و خدمات مورد استفاده مرتبط بخش های تصریح شده از اقتصاد ایران به یا از ایران را انجام یا تسهیل می‌نمایند، مقدور می‌شود.

د ـ حوزه هواپیمایی: بر اثر بازگشت آمریکا به برجام، امکان فروش، اجاره یا انتقال هواپیماهای مسافربری تجاری، خدمات جانبی و لوازم یدکی، نرم افزارهای مرتبط با آن و تعمیر و نگهداری و بازبینی‌های ایمنی و ضمانت‌های مربوط نیز ولو برای اشخاص آمریکایی مقدور خواهد شد.

ذ ـ صادرات فرش و اقلام خوراکی : امکان صادرات فرش و اقالم خوراکی از ایران به آمریکا مقدور خواهد شد

در صورتی که در وین توافق حاصل شود، آمریکا اجرای قوانین کنگره به شرح زیر را متوقف خواهد کرد؛ لذا این تحریم ها فاقد آثار اجرایی خواهند بود:

• قانون مجوز دفاعی سال ۲۰۱۲م.

• قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه سال ۲۰۱۲م.

• قانون آزادی ایران و مبارزه با اشاعه

• قانون تحریمهای ایران در مورد قوانین لغو روادید

و قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا)

ایاالت متحده متعهد است که

هیچ یک از مفاد این قوانین اجرای کامل تعهدات برجامی توسط آمریکا را خدشه دار نکند. این بدان معناست که هر دو قانون بر اجرای کامل تعهدات برجامی آمریکا بالاثر خواهند بود. چنانچه خلاف آن ثابت شود، در واقع نقض تعهدات آمریکا ذیل برجام تلقی خواهد شد، که می‌تواند با واکنش جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و۳۶ برجام مواجه گردد.

آمریکا همچنین در صورت توافق کامل فرمانهای اجرایی زیر را لغو می‌کند:

مربوط به قبل از برجام:

• فرمان اجرایی ۱۳۷۵۴،

• فرمان اجرایی ۱۳۵۹۰،

• فرمان اجرایی ۱۳۶۲۲،

• فرمان اجرایی ۱۳۶۴۵،

• فرمان اجرایی ۱۳۶۲۸،

مربوط به زمان ترامپ:

• بخشی از فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶،

• فرمان اجرایی ۱۳۷۸۱(تحریم صنایع فلزات ایران)،

• فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲(تحریم صنایع معدنی، عمران، نساجی و تولید)،

• فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶(تحریم علیه دفتر مقام معظم رهبری و مجموعه‌های وابسته)،

همچنین شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان به اصلطلاح  «سازمان تروریستی خارجی»  ابطال خواهد شد.

علاوه بر این بیش از هزار شخص حقیقی و حقوقی فرد، نهاد، کشتی و هواپیما از فهرست تحریمهای آمریکا خارج می‌شوند. این فهرست شامل:

• تمامی بانکها و موسسات مالی (به جز یک مورد)

• تمامی شرکتهای بیمه‌ای،

• تمامی شرکتهای نفتی، پتروشیمی و پالایشگاه‌های ایرانی،

• اغلب شرکتهای حمل و نقل، کشتیرانی و کشتی‌سازی،

• اغلب شرکتهای بزرگ در زمینه فلزات،

• سازمان انرژی اتمی و شرکتها و موسسات پژوهشی وابسته به آن

آمریکا حاضر به لغو این تحریم‌ها نیست

در گزارش وزارت خارجه آمده است: در عین حال آمریکا حاضر به رفع بخشی از تحریمهای خود، شامل «تحریمهای اولیه» که افراد و نهادهای آمریکایی را از مبادلات اقتصادی با ایران منع می‌کند و از سالهای آغازین انقلاب اسلامی برقرار و به تدریج انباشته شده است، و نیز فهرستی از افراد و نهادهای ایرانی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شده‌اند (مثل به اصطلاح تروریسم، موشکی، حقوق بشر و ...) نمی‌باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز اساساً هیچگاه در مورد این موضوعات مذاکره نکرده و نمی‌کند. لازم به یادآوری است که مذاکرات وین با کشورهای ۱+۴، و از طریق آنان با آمریکا، صورت گرفته است. مذاکرات غیرمستقیم سختی‌ها و محدودیت‌های خود را دارد: زمانبَر است، و به سادگی در معرض سوءتفاهم قرار می‌گیرد. با این حال با توجه به سیاست اصولی کشور مبنی بر عدم مذاکره مستقیم با آمریکا، تلاش گردید با استفاده از مذاکرات مستمر و طولانی با بقیه اعضای برجام، و تبادل مرتب متون کتبی، حتی الامکان راه هرگونه سوءتفاهم و یا سوءاستفاده بسته شود.

دیدگاه کاربران

امیر۲۰۸۸۷۴۳۱۸:۴۷:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ولی امریکاتمام این چیزهایی هم که نوشته اید،تکذیب کرده
ناشناس۲۰۹۰۰۹۸۱۲:۳۵:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
حالا صداشو در نیار بلاخره یه طوری میشه دیگه.
ناشناس۲۰۹۲۸۰۳۱۰:۴۶:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اتفاقأبایدصداش دربیاد ببینیم راسته یا دروغ. چون مردم زیاد دقایق اخر گل خوردن
ناشناس۲۰۸۸۷۶۱۱۹:۰۴:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دفعه قبل هم گفتن همه تحریم ها لغو شد و دیوار تحریم ها فرو ریخت!!!
ناشناس۲۰۸۸۷۷۸۱۹:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
یادش به خیر بچه که بودیم و وقتی چیزی نمی فهمیدیم، وقتی با یکی قهر می کردیم، فردی واسطه خبر می برد و می آورد.
رضا۲۰۸۸۸۰۶۱۹:۳۳:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مبارک انشاالا
تحریم۲۰۸۸۸۰۸۱۹:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
حالا ببینیم وضع بدبختی مردم را که به تحریم‌ها گره زده بودند بعد از لغو تحریم‌ها چه می‌شود یا اینکه چیز دیگری ثابت می‌شود
محمد رضا۲۰۸۸۸۲۳۱۹:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
انشالله تحریم ها هرچه زودتر برداشته بشن تا مردم عزیزمون یه کم فشار از روشون برداشته بشه
Ali۲۰۸۹۷۱۶۱۰:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
البته بخشی از فشار ها ناشی از سوء مدیریت!!!
ناشناس۲۰۹۱۸۸۰۲۲:۳۹:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هشتاد درصد مربوط به عدم مدیریت داخلی
ناشناس۲۰۹۱۵۰۳۱۹:۳۴:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فشار از روی مردم که کم نمیشه ولی پول برای دزدی آقازاده ها و اختلاس گران زیاد میشه انشاله
عباس عبدی۲۰۸۸۸۴۹۲۰:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
آهای ملت ایران ورودآمریکابه برجام یک سناریوی دیگری است.آگاه باشیددوباره چوب سادگی رونخورید.
ناشناس۲۰۸۸۸۶۹۲۰:۲۵:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
عده ای میگفتند برجام فاجعه بود
ناشناس۲۰۸۹۷۴۵۱۰:۱۲:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
عده ای هم ساده لوحانه رفع تحریم را باور کردند و هنوز هم میکنن!!!!
ناشناس۲۰۸۹۷۸۱۱۰:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
واقعاً نبود . بعد از هشت سال توقف برگشتیم نقطه سر خط . اگر آمریکا و اروپا به تعهدات خودشان عمل می کردند الان نیاز به خواهش و تمنا داشتیم . فرجام ضمانت اجرایی نداشت .
ناشناس۲۰۸۹۸۹۲۱۱:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
حالا هم فاجعه است!!! حتی اگر به سرانجام برسد. چقدر هزینه دادیم؟ چقدر وقت کشور صرف این ناقص الخلقه شد؟ هنوز مانده تا امثال شما آمریکا را بشناسید. آمریکا کلا با کشورهای مستقل مخالف است. این را بفهمید!
ناشناس۲۰۹۰۱۴۰۱۲:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
وقتی که نتیجه نداد , فاجعه نبود؟!!!! وقتی این همه ناملایمات حاصل وقتی تمام فعالیت های اتمی , اقتصادی - و ...تعطیل و هیچ عائدمان نشد این فاجعه - نبود !!!! - - -
ناشناس۲۰۸۸۸۹۵۲۰:۳۹:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
وای خدا یعنی چی‌میشه؟؟ آمریکا چرا اینجوری میکنه
رضا۲۰۸۹۶۸۰۰۹:۴۲:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آمریکایی جماعت بویی از مردانگی نبرده وحرفشون از دهنشون در نمیاد از جایی دیگه در میاد
وحید۲۰۸۸۹۰۷۲۰:۴۶:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خسته نباشید تورم ۲۰۰درصد روابط بین الملل صفر
ناشناس۲۰۸۸۹۱۱۲۰:۴۸:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تضمین هم میده که دیگه تحریم ها رو دوباره وضع نکنه؟؟
ناشناس۲۰۸۹۸۴۲۱۰:۵۴:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مگه قبلاچی داده بودمگه اونم تعهدنبود
مرتضی۲۰۹۱۵۵۳۱۹:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بهترین تضمین گلوله و فشنگ و قدرت نظامی و منطقه ای ایران است.تضمین کتبی و .... چرتی بیش نیست نباید فریب خورد
ناشناس۲۰۹۱۵۶۲۲۰:۰۴:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فقط تضمین........!
ناشناس۲۰۸۸۹۴۵۲۱:۰۹:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مذاکرات غیر مستقیم همواره باعث ضررزیاد کشور شده لجبازی بیخودی
ناش۲۰۸۸۹۵۶۲۱:۱۴:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خوبه خوب به خودتون امید میدین .مشکلات حل شد همه چی ارومه حکومتم در ارامش تو خوابه
ایران۲۰۸۸۹۵۸۲۱:۱۵:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
آنوقت ایران چی باید انجام بده
ناشناس۲۰۸۸۹۶۳۲۱:۱۷:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۱
به آمریکا هیچ اعتمادی نیست باید اول راستی آزمایی شود
حمید۲۰۸۸۹۷۲۲۱:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تا وقتی تضمین در کار نباشد این وعده ها باد هواست و طرف های خارجی ریسک همکاری با ایران را نمی پذیرند!!!!!!!!!!!!!!!!
عبدالله۲۰۸۸۹۸۸۲۱:۳۳:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مخفی کاری و فریب و دروغ در گزارش وزارت خارجه موج میزند.
ناشناس۲۰۸۹۰۱۳۲۱:۵۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خوبه
ناشناس۲۰۹۱۳۴۹۱۸:۳۶:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اگه راس باشه
امیر۲۰۸۹۰۳۱۲۱:۵۹:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خدا کنه راه سوء‌استفاده بسته باشد ولی به اینها اعتمادی نیست به راحتی راه را باز میکنند و زیر حرفهایشان میزنند
ناشناس۲۰۸۹۰۳۲۲۱:۵۹:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
باصنعت موشک سازی کاری نداشته باشند خوبه
ناشناس۲۰۸۹۰۴۸۲۲:۰۴:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
امریکا که همه تحریمها را لغو کرده است ، پس مشکل کجاست ؟ مردم الان پا سوز چه کسانی هستند ؟
ناشناس۲۰۸۹۰۵۴۲۲:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تضمین مورد نظر ایران به کجا رسید؟اگه دوباره چند ماه دیگه زدن زیر میز ما باید چه کنیم؟
مهدی۲۰۸۹۰۶۰۲۲:۱۴:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
این تحریمها را بر میدارد ولی با یک بهانه همه تحریمها را دوباره بر میگرداند
مهدی۲۰۹۴۹۶۹۲۲:۲۳:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۳
دقیقا همینطوره
حسین۲۰۸۹۰۶۳۲۲:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ایول
ناشناس۲۰۸۹۰۶۶۲۲:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
دوسال دیگه بایدن میره یه جمهوری خواه نیاد و روز از نو
ناشناس۲۰۸۹۰۷۸۲۲:۲۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خوبه اگه لغو بشه
ناشناس۲۰۸۹۱۰۳۲۲:۴۱:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
بعید میدانم امریکا اهرم فشار(تحریم) را کنار بگذارد با منطق سازگار نیست.
یعقوب خاکیه۲۰۸۹۱۱۸۲۲:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
قبلا هم توافق کرده بودیم مهم سرتوافق موندنه
نسیم۲۰۸۹۱۲۲۲۲:۵۷:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه
محمدی۲۰۸۹۱۲۵۲۲:۵۸:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
همین تحریم ها علیه ایران را بر دارد کافیه است امضاء کنید بره تمام بشه دیگه مذاکرات فرسایشی پدر مملکت را در آورد ه
ناشناس۲۰۸۹۱۲۹۲۳:۰۰:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۱
اميدواريم به تعهدات خود پايبند باشند. نه اينكه با رفتن بايدن رئيس جمهور بعدي آن را لغو كند .
داود۲۰۸۹۱۴۵۲۳:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
یه کاسه بده آش به همین خیال باش هههههههه!!!!!!
ناشناس۲۰۸۹۱۵۴۲۳:۱۹:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
بر فرض اینکه این همه رفع تحریم کرد در مقابلش آقایون چی باید تقدیم کنن
ناشناس۲۰۹۱۱۷۲۱۷:۳۲:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
برگشت گامها به عقب.
امیر۲۰۸۹۱۵۸۲۳:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
باید بهشان بفهمانید که ایندفعه دیگه اگر خراب بشه درست شدنی نیست و ایران دیگر به هیچکس و هیچ چیز اعتماد نخواهد کرد و تا اخر پیش خواهد رفت
ناشناس۲۰۸۹۱۶۱۲۳:۲۷:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
ضمانت اجرایی اش لغو مکانیسم ماشه باشه بجای اون جهت تایید به عنوان مثال تخلف یکی از طرفین حتما باید ۵عضو دائمی شورای امنیت رائیشون هم عرض باشه و نیاز به تایید هر ۵ عضو باشه
ناشناس۲۰۸۹۱۶۶۲۳:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
رفع تحریمها اونم درعمل خواسته ملت سرافاز ایران
ناشناس۲۰۸۹۱۶۹۲۳:۳۳:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
تکلیف راستی آزمایی و تایید و تضمین کتبی حاکمیت آمریکا چه شد .
مصطفی۲۰۸۹۱۷۱۲۳:۳۵:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
سلام قابل توجه افرادی که اثرات تحریمها بر اقتصاد کشور انکار میکردند
ناشناس۲۰۸۹۱۹۲۲۳:۴۴:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
بزک نمیر بهار میاد
ناشناس۲۰۸۹۱۹۸۲۳:۵۰:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خوب همین ها خوبه، ملت مگه چی میخوان
ناشناس۲۰۸۹۲۰۵۲۳:۵۶:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۱
خسته نباشید به دکتر ظریف و تیمشون
م۲۰۸۹۲۰۸۲۳:۵۸:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
پس تحریم های دارویی چی؟
امیر۲۰۸۹۲۱۵۰۰:۰۵:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
6ماهه همش می گن لغو پس کو؟
ناشناس۲۰۸۹۲۶۵۰۰:۴۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
وزارت خارجه خواب و خیالات خودش رو گزارش داده
نادرشاه۲۰۸۹۲۷۳۰۰:۴۷:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
حالا تعهدات آمریکا چه تضمین ی داره،که مثل ترامپ بازی از خودشون در نیاورند
ناشناس۲۰۸۹۳۰۱۰۱:۱۳:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
احسن
سار ا۲۰۸۹۳۰۲۰۱:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
کاش دنیا دست ب کار بشه و شاخ آمر یکا رو بشکنه چر ا ملت ها باید گرسنگی بکشن ب خاطر این سیاست بازان کافر و بی وجدان ؟ !
محمدرازقی۲۰۸۹۳۰۸۰۱:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
امریکا همش دروغه هیچ تحریمی لغو نمیشه الان ۶ماه گذشت ۳سال دیگه هم همینه منتظر نباشید.
ناشناس۲۰۸۹۳۱۱۰۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
نفوذ در دستگاه های امنیتی و اطلاعات آمریکا، انگلیس، و اسرائیل، یک ضرورت یا یک شغل...
امید۲۰۸۹۳۱۸۰۱:۲۷:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم 18 سال است قرار است آمریکا تحریمها را لغو کند .
ناشناس۲۰۸۹۳۲۰۰۱:۳۱:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
پس چرا دست دست میکنید.ازاین بهتر چی میخواستین.نکنه میخواین آمریکا مستعمره ایران بشه
صابر۲۰۸۹۳۲۶۰۱:۳۶:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فردا به بهانه حقوق بشر و کوفت و زهر مار دوباره تحریم میکنه
ممد۲۰۸۹۳۲۸۰۱:۴۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تا ببینیم با اینهمه دشمنی بیفایده ملت ایران و آمریکا باهم دوست و بدون غرض می باشند
ناشناس۲۰۸۹۳۳۲۰۱:۴۴:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
لطفا موافقط کنید بزارید کشور آروم شه .
ناشناس۲۰۹۰۱۵۰۱۲:۵۲:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یه خرده سوادت رو ببر بالا
ناشناس۲۰۸۹۳۳۳۰۱:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
به نظر خوب میاد . باید قبول کنیم
ناشناس۲۰۸۹۳۴۱۰۱:۵۴:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سلام فردا از تحریم درمیاد یا طرفهای معاملاتو تحریم یا تهدید میکنه که فایده ای نداشته باشه یا بعدی کلا زیر بازی بزنه
ناشناس۲۰۸۹۳۵۲۰۲:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
انشالله که این گاوچرونا سرعقل اومده باشند، واینقدربه مردم دنیاخصوصامردم نجیب ایران زورنگن،
مجید۲۰۸۹۳۵۷۰۲:۲۱:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مردم خیلی خسته شده و از مسئولان می‌خواهیم، با برداشتن هر تحریمی موافقت کرده تا حداقل یک سال مردم زندگی راحتی داشته باشند
Iمیر۲۰۸۹۳۶۳۰۲:۲۵:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چه ضمانتی گرفتید بعد ۵یا ۶ ماه دیگه بعد از ریختن بتن و نابود کردن تجهیزات خودموم زیر وعده و قراردادو عهدنامه نزنن .مگه اروپا تونست امریکارو قانع کنه که این بشه دومی.بایستی ضمانت گرفته شه.
ناشناس۲۰۸۹۳۷۹۰۳:۱۱:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یا خدا
غ۲۰۸۹۴۶۸۰۶:۴۴:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اینها که اگر امریکا متعهد بشه اجرا کنه که خوب هست
شهروند۲۰۸۹۴۷۱۰۶:۴۶:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
باسلام درود بر تیم وزارت خارجه خدا قوت
ناشناس۲۰۸۹۴۷۳۰۶:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یا خدا تحریم ها زودتر برداشته بشه داریم نابود میشیم ،گرانی به اوج رسیده
ناشناس۲۰۸۹۴۷۵۰۷:۰۰:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یک کاسه بخورآش بهمین خیال باش
محمد رضا۲۰۸۹۴۷۷۰۷:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
و اما التزام عملی آمریکا به برجام چی شد.
پویان۲۰۸۹۵۰۴۰۷:۳۵:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یعنی دیگه نمایندگان مجلس چی میخوان #برجام
میلاد۲۰۸۹۵۰۶۰۷:۳۶:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آیا ضمانت اجرایی هم دارد. یا فقط ی تیکه کاغذ است.
ناشناس۲۰۸۹۵۳۴۰۸:۰۲:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چه قصه هایی بافتی بنده خدا تحریمها همچنان هستند
سعید۲۰۸۹۵۷۷۰۸:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مازنده شماهم زنده آمریکا به هیچ عهدی وفادار نخواهدبود. عملکرد گذشته این کشور این و ثابت میکنه
منصور۲۰۸۹۶۰۶۰۸:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
درود بر سرداران دیپلماسی،دکترظریف ودکتر عراقچی
ناشناس۲۰۸۹۶۷۲۰۹:۳۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
به همین خیال باش ش ش ش ش
علی۲۰۸۹۶۲۱۰۹:۰۵:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خوبه تا تنور داغ است
حسین۲۰۸۹۶۳۵۰۹:۱۳:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سلام وخدا قوت به همه مدیران عرصه دیپلماسی
ناشناس۲۰۸۹۶۵۱۰۹:۲۲:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
این هم یک سراب هست به امید رسیدن به آب به چندین سراب رسیدیم
علی۲۰۸۹۶۵۶۰۹:۲۴:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یک گزینه هم ازتحریمهابردارند بازم سودکردیم.پدرمان درامد
ناشناس۲۰۸۹۶۷۰۰۹:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بابا آخر خبر که نوشته اگررررررررر اجرایی بشه. که نمیشه. میشه گفت جناب مخبر آرزو کرده.
حسن۲۰۸۹۶۸۱۰۹:۴۲:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
این که رهبری گفتند،،ضمانت اجرایی و راستی آزمایی و..کجا رفت!!!!!
ناشناس۲۰۸۹۷۱۴۱۰:۰۱:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فقط حرف مابدبخت و بیچاره شدیم زندگیمون برفنا رفت هیچ امیدی نداریم
ابوالقاسم۲۰۸۹۷۳۸۱۰:۱۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سلام لحظه ای درنگ برای کشور ما جایز نیست خدا قوت تیم مذاکره کننده
علی رضا۲۰۸۹۷۶۲۱۰:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
نگو توروخدا! منکه گوشم درد میکنه
رادان۲۰۸۹۷۷۷۱۰:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اول خ خسارتی که بالقوبرجام به ایران وارد شده رابگیرند
جارچی۲۰۸۹۸۰۲۱۰:۳۷:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
با امریکا باید مثل خودشان طرف شد کوتاه نیامده باقدرت صحبت کرد والسلام
سامان۲۰۸۹۸۳۴۱۰:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خدا میدونه اینبار کی رو تحویل میخوان بدن
وفا شاهی۲۰۹۱۱۸۲۱۷:۳۴:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سلام .. با نظر شما موافقم
ناشناش۲۰۸۹۸۴۴۱۰:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
درد آمریکا وارد شدن دوباره به ۱+۵ است و لغو تحریم‌های آبکی که سود چندانی ندارد برای ایران ندارد طعمه سر قلاب است
ناشناس۲۰۹۰۰۰۸۱۲:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اول باید راست ازمایی بشه بعد ایران قبول کنه ک امریکا نزنه زیر همه چی اصل نمیشه ب دشمن اعتماد کرد
ایرانی۲۰۹۰۰۲۰۱۲:۰۷:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اگرقراره این همه تحریم لغو بشه چراهرروز قیمت اجناس بالاتروبالاترمیره
ناشناس۲۰۹۱۴۰۲۱۸:۵۴:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هنوز زود
علی۲۰۹۰۱۵۵۱۲:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چقدر اینا ساده اند
ناشناس۲۰۹۱۵۱۶۱۹:۴۱:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
به امریکاییا نمیشه اعتمادکرد هرموقع رفع شدبعدن بگیم بسم اله
احمد۲۰۹۰۱۷۰۱۳:۰۲:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آقای روحانی چند هفته پیش در جلسه هیئت دولت گفت که ما تحریمها را شکستیم. ؟! عجب رئیس جمهوری!
ناشناس۲۰۹۰۲۰۸۱۳:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تا خدا را داریم همه چیز درست می شود انشالله
ناشناس۲۰۹۰۲۱۱۱۳:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بازم اعتماد.ازقدیم گفتن انسان عاقل ازیک سوراخ دوبارمارنمیزنه ،حالاقضاوت باشماها
دهقان۲۰۹۰۲۱۲۱۳:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود
ایران۲۰۹۰۲۵۲۱۳:۴۳:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یهو از سه هفته پیش چی شد آمریکا راضی شد قبلا که میگفت همه رو نمیتونه برداره
گچساران۲۰۹۰۳۰۴۱۳:۵۹:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آمریکا یه چن سال دیگه هم میخواد ما رو سرکار بذاره..
مرتضی۲۰۹۰۴۲۵۱۴:۲۵:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یک تیم باسواد،باانتخاب رهبری مذاکرات باآمریکارامستقیم انجام‌ دهدومردام راازگرفتاری نجا ت دهند
ناشناس۲۰۹۰۵۵۶۱۴:۵۵:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
حالا در عوض اینکارها ایران چی باید بکنه
ناشناس۲۰۹۰۶۲۰۱۵:۰۹:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
ایشالا ماشالا از کی‌.تاریخ دقیق لطفاً.
امید۲۰۹۱۱۷۵۱۷:۳۲:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
برجام واصلاح طلب برای همیشه به زباله دان تاریخ پیوست
حجت۲۰۹۱۲۹۱۱۸:۰۹:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
وقت مردم رابیشتر ازاین حدر ندید به اروپاوآمریکا اعتماد نکنید.تعهد انها باد هواست
حیدری۲۰۹۱۳۳۴۱۸:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
عجله نکنید دولت جدید تیم مذاکره کننده را عوض کنه.فقط از موضع قدرت میتوا تحریم ها را از بین برد
کاربر۲۰۹۱۳۴۵۱۸:۳۵:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چی بگیم والا
ناشناس۲۰۹۱۳۹۱۱۸:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خدا قوت
رضا۲۰۹۱۳۹۲۱۸:۵۱:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
جک سال
ناشناس۲۰۹۱۳۹۵۱۸:۵۱:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خیلی خوب کی اجرا می شه که آثارش مردم ببین
مجید۲۰۹۱۴۲۰۱۸:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سلام چرا مستقیم با خود آمریکا نباید مذاکره بشه تا سریعتر به نتیجه برسیند
M۲۰۹۱۴۶۶۱۹:۲۱:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یعنی صنعت هسته ای این همه ارزش داره واسه امریکا ؟؟؟
ناشناس۲۰۹۱۵۲۲۱۹:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
فکر نکنم حرفاشون عملی بشه
ناشناس۲۰۹۱۷۳۷۲۱:۳۴:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
هیچ تضمینی نیست و دولت بعدی امریکا میتونه ازش خارج بشه و شُکی دیگر به اقتصاد
ناشناس۲۰۹۱۸۷۸۲۲:۳۹:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دیگر جایی مونده که بتون بریزند
خان۲۰۹۲۱۵۶۰۱:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
الان هم میکن امضای نخست وزیر اسقاطیل که اسمش بنت است..میگن امضای بنت تضمین است
وحید۲۰۹۲۱۶۰۰۱:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
جوک سال
فاطمه زهرا۲۰۹۲۱۶۱۰۱:۳۱:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
خدا بلایی بد تر از اینم سرتون بیاره، آمریکا عین دیو خون خار ب جون کشورتون بندازه تا دست از پرورش تروریست هایی همچو طالب بردارین
ناشناس۲۰۹۲۱۸۰۰۱:۵۳:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
کلمه تحریم بهانه ای بود برای حسن روحانی که ازبی عرضگی های کابینه ومجلسش چشم پوشی کنه همه ک تقصیر امریکانیس الکی این تیترهارو نزنید
اسماعیل۲۰۹۲۳۱۹۰۷:۵۱:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
تحریم یه بهونه ای بود اون بالا نشین ها راحت بالا بکشن،اگه ریس های ما دلسوز بودن تحریم فشارش یک دهم بود
محمد۲۰۹۲۴۰۴۰۸:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
هر وقت این دولت وعده امیدوار کننده داد. بدونید که دیگه قرار وضع از اینم بدتر بشه
احمد۲۰۹۲۷۲۵۱۰:۲۵:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
شتردرخواب بیند پنبه دانه
ارش۲۰۹۴۴۶۴۱۸:۱۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ما حاضریم همه این تحریم ها باشند ولی این مسئولان داخلی نباشند
حیرانی۲۰۹۴۴۷۰۱۸:۲۱:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
چنان‌رونقی‌می‌شود‌که‌مردم‌نیازی‌به‌۴۵تومان‌نداشته‌باشند مسخره‌
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین