نگاهی به بازار جهانی انرژی / احتمال صعود قیمت نفت

دکتر عباس ملکی،   3991202081
نگاهی به بازار جهانی انرژی / احتمال صعود قیمت نفت

پایش بازار

 

 

پویایی های بازار

  1. قیمت نفت به بالاترین مقدار خود از ژانویه 2020 یعنی 65 دلار رسید و مجددا به زیر 60 دلار هر بشکه در آخر هفته سقوط کرد. قیمت نفت تگزاس اینترمدییت نیز به بالای 60 دلار رسیده و در نهایت به 58.44 دلار هر بشکه کاهش یافت. قیمت گاز طبیعی در بازار هنری هاب مجددا از 3 دلار هر میلیون بی تی یو فراتر رفت. برودت در نیمکره شمالی یکی از دلایل بالا رفتن قیمت حامل های انرژی است.

تفسیر هفته

  1. بالا رفتن قیمت نفت برنت از 60 دلار هر بشکه یک تحول اساسی در اقتصاد جهانی است. آخرین اتفاقی که باعث بالاتر رفتن قیمت نفت تگزاس از 60 دلار گردید، یک توفان قطبی بود که نقاط مختلف ایالات متحده، اروپا و برخی از نقاط آسیا را در بر گرفت. در نتیجه علاوه بر بالارفتن تقاضا بخاطر سرمای بیسابقه 4 میلیون بشکه در روز از تولید نفت آمریکا به خاطر توفان، سرما، و قطع برق کاسته شد. در تگزاس پالایشگاه ها و خطوط لوله نیز از مدار تولید و انتقال خارج شدند. همچنین تولید 45000 مگاوات برق از مدار خارج شد. در همین دوره، ائتلاف اوپک پلاس متشکل از 13 کشور عضو اوپک و 10 کشور دیگر به رهبری روسیه از سال قبل به اندازه اضافه عرضه در بازار از تولید خود کاستند که این کار به تقویت قیمت کمک نمود. قرار است. در ماه مارس اجلاس وزارتی کشورهای اوپک پلاس تشکیل گردد. از هم اکنون شایعاتی مبنی بر این که روسیه ممکن است دیگر زیر بار کاهش تولید نرود به گوش می خورد.

    همچنین وال استریت ژورنال گزارش می دهد که عربستان سعودی در هفته آینده مجددا مقدار یک میلیون بشکه در روز که در ماه قبل از تولید خود کم کرده بود را به تولید خود اضافه می کند. در همین حال تولید ایران در حال افزایش است و نشانه هایی دال بر رفع و یا کم شدن محدودیت های صادرات ایران با سست شدن تحریم های آمریکا علیه این کشور بچشم می خورد. پیش بینی می شود که در کل سال 2021 تولید آمریکا د رهمان مقدار 11 میلیون بشکه در روز ثابت بماند. این به معنای آن است که اضافه شدن تقاضا در صورت کم شدن خطر کرونا را کشورهای دیگر از جمله اوپک پلاس می توانند تامین نمایند.

  2. برخی از صاحبنظران بازار نفت پیش بینی می کنند که قیمت نفت به زودی به کریدور 70 تا 75 دلار هر بشکه وارد خواهد شد. یکی از نشانه های وقوع چنین مسئله ای، کاهش تولید نفت خام آمریکا در ماه های ژانویه و فوریه بدلیل بدی آب و هوا است. برخی از بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری نیز سخن از قیمت 80 تا 100 دلاری برای هر بشکه از نفت برنت را نموده اند.

    کارشناسان معتقدند که سیر تاریخی قیمت نفت نشان می دهد که این کالا دارای چرخه ای سینوسی با مدت زمان نسبتا معینی است و احتمال آن که اکنون زمان بالا رفتن بیشتر قیمت نفت باشد زیاد است. یکی از دلایل این پیش بینی عبارت است از بسته تشویقی رئیس جمهور آمریکا برای فعالیت بیشتر اقتصادی در آمریکا که موجب می شود طبقه متوسط و کم درآمد کالاهایی را بیشتر مصرف نمایند که درصد انرژی در ساخت آنها بیشتر است. مثلا استفاده از اتوموبیل هایی که با سوخت بنزین کار می کنند. برخی دیگر از کارشناسان به اضافه شدن مصرف در کشورهایی مانند عراق، لیبی، سوریه و حتی ایران در پس از گذشتن از بحران های جنگ و تحریم اشاره می کنند.

  3. اعتراض به فعالیت های ترکیه در آب های شرق مدیترانه ادامه دارد. در آخرین تحول، یونان رفتار ترکیه را غیرلازم خواند. کشتی اکتشافی چشمه از پنجشنبه 30 بهمن تا 12 اسفند قرار است که عملیات هیدروگرافی در آب های بین المللی شرق مدیترانه انجام دهد. بعد از پنج سال تنش مابین دو کشور در ژانویه سال جاری دو طرف در این زمینه به گفتگو نشستند، اما بعد از چند ساعت گفتگوها بدلیل وجود اختلافات مزمن پایان یافت.

  4. واردات چین علیرغم کاهش فعالیتهای اقتصادی در سراسر جهان بدلیل بیماری کوید-19 همچنان افزایش یافته است. ساخت واکسن های متعدد و احتمال بیشتر در موفقیت در مهار این بیماری بازگشت رونق به اقتصاد جهانی، بازار مصرفی چین و صادرات این کشور نیاز به واردات مواد اولیه و کالاهای نیمه ساخته را به این کشور بیشتر کرده است. در حلیکه اقتصاد ژاپن همچنان در حال کوچکتر شدن است، اما صادرات ژاپن به چین 37.5 درصد در 2020 نسبت به سال قبل افزایش یافت. حجم تجارت بین چین و اتحادیه اروپا نیز به رقم 707 میلیارد دلار رسید که از حجم تجارت اتحادیه با آمریکا بیشتر است.

  5. گازپروم اعلام کرد که کار نصب لوله های خط لوله گاز طبیعی نورد استریم مابین روسیه و آلمان را مجددا شروع کرده است. مسیر باقیمانده به اندازه 75 کیلومتر در آب های دانمارک قرار داشته و مجری اصلی یعنی شرکت گازپروم و دیگر پیمانکاران قرار است که آن را بزودی به پایان برسانند. دولت ترامپ علیه شرکت های دخیل در ساخت این خط لوله تحریم های متعددی را وضع کرد و کنگره آمریکا نیز تحریم های دیگری را اضافه کرد. به نظر می رسد دولت جدید آمریکا در حال مصالحه ای با آلمان است تا در مقابل لغو تحریم های مزبور، دولت آلمان نیز متعهد شود تا از منافع اوکراین در صورت فشار روسیه برای محروم کردن این کشور از انرژی حمایت نماید. همچنین قرار است که آلمان با هزینه ای به مقدار 1.2 میلیارد دلار تاسیسات واردات گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) در ساحل دریای بالتیک را ساخته تا بتواند از آمریکا ال ان جی خریداری نماید.

  6. اکنون مشخص شده که در دسامبر 2020 و ژانویه 2021 گذشته قیمت ال ان جی در شرق آسیا بشدت افزایش یافته است. کاهش دمای هوا در آن روزها و همچنین برخی از مشکلات تکنیکی در پایانه های دریافت ال ان جی باعث این افزایش شده است. قیمت ال ان جی در مناطق ژاپن، کره جنوبی، چین، تایوان و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی ژاپن و کره جنوبی و در حوزه چین از 30 دلار هر میلیون واحد حرارتی انگلیسی (بی تی یو) فراتر رفت. شکل زیر روند قیمت ال ان جی در شرق آسیا را نشان می دهد. منحنی خاکستری رنگ قیمت ال ان جی (شاخص ANEA)(شاخص آرگوس در منطقه آسیای شمال شرقی) و نارنجی رنگ (شاخص JKM) (شاخص پلاتس برای بازار ژاپن و کره جنوبی) و منحنی خاکستری رنگ قیمت ال ان جی را در بازار مجازی رتردام هلند (TTF) را نشان می دهد. در همین حال به دلیل سرمای بی سابقه در ایالات جنوبی آمریکا صادرات ال ان جی بصورت کامل متوقف شده است. قیمت این کالا کمتر تغییر کرده و همچنان در امروز 4.65 دلار بر هر میلیون بی تی یو در آمریکای شمالی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین