تقابل جهان با چین کمونیست و دغدغه دین

امیر اسد حسینی، گروه تعاملی الف،   3991114009 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
تقابل جهان با چین کمونیست و دغدغه دین

نزدیک به سه دهه است که چین کمونیست، گام به گام در حال نزدیک شدن به رتبه اول اقتصاد دنیاست. این کشور همچنین در زمینه‌های علمی، فضایی، نظامی و ... پیشرفت‌های شگرفی داشته است. وقتی که حدود سال 1991 به بند تیانجین سفر کرده بودم، با یک بندر با امکانات کم تا متوسط روبرو بودیم، خانه‌ها و مغازه‌های قدیمی، مردمی که با امکانات روز دنیا آشنایی چندانی نداشتند، در مورد کسب خبر و گذران امور روزمره با انها به دلیل ندانستن زبان خارجی، مسئله داشتیم. اما وقتی بعد از 10 سال دوباره به تیانجین رفتم، معنی رشد اقتصادی بالای 8 و 10 درصد را می‌شد به عینه دید. ساختمان‌های بلند و مدرن، خانه‌ها و بازار مدرن و زیبا، راهنماهای شهری که حداقل به زبان انگلیسی مسلط بودند، بعضی از آنها دو یا سه زبان دیگر را هم می‌دانستند.

این ها همه خوب و زیباست اما اگر شما یک چینی باشی، می‌توانی به آنها افتخار کنی. اما این همه پیشرفت، برای بقیه جهان چه معنایی دارد؟ بعضی از افراد در داخل کشور ما و کشورهایی که با رژیم‌هایی مثل ایالات متحده مشکل دارند، این مسئله را فرصتی مغتنم می‌دانند که می‌توان از آن بهره گرفت. و همچنان با مقابله با آمریکا و امثلهم ادامه داد. اما وقتی بدانیم که همین چین کمونیست در اکثر کشورها، با پدیده شوم "دامپینگ" صنایع داخلی و حتی محلی آنها را به کسادی کشانده و از سکه انداخته است و همه ساله و همچنان به این کار ادامه می‌دهد، شاید اوضاع فرق کند. 

مثلا اگر به ایتالیا سفر کنید و پای درد دل صاحبان صنایع چرم این کشور بنشینید می‌فهمید که چه فاجعه‌ای در شرف کامل شدن است. شما تقریبا در ایتالیای فعلی یا محصولات چرمی ساخت ایتالیا را پیدا نمی‌کنید یا اگر پیدا کنید، با قیمتهای سرسام آور مجبور به ابتیاع هستید. و حال آنکه بازار ایتالیا مملو است از محصولات چرمی چین. خود ما هم در ایران، کم بیش با این پدیده رو برو بوده و هستیم. مثال‌هایی از قبیل فرش، پسته و... را می‌توان نام برد.

اما با تکمیل یک زنجیره کامل از اقتصاد، صنایع نظامی، فضایی و اجتماعی، بزودی چین قدرت بلا منازع جهان خواهد شد. آن وقت معلوم نیست که با این چین کمونیست، تکلیف دین چه خواهد بود. یک خطر بسیار جدی که باید سردمداران فعلی رژیم‌های ایالات متحده و اروپایی، اگر فکر می‌کنند که هنوز دغدغه حفظ دین را دارند، باید بصورت جدی به آن فکر کنند و چاره ای بی‌اندیشند. سال‌ها است که دولت‌های ایالات متحده و اروپا، به جای ایجاد اتحاد در بین کشورهای دین باور، صرفه نظر از نوع آن دین و ساختن یک خط مقابله با چین کمونیست، با این قدرت اقتصادی کمونیستی، صرفا تعامل می‌کنند و به سرسختانه به مبارزه با کشورهای دین باوری مثل جمهوری اسلامی ایران، اهتمام ورزیده‌اند.

درحالی که به مانند جنگ جهانی دوم، که آنها در حالی که دارای رژیمی کاپیتالیستی بوده و هستند که هیچ سنخیتی با کمونیسم ندارد، اما به خاطر وجود خطری فوری‌تر و جدی تری به نام نازیسم، با اتحاد جماهیر شوروی یک اتحاد استراتژیک درست کردند و حتی کمک‌های بلا عوض بسیاری به اتحاد شوروی کردند تا مشترکا بتوانند با آلمان نازی مقابله کنند و آن را شکست دهند. البته در آن زمان مبارزه اکثرا در فاز نظامی بود، اما حالا زمینه‌های مبارزه، بیشتر اقتصادی و فن‌آوری می‌باشد.

امید است سردمداران جدید کاخ سفید، اهمیت موضوع را سریعتر درک کنند و اقدامات بجا و درستی را در راستای مهار واقعی چین کمونیست انجام دهند که به نظر نگارنده، تنها با دست برداشتن از لجاجت، عدم پیروی کورکورانه از فرامین لابی AIPAC و توجه بیشتر به همکاری اقتصادی و منطقه‌ای با قدرت‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران، قابل دستیابی است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۶۷۸۲۰۱:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
نگارنده عزیز اگه نگاهی بکنید به جریان حاکم،ما تمام دنیارو نصیحت میکنیم،ولی هیچ فکری به حال این مردم نمیکنیم
ناشناس۱۸۰۶۷۸۵۰۱:۳۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
نویسنده خوشباوری هستند ایشان یعنی حضرتتان نمی دانید که اقتصاد دنیا بدون اجازه ماسون ها اجازه رشد ندارد؟ شما غرب را خدا باور می دانید؟غرب 400 سال است خدا را کنار گذاشته است اومانیسم غربی که تجلی اقتصادش در لیبرالیسم است مخالفتی با کمونیسم ندارد حالا مثلا 4 تا جنس چینی توایتالیا آمده و ایتالیا به کسادی رفته است یعنی فردا دین مردم هم بودایی می شود؟ منافع اقتصادی غرب بر منافع دینی آن رجحان دارد
ناشناس۱۸۰۷۰۷۵۱۰:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
دانستن زبان انگلیسی افتخار نیست چون تهاجم فرهنگی صورت می گیرد و زبان مادری هم آب می رود
ایرانی۱۸۰۷۲۳۹۱۱:۲۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
نظام سیاسی چین ضدخدا و بی خداست نه بودایی این نظام با ترویج ویروس کرونا و تقلب و کلاهبرداری در اقتصاد و پول و ارزش به رتبه اول در جهان رسید دیکتاتوری چین چه ظلم و ستم های بر سر مسلمانان ایغور نکرد
ناشناس۱۸۰۶۷۹۹۰۲:۰۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
ایران از اولین کشور هایی بود که قربانی سیاست دمپینگ(damping) اقتصادی چین شد . ضربه ای که صنایع پوشاک و کفش ایران از این سیاست خورد جبران نشده و نخواهد شد . قبول دارم که آمریکا ، جهان خوار است . شما هم قبول کنید چین هم جهانخوار و بخصوص غرب آسیا خوار است . مطمئن باشید پس از اینکه ما وابسته اقتصادی چین شدیم وابستگی های سیاسی هم پیش خواهد آمد . نمونه واضح آن برکناری سخنگوی وزارت بهداشت پس از اینکه گفت : چین در کرونا شوخی تلخی با جهان کرد
مجتبی۱۸۰۶۸۰۱۰۲:۳۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
همه این حرفها رو گفتید که در آخر آمریکای تروریست و جنایتکار با جمهوری اسلامی ایران رابطه برقرار کنه،،چقدر کوته فکر هستید که فکر میکنید آمریکا دست از دشمنی با ملت ایران برداره و با ایران اسلامی رابطه آن هم رابطه ای دو جانبه که بر حفظ احترام متقابل باشد برقرار میکند،،ماهیت دولت تروریست آمریکا شیطانی و پلید هست و تا زمانی که و تا زمانی که از ماهیت شیطانی خود دست بر ندارد چنین رابطه ای غیر ممکن هست..متاسفانه هنوز درک نکردید که دولت تروریست و جنایتکار آمریکا دست در دست شیطان گذاشته است و به کلمه واقعی آمریکا شیطان بزرگ هست،،البته شما هم پس از مدتی درک خواهید کرد که رهبر کبیر ایران اسلامی فرمودند آمریکا شیطان بزرگ هست.مرگ بر آمریکا و اسرائیل و دوست دارنشون
بهلول۱۸۰۷۲۵۲۱۱:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
برادر من تا این تابوی دشمنی رو از ذهنت بیرون نکنی مسیر رو اشتباه میری. نه دشمن مطلق داریم و دوست مطلق. فقط و فقط منافع ملی را باید در نظر گرفت. شما کره جنوبی رو ببین که با امریکا رابطه داره و کره شمالی هم ببین که طرف چینه. بلایی که چین سر اقتصاد کشور ها میاره رو با دوران استعمار انگلیس و فرانسه میشه مقایسه کرد. آمریکا کجا با اقتصاد کشورها رو مثل چین نابود کرده؟
علی۱۸۰۶۸۱۰۰۳:۰۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
ما هم باید بیشتر دقت کنیم خیلی وقتها برای من جای سوال فراوان داردکه در کشور اسلامی ما چه تعاملی با حکومت دین ستیز کره شمالی و چین وجود دارد ؟؟؟
ناشناس۱۸۰۶۸۴۹۰۷:۰۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
با تأسف باید گفت که ما تفسیر دقیقی از دوست و دشمن یا بهتر بگویم «رقیب» و «همکار» در سیاست خارجی نداریم. لازم است تا به جای زنده باد و مرده باد گفتن، رابطه ای متوازن با «دیگران» داشته باشیم. مقاله خوبی بود، مقالاتی از این دست را در سایت الف کمتر دیده بودم.
ناشناس۱۸۰۶۸۷۶۰۷:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
بالاخره یک مقاله درست و حسابی خواندم
علی۱۸۰۶۸۷۷۰۷:۳۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
چند بار این مقاله را خواندم تا متوجه منظور نویسنده شدم . اتحاد کشورهای دین باور ؟ اساسا مفهوم دین در ایران اسلامی با دین در اروپا یا آمریکا بسیار متفاوت است . برادر عزیز اروپا یا آمریکا دین سیاسی ندارند . حاکمین و مدیران افراد روحانی یا چهره مذهبی نیستند اما در ایرانی که اشاره کردید کلیه امور سیاسی ، اجتماعی و حتی اقتصادی ما باید به ادعای قانون بر گرفته از تعالیم دین مبین اسلام باشد اما متاسفانه این چنین نیست .
بصیرت۱۸۰۶۸۸۲۰۷:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
عجب نویسنده ایده آلیست و خوش خیال ی ... انگار در این جهان زندگی نمی کنه !!!! کشورهایی مثل آمریکا ، اروپا با ایران !!! با هم متحد شوند ( دین باوران !!!!) بر علیه چین ( دین ستیز) مگه میخاد جنگ جهانی راه بندازه یا جنگ های صلیبی !!!!!!
ناشناس۱۸۰۶۸۸۴۰۷:۴۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
یعنی مثلا جمهوری اسلامی ایران باید به برخورد دولت چین با مسلمانان اویغور اعتراض کند ؟؟
خضر۱۸۰۶۹۱۳۰۸:۰۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
با سلام «سال‌ها است که دولت‌های ایالات متحده و اروپا، به جای ایجاد اتحاد در بین کشورهای دین باور، صرفه نظر از نوع آن دین و ساختن یک خط مقابله با چین کمونیست، با این قدرت اقتصادی کمونیستی، صرفا تعامل می‌کنند و به سرسختانه به مبارزه با کشورهای دین باوری مثل جمهوری اسلامی ایران، اهتمام ورزیده‌اند.»!!!! فکر کنم قضیه رو کاملا برعکس مطرح کردین!
ناشناس۱۸۰۶۹۱۶۰۸:۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
جوری حرف می زنید که انگار کشورهای غربی بسیار دین مدار و مبادی اخلاق هستند و هیچکدام از آنها عمل دامپینگ انجام نداده اند امریکا با این ریخت و پاش و اسرافکاری و نفرت جهانی نمی تواند به دوران شکوه اقتصادی پیشینش برگردد و اروپا هم فقط اسم مسیحیت را یدک می کشد و اعلام داشته که لائیک است این مقاله در ادامه چین ستیزی و اینکه ایران نباید به چین نزدیک شود نگاشته شده و بوی خوبی نمی دهد
عمران۱۸۰۶۹۳۵۰۸:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
سیاست خارجی کنونی کشور ما بر مقابله ذاتی با امریکا بنا شده است. این تقابل در هر شرایطی، (حتی در صورتی که امریکا دیگر قدرت اول جهان نباشد)، انعطاف و عکس العمل مناسب در شرایط مختلف را برای دستگاه سیاست خارجی ما مشکل میکند.
ناشناس۱۸۰۶۹۵۱۰۸:۴۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
مقاله ی درستی بود رفتار چین با مسلمانان ایغور موید این مسئله هست. ولی در کشورهای غربی اصولا دین پدیده ای شخصی حساب میشه و دولتها وظیفه ای برای حفظ و نشرش ندارند و اونها بیشتر به دنبال تقابل سیاسی و اقتصادی با چین هستند. از طرفی اینجا بیشتر ما هستیم که قصد تقابل داریم،یکی از اهدافی که ما سعی در رسیدن به اون داریم نابودی اسرائیل و شکست استکبار آمریکاست،حالا انتظار دارید که انها منتظر موفقیت ما بمونند و یا در این راه به ما کمک کنند؟!
ناشناس۱۸۰۶۹۶۳۰۸:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
پیشرفت چین معادل نابودی معنویت و دین در تمام جهان است.
ناشناس۱۸۰۷۲۶۲۱۱:۴۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
حالا نه این که غرب معنویات را حفظ کرده فقط به رفتار خودت نگاه کن در تقلید از غرب
حسن۱۸۰۷۰۰۶۰۹:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
تا وقتی که آمریکا را شیطان بزرگ می دانید مجبور به پیروی بی چون و چرا از چین و روسیه هستید.
ناشناس۱۸۰۷۰۲۱۰۹:۳۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
این انتقاد شما بیشتر از آنکه به آمریکا وارد باشد به ایران وارد است که با کشورهای منکر خدا مثل چین و کره شمالی و ونزوئلا ارتباط خوبی دارد و با کشورهای اسلامی و مسیحی ارتباط خوبی ندارد
ناشناس۱۸۰۷۰۵۴۱۰:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
چه عجب بدون ترس از چین کمونیست مقاله دادین، ایدئولوژی کمونیستی چین در صورت پیروزی نابودی دنیاست
ناشناس۱۸۰۷۲۷۴۱۱:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
معلوم نیست فاز نویسنده چیه؟! الان این مقاله خطاب به سردمداران آمریکا نوشته شده مثلاً؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین