چرا فمینیسم ایرانی شبیه داعش است؟!

محسن سلگی، سیاسی،   3991219124 ۱۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا فمینیسم ایرانی شبیه داعش است؟!

در جریان ۸مارس امسال(۲۰۲۱) همچنان شاهد سطحی انگاری و درنیافتن مسئله انسانی زن و مسائل انسانی آنها که در پیوند با مسائل مردان است هستیم. جریان اصلی دفاع از زن در ایران، عمدتا - و نه مطلقا- دچار فانتزی گرایی بوده و نتوانسته با رنجهای زن ایرانی و زن ایرانی به منزله یک تاریخ و الگوی اسلامی زن ایرانی که عمده زنان بزرگ این سرزمین را خلق کرده نسبت چندانی داشته باشد.

فمینیسم ایرانی بیش از هر چیز درگیر حجاب است. اما آیا حجاب مسئله اول و حتی مسئله زنان ایرانی است؟ مردواره کردن زن یکی از معضلات این جریان وطنی و حتی معضلات اصلی فمینیسم جهانی است که ناخواسته در جهت التذاذ برخی مردان در اثر عریانی بیشتر زنان و در نتیجه دسترسی آسان‌تر به آنهاست. برای مثال وقتی زنان شبیه مردان لباس بپوشند، برای مردان، دیدن ابدان و اندام آنها به مراتب سهل‌تر است. به بیان ساده‌تر و دقیق تر «بی‌حجابی، آزادی زنان نیست، آزادی مردان است.». 

پیش‌قراول مردوارگی زن در غرب، جنبش‌ها و مکاتب فمینیستی بوده‌اند. البته در گرایش‌های فرعی فمینیسم مانند «فمینیسم لاکانی یا تحلیلی» برمرد نشدن زنان و پرهیز زنان از مردوارگی تأکید می‌شود، اما از آنجایی که این مکاتب به شناخت فطرت تحریف‌نشده انسان-که تنها از بطن و ظاهر قرآن تحریف‌نشده شناخته می‌شود- دسترسی ندارند، به بیراهه رفته و جملگی در عمل به مردوارگی زنان منجر خواهند شد. البته این یک آوارگی روحی و جسمی برای زن خواهد بود. همچنانکه زن وارگی مرد نیز زندگی او به یغما می برد. هرچند زن و مرد هر دو انسان و دارای ویژگی های مشترک ذاتی هم هستند اما دنیایی بس متمایز از یکدیگر دارند که در عین تمایز، مکمل محسوب می شود. از این رو تمایز از جنس تقابل نیست. از دیگر سو هر ظلمی به زن ظلم به مرد نیز محسوب می شود و جامعه ای که همه در آن آزاد نباشند یا امکان آزادی نداشته باشند، آزاد نخواهد بود. ظلم به نیمی از جامعه که زن یا مرد باشد، ظلم به هر دو جنس خواهد بود و جلوه ها و امکان هایی از حیات یا زندگی را مخدوش یا مسدود خواهد کرد.

در عین حال نباید فراموش کرد امروز ما به سمت زنانه شدن زندگی روزمره هم پیش رفته ایم که جای طرح آن این یادداشت نیست. این یادداشت دو قصد دارد: اول اینکه می گوید در خود غرب که مهد فمینیسم است، با فروپاشی خانواده به عنوان مهمترین پناهگاه زن و نیز مرد مواجه هستیم که خود فمینیسم با اقتصادی کردن پیوند ازدواج، ترساندن و یا دفع مرد از دیدن موجودی شبیه خود یعنی زن متعارف شبه مرد یا دسترس قراردادن زن و عادی کردن موقعیت او، زمینه های تنهایی و بی کسی بیشتر زن را فراهم آورده است. زنی که به سختی امکان مادرشدن دارد نه تنها خود تنها می ماند که مرد و زن دیگری را از این امکان مادری و این جلوه پرجمال و البته پرجلال زندگی محروم ساخته است. ازاین رو فمینیسم ایرانی هم که با کپی برداری های کم عمق و سطحی از نسخه های غربی در تلاش برای حقوق زن است، نه تنها حقوق او را به درستی اعاده نکرده، که خیر و نفع او را نیز مختل ساخته است. ضمن اینکه بخش بزرگ تر فمینیسم ایرانی درد زنان ایرانی که سرپرست خانواربودن و فقر و تبعیض و مانند این است، که نبود احترام کافی برای خانه داری و نبود حمایت دولت از آن است و… را درنیافته و به جای آن، در پی موضوعاتی فانتزی و نمایشی مانند حجاب اجباری، چهارشنبه های سفید و دختران خیابان انقلاب است. نکته مهم دیگر فرآورده گرابودن این گروه است. یعنی گروه مذکور توجه ندارد غرب در یک فرآیند طولانی و متناسب با تاریخ و فرهنگ و شخصیت خود به اینجا رسیده و انتظار دارد همان وضع زن غربی را برای زن ایرانی تجویز کند. این یک ظاهرگرایی خطرناک بوده که دست کمی از ظاهرگرایی داعشی ندارد.

این فمینیسم ایرانی تا حد زیادی توسط مردان اداره شده است. نفس حضور مرد در تلاش برای حقوق زن ستودنی است. اما این مردان نیز اغلب در پی همان موضوعات فانتزی رفته اند. اخیرا سروش دباغ «حجاب در ترازوی اخلاق» را نوشته است. ترکاشوند حجاب شرعی را نوشت. دیگر روشنفکران مدام بر سر حجاب بحث کردند. برخی چهره های میانه روتر از لزوم عبور از حجاب اجباری بدون عبور از حجاب سخن گفته اند. روز زن هم که به نحوی نمایشی حرفهای درباره زن گفته شده و ماجرا فروکش می کند. همین امروز که ۱۱ مارس هستیم و تنها سه روز از روز جهانی زن گذشته دیگر خبری از تب داغ تبریک ها به زن و تسلیت ها! برای نداشتن حقوق کافی زن نیست. این چنین است که باید گفت فمینیسم ایرانی به جای آن که انسانی و اجتماعی باشد، سیاسی است و مانند احزاب انتخاباتی مقطعی، سطحی و پروژه ای عمل می کند. هر چند همانطور که رهبر انقلاب به نیکی اشاره فرموده اند گفتمان حقوق زنان در غرب کاملاً حساب شده و سیاسی است. برای نمونه، جان استوارت میل که در سال۱۸۶۱ اولین رساله-انقیاد زنان-را در باب حقوق زنان در غرب نوشت، در همین رساله حملات زیادی را متوجه زنان کرد که چرا در امور خیریه و کمک به فقرا حضور فعال دارند. 

او با این انتقاد، زنان را از حیث ناعاطفی بودن و یا درجه عاطفی بودن همچون مردان طلب کرده است و بر آن بوده که زنان عامل فرهنگ امدادی در جامعه هستند، در حالیکه از منظر لیبرالی او هر کسی باید بر اصل خودخواهی و خودیاری(Self Helping) متکی باشد و اصل کمک به دیگری و ایثار، اصلی باطل است.

مقام معظم رهبری به درستی بر این نکته انگشت تأکید گذاشته اند که: «نگاه کاسب کارانه به ظرفیت زنان در مسائل اقتصادی از جمله اشتغال و نگاه تحقیرآمیز به زن و تنزل دادن او به وسیله ای برای اطفای شهوات مردان، مبانی دیگری است که تفکرات غربی را درباره زنان، کاملاً ظالمانه و متحجرانه ساخته است.»

ایشان تأکید دارند که افتخار کردن به حضور بالای زنان در مناصب اجرایی، دیدگاهی غلط و انفعال در برابر گفتمان غربی است. به بیان ایشان آن‌چه که باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفکر، فعال فرهنگی و سیاسی و مجاهد است. همچنان‌که نیچه به عنوان متفکری منتقد مدرنیسم می‌گوید، زن در مقام كارمند مي‌تواند «كتيبه‌ای كوبيده بر سر دروازه جامعه مدنی» باشد. او در جایی دیگر می‌گوید زن در نظام غربی فقط برای دوباره نيرو گرفتن مردان است؛ همانطور که در دنیای قدیم برای دوباره جان گرفتن جنگاوران(مثل خیلی از شرکت ها و ادارات امروزی).

برخلاف قاطبه متفکران و مکاتب غربی- ازجمله مسیحیت تحریف شده- اسلام و خصوصاً مذهب شیعه، مقام انسان کامل را نیز برای زنان ممکن و طبیعی می‌شمارد. بنا به همین قاعده، مقام معظم رهبری در بیانات ۳۰ شهریور سال۱۳۷۹ زن را در عین توصیه به حفظ ظرافت‌های زنانه، عواطف جوشان، صفا و درخشندگی به مجاهدت در میدان‌های ارزش‌های معنوی- مانند علم، عبادت، تقرب به خدا، معرفت الهی و سیر وادی‌های عرفان دعوت می‌کند. 

آن‌چنان‌که می‌دانیم پیامبر(ص) فاقد فرزند ذکور بودند، از این‌رو صرفاً از طریق زن امتداد نسل پیدا کردند. به نظر می‌رسد خواست الهی به آن بوده تا از این طریق مسلمانان متوجه بزرگی مقام زن شوند. 

حضرت مریم(ع) نیز بی‌واسطه هیچ مردی، حضرت مسیح(ع) را به دنیا می‌آورد و این فرصت خوبی بود تا زن در غرب نیز دارای مقامی مقدس شده و دیگر به عنوان وجودی وابسته و منفعل به تصویر کشیده نشود، اما متأسفانه آبا کلیسا امثال آگوستینوس و آکویناس و... تصویر خیلی تاریک و منفی از زن نشان دادند و مسیحیت را بیش از پیش تحریف کردند. بدین ترتیب غرب حتی در بخش تفکرات مذهبی خود، غالبا نگاه زن‌ستیز یا دست کم نامنصفانه درباره زن دارد. نگاهی که مسیحیت را تحریف می کند و کلیسایی که مسیحیت و نگاه مسیح(ع) به زن را تحریف می کند، بی تردید نگاهی غیر الهی و شیطانی بوده است.

در رابطه با انتقاد از مواضع غرب درباره زن، مقام معظم رهبری نگاه مادی و غیرالهی به هستی و جهان را ریشه انحراف عمیق تفکرات غربی درباره زن برشمردند. ایشان خاطرنشان کردند: غربی ها به دلایل مختلف، مسأله زن را بد فهمیده اند اما همان فهم غلط و تباه کننده را سکه رایج دنیا کرده اند و با هوچی گری، مجال حرف زدن به دیگران و مخالفان را نمی دهند.»

سخن نهایی این که فون هایک فیلسوف نولیبرال نیز گفته است که خانواده تنها جایی است که فرد در آنجا از دولت استقلال دارد. فمینیسم ایرانی قبل از هرچیز می بایست خانواده را در کانون توجه خود قرار دهد.

-----------------------

پی نوشت:

از بیانات مقام معظم رهبری مورخه ۱۳۷۹/۰۶/۳۰ و ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ و ۱۳۹۳/۰۱/۳۰

استفاده شده است.

* بخش بزرگ تر از جمعیت اندک فمینیسم ایرانی از حیث گفت وگوناپذیری، تخاصمی و تهاجمی بودن، پیکارگرایی، سطحی و ظاهرگرابودن شبیه داعش است. خشونت کلامی هم دارد. فمینیسم در ایران نتوانسته یک جریان گفتمانی وسیع و دارای خطوط و غیریت های روشن و عمق نظری باشد.

دیدگاه کاربران

مهدي۱۸۶۳۳۲۹۰۹:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
دكتر شريعتي زن خودش بي حجاب بود مقاله شما از ابتدا انگاره هاي اشتباه و غير واقعي شروع شده دوست من
ناشناس۱۸۶۳۶۷۶۱۲:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
این متن واقعا پر از التقاط هست. خود نویسنده یک فمینیست هست. شاید هم فمینیست لکانی. هیچ جا از فقه اسلامی دفاع نکرده. نویسنده کاملا در زمین غرب داره می نویسه
ناشناس۱۸۶۳۸۴۷۱۴:۵۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چرا تا کنون حتی یک مقاله در مورد مردسالاری و فرهنگ سنتی ضعیف دانستن جنس زن در اجتماع ایران منتشر نکرده اید؟
ناشناس۱۸۶۳۸۹۱۱۵:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
از نظر عده ای زن موجودی است صرفا برای بچه آوردن، آشپزی، نظافت و انجام کارهای خانه. تا موقعی که این افکار .. وجود دارند، نباید توقع داشت که زنان در پی دستیابی به حقوق از دست رفته خود نباشند.
ناشناس۱۸۶۳۸۶۰۱۵:۰۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
منشا و علل فمینیسم، قوانینی هستند که به مردان امتیازات بیشتری نسبت به زنان داده است. چرا شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است؟ چرا مردان دو برابر زنان ارث می برند؟ چرا زنان حق طلاق ندارند؟ و چراهای دیگر.
دلسا۱۸۶۳۹۱۵۱۵:۴۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مردان زیادی دیدم فقط پز فمینیستی میدن برای مخ زنی..این متن الف اما منصفانه هست و برای حقیقت نوشته شده
ناشناس۱۸۶۴۲۱۵۲۰:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بر مرد لازمه که حتی از ارثیه ای که برده برای خونوادش خرج کنه. پس میتونه هیچی دستش نمونه ولی برای زن این الزام وجود نداره و میتونه تمام ارثی که برده برای خودش خرج کنه. اونجا که مرد دو برابر زن میبره در یکی از قسمتهای ارثه. میت اگه دختر داشته باشه و پدر، دخترش ۳برابر پدرش ارث میبره.پس همه جا ارث زن نصف ارث مرد نیست
ناشناس۱۸۶۳۳۳۴۰۹:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
یک مرد ایرانی راجع به فمینیسم مقاله نوشته. آقایون تو همه چیز باید نظر بدن حتما!
ناشناس۱۸۶۴۸۳۷۱۰:۴۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
نتیجه فمنیسم در کشورهای غربی قانونی کردن گرایش مردم به همجنس‌گرایی شده
ناشناس۱۸۶۳۳۴۶۰۹:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
من کتاب آقای ترکاشوند یعنی حجاب شرعی در عصر پیامبر را خوانده ام این کتاب با استناد به آیاد قران و احادیث معتبر با دقت و موشکافی فرهنگ و امکانات و رسوم رایج در عصر پیامبر را تبیین می کند و چهره جدیدی از پبامبر و تلاشهای طاقت فرسای ایشان برای تغییر چهره جامعه بدوی عربستان نشان می دهد و در کنار حجم عظیم اطلاعات بکر و بی نظیری که منتقل می کند دلایل به حاشیه رانده شدن زنان چندین قرن پس از فوت پیامبر را بیان می کند که با توجه به موارد دیگر کم اهمیت به نظر می رسد در این کتاب دامان پیامبر و ائمه از تهمت حذف زنان از اجتماع و زن ستیزی پاک می شود حجاب اجباری در هیچ کشور مسلمان دیگری وجود ندارد بنابراین قطعا دستور اکید خدا و پیامبر نیست بنابراین بدون مطالعه کتاب ترکاشوند هم مردم ایران می دانند در حجاب اجباری خدا و پیامبر دست ندارند
ناشناس۱۸۶۳۷۴۰۱۳:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
صدها محقق و تاریخ نویس داریم که این چیزها را نمی گویند از آن زمان آن وقت یک نفر...! بیخیال
من ایرانی هستم۱۸۶۳۷۹۱۱۴:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
همانطور که گفتید در تمامی کشورهای اسلامی انتخاب حجاب آزاد است. سوال اینجاست که آیا آن یک میلیارد جمعیت مسلمان الکی هستند و فقط آقایانی که در مملکت ما دنبال حجاب اجباری هستند، مسلمان واقعی هستند؟ در همین کشوربرادر عراق که دارای حوزه علمیه نجف بوده و مدفن تعدادی از امامان شیعه هست، هیچگاه مراجع حجاب را اجباری نکرده اند. این نظر دین اسلام نیست، این نظر یک گروه است.
ناشناس۱۸۶۳۸۸۹۱۵:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حجاب در تمامی ادیان الهی واجب است و مهم عمل کردن به آن است
ناشناس۱۸۶۴۰۷۴۱۸:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
واجب دینی و اجبار دینی دو‌ معنی مختلف دارند
ناشناس۱۸۶۴۱۳۷۱۸:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حرف شما مطلقا صحت ندارد
ناشناس۱۸۶۴۱۹۱۱۹:۴۵:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
به تمام دستورات الهی عمل شده مثلا ربا خواری و حرام خواری که اقتصاد مملکت ما را فلج کرده ؟؟ برای دزدی و رباخواری در قران مجازات مشخص تعیین شده و بارها و بارها بر حرام بودن آن تاکید شده ولی در خصوص حجاب چنین نیست برای بی حجابی در قران مجازاتی نیست این همه گشت ارشاد و مجازات و زن و.. مطابق با کدام دستور قران برای نپوشیدن روسری وضع شده است ؟؟
ناشناس۱۸۶۴۲۳۰۲۰:۱۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در کشور عراق، چون سایر ادیان و مذاهب در حکومت جایگاه دارند و حکومت بین اونها تقسیم شده و حکومت اسلامی صرف نیست، اجباری هم برای رعایت احکام اسلامی در روابط اجتماعی وجود نداره.و نیز سایر کشورها.در کشور ما هم وقتی صحبت از روابط داخل خونه و خارج از اجتماع میشه،اجباری بر رعایت حجاب نیست.نشانه اون هم تصاویریه که افراد در فضای مجازی از فضای خصوصی زندگیشون منتشر میکنن و کسی هم یقه اونا رو نمیگیره.حرف از اجتماعه.همانطور که نمای ساختمان چون در اجتماعه باید تابع قانون باشه، نمای انسانها هم در اجتماع باید تابع قانون باشه
ناشناس۱۸۶۳۹۲۲۱۵:۵۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
خودت فهمیدی چی نوشتی خدایی؟؟؟ چهارتا ویرگول بذار بشه خوند لااقل
ناشناس۱۸۶۳۳۶۲۰۹:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حجاب اجباری اولین مشکل زنان نیست ولی وقتی در هیچ کشور مسلمانی حجاب اجباری نیست و در هیچ جای قران حجاب اجباری نشده و برای بی حجابی هیچ مجازاتی در قران وجود ندارد و حجاب نه اصول دینه و نه فروع دین و لی بالای منبرها حجاب اجباری از پایه های دین اسلام یاد می شه و از طرفی گشت ارشاد و ..شرایط تحقیر آمیزی را برای زنان در اجتماع ایجاد می کنه به این معنی است که گرفتار رفتار سلیقه ای برای محدودیت زنان هستیم مبارزه برای تغییر قوانین تبعیض آمیز مثل دیه و ارث و شهادت و ... هم در جریانه ولی فشار ..ی که حجاب اجباری ایجاد کرده از موارد دیگر بسیار بیشتره
ناشناس۱۸۶۳۳۷۰۰۹:۳۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در مملکت ایران ، به زن ها فقط به هنگام انتخابات و برگزاری راهپیمایی ها توجه میشود .
رضا۱۸۶۴۷۳۶۰۸:۴۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
كلا مرد و زن در زمان راي دادن فهميده و با شعور هستند بعد از انتخابات مردم ديگر به حساب نمي آيند
ناشناس۱۸۶۳۳۷۱۰۹:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در قانون ما دیه جنین پسر دو برابر مادرشه از این قوانین کم نداریم مثل قانون ارث و شهادت نویسنده محترم و دیگران لطفا در خصوص ارزش مادری قلم فرسایی نکنند ...
ناشناس۱۸۶۳۷۴۲۱۴:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
خدا خوب می دانسته کرامت چی هست که این را گذاشته
ناشناس۱۸۶۳۹۳۷۱۶:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مشکل شما همین است که نظر بنده خاکی را جایگاه الهی می بخشید و بر اساسش حکم می دهید!
خنگول۱۸۶۳۳۷۲۰۹:۳۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حاج آقا سلگی شما هم همسر محترم را منزل، عیال، ضعیفه، ... صدا می کنید؟
ناشناس۱۸۶۳۳۷۳۰۹:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ترا بخدا برای فمنیسم پرونده سازی نکنید.
ناشناس۱۸۶۳۳۷۴۰۹:۴۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حقوق زنان و حقوق مردان در نداشتن هیچگونه حقی برابر است :-)
جواد۱۸۶۳۳۷۶۰۹:۴۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نویسنده دچار نعل وارونه شده
ناشناس۱۸۶۳۳۸۳۰۹:۴۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چگونه است که دوچرخه سواری زنان فقط در ایام برگزاری ‌ راهپیمایی ها و تظاهرات آزاد است و منعی ندارد و در سایر ایام سال با عفاف همخوانی ندارد ؟
ناشناس۱۸۶۳۷۴۴۱۴:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در ایام انتخابات دوچرخه سواری؟!
ناشناس۱۸۶۳۸۹۴۱۵:۳۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حتی در روز روشن زن باحجاب آن هم چادری آستین بالا می زنند تا زدن واکسن کرونا را به همه نشان بدهند!
ناشناس۱۸۶۴۲۴۰۲۰:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در تمام ایام با عفت زن در تضاده و انتخابات و غیره هم نداره. و هیچکس هم تا الان بخاطر دوچرخه سواری مواخذه نشده. لطفا راستگو باشید
ناشناس۱۸۶۳۳۸۷۰۹:۵۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
آخه حالا خیلی هم ، همه چیزمون درسته و سر جاشه و همه به حق و حقوقشون کامل رسیدن ، فقط مونده حقوق زنان !
ناشناس۱۸۶۳۹۴۶۱۶:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
از زن بگویند همین را می گویید، از آزادی بگویند، همین را می گویید، از کودک بگویند همین را می گویید، از اقتصاد بگویند مرگ بر آمریکا می گویید! کلا هیچ چیز درست نیست و معلوم نیست این چرا یک کلام نمی گویید چه برنامه ای برای این هم ضعف و درست کردن خود دارید، اصلا قصد برداشتن قدمی در اصلاح دارید که حالا بخواهید قدم ها را شماره گذاری کنید و اختلاف بر سر شماره های باشد؟!
ناشناس۱۸۶۳۳۸۸۰۹:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چرا فکر می کنید حجاب اختیاری یعنی عریانی ؟؟ اگر در ایران حجاب اجباری نباشه اغلب زنان همین پوشش عرفی که دارند را رعایت می کنند جامعه قابلیت خود کنترلی داره مشکل امروز جامعه برتری دادن افراد چادری به کل زنان و قرار دادن امکانات ویژه و پستها و موقعیت های شغلی به زنان چادری و ظهور افرادی مثل .. با دفتر و امکانات و بودجه برای پروژه چادری کردن زنان و ... مشکل گشت ارشاد و.. زندان کردن و جریمه کردن مردم به خاطر روسری است مشکل تحقیر کردن زنان برای کاری است که در هیچ کشور مسلمانی متداول نیست اگر حجاب به عنوان یک عرف مورد پذیرش کل جامعه است چه نیازی به گشت ارشاد و جریمه و زندان .. ؟؟
ناشناس۱۸۶۴۲۴۵۲۰:۱۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مشکل کشور ما فضاسازیه که ایجاد کردن.نه حجابی که قبل از انقلاب داشتند اجباری بوده و نه الان.حتی سالهای اول انقلاب هم با اینکه کشور قانون داشتند ولی بعضی ها بدون حجاب بودند. مشکل اینه که دشمن در فضاسازی داره القا میکنه حجاب زنان ایران از روی اجباره و الا زنان ایران برهنگی رو دوست دارند! البته با دیدن بعضی زنان و دختران همه پی میبرند که چیزی به نام حجاب اجباری نداریم! رسما ..!!
ناشناس۱۸۶۳۳۹۴۰۹:۵۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
علاوه بر اورانیوم و موشک و حقوق زنان یه ذره هم از پرتقال کیلویی ۲۰ هزار تومن دونه ای ۶ هزارتومن و سیب کیلویی ۲۳ هزار تومن هم مطلب بچاپید لطفا
ناشناس۱۸۶۳۳۹۹۰۹:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
روشتون جالبه اگرچه دیگه کاراییش رو از دست داده.وقتی کسی از شما انتقادی کرد به جای اینکه خود را اصلاح کنید یا حتی در دفاع از عمل خودتون استدلال بیارید ، شروع می کنید به حمله کردن به اون طرف.
ناشناس۱۸۶۳۷۴۹۱۴:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نتیجه آن در مدینه فاضله شما آشکار شده این تفکر ضد بشریت و ضد خدا
ناشناس۱۸۶۳۴۰۰۰۹:۵۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
توی ایران‌ ‌ چرا زن نباید قاضی شه ؟ چرا زن نباید رئیس جمهور شه ؟ چرا زن نباید دوچرخه سوار شه ؟ . . . . اینآ همه اش نقض حقوق زنه
ناشناس۱۸۶۳۷۵۷۱۴:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
دستور صریح خدا است و هرگونه نقض آن در کشوری که ادعای حکومت اسلامی دارد. هرچند خیلی از این موارد نقض شده
ناشناس۱۸۶۴۲۴۸۲۰:۲۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
الان بالای ۲۰ قاضی زن در کشور مشغول قضاوتند
ناشناس۱۸۶۴۹۵۹۱۱:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
نداریم یک مورد نام ببرید
ناشناس۱۸۶۵۰۸۸۱۳:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
تو تهران که دوچرخه سواری زنان آزاده بیشتر از مردا دوچرخه سوار میشن شما کجایی؟ مطمئنی از ایرانی
ناشناس۱۸۶۳۴۰۲۱۰:۰۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
همه اینها را گفتید اما جرات نکردید نگاه مطلوب خود به زن را توضیح دهید. اینکه زن مطلوب شما زنی هست که دانشگاه نرود. کار نکند. از خانه بیرون نیاد. حرف نزند و برای کوچکترین نیاز خود محتاج مرد باشد پس مجبور باشد تمام ظلم مرد را تحمل کند مبادا از گرسنگی نمیرد. از دیدگاه شما زن کالایی تحت مالکیت مرد است همچون سایر کالا ها
محسن سلگی۱۸۶۳۷۰۶۱۳:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
زن می تواند قهرمان همه عرصه ها باشد و مرد دوشادوش او حرکت کند. بنابراین با احترام تمام برای نگاه شما دوست عزیز اما باید به عرضتان برسانم که سخن بنده را دقیق بررسی نکرده اید. زن می تواند و شایسته اثر اجتماعی و سیاسی هم داشته باشد. او در انتخابت نوع زندگی اش آزاد است. انتقاد من این است که بخش بزرگتر جریان پیگیر حقوق زن در ایران مساپل اصلی زنان را مطرح نمی کند. امروز بسیاری از پدران ارث را برابر تقسیم می کنند. نگاه عوض شده است و این اقتفا و اقتضای زمانه ماست؛ زمانه نو اما در عین حال امروز نگاه نه فقط به زن که به مرد هم در فرهنگ مسلط ما درجه دو است. ما دیگرگزین و فداکار نیستیم. مساله مهم تر مساله انسانی ما باید باشد. چنان درباره زن سخن نگوییم که گویی موجودی در جهان دیگر یا یک مهاجر یا صنف شغلی و کاری است. حجاب هم موضوعی مهم است و اما سخن من این است که اغلب زنان ایرانی حجاب را مساله نمی دانند و ایرانیان پیش از اسلام هم به پوشش و حفظ ظاهر آراسته و محترم زن گرایش عمیقی داشته اند.... حرفهایم زیاد است. شاید طی یادداشتی دیگر موضع ام را دقیق تر توضیح دادم. در عنین حال حتی همین سوتفاهم ها را دوست دارم و برای تفاهم لازم می دانم. خوشحالم که خوانندگان الف اینقدر دقیق و اهل گفت و گو و خرد انتقادی هستند و نفی خود را همچون تمجید از خود دوست دارم. به هرحال گاه من به هیچ وجه ملازم پرده نشینی و خانه نشینی زن نیست و البته خانه نشینی خودخواسته او هم ارزشمند است و خانه داری به نظر من بالاترین شغل بشری است؛ شغل تربیت و امتداد ربوبیت الهی است؛ مربی بودن همین است. شغلی بالاتر از انسان سازی و خودسازی نیست. مادر همزمان که مادری یکند و دیگری را می سازد؛ خودش را نیز به نحو احسن می سازد. خانه داری هم باید افتخار زن باشد. مردم هم باید خانه داری کند و دوشادوش زن یاور او باشد. در عین حال خانه ارزشمندترین جا برای انسان است و جایی که جامعه هم آنجا ساخته می شود و بهتر بگویم از آنجا بر می خیزد. جامعه می بایست امتداد زندگی خصوصی باشد و البته خانواده هم امتداد زندگی عمومی باشد . ادغام این دو درست نیست اما جدایی و انفکاک کامل آنها هم خوب نیست و سبب تنهایی می شود و سبب تضعیف خانواده. جامعه هم باید به مثابه خانواده در نظر گرفته شود. ما ایرانیم و ایران یک خانواده است
ناشناس۱۸۶۳۷۶۶۱۴:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
عامل بدبختی جوامع آوردن زنان در محیط مردان نامحرم است وسلام
ناشناس۱۸۶۴۲۰۳۱۹:۵۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
وقتی می گویی وسلام یعنی حرف درست را خودت می زنی و حاضر نستی به نظر و عقیده دیگران احترام بگذاری ؟ من با شما کاملا مخالفم خانه نشینی زنان یعنی استثمار و بهره کشی و عقب نگهداشتن زنان
ناشناس۱۸۶۴۲۸۶۲۰:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چه طور زن می‌تونه به این درجات برسه، وقتی طبق منظومه فکری شما، اختیار زن در دست شوهرش هست. شوهر می‌تونه تصمیم بگیره که زن به کجا برسه.
ناشناس۱۸۶۳۷۷۳۱۴:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
همه زنان یکجور نیستند اما اینهمه تبلیغ برای کار بیرون، در جهت منافع دنیای سرمایه داریه. دنیای سرمایه داری برده میخواد چه مرد چه زن!
ناشناس۱۸۶۳۴۰۴۱۰:۰۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نویسنده احتمالا تازه وارد دوران بلوغ شدن که اینچنین تفکری دارند. اخرش نفهمیدیم ما داعشی هستیم با اونایی که می خوان زنان رو زیر چادر قائم کنند؟
سلگی۱۸۶۳۷۱۰۱۳:۲۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
سلام و احترام به هیچ وجه در پی پرده نشینی و انزوای زن نیستم بلکه طرفدار زن سیاسی و آگاه هستم که نسبت به سایر شهروندان بی تفاوت نیست و صرفا دلمشغول آرایش و پختن و گشتن و خرید نیست
ناشناس۱۸۶۳۷۳۰۱۳:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
با سلام، زن میتواند دلمشغول هر چیزی که دوست دارد باشد همان طور که شما مردها میتوانید دلمشغول کار یا تحصیل یا کلکسیون یا زن یا.. باشید و کسی برای شما تعیین تکلیف نمیکند
ناشناس۱۸۶۴۲۱۳۱۹:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حق با شما ست یکی از بزرگترین مشکلات زنان نگاه قیم گونه مردان است مردان لطف می کنند و اجازه می دهند که زنان فلان کار را انجام دهند یا ندهند و جالب اینکه بر سر محدودیت هایی که برای زنان قائل می شوند با هم دعوا و مجادله هم می کنند ! گویا زنان موجوداتی نابالغ هستند و باید منتظر بمانند که مردان نظر خود را اعلام کنند !
ناشناس۱۸۶۳۷۷۰۱۴:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
عجب یعنی هر کس پوشش داشته باشد عقب افتاده است؟ شما فطرت انسان را به کل نادیده گرفتی چون انسان ذاتا برهنگی را دوست ندارد ولو کم
ناشناس۱۸۶۳۴۰۶۱۰:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
من از نویسنده سوال دارم که اگر فمنیست بده و زنان نباید به دنبال قدرت و حقوق اجتماعی باشن و هر زنی باید در چهارچوب خانواده نیازهاش تامین بشه، تکلیف میلیون ها دختری که هرگز شانس ازدواج رو پیدا نمیکنن چیست؟ و میلیون ها زنی که مجبور به طلاق شدن. آیا نباید کار کنن و در اجتماع نیازهای خود را تامین کنن. آیا نباید در کار پیشرفت کنن. آیا باید از گرسنگی بمیرن و با حداقل درآمد زندگی کنن؟
سلگی۱۸۶۳۷۱۵۱۳:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
سلام و ادب. سپاسگزارم. بله که باید نگران اینها بود و مساله اصلی من در رابطه با زن نظیر همین مسائلی است که فرمودید. درد من درد تنها شدن ما هست . ما مدام در حال فقیرترشدن هستیم چون روابط انسانی را قراردادی و تجاری کردیم
ناشناس۱۸۶۳۷۷۴۱۴:۱۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
همان گونه که در گذشته زندگی می کردن و نگاه فمینیستی هم وجود نداشت
ناشناس۱۸۶۴۲۱۴۲۰:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در گذشته زندگی نمی کردند می سوختند و می ساختند
ناشناس۱۸۶۵۱۷۶۱۴:۰۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
همه می سوختند و می ساختند!! این را نگویی چی بگویی!!
ناشناس۱۸۶۳۴۱۲۱۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مقاله نویس تا جایی که تونسته از فمنیست بد گفته. اما نگفته نتیجه ۴۲ سال مبارزه با فمنیست و تبلیغ تفکر مطلوب خودش در ایران چیست؟ تفکر مطلوب مقاله نویس نتیجه اش این شده که امروز در ایران ۱۱ میلیون جوان مجرد وجود داره و بیش از ۳ میلیون دختر که هرگز ازدواج نکردن
ناشناس۱۸۶۳۷۳۱۱۳:۵۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در غرب پیشرفته شما که تجرد بیشتر هست؟ اقتضای دنیای مدرن همین. ترکیه حتی بدتر از امریکا مجرد داره
ناشناس۱۸۶۳۸۲۳۱۴:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اونجا زن مجرد میتونه کار کنه در تمامی زمینه ها و نیازهاش رو تامین کنه. اما در ایران آمار اشتغال زنان جزو پایین ترین کشورهاست‌ حتی از عربستان هم پایین تره و زن محتاجه دست مردان است
ناشناس۱۸۶۳۸۶۲۱۵:۰۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
غرب ادعای خدا و اسلام نداره
ناشناس۱۸۶۳۹۰۷۱۵:۴۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بله ولی ادعای برتری فکری ومدیریتی داره وتمام تلاشش اینست که جهان به سبک آنها زندگی کنند
ناشناس۱۸۶۴۲۱۶۲۰:۰۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
غرب چنین تلاشی نمی کنه بلکه مردم کشورهای جهان سوم مثل ما که گرفتار تعصب و قوانین سلیقه ای هستند رهایی و نجات از اوضاع حقارت بار را فرهنگ غرب می دانند من مدافع فرهنگ غرب نیستم ولی هر چه هست از محدودیت های تحقیر کننده و قیم مابانه ما بهتر است
ناشناس۱۸۶۳۴۲۱۱۰:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بی حیایی زنان نتیجه بی حیایی مردانشان است
ناشناس۱۸۶۳۴۲۳۱۰:۱۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
فمنیست ها بخصوص نوع ایرانی آن دنبال عقده گشایی علیه مردان هستند حق و حقوق زنان اصلا برای آنها مهم نیست اینها فقط دنبال مردانه کردن زنها و خواسته های غیر منطقی هستند که اصلا تناسبی با ذات زن ندارد مبارزه با فمنیست در وهله اول به عهده زنان است چرا که ۱ . فمنیستها از یک طرف از مردان کینه دارند ۲ . از طرف دیگر نسبت به زنان حسادت دارند
ناشناس۱۸۶۳۴۲۶۱۰:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در قلمرو داعش و طالبان دوچرخه سواری زنان ممنوع است
Ali۱۸۶۳۴۲۸۱۰:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
معلومه که بعضی ها از فمنیسم خیلی می ترسند؛ حق هم دارند بترسند :)))))))))
ناشناس۱۸۶۳۴۲۹۱۰:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بله و شما هم با تقلید از راه غلط غربی ها که نتیجه اش مشخص شده بود زن ها را به کار بیرون از خانه تشویق کردین و ساعت ها بدون حضور در محیط خانه در کنار مردان نامحرم قرار بگیرند و این گونه شد که اول حجاب ها آب رفت بعد ازدواج کم شد و الان کم شدن فرزند آوری و کاسه چه کنم به دست همانند دنیای غرب
ناشناس۱۸۶۴۲۱۹۲۰:۰۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
شما داری به زنان زحمتکشی که هم بار کار منزل را می کشند و هم کار خارج از خانه توهین می کنی زنان خارج از خانه فسق و فجور نمی کنند بلکه این فانتزی های ذهن بیمار شماست
ناشناس۱۸۶۳۴۳۰۱۰:۲۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نوع و رنگ لباس پوشیدن چه مرد وچه زن نمی تواند نشانه موضوع خاصی باشد و بصورت دلخواه بپوشد به نظر من
ناشناس۱۸۶۳۴۴۲۱۰:۲۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
هیچ کسی نمی‌تواند در من تاثیر بگذارد، چه برسد به یک زن. شما زنان هرگز میکل آنژ یا باخ نداشتید. شما هیچ وقت حتا یک آشپز بزرگ نداشته اید... شما هیچ چیز بزرگ و فوق العاده‌ای عرضه نکرده اید. هیچ چیز. نقل از محمدرضا پهلوی
ملکه الیزابت 17ام۱۸۶۳۶۹۶۱۳:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مگه شما چیز بزرگ و فوق العاده ای دارید؟! الان محمد رضا پهلوی الگو هست یا خیلی فرد مهمی هست سخن ایشون رو قرار دادید؟!
ناشناس۱۸۶۳۷۲۹۱۳:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اولا كه تقريبا همه كارهاى دنيا رو مردها انجام دادند، دوما براتون از فردى نقل قول آوردم كه شب و روز داره تبليغش انجام ميشه
ناشناس۱۸۶۳۷۰۷۱۳:۲۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
درود بر گوینده این سخن عمیق و دقیق
ناشناس۱۸۶۳۹۳۹۱۶:۰۴:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
کجا این مطلب رو گفته؟ مستند و معتبر باشید
ناشناس۱۸۶۴۰۵۰۱۷:۵۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بابا مستند و معتبر ! توی مصاحبه با اوریانا فالاچی گفته، هرچند شما نهایت چیزی که درمورد پهلوی میدونی اون چیزهایی هست که منوتو به خوردت داده.
ناشناس۱۸۶۴۰۰۸۱۷:۱۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بله ما افراد بیسواد هم که حتی رو بنویسند حتا نداشتیم! ما مریم میرزاخانی و ماری کوری، مارگارت تاچر و.. رو داشتیم. اگر امثال شما اجازه بدن بیشتر هم میشن. همین جناب پهلوی رو یک زن به این دنیا آورده تا این مزخرفات رو بگه البته اگر مستند باشه
ناشناس۱۸۶۳۴۴۴۱۰:۲۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
با دستکاری در طبیعت خدا زنان را از خانه فراری دادین آن هم فقط در ظاهر که بگویید حجاب داشته باشند می‌توانند استخدام شوند ولی از کشش های دو جنس غافل شدین و حالا هم نوش جان کنید عواقب آن را
ناشناس۱۸۶۳۴۴۵۱۰:۲۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
دوچرخه سواری مهم تر است. خانم ها دوچرخه سواری کنن به گناه می افتیم.
ناشناس۱۸۶۳۴۴۶۱۰:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بامزه ترین افرادی که توی این سایت دیدم، اونایی هستند که میگند توی کشورهای غربی، ازار کلامی هم ((تجاوز )) محسوب میشه! کلا اهل سرچ کردن نیستند.
ناشناس۱۸۶۳۸۱۱۱۴:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اینقدر پرتی که نمی دانی در اروپا 60 درصد تعرض جنسی وجود دارد تعرض جنسی یعنی رابطه جنسی و نه کلامی
ناشناس۱۸۶۳۸۹۶۱۵:۳۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
شما ماقبل پرتی، پرانتز هم گذاشتم که بدانی ولی ندانستی، این پرندیاتی که طوطی وارانه میگند ابدا مصداق ((تجاوز)) نیست، تجاوز تعریف کاملا مشخصی داره و آزار کلامی صرفا آزار هست، نه تجاوز! و بین rape و assault تفاوت بسیاری وجود داره و توی آمار هم جدا از هم میان. توی ایران هم اگر شما به فردی توهین کنی و توهینت اثبات بشه مجازات داره ولی توی تمام کشورهای دنیا اثبات این موضوع بسیار سخته.
ناشناس۱۸۶۳۹۰۸۱۵:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
تعریف ((تجاوز)) در امریکا : Penetration, no matter how slight, of the vagina or anus with any body part or object, or oral penetration by a sex organ of another person, without the consent of the victim حالا هی طوطی وارانه بگید که بد نگاه کنی و تیکه بندازی ((تجاوز)) محسوب میشه.
ناشناس۱۸۶۴۹۱۲۱۱:۱۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
به اینها می گویند آزار جنسی ولی تعریف آزار در آمریکا با سوئد متفاوت هست.
ناشناس۱۸۶۳۴۵۰۱۰:۲۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
برای هیچ مردی، تاکید میکنم هیچ مردی، حق و حقوق زنان پشیزی ارزش نداره. هر مردی رو هم دیدید که خلاف این گفت تنها و تنها به دو علته، یا جوگیره و توهم داره حق و حقوق زنان براش مهمه، یا میخواد با این تکنیک توجه زنان رو جلب کنه. تمام.
ناشناس۱۸۶۳۷۴۳۱۴:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
لطفا ویژگی های مردانی که در اطراف شما هستند رو به همه تعمیم ندهید. این حمایت جنس دیگر (ولو به حرف) رو هم اگر نپذیرید وضع زنان در خاورمیانه تا ابد به همین منوال خواهد بود! طرف حساب شما مردان نیستند، فرهنگ مرد سالار است!
ناشناس۱۸۶۳۹۰۵۱۵:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
..، همتون هم انقدر به خودتون لاطائلات تلقین کردید که باورتون شده، همتون هم بدون استثنا میگید من مثل اطرافیان شما نیستم ولی بنده کاملا شما و امثال شما رو میشناسم، حتی بهتر از خودتون، و از این حرف ذره ای عدول نمیکنم، مردان طرفدار فمینیسم یا جوگیرند یا از این کار به عنوان حربه ای برای جلب توجه زنان استفاده میکنند و هرکس خلاف این حرفی بزنه، یا ابله هست یا دروغگو. تاکید میکنم هرکس.
ناشناس۱۸۶۳۴۵۵۱۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
آره واقعا زنان در مملکت ما فقط برا تظاهرات دولتی و رای دادن به درد می خورند
ناشناس۱۸۶۳۴۵۷۱۰:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نویسنده محترم می خواهد تلاش زنان ایران برای داشتن حقوق برابر را با واژه فمنیسم بکوبد در حالی که زنان ایران حقوق انسانی و اولیه برابر می خواهند و برای زنان ایران مهم نیست که این خواسته منطقی و انسانی چه نامی داشته باشد اینکه زنان بخواهند ارث و دیه برابر با مردان داشته باشند و در ازدواج در برابر مهریه تمام حقوق انسانی خود را از دست ندهند و حق طلاق داشته باشند و شهادت دو زن برابر با یک مرد نباشدو ... نامش چیست ؟؟ برابری خواهی زنان ایران هیچ ربطی به فمنیسم غرب ندارد آیا در غرب هم زنان نصف برادران خود ارث می برند و زنان نصف انسان ارزش دارند و یا دیه جنین پسر دو برابر مادرش براورد می شود و شهادت دو زن برابر یک مرد است ؟؟ نه اینطور نیست در غرب زنان برای داشتن حق کار و حقوق دریافتی برابر تلاش می کنند و ما برای داشتن حقوق اولیه انسانی برابر زنان ایران تلاش می کنند نصف مرد نباشند و نویسنده محترم آگاهانه و عامدانه وانمود کند زنان ایران می خواهند شبیه مرد باشند !
ناشناس۱۸۶۳۸۱۹۱۴:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
یک نگاه به خود به عنوان یک زن بکنید و بعد به تفاوت با اقایان چه از ظاهر و چه از نظر درون که تفکراتی و شناختی است بکنید تا بفهمی مثل هم وجود ندارد و تفاوت زیادی وجود دارد
ناشناس۱۸۶۴۲۳۲۲۰:۱۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
منکر تفاوتها نیستم ولی تفاوت به معنی برتری مردان نیست چه کسی گفته مادری و فرزند پروری از نان آوری کم ارزش تره ؟ جالب اینکه فریادتان از کاهش جمعیت به آسمان رسیده ولی باز هم مادری و فرزند پروری را کم ارزش می دانید زنان نان آور فراوان داریم ولی مردانی که مادر شوند مطلقا نداریم شما را یک زن به وجود آورده که بعد بزرگ شدن خود را بالاتر و کاملتر بدانی ؟؟
ناشناس۱۸۶۴۲۳۵۲۰:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
تفاوت یعنی برتری و بهتری مردان ؟؟ انچنان که زنان را نصف انسان بدانید ؟؟
ناشناس۱۸۶۵۱۶۵۱۳:۵۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
تفاوت یعنی قانون مربوط به ویژگی خودشان و اسم آن هم برتری نیست
ناشناس۱۸۶۳۴۶۴۱۰:۴۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حقوق زن ها رو ولش کن . مهم اینه که قشنگ تابلو هست رئیس جمهور کیه !
ناشناس۱۸۶۳۶۹۷۱۳:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
کیه؟ ..
ناشناس۱۸۶۳۴۸۸۱۰:۵۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مساله زن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زنان از بدو خلقت وجود داشته اند و پا به پای مردان این فرهنگ و تمدن را ساخته اند تمام انسانها را زنان به دنیا اورده اند چرا فکر می کنید زنان مساله هستند ؟؟ زنان نیمی از خلقت بشر هستند طوری حرف می زنید که گویا زنان موجوداتی مزاحم و مساله بغرنج هستند که مردان عاقل باید این مساله را حل کنند ؟ چرا ؟؟ چون تلاش می کنند ضایع کردن و از بین بردن حقوق انسانی آنها را منطقی جلوه دهند !
ناشناس۱۸۶۳۴۹۳۱۰:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در جریان ۸مارس امسال(۲۰۲۱) همچنان شاهد سطحی انگاری و درنیافتن مسئله انسانی زن و مسائل انسانی آنها که در پیوند با مسائل مردان است هستیم.!!!!!!!!!!!!! در قوانین ما زن را عملا نصف انسان می بینند و برای او حتی برای انتخاب نوع پوشش و نوع ورزش و تحرک هم حق قائل نیستند نویسده محترم از کدام شطحی نگری صحیت می کنند ؟ این که زن را نصف انسان ببینیم و بذای او حقوق انسانی قائل نباشیم عمیق نگری است ؟؟
ناشناس۱۸۶۳۸۰۳۱۴:۳۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چون سرنوشت شما را خدا می‌دانست چی هست که حتی یک پیامبر زن هم نفرستاد که در جامعه حضور پیدا کند برای هدایت یکی مثل شما چون الان داریم این حضور پر افتخار شما در جامعه از 150 سال پیش به این طرف و در ایران از 25 سال پیش که به شکل افراطی به خود گرفت داریم می بینیم و هر روز دارید دنبال انجمن حمایت از زنان و عدم خشونت آنها می گردین که چگونه این چیزها را کم کنید
ناشناس۱۸۶۴۲۴۱۲۰:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
خدا گفت زنها باید تحت ظلم و سرکوب و خشونت شماها باشند .. ؟؟ در ضمن امامت از حضرت زهرا جوانه زد نه یک مرد ! حضرت محمد فرزند پسر نداشت و خدا خواست امامت از حضرت زهرا باشد تا دهان یاوه گوها ..بسته شود و زنان را حقیر و بی ارزش ندانند خدا می توانست به پیامبر فرزند پسر اعطا کند که امامت از پشت پسر پیامبر باشد ولی به درستی به پیامبر دختر اعطا کرد !
ناشناس۱۸۶۳۵۰۱۱۱:۰۴:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
امروز در اخبار اشاره شد یک مرد به خاطر ۲۵ میلیون مهریه در زندان فوت کرد . فمینیسم ایرانی نتیجه قوانینی است که در خود همین دولت تصویب شده است .
ناشناس۱۸۶۳۵۱۵۱۱:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چرا فکر میکنید طرفدتران حقوق زن در ایران نگاهشون ففط معطوف به حجاب اجباریه؟؟؟ انصافا نصف بودن دیه زنان نسبت به مردان رو در این عصر چگونه توجیه میکنید؟؟همینطور نصف بودن سهم الارث رو؟؟ و خیلی موارد دیگه.
ناشناس۱۸۶۳۵۲۶۱۱:۲۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اجازه بدید خود زنان برای خودشان تصمیم بگیرند. فکر نمی‌کنم نیاز باشه امثال شما در مورد هر چیزی اظهار نظر بفرمایید. ضمنا مشابه‌ترین سیستم به داعش کسان دیگری هستند که سال‌ها قبل از بوجود آمدن داعش کارهایی کردند که داعش هنوز نکرده. سرتان به کار خودتان باشد چون دوره امر و نهی کردن و اظهار نظر در هر زمینه‌ای به سر آمده است.
ناشناس۱۸۶۳۵۲۸۱۱:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بله چه کرامتی!! الان که دارید قوانین خدا را عوض می کنید و همان راه فمینیست‌ها را طی می کنید
ناشناس۱۸۶۳۵۳۸۱۱:۳۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در تمام کشورهای مسلمان حتی عربستان مهد اسلام حجاب اختیاری است چرا حجاب را اختیاری نمی کنید تا مروجان فمنیسم سوء استفاده نکنند ؟؟
ناشناس۱۸۶۳۷۹۴۱۴:۲۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ملاک ما کشورها نیست ملاک دستور خدا است
ناشناس۱۸۶۴۲۴۶۲۰:۱۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
و خدا حجاب اجباری را فقط به زنان ایران ابلاغ کرد ؟؟ چرا آیت الله سیستانی در عراق و شیخ الازهر در مصر حجاب را در آن کشورها اجباری نکردند ؟ عمان و کویت و سوریه و عربستان و لبنان و .... عالم دینی ندارند ؟ آنها خدا را نمی پرستند و از پیامبر تبعیت نمی کنند که شما ادعا داری با این اوضاع گل و بلبل مملکت ما پیرو دستورات خدا هستیم ؟ خدا گفت مسلمانان گرفتار فقر و تورم و گرفتاری باشد و تمرکز شماها بر روسری زنان باشد ؟؟
ناشناس۱۸۶۵۱۷۳۱۴:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
عزیز اول بفهم چی گفته شد و بعد شما به چی جواب می دهی!؟!
عمران۱۸۶۳۵۵۲۱۱:۴۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
۱- نویسنده میگوید «فمینیسم ایرانی بیش از هر چیز درگیر حجاب است.» اصلا این طور نیست! بیانیه های جنبش‌های زنان را مطالعه کنید تا ببینید «حقوق» برابر در دیه، طلاق، ارث و حضانت بالاترین اولویت را برای فمینیستهای ایرانی دارد. ۲- در مساله ی حجاب اصلا موضوع التذاذ مطرح نیست هموطن! آیا خبر ندارید جوانان ایرانی خارج از فضای عمومی صد مرحله از حجاب آن طرف تر هستند اصلا معطل التذاذ دو تار موی کسی نیستند... ۳- یادمان نمیرود که افرادی به اعطای حق رای به زنان در ایران هم اعتراض کرده بودند.
ناشناس۱۸۶۳۷۳۴۱۳:۵۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ديه در خسارات بدنى يكسان هست، و حكم نصف بودنشم حكم قرآنى هست و مواردى كه نصف بودن اهميت پيدا ميكنن بسيار ناچيزه، اكثر موارد ديه به خسارت هاى بدنى برميگرده كه ديه زن و مرد يكسانه، حضانت هم اتفاقا حضانت زن بيشتر از مرده، فرزند پسر و دختر تا ٧ سالگى با مادر هستند و پسر تا ١٥ و دختر تا ٩ با پدر، بعدش خود فرزند جاش رو تعيين ميكنه. حق طلاق رو هم زنان ميتونند بگيرند و منع قانونى نداره
ناشناس۱۸۶۳۸۴۰۱۴:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
شرع می گوید طلاق با مرد است ولی با کلاه شرعی برویم در روز عقد حق طلاق را به زن بدهیم
ناشناس۱۸۶۳۸۹۸۱۵:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مشکلت الان چیه ؟ حق رو بدند یکی میناله ندند یکی دیگه
ناشناس۱۸۶۴۳۴۶۲۱:۳۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
این اطلاعات غلط رو شما از کجا اوردید خدا میدونه.حضانت دختر تا ۷ سالگی و پسر تا ۲ سالگی با مادر هست و بعدش با پدر. در مورد دیه هم کاملا اشتباه گفتید که انشا الله عمدی نبوده. دیه نقص عضو تا یک سوم با هم برابرند و بعدش زن نصف. یعنی مثلا تا سه تا انگشت دیشون برابر هست و اگه شد ۴ تا انگشت نقض اونوقت نصف میشه..
عمران۱۸۶۴۷۲۱۰۸:۱۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
بله بخاطر همین است که آن (نا)پدر داس بدست رومینا چند سال دیگر از زندان آزاد میشود و مثل شهروندان عادی در خیابان در کنار من و شما راه می رود
ناشناس۱۸۶۳۵۵۳۱۱:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
قوی ترین آیه قران در خصوص حجاب آیه 31 سوره نور است : وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ در این آیه به زنان مومن توصیه شده حجاب را رعایت کنند نه اجبار در خصوص زینت که در این آیه امده هم بسیاری از مفسران به زینت الات زنان اشاره کرده اند که لازم بوده موجب تفاخر نباشد در این آیه و ایات سوره احزاب فقط زنان مومن و همسران پیامبر مورد خطاب قرار گرفته اند نه تمام زنان مسلمان و نه تمام زنان کشور در این آیه و دیگر آیات و سیره پیامبر و ائمه هیچ صحبتی از مجازات برای بی حجابی نیست حجاب نه اصول دین است و نه فروع دین ..در دیگر کشورهای مسلمان زنان مومن و معتقد حجاب کامل دارند و دیگر زنان بنابه فرهنگ و اعتقاد خود لباس می پوشند یعنی دقیقا مطابق دستور قران عمل کرده اند ما چرا از خدا و پیامبرش هم در سختگیری به زنان و بستن فضای جامعه سخت گیر تر شده ایم ؟؟
ناشناس۱۸۶۳۸۴۱۱۴:۵۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر تمام دنیا رای دهند که آزادی بد است، شما می پذیرید؟ آیا رای و دمکراسی مبتنی بر رای برای تعیین اصول انسانی کافی یا شایسته است؟ تمام دنیا بی حجابی را ترویج کنند اما دستور خدا و حقیقت و فطرت انسانی زن در حجاب است. کمی منصف و دقیق باشید. اینکه مثلا عربستان فلان کار کنه نشد برای ما ملاک! چرا اینقدر سطحی هستید
ناشناس۱۸۶۴۹۰۷۱۱:۱۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
فعلاا که همه دنیا بسیار رئوف تر از شما هستند !
ناشناس۱۸۶۳۹۴۸۱۶:۱۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در قرآن هم برای خیلی کارها مجازات تعیین نشده آن وقت باید گفت فلان؟ این چه استدلالی است؟ در ضمن در زمان پیامبر مانند این چند دهه بی حجابی وجود نداشت و همه رعایت می کردن بعد از نزول آیه های متعدد و حضور زنان هم محدود بود و نه مانند الان به این گستردگی
ناشناس۱۸۶۳۵۵۹۱۱:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
موضوع مرد وزن نیست.من مردم اما دخترم زن است.وقتی با او برای یک هواخوری ساده میروم وبرخوردتحقیر وآمیز وزورگویی وخط ونشان کشیدن لحظه را برایمان تلخ میکند وتوان هیچ دفاعی از خود را نمیبینم هزاران سوال وجواب در ذهنم‌ نقش میبندد.صورت مساله را پاک نکنید.فقط وفقط موضوع این نیست‌که دفاع مردان از آزادی وحقوق زن برای لذت خود است.
ناشناس۱۸۶۳۷۹۲۱۴:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
درست رفتار کن تا این چیزها را نبینی منظور نوع پوشش نوع خودنمایی در صورت و آرایش آره جانم
ناشناس۱۸۶۴۷۴۳۰۸:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
حتما رفتار درست هم آنچیزی است که تو می پسندی ؟؟ خدا و پیامبرش حجاب را اجباری نکرده اند شماها چکاره هستید ؟؟ کی گفته کل جامعه باید مواظب و مراقب باشند که شماها بدون زحمت و کنترل نفس حتما به بهشت بروید
ناشناس۱۸۶۳۵۶۹۱۱:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
یک سوال مهم : نویسنده محترم به شدن به مسیح علینژاد و کمپین های او تاخته چرا افرادی مثل الهام چرخنده که با تبلیغات و هزینه و بودجه فراوان برای تبلیغ چادر مطرح شد نتوانستند زنان را به خود جلب کنند و به حاشیه رانده شدند و مورد هجوم و تمسخر قرار گرفتند ؟؟
ناشناس۱۸۶۳۷۳۷۱۳:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مصادره به مطلوب نكن، همونطور كه طرفداران چرخنده علينژاد رو مسخره ميكنند، طرفداران علينژاد هم چرخنده رو ! بستگى داره خودت كدوم طرف باشى
ناشناس۱۸۶۳۵۷۳۱۱:۵۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ادرس غلط ندهيد.
ناشناس۱۸۶۳۵۷۵۱۱:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
علت سیاسی شدن نگاه به زن دخالت در تعیین جایگاه زن در جامعه تا پوشش است و زنان حق انتخابی جز آنچه سیستم مردانه برایشان تعیین میکند ندارند شاید روشنفکران ما از روی دلمشغولی به مشکلات زنان بپردازند اما در اینکه زنان شهروند درجه دو هستند از نظر نویسنده شک ندارم
ناشناس۱۸۶۳۵۹۱۱۲:۰۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
آقای نویسنده خودت هم تو متن دچار خود کامل پنداری شده ای مثل این جمله ات : از آنجایی که این مکاتب به شناخت فطرت تحریف‌نشده انسان-که تنها از بطن و ظاهر قرآن تحریف‌نشده شناخته می‌شود- دسترسی ندارند،
علی۱۸۶۳۵۹۸۱۲:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
۲۴ ساعته از فمنیسم و فروپاشی خانواده در غرب میگید ، بنده در سوئد زندگی کرده ام ، اصلا خانواده آسیب ندیده و بالای ۸۰ در صد جامعه بعد از ۱۸ سالگی تشکیل زندگی میدن، در دنیای آمار و ارقام این مقالات بشتر جنبه طنز دارند ، کافیه نگاهی نرخ رشد جمعیت بندازید.در غرب لازم نیس برای ازدواج و تهیه مسکن از پدر و پدربزرگ و عمه دایی خاله کمک گرفت هرکس دنبال زندگی باشه بهش میرسه.
ناشناس۱۸۶۳۷۸۹۱۴:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
معلوم است یا دروغ می گویی یا خودت را به خواب زدی امار رسمی این کشور فقط در مورد طلاق 40 درصد به بالا است و خیانت جنسی هم بالای 50 درصد و آمار فرزند آوری هم زیر 2 است
علی۱۸۶۳۸۴۴۱۴:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نرخ رشد جمعیت سوئد بیشتر از یک درصد است ، و ایران زیر یک درصد است چیزی بنام نرخ و درصد خیانت وجود نداره از کجا بدست آوردیش ؟؟؟؟ این حرفا را به من نزن تو اروپا بعد از دبیرستان میرن سر زندگیشون و بدنبال این خوب بود این بد بود نیستن .
ناشناس۱۸۶۳۹۱۹۱۵:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
شما احتمالا از همون فرار مغزی های ببین تی وی هستی، نرخ رشد جمعیت ایران طبق آمار سال 2019 از سوئد بیشتره
ناشناس۱۸۶۳۹۵۰۱۶:۱۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در اینترنت بگرد آمار رسمی را پیدا می کنی
ناشناس۱۸۶۳۸۹۰۱۵:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
طبق آمار .. درصد خانواده های ایرانی دچار طلاق عاطفی هستند و اگر به خاطر مسایل اقتصادی و حقوقی نبود بسیاری از خانواده ها دچار طلاق می شدند .
ناشناس۱۸۶۳۵۹۹۱۲:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بیژن، بگو نظرات مردم را هم منتشر کنن، بلندگوی یکطرفه وقت تلف کردنه، گفتگو کنید.
احمد۱۸۶۳۶۲۱۱۲:۱۷:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
استدلال شما خالی از هر گونه توجه به همه اجزای این مساله است. بزرگنمایی بیش از حد مقوله حجاب ! در حالی که حقوق اساسی زن همواره در ید قدرت مرد بوده. زن بی اذن ولی قهری حق ازدواج ندارد زن حق طلاق ندارد زن حق داشتن ‌شغل بدون رضایت شوهر را ندارد حق حضانت فرزندش با ولی قهری است و ..... زن از منظر شما وسیله ای ست برای تولید مثل و کاملا در کنترل مردان. قصه های تاریخی و تمجید زبانی از زنان دردی از آنان دوا نمی کند ملاک و شاخص فقط و فقط حقوق مصرح قانونی ست. از کدام جایگاه حرف می زنید ؟
ناشناس۱۸۶۳۷۴۵۱۴:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حقوق اساسى دقيقا يعنى چى ؟ حق بدون قانون معنى نداره، حالا شمايى كه به پديده اى یقینى مثل دين ميتازى طرفدار حقوق اوليه شدى ! در ضمن درباره حضانت كه اشتباه كردى، بقيه حقوق رو هم زن ميتونه در ضمن عقد از شوهرش بگيره، مجبور نيست كه به عقد طرف دراد ( اين موارد ابدا دغدغه افرادى كه به اجبار در ايران ازدواج ميكنند كه اتفاقا موارد زيادى هم نيستند، نيست )
ناشناس۱۸۶۳۷۸۲۱۴:۱۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر رها شوید می شوید دنیای غرب و شرق که خوی حیوانی هم این طور رفتار نمی کند
ناشناس۱۸۶۴۷۵۰۰۹:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
فکر نمی کنی خیلی در مورد جایگاه و ابعاد خودت دچار سوء تفاهم هستی زن اگر رها شود .. این یعنی چه ؟؟ چرا باید اجازه توهین به امثال تو داده شود ؟
یک زن۱۸۶۳۶۵۰۱۲:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگه به انسان بودن همدیگه فکر کنیم‌ همه حقوق شامل همه میشه جنسیت و‌ تفکیک بلا و جفای بزرگیه به بنیان یک‌ جامعه، تبعیض و محدودیت ها باعث‌ تفرقه افراد در جامعه به بهانه های مختلف میشه، با تمام انتقاداتی که به این جنبش هست ولی تشابه فمینیسم و داعش درست نیست
ناشناس۱۸۶۳۶۷۰۱۲:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
حکومت ما جمهوری اسلامی و حجاب و عفاف قانون رسمی کشور است و احترام به قانون لازم و واجب است حال اگر کسی با همه عدله ای که حجاب عفاف برای سلامت همه اعضا جامعه است و آن را قبول دارد ولی صرفا برای عناد با نظام بی حجابی و بد حجابی را پیشه میکند راه هجرت برای او باز است می‌تواند به کشورهایی برود که به اصطلاح مهد تمدن است و زن را به عنوان کالای لوکس و تبلیغی می خواهند بروند
مریم۱۸۶۳۸۵۹۱۵:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اولا مشروعیت قانون از مقبولیت حداکثری اون میاد. طبق نظرسنجی مجلس، اکثریت مردم ایران مخالف قانون حجاب اجباری هستند! ..
ناشناس۱۸۶۳۹۳۳۱۶:۰۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اون گزارش مرکز پژوهش های مجلس پر از سوگیری و تحریف هست و دقیق نیست. نظر خودش رو نسبت داد به مردم ایران و بی بی سی فارسی هم با شوق این گزارش رو منعکس کرد. نفوذ یعنی همین
ناشناس۱۸۶۴۰۰۷۱۷:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
نفوذ در این حد؟ احتمالا رفته شمال تهران محل زندگی خودش اگرنه باید بیاد سیستان ما یا بره بندرها یا بره غرب کشور و شرق و مرزها و یزد و اصفهان مذهبی و.. مردم ایران مذهبی هستن و قبل انقلاب هم حجاب داشتن و رضاخان ملعون هم نتونست حجاب رو کشف کنه
ناشناس۱۸۶۳۹۵۵۱۶:۱۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
طبق نظر سنجی 10 الی 15 درصد اعتقادی به حجاب ندارد و 40 الی 50 درصد هم معتقد به حجاب کامل و بقیه هم همرنگ جماعت و چشم تو هم چشمی هستند که نه حاضرند حجاب درست را عایت کنند و نه بی حجابی را قبول دارند
ناشناس۱۸۶۳۶۷۸۱۲:۵۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
«بی‌حجابی، آزادی زنان نیست، آزادی مردان است.». این جمله فلسفی تو را من نمی فهمم ولی می فهمم که در گرمای چهل درجه شلوار و مانتو و روسری و مقنعه سر کردن چه مصیبتی است.
ناشناس۱۸۶۳۷۷۷۱۴:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
برو در مدینه فاضله سیر کن که از بی حجابی گذر کردن و رفتند به سمت شریک های متعدد جنسی آزاد و الان هم آزاد کردن ازدواج خانوادگی
ناشناس۱۸۶۳۶۸۲۱۳:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
واقعا چی بگم . اینکه گفته به مسایل اصلی زنان توجه کنید معنی اش این نیست به حجاب نپردازید. مساله این هستش که ما آقایون هم بهتره به جای بحث ظاهری و پوشش که مورد علاقه غریزه بعضی از ما هم هست به حقوق انسانی و واقعی و ملموس زن توجه کنیم. اثر خاصی نداره موضوع حجاب. همین مشکل ازدواج و رسیدن به تجرد قطعی خصوصا برای خانم هایی که عفیف و پاک اند ولو بی حجاب باشند و موضوعات شبیه این رو باید اولویت گذاشت و گول مساله سازی های بی بی سی و اینترنشنال و ... رو نخوریم
ناشناس۱۸۶۳۷۵۶۱۴:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
عفيف وپاك از نظر شما احتمالا در مقابل ناعفيف وناپاك عده اي ديگر است كدام زنان ناپاك هستند ؟
ناشناس۱۸۶۳۷۱۷۱۳:۳۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
زن خیابانی- زن بد و... آیا این صفتها برای آقایون بد نیست متاسفانه نه تنها قشر مذهبی بلکه در فرهنگ مردانه و غیر مذهبی هم به زنان ظلم کرده ایم. اگر من دوست دختر داشته باشم زرنگم ولی کسی به خواهر من چپ نگاه کند و بتوانم شکمش را پاره می کنم. فقط در یک جامعه دمکرات انسانها می توانند به عنوان یک انسان برابر باشند و ما چه به عنوان یک مسلمان و یا یک شرقی هنوز با این تفکر فاصله داریم
ناشناس۱۸۶۳۸۱۸۱۴:۴۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر یک زن از شوهر معتادش جدا بشه کلی پشت سرش حرف هست ولی یک مرد تا پایان عمرش میتونه از چندین نفر بدون دلیل خاصی جدا بشه و برود با سن های کمتر... ولی خدا نکند تو ایران زن از شوهرش 1 سال بزرگتر باشد! اصلا انگار فعل حرام اجرا شده مردها باید (راهی ندارند جز اینکه) دیدگاهشان را کاملا عوض کنند. زن ها دیگه زن های تو سری خور سابق نیستند با وجود تمام سنگ اندازی های مردها از جمله استخدام ها که کلمه فقط مرد همیشه دیده میشود....
جوادی۱۸۶۳۷۳۲۱۳:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
آیا خانم هایی که از برابری دیه وارث میگن حاضرن نفقه،تامین مسکن،مهریه،اجرت المثل برای کارهای منزل،اجرت المثل شیردهی فرزند که روی دوش مردان هستش حذف بشه وپا به پای مردها تو خرج خونه وتامین مسکن وخرج زندگی شیک بشن؟فارغ از اینکه حدود ۴۵ درصد کارمندان دولت خانم هستند اما نفقه زن شاغل تمام وکمال بر عهده شوهرش هست!!!آیا خانم ها حاضرن به خدمت سربازی بیان؟حاضرن به صورت برابر در نقاط صفر مرزی با گروه های تروریستی بجنگن وجونشون رو ازدست بدن؟؟حاضرن دوسال عمرشون رو تو خدمت سربازی بگذرونن؟؟
ناشناس۱۸۶۳۹۵۱۱۶:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
جناب جوادی الان که بیشتر خرج آقایون رو خانم ها و پدر محترمشان دارند میدن. ما از خدامون هست استخدام ها برای زن و مرد برابر باشه اگر شما مردها صداتون در نیاد. آیا آقایون حاضرند جهاز بیارن و بچه رو تو شکمشون حمل کنند (که الان شدنی هست نگید بله ولی نمیشه) آقایون برای جنگ با گروه های تروریستی هم داوطلبانه میرن مزدش رو هم میگیرند. دوران مردسالاری گذشته
یک خواننده سایت الف۱۸۶۳۷۳۵۱۳:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
برفرض که به زعم برخی حجاب اجباری سفارش اکید خداوند نبوده ،وخداوپیامبرش فقط به حجاب توصیه نموده اند ،باز آنها که بدحجاب ظاهر میشوند به توصیه خداوپیامبرش ریشخندنموده اند.
ناشناس۱۸۶۳۷۶۹۱۴:۱۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
دنیای سرمایه داری نیاز به کارکن داره! به همین خاطر ضد خانواده تبلیغ میکنه. یعنی میخواد زنان در گردش چرخ این دنیا کمک کنند نه اینکه به کارهایی که برای خودشون لذت داره بپردازند! البته بعضی از زنان هم کار بیرون رو بیشتر می پسندند ولی اکثریت خیر!
ناشناس۱۸۶۳۷۸۱۱۴:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
احقاق حقوق زنان امریست درست و بجا ولی فمینیستها موجودات عجیب و خطرناکی اند و مردانی که از فمینیستها دفاع می کنند حرفهای آنها را نخوانده اند و نشنیده اند و آنرا با جنبش زنان برای حقوقشان یکی می گیرند. در سایتهای فمینیستها بروید و ببینید که از آپارتاید بدترند!
من ایرانی هستم۱۸۶۳۷۹۵۱۴:۲۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
موضوع حجاب، زاده تفکر یک گروه خاص است و ربطی به اصل اسلام ندارد. کما اینکه در عراق شیعه با آن حوزه علمیه نجف، می بینیم که هیچگاه حجاب در آن کشور اجبار اعلام نشده.
ناشناس۱۸۶۳۷۹۷۱۴:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
در حاکمیت داعش : زن نمی تواند بدون حجاب بیرون بیاید. حق سوار شدن بر مرکب ندارد، برای بیرون رفتن اجازه شوهر لازم دارد، شهادتش هم نصف مرد است و البته دیه اش. شباهتی بین فمنیستهایی که برای لغو قوانین بالا تلاش می کنند و داعش نمیبینم
ناشناس۱۸۶۳۸۱۶۱۴:۴۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اگر بی حجابی نشانه مدنیت و تمدن هست پس حیوانات با تمدن ترینند!
ناشناس۱۸۶۳۹۶۷۱۶:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
یه چیزی برای من از همه جالب تره و اون هم اینه که هیچ زنی حتی فمنیست ترین زنها، نه تنها هیچ مخالفتی با مهریه و نفقه و اجرت المثل و دریافت نصف اموال شوهر (در صورت درخواست طلاق از طرف مرد) و غیره ندارند، حتی اشاره ای هم به این مسائل نمیکنند! معنیش اینه که حقوقی که خدا و اسلام و قانون ما برای زن قائل شده خوبه ولی حقوقی که برای مرد قائل شده بده و باید ازش بگیرن و بدهند به زنها! بنده مسلمانم و به حکم خدا عمل میکنم؛ در چهل سالگی به لطف خدا صاحب خونه شدم و همسرم رو (علیرغم مخالفت خودش) رسما توی خونه طبق مهریه و سایر حقوقش شریک کردم و الان هم دارم ماهانه اجاره سهمش رو بهش میدم چون خدا گفته تامین مسکن به عهده منه. اما نسبت به اونهایی که با مجموعه احکام اسلام درباره زن و مرد (به عنوان یک پک) مخالفند و از سلطه مرد بر زن دم میزنن، یه درخواستی دارم! آقا بیاین ما مردها جامون رو با شما خانومای فمینیست عوض کنیم! مهریه ما رو عندالمطالبه بدین و اگه ندادین برین زندان، نفقه رو هم لطف کنین (طبق شئونات ما که شامل عطر و ادکلن هم میشه! )، اجرت المثل رو هم بپردازین، نصف اموالتون رو هم کلا به نام ما بزنین؛ در مقابل، ما هم تعهد محضری میدیم که حق طلاق نداشته باشیم، بدون اجازه شما از خونه بیرون نریم، اگه طلاقمون دادین هم هرچی بچه داریم وردارین با خودتون ببرین و خرجش به گردن شما باشه و حتی اگه بچه ها رو بسپرین به ما بازهم خرجش به عهده شما باشه، شهادت پنج نفرمون هم یه دونه حساب کنین، آقا اصلا ریش خودمون رو هم طبق سلیقه شما اصلاح میکنیم! حله؟؟؟ بسم الله! :))
كاوه۱۸۶۳۹۹۲۱۶:۵۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بهتر است زنان و مردان را از حيث بيولوژيكي مورد بحث قرار دهيم و ببينيم تفاوتهاي بيولوژيكي آنها چيست و چرا در راستاي حفظ صيانت خانواده ، مردان و زنان هركدام بهر كاري ساخته شده اند . الان نگاه سنتي و فقهي و يك سري سواستفاده هاي ثروتمندان از زنان باعث شده تا دشمنان اسلام شعارهايي مبني بر زن ستيز بودن بدهند و عملكرد بد دولتهاي كشورهاي اسلامي باعث شده تا جنبش هاي فمينيستي و تارنماهاي متعلق به حقوق بشر دائما " بر عليه اسلام و نگرش آن به زنان مطلب منتشر كنند .
ناشناس۱۸۶۴۰۸۶۱۸:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
دوستان عزیز مخصوصا خواهران، کتاب ، ترگل، رو بخونن تا واقعیت ها رو درک کنن و خودشون تصمیم گیرنده بر خودشون باشن نه پدر و مادر و دور و بری های مجازی و حقیقی.
ناشناس۱۸۶۴۲۳۶۲۰:۱۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
خواهشا بدون اطلاع حرف نزن.اصلا برای جنین تا زمانی که زنده متولد بشه هیچ ارثی نداریم
حق طلاق زنان۱۸۶۴۳۷۳۲۱:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بنده خودم حقوق دانم وتو قانون وشرع طلاق های عسروحرج(که صریحا بیش از ۱۰ مصداق مشخص داره وهمین طور هر چیزی که باعث سختی ومشقت زن بشه رو شامل میشه) وطلاق خُلع رو در نظر گرفته.همین طور در شرع طلاق ایلا هم هست که میتونن زنان ازش استفاده کنن.اونی که یه سری از خانم ها به اسم حق طلاق میگن وکالت بلاعزل طلاق هستش که میتونن هرگاه دلشون خواست طلاق بگیرن وکنارش هم حداقل مهریه واجرت المثل بگیرن ودست مرد رو بگذارن تو پوست گردو.الان دیگه مرسوم شده که زنان اجرت المثل هم میگیرن راحت.پس گول این حرف ها رو نخورین که زنان حق طلاق ندارن
ناشناس۱۸۶۴۴۶۵۲۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مرگ بر فمنیسم. مرگ بر امال غربی. مرگ بر حرکات ددمنشانه.
علی۱۸۶۴۶۳۷۰۳:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
زن ومرد مثال بارز خلقت تعادل است خوب بد سیاه سفید بالا پایین شب روز تمامامکمل همدیگر میباشند در این زمانه متمدن که دهن وشعور انسانی از بدو تولد در رحم مادر شکل خاص امروزی ومتمدنی به خود میگیرد وزاده میشود پس این نگاه عوامانه است که بگی در ایران .؛چرا در دنیا نه آیا بی بند وباری و الگو برداری از غیر را از نگاه فلسفی ومکتبی به خورد مردم دادن که فلان نیسم است نه اصلا درست نیست هر انسانی چه زن و چه مرد در این دوران بسته به میزان درک وشعورش از زندگی سهم میبرد وبه هیچ مکتب ومسلکی پایبند نیستن زیرا خیلی خیلی بالاتر رفته میزان درک فهم انسانها از آفرینش وخلقت .پس حاشیه تراشی نکنیم زنان در جامعه ایران از جایگاهی بس والا ومحترمی برخوردار هستن.تمام.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین