اکونومیست: جنگ آمریکا در افغانستان با شکستی فجیع به پایان رسید

  4000421076 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله‌ای اعلام کرد که جنگ آمریکا در افغانستان با شکستی قاطع و فجیع به پایان رسید.

اکونومیست: جنگ آمریکا در افغانستان با شکستی فجیع به پایان رسید

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره،  به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله‌ای به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت، آمریکا در حالی افغانستان را ترک می‌کند که بیش از دو دهه  به ماجراجویی در این کشور پرداخته و علاوه بر ۲ تریلیون دلار هزینه موجب کشته شدن هزاران نظامی و غیرنظامی در افغانستان شد و اکنون بدون داشتن تقریبا هیچ چیزی برای افتخار کردن به آن در حال پایان دادن به این ماجراجویی است؛ جنگی که با شکست فجیع به پایان رسید.

در ادامه این مقاله آمده ، شاید این گفته درست باشد که گروه تروریستی القاعده که آتش جنگ را از خلال حملات ۱۱ سپتامبر شعله ور کرد دیگر عنصر قدرتمندی در افغانستان به شمار نمی‌آید و شاید حتی به کلی از بین رفته باشد؛ اما گروه های تروریستی دیگر همچون داعش به فعالیت در افغانستان ادامه می دهند و نیروهای طالبان نیز به شکل گسترده‌ای نفوذ در افغانستان را آغاز کرده و مناطق مختلف این کشور را به تصرف خود درآورده‌اند.

 بر اساس این گزارش عناصر طالبان اکنون کنترل کامل افغانستان را در دست دارند و در حال پیشروی به سایر مناطق این کشور هستند و دولت افغانستان نیز که تحت حمایت آمریکا قرار داشت اکنون در حال عقب نشینی مداوم است.  از نظر تئوری، طالبان و دولت افغانستان که مورد حمایت غرب هستند  در مسیر مذاکره به سمت توافق صلح گام بر می دارند تا یک نظام سیاسی نو در افغانستان طراحی کنند.

طبق گزارش مذکور، اما در بهترین حالت حمایت شدید مالی و نظامی آمریکا از دولت افغانستان به صورت انجام حملات هوایی مداوم علیه طالبان همراه با فشار گسترده بر متحدان این گروه می تواند این توافق تقسیم قدرت در افغانستان را ایجاد کند. حتی اگر این اتفاق بیفتد که احتمال آن بسیار کم است فضای افغانستان بسیار ناامید کننده خواهد بود؛ چرا که درگیری‌ها در این کشور شدت می‌گیرد  و علاوه بر آن مردم افغانستان با محدودیت‌های متعددی مواجه خواهند شد.

 این رسانه افزود، درحال حاضر محتمل‌ترین سناریو درباره افغانستان این است که طالبان تلاش کند با استفاده از پیروزی های میدانی اخیر خود به زور دولت افغانستان را سرنگون کرده و کنترل کل کشور را به دست بگیرد.  در این شرایط دولت افغانستان نیز شروع به ترک مواضع خود می‌کند و در همین هفته جاری بیش از هزار سرباز افغان از شمال شرقی استان بدخشان به سمت تاجیکستان فرار کرده اند.

در پایان این مقاله آمده است، هرچند که طالبان تاکنون موفق نشده همه شهرهای افغانستان را تصرف و کنترل خود را بر آنها تحمیل کند و حتی ممکن است فاقد نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام همزمان این کار باشد؛ اما ممکن است به جای انجام تحرکات نظامی رو در رو که خسارت های فراوانی به آن وارد خواهد کرد دولت افغانستان را به آرامی برای عقب نشینی تحت فشار قرار دهد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۵۳۰۳۰۱:۱۱:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۴
در انتهای ریاست جمهوری حامد کرزای در مصاحبه با بی‌بی‌سی از او پرسیدند اگر در شروع ریاست جمهوری تجربه امروز را داشتی چه کارهایی را انجام نمی‌دادی؟ پاسخ داد: اول اینکه اجازه نمی‌دادم واردات اقتصاد و تولید در افغانستان را نابود کند. دوم اینکه به کشورهای غربی اعتماد نمی‌کردم. وضع امروز افغانستان تایید کننده حرفهای کرزای است.
ناشناس۲۰۹۵۳۱۰۰۱:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
شوروی چند سال پس از شکست خفت بار در افغانستان سقوط کرد و تجزیه شد. آیا ایالات متحده آمریکا به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد؟!
ناشناس۲۰۹۷۲۰۶۰۳:۰۶:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۵
شوروی به دلیل نبود دموکراسی و آزادی سقوط کرد و از بین رفت. آمریکا حداقل به سرنوشت شوروی دچار نمیشه! ولی شکست آمریکا در افغانستان می‌تونه به افول هر چه بیشتر قدرت و نفوذ آمریکا در جهان منجر بشه.
ناشناس۲۰۹۵۳۴۲۰۱:۳۳:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
شکست فجیع برای آمریکا یا برای افغانستان؟
ناشناس۲۰۹۵۳۶۰۰۱:۴۴:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۴
میشه با آمار و ارقام مقایسه ای ابعاد این شکست عجیب رو بیان کنید
ناشناس۲۰۹۷۴۰۰۱۰:۳۲:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۵
سواد دارى؟ البته شك دارم. نوشته ٢٠٠٠ ميليارد دلار. خود امريكايى ها ميگند باختيم تو ميگى نخير برديد
ناشناس۲۰۹۵۶۲۸۰۸:۲۱:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۴
آمریکا 2 دشمن وحشی و جنایتکار ایران را در عراق و افغانستان نابود کرد. ..
ناشناس۲۰۹۷۲۰۹۰۳:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۵
طالبان که الآن داره در افغانستان جولان میده! سرنگونی صدام هم باعث یکسری ناامنی‌های گسترده در منطقه شد و درنهایت باعث صدمه و ضرر به ایران و اقتصاد ایران شد. عملکرد آمریکا در منطقه خاورمیانه واقعاً افتضاح بود و ناامنی رو تشدید کرد.
ناشناس۲۰۹۷۳۹۸۱۰:۳۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۵
ياد جنگ حزب الله و اسراييل سال ٢٠٠٦ افتادم كه ييفتاه رون تل و ايلان هرارى از ژنرال هاى ارشد اسراييلى گفتند ما جنگ رو باختيم، دن حالوتس فرمانده ستاد كل ارتش اسراييل بركنار شد ولى جماعت منوتو بين و لوگو پپسى بين ايرانى ميگفتند نه خيرم اسراييل برده
ناشناس۲۰۹۵۶۵۹۰۸:۵۲:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اینطوری که ما دیدیم و می بینیم تا زمانی که امریکایی ها در افغانستان حضور داشتند طالبان به جز حرکات مذبوحانه محدود و کودک کشی در مدرسه و خیابان کار دیگه ای نمیتونستن انجام بدن ( کاری که تو قلب اروپا با آن سیستم امنیتی قوی اش صورت میگرفت ) ولی به محض رفتن شان الان نصف افغانستان را تصرف کردند ، این اسمش قدرته حالا اکونومیست اگه اینجوری میگه حتما جایی نفع داشته.
ناشناس۲۰۹۵۶۸۴۰۹:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۴
دولت افغانستان دست نشانده امریکا وطالبان مزدور پاکستان وعربستان است ودر هر حال بقای هیچکدام به نفع ایران نیست ما باید با ایجاد جبهه ای متحد ازتاجیکها وهزاره ها مانع از نابودی تدریجی فرهنگ ایرانی وتشیع توسط دشمنان آن در افغانستان بشویم
ناشناس۲۰۹۵۹۶۱۱۱:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اونایی که میخوان نظر بدن حواسشون باشه این مطلب مقاله کیهان نیست، مقاله مجله اکونومیست انگلیسه!!
ناشناس۲۰۹۶۰۹۱۱۲:۲۹:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۴
غرب غارتگر به رهبری آمریکای در بند صهیونیست بزودی مجموعه ای متنوع از تحریمها رو برای کنترل و چپاول منابع انسانی و سرزمینی افغانستان اعمال خواهد کرد!
ناشناس۲۰۹۶۵۸۲۱۶:۳۴:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
سیاست خارجی، امنیتی و نظامی آمریکا به شدت آشفته است. مشکل آمریکایی‌ها اینه که استراتژی مشخصی در برابر چالش‌های بین‌المللی به خصوص مشکلات جهان اسلام ندارند. آمریکا مثل یک غول خیلی بزرگه که مغز کوچکی داره و درنهایت نمی‌تونه نقش‌آفرینی مناسبی داشته باشه. غولی که البته در سال‌های گذشته از نظر اقتصادی و نظامی هم تضعیف شده.
ناشناس۲۰۹۷۵۳۳۱۲:۵۶:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۵
طالبان افغانستان تصرف میکند و دوباره برای نجات افغانستان به انجا حمله میکند. این دور تسلسل ادامه دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین