جولان دیپلماسی در مناقشه فوتبالی ایران و عربستان

ورزشی،   4000327022

برای نخستین بار پس از مدت‌ها، رییس کمیته ملی المپیک ایران به پیگیری دیپلماتیک مناقشه فوتبالی ایران و عربستان اشاره کرده که با هماهنگی مقامات ارشد کشور صورت گرفته است، چالشی که همچنان معلوم نیست حل آن در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی نمایندگان ایرانی در خاک خود می‌توانند میزبان رقبای سعودی خود باشند.

جولان دیپلماسی در مناقشه فوتبالی ایران و عربستان

به گزارش ایسنا، به تازگی رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از مقامات رسمی و ارشد ورزش ایران، گفته که با هماهنگی مقامات ارشد کشور به دنبال دیپلماسی فعالیت ورزشی با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان هستیم تا بتوانیم بستری برای دیپلماسی سیاسی و بازسازی روابط فراهم کنیم و برگزاری بازی دوستانه بین ایران و عربستان در ریاض و تهران می‌تواند به کاهش عصبیت سیاسی بین مردم و دولت دو کشور منجر شود.

پس از مدت‌ها این نخستین بار است که یک مقام رسمی ورزشی در رابطه با مناقشه فوتبالی ایران و عربستان سعودی مسائلی را مطرح می‌کند، اظهاراتی که می‌تواند مهر تاییدی بر انجام برخی صحبت ها و مذاکرات بین مسوولان ورزش دو کشور برای برون رفت از چالش برگزاری مسابقات فوتبال بین نمایندگان دو کشور باشد، هرچند که به نظر می رسد سطح مباحث دنبال شده فراتر از فوتبال و ورزش بوده و به فوتبال و ورزش به عنوان یک ابزار مناسب برای حل تنش ها و کاهش عصبیت سیاسی بین مردم و دولت‌ های ایران و عربستان است نگاه می شود.

باید خاطرنشان کرد ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۴ بود که سرانجام فشارهای سعودی‌ها جواب داد و کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما گزینه کشور ثالث را به عنوان میزبان بازی‌های نمایندگان ایران با عربستان انتخاب کرد و پس از آن، دی ماه سال ۹۸ بود که لغو میزبانی از تمامی تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در دستورکار AFC قرار گرفت.

به دلیل طبق مناقشه دو کشور از سال ۹۴، بازی‌های متقابل نمایندگان ایران و عربستان به علت نبود امنیت، در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود اما بعد از گذشت حدود ۶ سال، امسال به علت اپیدمی کرونا، عربستان میزبان سه گروه بازی‌ های متمرکز لیگ قهرمانان آسیا شد و تیم‌های ایرانی هم بدون اعتراض به این موضوع راهی ریاض و جده شدند و همان زمان پرسش‌هایی در رابطه با این اتفاق مطرح شد، اینکه تکلیف تصمیم قبلی کنفدراسیون فوتبال آسیا چیست؟ آیا مشکلات دو طرف در این رابطه برطرف شده است یا خیر؟ اینکه آیا قرار است بازی ها به روال سابق بازگردد و نمایندگان عربستان سعودی نیز در ایران حاضر می‌شوند؟

درحال حاضر اما فوتبال ایران و عربستان در مقطع زمانی حساسی قرار گرفته و بحث میزبانی از تک دیدارهای دور یک هشتم نهایی مطرح شده است هرچند شایعات متعددی نیز در این زمینه به گوش می رسد. ۲۲ و ۲۳ شهریورماه سال جاری موعد زمانی است که استقلال ایران - الهلال عربستان و همچنین النصر عربستان - تراکتور ایران باید در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف یکدیگر بروند.

گفته می‌شود مناقشه فوتبالی دو کشور به قوت خود باقی است و هر دو بازی نمایندگان دو کشور در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود اما مقامات فوتبال عربستان از جمله رئیس باشگاه النصر خواستار برگزاری تیمش با تراکتور در ریاض شده است. این اتفاق در صورتی قابل پذیرش است که استقلال هم به عنوان نماینده ایران در تهران از الهلال پذیرایی کند در غیر این صورت اعمال محدودیت میزبانی برای ایران در دور حذفی مسابقات، غیرقابل پذیرش است

مناقشه فوتبالی ایران و عربستان سعودی بعد از حضور نمایندگان ایران در عربستان در مرحله گروهی، بسیار مبهم است و در رابطه با میزبانی ‌ها در ایران، AFC به تازگی تیم ملی را نیز از حق قانونی خود محروم کرد و ملی‌پوشان فوتبال ایران با وجود شکایت از این کنفدراسیون، راهی بحرین شدند و رقابت های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز در این کشور برگزار کردند.

علی‌رغم اظهارات اخیر رییس کمیته ملی المپیک ایران که حاکی از پیگیری مسائل دیپلماتیک ورزش و فوتبال ایران و عربستان سعودی است، اما کماکان نمی‌توان به طور مشخص در رابطه با چند و چون ماجرا نتیجه گیری کرد چراکه جزییات شفافی در این زمینه اعلام نشده است و تنها نقطه روشن ماجرا تلاش برای حل مناقشه فوتبالی دو کشور در سطح دیپلماتیک است و باید دید آیا گره این کلاف سر در گم قبل از رقابت های مرحله حذفی این فصل لیگ قهرمانان آسیا باز خواهد شد یا کماکان در این خصوص چشم انتظار ماند؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین