رمزگشایی از یک نامه خطاب به رهبر انقلاب

محسن سلگی، گروه سیاسی،   3991225001 ۱۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
رمزگشایی از یک نامه خطاب به رهبر انقلاب

محسن رنانی در سه گانه «سلام بر ایران، سلام بر رهبری» از فقر انرژی خرد جمعی و انسداد سیستم سیاسی نسبت به آن سخن به میان آورده است. اگر خوش بین باشیم می‌توان گفت او متکی به انگاره‌ای قهرمان گرایانه متوقع شده که رهبر انقلاب می‌بایست مسائل ساختاری را حل کند. اگر بدبین یا کمی واقع گرا باشیم باید گفت او از سر غرض و با هدف فرافکنی وضع موجود به ویژه اقتصاد مدیریت نشده توسط دولت ، این سه گانه را به رشته تحریر درآورده است.

او در حالی امروز رهبری انقلاب را خطاب قرار می‌دهد که در سال 96 نامه‌ای خطاب به دکتر حسن روحانی نوشت و در آن ضمن عذرخواهی از این که مدتی از نظرها غایب شده و راه‌های ارتباطی اش را بر روی همه بسته تا در انتخابات فقط یک نظاره گر باشد، نوشته بود که قصد جبران دارد. در این نامه او از رئیس جمهور خواست همچون یک ناجی و قهرمان مسائل کشور را حل کند. همچنین هشدار داد که این آخرین دولت و آخرین فرصت توسعه در جمهوری اسلامی ایران است و بعد از این دولتی دیگر چنین فرصتی نخواهد یافت و چنین حمایت مردمی هم نخواهد داشت.

او که در نامه مذکور دوره دوم روحانی را آخرین فرصت توسعه القا کرده بود این بار در نامه اخیرش یعنی «سلام بر ایران، سلام بر رهبری» همین مضامین را اما تندتر و غلیظ تر و البته در قالبی انتقادی و غیرحمایتی خطاب به رهبری انقلاب به کار بسته است.

جالب اینجاست که نویسندگان چنین نامه هایی درست در انتهای دولت دوازدهم از رهبری انقلاب می‌خواهند سکان دار هدایت ایران به جزیره امن توسعه باشد !  باید پرسید چرا طی این هشت سال چنین نامه‌ هایی به نگارش درنیامده است؛ آن هم وقتی که هر بار و در هر نامه از بحران و زوالی نزدیک و قریب الوقوع خبر داده و همه چیز  را سیاه و تار نشان می‌دهند و در عین حال امیدهایی واهی را در می‌اندازند که هیچ تناسبی با اقتصاد به منزله میانه روی ( یعنی معنای لغوی اقتصاد) و نیز هیچ تناسبی با «عقلانیت» و «حس نسبت درست» که از آن دم می زنند ندارد.

آقای رنانی در یادداشتی که در همین زمستان امسال به نگارش رسانده  از «حس نسبت نادرست ایرانیان» سخن گفته است؛ به این معنا که مدعی شده ایرانیان یا چیزی را بیش از حد بزرگ می‌کنند یا بیش از حد کوچک. به نظر می‌رسد خود او در نامه سرگشاده‌اش خطاب به رهبری دچار همین معضل است. چراکه اختیارات رهبری را فراتر از قانون اساسی دیده یا القاء ساخته است.

پیش فرض نویسنده قدرت بی محدودیت رهبری است و انتظارش فراروی از قانون اساسی و نادیده انگاری تمام رویه‌های قانونی و اجرایی کشور توسط رهبر انقلاب. این درحالی است که دولت مسئول امور اجرایی کشور و اداره کننده اصلی و مسلط اقتصاد است.

دولت در ایران از قدرتی کم نظیر در قیاس با سایر دولت های دنیا برخوردار است. یک مصداق آن این است که در بسیار کشورها دولت برای برداشت از بانک مرکزی باید وثیقه و ضمانت کافی ارائه دهد اما در ایران دولت طوری از بانک مرکزی برداشت می‌کند یک فرد عادی از جیب خود؛ بدون مقدمه و فرآیندی خاص. با وجود این حجم از اختیارات، دولت به معنای Government غایب بزرگ تحلیل محسن رنانی در یادداشت سه گانه اش است، گویی آنکه در این دوران هیچ کابینه‌ای اداره امور اجرایی کشور را به عهده نداشته است. این نادیده انگاری دولت مورد حمایت و متبوع نویسنده تا حد زیادی متن را مسئولیت گریزانه و فرافکنانه کرده است.

افزون بر این نویسنده توجه نداشته و ندارد که رهبر انقلاب در سیاق حکمرانی خود به مردم سالاری دینی متکی است؛ تا حدی که از بسیاری از اختیارات قانونی خود نیز استفاده نکرده و به دیگران تفویض می‌کند و طبیعتا از این سیاق حکمرانی نمی‌توان انتظار دیکتاتوری داشت. انتظاری که نویسنده به دلیل ترسیم وضع بحرانی تلویحا و تصریحا در نوشته خود به استقبال آن رفته و بر آن اصرار می ورزد.

از طرفی دیگر می‌توان به تناقض پایه‌ای امثال آقای رنانی اشاره کرد. او در همین نامه‌اش به رهبر انقلاب به واردشدن ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی اعتراض کرده و آن را از خطاهای صورت گرفته می‌داند. پرسش از رنانی این است چگونه می‌توان همزمان از ولی فقیه خواست که با اقتدار تام و بی سابقه وارد میدان شده و سوار بر اسب و شمشیرکشیده موانع را از سر راه بردارد و ایران را به زمان و مکانی متفاوت برساند و اما درعین حال از اساس  ولایت فقیه را خطای تاریخی دانست؟ مگر رهبر انقلاب جز با اهرم‌هایی مانند حکم حکومتی می‌تواند فرمان ویژه صادر کند و اقدام ویژه انجام دهد؟ احکامی که نویسنده همواره منتقد وجود آن بوده اما حالا به ناگاه انتظار دارد این احکام یک شبه بستر توسعه را به ارمغان بیاورد. جالب تر این که عمده احکام حکومتی در این سال ها نیز به نفع اصلاح طلبان صادر شده است.

این نکته هم مهم است که بدانیم حکم حکومتی معادل فرامین اجرایی در نظامات ریاستی است. کافی است فرد منصف تعداد انگشت شمار صدور حکم حکومتی توسط رهبر انقلاب را با تعداد خیره  کننده فرامین اجرایی یکی از روسای جمهور در امریکا مقایسه کند تا ببیند رهبر انقلاب چقدر به دمکراسی و ماندن در چارچوب قانون عادی پایبند است. البته حکم حکومتی کاملا قانونی است. به عبارت دیگر فرای قوانین موردی است نه ورای کل قانون. همچنان که فرمان اجرایی رییس جمهور امریکا طبق خود قانون اساسی آن کشور پیش بینی شده است و فرمان رئیس جمهور در آنجا فراتر از قوانین عادی و جاری است نه فراتر از کل قانون یا فرای قانون.

به نظر می‌رسد پروژه فرافکنی اصلاح طلبان که در ایده‌هایی مانند پیشنهاد ادغام ریاست جمهوری و رهبری قابل مشاهده بوده این بار نیز در نامه آقای رنانی خود را نشان داده است. نامه خاتمی به رهبر انقلاب نیز دارای مضمونی مشابه نامه وی است. هر دو تلاش دارند رهبری را به عنوان مسئول مشکلات بی سابقه اقتصادی کشور معرفی کنند. در حالی که پشت درخواست از رهبری برای تغییر و تحول اوضاع ایران، علاوه بر تضعیف رهبر انقلاب، تضعیف نهاد رهبری نهفته است.

تئوریسین‌های اصلی اصلاح‌طلبان که اغلب به تجدیدنظرطلبی روی آورده و ولایت فقیه را به عنوان سدی در برابر دمکراسی غیردینی مطلوب خود می بینند، در نامه هایی متناقض مانند نامه رنانی خواسته و ناخواسته در تضعیف این نهاد می کوشند و آینده‌ای وابسته و دلبسته به غرب برای ایران را ترسیم می کنند

آقای رنانی از سویی از سقوط نزدیک نظام سخن می‌گوید و در جایی دیگر و متونی دیگر از اینکه هیچ نظام سیاسی در ایران به اندازه جمهوری اسلامی به مدرن شدن ایران کمک نکرده است جانبداری می‌کند. از یک طرف امام خمینی (ره) را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از طرف دیگر رهبرانقلاب را به احترام یاد می کند و همزمان ایشان را متهم به بهره گیری از مشاوران ناآگاه و دارای سوءنیت می‌کند و سپس صراحتا می‌گوید که  رهبری از مسائل کشور بی اطلاع است تا این پنداره را القا سازد که ایشان از اتخاد تصمیمات درست، ناتوان است.

سوال جدی از ایشان این است که چگونه رهبری که نمی تواند نزدیکان خود را به درستی انتخاب کند، توان تحول در کشور دارد؟ هرچند که رهبر انقلاب هم نزدیکان شایسته‌ای انتخاب کرده و فراتر از این و عزل نصب‌ها، توانسته به نحو احسن سکاندار استقلال و عزت ایران باشد، حتی در شرایطی که دولتی ناکارآمد مسئول امور اجرایی کشور بوده است.

باید از آقای رنانی پرسید کدام کشور به اندازه ایران انتخابات برگزار کرده است؟ در امریکا بعد از حمله محدود هواپیماهای ژاپن به بندری در آمریکا و واردشدن خسارت به ناوهای جنگی این کشور، انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‌افتد اما در ایران حتی زیر بمباران شهرها این اتفاق نمی‌افتد. از حیث امنیت سخت،  شاهد بودیم که تروریسم با کشورهایی مانند امریکا و فرانسه و … چه کرد اما در ایران شاهد امنیتی استثنایی بوده‌ایم که هر کدام از ما در تجربه اجتماعی مان بارها و بارها با تحسین آن از جانب شهروندان این مرز و بوم مواجه شده ایم.

نویسنده چندان صادق نیست که اگر بود می‌بایست در یادداشت سه گانه خود به پیشرفت علمی ایران و سایر دستاوردهای کم نظیرش در منطقه اشاره می کرد.

آقای رنانی که در عمده یادداشت های قبلیش سمت نظریه تقدم فرهنگ می ایستد و معتقد است که می‌بایست تربیت و آموزش را بر سیاست و حتی اصلاح ساختارهای سیاسی و رسمی اولویت داد، حال چگونه یکباره در یادداشت اخیر خود به نظریه تقدم سیاست بر فرهنگ روی آورده و حتی پا را از این فراتر نهاده و در هوای این نظریه به سمت و سودای قهرمانگرایی درغلتیده است؟ این تناقضی آشکار در گفتار است. او اگر منصف تر و یا دقیق تر بود به خوبی به اختیارات رهبری نیز اشاره می کرد. رهبری هرچند رئیس کشور است (برخلاف نظامات ریاستی دیگر که رئیس جمهور، رییس کشور است) اما اختیارات اجرایی و عملی رییس جمهور از ایشان بیشتر است.

ناخالصی دیگر این که آقای رنانی خطاب به رهبری مادام ایشان را فرهمند و کاریزماتیک توصیف می‌کند حال آنکه صفت اول برای نظامات شاهی و دومی برای نظام های توتالیتار استفاده می‌شود. او اگر اندکی منصف تر بود رهبر انقلاب را خردمند، با تقوا و نظیر اینها خطاب می‌کرد. 

فرجام سخن آنکه نویسنده در هنگامه پایان دولت مورد حمایت خود که کارنامه‌ای غیر قابل دفاع بر جای گذاشته و وضع حاضر را برای کشور رقم زده است؛ در یادداشت سه گانه خود جز فرافکنی کاری نکرده است. انتظار آن است که آقای رنانی، خاتمی و دیگر اصلاح طلبان در قبال وضعیت پیش آمده مسئولانه تر عمل کننده و به جای نشانی غلط دادن به جامعه و همه چیز را متوجه رهبری کردن در قبال وضعیتی که دولت مورد حمایتشان به وجود آورده است در پیشگاه افکار عمومی پاسخگو باشند.

دیدگاه کاربران

دانشجو۱۸۷۲۷۲۶۰۹:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دکتر رنانی استادی فرهیخته و اندیشمندی دلسوز این آب و خاک است.
ناشناس۱۸۷۲۸۰۶۱۰:۲۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
زمانی ضد انقلاب یک موقعی آمریکا و اکنون رییس جمهور مقصر همه مشکلات کشور معرفی می شود!
ناشناس۱۸۷۲۹۱۷۱۱:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
وقتی بانک مرکزی در حال حاضر روزانه بیشتر از سه تریلیون تومن پول و نقدینگی چاپ و نشر می کند و امسال بیش از هزار تریلیون تومن پول و نقدینگی جدید منتشر کرده و با نهایت .... اعلام می کند و هشدار می دهد که سال دیگر بیشتر منتشر خواهد شد دیگر انتظار دارید چیزی در این مملکت ارزان بشود. بورس و دلار هم مانند همه کالاها. تا رئیس بانک مرکزی که متولی انتشار پول است و ان را باید کنترل کند عوضش هشدار می دهد که سال دیگر بیشتر خواهد شد هر روز تورم بیشتر زبانه خواهد کشید و مردم ایران به خاطر تورم بیشتر فقیر شده و در دنیا به حاشیه خواهند رفت.
ناشناس۱۸۷۳۱۷۸۱۳:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
شما اگر راه حل بهتری دارید ارائه کنید.
ناشناس۱۸۷۳۵۳۱۱۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۷۳۱۹۳۱۴:۰۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
من یک پزشک و عضو هیئت علمی یک از دانشگاه های تهران هستم. متاسفانه آنقدر حقوق و درامد کشور ما نسبت به کشورهای دیگر حتی کشوری مثل عمان، عراق، کویت، کمتر شده و آنقدر جو روانی بدی نسبت به درامد پزشکان ایجاد شده که خیلی همکاران و از اساتید با سابقه سال گذشته مهاجرت کرده‌اند، و سایر همکاران من نیز یا بفکر مهاجرت هستند یا انگیزهای برای کار کردن ندارند، دیگر خودتان می دانید.
ناشناس۱۸۷۳۳۱۸۱۵:۴۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
پزشکان در کشورهای عمان و کویت و غیره کارانه های 500 میلیونی دریافت نمی کنند طرح تحول سلامت طرح تحول جیب پزشکان بود.
ناشناس۱۸۷۳۱۹۵۱۴:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
افزایش 8 برابری حجم نقدینگی و چاپ پول بی پشتوانه در 8 سال گذشته باعث افزایش 9 برابری نرخ دلار و تورم لجام گسیخته شد اما دولت مشکلات را به گردن امریکا می اندازد و فرار به جلو می کند !
ناشناس۱۸۷۳۴۴۲۱۷:۰۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
کشوری که شعار مرگ بر آمریکا می دهد و آرزوی نابودیش را می کند، چرا واحد و مقیاس اقتصادیش دلار است؟
ناشناس۱۸۷۳۶۵۷۲۰:۲۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
امریکا بعد از جنگ دوم جهانی، دلار را به عنوان واحد پول بین‌المللی قرار داد و با این کار شریان حیات اقتصادی کشورهای دنیا را به دست گرفت
ناشناس۱۸۷۳۲۰۹۱۴:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تنها راه نجات کشور ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب است
ناشناس۱۸۷۳۴۴۴۱۷:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تنها راه نجات کشور تعامل با دنیا است.
ناشناس۱۸۷۳۲۳۶۱۴:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جهت اطلاع همه کشورها افزایش نقدینگی دارند مانند چین با 16 درصد یا کره جنوبی 10درصد ولی همه این ها تورم 3 درصدی دارند، مشکل رها کردن این پول ها در دلالی است حال هرمقدار نقدینگی که می خواهید اضافه یا کم کنید
ناشناس۱۸۷۳۳۲۹۱۵:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت بر بازار میوه و مواد غذایی و غیره نظارت ندارد و دلالان باعث افزایش قیمت ها می شوند.
ناشناس۱۸۷۳۶۳۰۲۰:۰۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
الف آخه بیکاری؟ رییس جمهور تدارکانچی بود چرا اصلاح طلبا و اصولگراها صف کشیدن برای۱۴۰۰ ؟
ناشناس۱۸۷۲۹۱۹۱۱:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رییس جمهور نقش ترموستات، نوسان گیر و سوپاپ اطمینان را دارد.
ناشناس۱۸۷۲۹۵۷۱۱:۵۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
فردا چه کسی مقصر معرفی می شود؟
ناشناس۱۸۷۳۱۲۸۱۳:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تو 4 سال اول میگفتن مشکلات تقصیر دولت قبل است !!!! تو 3 سال گذشته میگفتن مشکلات تقصیر ترامپ است !!!! حالا میگن مشکلات تقصیر کروناست !!!!
ناشناس۱۸۷۳۰۹۲۱۳:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
خاصیت اصلاح طلبی همین است وقتی خرابکاری می کنند میگن رئیس جمهور هیچکاره است !!! وقتی اوضاع خوب باشد میگن فلانی امیرکبیر بود !!!
ناشناس۱۸۷۳۱۳۱۱۳:۳۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اصلاح طلبان خیلی خرابکاری کردند و کم کم باید غزل خداحافظی را بخوانند.
ناشناس۱۸۷۲۹۲۴۱۱:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
لطفا مدیریت کشور را به خ آبکاری وبه دیگران ربط ندهید و این هم خود جناب روحانی یادتون داد مقصر آمریکا است برای فرار رو به جلو که الان می گویی تقسیر را به گردن دولت و رئیس جمهور انداخته می شود
ناشناس۱۸۷۲۹۶۲۱۱:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بزرگترین اشتباه روحانی اعتماد بی جا به امریکا و غرب بود.
ناشناس۱۸۷۳۰۳۵۱۲:۴۱:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بزرگترین و بهترین کار روحانی برجام بود.
ناشناس۱۸۷۳۰۸۸۱۳:۰۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۱۸۷۳۰۹۴۱۳:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۸۷۳۱۴۹۱۳:۴۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
به قول خود عراقچی نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۸۷۳۲۱۰۱۴:۱۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
به گفته جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۸۷۳۲۳۵۱۴:۴۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بزرگترین خیانت بعد از انقلاب در کشور فروشی
ناشناس۱۸۷۳۶۵۲۲۰:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
ولی با کمال تاسف همه شاهد بودیم دلواپسان و تندروها نگذاشتند برجام پا بگیرد.
گورخواب۱۸۷۳۰۴۵۱۲:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جناب سلگی، آقای رنانی با بیانی مستدل و طولانی فقط خواسته بگه مشکلات وحشت ناک ایران به خاطر فاصله ی نجومی با دموکراسی است چرا این همه برآشفتید؟! چرا شفاف نمی فرمایید که مخالف دموکراسی هستیم؟ ( ضمناً شاخص مردم سالاری 150 همرده ی اریتره)
ناشناس۱۸۷۳۱۲۱۱۳:۲۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دار و دسته شما در سال 88 نشان دادند که معنای دموکراسی و رای مردم را نمی دانند و دیکتاتور واقعی هستن.
ناشناس۱۸۷۳۱۹۹۱۴:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اینها وقتی در انتخابات برنده بشوند میگن دموکراتیک بود ! وقتی بازنده بشوند میگن تقلب شده بود !!!!
ناشناس۱۸۷۳۷۸۷۲۲:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اما به نظر میرسه مقصر اصلی شما هستی که چشم و گوش بسته در کاندید خودتون رو انتخاب می کنید
ناشناس۱۸۷۲۸۰۸۱۰:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
عجب چرا نامه نمی زد به دولت محبوب شما در این 8 سال که اصلاح ساختاری که بر پایه فروش نفت است فراتر برود و علمی اداره کند؟
ناشناس۱۸۷۳۰۵۷۱۲:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
انتقاد از دولت که نیاز به این همه ادا و اطوار نداره به تعبیر خود روحانی تخریب دولت، نون و آب حسابی هم داره.
ناشناس۱۸۷۳۱۳۴۱۳:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولتی که حتی توان تامین مرغ و تخم مرغ و روغن خوراکی مردم را ندارد فقط ادعا دارد ! و اما نیازی به تخریب نداره !
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۷۳۲۰۵۱۴:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
انتقاد از دولت در شرایط کنونی نهایت بی انصافی و دور از منطق است که بدیهی و اظهر من الشمس است. همین و بس!
ناشناس۱۸۷۳۳۲۳۱۵:۴۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
انتقاد از این دولت بی تدبیر بی انصافی است !!! اما انتقاد از دولت قبل نهایت انصاف بود !!!!
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۷۳۴۹۳۱۷:۴۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بله دقیقا همینطور است. مطمئن باشید آنچه در این دولت معضل و مشکل و کم و کاستی است بی تردید میراث دولت واقعا بی تدبیر قبلی است و اگر سالهای 1384 الی 1392 با آن دولتهای عاری از تدبیر و اندیشه اما! خوش شانس از برخورداری از درآمدهای افسانه ای فروش نفت و اما! هدر دهنده تمامی آن درآمدها آن چنان! پیموده نمی شد مطمئن باشید دولت های سالهای 1392 الی 1396 و 1396 الی 1400 هم این چنین! دچار خسران عظیم و زحمت بی شائبه نمی گشتند. والله اعلم
ناشناس۱۸۷۲۸۲۵۱۰:۳۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت های پیشرفته جهان فقط 20درصد اقتصاد را در اختیار دارند و بقیه دست نهادها و افراد دیگر است اما دولت‌هایشان اعمال حاکمیت می کنند ولی در ایران 70 درصد دست دولت است و اعمال حاکمیت کردنش هم در جهت رانت و... برای آن 70درصد است آن وقت این جماعت برای ما از.....!
ناشناس۱۸۷۲۸۳۳۱۰:۳۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
ایشان آدم مغرضی است که هر از چند گاه رنگ عوض می کند
ناشناس۱۸۷۲۹۰۴۱۱:۱۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
فقط اصولگراها یک رنگ بوده و مغرض نیستند!!
ناشناس۱۸۷۲۹۷۱۱۲:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اصلاح طلبی یعنی آشوب یعنی در ظاهر حرف های قشنگ ولی در درون...
ناشناس۱۸۷۲۹۸۰۱۲:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند.
ناشناس۱۸۷۳۶۵۶۲۰:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
احمدی نژاد که اصلاح طلب نبود! پس چه شد که اینطور شد؟
ناشناس۱۸۷۳۰۴۸۱۲:۴۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بهتر نیست به حای جواب دادن گندی که در این مدت دولت اصلاح طلبتان زده جوابگو باشید؟؟؟نمیشه که همیشه یا احمدی نژاد را بهانه می کنید و یا... خودتان را جواب دهید؟؟؟این ۸سال دولت اصلاح طلب(یقینا کابینه موسوی فتنه گر ۸۸)سرکاربوده ...عباد و زنگنه و آخوندی و جهاننگیری و...
ناشناس۱۸۷۳۰۱۶۱۲:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
این چه سخنی است؟ نمیشود که هر دلسوزی فقط یکبار گله کرد بگوئیم رنگ عوض کرد؟
ناشناس۱۸۷۳۰۴۱۱۲:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تعجبی ندارد چون اصلاح طلبی یعنی فرار رو به جلو...فقط کاش کسی غضنفرهای اصولگرا را کنترل کند خرابکاری نکنندخواهش می شود ساده گیری در نیاورند که دوباره بهانه دست دشمن ندهند
مهدی۱۸۷۵۲۱۳۰۰:۱۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
فیلم رنگ عوض کردن آدمها هنوز رو اینستاگرام میچرخه.فاصله رنگ عوض کردنش هم به سال نمی رسه
ناشناس۱۸۷۲۸۵۲۱۰:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اصلاح طلبان نمی توانند خود را از عملکرد فاجعه بار دولت روحانی مبرا کنند و باید پاسخگوی وضع موجود باشند.
ناشناس۱۸۷۲۸۹۷۱۱:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت روحانی رکورددار تورم در 60 سال اخیر است و این قابل ماله کشی نیست.
ناشناس۱۸۷۲۹۲۳۱۱:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت محمود شما رکورد دار کسب درآمد نفتی و هدر دادن آن در کل تاریخ ایران است.
ناشناس۱۸۷۲۹۶۶۱۲:۰۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
با این افتضاحی که دولت روحانی به بار آورده حالا همه میگن صد رحمت به محمود.
ناشناس۱۸۷۲۹۷۵۱۲:۰۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
خیلی از امکانات فعلی به خاطر دولت قبل است و اگر احمدی نمی ساخت الان وضعت بدتر می بود
ناشناس۱۸۷۲۹۸۴۱۲:۰۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
در دولت قبل نرخ دلار 3 برابر شد اما حالا 10 برابر گران شد و این از نتایج تدبیر است.
ناشناس۱۸۷۲۹۹۰۱۲:۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
این دولت هم رکوردار هدر دادن 500 میلیارد دلار است در ضمن فروش نفت معنی آن نیست که رفاه درست بکند بلکه تورم درست می کند چون در بودجه می اید و رشد اقتصادی کاذب درست می شود
ناشناس۱۸۷۳۰۵۶۱۲:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت خاتمی دریای خزر را فروخت که حداقل 8000 تریلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۱۸۷۳۱۱۵۱۳:۲۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت خاتمی با فروش دریای خزر رکورددار چوب حراج زدن به منافع ملی است.
ناشناس۱۸۷۲۹۱۱۱۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
محمود مورد وثوق شما در مدت 8 سال کاری کرد که همه اصولگراها تردش کرده و از آن دوری می گزینید.
ناشناس۱۸۷۲۹۷۰۱۲:۰۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت دهم در اوج تحریم ها در سال 91 روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت می فروخت اما دولت دوازدهم حالا روزانه فقط 300 هزار بشکه نفت می فروشد و این بدلیل سوء مدیریت دولت است.
ناشناس۱۸۷۳۱۰۴۱۳:۲۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
خیر قربان دلیلش این بود که اوباما این اجازه را داده بود و برخی کشورهای را از تحریم خرید نفت ایران معاف کرده بود. تدبیر محمود نبود
ناشناس۱۸۷۳۲۰۴۱۴:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اوباما اجازه نداده بود دولت قبل تحریم ها دور می زد و نفت میفروخت اما این دولت عُرضه دور زدن تحریم ها را هم ندارد.
ناشناس۱۸۷۲۹۷۷۱۲:۰۵:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
احمدی نژاد دور دوم گیر مشایی و بقایی افتاد وگرنه بهترین رئیس جمهور می شد
ناشناس۱۸۷۳۰۸۵۱۳:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بیشترین پروژه های عمرانی در 8 سال دولت احمدی نژاد اجرایی و عملیاتی شدند جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس وقتی بعد از 10 سال در سال 92 به ایران آمد گفت من از اینهمه پیشرفت کشور شما در شرایط تحریم شگفت زده شده ام.
ناشناس۱۸۷۳۰۵۲۱۲:۵۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
البته، طرد درسته
ناشناس۱۸۷۲۹۹۳۱۲:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
مثل پاسخگویی شما در مقابل رفتارها و مشکلات ایجاد شده در دوره احمدی نژاد!
ناشناس۱۸۷۳۰۶۳۱۲:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
کارنامه دولت روحانی با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست 3 سال پی در پی تورم بالای 50 درصد و رشد اقتصادی منفی داریم که از اول انقلاب تاکنون سابقه نداشته است حداکثر تورم در دولت قبل در سال 91 حدود 40 درصد بود.
ناشناس۱۸۷۳۰۲۲۱۲:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بحث دولت روحانی نیست . خود شخص رهبر در زمانیکه رئیس جمهور بودند بارها از بعضی اشکالات ساختاری در نماز جمعه انتقاد میکردند . ملت از رهبر خویش میخواهند کمک کند تا مشکلات موجود در ساختار حل شود ، همین .
ناشناس۱۸۷۳۱۴۲۱۳:۳۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
عملکرد دولت روحانی از ابتدا خسارت بار بود در همان سال اول 18 میلیارد دلار بابت قرارداد کرسنت جریمه شدیم.
ناشناس۱۸۷۳۲۰۷۱۴:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
2 میلیارد دلار هم گاز مجانی به ترکیه دادند و در مناقشه گازی با ترکمنستان هم 2 میلیارد دلار تاوان دادند.
ناشناس۱۸۷۳۲۱۶۱۴:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت اگر بجای سیاسی کاری ساختار بودجه را اصلاح می کرد بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور حل می شد.
ناشناس۱۸۷۳۳۹۸۱۶:۴۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
لطفا بی سواد نباشیم مگر اصلاح ساختار در دست رهبری‌ست؟ شما که ادعا می‌کنی ساختار غلطه درستشو به نماینده شهرتون بگو تا تو مجلس مطرح کنن
ناشناس۱۸۷۳۵۱۳۱۸:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آن تغییر قانون اساسی است که باید مجوزهای قانونی دیگری گرفته شود
ناشناس۱۸۷۲۸۸۹۱۱:۰۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
برنامه چشم انداز 25 ساله ایران در سال 1375 تدوین شد و در این برنامه جامع و کامل! که با تبلیغ فراوان برای سالها ادامه داشت قرار بود ایران در سال 1400 تقریبا در همه زمینه ها اول خاورمیانه و منطقه باشد. ولی حالا همه می بینیم که نه تنها نیست بلکه می بینیم که متاسفانه در ردیفهای اخر منطقه از نظر توسعه انسانی و شاخصهای مطرح شده در ان برنامه است. یعنی یک شکست مطلق و کامل برای ان برنامه. در این مدت چهار رئیس جمهور ایران جضور داشتند که باید مطابق و در چارچوب این برنامه و سیاست گذاری بالا دستی حرکت می کردند. سوال این ست که چرا حرکت نکردند و چه نهادی نظارت اجرای این برنامه را توسط روسای جمهور داشت و خلاصه کسی در این ممکلت هست که شجاعت اخلاقی قبول مسئولیت شکست این برنامه را داشته باشد یا همه چیز تقصیر ترامپ است؟!
ناشناس۱۸۷۲۹۶۵۱۲:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
وقتی می گویی در آخر مشخص است سراسر اشتباه است و بهتر است بگ گویی به آن رتبه اول در برخی نرسیدیم البته در برخی رسیدیم در ضمن چون دولت‌ها و مجالس خودشان مقید به قوانین بالا دستی نمی کنند و ساز خودشان را می زدن
ناشناس۱۸۷۳۳۷۰۱۶:۲۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
مثلا تورم و ارزش پول و گرانی و تحریم چندم هستی که می فرمایی آخر نیست؟
ناشناس۱۸۷۳۱۳۰۱۳:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جهت اطلاع شما در مواردی اول و دوم هستیم و در مواردی هم درجا زدیم
ناشناس۱۸۷۳۲۶۱۱۴:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
حداقل عددها رو درست استفاده کنید! سند چشم‌انداز بیست ساله، مربوط به سالهای ۸۴تا۱۴۰۴ است!
ناشناس۱۸۷۳۶۷۱۲۰:۴۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
یعنی تا 4 سال آینده تا 1404در دقیقه نود رویایی شدن امکان اشتغال و توان پرداخت اجاره خانه حل میشه!!!
ناشناس۱۸۷۴۷۹۳۱۷:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
۱۴۰۴ بود درستش
ناشناس۱۸۷۲۹۳۲۱۱:۳۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رنانی هم مثل دوستانش راهکار ارائه نمیدهد فقط انتقاد میکند البته ایشان چزو همان اقتصاددانانی بودند که در حمایت از روحانی طومار امضا کردند
ناشناس۱۸۷۲۹۶۴۱۱:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
معلوم میشه نامه آقای رنانی رو اصلا نخوندی و یه چیزی میگی که همین جوری گفته باشی
ناشناس۱۸۷۳۰۲۷۱۲:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
راجع به ایشان قضاوت عجولانه نکن . اخلاص رنانی بارها و بارها به انقلاب و نظام ثابت شده . شما بهتره برید خودتونو اصلاح کنید .
ناشناس۱۸۷۳۰۸۰۱۳:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دولت مورد حمایت اینها در 8 سال گذشته عامل فقر و فلاکت و بدبختی مردم شد اینها باید پاسخگوی وضع موجود باشند نه منتقد !
ناشناس۱۸۷۳۰۳۱۱۲:۳۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چه اشکالی داره کسی که تا دیروز تحسین و تعریف میکرد یکبار هم گله کند !
ناشناس۱۸۷۳۱۰۵۱۳:۲۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اینها باید پاسخگوی فاجعه اقتصادی بوجود آمده فعلی باشند نه منتقد !
ناشناس۱۸۷۳۲۲۳۱۴:۲۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
این به رنانی نمیخوره
سید محسن۱۸۷۲۹۶۹۱۲:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
به شخصی که مانند کودکان خطای خود و انتخاب خود را گردن این و آن می اندازد استاد خطاب کردن خیانت به کلمه استاد است
ناشناس۱۸۷۳۶۸۱۲۰:۵۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
حضرتعالی راه برون رفت از معضلات کنونی را بفرمایید استاد!
ناشناس۱۸۷۲۹۸۹۱۲:۰۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چرا برخی ها از اینکه برای حل مشکل ساختاری به رهبری نامه نوشته شده ناراحت می شوند. هر مسئولی در حیطه اختیارات خود مسئول ایجاد ساختار است. اگر ساختار درستی برای انتخاب کاندیداها داشته باشیم و یا ساختار حزبی ایجاد کنیم و هر حزب مسئولیت هم حزبی منتخب را داشته باشد خیلی از مشکلات حل می شود.
ناشناس۱۸۷۳۰۳۹۱۲:۴۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
هر چی میکشیم از این اساتید دلسوزه ساده لوح هست.دوستیشون، دوستیه خاله خرسست.
ناشناس۱۸۷۳۳۱۹۱۵:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
سلام و درود به همه. مایلم نویسنده را با سوالی ساده به چالش بکشم: آیا از بین دولتهای مختلف در طول دهه های اخیر، دولتی هست که عملکرد اقتصادی خوبی داشته باشد، یا یکی بدتر از دیگری بوده اند؟؟ اگر همه ضعیف عمل کرده اند آیا می توان نتیجه گرفت مشکل مستقل از دولتهاست؟ اگر مشکلات مستقل از دولتهایی است که می آیند و می روند به چه عاملی بستگی دارد که مستمر و مداوم است؟
محمد۱۸۷۵۰۵۹۲۲:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
بله همیشه تقصیر رهبریه. حتی وقتی که استاد، خودشون رو به فضا پرتاب کردند برای انتخاب و حمایت از رییس جمهور
ناشناس۱۸۷۲۷۲۹۰۹:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آیا دولت در ایران از قدرتی کم نظیر در قیاس با سایر دولت های دنیا برخوردار است؟ انصاف هم خوب چیزی است. به قول آخوندی، در ایران 5 دولت وجود دارد که رییس جمهور تنها رییس یکی از آنها است.
ناشناس۱۸۷۲۷۸۵۱۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چرا ايشان در چنين حكومت 5 دولتي قبول مسئوليت فرمودند و وزير شدند؟ خبر نداشتند يا قصد و عرض ديگري داشتند؟ چرا اينقدر فراموش كاريم و هنوز گوشمان به حرف چنين افراد سست عنصر هستيم
ناشناس۱۸۷۲۸۶۹۱۰:۵۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چرا تمام روسای جمهور ایران در انجام وظایف خود ناموفق بودند؟ دلیل این امر چیست؟
ناشناس۱۸۷۲۹۰۰۱۱:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چون همه بخش ها را از دید سیاسی نگاه می کنند
ناشناس۱۸۷۳۶۸۷۲۱:۰۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چرا همه دولتها از دید سیاسی نگاه میکنند؟
ناشناس۱۸۷۲۹۰۸۱۱:۱۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تنها در 2 دولت شورش نان رخ داد: دولت هاشمی رفسنجانی و دولت روحانی ! دلیل آن هم واضح است.
ناشناس۱۸۷۲۹۸۵۱۲:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
البته شورش به ادعای تقلب در انتخابات و بعد شورش 96 و 98 که مشخص بود این جریان از عمد...!
ناشناس۱۸۷۲۹۱۳۱۱:۲۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چون تدارکاتچی و مامور خرید هستند!
ناشناس۱۸۷۲۹۸۶۱۲:۰۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بی کفایت و بی لیاقت هستن !
ناشناس۱۸۷۲۹۹۲۱۲:۱۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
و در خریدها دست می برد...!
حسن۱۸۷۳۰۵۸۱۲:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اگر رئیس جمهور تو ایران فقط تدارکاتچی هستن اختیارات لازم ندارد در سی دو سال اخیر که 24 سال قدرت دست اینها بوده(هاشمی. خاتمی. روحانی) توی این همه سال پس چکار میکردند؟ الان چرا دوباره عزمشان جزم است برای تصاحب قدرت؟ دعوا برای منصبی که که اختیارات ندارد چه معنا دارد؟ یا اینها همه اش بازی است برای فرار از مطالبه گری و فریب مردم برای استمرار قدرت؟
ناشناس۱۸۷۳۴۰۳۱۶:۴۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
به خاطر اینکه اکثرا از یه خط فکری بودن و اقتصاد لیبرالی را دنبال می‌کردن
ناشناس۱۸۷۳۶۹۳۲۱:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جهت اصلاعتان تمام کشورهای پیشرفته دنیا لیبرال هستند.
ناشناس۱۸۷۳۰۳۴۱۲:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
یعنی میگی ملت این یک دولت را هم بسپارند به صاحب چهار دولت دیگر ؟
امیر۱۸۷۳۵۲۵۱۸:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
ما که کاری نداریم شما به هر کی خواستی بسپار
ناشناس۱۸۷۳۰۴۳۱۲:۴۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
برای امثال حضرتعالی سه گمانه وجود دارد: 1- یا از آلبانی کامنت میگذارید. 2- یا سلطنت طلب و ضدانقلابید . 3- یا از تمامیت خواهانی هستید که فقط تحسین و تمجید را می پذیرید .
ناشناس۱۸۷۳۱۲۶۱۳:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
استدلال ندارید انگ میزنید. به خدا دو روز دنیا ارزش ندارد هم وطن خودت را به خاطر دنیای یک عده بیازاری
ناشناس۱۸۷۲۸۰۱۱۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
چقدر هم آقای آخوندی آدم معتبرومتعهدوخوشنام و...است وحرفش قابل استناد است این آقا حداقل به خاطر عدم عملکردش باید محاکمه شود
ناشناس۱۸۷۲۸۱۱۱۰:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آدمی که از عمد خودش را به خواب بزند نمی توان بیدار کرد البته شخص شما نه جناب آخوندی که تشنه حضور مجدد در چند نوبت هستند!
ناشناس۱۸۷۲۸۱۹۱۰:۲۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
فقط اختیارات رییس جمهوری را در ایران با اختیارات روسای جمهور ترکیه، روسیه، آمریکا، فرانسه و....... مقایسه کنید.
ناشناس۱۸۷۲۸۴۹۱۰:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
پرونده فساد 500 میلیارد تومانی مهدی آخوندی به کجا رسید ؟!
ناشناس۱۸۷۲۷۳۱۰۹:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بجای آنکه گوشها و چشمهایتان را ببندید تا دیر نشده (که شده)بشنوید حرف مردم را ،بشنوید حرف دلسوزان را،بشنوید حرف اندیشمندان را بجای تخطئه هرکه حرف حق میزند ،به خود بیاید که فردا دیر است یکبار ازخود بپرسید به چه حقی نفت ایران را بشکه ای 10دلار ارزانتر روزی حداقل 10میلیون دلار و سالی حداقل 3.5میلیارد دلار ارزانتر میفروشید وپول آن را هم نمیتوانید بگیرید درازای این مشکلات چه بدست می آوریم
ناشناس۱۸۷۲۸۶۰۱۰:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
صفر شدن صادرات نفت ایران بدلیل بی عُرضگی دولت است.
ناشناس۱۸۷۲۹۲۸۱۱:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تازه با کمک مدیران دولت قبلی توانستند یک میلیون بشکه در روز نفت بفروشند
ناشناس۱۸۷۳۳۰۴۱۵:۲۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
به دلیل سیاست آمریکا ستیزی است
ناشناس۱۸۷۳۷۲۵۲۱:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آیا همه دولتهای ایران بیعرضه بوده اند؟
ناشناس۱۸۷۳۷۲۷۲۱:۲۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آیا تحریمها در فروش نفت تاثیر نداشته؟
ناشناس۱۸۷۳۷۲۹۲۱:۳۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آیا تصور میکنید دولت بعدی بتواند براحتی نفت را صادر نماید؟
ناشناس۱۸۷۲۷۳۲۰۹:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
با توجه به ناکارآمدی پی در پی روسای جمهور به نظر من هم بهتر است رهبری خود زمام امور را در دست بگیرد تا وضع کشور بهتر شود.
ناشناس۱۸۷۳۰۵۳۱۲:۵۱:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رییس جمهوری باید برمبنای رای نخبگان باشد اینطوری که رای مستقیم برگزار می شود فقط تبدیل به شواف می شود
ناشناس۱۸۷۲۷۳۳۰۹:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رییس جمهور چند درصد اقتصاد کشور را در کنترل دارد؟ آیا همه نهادها و سازمانها و آستان ها و بنیادها به دولت مالیات پرداخت می کنند؟
ناشناس۱۸۷۲۸۶۲۱۰:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بد دولتی بدتر از بی دولتی است حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
ناشناس۱۸۷۲۸۶۶۱۰:۵۵:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
حراج 20 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی نشان داد که دولت اختیارات کافی دارد اما عرضه ندارد.
ناشناس۱۸۷۳۴۱۳۱۶:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بازی پرداخت مالیات کهنه شده است چندین بار اعلام شده که آستان قدس، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، و زیر مجموعه های سپاه مالیات پرداخت می‌کنند
احمدی۱۸۷۲۷۴۶۰۹:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
شما اول اصل نامه رو منتشر کن بعد مقاله مفصل انتقادی رو.
صادق۱۸۷۲۷۷۸۰۹:۵۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آقا/خانم احمدی سلام این نامه در تارنمای آقای دکتر رنانی قابل دسترسی است. لطفا به آن سر بزنید.
وحید۱۸۷۳۱۲۹۱۳:۳۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
یک سایت خبری تحلیلی وقتی نقدی نسبت به مطلبی مکتوب منتشر میکنه، حداقل باید ابتدای نقد منتشر شده، به متن اصلی مورد انتقاد لینک مستقیم دهد.
ناشناس۱۸۷۳۸۱۵۲۲:۳۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دوست عزیز قبلا هم گفته شد .
علی کریمی۱۸۷۲۷۵۴۰۹:۳۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جناب آقای محسن سلگی استفاده از جمله زیر در ابتدای پاراگراف هفتم صداقت و واقع بینی شما را به طور جدی خدشه دار می کند به طوری که خواننده از خواندن ادامه مطلب منصرف می شود. "دولت در ایران از قدرتی کم نظیر در قیاس با سایر دولت های دنیا برخوردار است."
ناشناس۱۸۷۲۸۲۲۱۰:۳۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
ارزها دست کی هست؟ مجوز صادرات و واردات کی می دهد؟ مجوز کسب وکارها؟ بورس دست کی هست؟ بانک مرکزی دست کی هست؟ نرخ تعیین سود دست کی هست؟ بازهم بگویم؟
ناشناس۱۸۷۲۹۲۷۱۱:۲۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
همه اینها نیاز به تبادلات سیاسی و اقتصادی با دنیا دارد سیاست خارجی ما رو هم قطعا دولت تعیین نمیکند
ناشناس۱۸۷۳۰۰۶۱۲:۱۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
لطفا حرف بی خود نزنید سیاست خارجی فقط در مورد آمریکا و اسرائیل دست دولت ها نیست ولی توافقات و رد و بدل شدن با دولتهای دیگر با دولت است و سو مدیریت داخلی را هم به خارج ربط ندهید
ناشناس۱۸۷۳۰۰۷۱۲:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اگر یادتان باشد که آقای بشار اسد، بدون اطلاع وزارت خارجه آمده بودند و آقای ظریف اعتراض داشتند
ناشناس۱۸۷۳۰۳۳۱۲:۴۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
از رئیس دفترتان و شخص روحانی سوال کنید که چرا به ایشان خبر ندادن
ناشناس۱۸۷۳۰۶۸۱۳:۰۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
خود واعظی اعتراف کرد که افزایش نرخ ارز کار دولت است.
ناشناس۱۸۷۳۴۱۷۱۶:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
عه چه جالب پس برجامم کار خودشونه!!
ناشناس۱۸۷۲۷۵۸۰۹:۳۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تو این مملکت رییس جمهور تدارکاتچی بیش نیست.
ناشناس۱۸۷۲۸۱۸۱۰:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تدارکاتچی که قوانین متعدد مصوب شده را اجرا نمی کند و همه چیز را به هم می ریزد! آره جانم
ناشناس۱۸۷۲۸۵۶۱۰:۵۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اگر تدارکاتچی است و اختیار کافی ندارد !!! چرا موقع انتخابات وعده های رنگارنگ به مردم می دهند ؟!
شادمهر۱۸۷۳۴۹۷۱۷:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
سر و دست شکاندن برای تدارک چی شدن یا برای استفاده از رانت هست و یا امید. و تلاش برای تغیبرات و ایجاد ساختارها جدید
ناشناس۱۸۷۲۸۷۱۱۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
ولی هر سری هم برای تدارکاتچی بودن سر و دست میشکنن....
ناشناس۱۸۷۲۹۳۰۱۱:۳۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
و آشوب هم درست می کنند
شادمهر۱۸۷۳۵۰۴۱۷:۵۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بعضی ها هم هماهنگ شده وارد گود انتخابات می شوند تا هدفمند در مدارِ تدارکچی بودن قرار بگیرند
ناشناس۱۸۷۲۷۶۲۰۹:۳۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
احتمالا گذر زمان واقعیتها را نشان خواهد داد.
ناشناس۱۸۷۲۷۶۶۰۹:۳۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
مقاله بالا (نوشته آقای سلگی) بسیار غیرمنصفانه نامه و شخص آقای رنانی را نقد کرده بود. گفتگوی سالم و سازنده، نیازمند انصاف و حق‌پذیری دو طرف است. وگرنه، نتیجه‌ای به جز قیل و قال و قبیله‌گرایی نخواهد داشت.
صادق۱۸۷۲۷۸۱۰۹:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
همیشه همینطوره! وقتی با دست خالی مواجه میشن تقصیرات را میندازن گردن نظام! و حالا هم دوباره برای کاندید شدن (ریاست جمهوری) سر از پا نمیشناسن!
ناشناس۱۸۷۲۷۸۶۱۰:۰۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
معمولا اندیشه های این افراد متاثر از غربگرایی می باشد و در این چارچوب تحلیل می نمایند.
ناشناس۱۸۷۲۸۱۰۱۰:۲۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
در حوزه اندیشه اگر غربگرایی بد باشد شرق گرایی و شرق زدگی افتضاح است
ناشناس۱۸۷۲۹۳۶۱۱:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
الان دوره نفوذ غرب است و حرف از شرق معنایی ندارد
ناشناس۱۸۷۲۸۷۸۱۰:۵۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
بابا چرا هر کی نقدی میکنه میگین غربگرا.دوست عزیز شما که اینقدر نسبت به غرب حساسی،چزا داری از تکنولوژی غرب برای رساندن پیامت استفاده میکنی.
ناشناس۱۸۷۲۹۳۳۱۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
حالا کاشکی شما غرب زده ها برخی از تجربه های موفق آنها در اقتصاد را اجرایی می کردین و نه پز دادن تو خالی که فقط کد خدا می کنید
ناشناس۱۸۷۲۸۰۷۱۰:۲۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
تا حالا کجا بوده این آقای رنانی دلسوز؟؟؟باز انتخابات بد مهندسی شده برای یک رییس جمهور بی اختیار تدارکاتچی شروع شده وقبیله اصلاح طلبان از هرکرانه تیرهای مسموم را به سوی نظامی که خودشان دستشان تا مرفق به عملکردهای آن آلوده است ونتایجش هم به طریق اولی ازدستاوردهای آنهاهم می باشد تا با ژست جدید اپوزوسیون آرا لازم را برای کاندید ریاست جمهوری خودشان بدست بیاورندازاین جناح تمامیت خواه تر ندیده ام خدا عاقبت مملکت را ختم بخیر کند
ناشناس۱۸۷۲۸۱۳۱۰:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جناب‌آقای‌محسن‌سلکی‌عزیز دوست‌عزیز‌اگر‌رهبر‌انقلاب‌را‌بعنوان‌پدر‌قبول‌دارید‌هرفرزندی‌حتی‌اگراشتباهاتی‌داشته‌باشد مجاز‌است‌باپدر‌خود‌درددل‌کرده‌وخواسته‌ای‌داشته‌باشدجنابعالی‌تنهابه‌قاضی‌نرو‌اولا‌کل‌نامه‌ رامنتشر‌کن‌تامردم‌قضاوت‌کنند‌ثانیا‌جوارب‌نامه‌رامسلما‌دفتر‌رهبری‌خواهند‌داد‌شما‌خودرا‌زیاد ناراحت‌نکن‌ماهنوز‌نامه‌خاتمی‌راهم‌ندیده‌ایم‌ولی‌ایمان‌داریم‌آقای‌خاتمی‌از‌دوستداران‌صمیمی رهبر‌میباشند
ناشناس۱۸۷۲۸۱۶۱۰:۲۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
....در بسیار کشورها دولت برای برداشت از بانک مرکزی باید وثیقه و ضمانت کافی ارائه دهد اما در ایران دولت طوری از بانک مرکزی برداشت می‌کند یک فرد عادی از جیب خود؛ بدون مقدمه و فرآیندی خاص.... "این جمله الان جزء افتخارات کشور ما به حساب میاد یا عامل بدبختی کشورمون و تزریق پول بیت المال بین خیلی از نهادها و ارگانهای غیر دولتی؟؟؟؟
ناشناس۱۸۷۲۸۲۴۱۰:۳۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
اقای سالگی واقعا شما به قدرت دولت یا مجلس یا قانون اساسی اعتقاد دارید ؟ یا از سر ارادت مطلب مینویسید ؟
ناشناس۱۸۷۲۸۲۷۱۰:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
مگر طبق قانون اساس رهبر بالاترین و اختیاردارترین فرد کشور و رئیس جمهور نفر دوم اجرایی نیست.
ناشناس۱۸۷۳۰۰۱۱۲:۱۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رهبر کار اجرایی نمی کند و سیاست کلی را هدایت می کند و شما به خاطر رقص و ورزشگاه رای می‌دهی و انتخاب می کنی مقام اجرایی را وظیفه رهبری نظارت است و هر جایی که لازم باشد دخالت می کند و زیاد هم نیست
ناشناس۱۸۷۳۴۲۴۱۶:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
خیر التماس مطالعه
ناشناس۱۸۷۲۸۲۹۱۰:۳۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
ایشان در نوشتارش و البته بازی با کلمات صرفا یک هدف داشته و انهم مقصر نشان دادن رهبری است سابقه اش نشان داده که فرد مخلصی نبوده و آدم غرض ورزی است.
ناشناس۱۸۷۳۸۲۲۲۲:۴۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
در قضاوت عجله نکن . ایشان یکی از شخصیت های مخلص برای انقلاب اسلامی بوده و هست .
ناشناس۱۸۷۲۸۷۵۱۰:۵۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
هنوز حمایت بی قید و شرط رنانی از کلید ساز یادمون هست....چطور ملت رو ....فرض کرد
ناشناس۱۸۷۲۸۹۸۱۱:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رنانی قبلا هم نامه هایی به روسای سه قوه نوشته به عنوان مثال کتاب قمار اتمی که مو به مو چند سال بعد تمام پیش بینی هایی که از نفت و اقتصاد داشت اجرا شود و کسی به این کتاب اهمیت نداد در زمینه بورس چندین بار به دولتمردان تذکر داده بود باز هم کسی توجه نکرد ولی تمام این کتاب ها و توصیه هارا رسانه ای نکرد بود ولی الان که ایران در شرایط خطیری هست مجبور به انتشار عمومی شده تا سالها بعد نگویند در تاریخ که کسی نبود این اخطار ها را بده
ناشناس۱۸۷۲۸۹۹۱۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
پیشنهاد عملی نویسنده برای رفع بحرانهای فعلی چیست؟
ناشناس۱۸۷۲۹۰۵۱۱:۱۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جناب سلگي اين اختيارات كم به اختيارات بي حد وحصر رييس جمهور منتقل شود در صدروز باقيمانده نتيجه را ببينيد
ناشناس۱۸۷۲۹۰۹۱۱:۱۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دکتر رنانی در یاداشتی عنوان نموده در سنوات گذشته به صورتهای مختلف مفاهیم نامه را برای بزرگان کشور ارسال نموده و با توجه به عدم نتیجه گیری اقدام به نوشتن و بیان عمومی نامه نموده است
ناشناس۱۸۷۲۹۲۹۱۱:۲۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
به نویسنده این مطلب میگویم ایا کتاب قمار اتمی رنانی را خوانده ای که در سال ۸۷ به ۵ مقام رسمی کشور نوشت و مو به مو تمام پیش بینی ها در این کتاب به وقوع پیوست ۱ سال قبل از اینکه وضعیت بورس به این شکل در بیاد به وزیر اقتصاد ورییس بانک مرکزی گوشزد کرده بود که اخر وضعیت بورس این میشود وهرچه تلاش کرد حاضر به دیدار با رنانی نشدند
اکبر۱۸۷۲۹۵۳۱۱:۵۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
دیدگاه نویسنده روش تبدیل منتقد به معاند و سپس برانداز را که در طول سالها استفاد شده است با دقت تمام تشریح می کند و حتی برای تدریس روش سفسطه در دانشگاه نیز می توان از این مقاله استفاده کرد.
ناشناس۱۸۷۳۰۱۳۱۲:۲۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جناب سلگی، سلام به نظر میرسه شما سه بخش نامه را یا خوب نخوانده اید و یا با برداشت کلی که از قبل از آقای رنانی داشته اید دست به نقد زده اید! سوالم اینه: شما چه پشنهادی برای برون رفت از این وضعیت دارین؟
ناشناس۱۸۷۳۰۱۵۱۲:۲۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
جالب است که پشت هر حرفی دنبال یک رمز و رموزی می گردید
ناشناس۱۸۷۳۰۹۹۱۳:۱۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
صاحبان قدرت معمولا به مرور زمان بخصوص وقتی قدرتشان محدود نشده باشد. طرز فکر و مدل استدلالشان فرق می کند و متاسفانه بصیرت برای بازسازی خود را از دست میدهند. نامه امثال رنانی بی قدرت فقط یک هشدار و برای ثبت در تاریخ است. امثال اقای سلگی هم همیشه دور بر قدرت وجود داشته اند
ناشناس۱۸۷۳۱۱۸۱۳:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
این مطلب بیشتر حاوی دیدگاه سیاسی نگارنده است و ارتباطی با مطلب دکتر رنانی که تحلیل یک اقتصاددان است ندارد.
آشنا۱۸۷۳۱۴۳۱۳:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
با سلام به نظر نویسنده ما یا باید واقع گرا باشیم و مشکلات را مربوط به قوه مجریه بدانیم یا باید مغرض باشیم و ... تا کی باید همه چیز را صفر و یک ببینیم؟!
ناشناس۱۸۷۳۲۱۲۱۴:۱۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
رنانی یه کتابی برای هشدار در هه 80 نوشت که کاملا هم اتفاق افتاده خوبه که نویسنده این مقاله یک سری به اون کتاب بزند
ناشناس۱۸۷۳۲۳۱۱۴:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
آقای سلگی شما را یک فیلسوف می شناختم. اما گویا اینجا یا احساساتی شده اید یا درگیر الزامات و چارچوب مدیران رسانه ها برای ساده گویی و کوتاه نویسی. خودت مگر نمی گفتی ساده نگاری باعث ساده انگاری می شود!!!!
ناشناس۱۸۷۳۲۴۱۱۴:۴۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
منتظر چنین نقدی بودم از سکوت جبهه انقلاب در عجب. باز مرحبا به سلگی
ناشناس۱۸۷۳۳۶۳۱۶:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
انداختن همه چیز گردن دولت واقعا خنده دار است
ناشناس۱۸۷۳۷۵۹۲۱:۵۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
حتی با چوب خشک هم اوضاع اقتصادی اینقدر داغون نمی شد !
ناشناس۱۸۷۳۵۴۰۱۸:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
نامه آقای رنانی خیلی دلسوزانه است و البته علمی و مبتنی بر شواهد. باید به ایشان آفرین گفت. ان شاالله گوش شنوایی برای این فریاد دلسوزانه باشد
ناشناس۱۸۷۳۹۱۳۰۰:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
نگارنده کتاب مناقشه اتمی آقای دکتر رو مطالعه کنند، نیکوست. رنانی ، فقط یک دلسوز است.
ناشناس۱۸۷۳۹۴۷۰۲:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
دولت مقصراست وبااااااااایدپاسخگوباشدبدون هییییچ مماشاتی.
شناس۱۸۷۴۳۴۶۱۱:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
ایشون به جای نامه نوشتن اول باید در مورد حمایت از روحانی در انتخابات و رقیب هراسی توضیح بده
ناشناس۱۸۷۶۸۰۱۰۹:۳۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
بهترین دوران اقتصادی دوران آقای خاتمی بودوالسلام.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین