بازار خودرو کِی از خواب عمیق برمی خیزد؟

اقتصادی،   4000417028

روند راکد بازار خودرو برای بسیاری از مردم قابل توجه است و عده ای خریدار سر در گم خرید خودرو هستند.

بازار خودرو کِی از خواب عمیق برمی خیزد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها بازار خودرو حال و هوای خوبی ندارد. بازار خودرو، چه داخلی‌ها، چینی‌ها و چه وارداتی‌ها حتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری از خواب سنگین و شاید سکته شدیدی که کرده بلند نشده و بیرون نیامده است.

قیمت‌ها در بازه‌ای از زمان به دلیل کاهش نرخ ارز (دلار) تا مرز ۲۱ هزار تومان (پیش از برگزاری انتخابات و با قوت گرفتن احتمال امضاء برجامی دیگر) با افت مواجه شد، اما این روز‌ها با رسیدن دلار روی کانال ۲۵ هزار تومان از طرفی برخی فروشندگان بر قیمت‌ها افزوده و مصرف کنندگان نیز از بازار خرید گویی رخت بربسته و شاید منتظر رویداد مثبت اقتصادی سیاسی دیگری برای کاهش و ثبات قطعی قیمت‌ها هستند.

تغییر سلیقه مردم در خرید خودرو
مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشه بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب‌های گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مایتهاج روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگریک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روز‌های خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

مدتهاست خریداری نیست!
یکی از نمایشگاه داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: بازار خودروها این روزها در رکود بسیار نامطلوبی به سر می برد. قیمت خودرو رو به افزایش است اما از طرفی هیچ خریداری در بازار حضور ندارد. 

تشدید بیماری کرونا و آغاز پیک پنجم این بیماری عاملی شده تا اصناف امروز تصمیم به تعطیلی بسیاری از واحد‌های صنفی بگیرند. برهمین اساس و مطابق ابلاغیه اتاق اصناف ایران به جز گروه کالایی یک اصناف گروه دو سه و چهار از ۱۳ تیرماه تا رفع تشدید بیماری در شهر تهران تعطیل شده اند.

همین موضوع عاملی شده تا نمایشگاه داران خودرو نیز تعطیل و به نوعی معاملات در بازار خودرو که در رکود قابل توجهی به سر می‌برد متوقف شود. البته در روال گذشته که نمایشگاه‌های خودرو به دلیل بیماری کرونا تعطیل بودند برخی خرید‌های خود را از طریق بازار‌های غیررسمی انجام می‌دادند. ولی این بار ثبات قیمت‌ها رکود در بازار عاملی شده تا خریداران تمایلی به خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی نداشته باشند

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین