آموزش‌و‌پرورش ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بهنام کریمی محمدی، گروه تعاملی الف،   4000124016 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آموزش‌و‌پرورش ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما مردم دیدگاه‌های گوناگونی دربارهٔ فرایند آموزش‌و‌پرورش کشورمان داریم. بسته به اینکه خودمان در کدام زمینه رشد کرده‌ایم و چه‌چیزی به دست آورده‌ایم و چقدر درگیر درس و مدرسه بوده‌ایم و در چه موضعی قرار بگیریم، نکتهٔ ویژه‌ای را یادآوری می‌کنیم. هرکداممان آموزش‌و‌پرورش را علت برخی یا همهٔ مشکلات خود و کشور می‌دانیم. مشکلاتی مانند: بی‌مهارتی و ناکارامدی در یک صنعت، شناخت نادرست از جهان، نیاموختن آداب و اخلاق اجتماعی، نیاموختن زبان و نگارش فارسی، نیاموختن زبان دوم، دین‌گریزی خانواده‌ها، مسئولیت‌گریزی مسئولان، کتاب‌گریزی، خوش‌نبودن و افسردگی، بیماری‌های انباشته، ناآشنایی با اصول برخورد با توان‌یابان، بی‌سوادی رسانه‌ای، اعتیاد و…؛ این رشته سر دراز دارد.

*‌گاهی خیلی ساده خیال می‌کنیم با گفتن «مدیریت نادرست» ریشهٔ مشکلات را شناخته‌ایم و با انتخاب مدیران متخصص و متعهد و موافق ما مشکلات حل می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک می‌بینیم که جوانان آینده لبخند می‌زنند و کسی بیکار نیست و… گاهی خیلی ساده خیال می‌کنیم با تقلید و مشابه‌سازی کارهای جالب از کشورهای دیگر مشکلاتمان کم می‌شوند. می‌خواهیم به‌تقلید از مدرسه‌ای امتیاز تمیزکردن و زیباسازی کلاس را به شاگردهای ممتاز بدهیم. یا همچون مدرسهٔ دیگری داستان‌های عجیب و نامتعارف تعریف کنیم و ذهن بچه‌ها را خلاق کنیم. یا تقسیم‌بندی دانش‌آموزان را تغییر دهیم و پایهٔ ششم را کنار یکم بیاوریم. یا به‌جای یاددادن واج‌ها واژه‌ها را یاد بدهیم و پیش‌دبستانی را اجباری کنیم و ریاضیات انتزاعی‌تر را حذف کنیم و…

*‌هرکداممان اولویت‌بندی ویژه‌ای داریم؛ در هدف‌گذاری مدرسه، در آموزش زبان‌های دوم و سوم، در پرداختن به منطق، در تقسیم‌بندی رشته‌ها، در سطح‌بندی موضوع‌ها در یک رشته و… در یافتن ملاکی مناسب برای اولویت‌بندی هم هرکداممان راه جداگانه‌ای را می‌پیماییم. در واقع هرکداممان فلسفه و هدف ویژه‌ای داریم. برخی پذیرفته‌اند که دانش را در همان دسته‌بندی معروف ارسطویی به ۶ دسته تقسیم کنند و در این بستر برنامه‌ریزی کنند. برخی هم دسته‌بندی‌های دیگر را برگزیده‌اند.

*‌برخی از ما هر موضوعی را با «مشکل» و «بحران» شروع می‌کنیم؛ یعنی از همان آغاز بنا داریم تا مشکلاتی پیدا کنیم و حل کنیم. این دسته از ما، از «باید کجا باشیم» شروع می‌کنند و همان مشکلات ملموس و پیش‌گفته را هدف می‌گیرند و می‌دوند. پرکاری این دسته خیلی خوب است. ولی… آیا ممکن نیست که ما چیزی را مشکل بدانیم ولی در حقیقت مشکل نباشد؟ یا زمینه‌ای لازم برای دستیابی به چیز دیگری باشد؟ آیا در جداکردن اصل مشکل از اثر آن همیشه درست عمل می‌کنیم؟ آیا یک کار در جغرافیا و تاریخ و فرهنگ گوناگون باز هم یک نتیجه و اثر دارد؟ آیا نباید پیش‌تر بپرسیم که ما چه هستیم و کجا و در چه وضعیتی هستیم؟ وضعیت ما همان دیدن مشکلات است یا مجموعهٔ صفت‌های ۳گانهٔ درونی و نسبی و وابستهٔ ما؟

*‌شناخت هویت و وضعیت ما و همچنین بررسی نوع نگاه ما به دانش و جهان و تعیین اصول کلی و برنامه‌ریزی‌های جزئی در زمینهٔ آموزش‌و‌پرورش پله‌های بلندی‌اند که باید آن‌ها را با نگاه فراگیر و کل‌نگری‌های با بنیاد و برهانی بپیماییم. خوانش‌های تک‌رشته‌ای مانند مهندسی و علوم اجتماعی تجربی و گذراندن درس‌های مدیریتی نمی‌توانند این موضوع فراگیر را درست بشناسانند. همچنین نمی‌توان یک قاشق از هر فلسفه و مکتبی برداشت و مخلوط کرد و روند بلندمدت پیشرفت را خواستار بود.

در لایهٔ برنامه‌ریزی درسی باید اصول کلی را در نظر بگیریم. ولی این مهم مانعی برای اندیشه‌های گوناگون و پویا نیست. می‌توان فاصلهٔ ۰ تا ۱۰ را ده قسمت پلکانی دید و می‌توان این فاصله را بی‌نهایت و پیوسته و شیب‌دار دید. برنامه‌ریزی درسی هم همین‌جور است. می‌توان پایهٔ نهم را تنها نقطهٔ انتخاب رشته در نظر داشت و نیز می‌توان پایه‌های ششم و هشتم و دهم (سه پایه) یا شش پایه را مرحله‌به‌مرحله و شناور برای این کار تعیین کرد.

می‌توان ساختار رشته‌ها و بحث‌های تخصصی را کلاً دگرگون کرد تا کمتر ببینیم دانش‌آموزان ریاضی فرمول‌های ریاضی و نمودارهای فیزیک را و دانش‌آموزان انسانی فلسفه و منطق را حفظ می‌کنند. می‌توان دستیابی به نمرهٔ خاصی را برای همهٔ درس‌ها اجباری دانست و نیز می‌توان میانگین را ملاک قبولی گذاشت. می‌توان همهٔ درس‌ها را اجباری دانست و نیز می‌توان مثل دانشگاه درس‌های اختیاری و انتخابی گذاشت. می‌توان آموزه‌های دینی را به دانش‌آموزی منطق‌خوانده و درگیر ریاضیات، جوری درس داد و به دانش‌آموز بازیگری یا پزشکی جور دیگر!

همین نگاه ما به خود و هستی زمینه‌ساز نگاه ما به آموزش‌و‌پرورش است. بزرگ‌ترها و آموزگاران ما خود را دانای راه می‌پندارند یا آدمی باتجربه؟ دانش‌آموزان را اندیشمندان متشخص و تازه‌نفس و کنجکاو و کم‌تجربه می‌دانند یا ظرف‌های تهی از دانش و آگاهی؟

*‌امیدوارم خستگی و ترس و وابستگی سیاسی به بیگانگان و… مانعی برای تحول در آموزش‌و‌پرورش و دستگاه‌های دیگر نباشند. با فناوری‌های امروزی مانند تلفن و رادیو و تلویزیون و اینترنت، زمان خوبی برای پویاسازی درس‌ها و رشته‌ها با هزینهٔ کمتر در دست داریم؛ هرچند که نبود این‌ها هم مانعی نبود. امیدوارم هریک از ما مردم تقلید کورکورانه از همدیگر و از گذشتگان خود و از بیگانگان را کنار بگذاریم و بازنگری عمیقی در بنیادها و روش‌های آموزش‌و‌پرورش انجام دهیم و با ابزارهای محکم‌تری تجربه‌های خود و دیگران را پردازش کنیم.

دیدگاه کاربران

ایرانی۱۹۱۶۰۷۷۰۸:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۴
یعنی با این مدیریت شما چیزی هم از آموزش و پروش مانده که قابل ارزیابی باشد
ناشناس۱۹۱۶۱۸۶۰۹:۰۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۴
کلاً نظام آموزشی ایران درب و داغون است
یکتانتتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. ظریف‌: آمدنم به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست

    2. نتایج یک نظرسنجی در مقیاس جهانی: آمریکا، دشمن اصلیِ دموکراسی در جهان !

    3. ماجرای بنزین ۲۰ هزارتومانی/ دروغی که در آستانه انتخابات منتشر شد

    4. احمدی نژاد در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت

    5. متکی: آیت‌الله رئیسی در انتخابات ثبت نام خواهد کرد

    6. سازهای بد آهنگ نهادهای قانونی در اجرای یک مصوبه !

    7. هشدار اساتید حوزه و دانشگاه در مورد «طرح قانون بانک مرکزی» کمیسیون اقتصادی مجلس

    8. چرا دولت روحانی با برخی از مصالح مردم لجبازی می‌کند؟

    9. بی‌سابقه‌ترین حمله موشکی فلسطین به پایتخت اشغالگران/ اوضاع داخلی صهیونیست‌ها در مرز انفجار

    10. روحانی: مگر یک انتخابات چقدر می‌ارزد که آدم به خاطر آن دروغ بگوید

    11. انتشار فیلم رهگیری ناوگروه زیردریایی ارتش آمریکا توسط سپاه پاسداران

    12. جلوی پخش مستند "گاندو" گرفته شد

    13. گزارش دومین روز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری+ چهره‌هایی که ثبت نام کردند

    14. مناظره شنیدنی کارشناسان ترک درباره دلایل اتحاد ایران و سوریه

    پربحث‌های هفته

    1. یکی از بهترین برنامه های تاریخ تلویزیون در کنج شبکه ۴

    2. دفاع آیت‌الله جنتی از شرط سنی برای ریاست جمهوری/ نامزدی رئیسی قطعی شده است؟/ مخالفت روحانی با مصوبه شورای نگهبان/ آخرین اظهارنظر ظریف درباره نامزدی در انتخابات

    3. زینب سلیمانی :اگر مذاکره برای فلسطین جواب می‌داد، اکنون فلسطین آزاد شده بود

    4. روحیه‌ قاجاری و دستاوردهای فرنگ در یک فایل صوتی

    5. آغاز یک بازی همیشگی در آستانه انتخابات؟!

    6. مصوبه جنجالی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری

    7. باور کنید این بار «شرایط کنونی» واقعا «حساس» است !

    8. افشای جزئیات جدید از طرح ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی بدست تروریستهای آمریکا

    9. یک حقیقت تلخ تر از زهر در جهان اسلام

    10. حشره ای که هر ۱۷ سال یک‌بار از زیر زمین بیرون می‌آید

    11. نظرات برگزیده مخاطبین الف: ظریف باید پاسخگو باشد چگونه ترامپ به راحتی از برجام خارج شد/ آقای جهانگیری! چه خبر از اقتصاد و تهِ درّه؟/ اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه پاسخگو نیستند

    12. سعید محمد: ممکن است شرایط جدیدی رقم بخورد/ قالیباف در حال بررسی کاندیداتوری/ پیش‌بینی جالب صادق خرازی از تصمیم ظریف/ افزایش فعالیت‌های انتخاباتی جهانگیری

    13. حسین شریعتمداری: عصا را از زیر بغل آمریکا بکشید!

    14. ظریف‌: آمدنم به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست

    15. چرایی تاکید رهبر انقلاب بر مبارزه برای همه‌پرسی در فلسطین

    16.  پشت پرده وحشی‌گری‌های اشغالگران در قدس/ نتانیاهو به سرنوشت «اولمرت» دچار می‌شود؟

    17. تل‌آویو با ۱۳۰ راکت هدف قرار گرفت

    18. کنایه بغض‌آلود مجری صداوسیما به برخی از سلبریتی‌ها

    19. نتایج یک نظرسنجی در مقیاس جهانی: آمریکا، دشمن اصلیِ دموکراسی در جهان !

    20. همتی: نرخ دلار را به ۲۰ هزار تومان رساندیم، اما امیدواریم باز کاهش یابد

    21. آرمان مردمی در خلاء متولد نمی شود !

    22. جزئیات دیدار ظریف با سیدحسن خمینی و خاتمی/ قطعا نامزد نمی‌شوم

    23. داوطلب کفن‌پوش انتخابات ریاست جمهوری

    24. دولت آینده گریبانش را از عوام‌زدگيِ دانشگاهي و حوزوي رها کند/ مراكز پژوهشي مركز تجمع آقازاده‌ها شده است/ دولتي که نتواند همه مغزها را بكار بگیرد بیمار است

    25. ماجرای بنزین ۲۰ هزارتومانی/ دروغی که در آستانه انتخابات منتشر شد

    ابر آروان

    آخرین عناوین