جنجالی‌ترین شاهزادگان زندانی در عربستان

گروه ترجمه الف،   3991010009

در سایه نظام پادشاهی عربستان و رقابت تنگاتنگ در رسیدن به تاج و تخت در خاندان سعودی، همواره شمار زیادی از شاهزادگان به روش‌های مختلف قربانی می‌شوند.

جنجالی‌ترین شاهزادگان زندانی در عربستان

 به گزارش الف به نقل از عربی 21، مقامات سعودی تعدادی از شاهزادگان خاندان حاکم را به دلایل مختلف دستگیر کردند که در راس آنها «محمد بن نایف» ولیعهد و وزیر سابق عربستان بود.

پایگاه خبری عربی 21 اعلام کرد که گزارش‌های زیادی در خصوص دستگیری شاهزادگان  منتشر شده است. در این گزارش دستگیری و بازداشت شاهزادگان سعودی که توسط سازمان‌های حقوق بشری تایید شده اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پایگاه خبری عربی 21 در گزارشی نوشت: چندین منبع از جمله  سازمان دیده بان حقوق بشر تأیید کردند که « محمد بن نایف» ولیعهد سابق از مارس گذشته در بازداشت بوده است و نگرانی‌هایی در خصوص امنیت  این شاهزاده  وجود دارد؛چراکه وکیل وی اظهار داشت که محل بازداشت بن نایف ناشناخته و تمامی ارتباطات با وی قطع شده است.روزنامه «گاردین» نیز 5 دسامبر جاری ، گزارشی منتشر کرد كه ولیعهد سابق پس از درخواست از یوتیوب برای حذف ویدئویی مبنی بر توطئه بن نایف  برای سرنگونی رژیم سعودی ، با خطراتی روبرو است.

پایگاه مذکوراعلام کرد: دفتر شاهزاده «بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز» اعلام کرد که بسمه و یکی از دخترانش از 28 فوریه 2019 بدون هیچ گونه اتهامی در زندان الحائر ریاض بازداشت شده اند. دفتر رسمی  شاهزاده با اشاره به اینکه آخرین تماس با وی در آوریل گذشته بوده است  افزود: ما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی یا حقوقی وی دریافت نکرده‌ایم. بسمه بنت سعود علاوه بر انتقاد مستقیم از نقش مخرب عربستان در یمن  به دلیل مقالات خود درباره لزوم بهبود شرایط زنان سعودی و اصلاحات سیاسی مشهور است. 

فرزندان ملک عبدالله

عربی 21 در گزارشی نوشت:پسران «عبدالله بن عبدالعزیز » بیشترین آسیب را از آغاز ولیعهدی محمد بن سلمان در سال 2017 متحمل شده اند؛چراکه ولیعهد سعودی  در سال 2017 سرکوب‌گری فرزندان عبدالله بن عبدالعزیز که سال‌ها به عنوان وزیر گارد ملی عربستان خدمت می کردند، آغاز کرد. «متعب بن عبدالله»  در کمپین «ریتز» که مربوط به پرونده‌ های فساد بود، هفته‌ها بازداشت شد که او به همراه برادرانش ترکی و فیصل مورد آزار و اذیت قرار گرفت. بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشری منابع نزدیک به خانواده سلطنتی اعلام کرده اند که ممکن است مقامات سعودی  شاهزاده فیصل را به زور ناپدید کنند.

در این گزارش آمده است:«سعود بن سیف النصر» نوه پادشاه «سعود بن عبدالعزیز»  و یکی از سه شاهزاده ای است که به شیوه‌های مرموزی از اروپا ربوده شدند؛ چرا که وی از اوضاع داخلی عربستان سعودی انتقاد کرده بود.سعود بن سیف النصر پس از روی کار آمدن ملک سلمان  به شدت سیاست وی را مورد انتقاد قرار داد و حمله‌های تندی به محمد بن سلمان کرد.  سعود بن سیف النصر در سال 2015 ، با انتشار مجدد توییت‌هایی خواستار کودتای داخلی در عربستان شد ، اما پس از آن ناگهان ناپدید شد.

بر اساس گزارش عربی 21 سلطان بن ترکی دوم یک شاهزاده جنجالی سعودی است که سرویس‌های اطلاعاتی سعودی  موفق شدند دو بار او را  در اروپا فریب دهند. این شاهزاده در اوایل هزاره جدید خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی همه جانبه عربستان شد که  این امر باعث شد سرویس‌های اطلاعاتی سعودی  وی را از ژنو با هواپیمای شخصی ربوده  و در سال 2004 به وی مواد مخدر تزریق و بعد به ریاض منتقل کنند.

در این گزارش آمده است:«ترکی بن بندر بن محمد»  نوه ملک « عبدالعزیز» به عنوان یک افسر در وزارت  عربستان کار می‌کرد و بعدا از کار خود استعفا داد و در سال 2012 به پاریس عزیمت کرد. وی اعلام کرد پس از فوت مادرش در سال 2008  به دلیل اختلاف نظر با عمویش ملک سلمان در  خصوص ارث و میراث دستگیر شد.

 شاهزاده ترکی پخش فیلم‌های انتقادی از حاکمان عربستان سعودی را آغاز و فیلم های طولانی درباره اختلافات پسر عموهایش را روایت کرد که جنجال گسترده ای را برانگیخت. رسانه‌ها درنوامبر2015 اعلام كردند كه مقامات مغرب شاهزاده تركی را به دستور عربستان سعودی دستگیر كرده و به ریاض تحویل داده‌اند.

پایگاه خبری عربی 21 در گزارشی نوشت: مبهم‌ترین پرونده شاهزادگان بازداشت شده پرونده شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز» و پدرش ، «عبدالعزیز بن سلمان بن سلمان بن محمد آل سعود » است که قبلا هیچ سمتی را نداشتند و هیچ مخالفت علنی با رژیم سعودی را اعلام نکردند. اما این شاهزاده سعودی معروف به« غزالان» در ژانویه 2018 پس از فراخوانی اش به کاخ سلطنتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس  بازداشت و به جای نامعلومی منتقل شد، به همین دلیل کسی از سرنوشت وی اطلاعی ندارد. دو روز پس از بازداشت این شاهزاده، بن سلمان دستور بازداشت  عبدالعزیز بن سلمان  را صادر کرد و بدون تفهیم اتهام دستگیر گردید. بازداشت این شاهزاده سعودی پس از دستگیری 11 شاهزاده جوان در کاخ سلطنتی در ریاض انجام گرفت که در اعتراض به پرداخت هزینه‌های برق و آب تظاهرات کردند؛ اما مسئله مهم اینجاست که «غزالان» در میان این تظاهرکنندگان نبوده است، به همین دلیل مشخص نیست که بن سلمان به چه علتی وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده است.

عربی 21 در پایان این گزارش نوشت:بازداشت غزالان  موجب شوک  مخاطبان و شبکه‌های اجتماعی شده است ؛چراکه طرفداران وی می‌گویند او یک شاهزاده تحصیل کرده است  که در فرانسه آموخته و به زبان آن و زبان‌های مختلفی تسلط دارد و هیچ جاه طلبی سیاسی ندارد و جای شگفت است که چرا تاکنون با پدرش  در زندان به سر می‌برد.روزنامه نیویورک تایمز ماه مه گذشته  نوشت که یکی از نزدیکان سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان آل سعود جمعه قراردادی را به ارزش دو میلیون دلار با «رابرت استریک»، شخصیتی که به روابط قوی‌اش با ادارات سیاست خارجی در دولت « دونالد ترامپ » رئیس جمهور فعلی آمریکا معروف است، امضا کرد. متن این قرارداد بر دعوت به آزادی این شاهزاده تاکید دارد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین