تاثیر تغذیه بر مبتلا نشدن به کرونا

اجتماعی،   3991212076

دکتر مرجان مهدوی روشن گفت: برنامه تغذیه ای خاصی برای مبتلا نشدن به کرونا وجود ندارد، زیرا کرونا یک بیماری ویروسی است و راه های انتقال و ابتلای آن متفاوت است، اما با تغذیه صحیح می توانیم سیستم ایمنی خودمان را قوی کنیم تا شانس ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند.

تاثیر تغذیه بر مبتلا نشدن به کرونا

دکتر مرجان مهدوی روشن در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به گذشت یک سال از شیوع کرونا و طولانی شدن ماندن در خانه، اظهار کرد: کرونا یک بیماری ویروسی است که مدام جهش می کند و لذا روند درمان و مدیریت و کنترل این بیماری سخت شده است.

وی با اشاره به ارتباط تغذیه با کرونا، افزود: برنامه تغذیه ای خاصی برای مبتلا نشدن به کرونا وجود ندارد، زیرا کرونا یک بیماری ویروسی است و راه های انتقال و ابتلای آن متفاوت است، اما با تغذیه صحیح می توانیم سیستم ایمنی خودمان را قوی کنیم تا شانس ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در مقابل ویروس ها بالا می برد، گفت: وقتی سیستم ایمنی ما قوی باشد، به همان میزان مقاومت بدن ما بالا می رود و در صورت مبتلا شدن به کرونا به مرحله حاد بیماری نمی رسیم و روند درمان سریع تر خواهد بود.

مهدوی روشن، با اشاره به مهمترین عوامل اثرگذار در تقویت سیستم ایمنی، خاطرنشان کرد: کنترل وزن مهمترین عامل در تقویت سیستم ایمنی است. متاسفانه طی یک سال گذشته شاهد حضور بیشتر افراد در خانه و کم تحرکی هستیم که شانس ابتلا به چاقی را بالا برده است. همچنین افراد در زمان بیکاری با خوردن خودشان را سرگرم می کنند لذا بیکاری روزهای کرونایی زمینه اضافه وزن به ویژه در کودکان و نوجوانان را فراهم کرده که با تعطیلی مدارس نیز مواجه هستند.

وی چاقی و اضافه وزن را یکی از عوارض ایام شیوع کرونا و خانه نشینی دانست و تصریح کرد: اضافه وزن شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. همچنین افراد چاق در صورت درگیر شدن با کرونا درمان سخت تری خواهند داشت و علائم بیماری بیشتر و شدیدتر در آنان بروز می کند. در واقع هرچقدر توده چربی بدن بیشتر باشد، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود.

این متخصص تغذیه، کنترل وزن را نیازمند یک برنامه غذایی اصولی همراه با فعالیت بدنی دانست و یادآور شد: تقویت سیستم ایمنی با باور غلط زیاد خوردن متفاوت است، بلکه باید درست بخوریم؛ نه زیاد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی جهش پیشگیری از چاقی و کاهش شانس ابتلا به کرونا، گفت: برای تقویت سیسم ایمنی باید مصرف ویتامین ها را افزایش دهیم، البته بهتر است دریافت ویتامین از طریق مصرف مواد غذایی صورت بگیرد، یعنی باید غذاهای مغزی مانند سبزی جات و میوه ها را بیشتر مصرف کنیم.

مهدوی روشن، همه میوه ها و سبزی جات را حاوی ویتامین دانست و اضافه کرد: سبزی جات ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کنند و کالری بسیار پایینی دارند و لذا مصرف زیاد سبزی جات وزن را بالا نمی برد، اما در مصرف میوه جات نباید افراط کنیم، زیرا کالری دارد.

این متخصص تغذیه، با تاکید بر لزوم مصرف سبزی جات برگ سبز، هویج، گوجه، بادمجان، کدو خورشتی، قارچ و...، تصریح کرد: مصرف سبزی جات روزانه باشد و به همراه ناهار و شام خوردن سبزی و سالاد توصیه می شود تا سیستم ایمنی را قوی کنیم. البته مصرف سبزی جات به صورت پخته نیز مفید است، اما بهتر است سبزی جات را در آب جوشانده شده بریزیم و سپس مصرف کنیم؛ نه اینکه سبزی از ابتدا با آب جوشانده شود، زیرا ویتامین سبزی از بین می رود.

وی روغن های گیاهی مانند زیتون، کلزا و کانولا را مفید دانست و یادآور شد: روغن های گیاهی حاوی امگا۳ بسیار مفید هستند، اما کالری بالایی دارند و در مصرف آنان باید دقت کرد. مصرف مغزها و آجیل ها مانند گردو و تخمه و فندق و بادام نیز برای سلامتی مفید است، اما به دلیل کالری بالا باید به اندازه مصرف شود.

مهدوی روشن، فعالیت بدنی روزانه را سومین عامل در تقویت سیستم ایمنی دانست و گفت: حداقل روزانه باید نیم ساعت تحرک داشته باشیم.

این متخصص تغذیه، مصرف ویتامین های ث، زینک، دی، ای و آ را نیز موجب تقویت سیستم ایمنی دانست و اظهار کرد: بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی از طریق مواد غذایی دریافت شود، اما درباره ویتامین «دی» مصرف مکمل تحت نظر پزشک متخصص توصیه می شود.

یکتانت

پربحث‌های هفته

  1. در پاسخ به اقدامات تروریستی میز مذاکره را ترک کنید

  2. «همه با هم»؛ شعار انتخاباتی سید حسن خمینی؟!

  3. معادله تروریست های اسراییلی و جنتلمن های غربی در ماجرای نطنز

  4. نطنز و خودنمایی های حقیرانه رژیم صهیونیستی

  5. افسر پیشین ارتش آمریکا: با نگاهی به عین‌ الاسد، دقت موشک‌های ایران را درک کنید

  6. نگرانی محافل امنیتی اسراییل از انتقام ایران

  7. آیا آمریکا کنار مردم ایران ایستاده است؟

  8. حمله به مرکز جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی در شمال عراق

  9. در ستاد مبارزه با کرونا چه خبر است؟!

  10. ایران وارد فاز غنی سازی ۶۰ درصدی شد

  11. بحث جنجالی مجری شبکه دو با مسئول دولتی/مجری دهن مرا باز نکنید

  12. وعده تکراری احمدی‌نژاد برای افشاگری/ زمزمه کاندیداتوری همتی/ وضعیت پیچیده لاریجانی در انتخابات/ چرا ظریف اعلام کرده نامزد نمی‌شود؟

  13. روحانی: با مذاکره مشکلی نداریم/ غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخ‌ به شرارت‌ها بود/ دست ما را باز بگذارید؛ ۱۰۰ روز ‌آخر هم تحریم را می‌شکنیم

  14. پرونده نفوذ و خرابکاری را ببندید !

  15. تعدد نامزدها؛ تهدید یا فرصت؟!

  16. دیپلمات با سابقه آمریکایی: دیوار تحریم ها علیه ایران را زودتر بشکنید

  17. رفع تحریم ها در گرو پایان دادن به «بازی» آمریکا

  18. راه‌حل سردار دهقان برای خروج پرونده هسته‌ای از بن‌بست/ شعار حسن خمینی انتخاب شده است؟/ انتقادات اصولگرایان از نامزدی جلیلی/ تقاضا برای برخورد قضایی با روحانی

  19. آقا سید حسن خمینی نگرانیم

  20. جزئیاتی از خسارت‌های حادثه نطنز/ قطعات تعمیری بازگشته به ایران حامل ۳۰۰ پوند مواد منفجره بوده

  21. جلسه افشاگری اصلاح‌طلبان علیه اصلاحات/ کرباسچی به تاجزاده: مردم گفتمان نمی‌خواهند وضع موجود تقصیر ماست

  22. «بدترین دولت به روایت آمار»/ رکوردشکنی دولت روحانی در تعمیق فقر

  23. ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه نطنز: این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده/ نه ماه طول می‌کشد که تولید اورانیوم غنی شده بازیابی شود

  24. جزئیاتی از سند ۲۵ ساله ایران و چین/ صادرات خودرو به کشورهای منطقه/ چین تا ۲۵ سال از ما نفت می‌خرد

  25. نوشداروی بعد از مرگ سهراب!

آخرین عناوین