سردار جلالی: سقوط آبشاری آمار و تغییر ساختار جمعیت تهدیدزاست/ فرصت محدود اصلاح ساختار جمعیت

اجتماعی،   4000327037 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سقوط آبشاری آمار و تغییر ساختار جمعیت تهدیدزاست بر ضرورت اصلاح سیاست‌های جمعیتی در کشور تاکید کرد.

سردار جلالی: سقوط آبشاری آمار و تغییر ساختار جمعیت تهدیدزاست/ فرصت محدود اصلاح ساختار جمعیت

به گزارش فارس، در مراسمی با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، پروفسور محمد اسماعیل اکبری، پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران و معاونین سازمان، آیین معارفه «مشاور عالی ریاست سازمان در امور صیانت از ساختار جمعیت، سلامت عمومی و پدافند زیستی» برگزار شد.

سردار جلالی، در این آئین با گرامیداشت یاد و مقام شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع از وطن و حرم آل الله، و تبریک ایام دهه کرامت اظهار داشت: پدافند غیرعامل به لحاظ راهبردی مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

وی با بیان اینکه رصد و مقابله با تهدیدات انسان ساخت در حوزه اقدامات سازمان پدافند غیرعامل قرار دارد، گفت: در این حوزه شاهد دو مولفه اساسی هستیم، نخست آن بخش از تهدیدات انسانی که ماهیتی نرم افزاری دارد همچون تفکر، استراتژی، ساختار، مدیریت و مانند آن. مولفه دوم، تهدیداتی با ماهیت سخت افزاری است مانند تکنولوژی که مبتنی بر دانش و فناوری است و در دنیای امروز شاهد رشد و تغییرات بسیار سریع آنها هستیم. یعنی برخلاف تهدیدات طبیعی که در طول سال‌های عمر بشر تقریبا بدون تغییر است، تهدیدات انسان ساخت سیال و پویاست.

اشراف بر تهدیدات انسان ساخت نیازمند رصد دائمی است

سردار جلالی با بیان اینکه پویایی و سیال بودن تهدیدات انسان ساخت نیازمند یک رصد دائمی و وظیفه ذاتی پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: حوزه اقدام پدافند غیرعامل نیز سه سطح کلی راهبردی، عملیاتی و فنی و اجرایی را شامل می‌شود.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مقوله جمعیت با توجه به تاثیرات آمایشی، مدیریت توسعه فضایی کشور، پایداری، تاب‌آوری و بازدارندگی جامعه جزو مباحث راهبردی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

شاهد سقوط آبشاری آمار جمعیت در کشور هستیم

وی با اشاره به اهمیت سیاست‌های جمعیتی در کشور تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل در رصد تهدیدات انسان ساخت، پیدا کردن منشا تهدیدات است. برای مثال شاهد سقوط آبشاری آمارهای جمعیتی کشور هستیم. این در حالیست که ما در دهه 60 از رشد جمعیتی برخوردار بودیم که ثمره آن، منابع انسانی و سرمایه نیروی جوان کنونی است که ظرفیت بسیار مناسبی را برای توسعه کشور فراهم کرده است. 

پیامدهای تهدیدزای کاهش نرخ موالید در کشور

وی با اشاره به پیامدهای جدی کاهش نرخ موالید در کشور تصریح کرد: متاسفانه به علت عدم پرداخت درست، علمی و راهبردی به این تهدیدات، عمق واقعی فاجعه تاکنون مشخص نشده است. اما آنچه مشخص است، تغییر ساختار جمعیتی کشور در آینده، منشا بحران‌های بسیاری از جمله کاهش جمعیت پویا خواهد بود که وابستگی به نیروی کار خارجی را اجتناب ناپذیر خواهد کرد که این بحران منابع انسانی کمترین عوارض آن در حوزه اقتصادی، کاهش نرخ  رشد اقتصادی  و درامد ملی کشور است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تضعیف انسجام، وحدت ملی و اقتدار کشور را از دیگر پیامدهای تحقق سیاست‌های کاهش جمعیت کشور دانست و ادامه داد: در حوزه امنیت و بازدارندگی نیز باید گفت که اساسا دفاع ما مردم پایه و مبتنی بر نیروهای انسانی است و کاهش جمعیت حتما در بعد دفاع و تامین امنیت کشور اثرگذار است.

وی با اشاره به تاکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب، بر لزوم چاره اندیشی در سیاست‌های کلی جمعیت خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حمایت‌ها و تلاش‌های دانشمند متعهدی چون پروفسور اکبری، طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" از سوی نمایندگان دلسوز مجلس انقلابی یازدهم در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً مصوب شد و به نتیجه رسید که جای تشکر و قدردانی دارد.

سردار جلالی تصریح کرد: با توجه به ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، با مشورتی که با جناب آقای پروفسور اکبری داشتیم، قرار شد بازتعریفی را در موضوع "صیانت از ساختار و جوانی جمعیت" ذیل ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل انجام دهیم. 

نیازمند برنامه ملی در حوزه جمعیتی هستیم

به گفته سردار جلالی، ما نیازمند برنامه ملی در حوزه جمعیتی هستیم که وظایف و مسئولیت دستگاه‌ها در آن بازتعریف شود. البته بخش زیادی از این وظایف در قانون دیده شده است که همین قوانین در صورت تصویب می تواند در قالب برنامه ملی تعریف شود. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ظرفیت خوب معاونت‌ها و قرارگاه‌های این سازمان در زمینه عملیاتی شدن و مطالبه‌گری سیاست‌های جمعیتی در دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت‌ها و تجارب جناب آقای پروفسور اکبری در زمینه پیشبرد اهداف راهبردی سازمان در حوزه صیانت از جمعیت به بهترین نحوه بهره ببریم.
فرصت جبران و اصلاح ساختار جمعتی وجود دارد

پروفسور محمد اسماعیل اکبری نیز در این مراسم با بیان اینکه به دیدگاه بنده، در حال حاضر، مقوله تغییر در ساختار جمعیت حساس‌ترین مشکل و معضل اجتماعی انسان ساخت در کشور ماست، اظهار داشت: سالها قبل از تذکر و بیانات مقام معظم رهبری در مورد مقوله جمعیت در سال 93، تلاش‌هایی از سوی بنده در سمت‌های مختلفی که در وزارت بهداشت داشتم صورت گرفت که متاسفانه به علت برخی مسائل راه به جایی نبرد. 

وی ادامه داد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری، تصمیم گرفتم تحقیقی را در مورد شرایط جمعیتی کشور شخصا انجام دهم. متاسفانه به علت نواقصی در سیستم سنجش و آمار، ما در آن زمان قدرت تبیین مناسب مسائل را نداشتیم. این در حالیست که  در نامه‌نگاری‌هایی که از سوی برخی نهادهای مسئول انجام شده بود، اعلام کرده بودند که شرایط جمعیتی بر اساس سطح جانشینی باروری متعارف، مطلوب است.

اکبری بابیان اینکه در سال 94 تصمیم گرفتم وارد یک مطالعه بین‌المللی با گروهی از دانشمندان جهانی شوم، توضیح داد: در طول این مطالعه من متوجه عمق فاجعه‌ای که در ساختار جمعیتی کشورمان در حال رخ دادن بود شدم و درنهایت 3 مقاله در ژورنال بسیار معتبر لنست به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های بعد از انقلاب متاسفانه سیاست‌های جمعیتی‌ وارداتی بوده، تصریح کرد: در مطالعه جمعیت منطقه (شرق مدیترانه) در 70 سال گذشته (قبل از 2017) متوجه شدیم که همه منطقه شاهد کاهش روند رشد جمعیت بوده ولی این کاهش در ایران وحشتناک و دردناک است که در سال‌های بعد از انقلاب این سقوط وضعیت بدتری پیدا کرده بود. همین مطالعات سبب شد که در سال 95،  با انتشار مقاله علمی اثبات کردیم که داده‌های ایران در زمینه رشد جمعیت که از سوی دستگاه‌های متولی کشور اعلام می‌شود اشتباه است. 

پروفسور اکبری متذکر شد: پس‌از هشدارها پیرامون حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت و تغییر ساختار جمعیتی کشور، توانستیم اقداماتی درزمینه اصلاح سیاست‌ها و ساختارها انجام دهیم ولی متأسفانه اجازه عملیاتی شدن به آن داده نشد.
وی با بیان اینکار ترمیم ساختار جمعیتی یک راه حل اصلی دارد و آن فرزندآوری است، تصریح کرد: متاسفانه دست‌هایی در کار است که هربار با بهانه کردن و بزرگنمایی مسائلی حاشیه ای به دنبال انحراف افکار عمومی از مسئله اصلی است. 

کاهش قریب به ۴۰۰ هزار تولد در سه سال گذشته

پروفسور اکبری خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در ۳ سال گذشته قریب به ۴۰۰ هزار نوزاد کمتر متولد شده است اما معتقدم همچنان فرصت محدودی برای جبران و اصلاح ساختار جمعتی وجود دارد. امیدوارم با توجه به ظرفیت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، بتوانیم منشا اقدامات راهبردی اصلاحی در زمینه اصلاح ساختار جمعیتی باشیم.

در انتهای این برنامه از سوی سردار جلالی، حکم مشاور عالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور "در امور صیانت از ساختار جمعیت، سلامت عمومی و پدافند زیستی"  به پروفسور محمد اسماعیل اکبری اعطا شد. در بخشی از متن این حکم آمده است؛

انتظار می رود بفضل الهی در تحقق ماموریت‌های ذیل که از اهداف بلند کشور و دغدغه های مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) و مندرج در تدابیر و سیاست‌های کلی و بالادستی کشور است، به اینجانب مشورت‌های علمی و تخصصی ارائه فرمائید:

• ارتقای ظرفیت نظارتی و هماهنگ‌کنندگی سازمان پدافند غیرعامل کشور در مسیر توسعه اقدامات کلیه دستگاه های اجرایی در حوزه ارتقای سلامت عمومی، پدافند زیستی و صیانت از ترکیب و ساختار بهینه جمعیت کشور از طریق تدوین برنامه منظم و پیگیری مستمر.

• بررسی و تبیین اقدامات هوشمندانه در برابر شیوع مصرف و وابسته سازی سبد غذایی مردم شریف به محصولاتی که در آنها از فناوری های نوین استفاده شده و می تواند بر سلامت عمومی، رشد و ساختار جمعیت تاثیر سوء بگذارد.

• دستیابی و استقرار الزامات، ضوابط و سازوکارها و نظارت بر اجرای موضوع ماده 65 مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» و...

لازم به ذکر است، پرفسور محمداسماعیل اکبری به‌عنوان بنیان‌گذار آموزش پزشکی جامعه‌نگر در ایران، در کسوت‌های استادی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ریاست انجمن علمی آموزش پزشکی ایران، ریاست مرکز تحقیقات سرطان و ریاست کارگروه علمی-تخصصی جمعیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول خدمت است. 

وی معاونت وزارت بهداشت طی سالیان مختلف، ریاست و تأسیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاورت عالی وزرای بهداشت، عنوان مدیر نمونه جنگ، از مسئولین اصلی و بنیان‌گذاران ستاد امداد و درمان جنگ و ازجمله طراحان اصلی ساختار بهداشتی جنگ تحمیلی، عنوان چهره فرهیخته استان همدان، کسب جایزه ملی جمعیت، کسب جایزه بین‌المللی مبارزه با دخانیات و افتخار طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین واکسیناسیون کشور (۳۳ میلیون نفر تنها در یک‌ماه در برابر سرخک و سرخجه واکسینه شدند) که از بزرگ‌ترین واکسیناسیون‌های موفق بین‌المللی نیز محسوب می‌شود را در کارنامه دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۴۸۴۱۱۱۲:۲۰:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۲۷
.. در زمینه کاهش جمعیت اصلا اقتصاد ومسکن و بیکاری و عدم ازدواج تاثیر نداره و قراره .. جمعیت افزایش پیدا کنه؟؟
ناشناس۲۰۴۸۴۲۱۱۲:۲۶:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۷
وضعیت اقتصادی کشور را سامان بدهید ، دست آقازاده ها ودزدها از این کشور قطع کنید ، امنیت شغلی ومسکن را طبق قانون اساسی حل وفصل کنید ، وضعیت جمعیتی کشور بدون هیچ مشکلی حل خواهد شد .
ناشناس۲۰۴۸۴۴۵۱۲:۳۷:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۲۷
کاهش ارزش پول ملی چطور؟ .. اینها تهدید نیستند؟
ناشناس۲۰۴۸۴۵۰۱۲:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۲۷
زنان را برگردانید به خانه خود به خود حل می شود وگرنه همین آش و کاسه است
کامنت خوان الف۲۰۴۸۴۸۱۱۲:۵۸:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۷
اقتصاد و معیشت و رفاه نسبی اگر اصل نباشند لااقل یک ضرورت است و تا زمانی که این ضرورت وجود نداشته باشد دلیلی برای ازدیاد جمعیت وجود ندارد .
ناشناس۲۰۴۸۵۰۶۱۳:۱۹:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۲۷
سردار .. گرانی بی آبی خشکسالی بیکاری را بینید ..
ناشناس۲۰۴۸۵۴۵۱۳:۴۸:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۲۷
در دولت رییسی قطعا بیشتر کردن مردم در دستور کار است.
ناشناس۲۰۴۸۵۴۹۱۳:۵۲:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۲۷
من پسری هستم که ۳۰ سال رو رد کردم و ازدواج نکردم چون از آینده می ترسم. از عدم ثبات کشور و پیشبینی ناپذیر بودن شرایط اقتصادی،سیاسی و اجتماعی و البته شکاف های فرهنگی که پیدا کردن همسر رو سخت کرده. بابا هر جامعه ای ۴۰ سال درگیر انواع جنگ های نظامی و اقتصادی باشه، مردمش طبیعی و سالم می مانند؟ من که از زندگیم راضی نیستم و البته خودم مسئول اصلی آن هستم..
ناشناس۲۰۴۸۵۸۹۱۴:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۲۷
از فراهم کردن زندگی معمولی برای همین جمعیت فعلی مانده ایم
ناشناس۲۰۴۸۶۱۲۱۴:۴۵:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۲۷
بیکاری گسترده . سردار نفست از جای گرم بلند میشود
ناشناس۲۰۴۸۷۰۰۱۵:۴۱:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۷
ریشه تمام مشکلات کشور اقتصادی است که متاسفانه هنوز عده ای آنرا قبول نکرده اند!
ناشناس۲۰۴۸۷۳۶۱۶:۲۶:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۲۷
حالا نه این که ما متولدین دهه شصت خیلی خوشبختیم. 40ساله مون تمام شد هنوز مجردیم
ناشناس۲۰۴۸۸۹۵۱۹:۰۱:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۲۷
گوشت رو گرون کردید حداقل یه دارو دوایی بدین
ناشناس۲۰۴۸۹۳۶۲۰:۳۰:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۲۷
الان هر کی بخواد بچه بیاره باید بالای5 میلیون هزینه کنه حد اقل همین یه قلم را صفر کنید کمتر شعار بدید کمی عمل . کو عمل..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین