دفاع تمام قد «شورای رقابت» از فرمول جدید قیمت خودرو

اقتصادی،   3991013047 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس شورای رقابت از فرمول جدید این شورا برای قیمت گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: مطمئنیم این دستورالعمل به نفع مصرف‌کننده است. برداشت اشتباه از این فرمول شده، به هر حال نظر سازمان بازرسی هم در شورا مطرح می شود ولی تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

دفاع تمام قد «شورای رقابت» از فرمول جدید قیمت خودرو

رضا شیوا در گفت و گو با تسنیم، با اشاره به اینکه سوال می شود چرا این مصوبه در چند ماه گذشته که بازار خودرو بهم ریخته بود مورد تصویب قرار نگرفت؟ گفت: ما از اردیبهشت ماه 99 مجدداً به موضوع تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کردیم. در آن مقطع تصمیم گرفتیم همان فرمول گذشته را اجرایی و سبد تورم بخشی را به روز کنیم.  

وی افزود: باید توجه کنید از بهمن ماه 98 تا اردیبهشت 99 هیچ بازبینی در مورد قیمت خودرو در کارخانه انجام نشده بود و زمانی که شورای رقابت مجدداً به این حوزه ورود پیدا کرد انبوهی از بهم ریختگی در قیمت خودرو مشاهده شد. اما توانستیم از اردیبهشت 99 تاکنون قیمت خودرو را سر و سامان بدهیم .

شیوا با اعلام اینکه وظیفه شورای رقابت در بازار انحصاری تدوین دستورالعملی است که خودرو با قیمت منصفانه بدست مصرف کنندگان برسد، تصریح کرد:  تولیدکننده نباید در وضعیت انحصاری سوء استفاده کند  تا در نهایت حقوق مصرف کننده مورد تضییع قرار گیرد.

* مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به نفع مصرف کننده است

وی با تأکید بر اینکه مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به نفع مصرف کننده است، گفت: ما قیمتهای منصفانه ای را در این دستورالعمل تعیین کرده ایم. البته برای رفع انحصار در بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کرد که برای تحقق این موضوع وزارت صنعت و سازمان گسترش باید اقدامات لازم را انجام دهند. نا گفته نماند ساماندهی اوضاع فعلی بازار خودرو بر عهده شورای رقابت نیست بلکه باید واحدهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس شورای رقابت گفت: در حال حاضر علاوه بر ایران خودرو و سایپا خودروسازان دیگری هم وارد عرصه تولید شدند که با افزایش تولید آنها در آینده می توانیم حداقل در تعدادی از خودروها بازار رقابتی را به وجود آوریم.

*به شرط افزایش تولید و عرضه مجوز افزایش قیمت می دهیم

شیوا در خصوص ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت هم افزود: در فرمول جدید یک ضریب به نام "لاندا" قرار دارد که میزان عرضه به بازار است .  در مصوبه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی در تولید برسد میزان عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می گیرد. بر همین اساس اگر خودروساز با افزایش تولید عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می کند. البته اگر خودروساز نتوانست نسبت به افزایش تولید و عرضه اقدام کند به همان نسبت قیمت کاهش پیدا می کند.

وی با اعلام اینکه  یکی از مشخصات این فرمول تأکید بر افزایش تولید است، گفت: بر خلاف فرمول گذشته که برای تعدادی از خودروهای اقتصادی هنوز اجرایی می شود ما ملاک را افزایش تولید قرار داده ایم تا افزایش قیمتی نصیب خودروساز شود. البته باید بگویم ما در فرمول جدید به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته براساس تورم بخشی که معمولاً هر سه ماه مورد محاسبه قرار می گرفت تغییرات قیمتی انجام می شد اما در فرمول جدید تغییرات قیمتی تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله متغییر افزایش تولید و افزایش عرضه است.

*در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم گیری کند

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه حتی ممکن است در فرمول جدید افزایش قیمت ها کمتر از نرخ تورم بخشی باشد، اظهار داشت:  متأسفانه برخی فرمول را به دقت مطالعه نکرده اند. هیچ دلیلی ندارد که مجوز افزایش قیمت ها در این فرمول حتی بالاتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت ها از نرخ تورم  بخشی هم کمتر است. 

شیوا تصریح کرد: اجرای این مصوبه عطف به ماسبق نمی شود و ملاک فروش های قبلی خودروسازان فرمول گذشته شورای رقابت است. اما از اول بهمن ماه اگر کسی تمایل به پیش خرید خودرو داشت باید فرمول جدید را در نظر بگیرد. ما تلاش می کنیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت دستورالعمل نزدیک کنیم تا فاصله قیمتی و رانت ها از بین برود. لذا بهتر است هر کسی که تمایل به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار خودرو را دارد به این موضوعات توجه داشته باشد.  

وی تأکید کرد: شورای رقابت با توجه به افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر شاخص تورم بخشی را حذف کرد تا افزایش قیمت ها متناسب تورم نبوده و تابع میزان تولید و عرضه باشد.

رئیس شورای رقابت در خصوص اظهارات اخیر سازمان بازرسی در لزوم لغو مصوبه جدید شورای رقابت گفت: ما وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهیم و در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم گیری کند. ما در شورا بحث سازمان بازرسی را حتما مطرح می کنیم و اعضاء نظر خود را خواهند داد اما به هر حال  مصوبه شورا کاملاً قانونی است و به اعتقاد ما برداشت اشتباه از این فرمول شده است و به هیچ وجه موضوع آزاد سازی مطرح نیست.

دیدگاه کاربران

علی۱۷۵۹۸۵۱۱۲:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
من مصرف کننده مطمنم که شما تولید کننده فقط به فکر منافع خودت هستی ......
ناشناس۱۷۶۰۱۲۹۱۶:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
رییس شورای رقابت باید محاکمه بشه
ناشناس۱۷۶۰۲۱۹۱۷:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
به یک شرط که اگر طرح شورای رقابت باعث گرانی خودرو شد خودشان پیشاپیش مکتوب امضا کنند که آنها را در ملا عام به دار مجازات بیاویزند
ناشناس۱۷۶۰۵۹۹۰۰:۳۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
مگر مافیای خودرو می گذارد کسی چپ به ارباب نگاه کند؟!!!!!!
ناشناس۱۷۶۰۷۳۰۰۸:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
همه جای دنیا با افزایش تولید قیمت کاهش پیدا میکند. اینجا فرمول رو طوری تعریف کردن که با افزایش تولید قیمت افزایش پیدا می کند !!!
علی۱۷۵۹۸۵۷۱۲:۲۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
باید هم دفاع کند برای ایشان نفع شخصی دارد .
ناشناس۱۷۶۰۲۲۰۱۷:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اینطور که رییس شورای رقابت در رابطه با سازمان بازرسی صحبت کرده یعنی سازمان بازرسی کشک و سازمان بازرسی .. قوه قضاییه با قاطعیت به صحبت های رییس شورای رقابت ورود کند و نطق گران فروشی را بدوزد
ناشناس۱۷۵۹۸۹۵۱۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
یکی منو روشن کنه که چجوریه که من سال گذشته نصف قیمت یک خودرو را به عنوان مشارکت در تولید پرداخت کردم ولی این خودرو در حال حاضر دوبرابر شده ولی پول من همون مونده و این خودرو رو که قراره تابستان 1400 بهم تحویل بدن احتمالا تا اونموقع دوباره دو برابر میشه و امثال من بیچاره که قرار بوده معادل پول پیش پرداخت رو برای تحویل پرداخت کنم حالا باید 6 برابر پیش پرداختم رو بپردازم.این کجا به عنوان "این به نفع مصرف کننده است"حساب میشه.هیچوقت هیچ سازمان و ارگان دولتی و قضایی و مجلس کشورمون این اجحاف به مصرف کننده رو رسیدگی نمیکنه..؟؟!!
ناشناس۱۷۵۹۹۲۶۱۳:۰۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
این روش بهانه و راهی برای افزایش دوباره قیمت کارخانه است که به تبع آن قیمت خودرو در بازار افزایش می یابد. خودرو سازان تمام توان خود را به کار گرفته اند و بیشتر از این افزایش تولید براشون مقدور نیست. بنده از خرداد 97 هایما ثبت نام کرده ام. با 16 ماه تاخیر هنوز هیچ خبری نیست. اگر راست می گویند معوقه های چند هزار تایی هایما را تحویل دهند.
ناشناس۱۷۵۹۹۳۰۱۳:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
بهانه ای برای افزایش قیمت و خالی کردن جیب مردم است.
ناشناس۱۷۶۰۲۲۲۱۷:۴۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
سازمان بازرسی کل کشور اینقدر کم شده که رییس شورای رقابت برایش خط و نشان کشیده
ناشناس۱۷۵۹۹۳۶۱۳:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
باور کنید شورا داره از خودرو سازها پورسانت میگیره که اینهمه خودش رو میکشه واسه افزایش قیمت وحشتناک خودرو در کارخانه
ناشناس۱۷۵۹۹۳۹۱۳:۱۹:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
معلومه به نفع مصرف کننده است، هنوز اجرایی نشده قیمتها ۱۰ ۲۰ درصد رفته بالا
ناشناس۱۷۵۹۹۴۰۱۳:۲۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
فعلا که با مصوبه شورای رقابت قیمت انواع خودرو جهش کرده است! ظاهراً بعضی دوستان برای چپاول مردم با خودروسازان وارد رقابت شده اند!! اسمش را هم گذاشته اند شورای رقابت!
ناشناس۱۷۵۹۹۵۵۱۳:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
احتمالا آقای شیوا پس از این خدمت با پاداشی مختصر بازنشسته و خوشبخت شوند
ناشناس۱۷۵۹۹۵۶۱۳:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اگر فنر قیمت خودرو رها شود قیمت ها از قیمت امروز بازار آزاد هم بالاتر خواهد رفت
ناشناس۱۷۶۰۵۶۷۰۰:۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
ساکت شو دلال
ناشناس۱۷۵۹۹۵۹۱۳:۳۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اگر میزان یارانه مخفی انرژی و آلودگی محیط زیست و مصرف آب را به نیروی انسانی ومصرف ارز خودروهای داخلی اضافه کنیم می بینیم خودروسازی حمایتی چیزی جز اتلاف وقت نیست
ناشناس۱۷۵۹۹۶۸۱۳:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
بدترین برخورد را در نمایندگی خودروسازان با مشتری می کنند هر اتفاقی بیافتد شامل گارانتی نیست صف سرویس دوره ای اگر شانس بیاورید ۱۲ ساعت کاری تنظیم شده تا آن را نیز هبه کنید کارت طلایی هم هزار فوت و فن فرار دارد در نهایت کاری که تعمیرگاه کنار خیابان با ۵۰ تومن انجام می دهد نمایندگی با ۵۰۰ تومن دست نمی زند در گمرکات هم تشریف ببرید ۴۰۰۰ کانتینر دپو شده آماده تخصیص ارز دولتی است تا قطعات ساخت ایران را از چین تحویل خودروسازان دهد
ناشناس۱۷۵۹۹۷۱۱۳:۴۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
خودروساز داریم که هواپیمایی هم دارد و با آن از آنسوی دنیا قطعه میاورد و جمع می کند و با سود دوبرابر میفروشد یعنی صفا
ناشناس۱۷۶۰۱۲۰۱۶:۰۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
کرمان خودرو ماهان
ناشناس۱۷۵۹۹۸۲۱۳:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
انگار خودرو سازان کل حال دادند به آقای شیوا اینطوری دفاع می کنند خدا رو شکر که نمایندگان اصولگرا و مدعیان دفاع از حقوق مردم و نهادهای نظارتی در خواب می باشند
محمدرضا۱۷۵۹۹۸۹۱۴:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
من فقط یک چیز رو نفهمیدم من در تیر ماه میخواستم خودرو بخرم که قرعه کشی بنامم ساینا اس تحویل اسفند در اومد که ای کاش اون موقع میخریدم حالا ساینا اس رو بمن که چند ماهه پولم خوابیده و ماشین دوبرابر شده رو هم میخوان قیمت جدید بدن؟
ناشناس۱۷۶۰۰۵۴۱۴:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
در چند سال اخیر مصرف کننده هیچ بهره ای از تولیدات داخلی نبرد فقط تولیدات انحصاری و بی کیفیت و گران قیمت باعث شد مصرف کننده واقعی توان خرید رانداشته باشد و ماشین با عنوان یک کالای سرمایه ای در دستان دلالان رد وبدل گردد.
ناشناس۱۷۶۰۰۶۱۱۵:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
نمیدونم مشکل از مغز مدیران هست یا خودروها که دقیقا عکس دنیا عمل می کنیم، هر چه تولید بیشتر شود، قیمت کاهش پیدا میکند، اینا برای هم برای افزایش هم برای کاهش تولید، افزایش قیمت دارند،
ناشناس۱۷۶۰۰۶۳۱۵:۰۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
نماینده مجلس با یک دنا پلاس راضی شد. این که یک پراید هم قبول میکنه
ناشناس۱۷۶۰۰۹۷۱۵:۳۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
.. از بدیهی ترین عرف اقتصاد اینست که هر چه تولید افزایش یابد قیمت تمام شده کم می شود و در نتیجه قیمت فروش پایین می آید. نه اینکه بالا برود. واقعا تو این شورا چه اعجوبه هایی نشسته اند
مصلح۱۷۶۰۲۴۱۱۸:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
وظيفه شوراي رقابت، رفع انحصار و ايجاد رقابت است چرا اين شورا تا به حال مشكل انحصار خودرو را حل نكره است؟!!
ناشناس۱۷۶۰۲۴۴۱۸:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
نخرید نخرید نخرید
.۱۷۶۰۲۹۷۱۹:۰۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
باعث همه گرانی ها همین شورای رقابته فقط به جیب خودشون فکرمیکنن .اگر دولت خودرو بدون عوارض گمرکی وارد کنه همچین درست میشه.اما نمیخوان
ناشناس۱۷۶۰۳۸۱۲۰:۲۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
مسوولین مردم ومملکت را .. .. .. فدای خودروسازان نکنند واقعا مردم ناراحتند از مسولانی که چشمانشان را به روی جنایت خودرو سازان وحمایتهای اشخاصی مثل شیوا میبندند واقعا مردم باید تا کی تاوان بی انصافی اینها را بدهند همه فک وفامیلشان را در خودروسازی جمع کرد اند وباید مردم بیچاره حقوق ومزایای آنها را بدهند چرا باید 11هزار نیروی مازاد در خود روسازیها باشد با حمایتهای بی جا به جان ومال مردم رحم نشود
ناشناس۱۷۶۰۵۵۰۲۳:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
آقاي شيوا واقعا تو چي فرض كردي ملت رو با اين طرح هاي من درآوردي؟
حسین۱۷۶۰۵۹۶۰۰:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
شورای رقابت چیه دقیقا؟ رقابت کی با کی؟ جمع کنید این بساط کلاهبرداری رو
ناشناس۱۷۶۰۶۳۱۰۱:۰۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
آزاد سازی واردات دست دوم چاره کار است
مسیح۱۷۶۰۶۵۱۰۱:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
نفوذی ها دارند مردم ناراضی می کنند. بیچاره مردم ایران دست یک عده دارند له می شوند . عجب اقتصاد اسلامی شد.
ناشناس۱۷۶۵۰۶۸۰۰:۳۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
تو به خدا این شیوا. حذف کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین