بازگشایی مدارس؛ شاید وقتی دیگر؟!

اجتماعی،   3991222110 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

زمزمه های بازگشایی مدارس در ایام بعد از عید نوروز، روز به روز قوی تر می شود. برخی کارشناسان می گویند تبعات آموزشی، اجتماعی و روانی تعطیل شدن مدارس، دست کمی از تبعات کرونا ندارد، اما برخی صاحبنظران نیز معتقدند بارگشایی مدارس می تواند به شعله ور شدن موج چهارم کرونا منجر شود.

بازگشایی مدارس؛ شاید وقتی دیگر؟!

به گزارش الف، وزارت آموزش و پرورش به طور صریح اعلام کرده است که موافق بازگشایی مدارس به شکل معمول است، اما در عین حال این وزارتخانه، توپ را به زمین ستاد ملی کرونا انداخته و گفته است که فقط در صورت تایید این ستاد می تواند بازگشایی مدارس را از حالت حضور اختیاری خارج کند.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده است: «آماده‌ایم اگر وضعیت کرونا بهتر شود، بعد از عید مدارس را باز کنیم. از حیث آمادگی همین الان نیز آماده هستیم که با دو روز فاصله، مدارس را باز کنیم، اما علت اینکه مدارس باز نمی‌شود ممنوعیتی است که ستاد ملی کرونا ایجاد کرده است. هر زمانی که این ستاد ملی به ما اجازه دهد مدارس را باز می‌کنیم. پیشنهاد ما دایر شدن متعارف مدارس طبق روال هر سال بود، اما در ستاد ملی کرونا گفتند قید اختیاری را ایجاد کنید. این قید ما نیست، بلکه ستاد ملی کرونا اعلام کرده است. »

او با اشاره به تبعات تداوم آموزش غیرحضوری، تصریح کرده است: «بسته بودن مدارس و دور بودن دانش‌آموزان از محیط آموزش با مخاطرات پنهان و پایدار روبه‌رو است و آنها آسیب می‌بینند. اگرچه تلاش می‌کنیم کیفیت آموزش از طریق فضای مجازی تامین شود، اما قطعا امکان ارائه آموزش باکیفیت به‌صورت حضوری بیشتر فراهم است. همواره متقاضی بازگشایی مدارس بودیم، اما هر زمان که ستاد کرونا اجازه دهد مدارس را باز می‌کنیم. حتی شاید لازم نباشد بازگشایی مدارس را به سال تحصیلی آینده موکول کنیم، بلکه بعد از عید که شرایط بهتر شد و ستاد ملی کرونا اجازه داد، برای بازگشایی مدارس آمادگی داریم.»

در این بین ستاد ملی مقابله با کرونا، هنوز موضع قاطعی درباره بازگشایی حضوری مدارس برای بعد از عید نداشته است، اما مجموع شواهد نشان می دهد بسیار بعید است که این ستاد اجازه بازگشایی را صادر کند. چند روز قبل، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابراز امیدواری کرد که مدارس و دانشگاه ها در مهرماه سال 1400 بازگشایی شوند. 

این ابراز امیدواری برای بازگشایی مدارس از مهر 1400 به این معنی است که حتی بازگشایی مدارس در مهر سال آینده هم هنوز قطعی نیست.

پاساژ و رستوران تعطیل نیست، مدارس تعطیل است!

برخی کارشناسان آموزشی می گویند تداوم تعطیلی مدارس در شرایطی که خیلی از مراکز غیرضروری تعطیل نیستند، خطایی استراتژیک است که فرآیند آموزش و تربیت نسل آینده را مختل می کند.

دکتر احسان امراللهی، کارشناس آموزشی که سال ها در مدارس تدریس کرده است، در گفتگو با الف نسبت به تعطیلی مدارس انتقاد می کند و می گوید: «چطور در شرایطی که بسیاری از پاساژها، رستوران ها، مراکز خرید، مراکز تفریحی و حتی بسیاری از قهوه خانه ها تعطیل نیست، اما مدارس باید تعطیل باشد؟ این موضوع اصلا منطقی نیست. چطور برخی مراکز غیرضروری در دوران کرونا تعطیل نیستند، اما مدارس که ضرورت حضور آنها در تربیت نسل آینده انکار ناپذیر است، باید تعطیل باشند. آیا خطر شیوع کرونا در پاساژها و مراکز خرید، کمتر از خطر شیوع بیماری در مدارس است؟»

او با اشاره به تبعات آموزش مجازی طولانی مدت، تاکید می کند: «بحث آموزش حضوری فقط به این منظور نیست که دانش آموز با مفاهیم کتاب درسی بهتر آشنا شود. دانش آموز با آموزش حضوری در مدارس، تمرین می کند که چطور با هم سن و سال هایش برخورد کند، مراودات اجتماعی را می آموزد، زندگی گروهی و تعامل با جمع را یاد می گیرد و هوش اجتماعی اش افزایش پیدا می کند. با آموزش غیرحضوری، همه این مزایا را از بین برده ایم. الان برخی دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی در بهترین حالت فقط چند ماه حضور در مدرسه را تجربه کرده اند. یعنی اگر موافقت کنند و بازگشایی مدارس از مهر 1400 آغاز شود، در آن صورت دانش آموز هشت تا 9 ساله، تازه باید همان مهارت های اجتماعی را در مدارس یاد بگیرد که آن مهارت ها را باید در سن شش تا هفت سالگی یاد می گرفت.»

امراللهی بر این باور است که می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی، مدارس ایمن را ایجاد کرد. او توضیح می دهد: «نباید از آن طرف بام بیفتیم و مدرسه را کلا حذف کنیم. می توانیم با تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس، افزایش نظارت ها، کاهش تعداد دانش آموزان در هر کلاس و آموزش بهداشت و پیشگیری به دانش آموزان در مسیری گام بگذاریم که هم آموزش ها از قالب کاملا مجازی بیرون بیاید و هم اینکه سلامت دانش آموزان تهدید نشود.»

به سلامت دانش آموزان خیانت نکنیم

در شرایطی که برخی کارشناسان آموزشی بر آموزش حضوری دانش آموزان تاکید دارند و ادامه شرایط فعلی را شکست بزرگی برای نظام آموزشی می دانند، اما برخی کارشناسان سلامت کاملا با این دیدگاه مخالف هستند و هرگونه بازگشایی حضوری مدارس را خیانت به سلامت دانش آموزان تعبیر می کنند.

دکتر ایمان بدری زاده، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با الف نسبت به طرح مباحثی مثل بازگشایی مدارس انتقاد می کند و می گوید: «آنهایی که می گویند باید مدارس را به شکل حضوری بازگشایی کنیم، بهتر است سری به آی سی یو ها و بیمارستان های ریفرال کرونا بزنند تا از نزدیک ببیند که وضعیت تا چه حد فاجعه است.»

او تاکید می کند: «واقعا برای من جای سوال است چطور در شرایطی که ویروس کرونای انگلیسی جولان می دهد و اتفاقا این ویروس جهش یافته، کودکان و نوجوانان را به شدت درگیر می کند، بحث بازگشایی مدارس را مطرح می کنند. قدرت سرایت و کشندگی این ویروس جهش یافته، حدود سه برابر کرونای اولیه است و در بازه زمانی 72 ساعت، علایم حاد کرونا را در بسیاری از بیماران ایجاد می کند. در چنین شرایط وخیمی، بازگشایی مدارس به معنی خیانت به سلامت دانش آموزان است.»

بدری زاده با اشاره به اینکه نباید موج چهارم کرونا را دست کم بگیریم، تصریح می کند: «اگر موج تازه کرونای انگلیسی شیوع پیدا کند، دوباره بسیاری از فعالان کادر درمان را از دست خواهیم داد و توان نظام سلامت کاهش پیدا می کند. در آن صورت شک نکنید که آمار مرگ و میرهای کرونا نیز افزایش خواهد یافت. هروقت پاندمی کرونا را دست کم گرفتیم، دقیقا از همان جا ضربه خوردیم. بازگشایی مدارس و عادی انگاری در شرایطی که موج چهارم کرونا آغاز شده، بی تدبیری محض است که چوب این اتفاق تلخ را دانش آموزان، والدین و کادر درمان خواهند خورد.»

بازگشایی مدارس، دغدغه‌ای جهانی

در شرایطی که اغلب کارشناسان نظام سلامت نسبت به بازگشایی مدارس، مخالفت جدی دارند، باید در نظر داشت که در برخی کشورهای توسعه یافته که به شدت درگیر کرونا هستند، مدارس به طور کامل تعطیل نشده است. ایجاد مدارس ایمن و پاک از جمله اهداف جدی است که در دوران کرونا در بسیاری از کشورها دنبال می شود. 

چندی قبل نیز «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن ابراز تاسف از تعطیلی مدارس جهان، عنوان کرد: «میلیون‌ها کلاس در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا حدود یک سال است که خالی هستند. این فاجعه‌ای برای کودکان، برای کشورهایشان و برای آینده بشریت است. ما باید بازگشایی ایمن مدارس را در اولویت داشته باشیم و حق تحصیل هر کودک را حفظ کنیم.»

با توجه به انبوه اظهارنظرهای موافق و مخالف درباره بازگشایی حضوری مدارس، شاید نتوان به طور قاطع اعلام کرد که آیا بازگشایی مدارس در نهایت به مصلحت دانش آموزان تمام می شود یا خیر. در عین حال اگر واکسیناسیون سراسری کرونا در کشورمان سرعت بگیرد و دانش آموزان را هم شامل شود، در آن صورت بسیاری از این تردیدها و نگرانی ها کنار خواهد رفت و مدارس کاملا پاک و ایمن، پذیرای دانش آموزان خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۵۹۷۱۰۶:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در خود انگلیس با وجود کرونای انگلیسی مدارس تعطیل نشد. طبعات این تعطیلی مدارس تا سالها در کشور باقی خواهد ماند.
ناشناس۱۸۶۶۱۳۰۰۹:۲۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یک نسل بی سواد(تر) دانش آموز و دانشجو در حال شکل گرفتن است!
تبریزی۱۸۶۶۵۲۸۱۳:۱۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
"یک نسل بی سواد(تر) دانش آموز و دانشجو در حال شکل گرفتن است!" می خوان شما تنها نباشی. من معلم که سوادم رو زمین و زمان نمی تونه جمع کنه به کجا رسیدم که دانش آموزم بخواد به کجا برسه؟ اینجا فقط یک چیز لازم داری: ارث پدری و پارتی. برای سواد تره هم خرد نمی کنن.
نگارنده کامنت بالا۱۸۶۶۷۲۴۱۵:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دوست عزیز از این نظر نوشتم بی سواد، چون که مدارس و دانشگاهها به علت کرونا تعطیل هستند و آموزشها آنلاین هستند. قصد توهین نداشتم.
ناشناس۱۸۶۶۶۱۵۱۳:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
راندمان آموزش مجازی به مراتب از آموزش حضوری بالاتره. همین که دانش آموز مجبور نیست برای یادگیری یک سری چرندیات، رنج حضور در مدرسه رو تحمل کنه بزرگترین انگیزه است برای یادگیری درس هایی که واقعا بهشون نیاز داره.
ناشناس۱۸۶۶۲۱۹۱۰:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یکمی تحقیق کن بعد حرف بزن انگلیس الان کامل قرنتینه هست دولت 80 درصد درامد هر شخصو داره میده بعد ببین تا الان چند درصد مردم کشورشو واکسینه کرده
ناشناس۱۸۶۷۰۷۷۲۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چیزی به نام کرونای انگلیسی وجود نداره. انگلستان اولین کشوری بود که به واسطه ی پیشرفته بودن سیستم های تشخیصی موفق شد گونه ی آپدیت شده ی ویروس کرونا رو شناسایی کنه. حداقل از این اصطلاحات کاملا غلط ناشی از رفتارهای مضحک صدا و سیما، حذر کنیم بهتره.
ناشناس۱۸۶۵۹۷۴۰۶:۵۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چرته... اگر واقعا نگران کیفیت آموزش بچه ها هستید به فکر آموزش و پرورش درست و حسابی باشید نه اینکه نگران غیر حضوری بودن....این کرونا هم یکی دو ساله و همیشگی نخواهد بودکه این همه سنگ آموزش بچه ها رو به سینه میزنین...شما به فکر تربیت درست و حسابی نسل حاضر به روش اصولی و مشابه فنلاند ژاپن کره و... باشین...کرونا رو بهانه نکنین
ناشناس۱۸۶۵۹۸۲۰۷:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خوشبحال معلما ! توی خونشون بگیرن بخورن و بخوابن و حقوقشون هم کامل بگیرن و بسته اینترنت رایگانو همیشه هم اعتراض شون به هواست !
حسین یک معلم۱۸۶۶۵۲۶۱۳:۰۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
هیچ معلمی حقوق مجانی دریافت نکردعزیزم.بنده روزی 2 ساعت فقط مسیر رفت وامدم به مدرسه هست. اما دعا میکنم زودتر کرونا بره مدارس بازشه. چون تدریس مجازی کل وقت روزمون رو میگیره. دانش اموزان وقت وبی وقت برای پرسش تکالیفشون زنگ میزنن و پیام میدن. و تهیه مطالب اموزشی هم کلی وقت میگیره. اره عزیزم ماهم دلمون میخاد مدرسه باز شه اما به شرطی که کرونا نباشه.بدون استرس بریم. اما الان چاره ای به جز تدریس مجازی نیست!چون جان خودمون و دانش اموزان مهم تر از همه چیزه
ناشناس۱۸۶۶۵۴۵۱۳:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
از ساعت 8:30 تا ساعت 10:45 دقیقه کلاس آنلاین، بعد از کلاس جواب دادن به سوالات دانش آموزا، عصر هم تولید محتوا، فیلم برداری و....خانواده هامون اسیر شدن، کسی حرف نزنه، کسی تکون نخوره و.......
ناشناس۱۸۶۶۰۲۲۰۷:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اگر قراره مدرسه ها هم باز بشه پس با اجازه تون ما یه سفر هم میریم و زود برمی گردیم.
حسن۱۸۶۶۰۲۸۰۷:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اول واکسیناسیون را کامل اجرا کنید بعد مدارس رو باز کنید .
ناشناس۱۸۶۶۰۴۱۰۸:۱۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خيلي ناشيانه است كه باز بودن پاساژ ها را با مدارس مقايسه كنيم در حاليكه پاساژ محل كسب كار است وهيچ فردي براي حضور در پاساژ براي خريد ويا براي كسب اجباري ندارد ثانيا حضور بك فرد در پاساژ ممكن ايت فقط چند دقيقه باشد در حاليكه مدرسه در ساعات خاصي حتما بايد حضور داشته باشد وبراي مدت طولاني انهم با به هاي بازيگوشيزكه اصلا به انتقال ويروس وكرونا توجهي ندارند
ناشناس۱۸۶۶۰۴۹۰۸:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تا فرزندم واکسن نزند حضوری مدرسه نمی فرستم
ناشناس۱۸۶۶۰۶۹۰۸:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
به افراد زیر 16سال اصلا واکسن نمیرنن دلبندم
ناشناس۱۸۶۶۰۸۸۰۹:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
واکسن معتبر ؟ یا هر واکسنی با عوارض جانبی ؟
ناشناس۱۸۶۶۰۵۴۰۸:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تعداد زیادی از مدارس ما برای تهیه مایع دستشویی هم با مشکل مواجه هستند. وقتی می گوییم رعایت پروتکل بهداشتی یعنی این که حداقل شیرالات مدارس پدالی و یا چشمی باشند. چند درصد مدارس ما این پتانسیل را دارند؟
ناشناس۱۸۶۶۱۸۶۱۰:۰۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
نگران نباش همه اینها که فرمودید برابر برنامه 25 ساله درسال 1375 برای سال 1400 محقق میشود چند روز بیشتر هم به آن نمانده است
ناشناس۱۸۶۶۰۹۶۰۹:۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
آخه بچه هشت نه ساله چه میدونه رعایت پروتکل بهداشتی چیه
ناشناس۱۸۶۶۱۶۰۰۹:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اینجا بزرگسالان نیز نمیدونند ولی نمیدونم چه طوریه که بچه های خارجی ها با اون خنگیشون میفهمن
ناشناس۱۸۶۶۰۹۹۰۹:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کسانیکه می گویند چرا پاساژ تعطیل نیست ولی مدارس تعطیلند حتما مستحضر هستند که در پاساژ کسب درامد انجام میشه و مردم برای ارتزاق مجبورند مغازه های خود را باز کنند تا امورات زندگیشان بگذرد . اما در مدرسه دانش آموزان به تحصیل علم می پردازند . قطعا این اندازه که اطلاعات دارند
دبیر ۲۷ سال سابقه۱۸۶۶۱۹۱۱۰:۰۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
پروتکل بهداشتی بر سه اصل استوار است ۱. شستن دست ها ۲. زدن ماسک ۳. و مهمترین اصل اجتناب از تجمع ولو تجمع دونفره . بنابراین وقتی در کلاس جمع میشویم یعنی پروتکل قابل اجرا نیست و به قول منطقیون نقض غرض است . ضمنا فرزندم را ولو یکسال عقب بماند به مدرسه نمیفرستم
ناشناس۱۸۶۶۲۱۴۱۰:۱۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اولا نظام اموزشی ما شکست خورده است دوما مدارس رو باز کنید ببینم کدوم ادم عاقلی بچه خودشو میفرسته مدرسه
ناشناس۱۸۶۶۳۲۸۱۱:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
عزیزان من صبر کنند تا واکسیناسیون شروع و به جای مناسب برسد ، آنوقت سال تحصیلی جدید را از شهریورماه شروع کنند و سه ماه شهریور و مهر و آبان را به یادگیری سال گذشته بگذرانند و سال تحصیلی بعدی از آذر تا خرداد کلاس باشد و تیرماه امتحانات را بگیرند.
ناشناس۱۸۶۶۳۸۰۱۱:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
بر چه اساسی نویسنده پاساز و فروشگاه را مشاغل غیرضروری می دونه؟ میلیونها نفر دارند از این طریق نون می خرند و مایحتاج خود را تامین می کنند. من در مدارس همین امسال دیدم که حتی اب هم نداشتن چه برسه به الکل و صابون
ناشناس۱۸۶۶۴۳۸۱۲:۰۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
پاساژها و مغازه ها باز هستن چون رفتن به پاساژو بازار اختیاریه , آدم عاقل خودش نباید راه بیفته بره خرید ولی مدارس اگر باز بشه اجباریه تو هر نیمکت هم سه نفر نشسته نفس هاشون خواهی نخواهی با هم تداخل می کنه. بچه هم هستن نمی شه که ماسک رو به صورتشون بدوزیم قطعا ماسک رو روزی صد بار به هزار بهانه درمیارن ... نباید باز بودن پاساژ ومدرسه رو با هم مرتبط کرد.
ناشناس۱۸۶۶۴۶۹۱۲:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کلا با این سیستم آموزشی بچه ها چیز زیادی یاد نمیگیرند و در حال اتلاف عمر هستند حالا که دیگه قرار نوشتن کتب درسی رو هم بدهند به حوزه دیگه اصلا مدرسه نرن بهاره!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین