تعیین قیمت خودرو در بازار به دست دلالان

اقتصادی،   3991107027 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس بازار خودرو از واسطه‌گران به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار" نام برد و عنوان کرد: حذف دلالانی که خودرو ها را در انبارها دپو کرده نیاز به همیت جدی وزارت صمت و تمامی نهادهای نظارتی، امنیتی دارد.

تعیین قیمت خودرو در بازار به دست دلالان

سیامک حجت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل کاهش قیمت خودرو، بیان کرد: طی سال اخیر چند فاکتور مهم موجب افزایش قیمت خودرو شده بود که همان عوامل، امروز موجب شیب نزولی قیمت خودروها شده است.

وی افزود: اولین عامل نزدیک شدن ما به پایان سال جدید است. واسطه‌گران و سودجویان به دلیل نزدیک شدن به سال جدید خودروهای دپو شده خود را روانه بازار می کنند، اما با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و این دلالان نمی توانند خودروهای دپو شده خود را به قیمت قبل بفروشند، مجبورند با شیب نزولی قیمتی، خودروها را تا آخر سال به فروش برسانند.

این کارشناس خودرو دومین عامل کاهش قیمت خودرو  را ارزان شدن دلار ذکر کرد و گفت: یکی از دلایل بالارفتن قیمت کلیه کالاها، افزایش نرخ ارز بود که قیمت خودروهای داخلی و خارجی را گران کرد و امروز با کاهش نرخ دلار، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این مساله را نشان‌دهنده آن دانست که واسطه گران خودرو هوشمندانه، مافیای خودرو را چه به سمت بالا چه به سمت پایین هدایت می‌کنند، ادامه داد: امید است مردم هوشمند ما همچنان خودرو  نخرند تا شیب نزولی قیمت‌ها ادامه یابد.

حجت درخصوص سومین عامل کاهش قیمت خودرو گفت:  به تازگی خبری نقل محافل خودرویی کشور شده است که بر مبنای آن قرار است ماشین های موجود در مناطق آزاد با پرداخت گمرکی وارد سرزمین اصلی خود شوند.

وی افزود: این خبر موجب شده افراد مرتبط و مطلعی که در این رانت اطلاعاتی بسیار قوی هستند، قیمت خودرو در  بازار را متعادل کرده تا خودروها به فروش برسند، در نتیجه انبارهای خالی خود را آماده پذیرش خودروهای جدید نمایند که  از کشورهای همسایه وارد مناطق آزاد کشور می شوند.

چرایی مجوز افزایش قیمت خودروها به دستور سازمان صمت

این کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: بین قیمت تمام شده خودرو کارخانه با قیمت خودرو بازار، فاصله زیادی وجود دارد. خودروسازان کشور معتقدند تولید خودرو ضررده است، بخصوص در سالهای گذشته آنها مدعی می‌شدند شرکت‌ها 20 تا 30 درصد متضرر شده‌اند و هر ساله رشد حساب شرکتهای خودروسازی منفی است.

وی افزود: این ادعا از یک دیدگاه درست است چرا که این شرکتها هزینه‌های سربار بسیار زیادی دارند، نیروهای انسانی آنها بیشتر از حد مورد نیاز بوده، علاوه بر این  کارها ودستورات فرمایشی برای خودروسازان زیاد است.

حجت اظهار کرد: این عوامل موجب شده قیمت تمام شده محصول بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن باشد، اگر شرکتی به جز ایران خودرو و سایپا، قطعات آنها را از تامین کنندگان واقعی دریافت کند، قیمت خودرو در بدبینانه ترین حالت نصف قیمت این خودروسازان خواهد شد، به عنوان مثال قیمت پراید امروز را صد میلیون تومان در نظر بگیریم اگر یک شرکت خصوصی وارد پروسه تولید خودرو شود و قطعات را بدون واسطه از تأمین کنندگان خریداری کند، قیمت خودروی پراید بیشتر از 50 میلیون تومان نخواهد شد و این مابه التفاوت عاید رانت‌خوارانی می شود که سالهاست از این صنعت منتفع شده اند.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: متاسفانه هیچ تمهیدی برای رفع این معضل اندیشیده نشده است و همچنان این رویه ادامه دارد.

تعیین قیمت خودرو در بازار به دست دلالان

حجت با اشاره به اینکه قیمت بازار در دست کسانی است که به صورت عمده خودروها را از خودروسازان خریداری و دپو کرده‌اند، ادامه داد: در نتیجه آنها بالانس عرضه و تقاضا را بهم می ریزند. این واسطه گران از طرف دیگر  برای خرید خودرو عطش کاذب در بازار  ایجاد می کنند که عملا رقابت ناسالمی را بوسیله ابزارهای مجازی و واقعی در بازار به راه انداخته و نهایتا نبض بازار را در دست می گیرند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: تصمیم وزارت صمت مبنی بر افزایش قیمت خودروها، به تبع اعتراض خودروسازان است که مدعی می شوند هر ماه در ضرر هستند و ضررهای انباشته را نمی توانند پاسخ دهند.

وی افزود: از سوی دیگر به دلایل گفته شده، قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی پیش رو دارد و فاصله بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار کاهش یافته و امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود این فاصله قیمتی به صفر برسد و خودروها با قیمت کارخانه به دست مصرف کننده نهایی برسد.

حجت در پایان آینده بازار خودرو را وابسته به همت وزارت صمت و نهادهای نظارتی و امنیتی دانست که بتوانند دلالان و واسطه گران غیرواقعی صنعت خودرو  را حذف کنند.

وی  گفت: حذف واسطه ها اتفاق بسیار خوبی است همانطور که در تمام دنیا، بهترین خودروها در بهترین خودروسازی‌ها تولید و با اقساط چندساله بدون سود به دست مصرف کننده می‌رسند و از لحاظ کیفیت و تکنولوژی با خودروهای ما قابل مقایسه نیستند در ایران نیز با حذف واسطه‌ها مشکلات زیادی از حوزه خودروسازی مرتفع  خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۹۸۳۲۲۱۰:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۷
بزرگترین دلال‌ها مونتاژ کاران داخلی هستند و با دلالان خرد هم در ارتباط هستند.
ناشناس۱۷۹۸۳۸۶۱۱:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۷
قرار بود تا آخر امسال دولت سهم خود در خودرو سازي را بفروشد. چي شد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین