فغان و فریاد از گارانتی‌های شعاری خودروسازان!

  4030629084

مساله خدمات پس از فروش خودروسازان به عنوان یک دردسر دیرینه برای مشتریان همچنان به قوت خود باقی مانده و البته به دلیل افزایش تیراژ تولیدات خودروسازان چالش‌های جدیدی به آن افزوده شده است.

فغان و فریاد از گارانتی‌های شعاری خودروسازان!

به گزارش ایسنا، آنطور که برخی مشتریان خودروسازان می‌گویند برای دریافت نوبت گارانتی باید روزها و بعضا هفته‌ها معطل شوند. نمایندگی‌ها علت این معطلی را ازدحام مشتریان می‌دانند اما برای کسانی که خودرو را به شرط ارایه خدمات پس از فروش و گارانتی خریداری می‌کنند این توجیهات نمی‌تواند قانع‌کننده باشد.

از چالش‌های دیرینه پایین بودن کیفیت خدمات و قطعات که بگذریم، مساله دریافت نوبت و در ادامه زمان ترخیص خودرو مشتریان را بعضا کلافه می‌کند.

به دلیل مشکلاتی که در تجربه‌های گذشته برای مشتریان در نمایندگی‌های کوچک ایجاد شده آنها ترجیح می‌دهند برای دریافت خدمات گارانتی به نمایندگی‌های بزرگ مراجعه کنند. اما اخذ نوبت از این نمایندگی‌ها کاری بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است.

اگرچه خودروسازان می‌گویند که سرویس‌های ادواری بدون نوبت انجام می‌شود اما در مواردی برای سرویس ادواری نیز باید روزها و هفته‌ها معطل ماند.

اوایل سال ۱۴۰۱ مدت زمان گارانتی محصولات دو شرکت داخلی ایران خودرو و سایپا از یک و نیم سال به سه سال افزایش یافت. در حالی که سال‌هاست خودروهای چینی عمده محصولات خود را تا پنج سال گارانتی کرده‌اند و دست کم از این نظر نسبت به شرکتهای ایرانی برتری دارند.

در مواردی هم دیده می‌شود خودرو صفر به دلیل پایین بودن کیفیت برخی قطعات، پس از خرید توسط مشتری نیازمند تعویض قطعات است. اما خودروسازان می‌گویند در صورت تعویض قطعه از مجاری غیررسمی، خودرو از گارانتی خارج می‌شود.

ابطال گارانتی به بهانه‌های مختلف در مواردی دیده می‌شود. در این خصوص انتشار ویدئویی در فضای مجازی در اردیبهشت امسال که کارشناس نمایندگی به صاحب خودرو گفت به دلیل استفاده از کفپوش، گارانتی خودرو لغو شده است یکی از عجیب‌ترین بهانه‌تراشی‌های نمایندگی‌ها در سالهای اخیر بود.

کسانی که اقدام به خرید خودرو صفر می‌کنند گارانتی را یک امتیاز می‌دانند اما دردسرهای خدمات پس از فروش باعث می‌شود تا در مواردی عطای گارانتی را به لقایش ببخشند.

البته مشتریان نیز باید این مساله را در نظر بگیرند که برخی عوامل منجر به ابطال گارانتی می‌شود. از مهترین این موارد عبارتند است: نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)، تغییر ارتفاع خودرو، نصب روکش صندلی در خودروهایی دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند، نصب هرگونه دزدگیر که منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم شود، نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندارد.

خدمات پس از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت می شود. یکی از کالاهای سرمایه‌ای که طیف بسیار وسیعی از مردم با آن سر و کار دارند خودرو است که از سال گذشته سامانه جامع گارانتی این حوزه را تحت پوشش قرار داده است. این سامانه در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به شکایات و کاهش ورود پرونده به سیستم قضایی ایجاد شده است.

موارد فوق که تنها بخشی از مصائب مشتریان را شامل می‌شود این شائبه را ایجاد کرده که گارانتی در ایران فقط یک شعار است. البته از حق نگذریم کیفیت ارایه خدمات در مقایسه با سال‌های گذشته تا حدودی بهبود یافته اما به همان نسبت تعداد خودروها افزایش یافته است؛ رشد تیراژی که انتظار می‌رود با افزایش کیفیت خدمات گارانتی همراه باشد.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  2. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  3. سکانداری تورم

  4. واکنش مدیران صداوسیما به نظرسنجی پُرحاشیه ادامه دارد

  5. انتقادات قائم‌پناه از فرایند گزینش/ ارزیابی سردار فدوی از هماهنگی میدان و دیپلماسی

  6. از پدافند به آفند

  7. واکنش آموزش و پرورش به خبر مادری که در ازای هزینه ثبت‌نام فرزندش مجبور به نظافت مدرسه شد

  8. پروازها به مقاصد اروپایی باطل شد

  9. گفتگو با دانشجوی جنجالی که از پزشکیان وقت سخنرانی گرفت | دنبال پست گرفتن نیستم

  10. تصویر دیده نشده از پزشکیان در پرونده‌های ساواک

  11. سردار فدوی: اراده کنیم کل صهیونیست‌ها را از بین می بریم

  12. ۱۰ راهکار برای افزایش عمر باتری ماشین

  13. مزدا ۳ با چهره‌ای متفاوت در ایران

  14. اظهارات جدید ترامپ درباره سردار سلیمانی/ او قصد نابودی ارتش آمریکا را داشت

  15. ایران رتبه اول دنیا در استفاده‌ از پول الکترونیک شد

  16. نجاتِ جانِ زن جوان در "پارکِ مللِ ساری" توسطِ پلیس

  17. حمله یک بیمار با چاقو به دندانپزشک در مطب

  18. واشنگتن‌پست: نتانیاهو قصد حمله به اهداف نظامی ایران را دارد

  19. حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان

پربحث‌های هفته

  1. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  2. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  3. افشاگری بزرگ درباره قدرت نظامی ایران/ آنچه تا حالا دیده اید نوک کوه یخ بوده است! / سلاح هایی قوی تر از بمب هسته ای در اختیار داریم!

  4. گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

  5. سکانداری تورم

  6. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  7. شهرداری تهران شعر سعدی را وارونه نوشت

  8. موساد برای آتش‌بس در لبنان شرط گذاشت

  9. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  10. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  11. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  12. نکته ای قابل‌تامل درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران

  13. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  14. کیهان: چرا اصرار دارند که کشور، عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

  15. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  16. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  17. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  18. خیبرشکن ۲ مخصوص انهدام سامانه‌های پدافندی

  19. دادگستری اصفهان: اتهام زن و شوهر اصفهانی به نگهداری گربه محدود نمی‌شود

  20. دشمن دیرینه ایرانیان

  21. واکنش مدیران صداوسیما به نظرسنجی پُرحاشیه ادامه دارد

  22. انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به سید حسن خمینی

  23. یک هشدار قابل‌تامل در مورد لبنان

  24. بنزین زدن، تنها راه آماده شدن برای خطرها !

  25. وطن‌فروشی به سبک مهدی نصیری

آخرین عناوین