درنگی بر دستور منع واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی

عبدالله حسرتی‌منش، گروه تعاملی الف،   3991021067 ۱۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
درنگی بر دستور منع واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی

صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب پیرامون ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی  همانطور که انتظار می‌رفت موج وسیعی از واکنش‌ها را دربرداشت؛ عده‌ای دفاع می‌کنند و زبان به تعریف و تمجید می‌گشایند و عده‌ای دیگر منتقد این تصمیم هستند. نگارندۀ این سطور قصد دارد ضمن تحلیل چرایی این تصمیم، چند نکته را پیرامون برخی واکنش‌ها بیان کند و البته این نکات فقط مربوط به مردم نیست؛ بلکه مسئولان امر نیز مخاطب این نکات هستند:

یک: قبل از هر چیز باید مشخص شود که دستور رهبری در چه حوزه‌ای صادر شده‌است؛ بعضی می‌گویند ایشان نباید در حوزه‌ای که تخصص ندارد، ورود کند و باید امر را به متخصصین آن رشته بسپارد؛ اما این دستور اصلاً در حوزۀ تخصصی بهداشت و درمان صادر نشده‌است؛ هر چند مرتبط با آن است؛ بلکه دستور ایشان را باید در حوزۀ «امنیت ملی» دانست.

 ایشان بالاترین مقام امنیتی در کشور هستند و طبعاً در این زمینه کارشناسانی هم به ایشان مشورت داده‌اند؛ مشابه چنین نظری در اوایل همه‌گیری هم از ایشان صادر شده بود؛ به عنوان مثال ایشان در پیام خود مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی خطاب به سرلشکر باقری در 22/12/98 مرقوم فرمودند: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملۀ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبۀ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.»؛ یا در سخنرانی نوروزی در تاریخ 3/1/98 زمانی که بحث کمک دارویی و درمانی آمریکا به ایران مطرح بود، فرمودند: «سران آمریکا چند بار تا حالا گفته‌اند که ما حاضریم از لحاظ درمان و دارو به شما کمک کنیم؛ ... اوّلاً خودتان دچار کمبودید؛ ... ثانیاً شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ ... وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می‌کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ... یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند، از نزدیک ببیند؛ چون گفته می‌شود که با استفادۀ از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی بدست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده‌اند؛ خب این ممکن است بخواهد بیاید ببیند که اثرش چگونه شد؛ اطّلاعات خودشان را تکمیل کنند و دشمنی خودشان را بیشتر کنند؛ بنابراین این حرفی نیست که کسی از ملّت ایران این را قبول کند.»؛ هر دو دلیل مطرح شده در سخنرانی نوروزی ایشان، در سخنرانی اخیر هم تکرار شد: هم بیان کردند که آمریکا خودش دچار مشکل است و فوتی‌های زیادی دارد و هم بیان کردند که ممکن است از مردم ما به عنوان نمونۀ آزمایشگاهی استفاده شود و این واکسن برای ما خطرناک باشد.

سخن این است که این دستور باید در راستای نگاه امنیتی ایشان تحلیل و بررسی شود؛ قاعدتاً دانشمندان کمتر نگاه امنیتی دارند و به مسائل تنها از زاویۀ علمی نگاه می‌کنند، اما خوب یا بد، درست یا غلط، رهبر انقلاب به این مسئله نگاه امنیتی دارند.

البته علاوه بر نگاه امنیتی، نگاه عبرت‌بینانۀ ایشان در مسائل تاریخی هم مزید بر علت است؛ بارها و بارها شنیده و گفته شده که باید از تاریخ عبرت گرفت (گرچه این مسئله خودش بین اهل تاریخ مورد مناقشه است)؛ ایشان هم با توجه به سوابق آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها که بارها مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند، با نگاه کاملاً بدبینانه به این موضوع می‌نگرند؛ کما اینکه نسبت به مذاکره با آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای هم بدبین بودند. ممکن است گفته شود که این واکسن‌ها زیر نظر سازمان بهداشت جهانی تهیه‌ می‌شود؛ اما ایشان به سازمان‌های جهانی هم اعتماد چندانی ندارند و در بیاناتشان سازمان ملل، یونسکو و FATF را مورد انتقاد قرار داده‌اند و معتقدند این‌ها از همان قدرت‌های غربی تاثیر می‌گیرند.

این نکته بیان شد تا هر کسی که منتقد است، ابتدا درک کند که این دستور در چه فضای فکری‌ای و از چه زاویه‌ای صادر گردیده‌است. صد البته مشاوران امنیتی و مشاوران سیاسی در اتخاذ این تصمیم سهیم بوده‌اند؛ بلکه محتمل است همان کسانی که احتمال حملۀ بیولوژیک و ساخته شدن ویروس بدست آمریکایی‌ها را به رهبری منتقل کردند، در اینجا هم خطرات واکسن فایزر را به ایشان گوشزد کرده باشند.

دو: برخی مطرح کرده‌اند که علم‌آموزی و خصوصاً استفاده از محصولات طبی ولو از دست کفار باشد، اشکالی ندارد و برای این موضوع از سیرۀ معصومین علیهم‌السلام هم شاهد مثال آورده‌اند. باید دقت کرد که دستور ایشان ناظر به بحث کفر و اسلام نیست! بلکه بحث ظالم و مظلوم در میان است؛ رهبری عقیده دارند که آمریکا و انگلیس با توجه به سوابقشان از ظلم و جنایت، ممکن است این بار هم به ما ضربه وارد کنند و دستورشان هم یک دستور پیشگیرانه است؛ و الا ایشان فرمودند بجز این دو کشور از جاهای دیگری که مطمئن باشد، منعی ندارد که واکسن وارد شود و بدیهی است این «جاهای دیگر» ممکن است مشرک و کافر هم باشند، اما سوء سابقه‌شان از آن سه کشور کمتر باشد.

سه: این دستور می‌تواند درست یا غلط باشد و باب نقد آن هم گشوده است؛ اما بحث بر سر این است که بعضی می‌گویند چنین تصمیمی بازی با سلامت مردم و راضی شدن به مرگ آنان است؛ چنین حرفی شبیه همان مثال معروفِ «گریستن بر سر قبرِ خالی از مرده» است. هنوز اثرات ملموسی از واکسیناسیون با واکسن‌های ساخت این سه کشور مشاهده نشده‌است. حتی بطور کلی در اصل ایمنی‌بخشی واکسن حرف و حدیث وجود دارد؛ پس باید صبر کرد؛ بله، چنانچه با واکسن‌های ساخت این دو کشور، آمار مرگ و میر و ابتلا در کشورهای خودشان به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد، آن وقت منتقدین محترم می‌توانند فریاد برآورند که چرا ما از این امکانات بهره نبریم.

چهار: سه چهار روز پیش رییس محترم بانک مرکزی گفتند که پول16/8 میلیون دوز واکسن کرونا به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شده‌است؛ حالا با توجه به دستور اخیر رهبری باید روشن شود که تکلیف این پول چه می‌شود؟ آیا این پول برای خرید واکسن ساخت این دو کشور واریز شده یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا امکان برگرداندن این پول وجود دارد؟

پنج: بر جماعت انقلابی و حامی رهبر انقلاب خرده گرفتند که شما مگر نمی‌گفتید رهبری مسئولیت اجرایی ندارد؟ مگر بنا بر همین حرف، عدم پاسخگویی ایشان را توجیه نمی‌کردید؟ حالا که چنین تصمیم تأثیرگذاری از جانب ایشان صادر شده، هنوز هم می‌گویید ایشان وظیفۀ پاسخگویی ندارند؟

اولاً چه کسی گفته ایشان مسئولیت اجرایی ندارد؟ ایشان در حوزۀ نیروهای مسلح مسئولیت اجرایی هم دارند؛ بله، در سطح قوۀ مجریه مسئولیت با ایشان نیست، اما طبق قانون اساسی ایشان بنا بر اصل ولایت فقیه می‌توانند در کار سایر دستگاه‌ها، از جمله دستگاه اجرایی بنا بر صلاحدید ورود کنند؛ خود ایشان در تاریخ 12 تیر 95 بیان کردند: «من هم بارها قبلاً گفته‌ام که رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های موردیِ دستگاه‌های گوناگون دولتی مدام وارد بشود و مدام بگوید این باشد، این نباشد؛ این نمی‌شود. نه قانون این اجازه را می‌دهد، نه منطق این اجازه را می‌دهد. ... وظیفۀ رهبری آنجایی است که احساس کند یک حرکتی دارد انجام می‌گیرد که این حرکت، مسیر نظام را دارد منحرف می‌کند. اینجا وظیفۀ رهبری است که بیاید در میدان و به هر شکلی که ممکن است بِایستد و نگذارد؛ ولو مورد جزئی باشد.»؛

ثانیاً از ابتدا هر کسی که مخالف پاسخگویی رهبری بوده، اشتباه کرده‌است! ایشان هم مثل سایر مسئولین در حیطۀ اختیارات و وظایفشان باید پاسخگو باشند و باید برای تمامی دستورات و عزل و نصب‌ها حجت شرعی داشته باشند. خود معظم‌له هم در تاریخ 22 اردی‌بهشت 82 فرمودند: «اما اینکه رهبر باید پاسخگوی مشکلات کشور باشد، البته همین‌طور است و شکّی در این نیست؛ قانون هم موازین پاسخگویی را مشخّص کرده است. هر کس به هر اندازه که حوزۀ اختیارات اوست، باید پاسخگو باشد. البته مسئولیت مدیریّت انقلاب با مدیریّت اجرایی کشور فرق دارد؛ این را توجّه داشته باشید. رهبری طبق قانون اساسی در کشور مسئولیت اجرایی ندارد؛ جز در زمینۀ نیروهای مسلّح. مسئولیت اجرایی به عهدۀ قوای سه‌گانه است، منتها مدیریّت انقلاب - که همان رهبری باشد - مسئولیت حفظ جهتگیری انقلاب و نظام را دارد؛ باید مواظب باشد انقلاب و نظام از آرمانها منحرف و منصرف نشود؛ فریب دشمن را نخورد و راه را عوضی نرود؛ اینها مسئولیت‌های رهبری است.»

لذا مطالبۀ پاسخگویی رهبری مطالبۀ نادرستی نیست و در تعارض با پاسخگویی سایر مسئولین قرار ندارد؛ البته باید ساز و کار این پاسخگویی تبیین شود و مثلاً مشخص شود که مجلس محترم خبرگان به چه نحوی از رهبری توضیح می‌خواهد و این توضیحات هم باید به مردم اطلاع داده شود.

شش: آیت‌الله خامنه‌ای بارها در گفتار و رفتار نشان دادند که از نقد استقبال می‌کنند و هیچگاه با نقد مخالفت نکرده‌اند؛ این اتفاق هم با درایت و تیزبینی می‌تواند به یک فرصت خوب برای بهبود اعتماد مردم به نظام اسلامی تبدیل شده و مهر تأییدی باشد بر مردم‌سالاری دینی. عزیزانی که در دفتر رهبری فعالیت ‌می‌کنند می‌توانند نقدهای وارد شده بر این تصمیم را که از سوی اقشار مختلف مردم مطرح شده، جمع‌آوری و نیز از نخبگان هم در این زمینه نظرخواهی کنند. مجموع نظرات را با معظم‌له در میان بگذارند. اگر باز هم به این نتیجه رسیدند که باید این ممنوعیت اعمال شود، در یک سخنرانی برای مردم تبیین کنند و در اقناع افکار عمومی بکوشند و اگر به این نتیجه رسیدند که مثلاً با نظارت دقیق متخصصین حوزۀ بهداشت کشور، می‌توان از آن دو کشور هم واکسن وارد کرد، این تصمیم را لغو کنند و البته در صورت لغو این دستور با مقدمه‌ای که ذکر شد، اتفاقاً تقوا و دلسوزی رهبر انقلاب نسبت به مردم بیش از گذشته نمایان می‌شود و هرگز چنین کاری نباید حمل بر ضعف و سستی ایشان تلقی شود.

هفت: رسانه‌های کشور از جمله صدا و سیما باید با این مسئله علمی برخورد کنند؛ بیم آن می‌رود که صدا و سیما و رسانه‌های اصولگرا بخاطر دستور رهبری مدام به مضرات واکسن فایزر تکیه و هر خبری یا نشانه‌ای مبنی بر ضعف این واکسن، منتشر کند، بی‌آنکه از موفقیت‌های این واکسن چیزی بگوید. باید توجه داشت که چنین برخوردهایی فقط اعتبار رسانه را پیش مخاطب پایین می‌آورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۲۶۲۰۱۲:۴۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
وقتی قادر هستیم واکسن مطمئن بسازیم، چرا باید از سایر کشورهای غربی واکسن وارد کنیم؟
ناشناس۱۷۷۳۱۰۳۱۵:۲۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اول بساز، بعدا این جور عمل کن. هنوز معلوم نیست که این واکسن باشد.
ناشناس۱۷۷۳۱۹۷۱۵:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
حقایق مانند آینه روشن هستند. امروز عصر اینترنت است. با حقیقت تنها چند کلیک فاصله است.
ناشناس۱۷۷۳۶۸۷۱۹:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
از بررسی کامنتها معلوم است که خیلی از افراد اصلا نمی دانند که واکسن چه است.
ناشناس۱۷۷۳۶۹۵۱۹:۵۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
حقیقت این است که امریکا قابل اعتماد نیست امریکایی ها داروهای کودکانه پروانه ای را برای ایران تحریم کرده اند آیا مشکوک نیست که صادرات واکسن را از تحریم ها مستثنی کرده اند ؟!
ناشناس۱۷۷۳۸۰۶۲۱:۲۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
.. چی را می خواهی ثابت کنی
ناشناس۱۷۷۳۸۲۹۲۱:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مشکل کشور ما نادانی نیست بلکه توهم دانایی است
ناشناس۱۷۷۳۴۱۷۱۷:۳۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مشاوران رهبری باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۷۷۳۵۰۰۱۸:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده امریکا: 3150 نفر از مردم پس از دریافت واکسن کووید 19 فلج شده و قادر به انجام فعالیت های عادی روزانه نیستند ! آنهایی که بدنبال واردات واکسن های غیر ایمن امریکایی بودند باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۷۷۳۶۸۹۱۹:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
هر داروی معمولی هم عوارض دارد. بروشور داخلی جعبه دارو را بخون تا بفهمی. واکسن هم عوارض دارد.
ناشناس۱۷۷۳۶۹۹۱۹:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
منبع موثق لطف کنید..
عبدالله حسرتی منش۱۷۷۳۵۸۵۱۸:۵۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
در نظام اسلامی تمامی مسئولین باید پاسخگو باشند؛ چه نهادهای زیر نظر ولی فقیه چه نهادهایی که با رای مستقیم مردم انتخاب میشوند و مطالبه پاسخگویی باید نسبت به همه انجام پذیرد. صد البته مردم نیز نسبت به تعاملی که با نظام دارند باید پیش خداوند حجت شرعی داشته باشند
ناشناس۱۷۷۳۶۷۶۱۹:۳۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بله . ولی با توجه به حجم تبلیغات بی بی سی و فعالیت روباتهای آلبانی در این صفحه ، که کاملا از تعداد مثبت و منفی ها مشخصه ، میشه فهمید که اغلب افرادی که دارن برای فایزر خودشون رو میکشن هیچ اهمیتی برای تحریم داروهای سرطان و ام اس و ای بی و .. قائل نیستن و ساده تر بگم ، اصولا جون مردم ایران براشون ارزشی نداره .
ناشناس۱۷۷۳۷۱۸۲۰:۰۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مشاوران خوب مشاوره دادن و تا زمانی که این واکسن ها این روال کشتن دارد باید رد شود
ناشناس۱۷۷۳۴۲۲۱۷:۳۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
الف چرا نمیگیری؟ اکثر کامنتا جعلی و پولیه از حیفا و ریاض و آلبانی چرا نشر میدی؟ الکی جوسازی میشه
ناشناس۱۷۷۳۴۸۳۱۸:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
از کجا معلوم که تو خودت این کاره نیستی؟
ناشناس۱۷۷۳۶۶۷۱۹:۳۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بی شک اینهایی که مدافع موش آزمایشگاهی شدن مردم ایران شده اند منافق و بیگانه هستند.
ناشناس۱۷۷۳۸۲۲۲۱:۳۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فقط خدابشما عقل عطافرماید
ناشناس۱۷۷۳۸۲۳۲۱:۳۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فیلم های تخیلی زیاد می بینی؟
ناشناس۱۷۷۳۵۱۳۱۸:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
کسی که به نظر هموطنش که مخالف نظر او را دارد، تهمت و برچسب می چسباند، یا ایرانی نیست یا نیتش پاک نیست.
ناشناس۱۷۷۳۵۲۳۱۸:۲۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
این هم شده به بدبختی جدید.تا هر کسی حرفی میزنه که مخالف نظر شماست میشه از آلبانی و ریاض و حیفا.شماره تماس مون رو بدیم که بدونی تو ایران هستیم و شهروند این کشوریم راحت می شین ؟
ناشناس۱۷۷۳۷۰۷۱۹:۵۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واردات واکسن های غیر ایمن خارجی باعث مرگ هموطنان ما می شود هیچ ایرانی عاقلی از تهدید خطر مرگ هموطنان خود دفاع نمی کند.
ناشناس۱۷۷۳۸۴۱۲۱:۴۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
در تایید فرمایش شما، این جماعت راحت ترین برخورد با نقد را ارجاع به آلبانی و .. می دهند. التماس تفکر
ناشناس۱۷۷۳۶۱۴۱۹:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
الف اومد از اقدام مهم و بجای رهبری دفاع کنه متاسفانه خراب کرد با نشر کامنتای مغرضانه
ناشناس۱۷۷۳۶۴۴۱۹:۲۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
ولشون کن بایه طوفان توییتری میرن لونه شون
ناشناس۱۷۷۳۸۲۵۲۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
من میترسم این خارجی ها توی این دستگاههای تب سنج یک تراشه ای کار گذاشته باشن که وقتی میگیرن رو‌ی پیشانی، تمام اطلاعات مغز رو اسکن و کپی میکنن. با این کار دیگه فرار مغزها رو لازم ندارند بلکه اطلاعات با ارزش مغز ما رو می دزدن.
ناشناس۱۷۷۳۸۲۶۲۱:۳۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تا وقتی که سکان دست امثال شما پروفسورهاست نیاز به هیچ دشمن خارجی نداریم . از صدتا بمب اتم خطرناکترید
ناشناس۱۷۷۳۶۵۳۱۹:۲۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
هرکس مخالف نظر تو را دارد جیره خوار دشمن نیست
ناشناس۱۷۷۳۱۱۴۱۵:۲۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
چرا باید زمان را از دست داد؟ هر روز که واکسیناسیون دیر می شود، عده ای بر اثر کرونا می میرند. امروز باید واکسیناسیون انجام شود. نه آخر بهار.
ناشناس۱۷۷۳۲۰۷۱۶:۰۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اگر واکسن روسی خوب بود، روسیه چنین آمار وحشتناکی نداشت. اگر واکسن چینی خوب بود، برزیل واکسیناسیون آزمایشی آن را متوقف نمی کرد. اگر واکسن های چینی و روسی خوب بودند، سازمان بهداشت جهانی آن را تایید می کرد.
ناشناس۱۷۷۳۶۰۷۱۹:۰۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
هرقدر آمار چین و روسیه زیاد باشه که نیست ، باز هم به اندازه آمار امریکا و انگلیس نیست . پس با استناد به حرف خودت به هیچ عنوان نباید به واکسن فایزر اعتماد کرد
مهدی۱۷۷۳۷۱۵۲۰:۰۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن ایرانی هم تا به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسه قابل اعتماد نیست
ناشناس۱۷۷۳۷۳۵۲۰:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مانند واکسن آمریکا و انگلیسی آدم نکشته
ناشناس۱۷۷۳۲۱۹۱۶:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فکر کردید شرکت فایزر همین الان 80 میلیون دز در اختیار ایران قرار میده؟؟؟ روند تولیدش رو دیدید؟؟ اینها در حد 10 هزار 100 هزار دز میفروشن حالا حالاها میخوان کاسبی کنن
ناشناس۱۷۷۳۴۶۹۱۸:۰۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
طبق سیستم کواکس هر کشور سهمیه دارد. بر این اساس سهمیه ایران در وهله اول 1.6 میلیون دوز واکسن فایزر است. برای عراق، عربستان، کویت، و....
ناشناس۱۷۷۳۴۱۵۱۷:۳۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فعلا که خیلی از اروپاییها هم شروع نکردند خودآمریکا که شروع کرده هرروزش بدتر از دیروزه
ناشناس۱۷۷۳۴۹۱۱۸:۱۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
انگلیس واکسن آکسفورد را ساخته که در حال تزریق است. چطور شما بدون اطلاع کافی نظر داده و اندرز می دهید؟
ناشناس۱۷۷۳۶۸۱۱۹:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تعداد فوتی های کرونا در امریکا حدود 400 هزار نفر و در اروپا به حدود 600 هزار نفر رسیده و این نشانه عقب ماندگی این کشورهاست.
ناشناس۱۷۷۳۷۰۸۱۹:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اگر واکسن آکسفورد موفق بود انگلیس و آلمان و امریکا و غیره رکورددار مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان نبودند.
ناشناس۱۷۷۳۵۰۹۱۸:۱۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
دیر رسیدن بهتر از هرگز به مقصد نرسیدن است واکسن فایزر باعث مرگ 7 نفر و مشکلات آلرژیک و شوک آنا فیلاکسی در افراد بسیار زیادی شده و خود امریکایی ها از تزریق آن امتناع می کنند.
امیر۱۷۷۳۸۶۶۲۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مرگ ۷ نفر به علت تزریق واکسن دروغ ه. ۵ نفرشون رو برای مقایسه نتایج بدون اینکه خبر داشته باشند داروی بی اثر تزریق کرده بودند. دو نفر دیگه هم علت مرگشون واکسن نبود. اونا خیلی از من و شما بیشتر نگران جون شون هستن شما نگران نباش
ناشناس۱۷۷۲۶۲۴۱۲:۴۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مجوزی که به واکسن فایزر داده شده اضطراری هست و گفتن تبعات استفاده از اون برعهده مصرف کننده هست و شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی قبول نمیکنه خودشون هم به کارشون اطمینان ندارن
ناشناس۱۷۷۳۴۰۲۱۷:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تزریق واکسن چینی 76 عارضه به دنبال دارد.
ناشناس۱۷۷۳۴۸۴۱۸:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تزریق واکسن فایزر 96 عارضه دارد.
ناشناس۱۷۷۲۶۲۷۱۲:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
احتمالا ایران اولین کشوری خواهد بود که از شر این ویروس رهایی می یابد. چون بنظر می رسد تنها راه رهایی بشر از این ویروس همان ایمنی جمعی است و متاسفانه چون در کشورمان در بهار و تابستان و پاییز گذشته میزان الودگی به ویروس در ایران کولاک کرده بود و بسیار بالا بوده احتمال اینکه در کنار رعایت فاصله بهتر میزان درصد افراد الوده شده در شهرهای بزرگ در ایران به بالای 50 درصد رسیده باشد خیلی زیاد است و ایمنی بالای 50 درصد خود بخود در کاهش شدید انتقال ویروس و قطع ان خیلی خیلی مفید است. الان همین اتفاق در دنیا هم افتاده. دقیقا المان و کانادا و ایالات جنوبی امریکا مانند کالیفرنیا که در اوج گشترش ویروس در بهار و تابستان کمتر الوده شده بودند ولی حالا با وجود فاصله گذاری و تعطیلی و واکسن ولی میزان گسترش ویروس در انها هر روز تصاعدی بالاتر می رود که احتمالا بدلیل همان ایمنی جمعی کمتر در ماههای گذشته بدلیل الودگی کمتر است.
ناشناس۱۷۷۳۵۸۷۱۸:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مصونیت گله‌ای را سوئد امتحان کرد و جواب نداد
ناشناس۱۷۷۲۶۳۰۱۲:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مردم ایران موش آزمایشگاهی نیستند فقط واکسنی باید وارد ایران بشه کاملا مطمئن و آزمایش شده باشه
مهران۱۷۷۳۴۷۳۱۸:۰۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
الان اینهایی که منفی دادن منظورشان این است که واکسن مطمئن و ایمن وارد نشود؟ حداقل در مخالفت با یک کامنت اول خوب بخوانید بعد نظر دهید
ناشناس۱۷۷۲۶۳۳۱۲:۴۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
سالهاست که ایران تحریم داروییه . انواع داروهای سرطان ، ام اس ، ای بی ، بیماریهای قلبی ، و ... ؛ به ایران ارسال نمیشه . داروهایی که نتایج موثری داره و قبلا جواب پس داده ! اونوقت الان امریکا یا انگلیس یهو عاشق ایرانیها شدن که داروی آزمایش نشده خودشون رو به ما هدیه بدن ؟
ناشناس۱۷۷۳۹۰۲۲۲:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
چون بیماری مسریه هر گوشه دنیا آلوده باشه میتونه همه رو آلوده کنه لازم نیست پروفسور باشی تا اینو متوجه بشی
امید۱۷۷۲۶۳۶۱۲:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تاریخ در سرنوشت ملتها موثره، آزموده را آزمودن خطاست... لذا ما فقط دور سه کشور بدسابقه و نامطمئن خط کشیدیم.. اما می تونیم #واکسن_مطمئن رو از جاهای مطمئن تهیه کنیم
ناشناس۱۷۷۳۴۷۴۱۸:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مشکل اینجاست که بهترین واکسن ها مال همین ها هست که دورش خط کشیدی
ناشناس۱۷۷۳۶۸۴۱۹:۴۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بهترین واکسن ها چینی و روسی است واکسن های ساخت امریکا و اروپا قابل اعتماد نیستن زیرا احتمال دارد قضیه خون های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت تکرار بشود.
ناشناس۱۷۷۳۸۳۵۲۱:۴۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
در روزهاى اخير مطالبى از اين قبيل، كه دور از درايت، عقل و علم است در رسانه ها كه از افرادى كه موقعيت اجتماعى و سياسى دارند منعكس شده است .
ناشناس۱۷۷۳۷۳۷۲۰:۲۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اول برو آزمایشات مرگبار واکسن ها در این مدینه فاضله ات را ببین که حتی به خود مردم آمریکا هم رحم نکردن
ناشناس۱۷۷۳۸۰۸۲۱:۲۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مثلا کوبا
ناشناس۱۷۷۲۶۳۹۱۲:۴۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
کافیه یک نگاهی به پرونده خون های آلوده فرانسوی که صدها ایرانی هموفیلی رو به ایدز مبتلا کرد نگاه کنین تا بفهمین اون ور میز چجور وحشیهایی نشستن .
البته آزمایشات دیگر در دیگرکشورها کهمردم بیچاره کشتند۱۷۷۳۷۴۱۲۰:۲۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
البته آزمایشات دیگر در دیگر کشورها که مردم بیچاره را کشتند
ناشناس۱۷۷۲۶۴۱۱۲:۴۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
موتور تمام هواپیماهای اختصاصی مقامات و دولت جمهوری اسلامی و ریاست جمهوری یا ساخت شرکت امریکا جنرال الکتریک یا ساخت شرکت انگلیسی رولزرویس هست. ایا این بی اعتمادی به تولیدات این دو کشور شامل این هواپیماها هم می شود
ناشناس۱۷۷۳۱۳۹۱۵:۳۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اگر شما تو خونه خودت بچه های گرسنه زیادی داشته باشی میای غذا بدی به بچه های دشمنت ؟ نگرانی اینه که چجوری امریکا و انگلیسی که اینهمه کشته میدن میخوان واکسنی رو که مردم خودشون بهش محتاج هستن بدن به مردم ایران که چند ساله دارن به وحشیانه ترین شکل اونها رو تحریم میکنن ؟
ناشناس۱۷۷۳۳۳۸۱۶:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
توجه کنید واکسن دارو نیست که سریع مرگ و میر را پایین بیاره حداقل ۶۰ درصد مردم اگر واکسن را دریافت کنن بعد از مدت زمانی خاصی تازه ایمنی نسبی ایجاد میشه تا سه روز قبل ۶ میلیون از ۳۲۰ میلیون‌جمعیت امریکا واکسنو دریافت کردن‌چگونه انتظار ایمنی دارین
ناشناس۱۷۷۳۴۸۶۱۸:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
چین چگونه توانست با تزریق واکسن کرونا را مهار نماید ؟!
ناشناس۱۷۷۳۶۵۸۱۹:۳۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن فایزر درست سه ماه قبل تست شده یعنی تا الان باید روی جامعه آزمایشی خودش جواب میداده که نداده
علی۱۷۷۳۳۷۷۱۷:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تمام ساختمان ها با نرم افزار etabs دانشگاه برکلی و بر اساس استاندارد انجمن فولاد و انجمن بتن آمریکا طراحی می شود . فکر نکنم دانشی وجود داشته باشد که بدون استانداردهای آمریکا قابل قبول باشد .
ناشناس۱۷۷۳۶۶۴۱۹:۳۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مساله اینجاست که آیین نامه ها یا نرم افزارها به صورت هماهنگ در تمام دنیا قابل اجرا هستن . یعنی اینجوری نیست که احتیاج به آزمایش در کشور دیگه ای داشته باشن . پس مقایسه آیین نامه های سازه ای با واکسن کرونا خیلی بی معنیه . در آیین نامه ها در واقع یک کشور برای شرایط خودش و بر اساس آزمایشهای خودش یک استانداردی تهیه میکنه که حالا مثلا ما در ایران با تقریب و فرض شرایط زلزله خیزی مشابه و شرایط اجرایی و .. از اونها استفاده میکنیم . اونجا در اصل ما داریم سود میبریم ، اما در مورد واکسن کاملا برعکسه . چون عامل انسانی دخیله .
علی۱۷۷۳۷۸۲۲۰:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مثلا وقتی آمریکایی ها می گویند ضریب مقاومت بتن باید چند باشد و ما می گوییم چشم .و زن و بچه مان در همان خانه زندگی می کنند می شود مرحله اجرا و اعتماد به استانداردهای آمریکایی بدون امتحان قبلی اگر آن ها ضرایب را تغییر دهند ما بدون هیچ گونه تفکری می پذیریم . در کشورهای غربی هم مهندسین سازه همچون پزشکان قسم بقراط می خورند .
علی۱۷۷۳۸۴۲۲۱:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بله ژاپن ،هند،آلمان آیین نامه خودشان را دارند ولی ما عینا از آیین نامه آمریکا استفاده می کنیم .
ناشناس۱۷۷۲۶۴۳۱۲:۵۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
عده‌ای چاره ندارند، شغلشان همین است. تا دیروز با تمسخر، نفرت پراکنی و تحقیر، به واکسن‌های ایرانی، روسی و چینی حمله میکردند و امروز مدافع واکسن های غربی شده اند. واکسن هایی که هر روز یک عارضه جدید از آنها پیدا میشود و کُشته هم داده اند.
ناشناس۱۷۷۲۶۴۵۱۲:۵۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
حالا که شرکتهای اروپایی به شکل رسمی گفتن که میخوان داروهای خودشون رو در افریقا آزمایش کنن دیگه شکی باقی نمونده که دلیل فروش واکسن به کشورهای دیگه چیه
ناشناس۱۷۷۲۶۴۶۱۲:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مدیر سازمان غذا و دارو، آمریکا: کاخ سفید چندین بار به ما اخطار داد که یا واکسن فایزر را تایید کنید و یا استعفا بدهید
ناشناس۱۷۷۲۶۵۴۱۲:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فعلا که صدا وسیما زوم کرده روی نا کارآمدی واکسن غربیها!!
ناشناس۱۷۷۳۳۳۳۱۶:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن زده می شود که آن بیماری را درمان کند ولی وقتی نقص ایجاد می کند و یا بدتر مردن نیازی به سیاه نمایی ندارد و فقط تفکر لازم دارد
ناشناس۱۷۷۳۴۷۷۱۸:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن برای پیشگیری است و نه درمان
ناشناس۱۷۷۳۵۱۱۱۸:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
شما اول بهتر است بدانی واکسن چیست و چطور عمل می کند. اول مطالعه و سوال کن بعدا نظرت را بیان کن.
ناشناس۱۷۷۳۷۲۴۲۰:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
خخخه اصل را ول کردن چسبیدن به این که درمان است یا جلوگیری!! کوچولو ببین منظور نوشته چی هست
ناشناس۱۷۷۲۶۵۵۱۲:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
این یک رویه کاملا علمی شناخته شده جهانی است که تمام شرکتهای بزرگ و معتبر داروسازی و واکسن سازی برای ازمایش دارو و واکسن خود مجبورند در زمان ازمایش ان دارو و واکسن را در گروههای مختلف انسانی و در کشورهای زیادی با اقلیم ها و نژادها و اقوام مختلف ازمایش کنند. سازمان بهداشت جهانی هم اغلب هماهنگ کننده این امور است و معمولا کشورهایی که حاضر شده اند در این ازمایشات گسترده همکاری کنند اولین کشورهایی هم هستند که از این داروهای جدید و واکسنها باید برخوردار شوند. خیلی طبیعی است. اگر بخواهیم با چشم بدبینی به این مسایل نگاه کنیم بهتر است از کره زمین مهاجرت کنیم برویم جایی که فقط خودمان باشیم و نیازی به همکاری و همزیستی با کشورها دیگر نداشته باشیم.
ناشناس۱۷۷۳۱۲۳۱۵:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
عجب . یک نمونه اسم ببر که داروهای امریکایی و اروپایی روی مردم خودشون آزمایش شده باشه ؟ همیشه داروهای ناشناس روی مردم کشورهای بیچاره آزمایش میشه ، گاهی هم روی زندانیان گوانتانامو و ... !
ناشناس۱۷۷۳۷۵۳۲۰:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن فایزر تو امریکا هم روی تعداد زیادی تست شد
ناشناس۱۷۷۳۱۳۵۱۵:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
حرفت کاملا متین فقط یه سوال این کشورها که الان دارو به ما نمیدن و مطمئن هستش حالا چه تضمینی داره واکسن بدن که الان برا محیط جغرافیای ایران آزمایش کنن؟ بدبینی مطلق بد هست قبول دارم اما خوش بینی مطلق هم بد هست.
ناشناس۱۷۷۳۶۵۲۱۹:۲۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
نه خیلی باید بدبین باشیم و نه خیلی خوشبین! باید احتیاط معقول داشته باشیم. رهبری هم گفتن از آمریکا و انگلیس و فرانسه نخریم نه اینکه کلا نخریم.
محمدرضا۱۷۷۲۶۵۷۱۲:۵۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
در حال حاضر به صورت وسیع از داروها و تجهیزات بهداشتی ساخت آمریکا و انگلستان برای درمان انواع بیماری در داخل کشور استفاده می شود. ضمنا برای دیدن نتیجه واکسیناسیون در کشورهای مختلف باید چند ماه صبر کرد تا جمعیت قابل توجهی واکسینه شوند و آمار بیماری یا مرگ و میر اخیر کشورها دلیل بر بی اثر یا کم اثر بودن واکسن نیست.
ناشناس۱۷۷۳۲۵۳۱۶:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
عزیز آن دارو ها قبلا نتایجش را پس داده و این واکسن هنوز معلوم نیست چی هست
ناشناس۱۷۷۲۶۵۸۱۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
انگلیسیها و بچه پرروی اونها یعنی یانکی ها اونقدر جون دوست هستن که اگر بتونن همه مردم دنیا رو قتل عام میکنن که خودشون زنده بمونن .
ناشناس۱۷۷۲۶۶۷۱۲:۵۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
خیلی از مقامات و فرزندان انها برای ادامه معالجه به همین لندن و امریکا و المان تشریف می برند. ایا در انزمان استفاده از خدمات و دانش پزشکی این کشورها اشکالی ندارد؟ اخرین مورد که خیلی هم صدا کرد رفتن مرحوم ایت الله شاهرودی برای معالجه به المان یعنی همان کشوری که شرکت بیوتکش با همکاری فایزر امریکا واکسن ساخته. خلاصه خیلی بد است که این مسایل و دو گانگی ها وجود دارد.
ناشناس۱۷۷۳۲۲۳۱۶:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
آلمان که ممنوع نشده خب اگر آلمان هم واکسن مطمئنی ساخت وارد میشه
ناشناس۱۷۷۳۷۱۱۲۰:۰۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن فایزر در واقع بایونتک فایزر است که مشترک آلمان و امریکاست بایونتک هم متعلق به دو پزشک مسلمان آلمانی با اصالت ترکیه است
ناشناس۱۷۷۳۷۴۷۲۰:۳۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
پهپادهایی که سردار سلیمانی را مورد هدف قرار دادند از آلمان کنترل میشدند.چگونه به عاملین شهادت سردار اعتماد دارید؟؟؟؟
ناشناس۱۷۷۲۶۸۹۱۳:۰۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بعضی‌ها با لجبازی، صرف اینکه با رهبر انقلاب مخالفت کنند می‌گویند واکسنی که وارد می‌کنیم حتما باید آمریکایی یا انگلیسی باشد؛ این در حالیه که بیش از ۶۰ درصد کادر درمان آمریکا حاضر به تزریق واکسن آمریکایی فایزر نیستند.
حسین ازاده۱۷۷۳۲۸۵۱۶:۳۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
این شصت درصد را از کجا شما پیدا کرده ای؟
ناشناس۱۷۷۳۷۸۸۲۱:۰۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
خوب اینکه دعوا نداره. وقتی این واکسن ها از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید شده و به ایران هم رسید شما مانند آن 60 درصد مختارید نزنید..
ناشناس۱۷۷۲۶۹۹۱۳:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فعلا که با تزریق این واکسن ها جان مردم را می گیرد پس نباید موش آزمایشگاهی شد
ناشناس۱۷۷۲۷۳۸۱۳:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
دو روز قبلش وزیربهداشت هم همین حرفو زد خب حرف کارشناسی رو زده
محمد۱۷۷۳۷۹۶۲۱:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تا اونجایی که من یادمه بحث سر این بود که چه مقدار و چه زمانی فایرز وارد بشه. به محض این که رهبری سخنرانی کردند در این مورد مسابقه سبقت در تایید حرف های رهبری و تکذیب حرف های قبلی بین مسئولین شروع شد ! این ..مدیریت عملی در کشور
ناشناس۱۷۷۲۷۴۷۱۳:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
احسنت به داریت ایشان . ایشان هم چون پدر مهربان است که اگر فرزندش بخواهد کار خطایی انجام دهد مانع میشود هر چند که فرزندش دلیل کارش را نمیداند و شاید از پدر انتقاد کند.
ناشناس۱۷۷۲۷۶۰۱۳:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اگر واکسن آمریکایی بده پس چرا بقیه چیزهای آمریکایی خوبه؟ داروهای سرطان و انواع داروهای موجود در داروخانه ها، قطعات کامپیوتری و موبایل ها، تمام cpu ها و ram های کامپیوتر های دنیا آمریکایی هست. چرا اونها رو وارد می کنید؟
ناشناس۱۷۷۳۱۲۸۱۵:۳۱:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
داروهای سرطان و ... مدتهاست که تحریمه . کجای کاری
رضا۱۷۷۲۷۷۴۱۳:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اگر امنیتی است لازم نبود اینگونه مطرح شود. با رییس جمهور و وزیر بهداشت و... مطرح می شد و به نحوی مسکوت می ماند. مشکلات روانی جامعه با این برخوردها دوچندان می شود. بند های شما ‌کامل نبود. عوارض جزیی لاینفک از واکسن هاست. داخلی و خارجی هم ندارد . وقتی واکسن در مقیاس وسیع تزریق شود عوارض بسیار نمود پیدا می کند . شبکه های اجتماعی هم که حاضر و آماده اند. به نظر می رسد دور اندیشی لازم در این خصوص صورت نگرفته. بد و بیراه به واکسن خارجی هیچ مشکلی حل نمی کند. اگر امنیت است فوکرها و بویینگهایی که همه سران کشور را جابجا می کند امنیتی تر هستند. به نظرمی رسد اشتباه فاحشی است از مشاوران.
ناشناس۱۷۷۳۳۸۰۱۷:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بهترين نظر كاربران در اين بخش
عمران۱۷۷۲۷۸۸۱۳:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
باور بفرمایید از هر لحاظ شک یا نگرانی به واکسن را می‌توانند در آزمایشگاه بررسی کنند. می‌توان فورمولاسیون کامل واکسن را با آنی که خودشان در کشورهای دیگر میزنند آزمایش و مقایسه کرد. نگرانی از وجود ناخالصی و سموم وجود دارد؟ می توان آنها را هم در آزمایشگاه بررسی کرد. نگرانی از بیماری یا حضور ویروس در واکسن وجود دارد؟ براحتی می‌توان آن را بررسی کرد. من فکر میکنم بخشی از مشکل نگرانی از نوعی «مدیون» شدن پس از دریافت واکسن است...
ناشناس۱۷۷۳۴۷۶۱۸:۰۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اومدیم ده میلیون واکسن فایزر خریدیم، فقط 10 هزارتاش رو آلوده کرده بودن. چجور تشخیص بدیم؟ میتونیم همه واکسنها رو آزمایش کنیم؟ تازه اگر یک ویروس جدید توش بود چی؟ میتونیم تشخیص بدیم؟
عمران۱۷۷۳۷۵۱۲۰:۳۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
۱۰ تا واکسن با ویروس جدید؟! یعنی فکر میکنید اگر دشمن قصد داشته باشد حمله بیولوژیک کند حتما لازم است از طریق واکسن این کار را انجام دهد؟ اصلا نیازی به واکسن ندارد از هزار طریق می‌تواند هزاران نفر را مبتلا کند. آلوده کردن از طریق واکسن مشکلتر از خیلی راههای دیگر است.
ناشناس۱۷۷۲۸۱۸۱۳:۳۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
گفتید که نگاه رهبر امنیتی است و دانشمندان بخش امنیتی را لحاظ نمیکنند.چگونه مشاوران امنیتی رهبر توانسته اند به این نتیجه برسند که این ویروس ساخت بشر است؟یک دانشمند علم ویروس شناسی میتواند در این مورد نظر بدهد. انکه نوشته اید بگذارید ببینیم نتیجه واکسن در کاهش مرگ و میر آن کشورها چگونه است و بعد اگر خوب بود در ایران استفاده شود. واکسنی که به عنوان واکسن موثر اجازه ساخت میگیرد روال علمی بقیه واکسنها(مثل کزاز و سرخک و فلج اطفال و...) را گذرانده و بعد تاییدیه میگیرد نه اینکه واکسن تایید نشده را به مردم بزنند تا متوجه نتیجه ان بشوند. چهارم انکه بعد از بررسی های فوق،هر روز تعلل در واکسیناسیون به معنای ابتلا بیشتر و بعد هم عوارض بیشتر است.
عبدالله حسرتی منش۱۷۷۳۶۲۰۱۹:۰۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
من قضاوتی در مورد نظرات مشاوران ایشان ندارم؛ بلکه معتقدم این مشاوران هم باید پاسخگوی مشورتهایشان باشند. اما در مورد اینکه گفتید واکسنها مراحل تایید را گذرانده، باز من نمیتوانم اظهار نظر تخصصی کنم، ولی فکر میکنم اگر صبر کنیم تا نتایج واکسیناسیون عمومی در کشورهای سازنده مشخص شود، برای همه ما اطمینان‌بخش‌تر است و اگر مسئولی نگران جان مردم باشد و تمام احتیاطهای لازم را انجام دهد، باید از او تقدیر کرد
ناشناس۱۷۷۳۷۱۶۲۰:۰۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
با چه سرعتی میشه مثلا 50 میلیون نفر را واکسینه کرد؟ اگه بخواهیم صبر کنیم تا نتایج در کشورهای دیگه معلوم بشه کلی زمان از دست خواهد رفت. غیر از تعداد افرادی که در اثر بیماری و تاخیر در واکسینه کردن ممکنه بمیرند، صادرات و تجارت و رفت و آمد و کلی حوزه های دیگه دچار مشکل میشه. باید همگام با دیگر کشورها پیش بریم.
علی۱۷۷۲۸۷۶۱۳:۴۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
الف عزیز، اگر واقعا آزادی در کشور است، اجازه بدید نظرات واقعی مردم منتشر بشه اینجا. کاملا محترمانه که بهانه یی شما برای سانسور نداشته باشید. آزاده باشید و دیندار
ناشناس۱۷۷۲۸۹۲۱۳:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مردم هم نگران امنیت خودشان هستند و هنوز هم اعتمادی به واکسنهای آمریکایی و غیره آمریکایی ندارند و خرده ای بر این مطلب نیست که رهبری نیز نگران امنیت ملی باشد اما ...، اتفاقا نگرانی از مشاوران و مشاوره های داده شده به ایشان است که عده ای در پوشش امنیت دنبال منافعی هستند که درشرایط عادی نمیتوانند به دست آورند. سوابق این مشاوره ها قابل بررسی است. بعلاوه در تصمیم گیری آنهم در حوزه عملی و قابل آزمون نه بدبینی درست است نه خوش بینی، واقع بینی و شواهد عینی ملاک است. چه خوب بود رهبری دستور میداند تمام واکسنها بلکه تمام کالاهای وارداتی با یک چشم مورد نقد و مداقه و بررسی موشکفانه علمی باشند و بدوا در شرایط کنترل شده و محدود مورد استفاده قرار گیرند. چرا کشورهای مورد اعتماد یا ظاهرا بدون سابقه شیطنت حاضر نیستند مدارک و سوابق علمی خود را شفاف منتشر کنند؟ آیا تصمیمات امنیت ملی را نمیتوان در شورای امنیت ملی بحث کرد و بعد اعلام؟
ناشناس۱۷۷۲۸۹۶۱۳:۵۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تکرار مکرارات جز مکدر کردن روحیه مردم اثری ندارد واقعیت این است این ویروس نه مرز میشناسد و نه ملیت پس بر خورد با آن نیز باید فارغ و فراتر از مرزها و ملیت ها باشد
زهرا۱۷۷۳۰۰۳۱۴:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
دقیق و جامع و حرف دل من. مخصوصا کار ناشیانه صدا و سیما در تفسیر یه طرفه، کارگشا نیست و موضع گیری ها رو بدتر میکنه
ناشناس۱۷۷۳۶۲۲۱۹:۰۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
صدا و سیما رو که نمیشه رو حرفاش حساب کرد
احسان۱۷۷۳۰۱۶۱۴:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بسم رب ۱-سازنده واکسن آمریکایی Pfizer اغور شاهین ، ایمونولوژیست مسلمان متولد ترکیه بنیانگذار و ریس شرکت ^_^BioNTech در آلمان چند سال پیش از ایران جایزه گرفته، مجسمه اش هم ساخته شده. ۲-در ۱۳ سال گذشته، ایران میلیون ها دز واکسن از کشورهای آمریکا، انگلستان ‌و‌فرانسه خریداری کرده است. ۳- هنوز هم بسیاری از داروها ، لوازم پزشکی ، الکترونیکی ، نرم افزار ها ، هواپیما و غیره آمریکایی و انگلیسی هستند. ۴- منظور از « جاهای مطمئن » کجاست ، روسیه و چین چگونه قابل اطمینان هستند ؟
ناشناس۱۷۷۳۵۵۶۱۸:۴۰:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فعلا دعواهای سیاسی ارجح به سلامت مردم است
ناشناس۱۷۷۳۰۲۲۱۴:۴۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
سایت الف که از ابتدا تلاشی مرموز و همسو با جریان ضدانقلاب می کرد تا با ضریب دادن به واکسن خارجی و تمسخر واکسن ایرانی، دسترنج زحمت و مجاهدت علمی دانشمندان داخلی را کوچک جلوه بدهد؛ با دستور فصل الخطاب رهبری درین باره گویا حسابی دمغ و سرخورده شده. هر چند در این مقاله نکات درست و قابل تأمل کم نیست ولی نگاه غرض آلود و جهتدار نویسنده و منتشر کننده؛ خطا بودن این دستور را مسلم و پیش فرض گرفته است وگرنه نمی نوشت که: "و البته در صورت لغو این دستور ... اتفاقاً تقوا و دلسوزی رهبر انقلاب نسبت به مردم بیش از گذشته نمایان می‌شود" !!! ... تو گویی الان صدور این دستور مایه تردید در تقوا و دلسوزی رهبر انقلاب برای مردم شده و این یعنی دقیقاً همان چیزی که آتشبار رسانه ای دشمن می خواهد القاء کند ... وقتش نرسیده شما هم مثل فائزه هاشمی بصراحت و بی پرده بگویید مشکلتان با استقلال و امنیت و پیشرفت کشور چیست و این بازی های رسانه ای در نهایت کدام جبهه را تقویت می کند؟
ناشناس۱۷۷۳۳۵۵۱۷:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
خجالت بکش دوست عزیز هرکس مخالف نظر تو را دارد جیره خوار دشمن نیست
ناشناس۱۷۷۳۷۲۷۲۰:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
وقتی پای ماهواره و بخش فضای اینترنت دشمن می‌نشینی و شستو شوی مغزی می شوی....!
ناشناس۱۷۷۳۴۹۷۱۸:۱۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واقعا تاسف بار است. شما با این تعصب و عصبانیت و دفاع سطحی بزرگ‌ترین دشمنی را در حق دلسوزان نظام می کنید. تخصصتان انگ‌زدن است نه استدلال منطقی مانند آنچه نویسنده محترم گفته است.
عبدالله حسرتی منش۱۷۷۳۶۳۵۱۹:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
برادر عزیزم یا خواهر محترم من! اولا بنده قضاوتی در مورد این تصمیم رهبری نداشتم و ندارم. تخصصی هم ندارم. آنچه من به دنبالش بودم، این بود که: 1- فرمایش رهبری قابل نقد است؛ 2- باید نقدهای منصفانه و علمی مطرح شود و به عنوان نمونه به برخی نقدهای غلط هم اشاره کردم. 3- تجدید نظر در این تصمیم هیچ اشکالی ندارد. به هر حال مردم حساس هستند و باید نظر مردم را محترم شمرد. بنده میگویم یک بار دیگر نظرات مردم و نخبگان دریافت شود و تامل مجدد صورت گیرد. نتیجه هر چه بود برای مردم بیان شود. آن جمله‌ای هم که از بنده نقل کردید، لازم است قبلش را هم ببینید و قبلش را هم ذکر کنید. بنده در تقوای رهبری تردیدی ندارم. ثانیا به فرض من نظر رهبری را بطور مسلم غلط بدانم؛ چه عیبی دارد؟ به برادری ما هیچ خدشه ای وارد نمیشود. همه مسلمان و ایرانی هستیم و ممکن است نظرات مختلف داشته باشیم و نظر مخالف رهبری داشتن به معنای مشکل داشتن با استقلال کشور نیست.
ناشناس۱۷۷۳۰۷۲۱۵:۱۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
فایزر با همکاری شرکت بایوان تک واکسن ساخته. آقای اوگور شاهین که مدیر و دانشمند ارشد شرکت بایوان تک آلمان هستن یک دانشمند مسلمان اصالتا ترکیه ای هستند و جایزه علمی مصطفی را از ایران گرفتند(سایت تسنیم) حالا چه جور اینو تحلیل کنیم؟ ما خودمون به این آقا جایزه دادیم حالا میگیم واکسنت فلان و بهمانه! به نظر بنده رهبری باید دایره مشاورین گسترده تری داشته باشن.
منصور علمی۱۷۷۳۰۸۱۱۵:۱۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
یکی ار دوستان بنده که فوق تخصص گوش وحلق و بینی در بیارستان معطم الزهار در اصفهان ، و از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است و به هیچ حزب و جناحی وابسته نیست ، بدون هیچ مقدمه ای ، پیام زیر را برای اینجانب فرستاد : سلام من امروز کامل سخنرانی رهبری را شنیدم شب هم باز خلاصه اش را شنیدم و بعنوان یک پزشک با تجربه 40 ساله دانشگاهی و فوق تخصص و آشنا به سیاست های اقتصاد پزشکی و درمان هیچگونه مشکل و ایرادی در سخنرانی رهبر ندیدم و حاضرم در هر محفل تخصصی از آن دفاع کنم
ناشناس۱۷۷۳۰۸۸۱۵:۱۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
منصفانه بود متن تان
ناشناس۱۷۷۳۱۰۷۱۵:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اول اینکه خیلی راحت وزیر بهداشت می توانست همین حرفها را بگوید و اینقدر هم حساسیت ایجاد نشود ، دوما ، لازم به اعلام عمومی نبود و می توانستد برای تهیه داروی غیر امریکایی اقدام کنند و اعلام کنند نیازی به واردات از امریکا نیست، به خصوص اینکه این بهانه دست مخالفان افتاده که مسئولان یک موضوع حیاتی را تبدیل به دعوایی سیاسی کرده اند ، و در آخر اینکه باید به صراحت می گفتند بنا به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک مخالف واردات واکسن امریکایی هستند ، اما اینکه برخلاف نظر همه سازمان های بهداشت جهانی ، عملکرد واکسن تولید امریکا را زیر سوال ببریم درست نیست.
اکبر۱۷۷۳۲۱۳۱۶:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مقاله بسیار خوب و‌مفیدی بود. فقط چند نکته روشن نشد. اولا اینکه اگر سه واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت مردود است دیگر واکسن مورد تاییدی نمی ماند که ما بخریم و استفاده کنیم. ثانیا اگر ما به کشورهای غربی و سازمانهای بین المللی اعتماد نداریم پس چرا سالهاست با آنها مراوده داریم و حقوق عضویت پرداخت می کنیم. و نهایتا اگر مشخص شد این سه واکسن مشکلی نداشته و جواب داده و ما از قافله جا مانده و کلی تلفات انسانی دادیم آیا کسی حاضر به پذیرش مسئولیت و عذرخواهی و استعفا هست؟
عبدالله حسرتی منش۱۷۷۳۶۳۹۱۹:۱۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اولا ارتباط و مراوده غیر از اعتماد است. ما که نمیتوانیم دور خودمان حصار بکشیم و ارتباطمان را قطع کنیم! ولی میتوانیم هوشمندانه ارتباط داشته باشیم و احتیاط کنیم. ثانیا به هر حال هر کسی که هر تصمیمی میگیرد قاعدتا باید پاسخگوی تصمیمش باشد
محمد۱۷۷۳۲۲۲۱۶:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
چه اطمینانی وجود دارد که واکسن سایر کشورها منجمله ایران هم :کارائی داشته باشه؟
علی۱۷۷۳۳۰۰۱۶:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
چرا اینگونه رفتار میکنیم که فرانسه و امریکا و فلان دولت نام یک شخص خاص است و اگر یک روز یه کاری بکنند تا ابد همان گونه هستند ، شرکت های دارو سازی و غیره سهام دار دارند مدیر دارن و از دولت ها مستقل هستند دولت های خارجی هم یک فرد خاص نیستند معادلات سیاسی را بر پایه متغییر ها آن پایه بزاریم متغیر یکگانه برای یک دولت ؟؟؟از دید این حقیر نگاه صفر و یکی منطقی نیست.
ناشناس۱۷۷۳۳۰۳۱۶:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
الان دیگه واکسن خارجی زدن میشه اقدام علیه امنیت ملی!
:احمد توکلی۱۷۷۳۳۰۴۱۶:۴۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای حسرتی منش نویسنده محترم مقاله "درنگی بر دستور منع واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی" از مطالب علمی، منطقی، دینی و منصفانه شما بسیار لذت بردم. در اطراف نظریه مترقی ولایت فقیه و نظرات و اقدامات ولی فقیه، انتقادات بسیاری مطرح است که متاسفانه زمینه مناسب برای طرح ندارد. از متعصبان که هرگونه بحثی در این باره را حرام و ضدیت با ولایت فقیه میشمارند، در میگذریم. طرفداران، از بیم حرمت شکنی و دسته ای از مخالفان، به دلیل توّهم خسارت احتمالی، از ورود به بحث خودداری میکنند. البته کسانی که به هر دلیل وظیفه خویش را انجام نمیدهند، منحصر به این دو دسته نیستند. صرف نظر از سیاستمداران که غالبا در دسته اول هستند و شانه خالی کردن بسیاری شان از انجام وظیفه، به دلیل ضعف ایمان و فرصت طلبی است، آن مرجعی که در دلسوزی اش نسبت به رهبری شکی نیست و طرح و هدایت نقادی نهاد ولایت و رویکرد و کارکرد ولی فقیه از وظایف سازمانی اش شمرده میشود، دفتر رهبر است که در این باره باید تحرک درخور را نشان دهد. اگر نبود کار آن ها در پخش ملاقاتهای اهالی فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب که واجب و زیبا بود، بجای درخواست تحرک باید میگفتم از خواب برخیزند. جناب حسرتی منش ارجمند! شما غیر از پرداختن به یک مصداق، فرایند ورود و خروج به موضوع را نیز آموزش داده اید. از این هم درخور تقدیر است. جا دارد از جناب آقای سید مسعود خامنه ای، عالمی مراقب،با سابقه ایثار و ادب که مسئولیت حفظ آثار رهبر بزرگوار را بر عهده دارند، درخواست کنم که این مهم را بر عهده گیرند. آثار زحمات طاقت فرسای رهبری وقتی بهتر حفظ میشود و بستر طبیعی تر برای بقا می یابد، که نقدی بحث شده، رواج یابد. در آن صورت چراغی با دوام، راه آیندگان را بیشتر و بهتر روشن خواهد ساخت. به نظر میرسد ذکر خاطره ای در این زمینه مفید باشد. در دوره مجلس هفتم، نمی دانم بهار 84 یا 85 بود که برای سخنرانی به دانشگاه اصفهان دعوت شده بودم. در پایان طبق معمول پرسش و پاسخ حین خروج هم برقرار بود. دانشجویی با حجاب و چادری از من پرسید: استاد! به نظر حضرتعالی میشه از ولی فقیه انتقاد کرد؟ من به جای پاسخ به وی، پرسش او را با کمی دستکاری چنین تکرار کردم: پرسیدی به نظر تو میشه از ولی فقیه انتقاد کرد؟ با تعجب بلا فاصله گفت، من نگفتم تو، گفتم حضرتعالی! پرسیدم چرا نگفتی تو؟ خودم پاسخ دادم: برای آن که مرا جای پدرت تلقی کردی، مرا سیاستمداری با سابقه، عضو هیئت علمی دانشگاه، که مهمان هم هست دیدی و به احترام همه این ها، مرا حضرتعالی خطاب کردی! فوری تأیید کرد. به او گفتم همین ادب گفتگو را، نسبت به آقا با توجه به مسئولیتش، رعایت کن، هر چه میخواهی بگو! و ادامه دادم: چون همه ما و ایران به هیمنه و قدرت همراه با احترام رهبری نیاز داریم. بعد خداحافظی کردم و رفتم. احمد توکلی
ناشناس۱۷۷۳۶۳۰۱۹:۱۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
جناب آقای توکلی اینکه از هر بنی بشری باید بتوان مودبانه انتقاد کرد بدیهی عقلی و شرعی است و محل بحث نباید باشه.اما متاسفانه هست! بالاخص شخص اول کشور. خود رهبر هم که با این موافق هستند اما خودشیرینان اجازه نمیدهند. متاسفانه پاسخگویی و مسئولیت پذیری برای هر مسئولی به تناسب مسئولیتش ( بلا استثنا) در ایران وجود ندارد و باید جا بیفته و سایت شما می‌تونه به این امر کمک کنه.
ناشناس۱۷۷۳۶۴۵۱۹:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
سلام علیکم و رحمت الله جسارت شما در انتشار این مطلب ستودنی بود. اظهار لطف حضرتعالی هم برای بنده بسیار مایه افتخار است. فرمایشتتان صحیح است و ان شاء الله همه مسئولین مثل شما از نقد استقبال کنند. در پایان عرض میشود که منش و رفتار حضرتعالی برای من درس آموز بود
علی اصغرچراغچی _جانباز۱۷۷۳۳۶۸۱۷:۱۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واقعا نویسنده نوشته خودرا یکبار خوانده? و اگر خوانده ان را حقیقت وصحیح می داند? بخدا قسم, برا ی تمام ان اولا و ثانیا و اول الاخر جواب هست. ولی کجاست , ازاده ای که ان را چاپ کند. هیچ فردی و مسولی عاری از پاسخگویی نیست.نشان دهید جوابگویی ........در مسایل مملکتی را ,فقط دستور ,امر ونهی ,انقلابیگری حرفه ای ,خود حق پنداری , قدسی بودن .....و........ این مطلب هیچ توهینی به فرد یا افرادی نیست . پس اگر ازادی بیان را قبول دارید و اندکی....دارید چاپ کنید. و...
ناشناس۱۷۷۳۸۰۹۲۱:۲۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
خود حق پنداری مال آمریکا و نوچه هاشه
رامین۱۷۷۳۳۸۶۱۷:۲۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بسیار هوشمندانه نوشته شده فقط اگر صبر کنیم که نتایج معلوم بشه و بهار این واکسن را بزنیم تکلیف افرادی که تا ان موقع الوده و فوت میکنند به عهده چه کسی است
ناشناس۱۷۷۳۵۵۴۱۸:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تکلیفشان مانند همان هایی است که هنوز در خود این کشورها نزده اند و یا آنهایی که زده اند و عوارضش گریبانگیرشان شده!
ناشناس۱۷۷۳۶۹۱۱۹:۴۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
کرونا در طب سنتی درمان قطعی دارد تا زمانیکه به واکسن مطمئن دسترسی نداریم بهترین راهکار مقابله با کرونا رجوع به طب سنتی است.
ناشناس۱۷۷۳۷۶۷۲۰:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
کدوم واکسن ..
ناشناس۱۷۷۳۷۸۰۲۰:۵۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
تقصیر امریکا
ناشناس۱۷۷۳۴۸۹۱۸:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
با سلام ضمن تشکر از نویسنده محترم این مقاله، متأسفانه در سایت های وابسته به جریانات انقلابی در ۲ روز اخیر تخریب واکسن فایزر در جهت حمایت از رهبری در دستور کار قرار گرفته است. این حرکت بزرگترین ظلم در حق رهبری است. شرکت فایزر بزرگترین شرکت داروسازی جهان و شرکتی چند ملیتی است که بسیاری از داروهای پر مصرف جهان و ایران ازجمله سرترالین، آلپرازولام و ... را تولید می کند. متاسفانه برخی از دوستان بدون درک سخنان رهبری که از منظر امنیت ملی به این قضیه نگاه کرده اند، صرفا دنبال برند فایزر هستند در حالیکه خطری که رهبری گوش زد کرده اند فراتر از برندها و آدرس محل تولید واکسن است. با سپاس
ناشناس۱۷۷۳۴۹۸۱۸:۱۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
در بحث واکسن فایزر دو سئوال وجود داره: 1- آیا خود این واکسن ایمنه؟ 2- آیا ممکنه خود واکسن فایزر ایمن باشه اما واکسنی که به ما میدن رو آلوده کنن به شکلی که ما به راحتی نتونیم تشخیص بدیم؟ در مورد سئوال اول هنوز هیچ متخصصی در دنیا نمیتونه با قطعیت نظر بده. حتی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی هم فقط مجوز استفاده اضطراری برای واکسن صادر کردن. در مورد سئوال دوم هم باید متخصصان بیوتروریسم بیشتر نظر بدن. اما به نظر من ممکنه. لازم نیست همه واکسنها آلوده باشه. ممکنه بخشی از اونها آلوده باشه و ممکنه ویروس جدیدی توی واکسنها باشه که ما نتونیم تشخیصش بدیم. ما که نمیتونیم دهها میلیون دوز واکسنی که میخریم رو آزمایش کنیم برای یافتن همه انواع ویروسهای ممکن.
كاوه۱۷۷۳۵۴۸۱۸:۳۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
عدم اطمينان به شيطان بزرگ باعث شده تا اين تصميمات گرفته شود .
ناشناس۱۷۷۳۵۸۲۱۸:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
همینکه سایت محترم الف نظرات را در مورد سخنان رهبری منتشر میکند نشان از بالنگی این سایت دارد . دست مریزاد
ناشناس۱۷۷۳۶۳۳۱۹:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
با کرونا بمیریم بهتره تا با واکسن کوبا بمیریم
ناشناس۱۷۷۳۷۲۹۲۰:۱۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
برو همان واکسن آدم کش امریکا را بزن البته قبلا تعهد کتبی بده که ادعایی نداشته باشی بعد از زدن ان
ناشناس۱۷۷۳۶۵۱۱۹:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
من فکر میکنم تخصصی و علمی باید بررسی واکسن ها ، مشخصا واکسن فایزر بهتر هستش که از عراق و عربستان تا اروپا و آمریکا و... از اون استفاده میکنند. بنابراین باید بررسی بشه ، از کجا معلوم واکسن هندی و چینی باعث مرگ یا عوارض بسیار بیشتر از واکسن فایزر نباشند؟ حرف علمی مطرح بشه و علمی ثابت بشه در این زمینه تا مردم قبول کنند.
مزمز۱۷۷۳۷۳۰۲۰:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
از یه طرف میگن مردم ایران وسیله آزمایش نخواهند شد، از اونطرف تفاهمنامه امضا میکنن که فاز سوم تست واکسن ساخت کوبا روی مردم ایران انجام بشه! از یه طرف میگن دنیال واکسن مطمئن هستیم، از اونطرف واردات تنها واکسنهایی که سازمان بهداشت جهانی تاییدشون کرده رو ممنوع میکنن! مملکت نیست که...
ناشناس۱۷۷۳۸۸۴۲۲:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مطالعه مشترک ایران و کوبا آزمایشی است و روی افراد مشخص و طبق پروتوکل ها انجام می شود. واکسنی را هم می گویید تایید کرده اند، استفاد اورژانسی را تایید کرده اند و عوارض آن هم مشخص نیست. اتفاقا خوشبختانه مملکت قانون دارد فقط دلخواه شما نیست. امیدوارم در این زمینه تخصص داشته باشید!
ناشناس۱۷۷۳۷۵۲۲۰:۳۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
از آلمان بخرید فایزر محصول مشترک . آلمان هم شریک است رهبر هم نگفته از آلمان نخریم تازه دانشمندی که اختراع کرده ترک تبار و مسلمان هست
ناشناس۱۷۷۳۷۶۸۲۰:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
1- مقایسه واکسن با تولیداتی مثل سیمان و ماشین نادرست است. 2- اگر باید بگذاریم فایزر امتحانش را پس بدهد و ممنوع نکنیم، باید با واکسن های دیگر کشورها هم همین موضع را داشته باشیم. بعضی ها حتی از شنیدن نام واکسن غیر امریکایی و انگلیسی بدشان می آید که تناقض حرفشان را نشان می دهد. 3- به عنوان کسی که با نظر سنجی علمی آشنا ست. می گویم نظرها و رای ها توی سایت ها قابل استناد نیست چه مثبت و چه منفی. 4- خوشبختانه طبق نظرسنجی های علمی مردم به واکسن ایرانی بیشتر از خارجی اعتماد دارند و علاقمندند از آن استفاده کنند. 5- دو کتاب «اینترنت با مغز ما چه می کند (کم عمق ها)» و «همه دروغ می گویند» را معرفی می کنم. نگران نباشید هر دو را غربی ها نوشته اند و البته به فارسی ترجمه شده است.
ناشناس۱۷۷۳۸۱۶۲۱:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
به تجربه می گویم قطعا اطلاعاتی در مورد واکسن فایزر وجود دارد یا حداقل واکسنی که به ما خواهند داد که رد شده
ناشناس۱۷۷۳۸۲۱۲۱:۳۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
در ۱۳۶۴ فرانسه عمدا خون حاوی ایدز را به ما داد و قطعا موردی بوده که این تصمیم‌ گرفته شده ، شک نیست فایزر تکنولوژی دارد و پیشرفته هست اما فرانسه هم پیشرفته بود اما عامدانه ویروس ایدز را به ایران فرستاد ،
ناشناس۱۷۷۳۸۸۶۲۲:۳۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
پس چطوره که فاز سوم واکسن کوبایی قراره در ایران ازمایش بشه؟؟؟..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین