عربستان به اختلافات اردن و اسرائیل دامن می‌زند؟

گروه جهان الف،   3991228059 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
عربستان به اختلافات اردن و اسرائیل دامن می‌زند؟

در شرایطی که اختلافات سیاسی میان اردن و رژیم صهیونیستی همچنان پابرجاست، مسئله رایزنی عربستان و  نتانیاهو برای تولیت این کشور بر مسجدالاقصی نیز به این چالش‌ها افزوده است.

به نظر نمی‌رسد روابط سیاسی اردن و رژیم اسرائیل پس از تنش آشکار در دوره اخیر در آستانه بهبود باشد؛ به ویژه پس از مواضع تند «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقطع اخیر و اصرار وی بر تحمیل حاکمیت اسرائیل بر غور اردن و شمال البحر المیت (دریای مرده)  و همچنین تهدیدهایی که اردن درباره تجدید نظر در توافق صلح (وادی عربه) بین دو طرف مطرح کرده است.

سال گذشته میلادی «عبدالله دوم» شاه اردن به اسرائیل و کابینه آینده این کشور درباره پیامدهای اظهارات بنیامین نتانیاهو در کارزار انتخاباتی خود برای الحاق زمین‌هایی در کرانه باختری اشغالی هشدار داد و گفت این امر مستقیما بر روابط میان اردن و اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت و به ایجاد فضایی برای ترغیب فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به نشستن با یکدیگر پای میز گفت‌وگو کمکی نمی‌کند.

در همین راستا «نضال الطعغانی» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اردن هم گفت: اگر اسرائیل و کابینه آتی آن بخواهند به سیاست توسعه‌طلبی و شهرک‌سازی خود ادامه بدهند در توافق صلح با اسرائیل تجدید نظر خواهد شد.

اخیرا یک مقام صهیونیست در گفت‌و‌گو روزنامه عبری‌زبان «معاریو» درباره علت لغو سفر نخست‌وزیر این رژیم به امارات خبر داده بود که اردن با  عبور هواپیمای حامل نتانیاهو از حریم خود موافقت نکرده است.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن دراین زمینه به ممانعت تل‌آویو از ورود ولیعهد اردن به مسجدالاقصی اشاره کرده و گفت، هماهنگی‌ها را با اسرائیل در خصوص رسیدن ولی‌عهد به مسجد الاقصی انجام دادیم. در لحظه پایانی، اسرائیل از توافق عقب نشست، سعی کرد برنامه را تغییر دهد و تلاش کرد که اقداماتی را تحمیل کند و باعث محدودیت بیشتر اهالی قدس در  آن شب مقدس عبادت و صلح شود. بنابراین جناب ولی‌عهد برای نجات اهالی قدس از سنگینی بار محدودیت‌های اسرائیل و همچنین برای حفظ این مناسبت مقدس از زیر پاگذاشته شدن قداست، پاکی و ماهیت مسالمت‌آمیز آن، تصمیم گرفتند این سفر را پیش نبرند. اسرائیل از توافقی که با آنها داشتیم، پا پس کشید. آنها به عنوان اشغالگر تعهدات خود را نقض کردند و همچنین حق آزادی عبادت را نقض کردند از این رو ما از این گام خوشحال نیستیم و بسیار از آن خشمگین هستیم.

وزیر امور خارجه اردن در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا علت لغو سفر نتانیاهو به امارات ارتباطی با این موضوع داشته یا خیر و آیا اظهارات نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اینکه علت لغو سفر وجود دشواری‌هایی در هماهنگی با امان بوده، خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: از توافق با اردن شانه خالی می‌کنی، از سفری دینی ممانعت به عمل می‌آوری و شرایطی ایجاد می‌کنی که این سفر دینی را در این مناسب مقدس به امری محال تبدیل ‌کند بعدش انتظار داری که به اردن بیایی و از حریم اردن عبور کنی. اینجا باید جدی باشیم آیا این چیزی است که انتظارش می‌رود؟

از سوی دیگر روز گذشته روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم در گزارشی فاش کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درحال مذاکره با بنیامین نتانیاهو برای گرفتن تولیت اماکن مقدس فلسطین از اردن است.

عربستان سعودی به عنوان یک قدرت اسلامی که مکه و مدینه را اداره می‌کند، به دنبال جایگاهی برای خودش در مسجدالاقصی بوده و درصدد ایجاد یک وضعیت جدید در قدس است و برای تحقق این هدف علاوه بر عادی سازی روابط با تل‌آویو  آماده سرمایه گذاری مبالغ هنگفت است.

به گزارش منابع صهیونیست، اردن از صرف ارائه این ایده عصبانی است، زیرا خاندان هاشمی (خاندان پادشاهی اردن) پس از جنگ جهانی اول، موقعیت حفاظت از اماکن مقدس اسلامی در مکه و مدینه را به سعودی‌ها واگذار کرد.

در همین حال، وزیر خارجه اردن در واکنش به واگذاری تولیت اماکن مقدس فلسطین به عربستان درصورت عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو اظهار کرد: دلیل طرح چنین فرضیه‌های غیر منطقی را نمی‌دانم.

از طرفی نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پیش از این چندین بار سفر خود به امارات متحده عربی را لغو کرده است، احتمالا به زودی راهی این کشور می‌شود و آنگونه که منابع فاش کردند وی قصد دارد در جریان این سفر با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز دیدار کند.

بنابراین در صورتی که این اتفاق بیفتد، با وجود اینکه قبل تر نیز اخباری درباره دیدار نتانیاهو با بن سلمان منتشر شده بود، اما مقدمه اصلی عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی خواهد بود که جایگاه اردن در مسجدالاقصی را به خطر می اندازد.

در این شرایط اردن از یکسو با صهیونیست‌ها و از سوی دیگر با سعودی‌ها مواجه می‌شود؛ به ویژه اینکه نتانیاهو در میان بحران‌های متعدد در آستانه انتخابات کنست رژیم صهیونیستی به دنبال کسب امتیازاتی برای خروج از این تنگناست و برقراری روابط صریح و علنی با عربستان می تواند چنین فرصتی را در اختیار وی قرار دهد.

بر این اساس آینده روابط میان رژیم اسرائیل و اردن را در مرحله بعد از انتخابات این رژیم و پیوستن یا عدم پیوستن ریاض به توافق صلح رژیم های عربی با تل‌آویو، می توان مورد ارزیابی قرار داد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۴۷۰۹۱۶:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
از حکام عرب، عبدالله دوم بیش همه میان مردم کشورش محبوب تر است.
ناشناس۱۸۷۴۷۶۹۱۷:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
هفته قبل 7 نفر مریض کرونایی در بیمارستانی در اردن بر اثر اهمال کاری فوت کردند، وزیر بهداشت اردن استعفا کرده و از مردم معذرت خواهی کرد. ای کاش مسئولان ما هم یاد می گرفتند.
ناشناس۱۸۷۴۷۱۵۱۶:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
آیا پادشاه اردن همان سفیانی است که با یک کودتا بر منطقه مسلط میشود و کشتاری بزرگ در آخرالزمان را رقم میزند؟!
ناشناس۱۸۷۴۷۴۳۱۶:۵۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
اردن اصلا توان جمع کردن کشور خودش را هم نداره
ناشناس۱۸۷۴۸۷۹۱۹:۱۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
مادر پادشاه اردن یک یهودی انگلیسی است.
ناشناس۱۸۷۴۷۶۸۱۷:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
داستان زیاد می شنوی یا فیلم زیاد می بینی؟ کدامش؟
ناشناس۱۸۷۴۷۸۴۱۷:۴۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
پادشاه اردن یک جنتلمن واقعی است. اردن یک کشور فقیر عربی است. اما پادشاه این کشور با سیاست و درایت توانسته است این کشور را اداره کند.
ناشناس۱۸۷۴۹۷۱۲۱:۰۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
این کلمه جنتلمن رو نابود کردی! به هر .. میگی جنتلمن!
ناشناس۱۸۷۶۰۸۷۱۶:۰۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کاملن این دوستمون درست میگه
حتی۱۸۷۴۷۳۳۱۶:۴۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
ننگ بر آل سقوط خائن به مسلمین خود فروختگان شیرده عمو سام
ناشناس۱۸۷۴۷۶۷۱۷:۲۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
هر چه هستند، مردم عربستان در رفاه کامل به سر می برند.
ناشناس۱۸۷۴۷۸۵۱۷:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
شعار بس است. عمل کن. البته اگر می توانی!
ناشناس۱۸۷۵۰۸۱۲۲:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
احسنت
ناشناس۱۸۷۴۷۳۵۱۶:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
اکثر کشورهای عربی دست نشانده آمریکا و انگلیس هستند و خود آنها(آمریکا و انگلیس) نیز بله قربانگوی صهیونیستها، این بازیها فقط بازیهای سیاسی برای افکار عمومی جهان است
ناشناس۱۸۷۴۷۸۶۱۷:۴۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
با دادن این شعارها مثلا می خواهی بگویی که دید سیاسی بازی داری؟؟؟؟!
ناشناس۱۸۷۴۷۷۳۱۷:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
خوش به حال مردم امارات، قطر و.. نه مشکل گرانی دارند، نه مشکل بی کاری دارند، نه مشکل معیشت دارند، با پاسپورتشان به همه کشورهای دنیا می توانند مسافرت کنند. درصد بالایی از آنها هم واکسن کرونا معتبر زده اند.
ناشناس۱۸۷۴۹۶۰۲۰:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
پارسال صف مرغ برای کیلویی ۱۱ تومن بود و آزادش کیلویی ۱۸ تومن؛ امسال صف مرغ واسه بیست تومنی و کیلویی آزاد حدود ۳۵ تومن! سال بعد صف مرغ واسه مرغ چهل تومنی و آزادش حدود ۶۰ تومن!!!!
ناشناس۱۸۷۵۰۲۳۲۱:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
عوضش هر وقت اربابانشان لازم ببینند نقدنقد سلاخی میشن توسط امثال ترامپها و ملکه عجوزه انگلیس
ناشناس۱۸۷۴۸۴۹۱۸:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
حالا این مسایل اصلا چه اهمیتی دارد و چه ربطی به ما دارد؟
شهروند۱۸۷۴۹۱۵۲۰:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
دیگ رژیم صهیونیستی با صبوری در حال پختن کله و پاچه و مغز و استخوان اعراب یکی، یکی، یکی میباشد.
ناشناس۱۸۷۵۱۱۹۲۲:۵۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
عربستان به اختلافات اردن و اسراييل دامن مي زند ؟ ----------- فعلاً من نوعي به عربستان و اردن و اختلافات شان كاري ندارم ، اما به اين كار دارم كه جناحين در كشور خودمان ، چه جناح اين وري و چه آن وري به اختلافات جناحي خود دامن نزنند كه در غير اين صورت دودش به چشم من نوعي خواهد رفت و بار آن به دوش من نوعي خواهد افتاد و هزينه آن بر گردن من نوعي خواهد بود . اجر شان با خدا خدا عاقبت و آخرشان را به خير كند !! خير ببينند انشاالله !!
شهروند۱۸۷۵۷۵۳۱۲:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امارات منجمد عربی و قطر ( قطره) با جمعیت های اپسیلونی بین 250 الی 500 هزار نفری و صادرات روزانه بین 2 الی 3 میلیون بشکه نفت + میلیونها متر مکعب گاز دیگر چه مشکلی میتوانند داشته باشند. یک زندگی 100% مصرفی وارداتی و.. اگر فردا روز دچار بحران صدور نفت-گاز اتمام منابع پترو دلار شوند.باید از گرسنگی و.. آواره ناکجا آبادها شوند.حتی قادر به تعمیر آسانسور آسمانخراشی که اربابانشان با ثروت های باد آوده نفتی برای آنها ساختند نیستند.و ذباله دان تاریخ منزگاه پاسپورتهای آن چنانی آنها خواهد بود.
ناشناس۱۸۷۵۹۷۱۱۴:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امارات نزدیک به 800 میلیارد دلار از پول های فروش نفتش را در بازارهای سهام و شرکت های بزرگ آمریکا و اروپا سرمایه گذاری کرده است. همین سرمایه گذاری عظیم، آینده اقتصادی این کشور را بیمه کرده است. ضمن آن که گازی هم برای صادرات ندارد.
ناشناس۱۸۷۶۰۹۲۱۶:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
عزیزم قول میدم همون کشورها رو دست مدیران ما میدادی الان کارتن خواب بکدن
تسخیر عمارت بلای۱۸۷۵۸۹۶۱۴:۰۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
با پول اختلاف حل میشه کاشکی منم .. پول داشتم که اختلافات ایران را در جهان .. حل میکردم ..
ناشناس۱۸۷۶۳۹۲۲۱:۱۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
عربستا ن سالانه میلیونها دلار به اردن کمک می کند الکی مقاله ننویسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  5. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

  6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

  7. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  8. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  9. ماجرای خرابکاری اسرائیل در اصفهان چه بود؟/ توضیح «خرازی» درباره ظرفیت تولید بمب اتم توسط ایران

  10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  11. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

  12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  13. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  14. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  15. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  16. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

  17. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  18. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

  19. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. ایثارگران را بدنام نکنید !

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین