جایگاه و کارکردهای «دوره تشکیل قرارداد» در بخش عمومی نگاهی به «قانون برگزاری مناقصات» و قراردادهای «مشارکت عمومی و خصوصی»

گروه اقتصادی الف،   3990924142

یکی از چالش هایی که در محافل تصمیم گیری در رابطه با معاملات و قراردادهای دولتی وجود دارد، فرایند عقد قرارداد و به طور خاص «دوره تشکیل قرارداد» است. این موضوع اخیرا در فرایند تصمیم گیری درباره لایحه مشارکت عمومی خصوصی در مجلس شورای اسلامی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ازاین رو واکاوی نقش و اهمیت این موضوع ضرورت دارد.


سه دوره تدوین، تشکیل و اجرای قرارداد، درمجموع دوره عمر قرارداد را تشکیل می دهند. در «دوره تشکیل قرارداد» ترکیب تعهدات قراردادی، شروط پایه و چالش های آنها و نیز میزان شفافیت تعهدات هر طرف (برای دیگری و حتی برای خود) به صورت واقعی تر و میان دو طرف سنجیده می شود. درنتیجه حقوق هریک از طرفین که در قرارداد بالقوه (نتیجه «دوره تدوین») نگاشته شده بود، پس از بررسی، اصلاح یا بهسازی احتمالی و پذیرش تعهدات و حقوق متقابل طرفین، در پایان «دوره تشکیل» و در قرارداد امضا شده (نتیجه «دوره تشکیل») به دوره بعدی یعنی «دوره اجرای قرارداد» راه می یابد.

در دوره تشکیل قرارداد، دو اصل باید رعایت شود:

1. احتمال دستیابی به محصولِ دارای ویژگی های مورد نظر به حد قابل قبول خریدار برسد.
2. احتمال «بیشتر نشدن هزینه (قیمت) از اندازه ای بهینه» به حد قابل قبول برسد.

به بیان دیگر کلید کفایت و مشروعیت «دوره تشکیل قرارداد»، سنجش همین دو احتمال است.

برای آنکه این سنجش یا مسابقه، به صورت عادلانه و مشروع اجرا شود، در کنار دو اقدام فوق، سه اقدام مکمل دیگر نیز لازم است:

الف) فراخوان: به منظور آنکه همه اشخاص واجد شرایط (طرف های بالقوه قرارداد) از فرصت تشکیل این قرارداد و امکان شرکت در مسابقه اطلاع بیابند و در سوی دیگر با گسترش دامنه پیشنهادها، احتمال انتخاب بهینه برای خریدار نیز افزایش یابد.


ب) گفت وشنود و شفاف سازی: داد وستد اطلاعات برای شفاف و پیش بینی پذیر شدن شرایط مسابقه پیش رو و نیز قرارداد آینده (بخشی از مدیریت مخاطرات دوره اجرا).


ج) نهایی سازی و اعلان معیارها و روش مسابقه: اعلان معیارهای نهایی و روش نهایی ارزیابی به منظور پایبندی به معیارها و روش هایی اعلان شده.


دوره تشکیل قرارداد نکات و دقایقی بسیار مهم تر و کلیدی تر از «فراخوان» نیز دارد که لازم است قانونگذار به آنها توجه و حساسیت نشان دهد تا از حقوق قوه مقننه و نیز وجوه و منابع مردم و بخش عمومی به درستی پاسداری کرده باشد.


این اصول و حدود قانون به ترتیب عبارتند از:


1. دسترسی برابر به اطلاعات قرارداد و پروژه (شرایط اجرای تعهدات)،
2. امکان پرسش و درخواست توضیح و تشریح درباره اطلاعات پروژه و نقایص احتمالی اطلاعات،
3. اعلان شفاف و مستند خواسته ها و انتظارات بخش عمومی و روش های ارزیابی و اندازه گیری آن،
4. اعلان شفاف و مستند تعهدات بخش عمومی و نیز ضمان تأخیر تعهدات بخش عمومی در برابر طرف دیگر (طرف معامله)،
5. شفاف و پیش بینی پذیر شدن معیارها و روش های ارزیابی تأمین کنندگان (طرف معامله بخش عمومی) و پیشنهادهای آنان،
6. حصول اطمینان از دستیابی بخش عمومی به خواسته ها و انتظارات خود (احراز مرغوبیت کالاها و خدمات)،
7. حصول اطمینان از جلوگیری از پرداخت غیر ضروری وجوه یا منابع عمومی (پرهیز از پرداختی بیش از قیمت بهینه)،
8. احراز درست توان طرف قرارداد بخش عمومی در قراردادهایی که مرغوبیت محصول در گروی توان انجام تعهدات طرف قرارداد است (قراردادهایی که تداوم بهره مندی خریدار، در گروی تداوم رفتار و تعهد پذیری تأمین کننده است)،
9. ارزیابی پیشنهادها یا بسته های پیشنهادی و انتخاب بهترین گزینه طبق معیارها و روش های اعلان شده،
10. انعقاد قرارداد با روش و شرایط اعلان شده قبلی،
11. امکان اعتراض به انحراف یا خطای احتمالی در مقاطع بالا، به منظور اصلاح فرایند.
برای دیدن متن کامل گزارش این لینک را کلیک کنید 

نقش ها

تهیه و تدوین : آقای شهرام حلاج /
ناظر علمی : آقای داریوش ابوحمزه / آقای محمدحسین معماریان /
اظهار نظرکنندگان خارج از مرکز : آقای نادر ابوالقاسمی / آقای ابراهیم اسماعیلی هریسی / آقای آرش امام بخش / آقای سیدامیر امام جمعه زاده / آقای امید امیری / آقای رضا ایکانی / آقای مهدی حیدرنژاد / آقای عباس شفیعی / آقای جمشید عزیزی / آقای باقر عین الله زاده / آقای حمیدرضا قاسمی / آقای علیرضا قدیمی / آقای سیدمرتضی کریمی / آقای رضا نورالهی / آقای فرهاد یاوری نیا /

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین