اظهار نامه مالیاتی ۱۳۹۹_۱۴۰۰

گزارش بازرگانی،   4000207067

 

سازمان امور مالیاتی کشور، سازمانی است که برای رسیدگی به وضعیت مالیاتی کشور فعالیت دارد به جهت توسعه خدمات الکترونیکی نسبت به خود اظهاری مودیان مالیاتی، بیشتر خدمات این سازمان در سایت آن ارائه می‌شود از جمله اظهارنامه الکترونیکی نسبت خود اظهاری مودیان مالیات، برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باید در سامانه مالیاتی وارد شوید و نرم افزار تعریف شده برای ارسال الکترونیکی اظهار نامه مالیاتی را دانلود نمایید، پس دانلود می‌توانید نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنید، ما در ادامه این مقاله توضیحات تکمیلی در خصوص نحوه تکمیل این اظهار نامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد در ادامه با ما همراه باشید.

مروری بر روند اظهار نامه مالیاتی

قبل از سال 1391 برای ارسال اظهار نامه مالیاتی باید فرم های کاغذی آماده تهیه می‌شد و افراد در مراکز مربوط به فروش فرم ها مراجعه می‌کردند تا فرم مربوط به اظهار نامه را دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام می‌کردند، این فرم ها علاوه بر وقت گیری و هزینه بردار بودن بسیار روند دریافت و ارسال کندی داشت اما سازمان مالیاتی کشور نیز به منظور توسعه خدمات الکترونیکی، سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور را به آدرس tax.gov.ir جهت سهولت در روند تشکیل پرونده مالیاتی و انجام امور مالیاتی همچنین ارسال الکترونیکی خود اظهاری مالیاتی تعریف نمود و از سال 91 تا کنون روند دریافت مالیات برای ارسال اظهارنامه مالیاتی از طریق این سامانه انجام می‌شود.

بعد از این که اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی کامل و ارسال شد شرکت ها و بازرگانان باید در فرصت قانونی که در اختیار آن ها داده می‌شود به منظور ارائه دفترهای قانونی خود به اداره مالیات اقدامات لازم را انجام بدهند. این دفاتر مشمول دفاتری از قبیل دفتر روزنامه و دفتر دارایی می‌باشد که اطلاع از شیوه کار و تنظیم نمودن آن ها برای همه متقاضیان از الزامات می‌باشد.

جهت تنظیم نمودن اظهارنامه مالیاتی1399_1400 با شرکت ایلیا در تماس باشید.

اظهار نامه مالیاتی در شرکت ها:

اظهار نامه مالیاتی شرکت در واقع کارنامه یک سال مالی شرکت است، هر شرکتی ممکن است بر حسب فعالیت تجاری یا اقتصادی که داشته است سودی را در یک سال مالی خود به دست آورده باشد، شرکت ها یا اشخاص حقوقی پیش از آغاز سال مالی 1399 باید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ نماید، این دفاتر از یک دفتر کل و روزنامه تشکیل می‌شود که در این دفاتر چگونگی نحوه فعالیت مالی شرکت ورود ها و خروج های مالی و سود سایر امور مالی شرکت درج می‌شود این دفاتر سندی هستند که شرکت می‌تواند میزان واقعی درآمد و سود خود را به اداره دارایی اعلام نماید از این رو در اظهار نامه مالیاتی1399_1400 باید با توجه به میزان سود و زیانی که در سال مالی 1399 داشته اید میزان واقعی سود سالانه شرکت را اعلام نمایید، میزان سود سالانه شرکت باید کاملاً مطابق با دفاتر پلمپ سال مالی شرکت در اظهار نامه مالیاتی درج شود.

بنابراین در زمان مقرر شده باید به سامانه اداره مالیات مراجعه نمایید و نرم افزار مربوط به خود اظهاری اشخاص حقوقی یا شرکت ها را دریافت نمایید و نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده برای اشخاص حقوقی اقدام نمایید در ابتدا ورد به نرم افزار اطلاعات مربوط به شرکت مربوطه و نوع فعالیت و نام کاربری و رمز عبور را وارد می‌کنید و اطلاعات را در فرم پیش رو وارد می‌کنید، اطلاعاتی از جمله؛ اطلاعات ثبتی، آدرس و مشخصات شرکت و میزان درآمد و سود سالانه و... در این نرم افزار به طور دقیق باید وارد شود و در پایان با ارسال اظهار نامه اظهار نامه جهت بررسی ممیزین به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود.

اظهار نامه مالیاتی 1399_1400 اشخاص حقیقی:

با توجه به شرایط واحد کسبی اظهار نامه عملکرد اشخاص حقیقی بسته به نوع مشارکتی یا انفرادی باید تکمیل شود، برای ارسال اظهار نامه 1399_1400 باید به سامانه اداره وارد شوید و نرم افزار مربوط به ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی را دانلود نمایند در بخش اول این نرم افزار باید اطلاعات مربوط به شخص حقیقی ر وارد نماید، توجه داشته باشید چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی در زمان تشکیل پرونده نام کاربری و رمزی را دریافت نموده اند که باید در این اپلیکیشن وارد نمایند و در مراحل بعد نیز باید اطلاعات مربوط به واحد صنفی و اطلاعات مربوط به در آمد سالانه و هزینه ها و سود سالانه واحد صنفی را در خود اظهاری اعلام نمایید در نهایت پس از تکمیل اطلاعات در این نرم افزار با ارسال اظهار نامه به صورت الکترونیکی اظهار نامه برای بررسی توسط ممیزین مالیاتی به چگونگی وصول و میزان مالیات رسیدگی نمایند.

مدت زمان ارسال اظهار نامه 1399_1400 اشخاص حقیقی و حقوقی:

مدت زمان ارسال اظهار نامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و باید در طی مدت حتماً نسبت به خود اظهاری اقدام شود، مودیان حقیقی از اول خرداد تا 31 خرداد مهلت دارند نسبت به خود اظهاری مالیاتی به نحوی که در فوق ذکر شد اقدام نمایند و اشخاص حقوقی نیز اول تا سی و یک تیر ماه سال 1400 مهلت دارند تا عملکرد سال 1399 خود را اعلام نمایند. نکته قابل ذکر در این مبحث تأثیر ویروس کوید 19 در مدت زمان ارسال اظهار نامه مالیاتی می‌باشد، با توجه به اینکه ارسال اظهار نامه به صورت الکترونیکی است و نیاز به مراجعه حضوری ندارد با توجه به این در سال 1399 که باید عملکرد سال قبل اظهار می‌شد مهلت اظهار نامه با توجه به بخشنامه اعلام شده در 29 اردیبهشت سال 1399 برای اشخاص حقیقی تا پایان مرداد و برای اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه مهلت اظهار نامه تمدید شد بنابراین پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت کنونی کشور در درگیری ویروس کرونا مدت ارسال اظهار نامه مالیاتی همچون سال قبل تمدید یابد اما مدت قانونی همان یک ماه است که در فوق اعلام شد.

مراحل ثبت و ارسال اظهار نامه مالیاتی 1399_1400:

سلسله مراتب در ارسال اظهار نامه 1399_ 1400 به شرح زیر می‌باشد.

  1. ابتدا باید سیستم کامپیوتر خود را به اینترنت متصل شوید و از مرورگر کروم یا فایرفاکس به سامانه مالیاتی کشور وارد شوید.
  2. در قسمت دانلود اظهارنامه با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن نرم افزار مربوط به اظهار نامه مالیاتی را دانلود نمایید.
  3. بعد از دانلود و نصب نرم افزار به آن وارد شوید و اطلاعات درخواست شده در نرم افزار را باید تکمیل نمایید.
  4. در قسمت بعد باید در سامانه ثبت نام الکترونیکی اطلاعات هویتی مودی دریافت شود.
  5. مودیان باید جدول مربوط به اطلاعات مالی را تکمیل کنند.
  6. پس از ورود اطلاعات در جدول مالی باید نسخه پیشنویس مورد ارزیابی قرار گیرد و چاپ گردد.
  7. در نهایت با ارسال اطلاعات وارد شده در نسخه الکترونیکی اظهار نامه باید نسبت به ارسال آن به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام شود.
  8. با ارسال اظهار نامه کد رهگیری اظهار نامه را دریافت می‌کنید.
  9. صدور الکترونیکی قبض مالیاتی که امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی را فراهم می‌کند که می‌توانید آنلاین آن را پرداخت نمایید.

ارسال اظهار نامه عدم عملکرد 1399_1400:

چنانچه دارای شخصیت حقیقی و یا حقوقی هستید و در اداره مالیات دارای پرونده مالیاتی می‌باشید فرقی ندارد عملکرد سالانه داشته اید یا خیر؟ در هر صورت باید اقدامات زیر را برای عدم دریافت جرائم فرار از مالیات انجام دهید.

قبل از این که به شرح موارد زیر بپردازیم باید بدانید شرکت ها یا اشخاص حقیقی اگر در مدت ارسال اظهار نامه مالیاتی 1399_1400 اقدام به ارسال این اظهار نامه نکنند دچار چه مشکلاتی می‌شوند، اداره مالیات بر حسب قوانین مالیاتی که دارد برای مودیان مالیات در دو صورت مالیات تعیین می‌کند یا مودی درخواست اظهارنامه مالیاتی را داده است که در این صورت با توجه به خود اظهاری و موارد مورد بررسی دیگر با توجه به عملکرد اعلام شده بر حسب سود سالانه شرکت یا صنف برگه تشخیص مالیات سالانه را صادر می‌کند و به مودی ارسال می‌نماید اما اگر شرکت یا شخص حقیقی توقف از فعالیت دارد و نیز دارای پرونده مالیاتی باشد و اقدامات زیر را برای اعلام عدم فعالیت واحد صنفی یا حقوقی خود انجام دهد با توجه به سود سالانه واحد های مشابه و میزان میانگین درآمد سالانه کشور و سایر فاکتور های مورد بررسی ممیزین مالیاتی اقدام به صدور برگه تشخیص مالیات واحد صنفی یا شخصیت حقوقی می‌کند. از این رو برای جلوگیری از این موارد باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. اشخاص حقوقی بدون عملکرد سالانه شرکت خود نیز باید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ و ارسال اظهار نامه مالیاتی 1399_1400 نمایند.
  2. شرکت هایی که توقف از فعالیت دارند باید در 4 ماه اول سال مالی خود در سربرگ رسمی شرکت عدم فعالیت خود را در پرونده مالیاتی خود الحاق کنند که نامه عدم فعالیت حتماً باید با مهر شرکت و امضاء دارندگان حق امضاء باشد.
  3. در صورتی که ارزش افزوده را نیز برای شرکت انجام داده باشید باید اظهار نامه ارزش افزوده را نیز به صورت صفر اعلام شود.
  4. ارسال عدم عملکرد سالانه بر خلاف ذهنیت عموم که یک بار باید انجام شود باید در هر سال مالی ارسال شود.
  5. اظهار نامه مالیاتی 1399_1400 همان طور که گفتیم در خصوص شرکت هایی است که تشکیل پرونده مالیاتی انجام داده باشند.
  6. شرکت های دارای آورده نقدی در اساسنامه باید مبلغ آورده نقدی در حساب بانکی شرکت موجود باشد و نیز باید در اظهار نامه عملکرد شرکت نیز بیاید.
  7. اگر نامه عدم فعالیت داشته باشید باید بدانید هیچ نوع معامله ای با اسم شرکت نمی‌توانید انجام دهید.
  8. اظهار نامه مالیاتی شرکت صفر برای شرکت دارای نامه عدم فعالیت باید تا 31 تیر ماه ارسال شود.

نحوه دریافت برگه تشخیص اظهار نامه مالیاتی 1399_1400:

برگه تشخیص از سوی ممیزین مالیاتی صادر می‌شود و در آن میزان مالیات پرداختی مودی مشخص می‌شود این برگه دارای اطلاعات مرجع می‌باشد، اطلاعات مرجع شامل؛ شماره برگ تشخیص، تاریخ صدور، ام اداره دارایی مربوطه و مشخصات اداره دارایی و مشخصات مودی می‌باشد. این برگه در تحت عنوان سه فرم صادر می‌شود.

در برگه تشخیص میزان مالیات تکلیفی و مالیات حقوق و مالیات عملکرد محاسبه می‌شود و به مودی مالیاتی اعلام می‌شود، ممیزین مالیاتی پس از اتمام تاریخ ارسال اظهار نامه به مدت یک سال زمان دارند تا برگه تشخیص مالیاتی مودی را صادر نمایند، ممیزین مالیاتی با بررسی اظهار نامه و مستندات موجود میزان درآمد مودی را بررسی می‌کنند پس از صدور برگه تشخیص باید آن را به مودی ابلاغ نماید، مودی نیز طی یک ماه از تاریخ ابلاغ اگر اعتراضی نسبت به آن نداشته باشد میزان مالیات تعیین شده قطعی می‌باشد و در صورتی که اعتراضی در این خصوص داشته باشد باید اعتراض خود را طی 30 روز اعلام نماید

مدت زمان اصلاحی اظهار نامه مالیاتی 1399_1400:

در تبصره ماده 226 قانون مالیات های مستقیم چنین عنوان شده است که مودیان مالیات ظرف یک ماه پس از انقضاء مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌توانند اقدام به اصلاح اظهارنامه مالیاتی نمایند، توجه داشته باشید تاریخ تسلیم اظهارنامه همان تاریخ اظهارنامه اول خواهد بود و چنانچه مغایرت مربوطه در خصوص ارقام اظهارنامه اصلاحی در مقابل اظهارنامه آخر باشد مغایرت به دلیلی ثبت سند حسابداری اصلاحی و یا سایر موارد اختلافات مالی باشد که پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر شرکت صورت گرفته باشد قابل قبول می‌باشد.

بنابراین در تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید بسیار دقت داشته باشید

اظهارنامه برند

زمانی که می‌خواهیم برندی ثبت کنیم باید یک اظهارنامه ارسال گردد تا بتوان در آن اطلاعات برند را درج تا اطلاعات مربوط به ثبت برند اختصاصی در آن درج گردد. این اظهارنامه در همان ابتدای ثبت برند باید ارسال شود. اظهارنامه ثبت برند برای استعلام برند نیز کاربرد دارد.

اظهارنامه ثبت شرکت

برای ثبت اولیه شرکت و وارد کردن تمام اطلاعات مربوط به اعضا و سهام همچنین درج قوانین جاری در شرکت از اظهارنامه ثبت شرکت استفاده می‌شود این اظهارنامه باید در سایت ثبت شرکت ها آپلود شود و به عنوان یکی از مدارک مهم ثبت شرکت تلقی می‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر و ثبت شرکت بصورت حرفه ایی با کارشناسان ما در تماس باشید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت ثبت شرکت ایلیا ( https://eliya.ir) مراجعه و برای اطلاعات بیشتر از طریق کانال‌های زیر با ما در تماس باشید.

ایمیل: info@eliya.ir

شماره تلفن جهت مشاوره: ۰۲۶۳۲۱۳۷- ۰۲۱۲۶۶۵۵۱۱۹

آدرس پستی: کرج، میدان آزادگان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین