تابستان نیامده، طرح قطعی برق کلید خورد دولت، برق را هم به سبد آرزوهای مردم اضافه کرد؟!

اقتصادی،   4000303027 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در چند روز اخیر شاهد قطعی مکرر برق در نقاط مختلف کشور هستیم. این اتفاق به نارضایتی عمومی منجر شده و به بسیاری از صنایع و کسب و کارها نیز لطمه زده است. بسیاری از مردم نگران هستند که قطعی برق در ماه های آینده نیز تکرار شود و کالای مهم دیگری دیگر به سبد آرزوهای مردم اضافه شود!

 دولت، برق را هم به سبد آرزوهای مردم اضافه کرد؟!

به گزارش الف، قعطی پراکنده برق در نقاط مختلف کشور، مشقت زیادی را به مردم تحمیل کرده، طوری که حتی سیستم ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا هم دچار اختلال شده است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در نامه ای به وزیر نیرو، انتقاد کرده است: «حسب گزارشات دریافتی، قطع جریان برق در برخی از مراکز درمانی و در ایام سخت مواجهه با کرونا مشکل زا بوده و بعضا در روند درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز موجب اخلال شده است، طوری که بیمارستان ها و کادر پزشکی و پرستاری را با چالش جدی مواجه کرده است.»

از سوی دیگر، برخی مردم شکایت کرده اند که وسایل الکترونیکی آنها به دلیل قطعی برق سوخته است. بسیاری از کسب و کارها نیز که از کرونا ضربه خورده بودند، حالا این بار با قطعی برق، چندین ساعت از کار مفید خود را از دست داده اند. در مناطق جنوبی کشور هم که شاهد افزایش چشمگیر دما هستیم، قطعی برق و از کار افتادن وسایل سرمایشی به قفل شدن روند عادی زندگی تبدیل شده است. سیستم آموزشی و ارائه خدمات در ادارات و نهادهای رسمی نیز با قطعی مکرر برق دچار اختلال جدی شده است. 

حتی چند نفر از بازیکنان مطرح تیم ملی شطرنج ایران نیز که در مسابقات بین المللی شرکت کرده بودند، به دلیل قطعی برق در حین انجام بازی به عنوان بازنده معرفی شدند.

استخراج کننده «رمز ارز» لو بدهید، جایزه بگیرید!

این روزها برخی از مسئولان مرتبط با تامین برق کشور، استخراج رمزارزها را به عنوان یکی از عوامل مهم قطع برق در کشور می دانند. حتی برخی مسئولان از مردم درخواست کرده اند که استخراج کننده رمز ارزها را لو بدهند و جایزه بگیرند. البته برخی کارشناسان می گویند این اقدامات نمایشی و حتی مضحک که مردم را به تجسس در زندگی خصوصی دیگران تشویق می کند، تاثیری در حل بنیادی مشکل تولید برق ندارد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم درباره دلایل قطعی مکرر برق، توضیح داده است: «شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است. مقابله با رمز ارزهای غیر مجاز به تامین برق پایدار کمک می‌کند که در این راستا تا ۲۰ میلیون تومان به معرفی کنندگان مراکز غیرمجاز، جایزه داده می‌شود. همچنین با توجه به کاهش بارندگی‌ها امسال در تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی نیز با کمبود مواجه هستیم.»

او به اقدامات مسئولان برای جبران ضرر و زیان مردم هم اشاره کرده و گفته است: «شرکت‌های برق موظف شدند خاموشی‌های احتمالی را از طریق سامانه "برق من" اطلاع‌رسانی کنند. علاوه بر این برای مشترکان تهرانی پیامک هم ارسال خواهد شد. مشترکان نیز می‌توانند آسیب به وسایل برقی خود را از طریق برنامه موبایلی برق من، به اطلاع شرکت‌های برق برسانند و مستندات خود را بارگذاری کنند.»

چند هفته قبل نیز رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرده بود که «وزارت نیرو تلاش و برنامه ریزی‌هایی خود را از پاییز سال ۱۳۹۹ به منظور جلوگیری از قطع برق در تمامی استان‌ها به کار گرفته است. امسال نیز با برنامه ریزی های وزارت نیرو، قطعی برق در سراسر کشور نخواهیم داشت.» اما به نظر می رسد که با قطعی مکرر برق در سراسر کشور، این حرف ها در حد وعده باقی مانده است. 

همچنین وزیر نیرو در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مبنی براینکه به دلیل خاموشی شبکه معابر تهران در بهمن سال گذشته ۲۶ نفر جان خود را در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از دست داده‌اند، گفت: «من چنین آماری را ندیدم، اما این موضوع را پیگیری می‌کنم. در حال حاضر چنین مشکلی وجود ندارد. امسال نیز قطعی برق در معابر شهری بزرگراه‌ها و خیابان‌ها نخواهیم داشت.»

نادیده گرفتن انرژی‌های نو برای تولید برق

مردم گلایه دارند که حتی اطلاعات جدول قطعی برق هم درست نیست. یعنی دقیقا نمی دانند که چه زمانی برق قطع می شود، در حالی که این کف حقوق شهروندی است که مردم حداقل از بازه زمانی قطع برق به درستی مطلع شوند. این در حالی است که در تهران سایت اینترنتی معرفی شده تحت عنوان شبکه هوشمند اطلاع رسانی خاموشی برق تهران بزرگ نیز عملا با ورود اطلاعات خواسته شده (منطقه و شناسه قبض) از کار افتاده و قادر به بارگزاری نیست.
ایمان میاندشتی، مهندس برق که سال ها در پروژه های برق رسانی به مناطق محروم فعالیت داشته است، به الف می گوید: «در زمستان سال گذشته هم با قطعی برق مواجه شدیم که در نوع خودش بی سابقه بود. در آن زمان اعلام کردند که قطعی برق به دلیل کمبود سوخت اتفاق افتاده است. حالا نیز وقتی قطعی برق در خرداد ماه آغاز می شود، می توان اینطور برداشت کرد که قطعی برق در تابستان که به اوج مصرف می رسیم، به مراتب گسترده تر خواهد بود.»

او تاکید می کند: «معمولا وقتی بار مصرفی روزانه برق از 50 هزار مگاوات بیشتر شود، به دلیل فشاری که به سیستم برق رسانی وارد می شود، با قطعی پراکنده برق تلاش می کنند که این مشکل را جبران کنند، اما این سیاست نمی تواند برای همیشه جواب بدهد، زیرا با نارضایتی گسترده مردم روبرو می شود. راهکار اصلی این است که تولید روزانه برق حداقل در روزهای گرم سال افزایش پیدا کند.»

میاندشتی خاطرنشان می کند: «وزارت نیرو، کمبود بارش ها را به عنوان یکی از عوامل قطعی برق می داند، در حالی که نباید تولید برق تا این حد به بارش ها مرتبط باشد. حتی استخراج جسته و گریخته رمزارزها به شکل غیرقانونی هم نباید کل سیستم تولید و توزیع برق را مختل کند. در همه جای جهان، این تخلف ها اتفاق می افتد و فقط مختص ایران نیست. باید سازوکاری قانونی و شفاف اعلام شود که استخراج کننده رمز ارز، هزینه این کار را بپردازد و همین هزینه به سیستم تولید برق، تزریق شود.»

او با اشاره به راه حل اصلی رفع مشکل قطعی برق، عنوان می کند: «ما می توانیم مثل بسیاری از کشورها از راه های جایگزین برای تولید برق بهره ببریم. مثلا احداث نیروگاه‌های انرژی‌های نو، خورشیدی، بادی و زمین گرمایی، نادیده گرفته شده است. احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز، نیروگاه های بادی و نیروگاه های خورشیدی در کشور می توانند ظرفیت تولید برق را به حدی افزایش دهند که نیاز به قطعی برق نباشد. ما از خیلی از این ظرفیت های تولید برق غافل شده ایم و به روش سنتی، همچنان منتظر افزایش بارش ها هستیم.»

او تصریح می کند: «البته راه اندازی این نیروگاه های جدید، منوط به این است که از بخش خصوصی حمایت شود تا این بخش حاضر به سرمایه گذاری کلان در حوزه تولید برق شود. نیاز داریم که دولت در این زمینه فقط به عنوان ناظر عمل کند و از توان بخش خصوصی بهره ببرد. نباید تولید برق در انحصار کامل دولت باشد. تجربه کشورهای موفق در این عرصه نشان داده است که افزایش تولید برق با مشارکت همزمان دولت و بخش خصوصی محقق می شود.»

در شرایطی که وزارت نیرو از مردم درخواست کرده است که در مصرف برق صرفه جویی کنند، اما بسیاری از کارشناسان می گویند که حل اساسی مشکل قطعی برق با اینگونه درخواست ها از مردم عادی که مصرف معمولی برق دارند حل نمی شود، بلکه چاره این مشکل به مدیریت اصولی تولید و توزیع برق برمی گردد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۹۷۳۳۱۱:۵۲:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۳
دولت شب و روز ملت را یکی کرد!!!
ناشناس۱۹۸۹۷۹۸۱۲:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۳
دولت بی تدبیر برق و مرغ و تخم مرغ و روغن را هم به بحران تبدیل کرد.
ناشناس۱۹۹۰۰۰۵۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۳
قرار بود که ایران در سال 1400 سرآمد کشورهای منطقه باشد! 25 سال پیش که این ایده مکتوب شد، وضعمان بهتر از حالا بود! در همینه زمینه ها با سرعت مافوق صوت در حال برگشت هستیم.
ناشناس۱۹۹۰۴۶۳۱۵:۵۹:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۳
در ارتباط با قطعی برق شماها همان هایی بودید که چند سال پیش میگفتید انرژی هسته ای میخواهیم چکار؟!!!
ناشناس۱۹۹۱۵۱۹۲۰:۱۳:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳
تولید برق در این ۸سال نزدیک به ۱۸درصد رشد داشت در حالیکه در دولتهای نهم و دهم حدود ۴۵درصد رشد داشت
ناشناس۱۹۹۰۰۰۹۱۳:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۳
وقتی پولی نباشد که صرف ساخت نیروگا و نوسازی صنعت برق شود، نتیجه اش می شود این. حالا بازهم یک عده بگویند که تحریم ها بی اثر هستند.
ناشناس۱۹۹۰۴۴۷۱۵:۵۳:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۳
از این همه تولید نقدینگی که به جیب نورچشمی‌های دولت می‌رود بزنند برق مردم را تامین کنند.
ناشناس۱۹۹۱۸۱۲۲۱:۴۶:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۳
در سالهای 89 تا 92 در اوج تحریم ها قطعی برق نداشتیم این دولت بی تدبیر چه بلایی بر سر کشور آورد ؟!
معلم برق۱۹۹۲۱۴۹۲۳:۴۵:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۳
بیت کوین عامل اصلی کمبود برق است
ناشناس۱۹۹۰۰۱۳۱۳:۴۰:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۳
من مانده ام با این اوضاع آب و برق و گرانی و بی کاری، چرا عده ای مردم را تشویق به فرزندآوری می کنند؟
ناشناس۱۹۹۱۸۱۴۲۱:۴۷:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۳
در دولت روحانی هر بلایی بر سر مردم آمد فقط مانده بود قطع برق آنهم 3 بار در روز !
ناشناس۱۹۹۰۰۲۴۱۳:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۳
دیشب مدیر عامل توانیر در صدا و سیما اعلام کرد که دستگاه های ماینر موجود در کشور، معادل هفت استان ایران برق مصرف می کنند. ایشان اعلام کرد، به مامورانی که جهت قطع برق مزرعه های رمز ارز می روند، تیر اندازی می شود!!!
ناشناس۱۹۹۰۰۵۵۱۳:۵۷:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۳
پس این نیروگاه اتمی بوشهر که میلیاردها دلار خرجش شده چه کاره است؟ با پول آن چند تا نیروگاه گازی می شد درست کرد؟
ناشناس۱۹۹۰۴۴۹۱۵:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۳
برجامو دسنک گرفتیا + معاهده پاریس
ناشناس۱۹۹۰۷۶۷۱۷:۰۸:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۳
نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات تولید دارد . تقریبا یک هشتادم ظرفیت نصب شده نیروگاها .
حبیب۱۹۹۰۸۱۶۱۷:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۳
به نظر شما اگر نیروگاه اتمی احداث نمیشد الان مشکلات ما حل بود ؟
ناشناس۱۹۹۰۰۸۴۱۴:۰۳:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳
ما طبقه ششم زندگی می کنیم. برق که قطع میشه آب هم دیگه پمپ نمیشه بالا. رسما برق و آب با هم قطع میشه
ناشناس۱۹۹۰۱۳۱۱۴:۱۶:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۳
هر سال بحران گوجه را هم اضافه کنید
ناشناس۱۹۹۰۱۶۸۱۴:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۳
پا به پای ترامپ و بایدن و اوباما داره پیش میره تا جهنم انشاءالله _____ گاهی ازشون سبقت هم میگیره
علی 671۱۹۸۹۷۳۸۱۱:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۳
چراغ که به خونه رواست به مسجد حرام است .وقتی که ما خودمان از نظر برق کمبود داریم چرا باید برقمان را به عراق نسیه بدهیم که آن هم نه پولش را بدهد و نه حاشا کند .مفتی به عراق بدهیم و در کشور خومان برای مصرف برق خودمان جریمه شویم این عدالت است .دولت دیگر خیانتی مانده که به به این کشور نکند ..دولت از ملت حق اشتراک گرفته تعهد کرده که چون پول امتیاز گرفته برق را تامین کند به چه حقی برق قطع می شود برابر کدام ماده قانونی .کم دارد صادر نکند مفتکی و نسیه و ارزان .ما خودمان مستحق هستیم .بس است این همه خیانت .
ناشناس۱۹۸۹۹۰۳۱۲:۵۹:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۳
صادرات برق به عراق بعد از معاهده پاريس خانم ابتكار و تعهد ايران به عدم توسعه ساخت نيروگاه فسيلي قطع شد
ناشناس۱۹۸۹۹۳۵۱۳:۱۰:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۳
میزان صادرات برق ایران به عراق مگه چند مگاوات است؟ 1200 مگاوات است. مسئولان برق میگن 9000 مگاوات کمبود داریم. علت این کمبود عدم سرمایه گذاری دولت برای ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی گازی است.
ناشناس۱۹۹۰۰۸۷۱۴:۰۴:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۳
همون 1200 مگاوات هم غنیمته تو این اوضاع. برق مصرفی چندین شهر هست
ناشناس۱۹۹۰۳۲۶۱۵:۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۳
قرارداد بستن فسخ قرارداد جریمه سنگینی داره.
ناشناس۱۹۹۱۷۵۳۲۱:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۳
سرمایه گذاری با باد هوا؟!
ناشناس۱۹۹۰۰۰۳۱۳:۳۵:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۳
قابل توجه دولت در چند ماه پایانی دو تا ذخیره و انبان خوب نزد مردم است که می توانید گوش و جیب مردم را ببرید یکی دلارهای خانگی و طلاهای خانگی و سکه های در دست مردم با گذاشتن طرح های وسوسع انگیز این ذخایر عظیم را به چنگ اوری د و مانند بورس از پشت به مردم خنجر بزنید
ناشناس۱۹۹۰۰۲۶۱۳:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۳
در ماههای گرم سال صادرات برق به کشورهای همسایه قطع می شود فقط در ماههای سرد که برق زیاد داریم صادرات هم داریم.
ناشناس۱۹۸۹۷۴۶۱۱:۵۷:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳
به نظر من وقتي به عملكرد مسئولين دولتي نظري مي افكنيم و نتيجه و بازده كار آنان را مي نگريم ، اين طوري به نظر يكي مثل من ميرسه كه به جاي آينده نگري ، برنامه ريزي ، اقدامات اصولي و صخيح ، اساس كارشان بر اين مبناها ست : --- حالا تا ببينيم چه ميشه !! --- تا ببينيم خدا چه مي خواد !! --- خدا كريمه ... خدا بزرگه ... خدا الرحم الراحمينه !! --- خدا انشا الله خودش كمك كنه ... خودش همه كارها را درست كنه ! --- حالا معلوم نيست فردا چه بشه !! شايد سال آينده آنقدر بارون دم اسبي باريد كه همه درياچه ها و سد ها و آب هاي زير زميني پر شد !! --- خدا خودش رحم كنه و شر كرونا را از سر همه خلايق كم كنه ! --- تا نباشد امر حق برگي نيفتد از درخت !!
ناشناس۱۹۸۹۷۵۵۱۲:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۳
دولت روحانی مملکت را 200 سال به عقب بُرد.
ناشناس۱۹۸۹۸۰۴۱۲:۲۱:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۳
چه جوری حساب کردید؟!! خنده حضار!!!!
ناشناس۱۹۹۱۲۹۷۱۹:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۳
جوری که مردم میفهمن اما تو چی؟
ناشناس۱۹۸۹۸۱۲۱۲:۲۴:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۳
قاجارم ارزوست ولی حیف که به ماقبل ان برگشتیم
ناشناس۱۹۹۰۱۳۰۱۴:۱۵:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳
حال و روز ایران و ایرانی در سلسله قاجار خوب نبود، حالا زندیه یا هخامنشیان بحثی دگر است!
ناشناس۱۹۹۰۰۹۲۱۴:۰۵:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۳
تا صدر اسلام راهی نمونده. رسما داریم میریم به شعب ابی طالب
ناشناس۱۹۸۹۷۷۶۱۲:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۳
سایت الف همه مشکلات رو متوجه دولت میکنه, ببینیم در دولت بعد چی میشه و چطور برخورد میکنه.
عباس۱۹۹۰۰۰۰۱۳:۳۴:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۳
دولت مسئولیت داره اما اختیار نداره
ناشناس۱۹۹۰۴۵۸۱۵:۵۷:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۳
بله دولت فقط اختیار چاپ پول و سرازیر آن به جیب نورچشمی‌ها را دارد
ناشناس۱۹۹۲۵۵۶۰۱:۲۸:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۴
اره حسن هیچ کاره است برید دوباره بهش رای بدید همه مشکلات رو من درست کردم
ناشناس۱۹۹۰۰۱۰۱۳:۳۹:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۳
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریم است و 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولتهاست.
ناشناس۱۹۹۰۰۳۵۱۳:۵۱:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۳
چرا در مورد افراد یا ارگانهایی که براحتی از برق برای مصرف ماینرها استفاده می کنند حرفی زده نمی شه. اینها چه کسانی هستند که پشت دولت پنهان شدند دولت جرات گفتنش را ندارد؟ چرا برق را به کشور دیگر صادر می کنید در حالیکه ما اینجا کمبود برق داریم؟
ناشناس۱۹۹۰۳۹۴۱۵:۳۵:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۳
عزیزم دوباره که گول خوردی نه ماینر باعث قطعی است و نه صادرات
ناشناس۱۹۸۹۷۹۱۱۲:۱۷:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳
به پیر به پیغمبر قسم بیش اندازه مصرف برق وجود دارد ولی صادرات به عراق و افغانستان و اذربایجان بیش از اندازه باعث کمبود برق شده واقعیت را نمیگویند
ناشناس۱۹۹۰۱۹۴۱۴:۳۴:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۳
واقعیت را با قسم الکی عوض نکن واقعیت معاهده اب و هوایی پاریس است که جلوی سرمایه گذاری و تولید بیشتر انرژی فسیلی را گرفته
ناشناس۱۹۹۱۱۵۶۱۸:۴۱:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۳
شما هم یه چیزی شنیدید ومرتب تکرار میکنید.معاهده الزام آور نیست.
ناشناس۱۹۸۹۸۲۰۱۲:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۳
وقتی 18 هزار مگاوات تولید صادرات به کشور های همسایه میرود ان را هم به عنوان مصرف ما میگذارند و از ما میخوان صرفه جویی کنیم و نمیگویند دارند صادر میکنند
ناشناس۱۹۹۰۱۸۹۱۴:۳۰:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۳
خخخه 18 هزار تا!!!!! عزیزم 5 هزار تا هم نیست به کل همسایه ها تازه واردات هم دارید
ناشناس۱۹۸۹۸۲۷۱۲:۲۹:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۳
بهتر نبود صادرات را کم میکردید تا مردم زیر فشار نباشند زمستان که گازمان صادر میشه و مردم بی گاز تابستان هم که برق این مردم با شما چه کنند
NO ONE۱۹۸۹۸۴۵۱۲:۳۷:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳
ما مردم مقصریم .
ناشناس۱۹۸۹۸۷۵۱۲:۴۹:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳
ببخشید برق ما هنوز قطع نشده لطفا پیگیری بفرمایید
ناشناس۱۹۸۹۸۷۹۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۳
چرا واردات پنل های خورشیدی و تعرفه واردات پنل های خورشیدی رو صفر نمی کنید که مردم براحتی تولید نیروی برق بکنند و انحصار دولتی بشکنه
ناشناس۱۹۸۹۸۹۵۱۲:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۳
به جاش امنیت و غنی‌سازی ۶۰ درصدی داریم. خدا رو شکر کنید!
ناشناس۱۹۹۰۰۱۴۱۳:۴۰:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۳
شما به دولتی رای دادید که گفت چرخ زندگی مردم را میچرخونم و آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم ...
ناشناس۱۹۹۰۰۲۰۱۳:۴۳:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۳
آن زمانیکه قلب راکتور اراک را بتن ریختن و 14 هزار سانتریفیوژ را تخریب کردند باید فکر این روزها می کردند.
ناشناس۱۹۹۰۴۲۲۱۵:۴۴:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۳
تو می‌تونی بگی فایده نیروگاه آب سنگین اراک چیه؟ میشه ازش برق تولید کرد؟
ناشناس۱۹۹۰۸۵۲۱۷:۲۹:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۳
دانشمند الان اورانیوم غنی شده برق میشه برای ما؟ نیروگاه بوشهر مگه کمبود سوخت داره؟
abbas۱۹۹۱۱۶۳۱۸:۴۳:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۳
اون 40 مگاواتی بود و مقدار تولید برقش اصلا حساب نمیشه
ناشناس۱۹۹۲۰۹۰۲۳:۲۳:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۳
راکتور تحقیقاتی اراک برق تولید می کرد استاد ؟
ناشناس۱۹۸۹۹۲۳۱۳:۰۵:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۳
‏قطع برق امروز تصمیم درستی بود، چون حس می‌کنم بعد از پایان واکسیناسیون یه کم پررو شده بودیم مردم.
ناشناس۱۹۸۹۹۲۶۱۳:۰۶:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۳
ظرفیت تولید ‎برق هسته ای ۱۰۰۰ مگاواته. ظرفیت تولید کل برق ایران ۸۳ هزار مگاوات. به گفته روحانی ۲۰۰ میلیارد ‎دلار خسارت ‎تحریم رو دادیم که حدود یک درصد برق مملکتو تامین کنیم!
ناشناس۱۹۹۰۰۱۹۱۳:۴۲:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۳
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه دار و دسته شما در سال 88 بود.
ناشناس۱۹۹۰۴۴۵۱۵:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۳
لابد قبلش شما با آمریکا رفیق فابریک بودید و ایران و آمریکا هیچ مشکلی با هم نداشتند.
ناشناس۱۹۹۰۱۰۷۱۴:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۳
200 میلیارد رو چطور حساب کردی؟!!! 20 ساله که کمر اقتصاد کشور شکسته. به خاطر تحریم های شدید 20 ساله که تکنولوژی وارد کشور نشده. 8 ساله که نفت و گاز نمی تونیم بفروشیم. همه اینا شد 200 میلیارد؟؟؟!!!
ناشناس۱۹۹۰۴۲۷۱۵:۴۵:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۳
خسارت‌ها از یک تریلیون دلار هم فراتر رفته.
ناشناس۱۹۹۰۱۷۰۱۴:۲۵:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۳
فقط بطور مستقیم 8.5 میلیارد دلار صرف نیروگاه اتمی 1000 مگاواتی بوشهر شده که کار نمی کنه. اونوقت نیروگاه 230 مگاواتی جدید قیمتش 300 میلیون دلاره خیانت تا کی
ناشناس۱۹۹۰۱۹۲۱۴:۳۲:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳
خخخخه وقتی هسته ای را فقط در برق می بینی همیشه درجا می زنی در ضمن چرا دولت محبوبت سرمایه گذا ی نمی کند در این صنعت که برق آن هم بیشتر به مدار بیاد؟
ناشناس۱۹۹۰۲۱۸۱۴:۴۱:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۳
هسته اي را كه در برجام داديم رفت كه چرخ اقتصاد بچرخد. برجاميان پاسخ بدهند كه چرا هم هسته اي از دست رفت، هم برق قطع مي شود؟
ناشناس۱۹۸۹۹۷۰۱۳:۲۵:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۳
علی برکت الله با دولت روحانی صد سال شیرجه زدیم عقب
ناشناس۱۹۸۹۹۷۶۱۳:۲۷:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۳
الان در حال رقابت با عراق و افغانستان و لیبی و سوریه هستیم!!!!
ABBAS۱۹۸۹۹۹۵۱۳:۳۳:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۳
پس این انرژی هسته ای چی شد؟ 20 ساله که گرفتارشیم و توی سیم های برق نیومد
ناشناس۱۹۹۰۴۷۴۱۶:۰۱:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۳
با کدخدا بستیم که مشکل آبمون حل شه مشکل برقم پیدا کردیم. خنده داره
ناشناس۱۹۹۰۰۵۳۱۳:۵۷:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۳
نیروگاه بوشهر که یه عمر به خاطرش سختی کشیدیم قرار بود برق رسانی کنه پس چی شد ؟!
ناشناس۱۹۹۰۳۷۸۱۵:۳۱:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۳
دارد کار می کند تو نمی‌خواهی ببینی
ناشناس۱۹۹۰۸۶۰۱۷:۳۱:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۳
با نهایت قدرت مشغول به کاره. ظرفیت تولیدش هم ۱۰۰۰ مگاواته. یک درصد نیاز کشور.
ناشناس۱۹۹۰۸۶۹۱۷:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۳
خبر خوش اینکه این نیروگاه بزودی خواهد توانست برق مصرفی خودش را تامین کند فقط با صرف ۳۰ میلیارد دلار!!!!
ناشناس۱۹۹۰۰۷۱۱۴:۰۱:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۳
واقعا چرا برق ما باید صادر بشه اونم در حالی که پولش دستمون نمی رسه ؟!
ناشناس۱۹۹۰۰۷۴۱۴:۰۱:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۳
کل ایران بخصوص جنوب ایران غرق در نور خورشید ولی کو نیروگاه خورشیدی؟
ناشناس۱۹۹۰۰۹۰۱۴:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۳
برق هسته ای چی شد آقایان ؟پدر مردمو در آوردین برای انرژی هسته ای
ناشناس۱۹۹۰۴۷۶۱۶:۰۲:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۳
اونو که حسن جونت هوا کرد.
ایران۱۹۹۰۲۷۶۱۵:۰۰:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۳
وقتی خوشکسالی هست چکارکنه
ناشناس۱۹۹۳۹۲۰۱۰:۵۴:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۴
در کشورهای دیگر که یک میلیمتر باران ندارند چطور برق دارند؟ نیروگاه خورشیدی بادی گازی ...
ناشناس۱۹۹۵۵۵۸۱۷:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۴
خوشک سالی ربطی به برق نداره انچنان تولید نیروگاههای برق ابی اونم در این فصل زیاد نیست
ناشناس۱۹۹۱۰۴۴۱۸:۱۱:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۳
این دولت مردم رو له کرد
آرش۱۹۹۱۱۷۹۱۸:۴۷:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۳
از انرژی هسته ای فقط تحریم هایش نصیب ایران شد
رضا۱۹۹۱۱۸۸۱۸:۴۸:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۳
من شک دارم که ما انرژی هسته ای رو فقط برای تولید برق می خواستیم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  4. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  5. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  6. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  8. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  9. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  12. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  13. زنگِ زور!

  14. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  15. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  16. هنوز وقتش نرسیده؟!

  17. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  23. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

  24. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

  25. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

آخرین عناوین